Határok és dialogicitás
„Nyelvem határai világom határait jelentik” – a közismert
Wittgenstein-idézet a tudományos beszédmódokat létrehozó és
működtető mechanizmusokra is érvényes. A vizsgálat tárgyának
kiválasztása, a módszerek meghatározása, a hipotézis(ek)
felállítása, a diskurzusba való illeszkedés jelenti értelmezési
horizontunk látóhatárát, azokat a kereteket, melyek között releváns
megállapítások tehetők az adott tudásterületet illetően. Ugyanezek a
határok teszik lehetővé a diskurzus elkülönítését, egyben megnyitják
a párbeszéd lehetőségét az eltérő diszciplínák között.
A fenti gondolatok különösen jellemzőek az írásom
tárgyát jelentő két konferenciakiadványra, melyek az antropológia és
a hungarológia lehetőségeit járják körül a 21. század elején. A
kétfajta -lógia kétfajta megközelítést jelent. Az antropológia a
conditio humana, a Cristoph Wulf által is megidézett általános
emberi természet vagy emberi jelenség világait tematizálja, míg a
hungarológia a Hungarus- tudatú emberek, a „magyarok” szellemi és
anyagi dimenzióit írja le különböző terekben és időkben.
Természetesen létezik közös keresztmetszet, recenziómban azonban
külön-külön mutatom be a két diskurzus lehetőségeit, illetékességi
területét, követve a bemutatásra kerülő kötetek szerkezetét. A
köteteket a helyszín, a konferenciák konkrét és szimbolikus tere (a
veszprémi Pannon Egyetem), a szervező Modern Filológiai és
Társadalomtudományi Kar Antropológia és Etika Tanszéke, valamint a
szerkesztő személye (Géczi János) fogja össze, illetve a határokat
újrafogalmazó interdiszciplináris igény, a különböző területekről
érkező szakemberek dialógusa.
Az időrendben első konferencia 2012. május 3-án
került megrendezésre Hungarológia Veszprémben elnevezéssel, a
tanácskozás anyaga 2014-ben, a Gondolat kiadásában jelent meg azonos
címmel. A regensburgi Magyar Intézet igazgatója, K. Lengyel Zsolt és
a veszprémi Antropológia és Etika tanszék vezetője, Géczi János
szerkesztésében megjelenő kötet nemcsak a szerkesztők személyében
biztosítja a projekt határokon átnyúló jellegét, hanem a
hungarológia sajátosságaiban és az írások elején megfogalmazott
célkitűzésekben. A tág hatókörű, Veszprém-központú hungarológia
térségeken és korszakokon átívelő vállalkozás − ahogyan azt K.
Lengyel Zsolt bevezetőjében elmondja −, mely az Ausztria és
Németország felé hagyományosan meglévő regionális kapcsolatokat
történeti és nyelvészeti kutatásokkal erősítené. Ez a kutatási mező
személyek és intézmények (egyetemek, kulturális intézetek és
levéltárak) kapcsolati hálóját is jelenti, közös kutatói kérdések
feltevésekkel és együttműködésen alapuló kiadványokkal. Az előadók
személye példát mutat a tudásterületek, szervezetek és országok
közti kooperációra: a nápolyi és veszprémi egyetem mellett a MTA
Irodalom-, és Történettudományi Intézetéből, továbbá különböző
levéltárakból (Győr-Moson-Sopron megye, Székesfehérvár megyei jogú
város, Vas és Veszprém megye) érkeztek kutatók, hogy felvázolják
javaslataikat a hungarológia lehetséges jövőbeni irányaira.
Ujváry Gábornak a hungarológia intézményesülését és
történetiségét bemutató előadása után Bene Sándor a filológiával
való kapcsolódási pontokat mutatja ki, ami az eszme-, és
irodalomtörténet vonatkozásában válhat fontossá. A diszciplína
körülhatárolásának terei után egy újabb, földrajzi hungarológia
fogalom kerül elővezetésre Csurgai Horváth József részéről, aki a
sajátos dunántúli hungarológia egyediségét (végső soron a
tudománynak és tárgyának határait) elemzi. Amadeo di Francesco,
Dominkovits Péter, Somfai Balázs és Tilcsik György hozzászólásai
ehhez a gondolathoz nyújtanak konkrét segítséget: a kutatók
rámutatnak, hogy milyen területeken és milyen intézményi háttérrel
valósult már meg a régió kulturális egységének feltárása. A kötetet
Révay Valéria írása zárja le, aki az uráli nyelvrokonság
|
|
sokat vitatott tézisét kapcsolja össze a
magyarságtudománnyal: újabb érdekes kutatási irány lehetne az
eredettel kapcsolatos, tudományos és hétköznapi vélekedések,
narratívák és hitek további részletes feltárása, akár egy
összehasonlító kutatás keretében. A következő eseményre és az ebből
megjelenő kiadványra szintén jellemző a határokon való átlépés és a
különböző tudományágak közti, kölcsönös kommunikáció.
Az Erdélyi Napok keretében, 2014. április 4-én
tartott nemzetközi konferencia anyagát, továbbá az eseményt megelőző
napon lefolytatott műhelytalálkozó előadásait A test mint
antropológiai tér című kötet tartalmazza. A szerkesztők (Géczi János
tanszékvezető docens és András Ferenc adjunktus) szándéka szerint az
embert körülvevő elsődleges antropológiai teret, a testet és annak
határait körvonalazzák az összegyűjtött írások, többféle
megközelítésben és dimenzióban – az antropológia, filozófia,
nyelvészet, irodalomtudomány, pszichológia, színháztudomány,
valamint az etnológia jelentik a legfőbb fókuszokat a kutatásokban.
Nemcsak diszciplínák szerint mutatnak nagy változatosságot a
tanulmányok, hanem a konferencia alapjául szolgáló test fogalmának
meghatározásában is. A faktuális (történelmi dokumentumokként
felfogott) vagy fikciós (irodalmi) szövegek testképzeteitől a test
konkrét, biológiai megjelenési formáiig terjed a sor, magában
foglalva a materiális, szimbolikus, társadalmi-történeti
jelentéseket és gyakorlatokat. E sokrétű vizsgálati anyagból csak
néhány figyelemre méltó eredményt és kutatási irányt emelek ki.
A test napjainkban különösen problematikus
fogalommá válik: a politikai test és a biopolitika (A. Gergely
András), az extrém sportok öndestruktív magatartása (Kiss Endre), a
szexualitás régi/új interpretációs sémái (Földes Györgyi, Szabó F.
Andrea), vagy a genetika új kérdései (Laki Beáta) jó példák erre. A
szövegeket összeolvasva azonban kiderül, hogy a történeti értelemben
értett test hasonló kulturális jelentéseket hordoz: a bibliai
embertől haladva (Boros István) az emlékállítás narratíváin át
(Keszeg Vilmos) haladva egészen a test mint régészeti rom
metaforájának eredetéig (Kocziszky Éva) ugyanazt a folyton változó,
határait és önmagát átalakító, elnyomó és felszabadító hatásrendszer
működését figyelhetjük meg a test vonatkozásában. Az eddig említett
témák külső nézőpontokat hordoznak, pedig a test az önazonosság és
önérzékelés számára ugyanolyan fontos tényező, ahogyan azt a
pszichológiai vizsgálatok is igazolják. A média által sugallt
karcsúságideál internalizációja (Pukánszky Judit), a kéz és a láb
szociálpszichológiája (Lengyel Zsolt), vagy a test határainak
szabályozása különböző kontextusokban (Lovászi Anett és Dúll Andrea)
megmutatják ennek a kutatási iránynak a potenciálját. Ha még
hozzátesszük mindezekhez a színházi test (ki)állításának lehetséges
jelentéseit (Csehy Zoltán, Di Blasio Barbara), a felöltözött és
kivetkőztetett test néprajzi fogalmát (Mészáros Tímea), a filozófia
kérdésfeltevéseit (András Ferenc, Sivadó Ákos és V. Szabó László),
vagy a neveléstudomány dimenzióit (Thun Éva), akkor láthatjuk igazán
a test antropológiájának változatosságát és gazdagságát.
A kötetet záró, a kolozsvári, pécsi és veszprémi
hallgatói műhelyek eredményeit bemutató szekció írásai főleg az
irodalomtudomány területeit érintik, ezen belül lépik át, illetve
bővítik a kutatás határait, nyelvek, műfajok és népek, nemzetiségek,
országok tekintetében. A 2015-ös évben folytatódik ez a munka, az
antropológiai konferencia címe idén (ami az eddigi gondolatmenetet
folytatja és részletezi majd): Térátlépések. (Géczi János – K.
Lengyel Zsolt szerkesztők: Hungarológia Veszprémben.
Budapest–Veszprém: Gondolat Kiadó – Pannon Egyetem Modern Filológiai
és Társadalom-tudományi Kar, Antropológia és Etika Tanszék, 2014,
100 p.; Géczi János – András Ferenc szerkesztők: A test mint
antropológiai tér. Pannon Egyetem Modern Filológiai és
Társadalom-tudományi Kar, Veszprém, 2014, 318 p.)
Somogyvári Lajos
óraadó oktató, Pannon Egyetem
|
|