A magyar származású Stephen W. Kuffler (Kuffler
Vilmos) az idegtudomány több területének úttörő géniusza kiváló
oktató és mentor volt, akinek három munkatársa is Nobel-díjban
részesült. Stephen W. Kuffler alapította a Harvard Egyetemen az USA
első multidiszciplináris neurobiológiai laboratóriumát.
Az alapítvánnyal kapcsolatos beszélgetésünk előtt
Somogyi Péter a honlapot ajánlotta információforrásként: Stephen W.
Kuffler Kutatási Alapítvány (URL1).
Így most mi is innen idézzük a Steven W. Kuffler Kutatási Alapítvány
előtörténetét.
„Somogyi Péter, az Oxfordi Egyetem neurobiológia-professzora és az
Orvostudományi Kutatói Tanács (MRC) oxfordi Anatómiai és
Neurofarmakológiai Intézetének igazgatója 2012-ben nyerte el a
»Semmelweis Budapest Prize« kitüntetést. A díj átvételekor, 2012.
november 22-én elhangzott előadásában bejelentette, hogy a
kitüntetéssel járó tízezer eurót Stephen W. Kuffler (1913–1980)
születésének centenáriuma alkalmából egy róla elnevezett alapítvány
létrehozására szánja. Az alapítvány célja fiatal és tehetséges
kutatók munkájának elősegítése és támogatása. A kezdeményezéshez
»Steve« egykori tanítványain és munkatársain kívül a világ vezető
idegtudósai is csatlakoztak. A család, a tudomány számos képviselője
és a célokat támogató nagyközönség további nagylelkű adományai
tették lehetővé, hogy a Stephen W. Kuffler Kutatási Alapítvány 2013
októberében elkezdhesse tevékenységét.” Azóta már két évben is
kiváló fiatalok részesültek az ösztöndíjban, és most ismét a
jelentkezőket várják a 2015-ös fordulóra, nemcsak Magyarországról,
hanem egész Kelet- és Közép-Európából, nemzetiségre való tekintet
nélkül.
Somogyi Péter professzort Budapesti tartózkodásakor
kérdeztük az alapítvány névadójáról, az ösztöndíjról és a mai
neurobiológiai kutatásokról.
Ki volt Stephen W. Kuffler? Miért éppen
az ő emlékére hozták létre az alapítványt?
Kuffler Vilmos 1913-ban született Tápon, kisbirtokos családban.
Először otthon taníttatták, majd Bécsbe került jezsuita iskolába.
Ott nem nagyon foglalkozott tudománnyal, de azért orvosi egyetemre
jelentkezett Bécsbe, és viszontagságos módon, de elvégezte. Munkával
kereste meg a tanulási és megélhetési költségeit. Ausztria
Németországgal való egyesítése és a nyílt nácizmus kitörésekor
Trieszten keresztül Angliába menekült. Angliából hamarosan
Ausztráliába hajózott, ahol véletlenül megismerkedett John Eccless
neurofiziológussal, aki meghívta a laboratóriumába, Sydneybe. Itt
Bernard Katz fiatal német menekült fiziológus mellett dolgozott, aki
nagy hatással volt rá. Később, Eccles és Katz egymástól függetlenül
élettani/orvosi Nobel-díjat kaptak. Eccles Szentágothai János jó
barátja és támogatója volt, többször járt a SOTE 1. számú Anatómiai
Intézetében, amikor ott dolgoztam. Kuffler a háború után egyszer
járt Budapesten, az Élettani Világkongresszuson adott elő 1980-ban,
ahova hajóval érkezett Bécsből. Mindezeket lánya, a Párizsban élő
Eugenia Kuffler megható módon mondta el 2014. december 9-én a
Kuffler Alapítvány ösztöndíjainak ünnepélyes átadásán, az Akadémián.
Kuffler Ausztráliából Amerikába ment, ahol két
rövidebb megálló után, felfedezései és kiemelkedő munkássága alapján
meghívták a Harvard Egyetemre, ahol ötven évvel ezelőtt
megalapította Amerika első Neurobiológiai Laboratóriumát. Itt
multidiszciplináris kutatást szervezett, ahova vonzotta a kitűnő
munkatársakat, akik közül David Hubel és Torsten Wiesel Nobel-díjat
kaptak. Kuffler is minden bizonnyal megkapta volna, ha korán meg nem
hal szívinfarktusban.
Hogyan került Ön a „képbe”?
Az a megtiszteltetés ért, hogy 2012-ben a Semmelweis Egyetem engem
választott a Semmelweis Budapest Award előadás megtartására az
Akadémián. Ez az elismerés tízezer euróval járt. 2012-ben a
felsőoktatás, de az egész oktatás anyagi csőddel párosuló mélyponton
volt, nem fogadhattam el egy oktatási intézménytől pénzt a saját
célomra. Az oxfordi hagyományok szerint felajánlottam a SOTE-nek a
díj összegét, hogy tehetséges, kutató diákokat támogató alapítványt
hozzon létre. Ez akkor még szokatlan volt, és a SE ezt nem tudta
megszervezni, jóllehet sokat dolgoztunk rajta Hunyady László
rektorhelyettes úrral. Volt tanítványom, Nusser Zoltán professzor
vállalta el a kuratórium elnökségét. Végül az alapítványt ő hozta
létre az MTA KOKI1-ban,
miután megszerveztem az alapító tagokból álló tudományos tanácsot,
melyben Kuffler volt munkatársai, köztük David Hubel haláláig három
Nobel-díjas is volt. A hazai neurobiológiát Vizi Szilveszter, az MTA
volt elnöke képviseli.
A Harvard Egyetem első neurobiológiai laboratóriumának
alapítójaként hogyan emlékeznek rá? Jelenleg milyen érdekes
kutatásokat emelne ki az ott folyó munkából?
Idén lesz a Harvard Neurobiológiai Intézet alapításának 50.
évfordulója, aminek emlékére lesz majd egy ünnepség. Születésének
100. évfordulóját a Rockefeller Egyetemen (New York) ünnepeltük.
Kuffler akkori fiatal tanítványa, Edward Kravitz, aki már
nyolcvankét éves, ma is a Harvardon vezet labort, NIH2-granttal,
és az USA második legidősebb teljes grant támogatottja, szenzációs
elme. Ő az agresszivitással foglalkozik, annak molekuláris és
idegsejt-hálózati mechanizmusait vizsgálja az ecetmuslica
viselkedésében. Kravitz az egyedüli a Kuffler-tanítványok közül, aki
aktív kutató ma is, kivételes egyéniség, sokat levelezünk, remélem,
rá tudom venni, hogy eljöjjön az Akadémiára előadást tartani.
Zseniális előadást tartott a Kuffler születésének 100 évfordulója
alkalmából rendezett szimpóziumon is. Én ott a Kuffler Alapítványt
képviseltem, és tartottam vacsorabeszédet, ami megtekinthető
honlapunkon. A Harvardon még sok izgalmas kutatás folyik, a
tanszékvezető, Michael E. Greenberg mind Kuffler, mind az én
kutatásaimmal kapcsolatos témát vezet, a hippokampusz
gamma-aminovajsav (GABA) neurotraszmitterű idegsejtjeinek fejlődését
és szerepét vizsgálja pszichiátriai betegségek kialakulásában
egereken. Kuffler és munkatársai, köztük Kravitz azonosították a
GABA-t mint neurotranszmittert először, az 50-es és 60-as években.
Én a munkásságom nagy részét a GABA-t használó neuronok szerepének
megértésével töltöttem, sőt Freund Tamás, Kisvárday Zoltán, Nusser
Zoltán, Soltész Iván és Tamás Gábor tanítványaim munkásságának is ez
alkotja a gerincét. Engem pedig még Szentágothai eredményei
térítettek ebbe az irányba. Ilyen a tudomány generációkat átölelő és
véget nem érő története, örülök, hogy része lehetek, soha nem volt
jobb. Kuffler híres mondását idézem „The good old days are now” –
Most van az a bizonyos aranykor.
Hogyan látja a hazai neurobiológiai kutatások irányát,
jelentőségét? A fiatal kutatók a jelenlegi kérdések alapján mélyítik
tudásunkat, vagy új irányokba indulnak?
Magyarország lakosságának a számát és kutatási költségvetését
meghaladóan – minden mércével mérve – a nemzetközi átlag felett
teljesít a neurobiológiában. Ez a nagy elődöknek és
oktatómunkájuknak köszönhető, mint minden más kultúra történetében,
hiszen a tudomány is a kultúra része. Egy karizmatikus, vagy ha nem
is az, de intellektuálisan kiemelkedő, inspiráló egyéniség vonzza a
tudásra és megértésre éhes, kíváncsinak született fiatalokat. Az
utóbbi ötven év ilyen egyéniségei voltak többek között Szentágothai
János és Vizi Szilveszter, akik szintén kivételes tehetségeket
vonzottak és neveltek. A kiemelkedő eredményekkel aztán jön a pénz,
az infrastruktúra, mert a politika és nagyfőnökök is kérnek a
dicsőségből. Ez mindenhol így van, Szentágothait a Kádár-rendszer is
tenyerén hordozta, bár ő sem hitt a kommunizmusban.
Milyennek látja a hazai fiatal kutatók szakmai színvonalát,
felkészültségét?
Van bőven fiatal magyar kutató, akit lát a pályán. Legalább
ugyanannyi – ha nem több – külföldön dolgozik, de közülük sokan
visszatérnek. A magyar neurobiológia problémája ugyanaz, mint az
egész tudományé, nem a tehetség hiánya, hanem az elosztási rendszer,
melyből hiányzik az átláthatóság, a független bírálatokon alapuló
esélyegyenlőség, a stabil pálya- és jövőkép. Erről több akadémiai
közgyűlésen szóltam, ennek megoldására tett javaslatunkat Nagy
László akadémikustársammal le is írtuk (Magyar Tudomány, 2013.
december,
URL2), ezért ennek részleteit
most nem ismétlem. Ez persze nem neurobiológiai sajátosság, az előző
akadémiai vezetés nem vállalta fel a megoldását. Azért említem
mégis, mert a neurobiológiában a Nemzeti Agykutatási Programmal soha
nem tapasztalt mennyiségű pénz kerül elosztásra, ami alkalmat adott
volna egy progresszív rendszer kialakítására. Emellett hazai és
nemzetközileg elismert vezető kutatóink nagyon jelentős európai és
más nemzetközi pénzeket hoznak be a magyar kormány által nyújtott
finanszírozáson kívül. Ez mindenkinek jó, megszünteti a
kiszolgáltatottságot, növeli a kutatói szabadságot, és így épülnek
jó iskolák a jövő generációk nevelésére. Mindig azt vallottam, és
erre sok bizonyíték van, hogy az elsődleges feladat a kiemelkedő
egyén megtalálása és támogatása. Az egyéniség pedig megtalálja, hol
tud legtöbbet tenni a haladásért, a többi jön magától az eredményig.
Azért próbálnak kormányok, bizottságok, „bölcsek tanácsai” irányokat
szabni, mert ezzel próbálják létjogosultságukat igazolni, és
kiszolgálni az adminisztrációt. Mire ezek az irányelvek, stratégiák
stb. megszületnek, az igazi tudósok már régen csinálják. Viszont jó
sok szellemi és anyagi kapacitást el lehet pocsékolni a stratégiák
körüli üresjáratokkal.
|
|
Mit jelent egy jó mentor, miben tud segíteni
egy fiatal kutatónak, ahogyan Kuffler professzor?
Éppen február 11-én tartottam előadást a londoni University College
egyetemen a Balassi Magyar Kulturális Intézet szervezésében
Scientific Mentoring in the Past and in the Information Age címmel.
Kufflert hoztam fel mint egyik példát, aki Amerikába kerülve,
kivételes tehetségeket vonzott magához a Johns Hopkinson is és a
Harvardon is, ahova áttelepítette a csapatát, létrehozva az USA-ban
első dedikált neurobiológia laboratóriumot. Kuffler eredeti
felfedezése a retina ganglionsejtjeinek kontrasztérzékenységéről
inspirálta David Hubelt és Torsten Wieselt (alapító tagjai az
alapítványnak) az agy látókérge és annak fejlődése kutatására.
Felfedezéseikért, mint említettem, Nobel-díjat kaptak, és
előadásukban elismerték Kuffler hatását, aki mint vezető nem tetette
rá nevét a cikkeikre, mert a saját kísérleteit végezte. Említettem
továbbá, hogy amint Kuffler életrajzából látható, David Potterrel és
Edward Kravitzzal (szintén alapító tag) szisztematikus, hosszan
tartó, zseniális kísérletekkel azonosította a gamma-amino-vajsav
(GABA) -gátló neurotranszmitter természetét a rákolló-izomzat
kontrollálásában. Ma a legtöbbet felírt nyugtatók, altatók,
szorongásgátlók a GABA receptorain keresztül hatnak. Példamutató
kísérleteket végzett, stimuláló, élvezetes, gondolatébresztő
atmoszférát teremtett, mint tanítványai elmondták; utoljára John
Nicholls professzor az Akadémián, december 9-én a Kuffler-ösztöndíj
ünnepélyes díjátadásán.
Egyben saját tapasztalataimat is összefoglaltam a
londoni előadásomban; kik voltak meghatározó hatással rám, és kikben
sikerült elültetnem azokat a nézeteket és értékrendszert, amelyet
tudatosan próbálok képviselni. Nagyon sok párhuzam van Stephen
Kuffler és az én életem között, bár az én eredményeim meg sem
közelítik az ő eredetiségét. Mindketten munkával tartottuk el
magunkat egyetemi tanulmányaink alatt, nekem könnyebb volt, mert
szociális ösztöndíjat és ingyen szállást kaptam. Mindketten
dolgoztunk Ausztráliában. Rá Bernard Katz és Sir John Eccles
Nobel-díjas fiziológusok voltak nagy hatással a neurobiológiában,
rám Szentágothai János és az oxfordi intézetem alapítója, David
Smith professzor, az MTA kültagja. Eccles, amikor Szentágothait
látogatta, többször kommentálta az eredményeimet. Kutatóvá
válásomban meghatározó szerepet játszott az 1970-es évek elején
Benedeczky István, a SOTE Kórbonctani Intézete elektronmikroszkópos
laborjának vezetője, akitől nemcsak szakmát és módszereket tanultam,
hanem, hogy mit jelent embernek lenni és maradni az akkori
embertelen világban. Ma is jó barátom. Ő küldött ki először ötödéves
egyetemi hallgatóként Oxfordba, David Smith-hez, ahol aztán magyar
neurobiológusok egész serege tanult, mint Freund Tamás, Antal
Miklós, Kisvárday Zoltán, Halasy Katalin, Nusser Zoltán, Tamás
Gábor, hogy csak az itthon vezető pozícióban levőket említsem.
Legfontosabbnak tartom a példamutatást. Ugyanúgy,
ahogyan minden emberre elkerülhetetlenül hatással van a szülői
példa, legyen jó vagy rossz. A fejlődő kutatóra is a témavezető
viselkedése hat a legmélyebben. Nekem szerencsém volt a szülői
házzal, szegények voltunk, de megtanultam, mi a munka, felelősség,
szolidaritás és kitartás. Az említetteken túl, még gimnazista
koromban nagy hatással volt rám Schmidt Egon ornitológus a Madártani
Intézetben. Akkoriban ornitológus akartam lenni, követtem a példáját
a személyes figyelemben és törődésben. Vele jelent meg az első
tudományos zoológiai közleményem. A példa követése be van drótozva
az agyunkba, akár elismerjük, akár nem. A rossz példa elleni
küzdelem is hatásos és formáló erejű. Tudósi pályám
legemlékezetesebb és legstimulálóbb élményeit a diákjaimmal és
fiatal kollégáimmal való együttgondolkozás, a megfigyelések
megosztása, a kudarcok együttes leküzdése és az eredményeknek való
együttes öröm nyújtotta és nyújtja ma is.
A személyességet említi, pedig a tudományos kapcsolatok manapság
csatolt file-okban
és e-mailekben zajlanak…
A példamutatás ellen dolgozik a digitális technológiai fejlődés,
amit én tudatosan próbálok egyensúlyozni. Ha ma bemegy egy kutatói
műhelybe, lefogadom, hogy a vezető többnyire ül a komputere előtt,
pályázatot, jelentést, bírálatot, cikket ír, és szortírozza az
e-mailözönt. Én is időm nagy részét ezzel töltöm, plusz eddig
nyakamon volt az intézetvezetési adminisztráció, igen gyenge és alig
működő adminisztrációs háttérrel. Mint a mókuskerékből, igen nagy
erőfeszítés kell a kiszálláshoz. A digitálisdokumentum-gyártás és
-továbbítás eszközt adott a nem kutató adminisztrátorok kezébe a
kreatív elmék leigázására és tulajdonképpen a haladás gátlására. Azt
az adminisztrációs dokumentummennyiséget, amit nekem nem csak el
kellene olvasnom, hanem róluk döntést is kellene hoznom, majd
aszerint dolgoznom a munkatársaimmal együtt, fizikailag képtelenség
átlátni. De ha nem mutatok fel saját tudományos eredményt, akkor
kibukok. Ezzel nem csak én vagyok így, azt hiszem, a jelenség
általános. Nekem minden öt évben újra kell pályáznom a saját
fizetésemet és pozíciómat immár harminc éve. Most kaptam meg a
következő ötéves támogatást 2020-ig. Most már talán látok fényt az
alagút végén, mert 2015. április 1-től új igazgató van, remélhetőleg
olajozott és kutatást támogató adminisztrációval, így rám csak a
saját kutatási programom felelőssége hárul, ami talán több időt
biztosít nekem is a laborban.
Mit lehet tenni? Ki-ki úgy menekül ki a nyomás
alól, ahogyan tud. Sokan nem, vagy csak felszínesen válaszolnak a
nekik írt üzenetre. Ezt én elfogadhatatlannak tartom, és kitartok a
példamutatási szándékom mellett. A szobám ajtaja a labor felé tiszta
üveg, mindenki láthatja, hogy mit csinálok, bármikor bejöhetnek, ha
éppen nincs bent valaki. Már évtizedekkel ezelőtt letiltottam az
intézeten belüli köre-mailt, a kutatókat védeni kell az
adminisztratív, figyelmet elvonó üzenetektől; csak annak szóljon az
üzenet, akinek valamit azzal tennie kell. Ezt a mi kis, kb. ötvenfős
intézetünkben meg lehet tenni, bármikor bárki átsétálhat, és
megkeresheti azt, akivel tudományos vagy adminisztratív dolga van,
látja, mi folyik, kérdést tehet fel, vagy választ kap kérdésére. A
személyes kölcsönhatás kutatói közösségünk alapja.
Igazán eredeti megfigyelések, felfedezések, a
megértés, a belelátás heuréka-pillanata ritkán adódik nálunk, amikor
ilyen van, ezt mindenkinek át kell éreznie. Ezek soha vissza nem
térő pillanatok. Amíg kicsi a csapat, addig könnyebb jelen és együtt
lenni. Én igyekszem kis csoporttal dolgozni, és lehetőleg csak egy
PhD-hallgatóm van egy időben. Amikor az már halad a végzés felé,
csak akkor veszek fel újat. A laboromban megegyeztünk, hogy senki
nem használ fülhallgatót, ha csak nem a komputeres analizáció része
a hangjel. Mobiltelefonok nem kellenek a kutatáshoz, nyugodtan
kimehet a laborból, aki telefonálni akar. Mindezzel azt próbálom
elérni, hogy ha eredmény születik, vagy valami akadály merül fel,
ami érintheti a haladásunkat, azt mindenki azonnal megtudja és
átélje… Hogy ez segít-e, és a mai digitális kommunikációs világban
javítja-e a hatásfokot, azt az eredményeken lehet lemérni. Katona
Linda tavaly végzett PhD- (Oxfordban D.Phil.) hallgatóm 2014-ben
elnyerte Nagy-Britannia legjobb neurobiológiai PhD-disszertációjának
díját a British Neuroscience Associationtól, 1996-ban pedig Nusser
Zoltán kapta meg ugyanezt a díjat. Nem tudok más laborról, ahonnan
eddig két díjazott került volna ki.
Persze nem mondhatom én sem, hogy mindenki, aki
hozzám jött, nagy tudóssá vált, nálam is tanultak olyanok, akik
miután elmentek, megszakítottak minden kapcsolatot velem, vagy
elárasztották az internetet a nálam átéltek rossz hírével, vagy
elhagyták a kutatói pályát. Ez mindig nagy veszteség, ami bánt, mert
míg nálam voltak, elvették a helyet olyantól, akiből nagy tudós
válhatott volna. Azon is sokat gondolkozom, mit tehettem volna
másképp, hogy segítsem a kibontakozásukat. Nyilvánvaló, hogy a
mentor és mentorált kapcsolata kétoldalú, és az intellektusoknak
szerencsés összekapcsolódása kell a sikeres együttműködéshez. Ezt
csak úgy lehet kipróbálni, hogy rövidebb időket kell együtt tölteni
kutatással, elkötelezettség nélkül, kipróbálni, hogyan működik. Ha
nem működik, nem lesz házasság belőle, ha működik, összeszokunk, az
igazán sikeres munkatársaim mind így maradtak itt. Többek között
ezért is folytatok több fiatal tehetséget felismerő, támogató
programot, ami sok munka, de amikor felbukkan egy őstehetség, az
nagyon pozitív élmény és öröm. A Kuffler Alapítványon kívül ilyen az
Oxfordi Ramon y Cajal nyári ösztöndíjas vetélkedő és program, melyet
Szentendre városa, ahol tanultam, Csíkszereda, és a Dunaszerdahelyi
Magyar Nyelvű Magángimnázium tanulóinak hirdetek meg most már
tizedik éve. A jubileumi díjátadás március 27-én volt, amin volt
tanítványom, Freund Tamás tartott motivációs előadást, az előző
nyertesek társaságában. Az első díj egy oxfordi nyári tanulmányút, a
második díj nyári tanulmányút az MTA KOKI-ba, a harmadik díj könyv.
Egy előző nyertes most is kutat Oxfordban. Idén nyárra az ezévi
nyertes mellett Papp Andrea, a csíkszeredai Márton Áron Gimnázium
tanulója, két előző, kiemelkedően tehetséges nyertes is visszajön
kutatni a laborba. Izgalmas nyárnak nézünk elébe!
Kulcsszavak: Stephen W. Kuffler, Harvard Neurobiology Department,
Semmelweis Budapest Award, Magyar Tudományos Akadémia Kísérleti
Orvostudományi Kutatóintézet, National Institutes of Health, Nemzeti
Agykutatási Program
LÁBJEGYZETEK
1 Magyar Tudományos
Akadémia Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet
<
2 National Institutes of
Health
<
|
|