A Cigányok, iskola, oktatáspolitika című kötetet
még társszerzővel írtam. Munkatársam és férjem, Hegedűs T. András a
kötet megjelenése idején már nem élt. A megalapozó kutatásokat
azonban együtt terveztük és végeztük. A kötet részei
gondolatmenetünk szerkezetét tükrözik: elméleti háttér, a cigányság
részvétele az intézményes nevelésben, a cigánysággal kapcsolatos
oktatáspolitika, a családi és az iskolai nevelés összefüggései. Úgy
gondolom, hogy ezek a kérdések máig aktuálisak, a kilencvenes évek
történései részei egy hosszabb történetnek, amely napjainkig nyúlik.
A cigány, roma fiatalok intézményes oktatásának,
nevelésének kérdései között két olyan aspektus van, amelyeket
határozottan újabb fejleménynek gondolok – itt az újdonság a
rendszerváltás idejére vonatkozik. Ezek közül az egyik a kilencvenes
években kialakult és gyakorolt oktatáspolitika hatásai és problémái.
A kötetben természetesen még nem szerepelhetett a problémákra adott
oktatáspolitikai válasz, amelyre viszont az alábbiakban ki fogok
térni. A másik dimenzió pedig az európai összefüggések határozottabb
bevonása, tekintettel a roma közösség iránt az Európai Unió
egészében megnövekedett figyelemre.
Még a nyolcvanas évek végén végzett kérdőíves és
interjús adatfelvételünk legfontosabb eredménye az a felismerés
volt, hogy a cigányság önazonossága erősödik, ahogyan akkor
megfogalmaztuk: „a cigány etnikum újjászületőben” van. Társadalmi
integrációjára akkor van remény, ha a környező társadalom,
mindenekelőtt az iskola megismeri cigány tanítványai kultúrájának
sajátos színeit, és adaptálja ezeket az iskolára. Hasonló
eredményeket kaptunk, amikor cigány általános iskolásokat kérdeztünk
meg ilyen témákban.
A kilencvenes évek konkrét tapasztalatairól nehéz
ma úgy írni az akkori kötet kapcsán, hogy eltekintünk az azóta
eltelt évtizedtől, az azóta végbement változásoktól. Ezért úgy
gondolom, hogy kitérek a változásokra is, amelyek az elmúlt
évtizedben történtek. Arra törekszem, hogy áttekintsem azokat a
politikai, elsősorban oktatáspolitikai kezdeményezéseket, amelyek a
cigány, roma népesség helyzetének javítását, de legalábbis
rendezését célozták a rendszerváltás óta. Az áttekintés nem terjed
ki a probléma egészére, csak azokat a pontokat emelem ki, amelyek a
jelenség egészét megvilágítják, és amelyeket ma is fontosnak látok.
Az azóta megjelent kötet (Forray, 2013) tanulmányainak egy része
folytatja a korábban bemutatottakat, így erre a kötetre is
kitekintek.
A rendszerváltás után – más polgári
kezdeményezésekkel egy időben – megerősödött a nem sokkal korábban
megindult cigány civil jogvédelem is. A kisebbségekről szóló törvény
vitájában már e népcsoport képviselői is részt vettek. A civil, majd
az állami kezdeményezések során rövidesen ösztöndíjak létesültek a
középiskolai és a felsőoktatási továbbtanulásuk támogatására. Ennek
oka alig szorul magyarázatra: feltűnően kevés fiatal jutott közülük
a közép- és különösen a felsőfokú képzésbe. Az ösztöndíjak anyagi
támogatást jelentettek – amire sokan nagyon is rászorultak –, de
céljuk volt annak deklarálása is, hogy a tanulás nemcsak távlatilag
„éri meg”, hanem anyagi hasznot is hoz a családnak már az iskolázás
során.
A kirívó társadalmi különbségek csökkentése, a
népesség nagy hányadának a tanulásba való bevonása ezeknek az
erőfeszítéseknek nyilvánvaló célja volt. Elméleti hátterét azonban
elsősorban nem ez, hanem a kisebbségek törvényi egyenlőségének
biztosítása adta, amelynek alapját a kisebbségi törvény
biztosította. Éppen ebből a körülményből fakadt, hogy az elsődleges
kérdés nem a szociális hátrányok leküzdésének mikéntjére irányult,
hanem arra, hogyan lehet ösztönözni a közoktatás felsőbb
szakaszaiban való részvételt, ami a jogegyenlőség alapvető formája.
Ehhez azt is tudni kellett, egyáltalán milyen is e népcsoportban az
iskolázottság, mely országrészekben vannak a legnagyobb
hiányosságok.
Amikor a cigányság iskolázásának fejlődéséről
gondolkodtunk-gondolkodunk, akkor azt is számításba kell vennünk,
milyen rendszerben, hogyan képzeljük el a megvalósítást. Egyik
lehetőség annak elgondolása, hogy cigány polgártársainkat – a
többiekhez hasonlóan – úgy törekszünk bevezetni a társadalomba, mint
a többséget. Nem véve tudomást arról, mit hoznak magukkal, milyen a
nyelvük, van-e sajátos kultúrájuk. Az iskolázásról folytatott viták
alapján a népcsoport saját kultúrájára építő rendszer kialakítása
mellett döntöttek, akár az ország saját kultúrájú nemzetiségei
esetében. (A zsidóságról is szó volt, folytak viták a saját
iskoláról, ezt azonban az érintettek elvetették.) A Gandhi Gimnázium
megalapítása például ennek az elvi döntésnek a következménye volt.
Kutatóként gondolkodva adódott a multikulturalizmus
elmélete és gyakorlata. Ez az Észak-Amerika országaiban, valamint
Ausztráliában kimunkált és a gyakorlatban is megvalósított elmélet
arra alapozott, hogy minden társadalomban sokféle kultúra él együtt.
Ezeket a kultúrákat nem szabványosítani kell (vö. Kozma, 2003),
hanem befogadni, úgy, hogy az egész közösség gazdagodását
szolgálják. Ez a pedagógiai felfogás illeszkedik az Európai Unió
irányelveihez is: a Maastrichti Szerződés kimondja, hogy az európai
országoknak együtt kell működniük az interkulturális oktatás
támogatásában, a kulturális és nyelvi sokféleség megőrzésében. A
rendszerváltás utáni szakmai vitákban nem merült komolyan fel, hogy
a nemzetiségi oktatás intézményeit meg kellene szüntetni, inkább
támogatását hangsúlyozták a szakértők. Így a cigányság kultúráját,
anyanyelvét támogató új iskolák beleilleszkedtek az új rendszerbe.
(Eredetileg „cigány” nyelvről és kultúráról volt szó, egy későbbi
törvénymódosítás nyomán belefoglalták a beás nyelvet és kultúrát
megillető jogokat is.)
Mindemellett nem lehet a cigányság kultúráját
egyértelműen „nemzetiségi” kultúraként értelmezni, hiszen a
népcsoport sem nemzetiség abban az értelemben, ahogyan ezt a
kifejezést más népekkel kapcsolatban alkalmazzuk. A magyar és
külföldi kutatások nyomán kézenfekvő az az értelmezési lehetőség,
hogy társadalmi csoportként kezeljük, ahogyan ezt neves magyar
szociológusok tették a Kemény István által kezdeményezett,
évtizedeken át folyó kutatásokban (Kemény, 1996). Jelentős érdemük,
hogy bemutatták: a hivatalos oktatáspolitika eredményei gyakran csak
látszatok, a cigányok tömegei a legrosszabb iskolákba járnak,
felülreprezentáltak a gyógypedagógiai intézményekben, és kevés
esélyük van vonzó középfokú képzésekbe bejutni. Vannak kutatók, akik
inkább etnikumnak tartják a cigányságot. Ennek a felfogásnak az
eredménye kultúrájuk elismerése, például a cigány nyelvek (lovári és
beás) bevezetése az oktatásba. Problémát jelent azonban a szociális
életviszonyok mellőzése. Eredménynek aligha nevezhető, annál inkább
következmény a cigányság gúnyos eufemisztikus megjelölése: „az
etnikum”. Egy további értelmezési lehetőség a cigányság
„életstílus-csoportként” való meghatározása. Ez a fogalom néhány
olyan specifikumra épít, amely az európai cigányság jellemzője, s
valamely szinten a magyarországi cigányságot is jellemzi. A
„peripatetikus” csoport definíciója (Okely, 1991) talán
életidegennek hat, azonban néhány eleme rendkívül meggyőző (például:
tevékenységeik hagyományosan a helyi lakosságot szolgálják ki,
szívesen vándorolnak, saját nyelvük van stb). Akárhogyan próbáljuk
meghatározni ezt a népességet, mindegyik meghatározásban maradnak
vitatható elemek.
A nemzetiségi oktatás paradigmája a cigányságra
irányuló oktatáspolitikában – amint ez várható volt – nem hozott
egyértelmű sikert. A másik megoldás – a hátrányos helyzetűek, köztük
a cigány tanulók támogatása – talán inkább mondható sikeresnek. Ám a
sikeres vagy sikertelen minősítéssel érdemes óvatosan bánni. Ezek a
megoldások kialakulásuk óta együtt léteznek, hol az egyik, hol a
másik kap nagyobb hangsúlyt. A támogató akcióknak együttesen –
nyilván egyéb társadalmi folyamatokkal összefüggésben – olyan
hatásaik is vannak, melyek külön-külön nehezen vagy egyáltalán nem
mérhetőek. Hiszen láthatjuk, hogy a roma, cigány tanulók, hallgatók
megjelentek a középiskolában és a felsőoktatásban is. Nehezen
|
|
becsülhető, mennyire vannak ebben a vonatkozásban
elmaradva, jelenlétük azonban ma már minden felsőoktatási típusban
megfigyelhető.
Hogyan látják közösségeiket azok a cigány, roma
diákok, akikről a fentiekben a külső megfigyelő számolt be?
Tanulmányi versenyen részt vevő általános iskolás cigány tanulók és
egyetemisták önjellemzése alapján megállapíthatjuk, hogy a
tíz-tizennégy évesek elsősorban pozitívumokat említenek, s a
kérdezettek életkorának növekedésével nemcsak egyre árnyaltabb,
hanem egyre inkább negatív színezetű lesz az önkép (Forray, 2013).
Általános iskolások körében megfigyelhető, hogy a jellemzések
gyakran a „magyarokkal”, esetenként a „gádzsókkal” vagy éppen
„parasztokkal”, vagy az elterjedt cigányképpel szemben fogalmazódnak
meg. „Mi” jobbak vagyunk, mint „ők”, vagy legalábbis nem olyanok
vagyunk, ahogyan „ők” látják. A szembeállítás nem ellenségképet
jelent – hiányzik belőle az agresszivitás, a gyűlölködés –, inkább a
védekezés, az előítéletek elhárítása jellemzi. A verbális kultúra
elsődlegességét jelzi, hogy a cigány csoport jellemzésében
dominálnak az erre vonatkozó megállapítások: „megbeszéljük”,
„viccelődünk”, „tréfálkozunk”, „érdekes történeteket mesélnek”.
Feltűnő a „tisztelet” („patyív”) gyakori említése is, amely a mások,
sőt a gyerekek iránti megbecsülés fontosságát jelzi. Negatív
sajátosságként jelenik meg a hangosság, verekedés és a „mulatós nép”
említése is, amely már az önkép negatív vonásaival van
összefüggésben.
Ha az egyetemista roma fiataloknak a cigányságról
adott jellemzését tekintjük át, akkor egyértelműnek látszik a
kisebbeknél már megmutatkozó összefüggés: az életkor növekedésével
egyre több a negatív említés, sőt elutasítás. A fiatal felnőttek –
amúgy privilegizáltnak tekinthető – csoportjában pozitív tartalmú
említéssel alig találkozunk. Önképüket elsősorban a külső
környezetben érzékelt tartózkodás vagy éppen elutasítás elleni
védekezés jellemzi. Van arra is példa, hogy a családja titkolózása
ellenére nyomozta ki egyikük származásának és etnikai
hovatartozásának eredetét (Forray, 2015). Többségük iskoláskora óta
tisztában van ezzel, és több-kevesebb sikerrel küzd az elismerésért.
Azt is érdemes kiemelni, hogy az oktatási intézmények tanítói,
tanárai között mindig voltak támogatók, akik büszkék voltak arra, ha
cigány tanítványaik közül valamelyikük kiemelkedően teljesít. Ennek
ellenére alig akad az egyetemisták között, aki az etnikai csoport
kultúráját, közösségi életének pozitívumait emelné ki, aminek persze
oka lehet az is, hogy életútjuk még ma is egyedinek számít saját
eredeti közösségeikben. (Jellemző, hogy a tanulás iránti
érdeklődését egyikük zsidó származású nagyanyja örökségének
tekinti.) Egyfajta védekezésnek értelmezzük, hogy bármilyen
ellenségkép nem a „magyarokról”, hanem inkább a másik cigány
csoportról rajzolódik ki: beások esetében a lovárikról, az
utóbbiaknál a beásokról. A másik csoport iránti bizalmatlanság és
negatív attitűd arra figyelmeztet, hogy a kiemelt támogatási formák
nem elegendőek az egyenrangú társadalmi beilleszkedés
elősegítéséhez.
Vajon a cigány, roma népességnek, kivált a
fiataloknak nyújtott támogatás mennyire általános ma Európában? A
cigányság helyzetének kérdését az tette égető problémává a
nyugat-európai országok számára, hogy a Ceausescu-rendszer
összeomlása olyan exodust indított el a romániai cigányság körében,
amely az ottani, 1856-os rabszolgafelszabadítást követő
kivándorláshoz hasonlóan sokkolta Európát. A csehországi és
szlovákiai cigányok, romák menedékjogért való tömeges folyamodása
arra figyelmeztette az Uniót, hogy időzített bomba ketyeg a szovjet
birodalom felbomlása következtében. A Kelet- és Közép-Kelet-Európa
népességében élő cigányságot minden érintett országban lényegében
ugyanazok a problémák jellemzik: szegénység, iskolázatlanság, nagy
tömegek kilátástalan helyzete (Forray – Kozma, 2012). Mindegyik
ország megpróbálkozott, próbálkozik azzal, hogy saját országa
cigányságának helyzetét valamiképpen orvosolja. Valójában két
lehetőség van. Az egyik a cigány, roma népesség nemzeti
identitásának erősítése, hogy a támogatott közösség önszerveződő
módon szólhasson bele sorsának alakításába. A magyar politika mintha
elsősorban ezt támogatná. A másik lehetőség a kulturális önállóság
hangsúlyozása, amely – mint számos balkáni ország politikájából
kiolvasható – a nyelvoktatást, többnyelvűséget, néprajzi kutatásokat
preferálja. Pedig csak ilyen perspektívából lehet olyan politikákat
kialakítani, amelyekkel a cigány közösségeket be lehet illeszteni a
régió társadalmaiba.
Azok az oktatáspolitikák, amelyek a rendszerváltás
óta hazánkban kibontakoztak, mindkét irányban megindultak, és
több-kevesebb sikert hoztak. A kilencvenes évek a kulturális
identitás erősítését, a politikai önszerveződést célozta, ennek
érdekében törekedtek bevezetni azokat az oktatási tartalmakat is,
amelyek a nyelvoktatást, a történelmi tudat erősítését célozták. Ide
sorolhatjuk a Pécsi Tudományegyetemen, de más felsőoktatási
intézményben is a romológia tanszékek megszervezését, illetve a
megfelelő tananyagok kialakítását és bevezetését. A következő
periódus 2002 után kezdődött, amely – megtartva az eddigi
eredményeket, a többi között a cigány nyelvek iskolai oktatását is –
a szociális alapú iskolai lemaradást akarta felszámolni. A
kiindulópont az volt, hogy az előző időszak iskolapolitikája
„gettóiskolák” sorát hozta létre. Ez az iskolák részéről szinte
magától értetődő védekezés volt, hiszen hivatkozhattak arra, hogy
roma tanítványaiknak önálló oktatási programjai (is) vannak. A
„deszegregáció” azt is jelentette, hogy a cigány, roma gyerekek ne
csak általuk látogatott iskolákba járjanak, ezért némely esetben
buszokkal szállították őket lakóhelyükről a számukra kijelölt városi
iskolákba. A fenntartó nagy reményeket fűzött mindehhez, jelentős
anyagi ráfordítással támogatta a programra vállalkozó iskolákat, a
programot kidolgozó szakemberek munkáját. Társadalmi támogatása is
volt, mivel polgári kezdeményezések is indultak a törekvések
támogatására. Az „integrációs program” éppúgy, mint az előző, a
kezdeti időszakban jól követhető sikereket hozott. A bevezetés,
illetve az első, kísérleti időszak sikereit azonban rövidesen a
kifáradás és növekvő érdektelenség jellemezte, így a programok
lassan elvesztek a közoktatásból – anélkül, hogy különösebb szakmai
vagy sajtóvisszhangjuk maradt volna.
Volt-e eredménye ezeknek az erőfeszítéseknek?
Valószínűleg „igen” a válasz, hiszen érzékelhetően egyre több
cigány, roma fiatal végzi sikeresen iskoláit, egyre többen jutnak el
a felsőoktatásba is. Hogy milyen szerepe van ebben az egyik vagy a
másik típusú politikának, azt nehéz, ha nem éppen lehetetlen
megállapítani.
Ha visszapillantok a kilencvenes évekre, úgy látom,
hogy azóta sokat változott a világ, sokat változtam én magam is.
Vannak azonban állandó kérdések, amelyek feltevése és megválaszolása
ma is érvényes.
Kulcsszavak: cigányok, romák, kutatás, kisebbségek, oktatás,
szegregáció, integráció, romológia
IRODALOM
Forray R. Katalin – Hegedűs T. András
(2003): Cigányok, iskola, oktatáspolitika. Oktatáskutató Intézet–Új
Mandátum Kiadó, Budapest
Forray R. Katalin (2013): „Ebbe a
dolgozatba beleírtam a lelkemet…” In: Forray R. Katalin: Az idő
fogságától szabadon. Új Mandátum Kiadó, Budapest, 110–124.
Forray R. Katalin (2015): Életutak a
felsőoktatásban. •
WEBCÍM
Forray R. Katalin – Kozma Tamás (2012):
Equal Opportunity and National Identity: Roma Educational Policies
in Eastern Europe. In: Napier, Diane B. – Majhanovich, Suzanne
(eds.): Education, Dominance and Identity. Sense Publishers,
Rotterdam, 65–82.
Kemény István (1996): A romák és az
iskola. Educatio. (R). 1, 71–83. •
WEBCÍM
Kozma Tamás (1993): Etnocentrizmus.
Educatio (R). 2, 195–210. •
WEBCÍM
Okely, Judith (1991): Szimbolikus határok.
(ford. Gordos Judit) Café Babel. 1, 37.
|
|