A nyelvészet kognitív módja
Az ismertetés rendhagyó módon két könyvet mutat be. Az elsődleges
hangsúly Tolcsvai Nagy Gábor munkáján van. A recenzens azonban nem
tudott ellenállni annak, hogy ezt összevesse a Kövecses
Zoltán–Benczes Réka-féle könyvvel. Az utóbbi fél évszázad során
számos tudományban elterjedt kognitív jelző egyik legsikeresebb
változata a kognitív nyelvészet. A 20. század közepi mentalisztikus
fordulatnak, melyet Noam Chomsky nevével szoktunk fémjelezni,
sajátos alternatívájaként jelent meg elsősorban az 1980-as évektől
Ronald Langacker és George Lakoff munkáival. Megtartja a generatív
nyelvtan mentalizmusát, amelyet azonban egy rivális nyelvészeti
ízléssel és nyelvfilozófiával kapcsol össze. A kognitív nyelvészet,
mint mindkét tankönyv hangsúlyozza, szakítani próbál a generatív
nyelvtan logika-központúságával és determinisztikus világképével. A
nyelvet nem mint reprezentációkat létrehozó rendszert, hanem mint
tevékenységet elemzi. Ebből a szempontból mindkét könyv a humboldti
örökség folytatásának tartja irányzatát. Képviselői szakítanak az
analitikus filozófiai hagyomány elemző attitűdjével, mindenütt az
egészlegességet állítják előtérbe. A nyelv bizonytalanságait,
körvonalazatlanságát, homályos határait kiemelve, egy játékközpontú
metateóriát is szeretne hangsúlyozni, e tekintetben az analitikus
filozófiával szemben Ludwig Wittgenstein örökségére támaszkodik.
Mindez szemantikai központú elméletet jelent. Olyan
elméletet, amelyben a strukturalista hagyománnyal és ennek generatív
nyelvészeti folytatásával szemben, a forma helyett a tartalmon, a
jelentésen van a hangsúly. A nyelv összetevői nem függetlenek. „A
szintakszis nem autonóm, a morfológia, a lexikon és a szintaxis
kontinuumot alkot… A nyelvi tudás, az e tudással végrehajtott
elmebeli műveletek nem egymástól független és fölülről irányított
modulokból állnak (például fonológiából, szintaxisból és
szemantikából), hanem megismerésmódjukban analóg vagy hasonló,
egymással kapcsolatban álló tartományokban elvégzett párhuzamos
műveletekből” (Tolcsvai Nagy, 356.). Ez az elképzelés, miközben a
nyelvet tekintve mindent a szemantika köré csoportosít, a nyelvet a
megismerés egészébe igyekszik beilleszteni. „a nyelv vizsgálata,
konkrétan a nyelvjelentés vizsgálata csupán egy (kis) része annak a
komplex jelentésalkotási folyamatnak, amelynek mindannyian részesei
vagyunk. Létrejöhet a jelentésalkotásnak egy olyan »egységes
tudománya«, amely ugyanazon kognitív eszközök segítségével képes
majd számot adni a szemantikai anomáliákról és a papírkosárlabdáról
is” (Kövecses – Benczes, 221.).
A nyelvészetet tekintve gond, hogy mit is ért a
fenti első idézet „analógián”. Hogyan valósul meg az alapvetően
Gestalt jellegű analóg szerveződés a különböző szintek között?
Valóban ugyanúgy szerveződnek a hangok, a szóalakok, a jelentések és
a mondatok? Hoz-e valami radikálisan újat ez a felfogás a nyelv
megértéséhez? A lexikális szemantikai leírásnak valóban számos
újítását eredményezi. Mindkét könyv előtérbe állítja, hangsúlyozza a
nyelvi kategorizáció folyamatát, s a kategóriákban a prototípus
jellegű szerveződést.
Mindkét könyv jó nyelvi példákat ad a lexikai
szemantikáról. Kövecses Zoltán és Benczes Réka didaktikusan mutatja
be a metafora és a metonímia különbségének következményeit, s számos
metaforikus és metonimikus szerkezetet ismertet. Tolcsvai könyvének
erénye pedig a téri kifejezések igen részletes taglalása. Mindkét
esetben tetten érhető azonban a kognitív nyelvészeti irányzat
önmagába zártsága. Elvileg hivatkoznak a megismerés pszichológiai
kutatására. Általánosítva használják a figura-háttér, rész-egész
viszonyát, az alaklélektanból átvett fogalmakat. Ugyanakkor nem
törekszenek arra, hogy kapcsolatot teremtsenek a mai pszichológia
olyan kutatásaival, amelyek ezeket az ihletéseket például a téri
nyelv értelmezésében részletesen vizsgálják. Nem minden tanulság
nélküli, hogy egyik könyvben sem kap helyet a generatív nyelvtanból
induló, de a nyelv és megismerés kapcsolatával foglalkozva a nyelvi
rendszer szerkesztettségét megtartó Jackendoff-féle elmélet,
amelynek központi eleme éppenséggel a téri nyelv (Jackendoff, 1997).
|
|
Képi és sematikus az a szemantika, amelyet a
kognitív nyelvészet képvisel, ugyanakkor logikaellenességében nem
kezeli a nyelv és megismerés kapcsolatára létrejött nem képi
felfogásokat. A reprezentáció propozicionális felfogása a nyelvet
úgy kezeli, mint amely kijelentéseket közvetít, s a kijelentések
közötti viszonyból következtetési folyamatok vezethetők le. Tolcsvai
ezt mint valami meghaladott avíttságot a nélkül veti el, hogy ennek
mai pszichológiai következményeit kezelné. Ezzel párhuzamosan a
logikát a retorika váltja fel mindkét könyvben.
Egészében is nehéz megtalálni a kognitív
nyelvészetben, hogy az analógiákon és egy-két klasszikus utaláson
túl, hol is a pszichológia helye. Mindkét könyv nagyon részletesen
mutatja be azokat az univerzális metaforákat, amelyek például az
élet és út, a szerelem és kibontakozás viszonyait taglalják. Példáik
sok mai gondolati mintát új módon értelmeznek. Mindkét könyv szerzői
számára világos, hogy nem a nyelv használói számára áttekinthető
tudatos folyamatokról van szó, amikor például a lent-et rosszként, a
fent-et jóként kezeljük. Furcsa bezárkózás ebben a közegben nem
utalni Freudra, és arra az egész hagyományra, amely a
pszichoanalitikus szimbolizáció keretében kezeli a metaforikus
folyamatokat.
A kognitív nyelvészet kulcsproblémája a nyelvtani
szerkesztés és a mondat elemzésének soványsága. A mondattan a
sémákból bontakozna ki. Mondattani szerkesztésről szólva főképp arra
törekszenek, hogy a prototipikus szemantikai sémákban értelmezzék az
alany és a tárgy kategóriájának eredetét. Valamilyen viszonylag
nagytestű élőlény, preferáltan ember, csinál valamit egy viszonylag
kicsiny fizikai tárggyal, amely a tárgy egészére kihat, például
dobja azt. Ezt a gondolatmenetet azonban nemigen próbálják meg
összekapcsolni a szintakszis szempontjából olyan fontos többi vonzat
problémájával. Az egész kép, amit mindkét kiválóan érvelő és a
modern kognitív nyelvészet csúcsán levő tankönyv bemutat, nem tud
mit kezdeni a klasszikus nyelvészetben endocentrikusnak nevezett
konstrukciókkal, a szintagma fogalmával. Azzal, hogy az okos fiú
szerkezet valahogyan megfeleltethető a fiúnak, az meg Ferinek stb.
Vagyis, hogy mit kell azon érteni, amit a klasszikus formális
nyelvészet főnévi csoportnak nevez. Az olvasónak az az érzése, hogy
a szóból indulva a szavakból sosem lesz mondat, csak újabb
szemantikai építmények.
A struktúrák, mint azt Tolcsvai világosan
megfogalmazza, valójában asszociatív tanulás révén előálló
esetlegességek. „A nyelvi egység begyakorlottsága és
konvencionáltsága fokozat kérdése. Az összetettebb nyelvi egységek
bizonyos formái (az ige jelentésszerkezetének kidolgozásai)
hozzávéve azokat a szemantikai szerkezeteket, amelyek
sematizálódása, sémává válása eredményezik a szintaktikai
szerkezetet, azaz olyan nyelvi egységet, amelynek jelentésszerkezete
a nyelvi tudásban sematikus, kidolgozatlan, de lényegében
szemantikai tulajdonságú” (Tolcsvai Nagy, 358.). Hiányzik azonban
ennek a tapasztalati alapú statisztikai sematizációnak az
összekapcsolása a mai pszichológiai elméletekben megjelenő radikális
konnekcionista felfogással, mely a párhuzamos felfogást alapozta
meg, miközben, különösen Tolcsvai, állandóan párhuzamos
feldolgozásról, párhuzamos folyamatokról beszél.
Mindkét munka tankönyv, s mint ilyenek, jól
ellátják feladatukat. Tolcsvai munkája sokkal részletesebb a
nyelvtani példákat illetően, Kövecses és Benczes könyve viszont
tájékozottabb a kognitív pszichológiai gondolatmenetekben. Az a
típusú kognitív nyelvészet, amelyet sikeres irányzatként mutatnak
be, a 20. sz. közepi nyelvfilozófiák közül a hétköznapi
nyelvfilozófia újraértelmezése és szisztematizálása. Háttérbe
szorítja az elméleti szabály alapú modelleket, s a köznapi beszélő
gyakorlatait próbálja meg új módon rendszerezni, a mindennapi élet
nyelvfilozófiájának egy sajátos kiterjesztésévé válik. Miközben a
kategorizációt fölényesen kezeli, megfeledkezik a modern nyelvészet
kulcsfogalmairól, a szerkesztettségről, a szerkezetfüggésről és a
struktúra központi szerepéről. Az ő elkötelezettségük persze azt
mondja, hogy forma mint olyan, nincs is. (Tolcsvai Nagy Gábor:
Bevezetés a kognitív nyelvészetbe. Budapest: Osiris, 2013, 392 p.;
Kövecses Zoltán – Benczes Réka: Kognitív nyelvészet. Budapest:
Akadémiai Kiadó, 2010, 250 p.)
Pléh Csaba
az MTA rendes tagja
|
|