erősödött a kínai gazdasági szereplők jelenléte
(Peyrouse, 2009). Az így kialakult köztes helyzetben választani
kellett a „két úr szolgája” (avagy megkülönböztetés nélküli
partnere) és az aszimmetrikus (valamelyik nagy szomszédot előnyben
részesítő) opció között.
Mára egyértelművé vált Kína fölénye Oroszországgal
szemben Közép-Ázsiában. A korábban már Afrikában bevált „olajért
infrastruktúrát” bartelmodellt sikeresen alkalmazva kínai vállalatok
a kegyetlenül nehéz magashegységi tereppel dacolva nagyszabású
vasút- és főútépítésekkel, továbbá korszerű vasúti járművekkel,
illetve kedvezményes hitelekkel „fizetnek” az olajért, gyapotért és
más nyersanyagokért – fokozatosan kiszorítva a korábban
monopolhelyzetet élvező orosz infrastruktúra-építő és járműgyártó
cégeket. Kína vasútjai ugyanakkor létfontosságú
tranzitszolgáltatásokat is nyújtanak a Közép-Ázsiában létesült japán
és dél-koreai autógyárak, elektrotechnikai üzemek alkatrészekkel
való ellátásához, illetve a kész gépkocsiknak, készülékeknek a
világpiacra való eljuttatásához.
Kína ma még ugyan főként Kazahsztánon és
Oroszországon keresztül közlekedő konténer-irányvonatokkal juttatja
el Európába magas árfekvésű műszaki cikkeit, azonban ennél jóval
hatékonyabb alternatív útvonal tervével állt elő – a TRACECA-n
belüli töréspontok megszüntetésének, az Európába vezető
interoperábilis és folyamatos infrastruktúra megteremtésének
szándékával. Konkrétan Kína a beltengeri kompokat kiiktatva normál
nyomtávú vasutat tervez Európába (China Promotes…, 2010), mely
lehetővé tenné a szállítási idő lényeges csökkentését. Bár
nyilvánvalóan saját érdekű vasútvonalról van szó, az új szállítási
útvonal előnyeit a bekapcsolódó partnerországok is élvezhetnék. E
nagyszabású terv megvalósításához csak Közép-Ázsiában kellene új,
önálló normál nyomtávú pályát építeni, míg a nyugati folytatásához
igénybe vehetők lennének a már létező iráni és törökországi pályák –
megfelelő műszaki rekonstrukció után. A 2013-tól működő
Boszporusz-alagút ezzel a két kontinenst összekötő kapocsként a
TRACECA részévé válna (Marmary Railway… 2013). A nagypolitikában
tapasztaltak (a kaukázusi, ukrajnai helyzet kiszámíthatatlansága)
tükrében logisztikai szempontból mindenképpen ésszerű a TRACECA
erősen módosított déli útvonala.
Kérdés, hogy Kínának az Oroszországgal elmélyülő
gazdasági együttműködése milyen hatással lehet a Transzszibbel
szemben versenytársként megjelenő „kínai TRACECA” megvalósítására,
illetve leendő forgalmára? A válaszhoz mindenekelőtt mérlegelendő,
hogy a kínai külgazdaság továbbra is erősen exportorientált marad-e,
vagy pedig a belső fogyasztás válik jelentősebbé. Ha nagyjából
csupán a mai szállítási kapacitásra lesz szükség, akkor
luxus-/presztízsberuházásnak látszik a csillagászati összegbe kerülő
új interkontinentális infrastruktúra, mivel a kazah és orosz vasutak
képesek kielégíteni a kínai igényeket is.
Oroszország és Kína egymásrautaltsága a két
birodalom eltérő szerkezetű transzeurázsiai átmenő forgalmából,
illetve a megaméretű kétoldalú kereskedelemnek a szárazföldi és
tengeri közlekedéssel szembeni sajátos kihívásaiból adódik:
Oroszország a túlnyomóan Szibériából származó, óriási tömegű
energiahordozó- és nyersanyag-exportjához jobban ráutalt a
Transzszibből kiágazó, a nagy kapacitású kínai kikötőkbe tartó (az
1. ábrán az 1b és 1c számokkal jelzett) tranzitvonalakra,
mint Kína, amely a tömegében kisebb export készáruinak túlnyomó
részét tengeren juttatja el az európai piacokra.
Ezen a helyzeten érdemileg aligha változtathat a
Kínából Közép-Ázsián keresztül Európába tartó, Kína érdekű normál
nyomtávú pályalánc létrehozása a távolabbi jövőben, mivel arra
meglehetősen kevés terelődhet az Oroszország által keltett
forgalomból. Ezzel szemben a világ vezető gazdasági hatalmává
előlépő Kína egyre eredményesebben törekszik arra, hogy a
világpiacok elérése érdekében jó néhány irányban a külföldre tartó
új vonalakkal diverzifikálja nemzetközi vasúti infrastruktúráját.
Ezek közé tartozik a közel-keleti olaj biztosítása érdekében
tervezett grandiózus (ám csak rendkívüli összegből kivitelezhető)
transzpamír vasút, valamint a Pakisztánon keresztül az
Indiai-óceánig tartó megavasút. Az utóbbi megvalósulásával Kína
India „hátába” kerül és közelebb az afrikai „neokolóniákhoz”
(Erdősi, 2013).
A transzeurázsiai korridorokhoz fűződő középhatalmi
érdekek • A tágabb értelemben vett Közép-Ázsia országai közül
világviszonylatban is tekintélyes kitermelőipari teljesítménye,
továbbá (a tengerparttal nem rendelkező országok világszövetségének
vezetőjeként) szerteágazó nemzetközi kapcsolatrendszere alapján
Kazahsztán középhatalomnak tekinthető, s a TRACECA valamennyi
változatához érdeke fűződik. Az Oroszországgal összekötő nagy
teljesítményű vasutak sokféle szerepet töltenek be.
(Nélkülözhetetlenek a bajkonuri világűrkutató állomásra történő
rakétaszállításokhoz.) Kazahsztán a posztszovjet (Oroszországot,
Ukrajnát, Belaruszt is magában foglaló) Eurázsiai Szövetség tagja,
és kétségtelenül sok (gazdasági) szál fűzi Oroszországhoz, az utóbbi
időben kapcsolata Kínával is igen nagy mértékben erősödött
(Kazakhstan and China Develop…, 2012). Ennek fő oka, hogy egyrészt
Kína lett a kazah nyersanyagexport legnagyobb piaca, másrészt a
világpiacra való kijutáshoz a kínai kikötők biztosítják a
legkedvezőbb opciót. Kazahsztán számára az Iránon átvezető
TRACECA-szakasz jelentőségét pedig az húzza alá, hogy az abból dél
felé kiágazó pályán elérhető a Perzsa-öböl partvidéke és a
világtenger. Kazahsztán gabonaexportjának egy része Európa felé
irányul (Kazakh Wheat to Be Exported…, 2012), ezért minden eszközzel
támogatja a TRACECA tervezett törökországi szakaszának létrehozását
is (Potential for Eurasia Land Bridge…, 2012).
A másik középhatalom Irán, mely a TRACECA és az
orosz kezdeményezésre kialakulóban levő, Szentpétervárt
Azerbajdzsánon keresztül a Perzsa-öböl iráni kikötőivel összekötő
„Észak–Dél-korridor” kereszteződéséből adódó szállítási potenciál
kedvezményezettje. Ma még az iráni tranzit legjelentősebb generálója
Közép-Ázsia, de várhatóan felzárkóznak hozzá a TRACECA más szakaszai
is.
A harmadik középhatalom Törökország, melynek kemény
érdeke, hogy kiváló földrajzi fekvését kamatoztatva, közlekedési
összekötő kapocs szerepre tegyen szert Ázsia és Európa között.
Nagysebességű vasút- és autópálya-hálózatának kiépítése már
folyamatban van, ami megkönnyíti a TRACECA korridor nyugati
szakaszának idevonzását. A Boszporuszon és Dardanellákon súlyos
forgalmi nehézségekkel és környezetkárosítással járó É–D irányú
tengeri áruáramlás és a kibontakozó K–Ny irányú szárazföldi korridor
Törökországot a jövőben tekintélyes nagyregionális közlekedési
fordítókoronggá avathatja (Erdősi, 2014).
3. Az ázsiai piacok
Magyarországról való elérésének opciói
Külgazdaságunk számára kardinális kérdés az ázsiai piacok eléréséhez
a legracionálisabb módok megtalálása. A maradék Magyarország számára
Kossuth felszólítása („Tengerhez magyar!”) nem vesztett
időszerűségéből, azonban Fiume elvesztése (majd Duna-tengerjáró
flottánk felszámolása) óta nagyon lényeges a „hol?” kérdés. Tengeri
külkereskedelmünk nagyobb része már évtizedek óta a belga, holland
és német megakikötőkön keresztül áramlik. Logisztikai
szolgáltatásaik minősége felülírja a távolság tényezőt, ezért a
jóval közelebbi adriai kikötők másodlagos jelentőségűek a magyar
külkereskedelemben.
Magyarország adriai-tengeri kikötőhasználati
stratégiája a 20. században többször is változott. Az 1970/80-as
években az új montenegrói kikötőt, Bart favorizálta a magyar kormány
– eredmény nélkül. Az 1997-ben az EU által kijelölt (Budapestről
induló) Vc. PEN folyosó a közelebbi horvát Pločeig tart, de
Magyarország ezt a kikötőt is alig használja (Erdősi, 2005). A
szlovéniai Koper konténer- és gépkocsi-rakodásra szakosodott, ezért
a tömegárukat Fiumének kellene fogadnia, de a Kárpát-medencébe tartó
vasútja oly mértékben elhasználódott, hogy a magyarországi
viszonylatú áruszállítás a kívánatosnál jóval kisebb mértékben veszi
igénybe. Az adriai opciókkal szemben a periferikus fekvésű, ráadásul
jóval távolabbi Konstanca a távol-keleti partnerekkel kialakított
igen eredményes együttműködéssel képes volt lényegesen növelni a
Magyarország által keltett forgalmát.
Új helyzetet teremthet a Szuezi-csatornához
közelebb működő mediterrán kikötők eléréséhez a Közép-Európa felé
irányuló kínai gazdasági expanzió. A magyar és szerb kormánnyal Kína
egyezményt írt alá a Budapest–Belgrád vasút 160 km/h sebességűre
kiépítéséről, mely a kínai cégek által erősen priorizált görög
kikötőkből Belgrádba vezető pálya magyarországi folytatása lenne
(Budapest–Belgrád vasútvonal… 2014). E „kínai vasút” egyben a
Kelet-Balkánon megoldható becsatlakozással a leendő TRACECA európai
szakaszát is magába foglalhatná.
Magyarország az ukrán határán Záhonynál csatlakozik
a Transzszib európai folytatásához. Az utóbbi években azonban az
Orosz Vasutak az érdekelt országokkal együttműködve tervet dolgozott
ki a széles nyomtávú pálya Pozsonyig (egyes változatok szerint
Linzig) történő meghosszabbítására Budapesten vagy Szlovákián
keresztül. Megvalósítása esetén a záhonyi átrakókörzetben történt
korábbi hatalmas beruházások teljesen elvesztik értéküket, le
kellene mondanunk a Záhonnyal kapcsolatos területfejlesztési célú
tervekről (Bajor – Erdősi, 2013). (Egyelőre prognosztizálhatatlan az
ukrán–orosz konfliktus hatása e projektre, illetőleg az ukrajnai
tranzitútvonal használatára.) Az előbbi ambiciózus tervek alapján
akár egyfajta orosz–kínai versengésre is gondolhatunk!?
4. Összefoglaló következtetések
A nemzetközi tranzit számára az 1960-as évektől fokozatosan
megnyitott transzszibériai korridor monopolhelyzetet élvezett. Ugyan
1990-ben a kínai és kazah vasúthálózat összekötésével formálisan
megteremtődtek az alternatívát képező új vasúti korridor
létrehozásának feltételei, azonban az EU által támogatott (a
TRACECA-programban manifesztálódott), Közép-Ázsián, a Kaukázuson
keresztül Európába tartó „Új Selyemút” nem volt képes (az időközben
végig villamosított, sőt kétvágányúsított, kifejezetten nehéz
szerelvények gyors közlekedtetésére alkalmas) interoperábilis
Transzszib versenytársává válni a fél tucatnál több ország határán
és a kikötőkben kialakult számos műszaki és adminisztratív töréspont
miatt.
Egyre kisebb az esélye a TRACECA nyugati szakaszán
az eredeti vonalvezetés tarthatóságának a Kaukázus tágabb térségében
érvényesülő pántürk politika, illetve a beltengerek kiiktatásának
szándéka okán. A számos bizonytalansági tényező által terhelt „Új
Selyemút” életképesebb lehet, ha műszakilag egységes pálya vezet a
kínai kikötőktől Közép-Ázsián, Iránon és Törökországon keresztül
Európába. E feladat megoldására csak Kína képes és hajlandó, melynek
jelenléte és befolyása az érintett ázsiai országokban Oroszország
rovására növekszik. E terv mögé három érdekelt középhatalom
(Kazahsztán, Irán, Törökország) is felzárkózott. Kína szerepét a
bikontinensen áramló tranzitban még hangsúlyosabbá teheti kikötői
vonzerejének rendkívüli erősödése. Bár Kína a normál nyomtávú
vasútépítéssel a Távol-Kelet és Európa közötti szárazföldi
tranzitban felzárkózhat Oroszországhoz, feltételezésem szerint ez
nem változtat a mai korrekt viszonyukon, mivel annak alapját a
gazdasági szerkezetbeli sajátosságokra visszavezethető
egymásrautaltság jellemzi. Magyarország ázsiai külgazdasági
kapcsolatai szempontjából kardinális kérdés a transz- és
perieurázsiai logisztikai rendszerekhez kapcsolódás módja és iránya.
E szempontból értékelhetők a hazánkban orosz, sőt kínai érdekből
tervezett, ám számunkra egyáltalán nem közömbös irányú
vasútépítések.
Kulcsszavak: keleti nyitás, logisztika, Eurázsia, közlekedés,
vasúti korridorok
IRODALOM
Almasion, Mher (2014): The Southern
Armenia Railway – Transportation Infrastructure in Armenia, Part
III. The Armenite. •
WEBCÍM
Bajor Tibor – Erdősi Ferenc (2013):
Alternative Routes Between the Far East and Europe (With Special
Regard to the Foreign Trade of Hungary). Discussion Papers, 92.
Pécs, Institute for Regional Studies, Hungarian Academy of Sciences
Black Sea Region Needs Ferryboot Services.
(2012) •
WEBCÍM
Budapest–Belgrád vasútvonal: hónap végére
kész a terv. 2014. június 6. •
WEBCÍM
China Promotes Its Transcontinental
Ambitions with Massive Rail Plan. 2010. •
WEBCÍM
Die Vermehrung der Leistung. – DVZ. 2001.
április 6.
Erdősi Ferenc (1998): A légi közlekedés
általános és regionális földrajza, légiközlekedés-politika. I. köt.
Malév Rt., Budapest
Erdősi Ferenc (2005): Hungary in the
European Transport Space. In: Barta Györgyi –Fekete É. G. –
Szörényiné Kukorelli I. – Timár J. (eds.): Hungarian Spaces and
Places: Patterns of Transition. Centre for Regional Studies, Pécs,
220–235. •
WEBCÍM
Erdősi Ferenc (2006): A kínai árudömping
tengeri szállítási infrastruktúrái. Navigátor. 9, 26–32. •
WEBCÍM
Erdősi Ferenc (2008): Global and Regional
Roles of the Russian Transport Infrastruktures. Discussion Papers
No. 69. (Series editor: Z. Gál) Hungarian Academy Sciences Centre
for Regional Studies, Pécs •
WEBCÍM
Erdősi Ferenc (2013): A közeledő
Távol-Kelet: A transzeurázsiai közlekedési kapcsolatok jelene és
jövője. IDResearch Kft.–Publikon, Pécs
Erdősi Ferenc (2014): Törökország
kulcsszereplővé válik-e az eurázsiai tranzitban? Közlekedéstudományi
Szemle. 1, 31–43. •
WEBCÍM
Fehér Könyv. Európai közlekedéspolitika
2010-ig. (2002) Az Európai Közösség Bizottsága [The Transport Policy
of Europe Until 2010. The Commission of the European Union]. –
Brüsszel, 2001. szeptember 12. [COM 2001/370.] – Közlekedési és
Vízügyi Minisztérium, Budapest •
WEBCÍM
Hall, Peter (1997): Motoren des globalen
wirtschaftlichen Wettbewerbs. Előadás németre fordított szövege, Auf
dem Weg zu einer gesamteuropäischen Politikstrategie című EU
Bizottság konferencián. Berlin, 1998. április 27. Hauptrichtungen
sowie betriebliche und technische Parameter der Schnell- und
Hochgeschwindigkeits-strecken der Länder Osteuropas im Europa-Asien
Verkehr. Zeitschrift für OSShD. 6, 9–17.
Iran Ready to Finance Construction of Its
Part of Railway to Armenia. 2013. •
WEBCÍM
Jane’s World Railways (2011–2012) [ed. Ken
Harris] Jane’s Information Group •
WEBCÍM
Kazakhstan and China Develop Cooperation
in the Railway Transportation Sector (2012). •
WEBCÍM
Kazakh Wheat to Be Exported through
Baku-Tbilisi-Karsi Railway. 16 August 2012. •
WEBCÍM
Kulke-Fiedler, Christine (2004):
Totgesagte leben länger Transsibirische Eisenbahnmagistrale. DVZ.
2004. március 17.
Lebendiger Verkehr am Transsib. (1989)
DVZ. 1989. június 9.
Marmaray Railway Engineering Project,
Turkey – Railway Technology. (2013) •
WEBCÍM
Metzer, Jacob (1977): Some Economic
Aspects of Railroad Development in Tsarist Russia. Arno Press, New
York
Peyrouse, Sébastien (2009): Economic
Aspects of the Chinese-Central Asia Rapprochement. Silk Road Paper.
Central Asia-Caucasus Institute Silk Road Studies Program chrome •
WEBCÍM
Potential for Eurasia land bridge
corridors and Logistics Developments along the Corridors •
WEBCÍM
Radnaabasaryn, R. (2000): Die Mongolische
Eisenbahn steht vor einem Jubileum. Zeitschrift der OSShD. 1–3,
Shipping Statistics Yearbook. ISL Bremen,
1986. és 2013. évfolyamai.
The Baku-Tbilisi-Kars Railroad and Its
Geopolitical Implications for the South Caucasus (2008) •
WEBCÍM
Ukraine und die neue türkische
Eisenbahnlinie. DVZ. 2007. február 20.
Westwood, John Norton (1964): A History of
Russian Railways. Allen and Unwin, London
|