biotechnológiai kutatásba és fejlesztésbe. Hvang
karrierje ebben az igencsak ambiciózus miliőben kezdődött, és
rögvest prominens figurává is vált a dél-koreai biotechnológiai
szcénában: a kormány mintegy 18 millió dollárral támogatta Hvang
laboratóriumát, hogy azt rövid időn belül kutatásra és
eszközbeszerzésre fordítsa, ezzel egy időben pedig létrehozta a
Legkiválóbb Tudós tisztségét, melyet elsőként Hvangnak adományoztak
másfél millió dollár pénzdíjjal egyetemben (s amely tisztséget a
botrány hatására aztán meg is szüntettek). A támogatás ilyetén s
ilyen mérvű koncentrálása persze elvette a lehetőséget más
kutatócsoportok fejlődésétől, és olyan kutatói közösség
kialakulásától, melynek szereplői nyomon követhetnék,
kiértékelhetnék és kölcsönösen felülvizsgálhatnák egymás eredményeit
(Cho et al., 2006). (Ráadásul, mint az ügyészség nyomozati anyagából
kiderült, e grandiózus s a kutatócsoport egészének szánt kutatási
támogatásokat Hvang a saját bankszámlájára utaltatta, azt ráadásul
olyan „kiadásai” fedezésére (is) felhasználva, mint például egy új
autó vásárlása felesége számára vagy éppen adományok utalása
politikusok részére; mindezt pénzmosással súlyosbítva hamis névre
szóló bankszámlákon keresztül.) Továbbá olyan erőteljes publikációs
kényszert is létrehozott ez a környezet, mely közvetett módon ugyan,
de nagymértékben hozzájárult az ilyen helytelen kutatói magatartás
kialakulásához.
Hvang kiemelt mérvű hozzáférése a pénzügyi
forrásokhoz, valamint a nemzete politikusaihoz és egyéb
döntéshozókhoz s a társadalmi elithez fűződő kivételes viszonya is
világosan mutatják a dél-koreai tudomány szerkezetének feudális
jellegét. E feudális szerkezetben szinte természetesnek tekintették,
hogy Hvang az egyik Science-cikkben Pak Kijongnak (Ky Yong Park)
jogtalanul szerzői címet adjon egy olyan hasznos és fontos
kapcsolati tőke fenntartása érdekében, mely a dél-koreai tudományos
elit mozgatórugója. Szintén több mint elgondolkodtató adalék lehet
az eset tágabb, politikai kontextusának megértéséhez, hogy Jang
Szamszong (Sam Sung Yang), a dél-korai Nemzeti Bioetikai Testület
elnöke számos bizottsági találkozón részt vett, miközben még mindig
Hvang ügyvédje volt. Az ilyen nyilvánvaló érdekkonfliktus
(összeférhetetlenség) eltűrése még aggasztóbbá válhat annak
fényében, hogy ez volt az a tanácsadó testület, amely engedélyezte
Hvangnak az emberen végzett orvostudományi kutatások nemzetközi
standardjait etikailag igen felületesen kezelő kutatást. Dél-Korea
ugyanis úgy engedélyezte tudósainak a kutatások végzését, hogy
eközben még folytak a tárgyalások az etikai követelmények
lefektetéséről. Dél-Koreában az embrionális őssejtekkel kapcsolatos
kutatás szabályozásának végleges formába öntése 2005-ig, a Bioetikai
és Biobiztonsági Törvény hatályba lépéséig váratott magára.
Csak sejtéseink lehetnek arra vonatkozólag, vajon
hány országban hasonló a tudomány szabályozási rendszere a
koreaihoz, ahol a kutatói intézmények technológiai modernizálása
láthatóan nem járt együtt a felelősségteljes kutatási gyakorlat
etikai standardjainak kidolgozásával és érvényesítésével. Ezek
mindegyike nagy kockázatnak teszi ki országuk tudományos
közösségének és intézményrendszerének megbecsülését, ezáltal
veszélybe sodorva a gazdasági szektor bizonyos részeit is. Dél-Korea
esetében például a Hvang-botrányt követően rögvest csökkent a nívós
folyóiratokban publikációra elfogadott közlemények száma. Bár Hvang
második Science-közleménye után a biotechnológiai ágazat piaci
értéke háromszorosára nőtt, de a buborék hamarosan kipukkant, ami
jelentős gazdasági veszteséget jelentett az ország számára. S noha a
dél-koreai tudományos kontrollrendszer imént sorra vett hibái döntő
jelentőségűek a történtek megértéséhez, ám végső magyarázó elvként
azok önmagukban mégsem elégségesek. Az SNU-bizottság gyorsan és
hatékonyan folytatta le vizsgálatát, a dél-koreai tudomány
kontrollrendszere tehát ebből a szempontból jól funkcionált: nem
biztos, hogy hasonlóan következetes és alapos vizsgálatra volna
képes bármely európai ország (Smith, 2006). Pedig hasonló botrányok
az elmúlt évtizedekben az USA-ban, Angliában, Norvégiában, Dániában
és Németországban is megestek.
Hogyan s mennyiben kontrollálhatók
a kutatási vétségek?
Ahhoz, hogy pontos választ adhassunk e kérdésre, s hatékony
szabályozást dolgozhassunk ki e problémára, elsősorban azzal kell
számot vetnünk, mit is tudunk tulajdonképpen a kutatási vétségek
természetéről és e gyakorlatok elterjedtségéről? Miért problematikus
az a tudomány integritása szempontjából, s milyen gyakorisággal
fordul elő? Ha egyre gyakoribb a jelenség, úgy mi lehet ennek az
oka? Az embereken végzett kutatás standardjait a második világháború
tapasztalatai után s alapján az 1948-ban létrehozott Egészségügyi
Világszervezet (WHO) fogalmazta meg a Helsinki Nyilatkozatban. A
kutatási vétségek hasonló szabályozásának igénye az 1980-as években
fogalmazódott meg számos, nagy port kavaró eset után, melyeket az
USA kongresszusának kellett kivizsgálnia (Dresser, 2001). Az
Egészségügyi és Szociális Minisztérium (HHS – Department of Health
and Human Services) 1989-ben egy olyan szabályzatot dolgozott ki,
melyben kiemelt hangsúlyt fektettek a kutatási vétségek
tárgyalására. Két évvel később pedig a Országos Tudományos Alap (NSF
– National Science Foundation) fogadott el egy hasonló, de némileg
módosított verziót. E kezdeti politikai lépések indították el a
kutatási vétség precíz definiálására irányuló diskurzust. E
tervezettel kapcsolatban kezdetben az „olyan eljárások, melyek
jelentős mértékben eltérnek a bevett gyakorlattól” megfogalmazást
kritizálták a leginkább: Egyfelől túlságosan határozatlannak
tartották, illetve azt vetették ellene, hogy ezáltal az unortodox,
egyébiránt viszont igazolható eljárásokat is helytelennek lehet
bélyegezni e kritériummal, így nehezítve meg a formabontó, ám
innovatív és potenciálisan értékes tudományos kutatásokat. E
túlontúl tágas definíció azt a gyanút táplálta a tudományos közösség
tagjaiban, hogy azt a „népszerűtlen” tudósok elleni fegyverként is
csatasorba állíthatják, így pedig diszkriminatív eszközzé is válhat
a kutatási versenyben.
Ezt orvosolandó az Amerikai Tudományos Akadémia
(NAS – National Academy of Sciences) állt elő egy olyan javaslattal
1995-ben, mely szerint be kell vezetni „megkérdőjelezhető kutatási
gyakorlat” (questionable research practices) kategóriáját. Az e
kategóriába sorolt gyakorlatokat nem kell kutatási vétségnek
tekintenünk, ám érdemes különös figyelmet fordítanunk rájuk, lévén
azok „megsértik a kutatásrend hagyományos értékeit, és káros
következménnyel lehetnek a kutatás folyamatára”. Ugyanez évben az
Egészségügyi és Szociális Minisztérium Kutatási Integritás
Bizottsága (DHHS Commission on Research Integrity) egy olyan
általános definíciót javasolt, mely szintén nélkülözte a nem
megfelelő gyakorlatok kimerítő felsorolását. Ezzel szemben újfent a
már korábban is megfogalmazott kritikákat fogalmazták meg: túl
általános és meghatározatlan volta kedvezőtlenül hathat innovatív
kutatási eljárásokra. A nehézkesen kialakuló konszenzust végül a
Fehér Házban működő Tudomány és Technológiapolitikai Hivatal (OSTP –
Office of Science and Technology Policy) Federal Policy on Research
Misconduct című kiadványában megfogalmazott definíció hozta el.
Eszerint kutatási vétségnek a következő tevékenységek tekinthetők:
„a kutatás tervezése, előterjesztése, kivitelezése és
felülvizsgálata vagy a kutatási eredmények bemutatása során vagy
azokkal kapcsolatban elkövetett koholmány, hamisítás és plágium”. E
definíció felsorol minden inkriminált tevékenységet, továbbá azokkal
kapcsolatban megköveteli, hogy azokat szándékosan, tudatosan, előre
eltervezetten vagy gondatlanságból kövessék el. E meghatározás
minden alapossága ellenére azonban éppen amiatt kritizálható, hogy
túl tág teret enged a nem szándékosan elkövetett hibák hanyagságként
való értelmezésére, melyek pedig így már kívül esnek a kutatási
vétség kategóriáján. Folyjon bár oly régre visszanyúló vita is e
szabályozásokról, a hullámok csillapodására egyelőre hiába is
várnánk, lévén a nemzetközi kutatási projektek továbbra is a – helyi
és nemzetközi – sztenderdek (gyakran ellentmondásos) útvesztőjébe
kényszerülnek. A Hvang-botrány egyéb tanulságai mellett arra is
felhívja a figyelmet, hogy éppen e megközelítések diverz sokasága
miatt szükséges a nemzetközi harmonizálás is.
Talán nem minden haszon nélkül való egy pillantást
vetni arra, hogy a koreai tudománypolitika a Hvang-botrány után mely
definíció irányába indult el, s milyen meghatározásokat fogadott el
e tekintetben. A botrányt követően a koreai kormány egy
kutatásetikusokból, jogalkotókból és egyéb szakemberekből álló
bizottság felállítása mellett döntött a kormányzati szinten életre
hívandó, a kutatást szabályozó stratégiák, rendeletek vagy éppen
törvényi szabályozás előkészítésére és megvitatására. E folyamat
egyik döntő lépcsője éppen a kutatási vétség kategóriájának
definiálására tett hosszas egyeztetés volt, melynek során a koreai
sajátosságokat figyelembe véve úgy döntöttek, hogy egy amerikai
típusú meghatározás túl szűkös, míg az európai minták által
javasoltak túl „szellősek” volnának. Így végül a következő hat
kategóriában jelölték meg e vétségek különböző típusait: 1.
koholmány, 2. hamisítás, 3. plágium, 4. illegitim szerzőség, 5.
olyan tevékenységek, melyek akadályozzák a kutatásetikai bizottságok
munkáját, vagy veszélybe sodorják a közérdekű bejelentőket, 6. olyan
tevékenységek, melyek megsértik a tudományos közösség általánosan
elfogadott normarendszerét (Kim – Park, 2013). Itt érdemes
megjegyezni, hogy az amerikai Kutatási Integritás Hivatala (ORI –
Office of Research Integrity) mintájára felépülő, központosított
ellenőrző testület felállítását végül nem látták megalapozottnak,
ehelyett úgy döntöttek, hogy – a 2007-es, a kutatások etikai
felülvizsgálatának módjáról és szabályozásáról szóló rendelet
értelmében – minden államilag finanszírozott kutatóintézménynek és
egyetemnek fel kell állítania a saját „kutatásintegritási
bizottságát” a kérdéses esetek bejelentése és lokális kivizsgálása
érdekében.
E kérdéskör kapcsán visszatérve a koreai kutatási
szcéna helyzetére, elmondható, a Koreai Tudományos és Technológiai
Szabályozási Intézet 2008-as felmérése alapján – s érdemes
hozzátenni, hogy ilyen intenzitású, kiterjedtségű s mélységű
kutatásetikai vizsgálatok a Hvang-botrány előtt csak elszórva
fordultak elő Koreában –, melyben 364 kutatóhelyet (köztük
egyetemeket is) vizsgáltak meg ilyen szempontból, 2007 és 2008 első
féléve között harminckilenc esetben állapították meg kutatási vétség
fennállását. Ebből konkrétan tizenkilenc esetben ez duplikátumot
jelentett, tizenötben plágiumot, ötben koholmányt, szintén ötben
szerzőségi dilemmát és további hat esetben egyéb vétséget.
Konklúzió
Az általános problémák iménti számbavétele után érdemes
visszatérnünk konkrét esetünkhöz, és áttekinteni, milyen szűkebb
(kutatásetikai) és tágabb (kormányzati, társadalmi) hatásai s
tanulságai voltak a híres-hírhedt Hvang-esetnek. Több kommentátor is
(Kim – Park, 2013) arra hajlik, hogy igen erősen fogalmazzon e
következmények kapcsán: morális atomtámadásnak, össztársadalmi- és
kulturális sokknak tartják a botrányt, mely mélyreható önreflexióra
késztette nemcsak a szűken vett szakmát, de szinte az egész koreai
társadalmat, és messzemenő következményekkel bírt nemcsak a
tudományos, de a politikai és kulturális nyilvánosság színterén is.
A média az ügy lezárulásával egész „elszámoltatási” hullámot
indított, melynek következtében rektorok, magas rangú
köztisztviselők és politikai szereplők találtattak bűnösnek a
legváltozatosabb kutatási vétségekben: duplikátumokban,
ajándékszerzőségben vagy éppen a kutatási támogatásokkal való
visszaélésekben.
E szigorú etikai normák szerinti revízió a koreai
társadalom távolabbi szegmenseiig is elért: Kim – Park szerzőpáros
és a Hankyoreh című lap vonatkozó elemzése szerint a koreai
társadalom a Hvang-botrány előtt nem fordított kellő figyelmet és
nem kezelte kellő érzékenységgel a pénzügyi élet s a kapitalista
gazdaság jellegzetes visszaéléseit (úgymint a hűtlen kezelést vagy a
politikai és pénzügyi szektor indokolatlan összefonódását); ám a
botrány hatására a korábban csak „puha” büntetésekkel sújtott
visszaélések sokkal súlyosabb következményekkel jártak. Sőt, a
szerzők meglátása alapján a Hvang-botrány következményének
tekinthető az is, hogy az üzleti élet vezető, prominens szereplői
egy „etikus menedzsment mozgalom” létrehozására adták magukat,
melynek célja a pénzügyi szektor átláthatóbbá tétele s annak a
társadalmi célok szolgálatába állítása volt.
A kormányzati szinten a kutatásetikai szabályozások
területén a korábban idézett 2007-es rendeleten túl a következő
intézményi és infrastrukturális lépéseket foganatosították a
botrányt követő években: A kormány létrehozta a Kutatásintegritási
Osztályt mint a kutatóintézetek és egyetemek szabályozásáért szintén
felelős testületet, melynek bár nincs jogköre a vétségeket
kivizsgálni, ám információt gyűjt, és javaslattételi jogkörrel
rendelkezik a kutatási vétségekkel kapcsolatban. Hasonlóképpen a
Tudományos és Technológiai Minisztérium és az Emberi Erőforrások
Minisztériuma is elkezdett a helyes kutatási gyakorlatot ismertető
és propagáló kiadványokat létrehozni és terjeszteni – mi több, e
tudástranszfert egészen a középfokú oktatás szintjéig
kiterjesztették (Kim – Park, 2013).
A 2007-es kormányrendeletben foglaltakat a nagy
koreai egyetemek azonnal követni kezdték, s bár annak törvényi
kényszerítő ereje nincs, ám azok betartása sok esetben a kutatási
alapokhoz való hozzáférés feltétele. A rendelet hatályba lépését
követő három hónapban huszonhét, 2007 szeptemberéig pedig további
negyvenhét egyetem hozott létre saját kutatásintegritási
bizottságokat ennek következtében. Lee I. vizsgálatából pedig az is
kiderül, hogy a főiskolák 75,7%-a is felállított hasonló
bizottságokat (Lee, 2008). Az egyetemek ezen felül az oktatás
szintjén is megvalósították a kutatásetikai reformot: a főiskolák
56,8%-án a curriculum részét képezik a helyes kutatási gyakorlattal
és a tágabban vett kutatásetikai kérdésekkel foglalkozó kurzusok.
Az akadémia szintjén e reformok kutatásetikai
kódexek létrehozásában vagy revíziójában öltöttek testet: 2007.
április 20-án a Tudományos és Technológiai Társaságok Koreai
Szövetsége (mely több mint fél millió taggal a legnagyobb akadémiai
testület az országban), a Koreai Tudományos és Technológiai
Akadémia, a Koreai Nemzeti Mérnöki Akadémia, valamint az UNESCO
koreai tagszervezete elfogadta és hatályba léptette a Tudósok és
Mérnökök Etikai Kódexét, Lee tanulmánya pedig arra mutat rá, hogy az
akadémiai testületek 85,4%-a hozott létre valamilyen etikai kódexet,
63,3%-uk pedig létrehozta a saját kutatásintegritási testületét
(Lee, 2008).
Összegzésként elmondható, hogy bizonyos szempontból
a Hvang-eset volt az eddigi legszélesebb tudományos és laikus
nyilvánosságot kapó kutatási vétség, melynek „utórezgései” nemcsak
lokális, de globális szinten is éreztették és a mai napig éreztetik
a hatásukat. E széles körű hatás több forrásból táplálkozik, hiszen
az esetben a nemzetközi bio- és kutatásetikai normák egész sora
sérült: a petesejtbeszerzés kapcsán az adományozás
kényszermentessége és a tájékozott beleegyezés normájának egyéb
szegmensei is; az érdekkonfliktusok is több szinten jelentkeztek az
ügy kapcsán, a koholmány és az adathamisítás is át- és átszőtte az
ügyet, valamint a botrány a szakmai lektorálási rendszer, a
folyóiratok felelőssége s a szerzőség általánosabb normáit is
kérdéssé tette. S bár természetesen sok szempontból túlzás ennyire
kiemelkedő esetként tekinteni a Hvang-botrányra, annyi bizton
állítható, hogy kevés kutatási vétségre vetült ennél szélesebb
médiafigyelem mind a szaktudományos, mind a laikus sajtóorgánumok
oldaláról.
A tudományos kutatómunka gyakorlata s az új
kutatási eredmények előállításának folyamata drasztikus változáson
esett át az utóbbi két évtizedben. Nem csak a kutatási projektek,
tudományos közlemények és folyóiratok száma indult drámai
növekedésnek, de e folyamatokra döntő hatást gyakorolt az is, amire
a kutatók gyakran a tudomány „posztakadémiai” átalakulásaként
hivatkoznak: a tudományos és ipari érdekek és módszerek –
finanszírozási és kutatási együttműködések – olyan új
topográfiájában kell eligazodnia az új kutatónemzedéknek, ahol már
nemcsak a „tiszta tudományon” belül felmerülő kutatási vétségekre
kell figyelemmel lenniük, de a tudomány és az ipar iménti
interszekciójából fakadható érdekkonfliktusok veszélyeire is.
Akárhogy is változzon meg azonban a tudományos és a kutatási
paradigma, a kutatási vétségek mind a tudomány „eszményére”, mind
gyakorlati intézményeire s képviselőire egyaránt veszélyesek; e
veszélyeket pedig csak egy rigorózus és konzisztens kutatásetikai –
külső, azaz kormányzati s jogszabályi szintű és belső, azaz maguk a
kutatóintézetek által gyakorolt – normarendszerrel és a kutatási
vétségeket kiszűrni hivatott eszköztárral lehet feltérképezni és
kellő hatékonysággal kiszűrni.
Kulcsszavak: kutatási vétség, tudományos integritás,
őssejtkutatás, etika
Ez a tanulmány az egyik szerző korábban angolul
publikált cikkének jelentősen átdolgozott, továbbfejlesztett
változata (Kakuk, 2009)
IRODALOM
Check, Erika (2005): Where Now for
Stem-cell Cloners?—Researchers Assess Their Field After Woo Suk
Hwang’s Revelations. Nature. 438, 1058–1059. doi:10.1038/4381058a
Cho, Mildred K. – McGee, M. – Magnus, D.
(2006): Lessons of the Stem Cell Scandal. Science. 3, 614–615.
DOI:10.1126/Science.1124948 •
WEBCÍM
Commission on Research Integrity (1995):
Integrity and Misconduct in Research. Us Government Printing Office,
Washington DC •
WEBCÍM
Dresser, Rebecca (2001). Defining Research
Misconduct: Will We Know It When We See It? The Hastings Center
Reports. May–June, 31–32. DOI: 10.2307/3527554
Gottweis, Herbert – Triendl, Robert
(2006): South Korean Policy Failure and The Hwang Debacle. Nature
Biotechnology, 2, 141–143. DOI :10.1038/nbt0206-141 •
WEBCÍM
Gøtzsche, Peter C. et al. (2007): Ghost
Authorship in Industry-initiated Randomized Trials. PLOS Medicine.
4, E19. DOI:10.1371/Journal.Pmed.0040019 •
WEBCÍM
Horton, R. – Smith, R. (1996): Time to
Redefine Authorship. British Medical Journal (Clinical Research
Ed.). 312–723. •
WEBCÍM
Hwang, W. S. et al. (2004): Evidence of a
Pluripotent Human Embryonic Stem Cell Line Derived from a Cloned
Blastocyst. Science. 303, 5664, 1669–1674.
DOI:10.1126/Science.1094515 PMID 14963337 •
WEBCÍM
Hwang, W. S. et al. (2005a):
Patient-specific Embryonic Stem Cells Derived from Human Scnt
Blastocysts. Science. 308, 5729, 1777–1783.
DOI:10.1126/Science.1112286 Pmid 15905366 •
WEBCÍM
Hwang, W. S. et al. (2005b): Dogs Cloned
from Adult Somatic Cells. Nature. 436, 7051, 641. DOI: 10.1038/
436641a Pmid 16079832 •
WEBCÍM
Kakuk Péter (2009): The Legacy of the
Hwang Case: Research Misconduct in Biosciences.Science and
Engineering Ethics. 15, 4, 545–562. DOI: 10.1007/s11948-009-9121-x •
WEBCÍM
Kim, Jongyoung – Park, Kibeom (2013):
Ethical Modernization: Research Misconduc and Research Ethics
Reforms in Korea Following the Hwang Affair. Science and Engineering
Ethics. 19, 2013, 245–266. DOI: 10.1007/s11948-011-9341-8 •
WEBCÍM
Lee, I. (2008): A Survey on Research
Ethics Activities in Korea. Ministry of Education, Science, and
Technology, Seoul
Rennie, Drummond – Flanagin, A. – Yank, V.
(2000): The Contributions of Authors. The Journal of the American
Medical Association: 284, 1, 89–91. •
WEBCÍM
Smith, Richard (2006): Research
Misconduct: The Poisoning of the Well. Journal of the Royal Society
of Medicine. 99, 232–237. DOI:10.1258/Jrsm.99.5.232. •
WEBCÍM
|