regényműfaj átalakulásának utána nyomozó
esszégyűjteményétől (A regény válaszútjai, 1980) egy
irodalomelméleti válogatáson (Kétségektől a lehetőségekig, 1983) és
egy – Szerb Antal mellett gondolkodása másik meghatározójának –
Lukács Györgynek emléket állító gyűjteményen (Az évszázad csapdái,
1986) keresztül jut el teoretikus főművéig. Ez az akadémiai doktori
értekezéseként is szolgáló nagymonográfia két, akkor már éppen
divatjamúltnak számító bölcselő, Hegel és Lukács esztétikájának
műfajelméletét összevetve voltaképp a filozófiai esztétika
legitimitására kérdez rá (Filozófia és műfajelmélet, 1988). Az
irodalomtörténettől az irodalomelméleten keresztül a filozófiai
esztétikáig ívelő munkássága előbb, a nyolcvanas második felétől
bizonytalanabbul, utóbb, a kilencvenes évektől egyre határozottabban
az irodalmi esszéisztika felé kanyarodik: a „tudománytól” az
„irodalom” felé fordul tehát. Írásművészetében esszévé képes
alakítani a hagyományosan az esszé regisztere „fölött” és az esszé
„alatt” jegyzett műfajban született írásokat egyaránt, a
szaktanulmánytól a kritikán át a publicisztikáig. A pályafordulat
áramában született gyűjteményeit itt most csak fölsorolni tudjuk:
Eszmék – eszmények – nosztalgiák (1989), Találkozások (1992),
Vonzások és taszítások (1994), Fényjelek (1995), Duna-völgyi
reálfantasztikum (1998), Ezredvégi palackposta (2001), Az angyal és
a kard (2003), Kié ez a történelem? (2003), A „másik” város (2005).
A törekvés két legjelentősebb teljesítménye az életmű reprezentatív
darabjaiból összeállított két, terjedelmileg is, gondolatilag is
kiemelkedő, monumentális esszéválogatás, az Ars poetica – ars
teoretica (2006) és Az eltévedt lovas nyomában (2008).
Hosszú alkotói pályáján az irodalomértés két
nagyszabású szemléleti forradalmát is átélte: előbb, a 60–70-es
években a strukturalista-formalista, utóbb, a 80–90-es években a
posztstrukturalista-hermeneutikai esztétika és irodalomelmélet
eredményeivel kellett szembesülnie. A forradalmak persze az ő
gondolkodását sem hagyták érintetlenül, ám korántsem vált az új
irányok buzgó követőjévé. A tanulságokat a maga, egyszerre a
szellemtörténettől és a marxizmustól befolyásolt, történeti
szemléletébe építette be. Ebben az értelemben a kezdetektől fogva
máig Szerb Antal és Lukács György követője maradt: kedves
monográfiahőse és inspiráló szellemi ösztönzője egyaránt arra
tanították, hogy a műalkotás nem egyszerűen önmagában álló formai
struktúra vagy a befogadó által tetszés szerint továbbértelmezhető
szövegvilág. Nem: a mindenkori korszak szelleme és társadalma által
befolyásolt jelenség.
Alkatilag valószínűleg affirmatív személyiség lett
volna: az európai kultúra elkötelezett lokálpatriótájaként, a
művészetek és az irodalom értékeinek szenvedélyes birtokba vevője és
hűséges számon tartója, a korszellem változásai azonban kritikus
gondolkodóvá alakították. Fokozatosan „korszerűtlen elmélkedővé”, a
korszellem imperatívuszainak keserű bírálójává vált.
A felvilágosodás racionalitásfogalmának
megkérdőjeleződése a progresszióhitét kezdte ki, a „nagy
elbeszélések” ellehetetlenülését hirdető posztmodern a
történelemfogalmát provokálta, a humánkultúra veszélyeztetetté
válása a kultúrfilozófiai értékszemlélete ellen indított támadást.
Az utolsó években nem csupán elhatalmasodó betegségével kellett
megküzdenie: az ország politikai átalakulása is kedvetlenné tette.
Közelebbi ismerői megerősíthetik: kevesen vannak, akik nálánál
fájdalmasabban élték meg a harmadik magyar köztársaság bukását.
Távol állt tőle a közvetlen politikai szerepvállalás, nem óhajtott a
direkt közéleti publicisztika művelőjévé válni. Legutolsó kötete, a
2011-es Az elszabadult hajóágyú főhősei, Goethe bűvészinasa, Thomas
Mann Cipollája meg Victor Hugo „elszabadult hajóágyúja” azonban nem
hagynak kétséget felőle: a mesék bizony éppen rólunk szólnak.
Tavaly télen az irodalmi portál terjedelmes
életútinterjút készített vele. Az életpályáját és a munkásságát
egyaránt áttekintő izgalmas beszélgetésben beszámolt róla, hogy
néhány nagyesszét tervez még, amelyekben elmesélné, végül is miért
kellett neki úgy élnie, ahogy élt. A sors viszont nem volt kegyes
hozzá, ezek a mesteresszéi már nem születhetnek meg. Nekünk, hűséges
olvasóinak is mély bánatunkra.
(A kép forrása: www.nol.hu)
|