piacon is egyre erőteljesebb a globális verseny,
különösen egyes feltörekvő országok részéről. A magas környezeti
igények és a versenyképesség összekapcsolása lehetséges, s a zöld
technológiák területén az európai gazdaság jelentős expanzióra lehet
képes.
A környezeti értelemben is fenntartható
növekedési pálya meghatározó elemei
A WEF (2014) csoportosítását alapul véve a környezeti értelemben is
fenntartható növekedési pályának öt fontos területe van: az
erőforrás-hatékonyság javítása; a kompaktabb, összekapcsoltabb
városi rendszerek; a földhasználat optimalizálása; az alacsony
szén-dioxid-kibocsátású infrastruktúra és az energiarendszer; az
innováció.
Az erőforrás-hatékonyság javítása
Az energiafelhasználás területén lényeges hatékonysági tartalékok
találhatóak. Tökéletes verseny, a termelés teljes költségét tükröző
árak esetében az erőforrások a legtermelékenyebb helyekre áramlanak.
Számos intézkedés (támogatás), politika az erőforrások (beleértve az
energiát, a vizet és a földet is) pazarló felhasználására ösztönöz.
Ez a gazdasági hatékonyság, a növekedés és a környezet szempontjából
is káros. E piaci hiányosságok kezelése megkerülhetetlen – bár
kétségtelenül nehéz politikai-gazdasági kérdésről van szó.
A Nemzetközi Energia Ügynökség (International
Energy Agency – IEA) adatai szerint az üvegházhatású gázok
kétharmada, az energiafogyasztás 80%-a fosszilis energiahordozón
alapul. Komoly problémákat okoz e téren a fosszilis energiahordozók
támogatása. A fosszilis energiahordozók támogatása nem hatékony
erőforrás-allokációt, és piaci torzításokat eredményez, miközben
gyakran eredeti célját sem teljesíti. Hozzájárul a
szén-dioxid-kibocsátás növekedéséhez, megnehezíti az
energiainfrastruktúra korszerűsítését, rontja a megújuló
energiaforrások versenyképességét. Pazarló felhasználásra ösztönöz,
ráadásul alapvetően a gazdagabb társadalmi rétegeket támogatja. Az
IEA (2013) adatai szerint 2010-ben a fosszilis energia támogatására
fordított összegeknek mindössze 8%-a jutott el a társadalom
legszegényebb rétegét jelentő 20%-hoz. Az IEA (2013) előrejelzései
szerint további reformok nélkül a fosszilis energia fogyasztói
támogatása 2020-ban elérheti a 660 milliárd dollárt, azaz a globális
GDP 0,7%-át. A támogatások megszüntetésével az energiakereslet
4,1%-kal, az olaj kereslete naponta 3,7 millió hordóval, a
szén-dioxid-kibocsátás pedig 1,7 Gt-val csökkenhetne.
A kiindulópontot tehát a fosszilis energiahordozók
támogatása (tulajdonképpen negatív szénadó) átértékelése jelentheti.
Fontos lépés a szén-dioxid-kibocsátás beárazása – tipikusan adó
(carbon tax) vagy kibocsátás-kereskedelem formájában. Valamely
gazdaságilag káros tevékenység adóztatható, és abból költségvetési
bevétel származik. A bevételek ésszerű felhasználásával a rendszer
esetleges torzításai is elkerülhetőek. Hatékony jelzést adhatnak a
gazdasági szereplőknek az erőforrások középtávú átcsoportosítását
illetően. Jelenleg szénadó vagy kibocsátás-kereskedelmi rendszer a
globális kibocsátás 12%-át érinti. A szén-dioxid-kibocsátásra
meghatározott terhelés, s egyben magas és kiszámítható ár új
bevételi forrást jelenthet, miközben visszafogja a fosszilis energia
felhasználását.1 A sikeres
rendszerek gyakran alacsony szénárral indulnak, ám egyértelműen
emelkedő tendenciát követnek. A politikai jelzés így egyértelmű, de
van idő a vállalatok és háztartások alkalmazkodására, a megfelelő
technológiai beruházásokra, az üvegházhatású gázok kibocsátását
csökkentő eljárások bevezetésére. Az energiahatékonyságot támogató
politikák2 erőforrásokat
szabadíthatnak fel, amelyek magasabb termelékenységű területeken
hasznosulhatnak.
Kompaktabb, összekapcsoltabb városi rendszerek
A városok a növekedés és prosperitás fontos mozgatóerői. A városok
adják a globális gazdasági output kb. 80%-át, ide koncentrálódik az
energiafelhasználás és energiával kapcsolatos üvegházhatású
gázkibocsátás kb. 70%-a. Ugyanakkor az urbanizáció gazdasági és
társadalmi előnyeivel egyidejűleg jelentősen növeli az ökológiai
károkkal, szennyezéssel, klímaváltozással és környezeti
katasztrófákkal kapcsolatos kockázatokat.
A városi infrastruktúra hosszú távra szól. Az, hogy
hogyan építjük ki, újítjuk meg, vagy tartjuk fenn azt, nemcsak a
gazdasági teljesítményre és a nagyvárosokban élők életminőségére
lesz hatással, hanem az üvegházhatású gázok globális kibocsátását is
meghatározza az évszázad hátralévő részében. Az urbanizáció
fokozódásával nő a népsűrűség, és az ebből adódó agglomerációs
hatáson keresztül javul az infrastruktúra hatékonysága. E lépések
egyfelől jelentős költségcsökkentést, másfelől a környezet
minőségének javulását hozzák. A kompaktabb, összekapcsoltabb városi
fejlődés gazdaságilag életképesebb, egészségesebb és alacsonyabb
szén-dioxid-kibocsátású városokat eredményezhet.
A városok tervezése során különösen nagy problémát jelent a
gazdasági teljesítőképesség, az életminőség javítása, valamint a
környezeti fenntarthatóság összehangolása. A tervezés egyik központi
eleme az autófüggőség, illetve az ahhoz kapcsolódó szennyezés
csökkentése. A környezeti fenntarthatóságot előtérbe helyező
tervezés a kiváló minőségű tömegközlekedési rendszereket részesíti
előnyben.
Földhasználat optimalizálása
A mezőgazdaság, az erdészet és más földhasználati rendszerek
felelősek az üvegházhatású gázok kibocsátásának kb. negyedéért.
Ugyanakkor a globális mezőgazdasági termelékenységnek évente közel
2%-kal kellene növekednie ahhoz, hogy lépést tudjon tartani a
növekvő élelmiszerkereslettel (WEF, 2014). Jelenleg a mezőgazdasági
területek közel negyede súlyosan károsodott. Évente kb. 13 millió
hektárnyi erdőt irtanak ki. Az éghajlatváltozás és a szélsőséges
időjárási viszonyok erőteljesen érintik ezt a területet, hiszen
egy-egy földrajzi régió éghajlati és vízrajzi viszonyai alapjaiban
változhatnak meg. A szélsőséges időjárási viszonyok (áradások,
szárazság stb.) gyakorisága komoly nyomást gyakorolhat a
vízkészletekre, csökkenhetnek a mezőgazdasági hozamok a fő
élelmiszertermelő régiókban, ökoszisztémák és fajok tűnhetnek el.
Alacsony szén-dioxid-kibocsátású
infrastruktúra és energiarendszerek
A modern gazdasági növekedés alapja a termelési infrastruktúra. Az
alacsony szén-dioxid-kibocsátású infrastruktúra kulcsfontosságú az
üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése szempontjából,
különösen az energiaszolgáltatás, az épületek és a szállítás terén.
Az OECD-országokban szerkezeti elmozdulás figyelhető meg a gáz és a
megújuló energia irányába. Eltekintve attól a néhány országtól,
amelyek a széntől függenek, a világ legtöbb részén ma már a földgáz
a legfontosabb új energiaforrás. Az olcsó palagáz kitermelése
következtében jelentősen csökkent a szén kereslete az USA-ban.
Palagáztartalékok a világ számos részén találhatóak. Népszerűségét
növeli, hogy átmenetet jelent az alacsony szén-dioxid-kibocsátású
energiarendszerek felé. Gyorsan képes helyettesíteni a szenet,
kisebb a szén-dioxid-kibocsátása és általában kevésbé szennyezi a
levegőt. A gáz ráadásul áthidalhatja a megújuló energiaforrásokra
épülő erőművek ingadozó kapacitásából adódó problémákat.
A gáz „híd” szerepe azonban önmagában nem
garantált. Különböző intézkedésekre van szükség, mint például a szén
teljes társadalmi költségének a megjelenítése, a metánkibocsátás
szabályozása, a szén-dioxid-kibocsátás beárazása, az alacsony
szén-dioxid-kibocsátású technológiák támogatása. Közép- és hosszú
távon azonban nem szabad elfelejteni, hogy a földgáz csak átmeneti
üzemanyagnak tekinthető. Nem alacsony karbonintenzitású megoldás,
hacsak nem használják mellé a CO2-leválasztás és -tárolás
(CCS)3 módszerét.
Aggodalomra adhat okot, hogy a hosszabb távon
várható energiakereslet-növekmény meghatározó része fosszilis. Ebben
jelentős szerepe lehet annak, hogy a fosszilis energiahordozókra
vonatkozó támogatás az IEA adatai szerint több mint tízszerese a
megújuló energiaforrásokra fordított támogatási összegeknek.
Az energiahatékonysági beruházások növelésével
jelentősen csökkenthető és menedzselhetőbb az energiakereslet, ami
gazdasági és károsanyag-kibocsátási előnyöket egyaránt hoz. Felmerül
azonban a kérdés: vajon az alacsony szén-dioxid-kibocsátású
növekedés költségesebb, mint a magasabb szén-dioxid-kibocsátású?
Több tőkére van szükség hozzá?
Az elemzések szerint az infrastrukturális beruházás
extra költségigénye viszonylag kicsi. Ez azzal magyarázható, hogy a
megújuló energia és az energiahatékonyabb épületek és közlekedési
rendszerek ellensúlyozzák a magasabb tőkeköltséget. A hatékonyság
javulásával csökken az energiaigény, csökken a fosszilis energiába
történő beruházás mértéke, jobban tervezett, kompaktabb városok
jönnek létre. További megtakarítások származhatnak az alacsonyabb
működési költségekből. E megtakarítások összességükben akár teljes
mértékben ellensúlyozhatják a többlet tőkeigényt. A pénzügyi
innovációk, mint például a zöld kötvények, a kockázatmegosztó
eszközök, valamint az olyan speciális eszközök, amelyek az alacsony
szén-dioxid-kibocsátású eszközök kockázati profilját összhangba
hozzák az intézményi befektetők igényeivel, mintegy 20%-kal
csökkenthetik a finanszírozási költségeket. A közepes jövedelmű
országokban a nemzeti fejlesztési bankok, vagyonalapok és más
intézmények játszanak meghatározó szerepet a költségek
csökkentésében.
Innováció
Az innováció a gazdasági növekedés egyik legfontosabb motorja, és a
korlátozott természeti erőforrások világában a folyamatos növekedés
kulcsa. A digitális technológiák, az anyagtudományok és az innovatív
üzleti modellek különösen ígéretesek az alacsony
szén-dioxid-kibocsátású gazdaság szempontjából, s már most is
éreztetik hatásukat.
Az új, továbbfejlesztett anyagok révén például
csökkentek a termelési költségek, és növelték a szél- és napenergia
teljesítményét, ami globális szinten megnövelte a megújulókba
történő beruházásokat. Az anyagtudomány fejlődése komoly
hatékonyságjavulást hozott a világítás terén, többek között a fényt
kibocsátó diódák (LED) gyors terjedését. Számos, az épületek
energia-, valamint a járművek üzemanyag-hatékonyságát javító
technológia jelent meg. Az anyagtudomány fejlődése kulcsfontosságú
az energiatárolás, valamint a CO2-leválasztás és -tárolás területén
is.
A lehetőségek hatalmasak, ám a technológia nem feltétlenül az
alacsony CO2-kibocsátású irányba fejlődik. Vannak reális korlátok,
például a magas szén-dioxid-kibocsátású technológiák alternatív
költsége és ösztönzői. Beavatkozásra van szükség, hogy megszüntessék
ezeket a korlátokat, és felgyorsítsák az alacsony
szén-dioxid-kibocsátású innovációt.
Jelen cikk a TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0064 projekt keretében
készült. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai
Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.
Kulcsszavak: éghajlatváltozás, fenntartható növekedés, alternatív
növekedési pályák, alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaság,
adaptáció
IRODALOM
Agrawala, S. – Fankhauser, S. (eds.)
(2008): Economic Aspects of Adaptation to Climate Change: Costs,
Benefits and Policy Instruments. OECD, Paris •
WEBCÍM
Anthoff, David – Tol, Richard S. J.
(2012): Schelling’s Conjecture on Climate and Development: A Test.
In: Hahn, Robert W. – Ulph, Alistair (eds.): Climate Change and
Common Sense: Essays in Honour of Tom Schelling. Oxford University
Press, 260–273. •
WEBCÍM
Conte, Andrea – Labat, A. – Varga, J. –
Zarnic, Z. (2010): What is the Growth Potential of Green Innovation?
An Assessment of EU Climate Policy Options. European Economy.
Economic papers 413. Brussels •
WEBCÍM
Dell, Melissa – Jones, B. F. – Olken, B.
A. (2008): Climate Change and Economic Growth: Evidence from the
Last Half Century. Working Paper 14132
https://ideas.repec.org/p/nbr/nberwo/14132.html
Dell, Melissa – Jones, B. F. – Olken, B. A. (2009): Temperature and
Income: Reconciling New Cross-sectional and Panel Estimates.
American Economic Review. 99, 2, DOI: 10.1257/aer.99.2.198
Dell, Melissa – Jones, B. F. – Olken, B.
A. (2012): Temperature Shocks and Economic Growth: Evidence from the
Last Half Century. American Economic Journal: Macroeconomics. 4, 3,
66–95. DOI: 10.1257/mac.4.3.66
Dellink, Rob – Lanzi, E. – Château, J. –
Bosello, F. – Parrado, R. – de Bruin, K. (2014): Consequences of
Climate Change Damages for Economic Growth – A Dynamic Quantitative
Assessment. OECD Economics Department Working Papers No. 1135
ECO/WKP(2014)31, Paris •
WEBCÍM
Dietz, Simon (2011): High Impact, Low
Probability? An Empirical Analysis of Risk in the Economics of
Climate Change. Climatic Change. 103, 3, 519–541. DOI:
10.1007/s10584-010-9993-4
Erdős Tibor (2003): Fenntartható
növekedés. Akadémiai, Budapest
Halmai Péter (2014): Krízis és növekedés
az Európai Unióban: Európai modell, strukturális reformok.
Akadémiai, Budapest
IEA – International Energy Agency (2013):
Redrawing the Energy-Climate Map. World Energy Outlook Special
Report. OECD, Paris, France •
WEBCÍM
Mendelsohn, Robert (2009): Climate Change
and Economic Growth. Working Paper NO. 60. The World Bank,
Washington •
WEBCÍM
Stern, Nicholas (2007): The Economics of
Climate Change: The Stern Review. Cambridge University Press,
Cambridge •
WEBCÍM
World Economic Forum (WEF) (2014a): Global
Risks 2014. •
WEBCÍM
World Economic Forum (WEF) (2014b): The
Global CompetitivenessReport 2014–2015. •
WEBCÍM
LÁBJEGYZETEK
1 A karbonadók vagy az
emisszió-kereskedelmi rendszerek bevezetése révén keletkező
többletbevételek például a munkát terhelő adók csökkentésére, vagy a
növekvő K+F-kiadások fedezésére – közöttük a tiszta technológiák
„zöld” ösztönző előállítására – forgathatóak vissza. Ilyen módon a
lényeges távlati előnyök mellett a növekedési potenciál rövid távú
mérséklődése is elkerülhető (Conte et al., 2010).
<
2 Sok ország vezetett már
be sikeresen energia- vagy üzemanyag-hatékonysági sztenderdeket a
közlekedési, építő és berendezésgyártó iparágakban. Az autóipari
üzemanyagsztenderdektől például azt várják, hogy 50%-kal javítsák a
flottahatékonyságot az elkövetkező tíz évben. A Brüsszelben
elfogadott megállapodás értelmében 2021-ig a kilométerenkénti
szén-dioxid-kibocsátás maximum 95 g lehet. Az előírt érték az adott
autógyártó flottájára vonatkozik. Ezért a hagyományosan nagyobb
teljesítményű, nagyobb fogyasztású járműveket előállító
vállalatcsoportok csak úgy érhetik el az előirányzott értékhatárt,
ha növelik az alternatív hajtású autók számát. A szabályozási
ösztönzők díjazhatják azokat az áramszolgáltatókat, amelyek
energiahatékonyságuk javítására tudják rávenni fogyasztóikat.
<
3 A CCS-eljárással a
hőerőművekben keletkező füstgázból vegyi eljárással kiválasztják a
szén-dioxidot, majd azt egy geológiai képződmény alkotta tárolóba
sajtolják. A CCS-módszerrel mintegy 80–90%-kal csökkenthető a
hőerőművek CO2-emissziója. Hátrányos tulajdonsága azonban, hogy az
eljárás energiaigényes, a szén-dioxid-leválasztó berendezés
csökkenti a hőerőmű hatásfokát, és a hosszú távú föld vagy óceán
alatti biztonságos tárolás sem kidolgozott.
<
|