„Megvagyunk mi egymás mellett…”
Magyar–román etnikai együttélési helyzetek
a szilágysági Tövisháton
A Miskolci Egyetem Kulturális és Vizuális Antropológiai Intézetének
oktatói és diákjai 2009 és 2012 között, Tövisháton annak a
vizsgálatával foglalkoztak, hogy a posztszocialista környezeti
viszonyok átalakulása milyen alkalmazkodási folyamatokat hív életre
a helyi közösségekben. Ez egy kutatássorozat része, mely tíz évvel
korábban, és vegyes etnikai településeken a lokális életvilágok
közösség-konstitutív mechanizmusait tárták fel Erdélyben
(Lápos-medence, Gyimesközéplok, Szék), Felvidéken (Mecenzéf) és
Magyarországon (Homrogd, Kiskanizsa). Az új terepre érkezve a
huszonkét fős kutatócsoport az elméleti keret újragondolását tartja
célszerűnek. Mivel Tövisháton történetileg kialakult stabil etnikai
arányokkal találkoznak, arra a következtetésre jutnak, hogy itt a
szociokulturális mechanizmusok működése nem írható le a korábbi
kutatások során alkalmazott fogalmakkal, mint az asszimiláció, az
akkulturáció és a glokalizáció. Új kérdéseket fogalmaznak meg: (1)
Miért és milyen feltételek miatt alakultak ki a tövisháti etnikai
együttélési közösségek? (2) Milyen működési szabályok, normák,
lokális társadalmi törvények alakítják a tövisháti etnikai
együttélési közösségek belső kapcsolatviszonyait?
A könyv egyik legnagyobb érdeme egy új elméleti
keret kidolgozása az etnikai együttélés vizsgálatára. A megszokott,
jól bevált és szinte evidenciaként kezelt megközelítéseket
félretéve, és túllépve azon a kényszeren, hogy többség-kisebbség
viszonyát az asszimiláció és az akkulturáció paradigmájában
értelmezzék, új utakat építenek a vegyes etnikai jelleggel bíró
térségek értelmezésére. Ez adja a kötet fővonalát, és bár
tanulmányok füzéréről van szó, koherens egészként tartja össze a
közös elméleti keret. Másik említésre méltó érdem, hogy olyan
terepen végeztek kutatást, amely még mindig igen elhanyagolt a
néprajztudományban. Míg Székelyföldet, Kalotaszeget, Moldvát nagy
számban árasztják el kutatók, sok és sokféle elemzéssel teszik
ismertté a széles olvasóközönség számára, Szilágyságban alig állnak
meg körülnézni. Örvendetes tehát, hogy egy egész kutatócsoport
végzett feltáró munkát ebben a térségben, és főként négy településen
(Bősháza, Monó, Szamosardó, Völcsök) vizsgálták az etnikai
együttműködési mechanizmusokat.
A tanulmánykötet három egységből áll. Az első blokk
öt tanulmányt foglal magában, és az együttélési színtér
antropológiai elemzésével foglalkozik. A második rész az egyetemi
hallgatók esettanulmányait öleli fel. Végül pedig egy DVD-melléklet
egészíti ki a kötetet, amely egy antropológiai dokumentumfilmet
tartalmaz.
Biczó Gábor két tanulmánnyal indítja a könyvet. Az
első írásban bemutatja a térséget az etnikai összetételt helyezve
előtérbe. Végigköveti a történeti folyamatokat, és arra a
következtetésre jut, hogy a Tövishát északi peremvidékének
településeire jellemző magyar–román összetétel a 18. század első
felében végbement újratelepítési folyamatok során alakult ki, majd
bizonyítja, hogy ezek az arányok azóta nem változtak lényegesen, így
stabil etnikai együttélésről beszélhetünk. Ez a statisztikailag
adatolt történeti alapozás szükséges az új elméleti keret
felépítéséhez. Második írásában már ezzel foglalkozik, és az etnikai
együttélési egyensúlyhelyzet elméletének végiggondolása és
adaptálása a tövisháti településekre kerül a fókuszba. Bemutatva és
mérlegelve a formalista-fizikalista egyensúlyelmélet
alkalmazhatóságát, új kérdést fogalmaz meg: Mi az oka annak, hogy a
várakozásokkal szemben inkább egyensúly alakult ki, mintsem
hasonulás? Majd a szituatív kulturális kvalitásként felfogott
egyensúlyhelyzetet is beemelve az értelmezésbe, megállapítja, hogy
„meghökkentő lokális változékonyság” figyelhető meg a térségben, és
a „hasonló etnikai egyensúlyi helyzet a nevezett falvak esetében
eltérő szituatív kulturális gyakorlatok és szabályok rendszereként
érthető meg” (71.). Hangsúlyozza, hogy az egyensúly korántsem
statikus, sokkal inkább a kölcsönös és dinamikus egymásrahatás
eredménye, ami bármikor akár ki is billentheti az együttműködési
stratégiákat az egyensúlyi állapotból. Válasza a „miért?”-ekre végső
következtetésében fogalmazódik meg: „A szilágysági Tövisháton
végzett kutatások tapasztalatai azt tükrözik, hogy a hosszú távú
etnikai együttműködési egyensúlyhelyzetként leírt szituáció ott
gyökeresedhet meg, ahol a kooperáció kölcsönös egzisztenciális
előnyei a »másik« sajátszerűségének elfogadásából automatikusan
következő gyakorlati értékkel jár és ez a felek részéről
felismerésre kerül.” (98.) Sajnálatos módon, a tanulmány – úgy tűnik
– elsősorban a közösség magyar lakosainak perspektíváját mutatja be,
és az interjúalanyok is főként a magyarok közül kerültek ki, holott
az egyensúlyi mechanizmusok valóságos megértéséhez szükséges lenne a
román lakosság értelmezői horizontjának, identitáselemeinek,
normarendszerének, értékrendjének megismerésére belső nézőpontból
is.
Kotics József az etnikailag eltérő megélhetési
stratégiákat helyezi tanulmánya központjába, melynek bemutatása
során folyamatosan reflektál a kognitív struktúrákra (értékrend,
egymásról formált kép, narrációs gyakorlatok) is. Meglátása szerint
a lokális együttműködési modellt három összetevő befolyásolja: a
kisebbség–többség reláció, az együtt élő etnikumok térbeli
szegregációja, valamint az eltérő felekezethez tartozás egyértelműen
etnikai jellege. A szerző nehezen és későn érkezik el a vizsgált
terephez. Írásának több mint felét az Erdélyre és Romániára
vonatkozó általános elemzés teszi ki. Érdekes és értékes elemzés a
visszaparasztosodás kérdése Magyarország és Románia
összehasonlításában, de hiányérzetet kelt
|
|
az olvasóban, aki kissé aránytalannak tarthatja az
általános és a terepre vonatkozó elemzés egyensúlyának eltalálását.
Amint a szerző elérkezik a tövisháti falvak megélhetési
stratégiáinak elemzéséhez, következetes és átfogó bemutatását
nyújtja a magyar és román etnikumok gyakorlatainak és a
divergenciáknak. Az értelmezésnek köszönhetően megtudhatjuk, hogy a
két etnikum gazdasági modellkövetésében nem mutatkoznak eltérések,
azonban a megélhetési stratégiák vonatkozásában már nagyfokú
különbségek észlelhetők.
Bán András tollából vizuális antropológiai elemzést
ismerhetünk meg. Stílusa eltér az előző tanulmányoktól, itt inkább
pedagógiai hangvételű vonalvezetésnek lehetünk a tanúi, sok
utalással a diákok munkájára és ennek a munkának a szakmai
instruálására. Az épített környezet, a szimbólumformálás és a
tárgyegyüttesek perspektívájából generációs vizsgálatot végez. Gagyi
Józsefre hivatkozva két csoportot különít el és mutat be: egyiknek
még volt köze a tárgyak megformálásához, ismeri jelentésüket,
emlékszik helyi értékükre; a másik számára a tárgyak személyessége
már ismeretlen, őket az örökségesítés és a turizmus foglalkoztatja.
Az interjúk és a gazdag fotóanyag vizsgálatának elvégeztével ezzel a
következtetéssel zárja tanulmányát: „A tárgyak rendje kulturálisan
előállított, a változásokra reagálva újra- és újraszerveződő, a
hagyományt és etnikumot folyamatosan újraértelmező.” (168.)
Dallos Csaba a dokumentumfilm lehetőségeit keresi
és értelmezi a szilágysági terep megmutatásában. A tövisháti munka
során a kamera segítségével elsősorban az etnikai együttélés
színtereit igyekeztek feltárni, illetve olyan szituációkat hoztak
létre, melyekben az értéknyilvánítások, az egyéni és
csoportpreferenciák egymásra reflektálódva tárulkozhattak fel. A
filmkészítés során megfigyelhetővé váltak a saját kultúrán belüli
kategóriarendszerek, valamit a kifelé irányuló interpretáció, azaz:
mit tartanak fontosnak kifelé is kommunikálni? Sok filmtörténeti
párhuzamot behozva elmélkedik az elbeszélés-tér reprezentációjáról
és a dokumentumfilm elbeszélés-világáról, melyeket a tövisháti
terepen gyűjtött példákkal illusztrál a szerző.
A kötet második egységét négy esettanulmány
alkotja, melyeket a kutatásban résztvevő diákok írtak. Örömmel
üdvözlendő, hogy a közös munka eredményeként a kutatócsoport néhány
tagjának írása beválogatásra került a publikált tanulmányok sorába,
ami szakmai fejlődésük jelentős állomása lehet.
Keresztury Ágnes Bősháza kapcsán kutatói kérdésként
azt veti fel: miért kisebb a migrációs potenciál a magyar
kisebbségben, miközben a falu román családjai intenzíven részt
vesznek a külföldi munkavállalásban. A választ az értékrend, a
tanulás stratégiája és a rokonsági háló lokális jellegének térfelén
találja.
Osgyáni-Kovács Kitti Völcsököt választotta
terepéül, és a közösségi életet vizsgálta. Annak megértését tűzi ki
célul, hogy a helyi társadalom miként képez a mindennapi
életgyakorlatban funkcionális rendszert. Meredek következtetésre
jut, amikor azt állítja, hogy Völcsökön nincs közösségi élet. Az
idézetek és az értelmezés olvasása során inkább az látszik, hogy az
az ideálmodell nem működik, ami a helyiek vágyaiban megfogalmazódik
a „közösségi élet” címke alatt. Javasolom a szerzőnek, hogy a
fesztív eseményeken túl a mindennapi gyakorlatot, az informális
kapcsolathálókat, a hétköznapi kommunikációs csatornákat és
közösségképző erejét is vizsgálja.
Mészáros-Nagy Éva egy monói fiatalasszony elbeszélt
önazonosságát és narratív szövegszerkesztési elveit tanulmányozza.
Olyan alanyt választott, aki életvezetési gyakorlatának bizonyos
partikuláris területein a lázadó, normaszegő nőt reprezentálja,
miközben mindennapi kulturális praxisában normakövető. Az elemzés
tehát feltárja a lokális sajátos, tradicionális női szerepeket és
tevékenységmintázatokat, illetve a társadalmi normák diszkontinuus,
heterogén vonásait is.
Ujhelyi Anna ismét Bősháza felé irányítja az olvasó
figyelmét. Ez az írás zárja a tanulmányok sorát, és
meglepetésszerűen ellenpontozza a kötetet megalapozó elméleti
keretet, ugyanis asszimilációs és akkulturációs mechanizmusok
vizsgálatára vállalkozik, bár Biczó Gábor alaphipotézise szerint ez
a paradigma nem alkalmas Tövishát megértésére. A szerző vizsgálata
fókuszába a nyelvet, a nyelvhasználatot, a vallást és az életmódot
helyezi.
Végül Szilágyi Péter dokumentumfilmjét veheti
kezébe az olvasó, melynek címe: Elkacagott világ. A női portréfilm
során nemcsak egy monói női életút mutatkozik meg széles rokonsági
és lokális kapcsolathálóba való beágyazottságával, hanem az etnikai
viszonyok és törésvonalak is feltárulkoznak, ami által szervesen
illeszkedik a kötet koncepciójához.
Összegzésképpen elmondható, hogy a kötet elméleti
újítással és egy kevéssé ismert terep feltárásával járul hozzá
nemcsak a néprajztudomány, hanem a társadalomtudományok
gazdagításához. Ajánlom azoknak, akik multietnikai közösségek
elemzése iránt érdeklődnek, illetve azoknak, akik a Szilágyságot
szeretnék megismerni. (Biczó Gábor – Kotics József szerkesztők:
„Megvagyunk mi egymás mellett...” Magyar–román etnikai együttélési
helyzetek a szilágysági Tövisháton. Miskolc: Miskolci Egyetem
Kulturális és Vizuális Antropológiai Intézet, 2013, 312 p.)
Turai Tünde
tudományos főmunkatárs, MTA
Bölcsészettudományi Kutatóközpont Néprajztudományi Intézet
|
|