A fejlett világ egyetemi rendszereit alapjaiban
változtatta meg a 20. század közepén megindult folyamat, a gyors
hallgatói létszámexpanzió, amelynek következtében kiléptek elit
pozíciójukból, szerepükből, és tömegessé váltak. Gyorsan és
látványosan módosult a tulajdonos állam és az egyetemek kapcsolata.
Az első szakaszban, az 1960-as, 1970-es években (az akkori gazdasági
fellendülés hátszelét is felhasználva) először erősödött az állam, a
kormányzatok beavatkozása, az expanziót a kormányzatok irányították,
finanszírozták. Az 1980-as években viszont – főleg a gazdasági
megtorpanás következtében – a finanszírozási eszközök
megfogyatkozása visszavonulásra késztette a kormányzatokat, áttértek
az ún. indirekt irányítására. A beavatkozó állam az értékelő,
kommunikatív szerep felé mozdult el, melynek része, hogy az üzleti
és más külső források bevonására, gazdálkodásra készteti az
intézményeket. Mindez főleg Nyugat-Európában váltott ki
megdöbbenést, elsősorban az akadémiai szereplőkben.
1991-ben jelent meg a Gay Neave és Frans van Vught
szerkesztette kötet A leláncolt Prometheus címmel. A mitológiai kép
jellemzi a helyzet drámaiságát. Az expanzió első szakaszában az
állam korlátozta az egyetemek szabadságát akadémiai értékeik
követésében, majd ettől mintha sikerült volna megszabadulniuk, de
máris új korlátozó erő jelent meg: az üzleti szempontok parancsoló
hatása. (Neave – van Vught, 1991) Meg kellene találni Héraklészt…
Néhány év múltán Burton R. Clark már úgy
fogalmazott könyvében, hogy az egyetemeknek egyenesen üzleti
vállalkozásokként kellene működniük, hogy megvédhessék akadémiai
értékeiket, betölthessék akadémiai funkciójukat. Az intézményi
autonómia biztosítéka a finanszírozási több lábon állás, a különböző
forrásokból származó bevétel. A piac, a támogatásokért folyó verseny
tehát nem az ördögtől való, hanem éppen teret ad a tudomány
művelésének szabadságához (Clark, 1998).
Jelen sorok írójának kutatói kíváncsiságát akkor
felkeltette ez a fundamentális kérdés, és valójában máig ennek a
megértéséhez, megválaszolásához szeretne közelebb jutni. A dolgozat
először bemutatja Clark kutatásának fő elemeit, majd pedig röviden
vázolja az ezen ötlet alapján végzett hazai kutatás eredményeit,
amelyről a Társadalom és Oktatás sorozat keretében megjelent, általa
szerkesztett kötet számolt be (Hrubos, 2004).1
Végül arról szól, hogy az azóta eltelt több mint tíz évben, a sok
szempontból gyökeresen és váratlanul is megváltozott környezetben
hogyan módosult, bővült a gazdálkodó-vállalkozói egyetem fogalom
tartalma.2
Clark kísérlete a vállalkozói/innovatív egyetemek azonosítására
Európában (1994–1996)
A felsőoktatás-kutatás egyik alapító atyjaként tisztelt amerikai
szerző jól ismerte és tisztelte az európai egyetemi rendszereket, és
mintegy segítő gesztusként kutatást végzett Európában, hogy
felderítse, milyen jövőre számíthatnak azok az egyetemek, amelyek új
modell szerint, új szemléletben kezdték szervezni működésüket a nagy
expanzió által generált, számukra már-már reménytelennek látszó
helyzetben. Bevezette a vállalkozói – entrepreneurial – egyetem
fogalmát. Könyvében bemutatja a kutatás elméleti kereteit, és leírja
a fogalommal kapcsolatos hezitálását. Semmiképpen nem akarta
használni a gazdálkodó egyetem fordulatot, mivel annál többet
keresett (a gazdálkodó – managerial – egyetem megjelölést már
ismerték, és használták Európában, utalva az indirekt irányítási
modellre). Többet akart kifejezni, mint az ehhez képest továbblépő
és a szakirodalomban megjelenő kiterjesztett egyetem, szolgáltató
egyetem fogalma, bár azok már feszegették a tevékenységeknek az
egyetem falain túlra való kiterjesztése kérdését. Valójában az
innovatív egyetem fogalmában gondolkodott, de végül mégis a
vállalkozói mellett döntött, mivel azt akarta hangsúlyozni, hogy
ezek az egyetemek vállalkozó szelleműek, nyitottak az új
megoldásokra, bátran indulnak el a még ismeretlen úton. Ezt nem
fejezné ki elég életszerűen az innovatív megjelölés.
Vállalkozói egyetemeket keresett tehát Európában.
Öt kritériumot állított fel: az egyetem erős és professzionális
menedzsmentet épít ki; fejlesztő perifériákat (például ipari
parkokat) hoz létre; finanszírozása diverzifikált; erős és stimulált
akadémiai hátországa van; az egyetem egészét és minden részlegét
áthatja a vállalkozói szemlélet – a modell alapja az egyetem egésze.
Öt egyetemet talált, amelyek megfeleltek ezeknek a kritériumoknak,
már legalább tíz éve tértek át az új modellre, és sikeresnek
számítottak (Warwick Egyetem – Közép-Anglia, Twentei Egyetem –
Kelet-Hollandia, Strathclyde Egyetem – Skócia, Glasgow határában,
Chalmers Műszaki Egyetem – Svédország, Göteborg, Joensuu Egyetem –
Finnország, Karélia). Alapos esettanulmányokat végzett az adott
helyszíneken, majd összefoglalta az általános tanulságokat. Ezek az
egyetemek mind válságövezetben, periférikus helyzetben, vagy egy
régi, nagy egyetem árnyékában, illetve reménytelennek látszó szakmai
profil által sújtva indultak el az új úton. A kormányzatok az
expanzió által uralt gondolkodási keretben kísérletképpen
lehetőséget adtak nekik, hogy az állami intézmények megszokott
irányítási rendszerétől eltérő modell szerint működjenek, önkéntes
vállalás alapján. A kényszer, a fennmaradásért folytatott küzdelem,
a kétségbeesett kitörési szándék vezette őket, amikor belevágtak az
újításba. Sok-sok vita, belső válság, váratlan fordulatok, kudarcok
kísérték a munkájukat, de végül a kísérlet náluk sikerült. Az
akadémiai tevékenység nyert a reformon, mivel a fejlesztő
perifériákon termelt profit jelentős részét az egyetem fő
tevékenységi körébe áramoltatták át, olyan tevékenységek
finanszírozására, amelyek az egydimenziós piaci logika alapján nem
lennének fenntarthatók. A már elveszettnek tartott egyetemi
közösségi gondolkodás és gyakorlat egy magasabb szinten visszaépült,
mivel mindenki felsorakozott a közös célok mögé. (Jelen sorok írója
jóval Clark kutatása után látogatott meg három egyetemet az öt
közül, és személyesen tapasztalta a lenyűgöző eredményt. Úgy
látszik, Clark óta is folytatódik a virágzás).
Clark úgy találta, hogy Európában a nagy állami
egyetemek nem kényszerülnek ilyen filozófia- és gyakorlatváltásra.
Tradicionális tekintélyük megvédi őket az anyagi
ellehetetlenüléstől, az állami gondoskodásra mindig számíthatnak,
így elkényelmesednek.
A kutatás kiterjesztése új terepekre –
a gazdálkodó egyetem (2000–2002)
Az Oktatáskutató Intézetben 2000–2002 között az OTKA támogatásával
végeztük A gazdálkodó egyetem című kutatást.
A kutatás célja az volt, hogy Clark ötletéből
kiindulva megkísérelje a hazai és – összehasonlításképpen – más
európai egyetemek vállalkozói, gazdálkodási szemléletének és
gyakorlatának vizsgálatát intézményi esettanulmányok alapján. Az
intézmények kiválasztásánál nem törekedtünk „vállalkozóinak”
tekinthető egyetemek bevonására, mivel tisztában voltunk azzal, hogy
olyanokat nem találunk a hazai terepen, de általában Európában is
nehezen. Inkább arra törekedtünk, hogy megérthessük, mennyiben van
esély arra, hogy elmozdulás történjen egy új modell követése felé a
jelentős állami egyetemek esetében. Az intézmény múltja, társadalmi,
gazdasági és akadémiai beágyazottsága, szakmai irányultsága,
szervezeti jellemzői, a gazdálkodás szemlélete, a stratégia
alapelemei és az intézmény jövőképe voltak azok a nagy kérdéskörök,
amelyek alapján megpróbáltuk értékelni a Clark által megfogalmazott
kritériumoknak való megfelelést.
Három magyarországi egyetemet (Budapesti Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetem, Pécsi Tudományegyetem, Szent István
Egyetem), két korábbi államszocialista ország egyetemét
|
|
(Temesvári Nyugati Egyetem, Varsói Egyetem) és két
nyugat-európai egyetemet (Bambergi Egyetem, Helsinki Egyetem)
választottunk ki.
Az esettanulmányok alapján megkíséreltük a
tradicionális egyetem–vállalkozói egyetem skálán elhelyezni ezeket
az intézményeket. Megállapítottuk, hogy inkább a gazdálkodó egyetem
kategóriájába sorolhatók, amelyek elmozdultak a szolgáltató, a
kiterjesztett egyetemi modell felé. Már figyelnek a környezetük
igényeire, elsősorban oktatási tevékenységet, alkalmazott
kutatásokat végeznek külső megrendelésre, a vállalkozói egyetem
kritériumainak azonban nem, vagy csak részlegesen felelnek meg.
Általában nem alakult ki professzionális menedzsment (továbbra is
akadémiai típusú munkatársak válnak vezetővé). Voltak próbálkozások
a fejlesztő perifériák kiépítésére, de azok általában inkább
szolgáltatásokat végeznek, nem valódi vállalkozások. Erre általában
nem is adott lehetőséget a törvényi szabályozás (nem volt teljesen
elkülönített tulajdon, profitfelhalmozás, ebből történő beruházás.)
A finanszírozás diverzifikálása többnyire megvalósult, de továbbra
is jellemző maradt az állami támogatás dominanciája, és a
kifejezetten az üzleti világból származó pénz aránya elenyésző volt
az intézményi költségvetésben. Általában rendelkezésre állt az
akadémiai hátország, de nagy volt az ellenállás az üzleti jellegű
kutatásokkal, szolgáltatásokkal, tevékenységekkel szemben. Végül
hiányzott az egyetemet egy egységként kezelő szemlélet; a
vállalkozói attitűd esetlegesen, egy-egy egység szintjén mutatkozott
meg. Az egyetemi karok őrizték önállóságukat, ami erősen akadályozta
az együttműködést, az interdiszciplináris (korszerű és életszerű)
témák felvállalását. (A magyarországi egyetemek esetében a
kutatásunk idején éppen lezajlott intézményi integráció még rá is
erősített a karok ilyen hozzáállására.) A volt államszocialista
országok egyetemein általában jellemző volt, hogy az előző korszak
centralizált, direkt állami irányításától való megszabadulás után az
intézmények, azok egyes egységei erősen törekedtek az egyéni
érvényesülésre, az intézményi szintű redisztribúció gondolatának
felvetése nem találkozott fogadókészséggel. Másfelől a vállalkozói
szektor még nem erősödött meg annyira, hogy komoly megrendelőként
jelentkezhessen az egyetemeknél. Az egyetemek és egyes egységeik
szinte kizárólag a rapid hallgatói létszámemelésben gondolkodtak
anyagi helyzetük stabilizálása, javítása céljából.
Helyzetkép Európában 2010 után –
a missziók bővülése
A kutatásunk óta eltelt mintegy másfél évtizedben gyökeres változás
következett be az egyetemeket körülvevő környezetben. A folyamatosan
érvényesülő társadalmi nyomás a további hallgatói létszámemelés
irányába, a kutatások költségeinek gyors növekedése egyre szűkebb
költségvetési forrással áll szemben. A 2008-ban kitört pénzügyi,
gazdasági válság drámaian mutatta meg ezt az ellentmondást. Az
erőforrásokért folyó verseny már globális szinten folyik, az
informatikai forradalom minden tekintetben új helyzetet teremtett a
felsőoktatási szektorban is. Lehetségessé, egyben szükségessé vált a
sokféle kapcsolatrendszer kiépítése, a sokféle és rugalmasan
alakítható tevékenységek felvállalása. Már nem kérdéses, hogy az
egyetemeknek ki kell lépniük falaik közül, intenzíven együtt kell
működniük az üzleti világgal, mi több, egész létükkel nyitniuk kell
a társadalom felé. A felsőoktatási aréna fő aktorait ábrázoló,
klasszikusnak számító clarki háromszög (állam, akadémiai oligarchia,
piac) ebben a helyzetben már nem tartható, mivel további erős
érdekközpontok (stakeholderek) jelentek meg (munkaadók szövetségei,
hallgatói szervezetek, szakszervezetek stb.) (Teichler, 2013).
Az Európai Egyetemi Szövetség, amelynek vállalt
küldetése az európai akadémiai értékek, az intézményi autonómia
védelme, és jellemzője a tradíciótisztelet (valamint némi etatista
szemlélet), felkarolt olyan témákat, amelyek először óvatos, majd
határozottabb nyitást mutattak az üzleti szemlélet elfogadása és
támogatása felé (a finanszírozási értelemben fenntartható egyetem,
az egyetem és az üzleti világ kapcsolata, a kiválóság
finanszírozása, kreativitás és diverzitás, felelős partnerség,
egyetemi autonómia stb.)3 A
„háromszögek” itt is segítik a gondolatok, összefüggések
szemléltetését: intézményi szinten az oktatás–kutatás–innováció,
makroszinten pedig az egyetem–ipar–kormányzat Triple Helix. A
legutóbbi, 2015-ös konferencián már az a megközelítés hangzott el,
miszerint további szereplőkkel is számolni kell, mégpedig a civil
társadalommal, amely a kultúrát képviseli, valamint a természeti
környezettel (Pauli, 2015).
Az aktorok körének bővülése más megfogalmazásban az
egyetemek új misszióira utal. A 2010-es évek elejétől jelentős
figyelmet kapott mind az Európai Egyetemi Szövetség, mind az Európai
Bizottság részéről, de kutatói szinten is a harmadik misszió kérdése
(amely társul a hagyományos két misszióhoz, az oktatáshoz és a
kutatáshoz). Lényegében elfogadottá vált, hogy a harmadik misszió
vizsgálata az intézmények tevékenységében három dimenzió mentén
történik: technológia transzfer és innováció, folyamatos tanulás
(felnőttképzés), társadalmi elkötelezettség. (Az indikátorok körének
megválasztására többféle megoldás született, és a kérdés folyamatos
viták tárgya, különösen a társadalmi elkötelezettség esetében.)
(Hrubos, 2012) (Needs and Constraints, 2014) Az első két dimenzió
közvetlenül vagy közvetve tartalmazza az üzleti világgal való
kapcsolatot, a harmadik pedig még szélesebb tartalommal bír. Az így
értelmezett egyetem erősen emlékeztet Clark vállalkozói/innovatív
egyetemére, de hordoz egy fontos további, európainak mondható
elemet, a társadalmi problémák megoldásának segítését, a régió és a
tágabb környezet közvetlen szolgálatát. Mindazonáltal Clark érdeme,
hogy az elefántcsonttoronyból való kilépés szükségességére elsőként
hívta fel az európai egyetemek figyelmét.
Kulcsszavak: vállalkozói egyetem, az egyetem missziói, fenntartható
egyetem, diverzitás
IRODALOM
Clark, Burton R. (1998): Creating Entrepreneurial Universities.
Organizational Pathways of Transformation. IUA Press Pergamon, Paris
Hrubos Ildikó (szerk.) (2004): A
gazdálkodó egyetem. Felsőoktatási Kutatóintézet–Új Mandátum, Bp.
Hrubos Ildikó (szerk.) (2012): Elefántcsonttoronyból világítótorony.
A felsőoktatási intézmények misszióinak bővülése, átalakulása. AULA,
Budapest •
WEBCÍM
Needs and Constraints Analyses of the
Three Dimensions of Third Mission Activities (2014): European
Commission E3m Projec •
WEBCÍM
Neave, Gay – van Vught, Frans A. (eds.)
(1991): Prometheus Bound. Pergamon Press, Oxford
Pauli, Anneli (2015): A Finnish
Perspective on University-Policy Interaction. Paper Presented at the
EUA Conference: European Universities in Research and Innovation –
Peaple, Policies and Partnership. Antwerp, 16–17 April 2015. •
WEBCÍM
Teichler, Ulrich (2013): Future Scenarios
of Higher Education. In: Berács József – Hrubos I. – Temesi J.
(szerk.): „Magyar Felsőoktatás 2012” Túlélési forgatókönyvek.
Konferencia dokumentumok. (NFKK Füzetek 10) Budapesti Corvinus
Egyetem Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja, 35–52. •
WEBCÍM
Az internetes források esetében az
utolsó letöltés: 2015. április 30.
LÁBJEGYZETEK
1 A kötet szerzői: Hrubos
Ildikó, Polónyi István, Szentannai Ágota, Veroszta Zsuzsanna
<
2 Az egyszerűség kedvéért
a tanulmány az egyetemek és a felsőoktatás, felsőoktatási
intézmények fogalmát szinonímaként használja
<
3 Ezt jól mutatják a
kiadványai, főleg a Reports, Studies, Occasional Papers típusban (URL1)
<
|
|