Girls’ Day külföldön, Lányok Napja itthon
A Lányok Napja ötlete amerikai eredetű, az utóbbi években egyre több
európai ország rendezi meg pályaválasztási programként.
Németországban 2001 óta 1,5 millió (Mädchen-ukunftstag, 2015),
Hollandiában 2006 óta 9500 lány (Girlsday, 2015) számára tették
lehetővé, hogy egy STEM-típusú (Science, Technology, Engineering,
Mathematics) munkanap feladataiba aktívan bekapcsolódjanak.
Remélhetőleg ezen személyes élmények segítik megálmodni, megtervezni
saját jövőjüket.
Magyarországon 2012-ben rendezték meg az első
Lányok Napját, a négy év során 4500 lány vett részt ezeken a
rendezvényeken (1. táblázat).
A hazai kezdeményező, a koncepcionális és szervezési
kereteket egyaránt biztosító civil szervezet, a Nők a Tudományban
Egyesület (NaTE). A NaTE egyik kiemelt missziója, hogy 2020-ig egy
modern és felvilágosult innovációs ökoszisztéma valósuljon meg a
mostani Y generáció2 számára.
E cél elérésének egyik sajátos eszközéül a Lányok Napja programot
választotta. A Lányok Napja esemény célja, hogy a 9–12. évfolyamos
lányok betekinthessenek a tudomány és a technika mindennapi,
vállalati, képzési és kutatói világába. A fiatal lányok a mérnöki,
informatikai és természettudományi szakmák iránti érdeklődésének
felkeltése, motivációinak erősítése nemcsak saját élet- és
karrierlehetőségeik miatt fontos, hanem egy kiegyensúlyozott,
megújulni képes, gazdasági és társadalmi szempontokat egyaránt szem
előtt tartó foglalkoztatáspolitika kialakításához is
elengedhetetlen. Hosszabb távon az akció célkitűzése, hogy
elősegítse a szakmaválasztás jelen trendjének megváltozását, azaz a
lányok új foglalkozási területeket hódítsanak meg.
Világszerte április végén egy napot szánnak a
rendezvényre, a Lányok Napja tulajdonképpen éves ciklusokban,
folyamatos programokkal, vállalati és állami szintű támogatottsággal
válik igazán működőképessé. 2014-ben a Nemzetgazdasági Minisztérium,
a Nemzeti Innovációs Hivatal és a Nők a Tudományban Egyesület
közösen szervezett fórumot a nők tudományos karrierjének
támogatásáról, amelyen a résztvevők együttműködési megállapodást is
aláírtak. A Lányok Napját a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és
Innovációs Alap, míg a NaTE munkáját az Emberi Erőforrások
Minisztériuma is támogatja. A közös célokat a Lányok Napja
fővédnökeinek személye is jól mutatja: ezt a szerepet 2014-ben
Cséfalvay Zoltán gazdaságstratégiáért felelős államtitkár, 2015-ben
Maruzsa Zoltán felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár
vállalta.
A Lányok Napja fogadó intézményeiként, a STEM
művelőiként, munkaerőpiaci képzők- és foglalkoztatókként a
vállalatok, kutató- és oktatóintézetek is kulcsszereplői a
programnak (Lányok Napja, 2015). Az egyesület 2011 óta folyamatosan
bővíti, mélyíti szakmai kapcsolatait. A Lányok Napja szervezése
kapcsán, hálózati csomópontként együttműködésre bátorítja az egyes
cégeket, szervezeteket, javasolja a fogadóintézmények programjainak
összehangolását, a programhelyszínek között szervezett utazás
megoldását, és a kommunikációs csatornák megosztását.
A felsorolt partnerekkel való együttműködés mellett
a Lányok Napja sikerében fontos szerepet tölt be a NaTE Nagyköveti
Hálózata is. A Nagyköveti Hálózatot 30 középiskolás lány alkotja
(1. kép), akik folyamatos
tájékoztatást kapnak az egyesülettől szakmai eseményekről,
pályaorien-tációs témákról, s információikat diáktársaik felé is
terjesztik. Idén először háromnapos, velencei-tavi Mérnök Tábor
segíti csapatépítésüket és egyéni fejlődésüket, a többi közt
gyárlátogatási programmal, önismereti foglalkozással, mentorszerzési
és prezentációs technikákkal.
Fontos megemlíteni a Lányok Napja nyitóeseményeit
is, mint az éves kampányok reprezentatív elemeit. Az ez évi
regionális szintű Nyitórendezvények3
fókuszában a közösségépítés állt, hogy személyes kapcsolatok
alakuljanak ki, tapasztalatcsere történjen azon partnerek,
szervezetek, kollégák között, akik már évek óta, helyi szinten
dolgoznak a Lányok Napjáért.
Lányok Napja 2015
A program hivatalos Nyitókonferenciáját 2015. március 24-én,
Budapesten, az MTA Wigner Fizikai Kutatóintézetében tartották. Az
eseményen a Lányok Napja 2015 fővédnöke, Maruzsa Zoltán kifejtette:
jogi akadályok nem korlátozzák a kutató férfiak és nők
egyenjogúságának megvalósulását, a gyakorlatban mégis
alulreprezentáltak a nők a kutatásfejlesztés és az innováció
területén, ennek megszüntetéséért pozitív akciók szükségesek. „A nők
egyenjogúsága és önbizalmának növelése olyan programokkal növelhető,
mint a Lányok Napja” – mondta Fűrész Tünde család- és
népesedéspolitikáért felelős helyettes államtitkár is. Mészáros
Csaba, a 2015-ös Lányok Napját támogató Evopro elnök-tulajdonosa
pedig kiemelte: „Ha mi tudásalapú társadalmat szeretnénk kiépíteni,
abban nagy szükség van a lányokra is. A mi felelősségünk, hogy ebbe
a munkába őket is bevonjuk”. Ezzel Raffi V. Balian, az Egyesült
Államok budapesti nagykövetség környezetvédelmi, tudományos és
egészségügyi irodájának igazgatója is egyetértett: „Fel kell tennünk
azokat a fontos kérdéseket, amelyek az innovációhoz vezetnek, ebben
a párbeszédben pedig a nőknek is részt kell venniük. Nem hagyhatjuk,
hogy mások határozzák meg, kik vagyunk.” Szoboszlai Beáta, az
egyesület akkori ügyvezetője4
hangsúlyozta: „Ezt a párbeszédet lendíti előre a Nők a Tudományban
Egyesület is, amely három stratégiai célt tűzött ki 2020-ig. Az
első, hogy megmutassák a lányoknak azokat a versenyképes tudományos
szakmákat, amelyeket választva biztos jövő vár rájuk. A második,
hogy azok a hölgyek, akik eddig hagyományosan férfias
tudományterületet választottak, olyan szervezetben dolgozhassanak,
ahol előítéletek nélkül bontakoztathatják ki tehetségüket. A
harmadik pedig a tudományos kutatói munka során nők által elért
sikerek láthatóvá tétele, hogy a tudományos kutatói pályára induló
lányok azonosulni tudjanak magyar példaképekkel is.”
2015. április 23-án a Lányok Napját tizenkét
városban, negyvenegy helyszínen, köztük tíz egyetemen, huszonkilenc
vállalatnál és két kutatóintézetben rendezték meg, melyeken közel
1500 fiatal lány vett részt. Az országszerte kitöltött 1078 darab
elégedettség-felmérő kérdőív elemzése alapján látható,5
hogy a válaszadók 70%-a idén járt először a rendezvényen, 20%
másodszor, míg 7% harmadszor vett részt Lányok Napján.
Sikertörténet, hogy – bár véletlenül derült rá fény, de – van
egykori résztvevő, aki egy ilyen látogatás hatására választotta a
mérnök-informatikus szakmát, és idén a rendezvénysorozatban részt
vevő cég munkatársaként fogadta a fiatalokat.
A programokat a diákok érdekesnek találják.
Kiemelendő, hogy idén is a Lányok Napja részvevőinek 47%-a szerint a
rendezvény a tudományt és a technológiát érdekesebbé tette. Az adott
szervezet látogatására saját érdeklődésük (38%) vagy más ajánlása
(39%) alapján esett a lányok választása. Meglepő, hogy 15%-uk a
meglátogatott cégnél szeretne dolgozni, vagy az adott egyetemen
szeretne továbbtanulni.
Arról is megkérdezték a fiatalokat, mi győzné meg
őket arról, hogy lányként műszaki pályára lépjenek: 19–19%-uk
szerint az interaktívabb tanórák és a céges nyílt napok, míg 15%-uk
szerint a műszaki pályaorientációs program, tanácsadás a lényeges.
Szinte ugyanennyien pártolnának több tudományos kísérletet, „jobb”
tanárokat a természettudományi tárgyaknál.
|
|
A megkérdezett lányok véleménye szerint azért
dolgozik kevés nő műszaki pályán, mert nem becsülik meg őket (37%),
a lányok sem a szülőktől, sem a tanároktól nem kapnak támogatást
(21%). 16% szerint túl nehezek ezek a szakmák. Ugyanennyien
válaszolták, hogy a matematika és a fizika tantárgyak bonyolultak
vagy érdektelenek a számukra.
Ezen általános megállapításokon túl, íme egy
szubjektív vélemény is: „Ez volt az első alkalom, hogy részt vettem
a Lányok Napján. Azt kell, hogy mondjam, nagyon élveztem! Rengeteg
hasznos dolgot hallottam és tapasztaltam, amiket mind a közeli, mind
a távoli jövőben hasznosítani tudok. Nagyon tetszett, hogy
interaktív programok is szerepeltek a repertoárban. Biztosan jövőre
is lelkes résztvevő leszek valamelyik helyszínen! Akik eddig nem
merték kipróbálni ezt a lehetőséget, azoknak csak javasolni tudom,
hiszen mi kellene több, mint játékosan, jó hangulatban
tapasztalatokat szerezni?!”
A visszajelzések alapján azt mondhatjuk, az idei
Lányok Napja rendezvény fő jellemzője, az interaktivitás jól
sikerült. Közvetlen stílusban mutatja be a különböző
munkatapasztalatokat, játékosan bevonja a lányokat egy-egy
munkafolyamatba, szakmai probléma megoldásába, továbbá képes nemcsak
a műszaki és természettudományi érdeklődésű, de a humán
beállítottságú lányok számára is izgalmas programot nyújtani. A
Széchenyi István Egyetem programjában idén meghatározó szerepet
kaptak a laboratóriumok, a laboratóriumi tevékenységek
(2. kép): a
Nagymotor-próbaterem, az Elektromágneses terek labor, az
Anyagvizsgáló labor, a Geoinformatikai labor, a
Távközlés-informatikai labor és a Hosszmérés laboratórium. A lányok
megtudhatták, hogyan lehet hajszálnál vékonyabb üvegszálon rengeteg
információt átpréselni; mitől törik el egy fém alkatrész; hogyan
működnek az okostelefonok; miből tudható, hogy elbírja-e az
épületeket egy adott talajtípus; hogyan mérik meg a motorok kopását;
mit csinál egy csapat számítógép, ha összekötik őket… Megismerhették
a SZEnergy Team alternatív hajtású járműfejlesztő csapat napelemes
versenyautóját is. A napot az egyetemmel szomszédos, Mobilis
Interaktív Kiállítási Központban kísérletezéssel folytathatták.
Kipróbálhattak „sok dolgot, ami mozog, hangos, forró, színes, jeges
vagy csak simán érdekes” (Lányok Napja program, 2015).
Kapcsolt programok
A Lányok Napja a legdominánsabb, de csak egy projekt a NaTE
portfoliójában. Kapcsolt programokként a pályaválasztás és
karrierépítés állomásainak megfelelően, más-más életszakaszban,
más-más NaTE-program nyújthat támogatást a lányok, (doktor) hölgyek,
illetve (professzor) asszonyok számára.
Az Apa-Lánya Nap akciója az idei évtől a 9–14 éves
lányoknak teremt lehetőséget arra, hogy édesapjuk munkahelyére
látogatva játékos módon, bizalmi légkörben ismerjék meg a
legfrissebb műszaki és mérnöki megoldásokat, az alkalmazott
munkafolyamatokat. A munkájuk szépségeit és fortélyait megosztó
büszke apák a nap közös élményein túl akár életreszóló lökést is
adhatnak gyermeküknek (3. kép).
A Tanárok a Lányokért Nap az idei évben debütált.
Célja, hogy a természettudományi tárgyakat tanító pedagógusok is
betekintést nyerjenek a mérnöki, informatikai és egyéb,
jövőorientált szakmák – tankönyveken túli – világába, és az ott
szerzett tapasztalatokat, kialakult szakmai kapcsolatokat az oktatás
hétköznapjaiba is átemeljék.
A Shadowing (nyomon követés) program lényege, hogy
a középiskolás lányok érdeklődését a tudományos és technológiai
pályák iránt oly módon kelti fel, hogy egy kiválasztott vezető
kutatót/fejlesztőt egy teljes napon át „árnyékként” követnek. A NaTE
2011-ben tartotta Magyarország első két „Shadowing Day” programját,
egy egészségügyi termékeket gyártó és egy informatikai,
automatizálási vállalatnál. A középiskolások mellett immár a
felsőoktatás hallgatói felé nyitott: 2012-ben az Óbudai Egyetem,
2013-ban pedig egy nemzetközi tanácsadó és elemző cég volt
Shadowing-partner.
A STEM-találkozások betekintést adnak az egyetem
falain kívül folyó szakmai életbe, elsősorban olyan területeken,
mint a mérnöki tudományok és az infokommunikáció. A kiscsoportos
(körülbelül kétórás) foglalkozások alkalmával az egyetemi hallgatók
első kézből kaphatnak információkat a meghívott vállalatok
tevékenységéről, az ott dolgozó fiatal munkatársak feladatairól és
karrierlehetőségeiről. A programban 2013-ban a Pázmány Péter
Katolikus Egyetem és az Eötvös Loránd Tudományegyetem, 2014-ben a
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, az Óbudai Egyetem
mellett három vidéki (Miskolc, Szeged és Debrecen) egyetem is részt
vett.
A NaTE szorgalmazza a képzési, kutatási
pályázatokban érvényesülő gender feltételek horizontális szintű
megjelenését is. 2013-ban az Európai Uniós kutatás-fejlesztési és
innovációs keretprogram, a „HORIZONT 2020” kiírására benyújtandó
pályázatok gender kérdéseiről szervezett konferenciát.
Kovács Szilvia
szociológus, közgazdász, az Osztrák
Tudományos Akadémia DOCteam ösztöndíjasa, a NaTE Nyugat-Dunántúli
Regionális képviselője, Bécsi Műszaki Egyetem Társadalom- és
Gazdaságtudományi Doktori Iskola
Kulcsszavak: STEM-képzések és szakmák, esélyegyenlőség, Y
generáció, Lányok Napja, interaktív nyílt nap, Shadowing,
pályaválasztás, karriertervezés, nők foglalkoztatása
IRODALOM
Girlsday (2015): Girlsday in English.
Education Minister Jet Bussemaker Launches Girls’ Day 2015 •
WEBCÍM
Kovács Szilvia (2013): Lányok és asszonyok
a tudományban. Szak- és felnőttképzés. 2, 9–10, 21–27. •
WEBCÍM
Lányok Napja (2015): Mi ez? •
WEBCÍM
Lányok Napja (2015) •
WEBCÍM
Lányok Napja 2015 (2015) Nyitókonferencia.
NaTE sajtóközlemény.
Lányok Napja 2015 (2015) Nyugat-Dunántúli
Regionális Megnyitó. NaTE sajtóközlemény.
Lányok Napja program (2015): Széchenyi István Egyetem. •
WEBCÍM
Mädchen-Zukunftstag (2015): Girls’ Day –
ein Zukunftstag für Mädchen •
WEBCÍM
Nagy Beáta (2015): Háttérben. L’Harmattan,
Budapest •
WEBCÍM
Nők a Tudományban Egyesület •
WEBCÍM
LÁBJEGYZETEK
1 A címválasztás utalás
Nagy Beáta Háttérben című könyvére, amely „arról szól, hogy miért
tanul kevés lány műszaki és informatikai területen, milyen
vélekedések vannak a nemek eltérő pályaválasztásáról, a nemi
jellegzetességekről és szerepekről, illetve a támogató
intézkedésekről” (L’Harmattan, 2015).
<
2 Az Y generáció azon,
1970-es évek végétől a 2000-es évek elejéig született nemzedék,
akiknek életét és kiteljesedését a technológia gyors fejlődése
nagymértékben meghatározza.
<
3 Észak-Magyarország,
Miskolc, 2015. március 24.; Nyugat-Dunántúl, Győr, 2015. április 2.
<
4 A NaTE 2015. május 29-én
tartott közgyűlése, tisztújítása alapján az új ügyvezető Szigeti
Fanni, az elnöki posztot továbbra is Groó Dóra tölti be. A két, új
elnökségi tag pedig: Balázsi Katalin és Nagy Beáta.
<
5 A kérdőívek eredményeit
a Lányok Napja 2015: Gyorsjelentés című munkaanyag tartalmazza,
amelyet Füleki Katalin, a NaTE munkatársa állított össze.
<
|
|