Tisztelt Közgyűlés!
Kedves Vendégeink!
Az idei a Magyar Tudományos Akadémia 186.
közgyűlése. Az első, amelynek rövid megnyitó beszédét most én
mondhatom el. Ilyenkor a szónokok szívesen nyúlnak vissza a nagy
elődök szavaihoz, mérlegelve az általuk akkor elmondottak mai
súlyát, jelentőségét és időszerűségét. Kivételesen nem alapítónkat,
Széchenyi István grófot szeretném idézni, hanem 126 évvel ezelőtti
elnökünket, Eötvös Lorándot. Első elnöki beszédében, 1889. június
24-én, így fogalmazott:
„A cél tisztán áll előttem. Az akadémia
alapszabályaiban azt olvassuk, hogy célja a tudomány és irodalom
magyar nyelven művelése és terjesztése, történetének szelleme pedig
ezt súgja: törekedjünk arra, hogy nemzetünk magyar, de nemcsak
magyar, művelt is legyen, s mint ilyen megállja helyét a számban
nagyobb, hatalomban erősebb európai nemzetek között. Nagyot
haladtunk az utolsó évtizedekben e célunk felé; bátran mondhatjuk,
hogy vagyunk olyan jó magyarok, mint a milyen jó német a német, jó
francia a francia és jó angol az angol; európai műveltség
tekintetében is magasabban állunk ma, mint ötven éve, de azért ne
feledjük egy pillanatig sem, hogy ez irányban az említett nagy
nemzeteket még el nem értük. Egész erőnket arra kell fordítanunk,
hogy az előttünk haladókkal egy vonalba jussunk. Ezt téve, jobb
hazafiak leszünk, mintha a történetünkben és köznépünk életében
megőrzött ősi szokásokat túlmagasztalva, azoknak erőltetett
felelevenítése által törekednénk nemzeti létünket biztosítani, mert
bizony e szokások között van rossz szokás is elég, nem Európába, és
nem a mai korba illő pedig még több… Nem különböző tudományokon
dolgoznak e nemzetek; egy az épület, melynek építésén mindannyian
közreműködnek. De mivel ez az épület annyira terjedelmes, hogy
elkészülni soha nem fog és az idő multával már-már befejezettnek
látszó részei is lényeges átalakulásokra szorulnak: van ez egy
épületen elég tér mindannyinak tevékenységére… Így a tudományt
magáénak mondhatja a német, a francia, az angol, az olasz és
magáénak fogja mondhatni a magyar is, ha mindinkább a tudományok
építőmesterei lettek.”
Eddig az idézet.
Azóta sok víz lefolyt a Dunán, és főleg a „rövid”
huszadik század első felének szörnyű viharai és második felének
gúzsba kötött fejlődése nagy megpróbáltatást jelentettek
mindenkinek, így a tudománynak is. Azok a kérdések, amelyeket Eötvös
Loránd feltett, ma is égetőek: hogyan tudunk beilleszkedni a nálunk
nagyobb és gazdagabb nemzetek tudományos világába, hogyan tudunk
versenyezni és együttműködni, hogyan tudjuk élvezni és gazdagítani
az emberiség közös értékeit, a tudást és a műveltséget?
Tudomásul kell vennünk, hogy a tudomány is fontos
része a versenyszférának. Része úgy is, mint eszköz a hatékony
gazdaság létrehozásához, működtetéséhez, fenntartásához és
fejlesztéséhez, de saját pályáján is küzd a sikerért, az elsőségért,
az elismertségért. A tudomány nemzetközi versenyének győztesei
nemcsak saját pályájukon jutnak előre, kapnak tudományos címeket és
elismeréseket, hanem eredményeik és tanítványaik révén aktív
befolyásolói és alakítói lesznek egy-egy nemzetgazdaság működésének,
sikerének – vagy sikertelenségének.
A tudomány versenyében a legfőbb erő az alkotó
tudós elkötelezettsége, kíváncsisága, tudni akarása. Legendás
példákat ismerünk tudósokról, akik fronton, munkatáborban, igen
mostoha körülmények között is alkottak. De azt is látnunk kell, hogy
a versenyben való helytállásnak egyre inkább feltétele a
legmodernebb felszerelés, az információ, a legújabb módszerek és
elméletek ismerete. Ez vezet el az együttműködéshez, melyről Eötvös
Loránd is szólt, több mint egy és egynegyed évszázada. Pontosan
tudta, hogy az egyes nemzetek képviselőinek nemcsak hogy jut hely a
tudomány „épületében”, hanem ugyanazon az „építkezésen” kell
munkálkodniuk. Néhány évtizede lett divat a globalizálódó világról
beszélni, pedig a világ sok száz év óta globális világként működik,
csak egyes nemzetek zárkóztak be időnként a maguk alkotta vagy a
rájuk erőltetett korlátok közé. Gondoljunk Eulerre, a nagy
matematikusra és fizikusra, aki Baselben, Szentpéterváron és
Berlinben élt és alkotott; vagy Apáczai Csere Jánosra, aki
Hollandiából hozta magával a feleségét és a nyugati műveltséget. A
céhlegénynek az otthon befejezett tanulóévek után külhoni vándorutat
kellett tennie, és a fejlett külhoni technikák elsajátítása után
|
|
hazatérve kellett elkészítenie a céhremeket, hogy
felvételt nyerhessen a céhbe. A mai fiatal kutatók nagy része is
külföldi vándorútra indul; tegyünk meg mindent, hogy itthon tudjanak
céhremeket készíteni.
Tudásról és műveltségről is beszélt régvolt
elnökünk. Nemcsak saját tudásunk gazdagítása a cél, hanem a tudás
átadása, közkinccsé tétele. Nem bújhatunk vélt vagy akár valós
igénytelenség mögé; hinni kell abban, hogy a valódi értékekre van
fogadókészség és igény a társadalomban. Ha valahol, akkor itt, a
Magyar Tudományos Akadémia közgyűlésén el kell mondani, hogy a
tudományos kutatás és az oktatás, a kutatóintézetek és a
felsőoktatási intézmények nem vetélytársak, hanem egymást
feltételező, erősítő és közös célért dolgozó szervezetek. Ugyanígy
nem vetélytársak a természettudományok, a humán tudományok és a
művészetek, hanem az emberi kultúra egymást kiegészítő dimenziói.
Tisztelt Közgyűlés!
Ma is sokszor hangzik el a szókép az
„elefántcsonttoronyba zárkózott” tudósokról és tudományról.
A modern tudomány ezer szállal kötődik a
társadalomhoz, a gazdasághoz, az oktatáshoz és a műveltséghez. Az
igazság megszállott keresése, az objektivitás és az egzaktság, a
néha kegyetlen őszinteség (elsősorban magunkkal szemben!), a mások
munkájára való építés és ennek kapcsán annak megbecsülése – mindezek
a tudományos kutatás olyan ismérvei, amelyek eredményei nélkül az
emberiség ma nem tudna létezni sem. Ha az „elefántcsonttorony” azt
jelenti, hogy ilyen elvek alapján dolgozunk, kizárva a napi politika
befolyását, a személyes ellentétek érvényesülését, a divatok és
gazdasági érdekek nyomását, akkor fogadjuk el büszkén, hogy
elefántcsonttoronyban dolgozunk. A bezárkózás pedig számunkra
jelentse azt, hogy a tudomány nem engedi birodalmába az
áltudományokat, a megrendelésre készülő eredmények igényét, a hamis
célok kitűzését, a csalást, az ellenségeskedést és a butaságot,
bármilyen nehéz is ezeket kizárni mindennapi életünkből.
Ezek az elvek és munkamódszerek, melyek
megtartásához elődeink nagyon nehéz körülmények között is
ragaszkodtak, valódi kincset jelentenek; ennek megőrzése, ápolása,
fenntartása, fejlesztése és megosztása közös feladatunk. Ebből a
kincsből épül a tudomány tornya, amely kiemelkedik az alacsony vagy
az átlagos épületek közül, és büszkén vállalható épület.
Tisztelt Közgyűlés!
Befejezésül engedjék meg, hogy röviden szóljak még
egy fogalomról: a felelősségről. Magánemberként mindannyian
felelősek vagyunk gyermekeinkért, unokáinkért, társunkért, az ő
jelenükért és jövőjükért is. Szeretném ezt a felelősséget
kiterjeszteni és értelmezni tágabb környezetünkre is. Felelősek
vagyunk munkahelyeink, szakmánk színvonaláért, eredményeiért. A
tudomány szabadsága egyben kötelezettséget is ró ránk. Nemcsak a
közpénzek eredményes és hatékony felhasználásának a felelőssége a
miénk, hanem az ismeretek átadásának kötelezettsége és a társadalom
igényeinek, kérdéseinek meghallgatása is.
Közhely, hogy a tudomány egyre közvetlenebb
szerepet kap a technikai fejlődésben, a társadalmi folyamatok
megismerésében, a gyógyításban és az élet szinte minden területén.
Ezzel egyidejűleg az emberiség előtt álló kihívások is
hatalmasabbak, mint korábban bármikor. Konfliktusainkat nem
oldhatjuk meg többé világháborúval; gazdasági-technikai fejlődésünk
káros következményei felett nem hunyhatunk szemet; túlnépesedési
problémáinkon nem segít a tömeges kivándorlás; eszmék terjedését nem
tudjuk moderálni, legyenek azok magasztosak vagy ordasak. Hogy
pozitív példát is említsek, az Európai Unióban először próbálnak
olyan nemzetek együtt dolgozni és haladni, amelyek ezer éve szörnyű
konfliktusok között éltek; mennyi itt a feldolgozásra váró
gazdasági, jogi, szociológiai és történelmi kérdés!
Mindezek a kihívások a tudomány részvétele nélkül kezelhetetlenek. A
tudósok felelőssége nemcsak az, hogy megismerjék, leírják a
folyamatokat, nemcsak az, hogy új eljárásokat dolgozzanak ki a
társadalom és a gazdaság fenntartható működtetésére, de mindezt meg
is kell értetniük, el kell fogadtatniuk a döntéshozókkal és a
társadalommal. Szeretném elérni, hogy munkánknak ez a megközelítése
ne csak jámbor óhaj maradjon; ez az Akadémia nagy feladata, és ehhez
kérek támogatást Önöktől, a döntéshozóktól, az egész társadalomtól.
|
|