A rendszerelmélet, a komplex szemléletmód a 20.
században jelentős tudománytörténeti lépést jelentett a különböző
diszciplínák módszertani megfeleltetésében. Abban a században,
amelyben – mások mellett – a szociológiai gondolkodást meghatározó
két német tudós, Jürgen Habermas és Niklas Luhmann közül
Magyarországon az előbbi volt az ismertebb, s az utóbbi csak az
ezredforduló közeledtével kapott nagyobb figyelmet. Luhmann
iskolateremtő befolyása erőteljesebb volt a környező országokban, a
mediterrán térségben.
A World Complexity Science Academy (WCSA) nonprofit
tudományos szervezet többségében olasz alapítói a luhmanni elvek
szerint szeretnének valamennyi földrészünkre kiterjedő
intellektuális, tudományos kommunikációt működtetni és fenntartani.
A diskurzus célja ugyanis, hogy az ember, illetve az emberiség
megtalálja azt a legjobb megoldást, amellyel a változó világ
kihívásaiban erősebbé válik, és fejlődni tud. A keresett kulcsot
pedig szükségszerűen a rendszertudományok eszköztára kínálja, hiszen
felsorakoztatja az elméleteket, az elképzeléseket, a modelleket, az
esélyeket, a térképeket. S a tudásmegosztás során tökéletesedik a
jövőt fenntartó közös, tudományos világkép.
A budapesti konferencia
Mivel a Tudományos Világfórum elnöklő szervezete a Magyar Tudományos
Akadémia, ezért a 2009 végén alakult World Complexity Science
Academy immár ötödik éves konferenciáját tartotta Magyarországon. A
rendezvényhez elvi támogatónak csatlakozott a Budapest Klub, a
Magyar Szociológiai Társaság, az ELTE Egyetemi Könyvtár, a MTA
Könyvtár és Információs Központ. Nemzetközi szinten az eszmei
partnerek között szerepelt az International Federation for Systems
Research, a European Sociological Associaton, a Santa Fe Associates
International, az African Multinational Corporations Forum, a
Hypercitizen Investement Club, a Russian Communication Association,
a Wealth Evolution System, Ota-S d. o. o. További fontos patrónus
volt a Pegaso Università Telematica, és donátori szerepe volt a
Diver Consultingnak.
A szervezők külön köszönetet mondanak a fent
említett partnerek mellett Karácsony Andrásnak, az ELTE
rektorhelyettesének, aki elsők között támogatta a konferencia hazai
megvalósulását, valamint Csepeli Györgynek, a Magyar Szociológiai
Társaság elnökének, aki személyes példát adott a tudományos
szervezetek működtetésére, összetartására.
Az esemény legfőbb társszervezete az International
Federation for Systems Research (IFSR) volt. A rendszertudományi
kutatásokat támogató társaság tagja egy még nagyobb
ernyőszervezetnek (European Meetings on Cybernetics and Systems
Research – EMCSR), amely rendszerelméleti és kibernetikai fórumok
európai találkozóit tömöríti. Ezen keretek közt állította fel az
IFSR A civilizációk keresztútján című négynapos konferenciáját 2014.
február 22–25-én Bécsben, amelyen a WCSA képviseletében Giulia
Mancini és Fabó Edit is részt vett, majd csatlakoztak a február 26-i
IFSR vezetőségi üléshez. A kölcsönösen előnyös tudásmegosztás
érdekében az IFSR támogatta a WCSA budapesti konferenciáját, és
olyan kiváló előadókat delegált, mint Gerhard Chroust. A
rendezvénysorozaton sikerült megnyerni az elgondolkodtató
prezentációkat tartó Alexander Laszlót is egy vitaindító beszéd
megtartására.
A tanácskozást egy kockázatokkal terhelt kor
jövőjének tervezhetőségére fókuszálva hirdették meg. Az elkövetkező
korszakot beárnyékolják a kockázatok, a katasztrófák rémképei. A
mindennapi közbeszédben a „jövő” kifejezéshez gyakran pesszimista
jelentésárnyalatok társulnak. Különösen egy olyan korban, amelyben a
finanszírozásnak értékképző és jólétet teremtő szerepe van, és olyan
stratégiai ágazatok közreműködése egyre valószínűbb, mint a
nanotechnológia, robotika, genetika, vagy a szingularitást tekintve
az emberi nem egyszerre találja magát a végső helyzetben és a
végtelen lehetőségek kapujában. Tehát a kérdés az, hogy gazdasági,
szociológiai, jogi és technológiai szempontból hogyan lehet
megragadni a világméretű változást.
A konferenciafelhívás huszonöt témakörben jelölte
meg a lehetséges nézőpontokat, illetve az elemzendő tárgyköröket. Az
év folyamán a partnerszervezetek segítségével háromszor közreadott
kiírásra közel két tucat pályázat érkezett. November 7–8-án Andrea
Pitasi elnök és Alfredo Spilzinger tudományos igazgató nyitó
előadásaival együtt összesen huszonkét prezentáció hangzott el három
panelben, a programot kiegészítette még egy kerekasztal-beszélgetés,
illetve az akadémia éves közgyűlése. Az első panelben a jogelmélet,
a kulturális kommunikációelmélet, a szociológia és a mindennapi
digitalizáltság területén észlelt kérdéseket mutattak be. Ezt
követően hangzott el a tiszteletbeli vendég, Alexander Laszlo
előadása a sikeres fenntarthatóságról. A második panel Alfredo
Spilzinger elnöklete alatt a digitális valóság és a társadalmi
komplexitás összefüggéseit járta körül, azzal a gondolattal, hogy a
zűrzavar és a rend válogat az összekapcsolódó világokban. A
prezentációk kriminálszociológiai, döntéselméleti,
városszociológiai, tudományelméleti, médiakultúra, társadalmi
reprezentativitás, illetve bioetikai megközelítésben fogalmazták meg
felvetéseiket. Az első nap végén oldott légkörű vacsorán
folytathatták az eszmecserét, az ismeretségek elmélyítését. Másnap a
harmadik panel Alexander Laszlo vezetésével a lehetséges megoldások
esélyeit vette számba a nagyvárosok társadalmi elitjének
változásaiban, az alkalmazkodó modernizációs folyamatokban, a
fejlődéselméleti lépésekben, a tervezhetőség lehetőségeiben, a földi
élet fenntarthatóságának problémájában, az ökológiai változások
modellezésében. Majd egy hosszabb és izgalmas
kerekasztal-beszélgetés következett a társadalom- és
gazdaságtudományok rendszerelméleti kutatásainak finanszírozásáról.
A diskurzusban részt vett Andrea Pitasi, a World Complexity Science
Academy elnöke, AlfredoSpilzinger, a Santa Fe Associates
International elnöke, Alexander Laszlo, az International Society for
Systems Sciences elnöke, Csepeli György, a Magyar Szociológiai
Társaság elnöke, GandolfoDominici, a Business Systems Laboratory
tudományos igazgatója, Rok Bukovšek, az Ota-S d. o. o. igazgatója,
és Marjolein van Griethuysen, a Rotterdami Egyetem Európai
Kapcsolatok vezetője. A záró szekcióban a szervezők tartottak
publikációs tájékoztatót, előadás hangzott el a vezetéstudományi
ajánlásokról, s végül a WCSA tartott általános közgyűlést.
A résztvevők jellemzői
A rendezvény összesen huszonkét előadással, huszonhét előadóval és a
kerekasztal vendégeivel együtt harminc résztvevővel zajlott. Mivel a
komplex rendszerszemlélet eleve interdiszciplinaritást jelent, ezért
a kutatókkal történt egyeztetés alapján hét nagyobb tudományterület
szerint lehet elkülöníteni a prezentációkat. Az előadások kétötöde
(40,90%) szociológiai, közel egynegyede (22,72%) filozófiai,
nagyjából egyhetede (13,63%) pszichológiai, majdnem egytizede
(9,09%) jogi, s alig féltizede (4,54%) biológiai, ökológiai, illetve
közgazdaságtani szempontú volt.
Így az előadókat tekintve több mint kétötödük
(44,44%) kötődött a szociológiához, alig egynegyedük (18,52%) a
filozófiához és a pszichológiához, csaknem egytizedük (7,40%) a
joghoz, illetve alig huszaduk (3,7%) a biológiához, az ökológiához
és közgazdaságtanhoz.
Mind az összes résztvevő, mind a prezentálók
intézményi hovatartozásában nagyjából 2/3-ot (résztvevő 63,33%,
előadó 66,66%) tett ki az egyetemek képviselete, és egyharmados
arányban (résztvevő 36,66%, előadó 33,33%) jelentek meg a tudományos
testületek tagjai.
A konferencia nemzetköziségét tizenhárom delegáló
ország fémjelezte. Az előadások megoszlásában majdnem 1/3-os
(27,27%) arányt ért el Olaszország, nagyjából egytizedet (9,09%) az
Egyesült Államok, Cseh Köztársaság, Magyarország és Brazília, s
közel egyhuszadot (4,54%) az Egyesült Királyság, Németország,
Hollandia, Ausztria, Szlovénia, Bosznia-Hercegovina, Spanyolország
és Argentína. Az előadók tekintetében nagyjából hasonló az eloszlás,
az Egyesült Királyság egyhuszadot meghaladó (7,40%) eltérésével; az
előadókéhoz hasonló értéket jelenítenek meg a résztvevők, bár köztük
kissé emelkedett, egytized környékére Hollandia (6,66%), illetve
Magyarország (10%).
S végül a nemek szerinti megoszlásban az előadók és
a résztvevők tekintetében kétharmados arányt képviseltek a férfiak,
míg a nők egyharmados arányban jelentek meg.
Az előadások rövid ismertetése
Andrea Pitasi az elnöki rendszerpolitikáról számolt be. A WCSA
elnöke beszámolt arról, hogy az akadémia nemcsak növekvő szervezet,
hanem változó és terjeszkedő rendszer, amely a tudományos hálózatból
a hiperpolgárok1 közösségébe
fejlődik. A tagság jellemzően képviseli a rendszertudományokat, a
vállalkozást, a kozmopolitanizmust, a lobbizást és a támogatást. S
nem kizárólag tudományos testületek kapcsolódtak be, mint az
International Federation for Systems Research és az International
Federation of CommunicationAssociations, hanem a hasonlóképp működő
alapítványok, nevezetesen a Hypercitizen University Foundation
(HUF), a Santa Fe Associates International (SFAI) és a
HypercitizenInvestment Club (HIC). Az akadémia történetében döntő
lépést jelentett a Hypercitizen University Foundationban való
stratégiai társalapítói szerepvállalása, amelyet tavaly indítottak
el.
Alfredo Spilzinger az elvesztett modellt
elevenítette fel. Rámutatott arra, hogy minden összetett jelenség
elemezhetőségének négy állomása van. Az első a filozófiai (amely
összefoglalja, miért vagyunk kapcsolatban, mit akarunk elérni az
adott szervezettel, a felállított értékeket és célokat), a második a
modellezés (a megvalósítandó intézkedéssoroknak és célkitűzéseknek
meg kell felelniük az adott kultúrának), a harmadik a szabályozás
(azon dimenzió kijelölése, amelynek keretein belül mozogni lehet
ennek a modellnek a létrehozásakor, illetve változtatni lehet, ha
szükséges), a negyedik a viselkedés (a végrehajtók magatartása
értékes visszajelzés vagy alkalom a modell, esetleg a szabályok
módosítására, hogy szereplőknek lehetőségük legyen a modellen belüli
kényelmes életre).
Alexander Laszlo a siker újradefiniálásához három
fogalomra koncentrált: a rendszerekre, a stratégiára, a
fenntarthatóságra. Az emberiségnek tudatosan, célzottan, eltökélten
kell megteremtenie a kollektív boldogulás kialakulásának
feltételeit. Az együttműködés nélküli verseny képzete átokként
nehezedik a kortárs közösségek egészséges és valódi
megnyilvánulására. Olyan szemléletre van szükség, amely
összehangolja a versengést és az együttműködést. S tulajdonképpen az
evolúciós folyamatok ilyen alapelvekre épültek. Az emberi
társadalmak kollektív intelligenciájának szintjén, a részvételen
alapuló, a jövőt alkotó, a közös érdeklődést szem előtt tartó
megbeszélésen alakulnak ki a hatékony „versengő-közreműködő”
cselekvés fogalmának lényeges elemei. A valódi rendszerszintű
átalakulás nem egyenletes és nem manipulálható. Azonban ösztökélni
lehet a feltételek megalkotásának folyamatosságát, amelyek kedveznek
az életnek és az élet állandó fejlődésének.
André Folloni francia fizikus és biológus Pierre
Delattre (1926–1985) Théorie des systèmes et épistémologie című
könyve alapján a legfontosabb ismeretelmélet-rendszerbeli kérdéseket
tárta fel. Delattre, aki a rendszerszemléletű episztemológiában volt
jártas, olyan elméleti problémákkal foglalkozott, mint a tudományos
nyelv, az analógia, az egész és része közötti kapcsolat, a rendszer
és környezetének viszonya, az okság, a finalizmus és a szándékosság
összefüggése, a komplex nézőpontú káosz és rend kérdése, valamint
érdekelte a redukcionizmus és a holizmus szembehelyezkedése a
tudományos gondolkodással. Folloni hasonlóságot mutatott ki Delattre
gondolatai és a mai jogtudomány rendszerelméleti szempontjai között.
Jiři Šubrt az időt és az evolúció problémáját a
rendszerszemléletű szociológia szemszögéből elemezte. A régebbi
társadalmi evolúciós felfogásban a fejlődés elkerülhetetlen
változásfolyamatához társult a civilizációs előretörés, a társadalmi
fejlődés, az emberiség fejlődése és így tovább. Az egyik modern
evolúciós elmélet ezt az álláspontot megkérdőjelezi és tagadja.
Niklas Luhmann a társadalmi evolúciót olyan bonyolult társadalmi,
kulturális differenciálódási folyamatként értelmezi, amely
komplexitásában csak növelte a tájékozódás bizonytalanságát. Így a
lehetséges jövőképet már nem lehet a történelemből származtatni, és
így az elvesztette modellértékét. A tervszerűtlen világ állandóan
gyorsuló összetettségéből ered ennek az előrevetített jövőnek a
növekvő valószínűtlensége.
Pedro Miguel Mancha Romero előadásában olyan
komplex jogelmélet megalapozására tett kísérletet, amely a
dinamikusság felé tart. A jogtudományon belül ma lassú változás
érzékelhető, amely elfogadja, hogy a jogi felvetések komplex
elméleti kereteken belül maradjanak. Romero háromféle módszert
javasolt. Először, mivel a jog és a jogrendszerek mind a rendről
szólnak, így a rend és a káosz komplex tanulmányozása segíthet.
Másodszor, a jogrendszer a legzabolátlanabb komplex rendszerek
egyike, mert magában hordozza a kiszámíthatatlanságot, amelyet az
ember szabad akarata, illetve az idegen szereplők és az átmenetek
kezelése jelent. Harmadszor, a komplexitás elméletére úgy
tekinthetünk, mint a demokrácia erős megújítójára, mivel a
kiindulási feltételek, az útfüggőségek vagy a hálózatok elemzése
érzékelhetően bizonyítja, hogy minden az egyének összességében
számít.
Gerhard Chroust a kulturális különbségek
kommunikációs és koordinációs hatását elemezte. Megvilágította, hogy
a globális gazdaságnak szüksége van a különböző nemzetségű és
hátterű emberek közötti kommunikációra és együttműködésre, ám a
kulturális eltérések eredményezik e folyamatokban rejlő nehézségeket
is. Kitért a nyelv és a kommunikáció szintaktikai, szemantikai és
gyakorlati problémáira, a szerepeket érintő kulturálisan különböző
értelmezésekre, a kommunikációs szakadék okozta külső zavarok
elkerülésére, a kommunikációs akadályokat áthidaló többcsatornás
megoldásokra, a kulturális akadályokra, a végrehajtó és ellenőrző
struktúrák közti kulturális eltérésekre, a figyelmeztetésekre és
riasztásokra adott reakciók kulturális sokféleségére, majd a
kulturális különbségeket magyarázó elméleti munkákra.
Michéle Bonazzi és Emilia Ferone a mindennapi élet
digitalizációjáról és annak társadalmi kontrolljáról beszéltek. Ez a
dinamikus fejlődés napjaink minden aspektusában tetten érhető, amely
Marcel Mauss kifejezésével élve „totális társadalmi tény”, beleértve
az egyének társadalmi kontrollját is. Vizsgálták az internetes
társadalom néhány jellemző ellenőrzési formáját, illetve azok egyre
nagyobb és nagyobb biztonságra törekvő változását a kézzel fogható
fizikai védelemtől a virtuális, digitális óvintézkedésekig. Testünk
„valóságon túlivá” válik: atomok és bitek egységévé egy összetett
képben. Az antropomorfizációhoz vezető folyamat egyesíti a fizikai
és a digitális világot, s az egyedülálló identitás pedig
sokdimenziós léttervek között mozog, összezavarva a két világot, az
igazit és a virtuálisat.
|
|
Michelle G. Carbera a büntetőjog összetettségét
prezentálta olyan szociológiai kockázatokon keresztül, amelyek a
politikailag támogatott gondatlanságból elkövetett bűncselekményeket
jelentik. Az előadás a jelenlegi büntetőjogrend alapvető, normatív
kiigazításának problémáját vetette fel, amely kiterjedt a bűnügyi
jogrendszert megalapozó elmélet elemzésére is. Az elgondolás
lényege, hogy a modell még nem vette figyelembe az aggályokat és a
gondokat, amelyekkel a múlt század végén a büntetőjog szembesült.
Carbera tárgyalta a bűnözés új formáit, globális terjedését és
kézzelfogható következményeit, amelyek arra indították, hogy egy
különálló büntetőjogot alakítson ki, hátrahagyva az episztemológiai
egyszerűsítést, hogy munkájában csak a fogalmak logikai
összefüggéseit mutassa be.
Franco Becchis, Daniele Russolillo és Elisa Vanin a
szereplőket, a kezdeményezőket, a kapcsolatokat és az információkat
tekintette át a városi szolgáltatások területén működő kísérleti
modellben. A prezentáció bemutatta a felhatalmazó helyi döntéshozók
kezdeményezéseinek keretmunkáját, felhasználva az
interdiszciplinaritás elemző módszerét a környező helyi szereplőkre,
az ösztönzőkre, az információ-ellátottságra, a szolgáltatások
sikerei vagy hibái mögött rejlő hazugságokra, infrastruktúrákra és
projektekre, meghatározva azt a játékteret, ahol e tevékenységek és
programok zajlottak. Módszerük mélyen gyökerezik az
interdiszciplináris tudásban és irodalomban, amely a játékelmélettől
terjed a társadalmi hálóelemzésig, bevonva a szociológiát, a
társadalmi fizikát és az antropológiát.
Laura Appignanesi a városi identitás
rendszerelméleti megközelítésével járta körbe a társadalmi
esetlegességet. Bemutatta, hogy a „rendszer” fogalom mint
episztemológiai kritérium realitássá alakul, ha a rendszerelméleti
perspektívákat a városi térre vetítjük. A nagyvárosbeli
identitásvesztés, az egyre összetettebb globális társadalom olyan
paradigmájának tekinthető, amely kihívást jelent a rendszerelmélet
és a várostervezés közötti párbeszédben. A filozófiai irányzat és a
város-elképzelés ugyanabban a hosszú távú történeti evolúcióban
kapcsolódnak össze, így a jelenben és valószínűleg a jövőben is
folytatódik ez a párhuzamos fejlődés. Az előadó ajánlotta a
strukturalista funkcionalizmus újragondolását, utalva a városi terek
merev feladatközpontúságára. A komplexitásnak szüksége van egy új
értelmező elemzésre, amely összhangban áll a társadalmi
esetlegességgel.
Fabó Edit a könyvtári alapú tudományos világkép
alakulásáról és alakításáról beszélt. A virtuális adatszolgáltatások
legfontosabb tényezője a hitelesség – különösen a tudományos
könyvtárak online katalógusait tekintve. Hiszen ezen létesítmények a
tudomány legrégebbi forrásai és őrzői. A tudományos eredmények
igazolásában az írott tényeknek kulcsszerepük van. S a
könyvtártudomány pedig a szabályok olyan komplex rendszere, amely
tükrözi az egész tudományrendszertant. Az informatizáció és
digitalizáció gyermekbetegségei után szükségszerű annak felismerése
és elismerése, hogy a tudományos könyvtáraknál elvárt szintű
adatszolgáltatáshoz szükségszerű a szabályok maximális betartása,
illetve a tudományos munka ismerete és gyakorlata. A tudományos
könyvtárak adatbázisa csak így képes teljesíteni küldetését, amely
tükrözi a művek tudományrendszertani helyét, más dokumentumokkal
való összes lehetséges kapcsolatát – a kutatót segítve. Így nagyobb
eséllyel születnek összefüggés-elméletek összeesküvés-elméletek
helyett.
Graziele Lautenschlaeger az interaktív
médiaművészetről és a kommunikáció materializálódása felé tartó
kulturális jelenségekről tartott előadást. Még mindig létező a
kötődés az elszigetelő és fogyasztói alapú kulturális életstílushoz,
amelyre még a médiaművészet jelenetei is hatnak, bár van a világban
néhány olyan kezdeményezés, amely felismerte a médiaművészetben
rejlő lehetőséget, amely hozzájárul az emberek
véleménynyilvánításához, önállóságához. Kutatásában vizsgálja az
olyan eljárásokat, amelyek még sikeresebb gondolkodó és cselekvő
attitűdöt eredményeznek ezen a területen, azzal, hogy befogadják a
legalapvetőbb transzdiszciplináris szempontokat. A kiindulópont a
médiaművészet területén belüli szándék kialakítása a kommunikáció
materializálására. Vezérfonalként olyan párbeszédet indított,
amelyben a kiszemelt tárgy az az „érzékelő”, akinek elképzelése és
materiális játéka kulcsfontosságú darabot képez a kortárs interaktív
médiaművészeti installációkban és performanszokban.
Massimiliano Ruzzeddu a jövő és a tudományos
elképzelések társadalmi reprezentációjára tért ki. Részletesen
foglalkozott a kortárs tudományos és technológiához fűződő
társadalmi elvárásokkal. Miután a híres „ideológiák vége”
elképzelésekben nem jelenik meg az alakuló jövő képe, így a mai
szociológusokra marad a feladat megérteni, hogy milyen kulturális
megjelenés tűnik alkalmasnak a társadalmi szereplők számára a
valóság, különösen az elkövetkező jövő követelményének
képviseletében. A technológiai elvárások maguk is megváltoztatták az
egész világ társadalmi szereplőinek világnézetét. Ugyanakkor
megjelentek olyan társadalmi igények, amelyekkel a technológia még
nem találkozott (zöld üzemanyagok, tiszta energia stb.), ám
szükségszerűen befolyásolnak valamennyi jövőt érintő elgondolást. A
technológiával szemben támasztott elvárások mérésével látható, hogy
az emberekben milyen jövőkép él.
Nikolas Maslowski a nagypolgárok és a hírnév
társadalmi megalkotására hozott cseh és szlovák példákat a hosszú
20. századból. Az előadó indításként az elmúlt százhúsz év cseh és
szlovák nagypolgárainak ismertségére szintaktikai elemzést javasolt,
hiszen az elitcsoportok a cseh és a szlovák földön „kanonizáltak”
voltak. A 19. század óta a közép-kelet-európai társadalmak
nemzetépítési törekvésében a kanonizáció a folyamat része volt,
amelybe bevonták nemzeti életrajzaik tagjainak hivatkozásait. A
tekintélyelvű, szovjet típusú rendszer a fal leomlásával a
csehszlovákiai bársonyos forradalom hozta intenzívebb mozgásba a
bizonyságtételeket az új lexikonokkal, filmekkel, interjúkkal, annak
érdekében, hogy egy új nemzeti emlékezetet írjanak. Ám a
rendszerváltás után az internettel és más modern technológiákkal
könnyebbé vált az ilyen jellegű dokumentumok elkészítése, ami a
legitimitás forrásáért vívott küzdelemben újszerű kihívást jelentett
az emlékművek készítői számára.
Root Hilton és Paola Zambano a komplex adaptív
rendszer elvét fejtették ki az egyre inkább összefonódó
társadalmakat megalapozó interakció, társfejlődés és specializálódás
bemutatásával, amelyek együttesen csak a konvergens haladást
eredményezhetik. A hagyományos modernizációs nézet és az átalakulási
folyamatok a politikai és gazdasági rendszerekben kötődnek a
nemzetgazdaságok fejlődéséhez és azok liberális értékekre való
fogékonyságához. A feltörekvő országokban a tapasztalt gazdasági
növekedés összhangban volt a kormányzat demokratizálódásával, ám a
fejlődő régiók szociális intézményei elmaradtak ettől az iránytól. A
nemzeten belüli politikai, gazdasági és technológiai fejlődés
kölcsönhatásai olyan kiszámíthatatlan következményekhez vezethetnek,
amelyek nemzetközi viszonylatban, a nagyobb rendszerekben magát a
változást idézhetik elő. A komplex adaptív rendszer az újszerű
dinamika megértéséhez kínál új perspektívát. A kölcsönhatás, a
társfejlődés és a specializálódás menete a szorosan összekapcsolódó
globális társadalmakban olyan magatartásformát és intézményrendszert
teremt, amely messzemenően képes azokat optimálisan működtetni és
fenntartani. A konvergencia felé mutató liberális modell, amely
magában foglalja a szabad piacgazdaságot és a demokratikus
kormányzást, csupán egy lehetőség a sok trend közül a globális
fejlődésben.
Janos Korn a rendszerek általános alapelveivel
foglalkozott. Felvetette, hogy a „rendszerszemlélet” töredezetté
vált, aminek következtében a nagyszámú különféle publikáció,
konferencia, egyetemi kurzus mellett a „rendszerszemlélet” már
észrevehetően nem érvényesül sem a társadalomban, sem az oktatásban.
Aktuális munkája a rendszertudománybeli paradigmaváltást célozza,
ahol nyelvészeti modellezésének bevezetésével lehetőség nyílik az
emberi tevékenységkörök követésére, olyan összetevőkkel és elenyésző
ismétlődésekkel, mint a minőségi jellemzők, az akarat, az ambíciók,
az érzelmek, a szeszélyek stb. A rendszertudományokat alátámasztó
empirikus koncepcióját hat tételben foglalta össze. A nyelvi
modellezést támogató alapelvek bázisát tekintve olyan elfogadott
tudományágakon nyugszik, mint a nyelvészet, logika, hálózatelmélet
stb., tehát jól elsajátíthatóak és kiszámíthatóak. Ugyanakkor
elengedhetetlen a vita, a szoftverfejlesztés az egyre lényegre
törőbb alkalmazások érdekében.
Gerard Jagers op Akkerhuis az esetlegesség korában
az előre jelezhető jövő új rendszerelméleti eszközeit mutatta be.
Kérdése arra irányult, hogy a bizonytalanság miatt
kiszámíthatatlan-e a jövőnk, vagy lehetséges-e megvizsgálni az
egyéni érdekeltségeket, az egész részét és a kiszámítható mintákat.
Válaszait két fontos területen találta meg: a folyamatokban és a
struktúrákban. Az előrejelzésekre fókuszálva a működtető hierarchia
belső logikája azt sugallja, hogy ez egy jól megfogható, de
felfedezetlen, újfajta „periódusos rendszer”. Ha ez így van, akkor
meghatározásával megjósolhatja a jövőbeli működtetőit. Sőt, minthogy
ezek olyan előrevetítések, amelyek a szervezet topológiai törvényein
alapszanak, nincs kétségeket hordozó tényező. A feltételezés szerint
az operátorelmélet belső logikájának részletesebb kutatása a
rendszerelmélet eszköztárát új megoldásokkal fogja bővíteni, amely
lehetővé teszi a legmesszebb mutató elképzeléseket a jövő
operátorainak felépítéséről.
Ralovich Béla előadása vázolta, mi a Földünk helye
a Világmindenségben és mik a fordulópontok az életében. A végtelen
Világmindenség részeként a földi élet a környezetétől lehatárolt, de
azzal kölcsönös, dinamikus kapcsolatban álló élő biológiai egyedek
rendszereinek az összessége. Az élet megjelenése a Földön az
Univerzum általános folyamatainak az eredménye. Az élő egyedek,
beleértve a tudatos embereket is, a környezet/a Föld állapotát döntő
mértékben befolyásolják. A bioszféra az élet szempontjából egy zárt
rendszer. Az élet megmaradása csak a biológiai törvényeknek
megfelelő feltételek – életfeltételek – megléte esetén képzelhető
el. A földi környezet adatokkal igazolt állapotváltozásainak
megállítása céljából eddig meghozott intézkedések eredménytelenek. A
szerző megfelelő hatású tetteket sürget az élet megmaradása
érdekében.
Migdat I. Hodzic a komplex ökológiai dinamikus
rendszerek elemzésének és modellezésének új megközelítéséről tartott
előadást. A prédák és ragadozók komplex nemlineáris ökológiai
rendszerének elemzésére és szimulációjára két szempontot
ismertetett. A klasszikus nemlineáris dinamikus
Lotka–Volterra-modellt használta fel párhuzamosan egy ágensalapú
modellel – a rendszer leírásának modelljellemzőit, ezt a kettős
szempontot egy „matematikai” ágens alapú megoldással alkalmazva a
megfelelő modellezési környezetben. A különböző példák az egy préda
egy ragadozó, valamint a több préda több áldozat modelljét
vonultatták fel, fokozatosan, az egyszerűtől a bonyolultabbakig.
Javasolta, hogy használják ki az ágensalapú modell rugalmasságának
előnyeit, megszerezve a kulcsfontosságú igazolást, amely megerősíti
és fejleszti a Lotka–Volterra-modell nemlineáris matematikáját is.
Igy felállítható egy nagyon összetett, de használható,
matematikailag is szemléltethető ökológiai ragadozó-préda modell.
Rok Bukovšek a komplex adaptív rendszerek
eszköztárának alkalmazását prezentálta a stratégiai üzleti
tanácsadásban. A komplexitás elmélete azért izgalmas, mert rejtett
összefüggéseket segít tisztázni. Az eszköztár egyaránt támaszkodik a
holisztikus gondolkodás, a komplex adaptív rendszerek, illetve a
komplex biológiai rendszerek megoldásaira. Az eszközkészletet mint
teleologikus célt (Arisztotelész), önszerveződést (Kant), előzetes
adaptációt (Darwin), kreatív rombolást (Schumpeter), az önmagából
állandóan építkező természetet a káosz szélén (S. A. Kauffman), az
autopoiesist (Valera) és az emberi komplex adaptív rendszereket
(melyeket a Santa Fe Associates Internationalban dolgoztak ki)
szokás azonosítani. Ezzel az eszköztárral az okságot lefelé és
felfelé lehet elemezni a helyi és globális rendszerekben, illetve a
kapcsolatokon belül. Végezetül az előadó megjelölte azokat az
eljárásokat, ahol ezt hasznosítani lehet: 1., társaságok és
szervezetek, ágazatok és iparágak rész–egész kapcsolatának
azonosításához, 2., a piaci módszerek hátterének feltérképezéséhez,
3., a célnak megfelelő eszközrendszer felállításához (cég, ágazat,
ipar), 4., a probléma átértékeléséhez az új rendszer szemszögéből.
Összefoglalás
A konferencia újabb megerősítést jelentett abban, hogy a kérdések,
jelenségek, problémák tágabb – komplex – összefüggésbe helyezve
hatékonyabb megoldás lehetőségét kínálják. A résztvevők
egyetértettek abban, hogy hasznos a komplex szemléletmód
alkalmazása, terjesztése. Az integráló gondolkodás kialakulásához
elengedhetetlen több különböző tudományterület ismerete,
összehangolása. Ugyanis a földi élet egyensúlyának, ökológiájának
fenntartásához a globális (vagy virtuális) világ működésében egyre
fontosabb szerep jut a kulturális eltérések megértésének, (esetleges
konvertálásának); a digitalizált, mediatizált nagyvárosi léthez való
alkalmazkodásnak; az egyes kultúrák jogrendszerének
újragondolásának; a logikus, körültekintő tervező gondolkodásnak. S
mindezek társadalmi változásában – a modernizációs folyamatban –
mindenki számára beláthatóvá válik a politika, a gazdaság, a
tudomány kompetenciája – felelőssége és érvényessége. Összességében
a konferencia és az akadémia célja az, hogy olyan egységes, korszerű
elvek szülessenek, amelyek megfogalmazzák a lokalitásban élő 21.
századi emberek gondjait, és egyúttal nyitottak a globális szintű
megoldásokra, megteremtve az egységes tudásfelületet, amelyen a jövő
megalkotható.
A WCSA hosszú távon szeretne felállítani egy, a
nemzeteket, a kultúrákat összekötő egyetemet (vagy fórumot), ahol a
(leendő) vezető elitnek adhatná át az általa képviselt összhangot
teremtő tudományos szemléletmód eredményeit. Céljának eléréséhez
kétoldalú szerződéssel megerősített kapcsolatokat épít, európai
uniós szintű lobbytevékenységet folytat, s támogatást nyújt
másoknak. A következő éves konferenciát a WCSA teljes vezetősége a
Santa Fe Associates Internationallel együttműködve fogja megrendezni
Amszterdamban, 2015 októberében. Remélhetőleg ez a legutóbbi
rendezvény addig is újabb inspirációkat ad a Magyarországon folyó
kutatásoknak, és további együttműködések születnek más felsőoktatási
és tudományos szervezetekkel.
Kulcsszavak: rendszertudomány, komplexitás, konferencia
LÁBJEGYZETEK
1 Hiperpolgároknak nevezik
az államhatároktól, nemzetektől, nyelvektől, régióktól függetlenül,
illetve az azokat összekötő, összehangoló egyetemesebb, hasonló
elvek alapján szerveződő közösség tagjait.
<
|
|