A dzsihád és a félelem gazdaságtana…
Az európai kultúrkörben nevelkedett olvasó viszonylag kevés
ismerettel rendelkezik az iszlám kultúráról, s még kevésbé érti a
politikai hírekkel átszőtt jelenségek okait, s főleg annak
történeti-társadalmi gyökereit. Póczik Szilveszter munkája ebbe a
kevéssé ismert világba kalauzolja olvasóit, ahol összefüggésre
lelhetünk a globalizációs folyamatok és az iszlám radikalizálódása
között.
A könyv az iszlám radikalizmus társadalom- és
eszmetörténetének bemutatásával teszi érthetőbbé a társadalmi
mozgások mögött irányító szerepet játszó civilizációs, kulturális,
emocionális, intellektuális és spirituális indíttatású dinamikákat.
A mélyebb értelmezés okán bepillantást nyerhetünk az iszlám két
kortárs gondolkodója által felvázolt radikalizmus eszmetörténeti
rendszerébe is.
Póczik Szilveszter ezek elemzéséből vezeti le és
értelmezi azt a hatalmas energiát, amely egész hadseregeket képes
megszervezni és működtetni. Ugyanakkor rávilágít az iszlám és az
európai társadalmak történeti párhuzamaira is, amelyből mára az
előbbiek „heroikus és önemésztő küzdelme” bontakozott ki, amely
mögött hatalmas lefojtott erők duzzadnak, s az Arab tavasz idején
mutatták meg igazán robbanáskész erejüket.
Az iszlám ab ovo politikai vallás, s mai formája
számtalan külső és belső hatóerő következtében jött létre. A Mohamed
prédikációinak hatására indult szent háborúban az arisztokrácia
elleni győzelem hozta létre az iszlám közösséget. A muszlim lét
alapvető bázisát, a társadalom, az állam, a szervezetek, a családok,
az egyének életének minden elemét átható szabályrendszerét a Korán
és a Próféta testesíti meg.
Az iszlám politikai mozgalmai három csoportra
oszthatók. A radikális fundamentalizmus a terrorizmus eszközeivel
él; a mérsékelt fundamentalizmus az iszlám szellemét szociális
aktivitással terjeszti; míg a legális fundamentalizmus pártpolitikai
működéssel jeleníti meg magát. A fundamentalista iszlám fő
ellenségképét Izrael állam megjelenése adja.
A világban jelentkező globalizációs tendenciák
következtében az iszlám országokban felütötte fejét az a speciális
félelem, hogy zsidó-keresztény egységfront jöhet létre. Ennek okán
erősödött meg a politikai iszlám. Az egyre népszerűbbé váló
ideológiát Európa államai képtelenek a maga teljességében megérteni,
s az egyre gyarapodó iszlám kisebbségeket sem integrálni, sem
asszimilálni nem tudják. Ugyanakkor a globalizációs folyamatok
hatására, és az általánossá váló információs-kommunikációs robbanás
következtében kitágultak a radikális iszlám szervezésének és
finanszírozásának lehetőségei.
A hagyományokon alapuló, de folyamatosan és
bizonyos értelemben rugalmasan változó iszlám totalitarizmus egyre
erősebbé válik az iszlám világ gondolkodásában. A jelenségeket
kritikával szemlélő értelmiséget és a diákságot mélyen érintik a
megoldatlan politikai és gazdasági problémák, aminek következtében
fogékonnyá válnak a radikális mozgalmak kormányellenes fellépéseire.
Az iszlám három fő jellegzetessége – a vallási és a
társadalmi reform, a fogalmi rendszer alapjainak stabilitása és
spirituális jellemzői – teszi lehetővé fennmaradását, de ez egyben
akadályozza is az európai filozófiával való kompatibilitását.
A kortárs iszlám gondolkodók egyszerre mutatják fel
a messianisztikus reformista és a tradicionalista iszlám szellemi
áramlatát, amelyet az újjászületés pozitivista jövőképével mint
hajtóerővel tárnak a közösség elé.
Az iszlám fő célkitűzéseit és alapvető filozófiai,
spirituális elveit a legismertebb gondolkodók olvasatában
ismerhetjük meg. Így al-Banná szerint „az iszlám nem elmélet, hanem
társadalmi praxis, amelynek elemei az imádság, a böjt, a szüzesség,
a szerénység, az adakozás, a zarándoklat, a munkával történő
vagyonszerzés, a tudás elmélyítése, az önuralom, a társadalmi
felelősség, parancsolni tudás és engedelmesség, valamint a dzsihád,
illetve a harcosok családjának védelme.”
Szajjid Kutb dualisztikus politikai és társadalmi
világképet fogalmaz meg. „Két központi fogalma az iszlám előtti
tudatlanság, és az istennélküli vakság állapota. […] Szemlélete
szerint csak akkor alkothatók önkényes emberi szabályok, ha valamely
esetre nem adnak útmutatást a Korán és a szent szövegek. A közélet
azonban nem tartozik ebbe a körbe, annak teljes mértékben az
iszlámon kell alapulnia.” Eszerint a keresztények és a zsidók nem
lehetnek hittestvérek, mert a törvényeket emberek alkotják, és az
isteni helyett emberi relációban mozognak.
|