Tíz évvel később – magyar nagyvállalkozók
európai környezetben
Laki Mihály és Szalai Júlia könyve a közgazdaságtan és a szociológia
határán mozogva, mélyinterjús módszerrel mutatja be a magyarországi
nagyvállalkozókat, és ezen keresztül keres választ arra a kérdésre,
hogyan alakult a polgárosodás folyamata Magyarországon a
rendszerváltást követő két évtizedben. A könyv a szerzőpáros egy
évtizeddel korábban megjelent munkájának (Laki Mihály – Szalai Júlia
(2004): Vállalkozók vagy polgárok? A nagyvállalkozók gazdasági és
társadalmi helyzetének ambivalenciái az ezredforduló Magyarországán)
folytatása, melyben azt az óvatosan optimista következtetést
fogalmazták meg, hogy kialakulóban van egy új nagypolgári elit, mely
mintaadó lehet az egész társadalom számára gazdálkodási értékrend,
társadalmi szerepvállalás és életmód tekintetében.
A jelen könyvhöz 2009 és 2012 között összesen
harminchárom nagyvállalkozóval készítettek ismét interjút a korábbi
kutatás alanyai közül – a könyvben ők a „régiek”. Emellett a
kutatásba bevontak még harmincegy fiatal, harminc és ötven év
közötti vállalkozót, akik az 1990-es évek végén vagy a 2000-es évek
elején indították vállalkozásukat, és máris komoly sikereket tudnak
felmutatni – ők az „újak”. A két csoport között komoly
teljesítménybeli különbség látható: míg a kiválasztás szempontjaiból
adódóan az „újak” mind komoly sikerekről számoltak be, a követéses
kutatás eredményei visszatükrözik a magyar gazdaság 2000-es évek
eleje óta megfigyelhető lendületvesztését – az interjúk során jóval
több „régi” vállalat számolt be zsugorodásról, mint növekedésről. Ez
a folyamat nem tudatos döntések eredménye volt, hisz korábban ezek a
cégek még kapacitás- és forgalomnövelést terveztek. Ebből adódóan a
könyv első felének központi kérdése az, hogy azonos makrogazdasági
feltételek mellett mi magyarázza a teljesítménybeli különbséget a
„régi” és „új” vállalatok között. A könyv második felében a két
csoport közügyekhez való viszonyának alakulását mutatják be.
A könyvben nagyvállalkozónak tekintik a több száz
főt foglalkoztató és pár százmillió, esetleg tízmilliárd forgalmat
lebonyolító vállalatok tulajdonosait, akiket a hazai tulajdonú
nagyvállalkozások profil és ágazati összetételéről rendelkezésre
álló statisztikai adatok figyelembe vételével választottak ki a
szerzők.
A kérdés megválaszolásához a szerzők a vállalkozók
és a vállalakozások jellemzőit egyaránt megvizsgálják. A vállalkozók
jellemzői közül a nem, lakóhely, családi háttér és iskolai
végzettség nagyon hasonló, ezért a teljesítménybeli különbségeket
nem magyarázza – mindkét csoportban meghatározó többséget
képviselnek a felsőfokú végzettséggel rendelkező, városlakó férfiak.
Nagyobb magyarázóereje van az életkornak, illetve a külföldi
tapasztalatnak. Az idősebb „régiek” közül számosan csökkenő
motivációról és a prioritásaik megváltozásáról számoltak be. Ám
ellenpélda is akadt bőven, ezért önmagában ez sem elégséges
magyarázat. Fontosabbnak bizonyult az, hogy míg a „régiek” itthon
jártak iskolába, itthon szereztek munkatapasztalatot és csekély
nyelvtudással rendelkeznek, az „újak” már külföldi
egyetemre/főiskolákra jártak, ahol alapos nyelvtudásra tettek szert,
és jelentős kapcsolati tőkét is gyűjtöttek. Ez lehetővé tette
számukra a külföldi vállalatokkal való együttműködést, míg a
„régiek” gyanakodva néznek a külföldi versenytársakra.
A vállalkozások jellemzői kapcsán a szerzők három
hipotézist vizsgálnak meg részletesen a teljesítménybeli különbségek
magyarázatára. Az ágazati hipotézis szerint a „régiek” főleg a
gazdaság hagyományos, lassabban fejlődő ágazataiban működnek, míg az
„újak” a dinamikus szektorokban. Ám megállapítható, hogy számos „új”
vállalakozó nagyon sikeres a hagyományos szektorokban, például a
sütőiparban, ezért az ágazat önmagában nem lehet magyarázat a
térvesztésre. A második felvetés az innovációs hipotézis, mely
szerint a „régiek” kevesebb, és kisebb jelentőségű új termékkel
jelentek meg a piacon, mint az „újak”. Ám, az interjúk ezt sem
támasztották alá – a magyar gazdaságra általában jellemző szerény
újítási teljesítmény igaz mind a „régi”, mind az „új”
vállalkozásokra. Meglepő módon az „újak” csoportjának kétharmadában
semmiféle új termék vagy szolgáltatás nem jelent meg. Újításként
sokkal inkább a világ fejlettebb részén elterjedt eljárások
bevezetését említették. A harmadik lehetséges magyarázat az államtól
való gazdasági függőség hipotézise, mely azt a felvetést fogalmazza
meg, hogy a „régiek” esetleg az „újaknál” kevesebb állami
támogatást, megrendelést kaptak. Az interjúk alapján ez a felvetés
sem került igazolásra. Mindkét csoportban a vállalakozások több mint
fele nem került érdemi kapcsolatba az állammal, és ahol mégis van
kapcsolat, az legfeljebb alkalmi és kiegészítő jellegű, azaz nem
meghatározó az innen származó bevétel.
Az interjúk alapján körvonalazódó magyarázat az új
vállalkozások jobb teljesítményére a vállalkozói magatartásban
rejlik. A „régiek” a rendszerváltás során fellépő piaci rések
betöltésére szakosodtak, mely lehetőségek azonban a piac
stabilizálódásával eltűntek. Teljesítményük romlását radikális
átalakítások helyett a még meglevő ingatlanvagyon hasznosításával
igyekeztek kompenzálni. Ez azonban csak egy ideig volt képes fedezni
a bevételkiesést, különösen, hogy a válság kitörésével az
ingatlanpiac tovább szűkült. Az „újak” ezzel szemben előre
elgondolt, többéves stratégia alapján, stabil piaci viszonyok között
használták ki a multinacionális vállalatok által uralt környezetben
a piaci réseket, és rendre bevételeiből bővítették cégeik vagyonát.
A válság során előremenekülést, piacváltást vagy kapacitásbővítést
is kizárólag az „újaknál” lehetett megfigyelni.
Az öröklött adottságok negatív hatásai jól
mutatják, hogy mára a régi szocialista beágyazottság előnyei
teljesen eltűntek. Az öröklött ingatlanvagyon mellett a munkaerő
mindenáron való egyben tartására való törekvés – mely részben a
kölcsönös kiszolgáltatottság érzetéből származott –
|
|
szintén hátránnyá vált, és lassította az
alkalmazkodást a változó környezethez. Ezzel szemben az „új”
vállalkozások elsősorban családi vállalkozásként működnek, ahol a
családon kívüli viszonyokban személyes elemek nem jelennek meg,
kapcsolataikat általános elvek és szerződések szabályozzák. A
leépítést ők is utolsó eszköznek tartják, ám ez üzleti és nem
személyes megfontolás, hiszen a munkaerőt a vállalat fő értékének
tekintik.
Az interjúk során az is kiderült, hogy a „régiek”
is egyre kevésbé törekszenek a nagyvállalati méret fenntartására, és
náluk is megfigyelhető a családi vállalkozási forma felértékelődése.
Ennek a visszahúzódásnak egyik fontos oka a rendszerszintű
bizalmatlanság. A szocializmusban a feljelentés kultúrája a totális
hatalom eszköztárába tartozott, mely a közösség bomlasztását
szolgálta – csakúgy, mint a direktívaszerű áttelepítések.
Napjainkban a bizalmatlanság forrása a rendszerváltás észlelt
sikertelensége feletti keserűség, mely bűnbakot keres. Ennek egyik
lépése a bizalom megvonása a nagyvállalkozóktól. A „régiek”
teljesítményét már a kezdetektől társadalmi gyanakvás uralja, mely
nem csupán az utca emberére jellemző, hanem az állami hivatalnokokra
is – az interjúk szerint például az adóellenőrök minden haszon
mögött csalást sejtenek. Ez ellen csak a személyes viszonyok és a
kölcsönös szívességek rendszere nyújt némi menedéket, miközben az
intézményes csatornák, például a kamarák és az érdekszövetségek
kiürültek. Ebben a környezetben a családi viszonyok mára rendkívül
felértékelődtek, és nagy a késztetés a vagyon feldarabolására és
elrejtésére.
Az „újak” már eleve a családi vállalkozásból
indulnak, és a családi tulajdonú vállalkozás számukra a bástya a
külvilág ellen. A családon kívüli kapcsolataik intézményesek és
távolságtartóak, és ezt az elszemélytelenedést az európai uniós
csatlakozás, és az ezzel együtt járó szabályozási változások is
felerősítették.
A vállalkozások méretének csökkenése, a defenzív
bezárkózás tetten érhető az interjúkból kiderülő politikai,
ideológiai nézetek változásában is. A tíz évvel korábbi felméréshez
képest láthatóvá vált az erőteljes jobbra tolódás, a magyarságtudat
és a nemzeti függetlenség eszméjének felerősödése a korábbi
liberális értékek helyett a „régiek” körében is. Ehhez hozzájárul az
is, hogy az Európai Uniónak immár az árnyoldalait is érzékelik – a
túlbürokratizáltságot, a multik túlsúlyát és azt, hogy az állam ezek
ellen nem képes védelmet nyújtani. A magyarságtudatra épülő állam
képe azonban messze nem egységes, és változatos megfogalmazásokat
takar a verseny tiszteletén alapuló semlegességtől a paternalista
támogatások igényéig. Leginkább mégis a „békén hagyó állam” iránti
igény nőtt, mely az állam depolitizálását és professzionális
működését kívánja.
Az állam működéséből való kiábrándultság mellett
érzékelhető egy erőteljes politikaellenes hangulat is, mely abban is
tükröződik, hogy a korábbiaknál jóval kevesebben számoltak be aktív
közéleti szerepvállalásról polgármesterként vagy önkormányzatban. Az
„újaknak” soha nem is voltak ilyen ambíciói, náluk a közéleti
jellegű elkötelezettségek és foglalatosságok teljesen hiányoznak.
Magyarságtudatukat elsősorban a virtussal felérő vállalkozási
teljesítmény és az üzleti siker táplálja – a szerzők
megfogalmazásában a magyar identitás „a templom hétvégén”, de a
hétköznapok színterei másutt vannak. A könyvben szereplő vállalkozók
legfeljebb a hazai tudományos és művészeti élet védelmében és
terjesztésében lépnek fel.
A szerzők értékelésében a leírt fejlemények a
legkevésbé sem adnak okot a bizakodásra. Mind a régi, mind az új
vállalkozók a magánszférába húzódtak vissza, és az ország dolgaiba
tevőlegesen beleszólni kívánó nagypolgári attitűdnek a közép- és
nagyvállalkozói körben nem igazán maradtak letéteményesei.
A könyv fontos hozzájárulást jelent annak a
kérdésnek a megértéséhez, hogy milyen stratégiákkal alkalmazkodnak a
magyar vállalkozások ahhoz a kettős kihíváshoz, melyet az intenzív
globális verseny és a gyenge minőségű magyar intézményrendszer
jelent. A makrogazdasági mutatók jól mutatják a gazdaság
lendületvesztését, ám ennek okairól távolról sincs szakmai
konszenzus. A számok mögött lezajló folyamatok feltárása a
legfontosabb szereplők megkérdezése révén komoly eredmény ebben a
vitában. Bár a közgazdaságtudomány számos iskolája erőteljesen
törekszik a „kemény”, szigorúan számszerűsíthető adatok
használatára, a könyvből jól kiderül, hogy a „puha”, nehezen mérhető
változóknak, mint például az életkorral változó motiváció vagy a
bizalom, döntő szerepük van a vállalati magatartás alakulásában és
ennek révén a kimenetekben is. Mint kiderült, Magyarországon más
fejlődő országokhoz hasonlóan egy olyan folyamat játszódik le,
melyben a szereplők egyik legfontosabb célja az ellenségesnek
tekintett külvilág általi sebezhetőség csökkentése, és a „normalitás
kis szigeteinek” megteremtése a vállalkozás révén. Az egyénileg
racionális viselkedés azonban közösségi szinten távolról sem
tekinthető optimálisnak – a gazdaságban csökkenti a potenciális
együttműködések számát, míg a politikában korlátozza a közös
érdekképviseletet, melyek együttesen tartósítják az ország
lemaradását.
A könyv a Magyarország számára kritikus kérdésekkel
foglalkozik, és üzenete nem csupán a közgazdászokat érinti.
Közérthető nyelvezete miatt jó szívvel ajánlható mindazoknak, akiket
az egyéni túlélési stratégiákon túl a közösség ügyei is érdekelnek.
Szintén igen fontos lenne, hogy mondandója minél több döntéshozóhoz
is eljusson, akik képesek lennének hozzájárulni a „békén hagyó
állam” igényének megvalósításához. Ennek révén talán egy tíz évvel
későbbi felmérés a külvilág iránti nyitottság növekedéséről
számolhatna be. (Laki Mihály-Szalai Júlia: Tíz évvel később – magyar
nagyvállalkozók európai környezetben, Közgazdasági Szemle
Alapítvány, 2013)
Győrffy Dóra
habilitált egyetemi docens, PPKE BTK
Nemzetközi- és Politikatudományi Intézet
|
|