b) A másik, ellentétes hipotézis szerint a Pallas
és Révai szerkesztősége egyrészt „piaci mérlegelést” végzett, amikor
a lexikonokat kortárs közéleti lexikonná is akarta változtatni,
másrészt a korabeli magyar keresztény középosztályt kifejezetten meg
akarta becsülni, szövetségesnek akarta megnyerni azzal, hogy
bőségesen – a zsidóknál bőségesebben – válogatott a soraiból. Az
objektiválható közhatalmi funkciókat betöltők közül tehát a korban
jelentősnek tűnő keresztény hátterű személyek között valójában több
a kevésbé jelentős, mint a zsidó hátterűek között.
A két versengő hipotézis ellenőrzéséhez – jobb
híján – a történetírás értékítéletét kell tudomásul vennünk. Úgy
tekintjük, hogy a Magyar Életrajzi Lexikon a 19. században született
személyek beválogatásával kapcsolatban a történetírás értékítéletét
mutatja.
Először megvizsgáljuk, hogy a Magyar Életrajzi
Lexikon szerkesztőbizottsága kiket hagyott benn a Révai Lexikon
elitjei közül. A listán 83,1%-nyi keresztényt, 11,3%-nyi zsidó
vallásút és 5,6% konvertitát találunk. 1850 és 1909 között
születetteknél a zsidó vallásúak aránya egyik évtizedben sem megy
12% alá. Az 1860-as években született nemzedékben mindössze 73,7% a
nem zsidók aránya. A Magyar Életrajzi Lexikon a bőséges selejtezés
után relatíve több zsidót talált fontosnak, mint a Révai Lexikon.
Tehát a második hipotézis igazolódott: a történelem
mérlegén a Révai Lexikon a keresztény kortársak felé elfogult.
Természetesen a Magyar Életrajzi Lexikon
értékítélete is korhoz kötött. A Magyar Életrajzi Lexikon a középső
és késő Kádár-korszak történelemszemléletének ítéletét hordozza.
Lehetséges egy olyan interpretáció, mely szerint a marxista
történetírás felnagyítja a hazai politika és kultúra baloldali
kötődésű alakjainak jelentőségét, s relatíve könnyebben veszíti el a
jobboldaliakat – legalábbis azokat a jobboldaliakat, akik nem elég
markánsak ahhoz, hogy a kánonban az antihős pozícióját betöltsék.
Nem szorul különösebb igazolásra, hogy míg például a milliós
tömegeket megmozgató nyilas mozgalomból csak a fontosabb vezetők
kapnak helyet az ismerendőségi kánonban, addig az e népszerűségnek
csak kis hányadát felmutatni képes szociáldemokrata mozgalom
képviselői sokkal nagyobb arányban élik túl a szelektálást. A
„baloldali jellegű” művészet vagy irodalom is felülreprezentált. Az
Új Időktől például csak a legnevesebb írók kapnak helyet a
lexikonban, míg a jóval kisebb példányszámú Nyugatból a második
vonalhoz tartozók is.
Ismeretes, hogy a társadalom modern részlegeiben
betöltött szerepüknek, illetve a hazai jobboldali mozgalmak
antiszemitizmusának együttes következményeként a zsidók erősen
felülreprezentáltak a baloldali (kommunista, szociáldemokrata,
radikális, liberális) mozgalmakban, a modern művészet és irodalom
legfontosabb társaságaiban stb. Felvethetjük tehát a hipotézist,
hogy a Magyar Életrajzi Lexikon szelekciója ennek következménye,
azaz a „balra tartás” emeli meg a zsidók arányát.
Ha a Magyar Életrajzi Lexikon „baloldali
elfogultsága” az oka a zsidók magas arányának, akkor az 1990-es és
2000-es években formálódó történelmi kánonban csökkenni kellene a
zsidó reprezentációnak. Esetünkben ennek a Magyar Nagylexikonban
kellene tükröződnie. A tudományban mindenki által elismerten nagyobb
teret nyertek a jobboldali hagyomány iránt nyitottabb történészek,
irodalmárok, a kifejezetten történelmi és kulturális kódrendszerrel
operáló jobboldal pedig az 1990 után (és a Magyar Nagylexikon
befejezése előtt…) leadott szavazatok kb. felét megszerezte. Ehhez
képest azonban a Magyar Nagylexikonban megmaradó Révai-lexikonos
elitben (789 fő) 2,4-szer annyi zsidó vallásút és konvertitát
találunk, mint a Révaiban: a zsidó vallásúak aránya 14,1%-ra, a
konvertitáké 8%-ra nőtt.
Azaz a Révai 90,9%-nyi kereszténye, a Magyar
Életrajzi Lexikon szelekciója révén 83,1%-ra, a Magyar Nagylexikon
szelekciója révén 77,9%-ra csökkent. Úgy tűnik tehát, hogy a
jobboldali hagyomány súlyának erősödése a nemzeti közműveltségben
nem csökkenti a zsidók arányát az ismert és ismerendő személyek
között – legalábbis akkor, ha a korpusz folyamatos jelentős
csökkenésével a kevésbé fontosnak ítélt személyek tömegesen hullanak
ki.
Különösen figyelemre méltó, hogy az ismerendő
személyek körében a zsidók arányának növekedése akkor is
megfigyelhető, ha a közszférát, államigazgatást leválasztjuk. Az
egyik legerősebb antiszemita toposz ugyanis arról szól, hogy a
zsidók (hivatali eszközökkel történő) kirekesztése a közszféra
vezető pozícióból pusztán a tükörképe annak, hogy „a zsidók” (az
antiszemita toposzban közelebbről meg nem határozott technológiával)
kirekesztik a keresztényeket a nem közszolgálati értelmiségi
pozíciókból. Úgy tűnik, ennek az ellenkezője igaz – azaz a kortárs
percepció ezekben a „szabad szférákban” is nagy keresztény többséget
érzékelt, s épp a „történelem mérlege” ítélte inkább feledhetőnek e
szférák keresztény elitjeit.
Az újságírók között a Révai Lexikon 18,5%-nyi
zsidót talált (a foglalkozási vizsgálatnál most nem bontjuk már
ketté az izraelita vallásúakat és konvertitákat), a Magyar
Nagylexikon szelekciója után viszont 42,9%-ra emelkedett az arányuk.
Nemcsak az újságírást, de a kiadói aktivitást is nagyobb arányban
látták „kereszténynek” a kortársak, mint az utókor: a Révai
Lexikonban a kiadói aktivitásuk révén bekerült személyeknek még csak
9,3%-a volt zsidó – a Magyar Nagylexikon percepciója ezt 21,4%-ra
növeli. A művészeknél 10,9%-ről 30,4%-ra módosul a zsidók arányának
érzékelése – ez a nemzetközi recepciót leginkább lehetővé tévő,
tehát legnevesebbjeiben a hazai középosztály értékítéletétől
relatíve a legkevésbé függő kulturális ágazat, ahol a zsidók közel
egyharmados jelenléte talán a legkevésbé kelt meglepetést. De
Magyarországon a nemzeti öndefinícióban kiemelkedően fontos írók
esetében is 11,6%-ról 32,5%-ra „nőtt” a zsidók aránya a 20. század
elején és végén megszerkesztett nemzeti lexikonok között.
Úgy tűnik tehát, hogy a reputációs elitben minél
későbbi csoportokat vizsgálunk, annál magasabb a zsidók aránya,
minél erősebb a szelekciós kényszer, annál magasabb a zsidók aránya,
és minél inkább történetileg (azaz nem kortársként) közelít egy
elitcsoporthoz a kézikönyv, annál magasabb a zsidók aránya.
…Ilyen – és hasonló – vizsgálatokkal szeretném a
Társadalom és oktatás valamelyik következő kötetét megtölteni…
Kulcsszavak: reputációs elit, zsidók,
lexikonok, 19–20. század
IRODALOM
Balogh Margit – Gergely Jenő (1996):
Egyházak az újkori Magyarországon. MTA Történettudományi Intézete,
Budapest
Biró Zsuzsanna Hanna – Nagy Péter Tibor
(szerk.) (2012): Zsidóság – tradicionalitás és modernitás: tisztelgő
kötet Karády Viktor 75. születésnapja alkalmából. WJLF, Budapest •
WEBCÍM
Karády Viktor (1995): Az elitről és az
elit kutatásának kérdéseiről a magyar társadalomtörténetben. (Bódy
Zsombor interjúja) Sic Itur ad Astra. 1–2, 130–143.
Renaud, Patrick (dir.) (2008): Temps,
espaces, langages: La Hongrie a la croisée des disciplines.
L’Harmattan, Paris
LÁBJEGYZETEK
1 Jelen tanulmány kritikus
olvasásáért köszönettel tartozom Csákó Mihálynak. A tanulmány mögött
álló kutatást a European Research Council támogatta 2009–2012 között
(230518. Culturally Composite Elites, Regime Changes and Social
Crises in Multi-ethnic and Multi-confessional Eastern Europe [The
Carpathian Basin and the Baltics in Comparasion cc. 1900–1950]).
Több ponton támaszkodom a Zsidók a reputációs elitben (1890–1930) c.
tanulmányomra (URL3),
mely megjelent a Zsidóság – tradicionalitás és modernitás: tisztelgő
kötet Karády Viktor 75. születésnapja alkalmából c. kötetben (Biró –
Nagy, 2012).
<
2 A Karády Viktorral
(Karády, 1995) közösen kidolgozott elitkutatás első jelentősebb
eredményei a Patrick Renaud szerkesztésében megjelent Temps,
Espaces, Langages című kötetben tükröződnek (Renaud, 2008).
<
3 A lexikonszereplők egy
részének tisztázódott is a felekezete. A középiskolai és egyetemi
anyakönyvek segítettek ebben, s ez szintén azt támasztja alá, hogy
statisztikai értelemben elfogadható, hogy aki e születési évkörből
nem szerepel a Zsidó Lexikonban, az nem is zsidó vallású. Az áttért
családokból jöttekkel kicsit rosszabb a helyzet, nem szerepel pl.
Karinthy, Jászi.
<
4 Az elitbe (minthogy a
modern elitre irányult a kutatás) azokat válogattuk be, akik 1750
után születtek, vagy ismeretlen volt a születési éve, és 1825 után
halt meg.
<
|