A közvetítő szervezetek rögös útján
A felsőoktatási közvetítő (köztes, puffer) szervezetek létrejötte a
kontinentális Nyugat-Európában annak a gyökeres átalakulásnak a
következménye, egyik legfontosabb eleme, amely a 20. század második
felében zajlott le. A gyors és jelentős hallgatói létszámexpanzió a
felsőoktatás intézményrendszerének lényegében minden elemére hatott.
Az egyik leglátványosabb mozzanat az állam szerepének megváltozása
volt, az expanzió ugyanis mindenütt döntően költségvetési
finanszírozással valósult meg, amivel együtt járt az állami kontroll
erősödése, az ún. direkt irányítás gyakorlata. Az 1970-es évek
gazdasági válságai következtében a felsőoktatás állami támogatása
jelentősen csökkent, ami visszavonulásra kényszerítette az államot –
áttértek az ún. indirekt irányításra. A közvetlenül beavatkozó állam
helyébe az értékelő, kommunikatív állam modellje lépett, amely a
költségvetési támogatások egy részét már versenyeztetés útján osztja
el, egyúttal ösztönzi a felsőoktatási intézményeket, hogy
törekedjenek nem költségvetési támogatások megszerzésére, lényegében
piaci jellegű pénzforrások felhasználására.
A felsőoktatási intézmények ebben a helyzetben az
állam és a piac kettős szorításába kerültek. A felsőoktatásról szóló
szakmai, politikai diskurzus, és a kialakuló felsőoktatás-kutatás
központi kérdésévé vált az intézményi autonómia és az akadémiai
szabadság kérdése. Ennek legnagyobb hatású megnyilvánulása az
1988-ban született Magna Charta Universitatum, amely az európai
egyetemek hagyományos értékeinek, főleg az akadémiai értékek
védelmére szólított fel. Egyik alapelve szerint az egyetem autonóm
intézmény, ahhoz, hogy betölthesse hivatását, oktatási és kutatási
tevékenységét minden politikai, gazdasági és ideológiai befolyástól
függetlenül kell végeznie. Az 1990-es évek elején, egy
gyakorlatiasabb szintben gondolkodva fogalmazódott meg a kollektív
autonómia fogalma. Az a felismerés, hogy az egyes intézmények
autonómia törekvései aligha járhatnak kellő eredménnyel, viszont az
intézmények vagy az akadémiai testületek intézményesített közös
fellépése elég erőt képviselhet az autonómiák, az akadémiai értékek
megőrzéséhez.
Ebben a társadalmi környezetben jöttek létre,
erősödtek meg, kaptak törvényekben garantált státust a közvetítő
szervezetek. Ilyenek elsősorban a rektori konferenciák, a különböző
oktatási és kutatási alapokat kezelő, a tudományos világot képviselő
testületek. (Hasonló szervezetek már korábban megjelentek az
Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában, természetesen ettől sok
szempontból eltérő szerepben, mivel ott más modell szerint épült ki
a felsőoktatás). A köztes szervezetek megkönnyítik a kormányzatok
számára a felsőoktatás ügyeinek kezelését, a törvényalkotást, magát
az indirekt irányítást. Egyfelől „lefordítják” a felsőoktatási
intézmények szándékait a kormányzatnak és az érintetteknek,
érdekelteknek, másfelől eljuttatják a kormányzati, társadalmi
igényeket a felsőoktatási intézményekhez, és a közvetítő tevékenység
eredményeként született döntéseket tartalmilag elfogadtatják az
intézményekkel, az akadémiai közösséggel. A felsőoktatás-kutatók
kísérletet tettek a köztes szervezetek tipizálására, hierarchiába
sorolására (a közvetlen forrásallokációtól a tanácsadáson át a
koordinációig) aszerint, hogy feladatukban a kormányzathoz, vagy
inkább a felsőoktatási intézményekhez, illetve az akadémiai közösség
tagjaihoz állnak közelebb.
1989 és 1992 között törvényalkotási hullám vonult
végig a fejlett országok legtöbbjében. Ezek a törvények rögzítették
az indirekt irányításnak megfelelő működési rendet, létrehozták a
közvetítő szervezeteket (vagy megerősítették a már meglévőket). Ezek
sok közös elemet tartalmaznak, de országonként vannak eltérések, az
eredeti felsőoktatási modell és a hagyományok szerint.
Közép- és Kelet-Európában az expanzió mintegy
harminc évvel később, más történelmi-társadalmi környezetben indult
el a fejlett nyugati országokhoz képest. Ennek következtében a
felsőoktatás szereplői itt rövidebb „futamidőt” tudhatnak maguk
mögött a tömegessé válás, az intézményrendszer
|
|
ahhoz igazítása tekintetében. Ebben a régióban a
felsőoktatási expanzió megindulása egybeesett a súlyos gazdasági
(tranzíciós) válsággal. A kormányzatok ereje ettől függetlenül is
(politikai okokból) meggyöngült, a társadalom egésze és a
felsőoktatás is örömmel fogadta a korábbi erős állami kontroll
megszűnését. Egyszerre kellett két lépést megtenni. Egyrészt
visszaadni, megadni a tudomány, a felsőoktatás, a felsőoktatási
intézmények autonómiáját, másrészt a fejlett nyugati országok
mintáját követve átstrukturálni, tartalmi szempontból korszerűsíteni
a felsőoktatási rendszert, megtalálni az állami kontroll adekvát,
korszerű megoldását.
Az európai integrációs folyamat során megindult,
illetve felgyorsult a nemzetközi felsőoktatási (kutatási és
oktatási) együttműködések intézményesülése. Az 1999-ben megindított
nagyszabású reformban, a Bologna-folyamatban kulcsszerepet
játszottak, játszanak azok a szervezetek, amelyek a résztvevő
országokban működő közvetítő szervezetek EFT-szintű (Európai
Felsőoktatási Térség) szövetségeiként jöttek létre. A közvetítés egy
újabb, nemzetek feletti szintjét képviselték, képviselik, amennyiben
a felülről-lefelé építkező reformban, majd a már kialakult EFT-ben
az EFT-szint és a nemzeti felsőoktatási szint között közvetítenek.
Az általuk megjelenített szakértői, akadémiai elem ellensúlyozta,
ellensúlyozza a reform alapvetően kormányzati jellegét. Ennek
megnyilvánulása az a közvetítő szerep is, amelyet az EFT és az EU
(konkrétabban az Európai Bizottság) között betöltenek.
Magyarországon a közvetítő szervezetek – a
szomszédos országokhoz hasonlóan – az 1990-es társadalmi, politikai
fordulat kapcsán jöttek létre, követve a fejlett nyugati országokban
már megtapasztalt mintákat. Ennek a folyamatnak és a közvetítő
szervezetek mintegy huszonöt éves működésének kulcsszereplője,
kivételesen nagy rálátással és tapasztalattal rendelkező tanúja
Bazsa György professzor. Nemcsak tagja volt a legfontosabb
szervezeteknek, hanem alapítója, hosszabb ideig vezetője is.
Kötetének címe metszetekre utal, ami találó megfogalmazás, hiszen
nehéz lenne pontosan meghatározni a műfaját. Hivatalos dokumentumok,
előadásszövegek, személyes hangú visszaemlékezések egyaránt
találhatók benne. A „metszetek” a Magyar Rektori Konferenciáról, a
Felsőoktatási és Tudományos Tanácsról, a Magyar Felsőoktatási
Akkreditációs Bizottságról (MAB) és az Országos Doktori (és
Habilitációs) Tanácsról szólnak, egy-egy döntő pillanatot mutatnak
be, vagy beszámolnak egy hosszabb periódusról. Ennek következtében
azok számára is ad új szempontokat, ismereteket, akik a felsőoktatás
szereplőiként szintén átélték a vizsgált korszakot, és el tudják
helyezni világképükben a hivatkozott történéseket,
visszatekintéseket, a szerző-szerkesztő vélekedését. Az életszerű,
egyben szakszerű visszaemlékezésekből sokat tanulhatnak a ma
döntéshozói, a munka folytatói.
Bazsa György a legnagyobb teret a MAB-nak, a minden
bizonnyal legfontosabb közvetítő szervezetnek szenteli. Több mint
két évtizedes működése során hatalmas munkát végzett ez a szervezet,
a megalakítástól a szerep megfogalmazásáig, a Bologna-reform
bevezetésétől a doktori képzési rendszer kialakításáig, az európai
minőségbiztosítási sztenderdek meghonosításától a belső és a külső
minőségbiztosítás rendszerének korszerűsítéséig. Intenzív
együttműködést folytatott és folytat a nemzetközi közvetítő
szervezetekkel, elsősorban az Európai Minőségbiztosítási Szervezetek
Szövetségével, amelyben vezető pozíciókat töltöttek – töltenek be a
MAB vezetői, munkatársai. A 2011-es felsőoktatási törvény több
tekintetben új helyzetet teremtett a MAB hatáskörét, feladatait és
működési feltételeit illetően, aminek nemzetközi vonatkozása is van.
Kötetében Bazsa György nagy hangsúlyt helyez ennek a helyzetnek a
tudatosítására, annak szorgalmazására, hogy a MAB visszatérhessen a
korábban nemzetközi elismerést kivívott státuszához, működési
rendjéhez. (Bazsa György: Metszetek felsőoktatásunk közelmúltjából.
Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó, 2014)
Hrubos Ildikó
professor emerita
|
|