jelentőségét nehéz lenne túlbecsülni: harmadik
kiadását Engels azzal indokolta, hogy Marx ebben megmutatta, hogyan
működnek a társadalom „mozgástörvényei” (jóllehet nem erről van szó,
Engels ezzel a II. Internacionálét kívánta igazolni). Valójában
Marx itt túllépett a Kommunista kiáltványban megfogalmazott
társadalomképén, és olyan adekvát értelmezését adta a
bonapartizmus-jelenségnek, amelyre a kor történészei (Heinrich
von Treitschke, K. Frantz, Pierre-Joseph Proudhon) nem voltak
képesek.
A IV. rész a Nyersfogalmazványt és a Tőkét elemzi.
A kor politikai filozófiájának felrajzolása után Marx a modern
kapitalizmus elemzésének feladatát tűzi ki, és 1866-ban kiadja a
Tőke I. kötetét. A filozófus Marx a Tőke megjelenésével nyer
világhírt, és lesz a szociáldemokrata munkásmozgalom vezéralakjává.
Az előmunkálatokat jelentő Nyersfogalmazvány a
Tőkével ellentétben – filozófia. Nem úgy „filozófia”, mint az első
két korszakban: ilyen „belső”, „szisztematikus” egység nincs benne.
Téves az, hogy Marxnál koherenciát kell keresni, mert hiszen ez
nincsen meg.
A Tőke ad tudományos legitimációt Marxnak, és a
tudományos magyarázat teremti meg a szocialista mozgalom
legitimációját is. Az újabb „filozofálási” kényszert a megírandó
nemzetgazdasági munka módszertani nehézségei képezték.
Mennyiben volt a Grundrisse pozitivista? – ezt
elemzi Kiss Endre, újszerű módon. Ezt a kérdést nem kerüli el a
szerző, mert a kort a nagy pozitivista áramlat hatotta át.
Mindezek alapján vált lehetővé, hogy Marx búcsút
mondhasson a régi filozófiának, és a hegeli filozófián is
felülemelkedve „a Hegel-nélküli filozófiai univerzumnak az 50–60-as
évek szélsőségesen bonyolult erőterében végrehajtott legjelentősebb
újrarendezését vitte végbe”. Kiss szerint ez a kritikai pozitivizmus
minőségi ugrása volt, mert azt (a pozitivizmust) egyesítette a
kriticizmussal a kor szintjén. A szerző szerint Ernst Mach hasonló
törekvései tipológiailag ebbe az irányba mutattak.
Mindennek meglettek a tudományelméleti
következményei: elkészült az új elméletképzés módszertana (lásd a
Nyersfogalmazvány négy elméleti magyarázatváltozatát a profitról, a
termelésről stb.)
Marxnak itt sikerül egyfelől megvédeni a
reálkauzalitás pozícióját (ellentétben például Heinrich Rickerttel),
és nem választani el egymástól a tőkés gazdaság elméletében a
tényeket és az értékeket.
A Párizsi Kommün alapján Marx kidolgozta a
politikai hatalom koncepcióját: a politikai hatalom filozófiai és
gyakorlati problematikáját; a Kommün a valóságos történelmi
cselekvés elérhetetlen optimalitását testesíti meg” (99.).
Marx kettősségét emeli ki a szerző a Párizsi Kommün
kapcsán: miközben kimondja a döntő szót, és a konkrét párizsi
eseményeket elfogadja a „munka felszabadítása végre (!) megtalált
formájának”, gazdaságfilozófiája, valamint civilizáció- és
társadalomképe akkor és a későbbiekben is a termelőerők olyan
fejlettségére utal előre, amelyet akár még évszázadok is
elválaszthatnak az 1871-es párizsi dátumtól. Az államosítás nem
egyenlő a társadalmasítással, utóbbinak ugyanis súlyos feltételei
vannak.
A neomarxizmus letűnésével előtérbe került a
neoliberális és a neopozitivista módszertan megújítása, kb. 1989-től
kezdve, ami – a posztmodernnel együtt élve – a globális
intézményrendszer deklarált és szankcionált – alapja lett. Ez
képezte az utóbbi harminc év filozófiájának alapvető tartalmát.
Ez mind a szocializmus, mind a kapitalizmus 1945
után kialakult rendszerével szemben meghatározó elmozdulást jelent.
Ennek a nagy elmozdulások lényege és jelentősége (hatalmas erejű
komplexum) sem a kapitalizmus, sem a szocializmus oldalán lévő
ideológusok számára nem vált világossá.
Az új, szélesebb fogalomalkotás szemben áll a
vulgármarxizmus fogalomalkotásával, de nem a marxi módszerrel. Így
lehetségessé válik egy konstruktív metafilozófia, amelynek több
változata lehetséges, a „filozófia vége” nem jön szükségszerűen el.
Ilyen módon kitölthető a keletkezett vákuum, és kinyílik a
módszertani lehetőségek horizontja.
A globalizmus időszakára nézve a szerző lát
távlatot a marxizmus számára, mert a tudomány és az elmélet
azonosítása a marxizmus történetében az egyik meghatározó sajátosság
volt: így egyszerre volt a tárgyi szféra corpusa, tudomány és
elmélet. A marxizmus lehanyatlása után e kétféle meghatározóként
megszűnt, nem tudott egyszerre tudomány és elmélet lenni.
Ez a tény viszont elgondolkodtató, és
következtetések vonhatók le belőle: az utolsó nagy elmélet
módszertana használhatóvá is válhat. (Kiss Endre: Marx lábnyomai… és
átváltozásai. Budapest: Gondolat, 2013)
Rathmann János
filozófiatörténész, az MTA doktora
|