Az a kis ember – inkább szárnyashangya? – a könyv
borítóján már a második kísérletünk volt, hogy valami logót
találjunk az Oktatáskutató Intézet kiadványaira. Ha belelapozunk a
kissé primitív, mégis máig vállalható kötetbe, megképződik a
rendszerváltozás kezdeti, nagyot akaró kora. Már a sorozatcím is:
Társadalom és Oktatás. A szerkesztők a sorrendhez máig ragaszkodnak:
elöl a Társadalom, s csak utána az Oktatás. Oktatáskutatók voltunk,
de igazából a társadalommal foglalkoztunk, mint akkortájt minden
kollégánk. Másoknak más, nekünk az oktatás volt rá az ürügy.
Így éltünk, így éreztünk abban a pillanatban, amely
talán 1988-ban kezdődött nekünk, és valamikor az 1990-es évek
második, harmadik évében zárult. Mai szemmel olvasva, mai fejjel
visszagondolva elég hihetetlen, talán megmosolyogtató is. Mint a Kié
az iskola?, amely maga is ebben a légkörben fogant. Illetve nem. A
könyv utószava szerint a szerző Amerikából küldött utószót a
kéziratához, amelyet Pesten hagyott (be romantikus!), és abban
elmagyarázta, hogyan kell érteni a könyvet, ha egyszer csakugyan
megjelenik. Sőt, teljes oktatáspolitikai koncepciót is felvázolt
hozzá. Ami csak azért nem különleges, mert a rendszerváltozás
hevében mindenki, mindenhol ezt tette.
Mert egyébként a könyv az 1980-as évek második
felének a szülötte; nem csak a gondolatok, helyenként maga a szöveg
is. Igaz, a gondolatok, tapasztalatok és viták sokáig pusztán „a
levegőben lógtak” – míg aztán a rendszerváltozás varázsütésére
egésszé álltak össze. Amikor a szerkesztő elolvasta, módosított
címet javasolt, így: „Kié legyen az iskola?”. Ma már tudható, hogy
neki volt igaza. Az eredeti címben – utószó ide vagy oda -, több a
tartózkodó elemzés, mint a mozgósító sugallat; a mondatok vége pedig
lefelé konyul. Például így: „minél jobban rejtjük oktatási
reformvitáinkat a társadalmi nyilvánosság elől, annál inkább
magunkra maradunk vele…” (Kozma, 1990, 198.).
Amin nincs mit csodálkozni. A Kié az iskola?
fejezetei abban a gondolatkörben születtek, amelyet az 1970-es évek
rendszerszemléletének hatására interdependenciának hívtak, hívtunk
(a kölcsönös függések elmélete), és amelyet ma inkább a
„hálózatosodás” fejez ki. A rendszerszemlélet váratlan népszerűségre
tett szert a Kádár-korszakban Magyarországon. Részben vagy tán
egészen amiatt, hogy kifejezte általános értelmiségi közérzetünket a
hatalommal való kooperálásban. („Változás”, pláne „átalakulás”
helyett „folyamatot” mondtunk, és az osztályharcos Marx helyett
népszerűvé váltak a társadalmi rétegződés- struktúra- és
mobilitáselméletek.) A Kié az iskola? mondanivalója nem más, mint a
szabadság, amely a fölismert szükségszerűségek hálójában rejlik.
Ahogy a szerző egy helyütt írja: hogyan lehet a helyi
hatalmasságokat a feletteseikkel, a feletteseiket pedig a helyiekkel
összefogva kijátszani (Kozma, 1990, 86.). Az iskola mindnyájunké:
szülőké, gyerekeké, pedagógusoké, igazgatóké, sőt az államé. Már
csak azért is, mert mindnyájan ugyanabban a hálóban vergődünk.
*
Mennyiben volt időszerű ez az üzenet akkor, amikor a Kié az iskola?
megjelent? Akkor éppen nem. Pontosabban még mindig időszerűnek tűnt,
de inkább csak az emlékeinkben. Hisz magából a hálóból kászálódtunk
ki – a kikászálódást rendszerváltozásnak neveztük. Az emlékeinkben
és az idegeinkben még őriztük a rendszerváltozás előtti évtizedeket.
És mint az utazó, aki előzőleg túlolvasta magát az útikönyvével, a
rendszerváltozás napvilágára lépve mindenben ugyanazt láttuk, és
ugyanúgy hadakoztunk ellene. Bárhol lapozunk is bele, a Kié az
iskola? nyelvezete korántsem olyan sodró, mint a kor volt, amelyben
megjelent. Inkább idézi a dohányfüstös irodákat. Ezek a fejezetek
nem a nyilvánossághoz szólnak, hanem csak fenyegetőznek vele. A Kié
az iskola? igazi Kádár-kori képződmény. Olyasvalaki írta, aki
kutatói álcában magát népképviselőnek képzelte.
Van azért egy pont, amelyhez a szerző mindig
visszatér. S ez a „területi-társadalmi egység”. Az a hely, ahol
lakunk, és ahol az iskolát is használni akarjuk. Ha válaszolni
akarnánk a Kié az iskola? kérdésére, azzal válaszolhatnánk, hogy a
helyi közösségé. Az iskola nem önkormányzó, nem autonóm szervezet,
amely elzárkózik az őt körülvevő társadalomtól. („Szocialista
nevelőiskolákkal”, apró „Ígéret földjével” a Kádár-kor végén tele
volt az iskolarendszerünk.) A Kié az iskola? szerzőjét más illúzió
tartotta fogva: a „helyi közösség” illúziója. Az a gondolat, hogy az
iskola akkor jó, sőt eredményes is a maga módján, ha belesimul a
környezetébe, annak érdekeit szolgálja, annak kultúráját hordozza,
annak eszményeit valósítja meg.
Mint utóbb a rendszerváltozás során kiderült, egyik
éppoly illúzió, mint a másik. A Kié az iskola? szerzője, olvasói,
vitapartnerei azonban a rendszerváltozás hajnalán kaptak egy esélyt,
hogy ki is próbálják ezt az illúziót. Méghozzá országos méretekben.
Az önkormányzati iskola – amely annyira különleges volt, hogy az
Európához alkalmazkodás igyekezetében nem is vettük észre, mennyire
– az elmúlt negyedszázadban a magyarországi oktatásirányítás
sajátosságává vált. Volt időnk kitanulni az előnyeit és a hátrányait
is.
Ami az előnyöket illeti, azok meglepetésszerűen
nagyok és váratlanul pozitívek voltak. Amitől a Kié az iskola?
szerzője és olvasói féltek – a helyi kiskirálykodások –, nem
következett be; pedig a helyi kiskirályokat ismerték, vagy ismerni
vélték. Amire viszont nem számítottak, éppen az lett az
önkormányzati iskolafenntartás eredménye: az iskolák helyi
szerepének, politikai súlyának megnövekedése. A Kié az iskola?
fejezeteiben sokszor esik szó erről, de legalább utalás van rá. A
szerző itt is, másutt is többször hozakodott elő olyan „művelődési
városközpontokkal”, amelyekben a kultúra és az oktatás közösségivé
válik, besugározva a települést és vidékét (Forray – Kozma, 2011).
Ami ehelyett bekövetkezett, sokkal földönjáróbb volt: az iskola
ténylegesen politikai problémává vált, legalábbis helyi szinten. Már
csak azért is, mert a lakosság többségét közvetlenül érintette mint
tanárt, diákot, szülőt, nagyszülőt, rokonokat és mint helyi
adófizetőt is.
A Kié az iskola? sorra veszi, ki mindenki lehet a
helyi oktatáspolitika szereplője. Még a vállalatokat is ide sorolja,
ami, mint a rendszerváltozás próbáján kiderült, kedves, de nagy
naivitás volt. A rendszerváltozás első éveiben mit lehetett azonban
tudni a sok szakma- és pártpolitikai feszültségről, amely az iskolák
körül később majd kavarogni fog. S még gyanítani is alig lehetett,
hogy a rendszerváltozás az intézmények milyen burjánzását indítja
majd meg nálunk és más rendszerváltó társadalmakban (lásd erről:
Kozma – Pataki, 2011).
Hazai viszonyaink között, mint másutt is írtuk (Kozma, 2014), mindez
az oktatási kormányzat, valamint partner kormányzati szerveinek,
illetve az intézmények és az önkormányzatok folyamatos kötélhúzásává
alakult át. Változó szerencsével és sikerrel. Az elmúlt negyedszázad
hazai oktatáspolitikájának történetéből tudható, hogyan szorult ki
az oktatási kormányzat az iskolák
|
|
irányításából, főként mert nem sikerült idejében
létrehoznia egy nagyon fontos és nagyon hiányzó láncszemet, az
iskolák felügyeletét (Sáska, 2013). Felügyeletet írunk, s nem
tanácsadást, szándékosan. Mert épp ebből a felügyeletből szorult ki
a kormányzat, amely utólag hiába igyekezett országos, ún. „tartalmi”
szabályozással javítani a pozícióján (holott kezére játszott a
kibontakozó infokommunikációs forradalom, amely kézbe adta volna az
eszközöket). Az oktatási kormányzat központosítási kísérleteit a
hazai nyilvánosság persze nem, centralizálás formájában ismerte meg,
hanem a tantervi reformok (nemzeti alaptanterv), a tankönyvírás és
terjesztés, a pedagógusfizetések formájában. Az oktatási kormányzat
valamennyi próbálkozása, hogy elnyerje (visszanyerje) az iskolák
fölötti kontrollt, hajótörést szenvedett két másik tárca, a pénzügy
és a belügy törekvésein.
Egy centralizációs logika szempontjából mindez
értelmezhetetlennek látszott, és fokozatosan kezelhetetlenné vált. A
Kié az iskola? logikáját követve azonban a fejlemények nagyon is
követhetők voltak. Még akkor is, ha a szerző nem látta őket előre,
és az sem biztos, hogy örült volna nekik. E fejlemények mögött –
mint másutt kifejtettük (Kozma, 2011) – az 1990-es évtizedben
legitimitását vesztett kormányzat állott, amely újra meg újra
megkísérelte visszaszerezni az ellenőrzést a gazdasági és társadalmi
átalakulások fölött. Ezt a birkózást a helyi és a központi
kormányzatok – tegyük hozzá: a kormányzat és a privatizációs
érdekcsoportok között – az EU-csatlakozás zárta le. Az
EU-csatlakozással kapott a kormányzat új legitimitást, amit a
csatlakozás diplomáciai és finanszírozási következményei igazoltak.
Egy újra megnövekvő államhatalommal szemben azok a szabadságok,
amelyeket a rendszerváltók a rendszerváltozás hajnalán és
eufóriájában törvénybe iktattak, egyre inkább rendszeridegenné
váltak, akadályozva az EU-hoz való mind következetesebb
illeszkedést. E rendszerváltó szabadságok egyike éppen az
önkormányzati iskolafönntartás volt.
*
Úgyhogy a 2011-ben bekövetkezett változás – az iskolák ún.
„államosítása” – sok mindennek nevezhető, csak váratlannak nem. A
Kié az iskolá-ból kitekintve csupán egy szakasza annak a
birkózásnak, amely az iskola fölötti rendelkezésért végbemegy helyi
közösségek és központi kormányzat között, s amelynek Magyarország
csak egy esete. Sirathatjuk a rendszerváltozás utolsó vívmányának
múltba süllyedését. De azt nem mondhatjuk, hogy érthetetlen,
előzmények nélküli vagy éppen visszafordulás a múltba.
A 2011 utáni oktatásirányítás sok részletéről –
elméletéről és gyakorlatáról – lehet mondani, hogy szükségtelen,
értelmetlen, diszfunkcionális. Nem föltétlenül azért, mert fölidézi
a Kádár-rendszer oktatásirányítását, hanem egyszerűen mert
bürokratikus. A központosításnak hatalmas előnyei voltak és vannak:
megteremtette a modern államot, nem utolsósorban a modern
Magyarországot is. A centralizáció azonban mindenütt a hivatali
hatalom megnövekedését hozta, a maga ismert, már elfelejtett vagy
még ismeretlen fenyegetéseivel (az internet beláthatatlan és
ellenőrizhetetlen távlatokat nyit). Hát még ha az apparátus, amely
„rátelepszik” az iskolákra, jó szándékú is, egyelőre készületlen és
gyakorlatlan.
A Kié az iskola? talán ismeri az ilyen fenyegetések
ellenszerét. Hiszen az egész könyv tulajdonképpen erről szól. Nem a
megnyílt szabadságokról, a kiharcolt autonómiáról, az iskola előtt
álló új perspektívákról. Hanem azokról az utakról és lehetőségekről,
amelyekkel az iskola a maga mozgásterét tágíthatja. Ha az iskola
valóban mindnyájunké, ahogy a könyv sugallja, akkor a megoldás
kézenfekvő. Bármely szereplő akarja is hatalmába keríteni az
iskolát, a többiek segítségével lehet és kell egyensúlyt tartani.
Ez a túlsúlyos szereplő negyedszázadon keresztül a
lokális közösség volt. Az iskolák megtanultak ezzel a helyzettel
együtt élni. Nem volt könnyű: a hajdani hivatalnok igazgatóknak
menedzserekké kellett válniuk, belépve a helyi politizálásba, hogy a
helyi összefonódások közepette menedzselni tudják intézményüket.
Attól, hogy a Kié az iskola? szerzője és olvasói ezt a jövőt
álmodták, még nem biztos, hogy a beteljesülés szépre sikeredett. Az
a szereplő, amely a túlhatalmat igyekszik átvenni az iskola fölött,
mára a központi hivatal. Ha a hivatalnak van túlhatalma az iskola
fölött, akkor az iskolának vissza kell fordulnia a helyi
társadalomhoz. Pontosabban szólva a szülőkhöz és a gyerekekhez. A
hivatali túlhatalom megfékezhető, és meg is kell fékezni (még ha nem
tetszik is a mindenkori hivatalnak). A Kié az iskola? ezt az
üzenetet hordozza.
Nem kell azonban okvetlenül a Kié az iskolá-t
olvasni, hogy ehhez a tanulsághoz eljuthassunk. Más úton is
eljuthatunk ugyanoda. Az „iskolák államosítása” pártpolitikai
jelszóként vagy a média műsoraiban jól hat ugyan, de szakmailag
távolról sem igaz. Az iskolák irányításában Magyarországon vegyes
rendszer jött létre, amely nem azonos a Kádár-kor
iskolairányításával, nem szólva a világháború előttiről (ezt is
fölemlegetik). Ennél is fontosabb azonban, hogy a helyi
oktatáspolitika szereplői ma nem ugyanazok, mint akik negyed
századdal ezelőtt voltak, amikor éppen előbújtunk a
Kádár-rendszerből. Számos példa mutatja, ahogy egy szándékában
érthető, sőt támogatható, de kivitelezésében félresikerült országos
döntést a gyakorlat – a helyi politika résztvevői – korrigálni
tudnak. Nem maga a törvényhozó, különösen nem, ha makacs. Hanem az
érintettek, a politika többi szereplői.
Hiszen, mondja a Kié az iskola?, a politika
sokszereplős játék; még akkor is, ha az egyik, aki erősebbnek hiszi
magát, megpróbálja a politikai döntést kisajátítani. Persze ahhoz,
hogy valóban sokszereplőssé váljék, mind részt kell vennünk benne.
„Oktatási reformvitáink akkor nyernek új lendületet,
reformszándékaink pedig valóságos társadalmi bázist, ha sikerül
érdekeltté tennünk mindazokat, akik az oktatásban érdekeltek, és ha
sikerül bekapcsolnunk e reformvitákat a társadalmi megújulás egy
tágabb kontextusába.” (Kozma, 1990, 198.) Ennyi a Kié az iskolá-ból
még mindig aktuális.
Kulcsszavak: oktatáspolitika, önkormányzatiság, centralizáció,
decentralizáció
IRODALOM
Forray R. Katalin – Kozma Tamás (2011): Az
iskola térben és időben. Új Mandátum, Budapest •
WEBCÍM
Kozma Tamás (1990): Kié az iskola?
Edukáció, Budapest
Kozma Tamás (2010): Rejtőzködők és leleplezők. Korai
oktatáspolitika-kutatások Magyarországon. EDUCATIO ®. 19, 4,
523–534. •
WEBCÍM
Kozma Tamás ( 2014): A központosítás
haszna és ára. EDUCATIO ®. 23, 1, 3–12. •
WEBCÍM
Kozma Tamás – Pataki Gyöngyvér (szerk.)
(2011): Kisebbségi felsőoktatás és a Bologna-folyamat. (Régió és
Oktatás VIII.) CHERD Debrecen •
WEBCÍM
Sáska Géza (2013): Centralizáció,
decentralizáció, demokrácia. EDUCATIO ®. 22, 1, 3–22. •
WEBCÍM
|
|