termelés történik. Ha kibővítjük a kört, és nem
csupán a járműipart vesszük alapul, akkor is elmondható, hogy ahol
több a külföldi érdekeltségű vállalkozás, ott általánosságban több a
hazai vállalkozás is. Ez jelentheti azt is, hogy a hazai KKV-k
elégedettek az alárendelt viszonnyal és a vertikális kapcsolatokkal.
Európai Uniós támogatások segítségével azonban több
próbálkozás is történt arra vonatkozóan, hogy a hazai KKV-k
összefogva, együttesen hatékonyabban tudjanak a gazdaság szövetébe
kapcsolódni és ezzel az egyik említett hátrányunkat, a
mérethatékonyságot ledolgozni.
A hazai klaszterek hatása a gazdaságra
Pannon Autóipari Klaszter (PANAC) • A Pannon Autóipari
Klaszter (PANAC) az autóipar területén érdekelt vállalkozások és
szervezetek önkéntes alapon szerveződő, a kölcsönös előnyökön
alapuló, innovatív hálózati együttműködése. A PANAC a
Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács kezdeményezésére
2000. december 20-án került megalapításra a legnagyobb magyarországi
(multinacionális és magyar) autóipari vállalatok támogatásával, hogy
iparág-specifikus szolgáltatásai révén elősegítse a hazai autóipar
nemzetközi versenyképességének javítását. A szakmai alapítók között
található az Audi Hungaria Motor Kft., a Magyar Suzuki Zrt., az Opel
Szentgotthárd Kft. (korábban: General Motors Powertrain –
Magyarország Kft.), a LuK Savaria Kft. és a Rába Járműipari Holding
Nyrt. Szolgáltatói alapítóként a Citibank Zrt., az Ipargazdasági
Kutató és Tanácsadó Kft. és a Nyugat-dunántúli Regionális
Fejlesztési Tanács említhető. A kezdeményezéshez aktív támogatóként
csatlakozott a Gazdasági Minisztérium is.
A Klaszter működésében mindenekelőtt a komplex
beszállítói fejlesztési feladatot kívánja megvalósítani, összefogva
a magyar autóipar szereplőit. Tevékenységének közvetlen
haszonélvezői elsősorban az autóipar területén működő magyar kis- és
közepes vállalkozások. Főbb stratégiai célok között szerepel a
Pannon térség nemzetközi versenyképességének erősítése; az autóipar
területén tevékenykedő vállalkozások közötti hosszú távú hálózati
együttműködés hatékonyságának növelése; valamint az új autóipari
vállalkozások alakulásának, letelepedésének és beszállítói
kapcsolatok kialakulásának elősegítése; és az autóiparban már
meglévő infrastruktúrák, technológiák, kapacitások közös
hasznosítása, illetve újak közös beszerzése és működtetése.
Ezen célok elérése érdekében a kezdeményezés segíti
a magyar beszállítókat, hogy sikeresen csatlakozhassanak a globális
beszállító láncokhoz és támogatja partnereit, hogy egyre komplexebb,
magasabb tudástartalmú termékeket legyenek képesek előállítani,
ezzel javíthassák pozíciójukat az ellátási láncban és megpróbálja a
hálózatot és annak tagjait minél láthatóbbá tenni nemzetközi
szinten.
A PANAC által létrejött egy átfogó adatbázis, mely
tartalmazza a tagokra vonatkozó folyamatosan frissített
információkat. Ugyancsak meghatározásra került egy, az iparág
követelményét tükröző beszállítóképesség-felmérő rendszer. A
Klaszter 2015-ben 99 tagot számlál. Tevékenysége azonban nem
korlátozódik csak a tagokra, szolgáltatásai minden autóiparhoz
kapcsolódó vállalkozás számára elérhetőek. A klaszter tagjainak
regionális eloszlását a 3. ábra
szemlélteti.
A klaszter megalapítása jó példát szolgáltat arra,
hogy a KKV-k összefogása versenyképesebbé teszi az adott iparágat,
hisz ha hazai húzóágazatot kell említeni, akkor a járműipar emelhető
ki leginkább.
További hazai klaszterfejlesztés • Az EU-s
támogatások 2007–2013-as (Új Magyarország Fejlesztési Terv) időszaka
alatt kialakult egy komplex klasztertámogatási rendszer, melynek
kiindulópontjaként tekinthető a PANAC megalapítása. Ezt szemlélteti
a 4. ábra.
Mivel a KKV-k együttműködési képessége és
hajlandósága nem bizonyult elég fejlettnek, így az Új Magyarország
Fejlesztési Terv (ÚMFT) hangsúlyos szerepet adott a
klaszterfejlesztésnek, a KKV-k közötti együttműködéseken, különösen
a regionális ágazati klasztereken és a beszállítói hálózatok
kialakításán keresztül (Horváth et al., 2013).
A több prioritást és operatív programot komplexen
átfogó pólusprogramban az innováció erősítése, az innovatív
klaszterek fejlesztése, a tudásalapú helyi gazdaság és a
vállalkozások fejlesztése volt a fókusz. A kialakítandó regionális
klaszterekkel pedig egy jól definiált iparág vagy üzletág nemzetközi
versenyképességének megerősítése volt a cél.
Meghatározott fejlesztési pólusok:
• Debrecen: „a tudás iparosítása” – gyógyszeripar,
agrárinnováció;
• Miskolc: „Technopolis” – nanotechnológia,
vegyipar, mechatronika, megújuló, alternatív energiák;
• Szeged: „Biopolisz” – egészségipar,
környezetipar, agrárgazdaság, biotechnológia;
• Pécs: „az életminőség pólusa” – kulturális és
környezetipar;
• Győr: „Autopolis” – autóipar, gépgyártás,
megújuló energiák;
• Székesfehérvár és Veszprém: IKT, mechatronika,
logisztika, környezetipar.
Ennek megfelelően az egyes Regionális Operatív
Programok céljaiban egységesen, de a hátterében némileg különböző
mértékben jelenik meg a klaszterek fejlesztésének elképzelése.
• Közép-Magyarországi Operatív Program (KMOP):
Budapest középtávú fejlesztési programjának részeként jeleníti meg a
klaszterek támogatását. A helyi gazdaságfejlesztés eszközeként
szerepel az együttműködések kialakítása és fejlesztése, egyrészt
kommunikációs és szervezési tevékenységeken, másrészt fizikai
infrastruktúrafejlesztésen keresztül.
• Dél-Alföldi Operatív Program (DAOP): a régióban
hiányoznak a gazdasági húzóágazatokban tevékenykedő nagyvállalatok.
A dél-alföldi térség SWOT-analízisében3
gyengeségként jelenik meg a klaszteralapú együttműködések hiánya,
ezért a regionális gazdasági hálózatok, klaszterek együttműködésének
fejlesztését és a vállalkozások közös, hálózatos beruházásait tűzi
ki célul.
• Dél-Dunántúli Operatív Program (DDOP): a
hagyományos és új iparágakban már egyaránt elindult kezdeményezések
megerősítését, és a még csírájában lévő további együttműködések
felkarolását tűzte ki célul. A fejlesztésekkel a KKV-kra, másrészt a
régióban erős tradíciókkal rendelkező iparágakra kívánt fókuszálni.
Továbbá megjelent célként a turisztikai szektor szereplőinek
összefogása, turisztikai klaszterek kialakítása is.
• Észak-Alföldi Operatív Program (ÉAOP):
problémaként jeleníti meg, hogy rendkívül korlátozott mértékben
alakult ki a régióban együttműködés, és alacsony a kooperáció
magasabb színvonalát tükröző klaszterek száma. Ennek érdekében a
regionális szintű vállalati együttműködések elősegítését a
menedzsment tevékenységek és szolgáltatások fejlesztésén keresztül
kívánta támogatni.
• Észak-Magyarországi Operatív Program (ÉMOP): a
régióban nemzetközi szinten is meghatározó ágazatok
versenyképességét a klaszterek működését segítő szolgáltatásokkal és
a klasztertagok közös céljait szolgáló kiegészítő beruházásokkal
kívánja tovább javítani. Itt is megjelent a turisztikai klaszterek
és hálózatok létrehozásának terve, mellyel a régió eredményesebben
tud fellépni a nemzetközi és hazai piacon a látogatók megnyerése
érdekében.
• Közép-Dunántúli Operatív Program (KDOP): noha a
régióban megtalálhatóak a hagyományos és dinamikusan fejlődő új
szektorokban azok a vállalkozások, amelyek potenciális
klasztermagként funkcionálhatnának, az együttműködések többnyire
fejletlenek, formálisak, erősebb menedzsmentre és a közös
tevékenységek volumenének, hatékonyságának növelésére szorulnak.
Ezért erősíteni kell a KKV-k versenyképességét a vállalkozások
hálózatokba, klaszterekbe, „innovációs körökbe” integrálódásával.
• Nyugat-Dunántúli Operatív Program (NYDOP): a
régió legfontosabb ágazatai mentén 2000-től folyamatosan indultak
olyan klaszterkezdeményezések, amelyek célja a vállalati
együttműködések elősegítése, és a térség gazdaságában meghatározott
kulcságazatok és azok kapcsolódó és háttéripara számára speciális
szolgáltatások és infrastruktúra nyújtása, melyek már az OP-készítés
idején országos összehasonlításban fejlett klaszterizációs
folyamatot mutattak, de további fejlesztést igényeltek.
A hazai klaszterfejlesztés segítségével 2007 és
2013 között harminckét új klaszter indult, ezek regionális
elhelyezkedését és iparágankénti eloszlását az
5. ábra szemlélteti.
Magyarországon sikeres és kevésbé sikeres
klaszterekre is találhatunk példát, de nemzetközi projektek kapcsán
látszik, hogy hazánk a klaszteresedés területén egyáltalán nincs
lemaradva, a legjobb hazai klaszterek kelet-közép-európai
viszonylatban is megállják a helyüket. Léteznek működőképes
klaszterek csak KKV-tagokkal is (Omnipack Csomagolástechnikai
Klaszter). A tapasztalat azt mutatja, hogy a tényleges fejlődéshez
és sikerességhez sok esetben elengedhetetlen, hogy a tagként
megjelenő nagyvállalatok forrást áldozzanak a klaszter működésére,
de ez hosszú távon működőképes formában csak akkor tud megvalósulni,
ha a nagyvállalatok meglátják a valódi lehetőséget a hazai innovatív
KKV-kban, és mindkét fél számára előnyös együttműködés alakul ki
(Horváth et al., 2013).
A magyar tulajdonú cégek összefogásának egyik
élharcosa Bodrogai Ferenc, a Forest-Papír Kft. ügyvezető igazgatója,
a nyolc éve elindult Magyar Termék Nonprofit Kft. megálmodója.
Elmondása szerint Olaszországban már hosszú évekkel ezelőtt
kitapintható volt a versenytárs cégek együttműködése: bizonyos
alapanyagokra például közös beszerzést hoznak létre, ami mindenki
számára hasznos. Az összefogást tehát nevezhetjük klaszternek vagy
akár másnak, a méretüket és lehetőségeiket tekintve kisebb
vállalatok összefogva tudják legyőzni mérethatékonyságból származó
hátrányukat, és szerezhetnek hosszú távra pozíciót a versenyben.
Összegzés
A kiszervezések fontossága röviden a költségek csökkentésében és a
versenyképesség fokozásában található. A kérdés csak az, hogy hova
és mennyit, illetve mit szervezzenek ki. Hazánkba 1990 óta
folyamatosan történnek kiszervezések, azonban többnyire vertikális
viszonyt ápolunk az ide települő vállalatokkal. Erősségeinket
láthatóan megbecsülik, azonban főbb gyengeségünk, a mérethatékonyság
meggátolja a vertikális kapcsolatok horizontálisra váltását. A
járműipari beszállítók többnyire az ország nyugati részében
helyezkednek el – ahogy maguk a betelepülő vállalatok is – de
általánosságban is elmondható mindez a regionális eloszlásról: ahol
több a külföldi érdekeltségű vállalat, ott több a hazai is. Ez
továbbra is csak az alárendelt viszonyt támasztja alá. Uniós
támogatásokból 2007 és 2013 között azonban a PANAC példájára több
klaszter is elindult; a mérethatékonyságot kihasználva szolgáltatók
és termelők egymáshoz kapcsolódva illeszkednek a hazai gazdaság
szövetébe. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv által végzett
felméréséből kiderülnek, hogy mik a regionális sajátosságok, így
ezeknek megfelelően intézményi feltételek között lehetőség adódott a
hiány leküzdésére. A hosszú távú fenntartáshoz azonban további
befektetések szükségesek, mind materiális és immateriális
értelemben.
Kulcsszavak: versenyképesség, járműipari beszállítók,
klaszterfejlesztés
IRODALOM
Antalóczy Katalin – Sass Magdolna (2003):
Befektetésösztönzés és Magyarország csatlakozása az Európai Unióhoz.
Külgazdaság. XLVII, április •
WEBCÍM
Árva László (1997): Külföldi működőtőke,
hazai beszállítói kapcsolatok, külkereskedelmi mérleg és
technológiatranszfer. Közgazdasági Szemle. november •
WEBCÍM
Horváth Marianna – Kerekes I. – Patik R.
(2013): Elemzés a magyar klaszterfejlesztés elmúlt 4 évéről (tények
és tanulságok). Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Zrt., Budapest •
WEBCÍM
Kocsis Éva – Szabó Katalin (2000): A
posztmodern vállalat. Tanulás és hálózatosodás az új gazdaságban.
Oktatási Minisztérium, Budapest
Krajewski, Lee J. – Ritzman, Larry P.
(2005): Operations Management – Processes and Value Chains. Pearson
Education International
Lados Mihály – Kollár Katalin (2012): A
helyi gazdaságfejlesztés és a járműipar Győr példáján. In:
Rechnitzer János – Smahó Melinda (szerk.): A járműipari beszállítói
hálózat Kelet- Közép Európában és Magyarországon. Universitas-Győr
Nonprofit Kft., Győr
Palkovics László (2009): Auf das eigene
Know-how setzen, Wirtschaft in Ungarn – Das Magazin der
Deutsch-Ungarischen Industrie- und Handelskammer. 4,
Páthy Ádám – Róbert Péter (2012): A
járműipari beszállítók körében végzett kérdőíves felmérés
módszertana. In: Rechnitzer János – Smahó Melinda (szerk.): A
járműipari beszállítói hálózat Kelet-Közép-Európában és
Magyarországon. Universitas-Győr Nonprofit Kft., Győr
Rekettye Gábor (2011): Multidimenzionális
árazás. Akadémia, Budapest
Slack, Nigel – Chambers, S. – Johnston, R.
(2001): Operations Management. Pearson Education International
Szalavetz Andrea (1999): Technológiai
transzfer, innováció és modernizáció német tulajdonban lévő
feldolgozóipari cégek példáján. OMFB, Budapest
Török Ádám (1999): Verseny a
versenyképességért. Miniszterelnöki Hivatal Integrációs Stratégia
Munkacsoport, Budapest
Vörös József (2010): Termelés- és
szolgáltatásmenedzsment. Akadémia, Budapest
LÁBJEGYZETEK
1 A zöldmezős beruházás
olyan új ipari vállalkozást jelöl, amely korábban mezőgazdasági
művelés alatt álló területen jön létre, és a telephely teljes
egészében újonnan létesül üzemi előzmények nélkül.
<
2 A barnamezős beruházások
alatt azt a folyamatot értjük, amikor a leromlott állapotú,
többségében használaton kívüli, környezeti károkkal és
tulajdonviszony-problémákkal terhelt területeket megtisztítanak
terheiktől, és elvégzik az új használati funkcióhoz szükséges
infrastrukturális és funkcionális beruházásokat.
<
3 SWOT: Strengths –
erősségek; Weaknesses – gyengeségek; Opportunities – lehetőségek;
Threats – veszélyek.
<
|