Mit nyújt ma egy magyar város?
A fenti kérdés a Gyűrűk és sugarak kötet alcímeként fogalmazódott
meg Horváth M. Tamás és Bartha Ildikó szerkesztőkben, miközben
„cseppben a tenger” módszerrel vizsgálták a magyar települések
átalakulófélben lévő közigazgatási feladatellátási és
közszolgáltatási kereteit – mégpedig Hajdúböszörmény városa esetén
keresztül. (A kutatást a Magyar Tudományos Akadémia és a Debreceni
Egyetem Állam- és Jogtudományi Karának közös MTA–DE Közszolgáltatási
Kutatócsoportja végezte a Helyi közszolgáltatások szabályozásai című
nagyobb projekt [2012-2016] keretében. A kötet lezárása után a
kutatás folytatólagosan karbantartott adatbankja elérhető az
interneten, felhasználónév, jelszó és elérhetőség igényelhető a
kutatócsoporttól.) A könyv egy hosszú kutatómunka negyedik állomása,
amelyben immár az említett gyökeresnek tűnő változások
következményeit igyekeztek a tanulmánykötet szerzői „ténymegállapító
célzatú” esettanulmányok sorával bemutatni (egészen pontosan
tizenhat elemzést tartalmaz a kötet). Az alábbiakban igyekszem
rekonstruálni a könyv által felszínre hozott legfontosabb
eredményeket, megállapításokat, különös tekintettel a települési
önkormányzatok közszolgáltatás-szervezési kereteiben lezajlott
változásokra, valamint elöljáróban szeretném kiegészíteni ezeket egy
– a témához szorosan kapcsolódó – elmélettörténeti kitekintéssel is.
A könyv címe a hajdúvárosoknak a településföldrajz
által jól ismert sugaras-gyűrűs szerkezetére utal, és a kötet ennek
a struktúrának megfelelően három nagy fejezetbe szervezi a város
működését analizáló írásokat. Ahogyan Hajdúböszörmény főteréről, a
központtól elindulunk kifelé a városból, a girbegurba utcácskák,
„kitérők” során át gyakran futhatunk zsákutcákba, „zugokba”, s az
utcák labirintusából kijutva a város egybefüggő belterületéhez
közvetlenül már nem tartozó régi tanyaközpontok és betelepült
zártkertek közé kerülünk, úgy bomlik ki az olvasó előtt a részben a
helyi viszonyok, ám mindenekelőtt a külső hatások által determinált
közszolgáltatások és szolgáltatásszervezési módok helyi rendszere.
Az első fejezet, mely a Vállalati körök címet viseli, a
közszolgáltatások biztosításában kulcsfontosságú gazdasági-pénzügyi
vonatkozások változását az önkormányzati tulajdonú gazdasági
társaságok megjelenésén, illetve az ezeket integráló ernyőszervezet
(holding) kialakításán keresztül tárgyalja. Ennek kapcsán
feltétlenül szükséges egy kitérőt tennünk a közszolgáltatások
szervezésének közelmúltja felé. Míg a rendszerváltás után még a
racionális állam weberi modellje mentén működött a magyar
közigazgatás és közfeladat-ellátás rendszere, addig az ezredforduló
környékére a menedzserszemlélet és az alternatív
szolgáltatás-szervezési módok beszivárogtak az állami és az
önkormányzati szférába, bár ezek nem társultak az átláthatóság, a
nyitottság és az elszámoltathatóság kritériumaival. A
neoliberalizmus gazdaságfilozófiája által támogatott új
közmenedzsment (NPM – New Public Management) akkor fejtette ki
leginkább a hatását Magyarországon, amikor annak hulláma már az
„élenjáró” nyugat-európai és angolszász országokban elakadt, sőt
visszahúzódóban volt, s a teoretikusok egy része már meghaladott,
„poszt”-irányzatként aposztrofálta. Mindenesetre ez a szemlélet az
államot kevésbé hatékony szereplőnek tekintette a piaccal szemben,
ezért az állami finanszírozás csökkentését és a magántőke bevonását
proponálta, valamint a vállalkozói attitűdöket kívánta meghonosítani
a közszolgáltatások megszervezése terén. Így az állam számos
végrehajtó kompetenciát ruházott át magáncégekre, amelyektől az
állandóan szűkülő források miatt költséghatékonyságot várt; ez a
várakozás azonban mind a mai napig nem igazolódott meggyőzően. Egy
sor állami és önkormányzati szolgáltatást piaci módon szerveztek
meg, és egyszerre kérték számon rajtuk a költségek csökkentését és a
hatékonyság növelését. Ugyanakkor azonban szinte csak olyan
területek vagy részterületek privatizálására vagy kiszervezésére
került sor, amelyeket jó haszonnal lehet működtetni, így az államnak
olyan területeken maradtak meg a kötelezettségei, amelyek kevéssé
voltak vonzóak a piac számára. A privatizáció elsődleges
következményeként az állami és önkormányzati közszolgáltatások
körének állandó csökkenésével párhuzamosan a magánszféra szereplői
igyekeztek kisajátítani a fizetőképes keresletet szolgáltatásaik
számára. Az állami szféra által ellátottak így azok lettek, akik a
magánszféra szolgáltatásait nem voltak képesek megfizetni. A fő gond
az, hogy ekként az állami szolgáltatások színvonala folyamatosan
csökkent, és annak javítására alig maradt remény, lévén e
szolgáltatások igénybevevői azok a legszegényebb rétegek voltak,
amelyek nem jutottak megfelelő politikai képviselethez, és így nem
tudtak megfelelő nyomást gyakorolni a döntéshozókra. A szolgáltatást
végző magáncégek képviselői jóval aktívabbnak bizonyultak, és jóval
hatékonyabb eszközökkel rendelkeztek az érdekérvényesítés terén,
mint az említett állampolgárok, akiknek így joggal lehetett az az
érzésük, hogy a politikai döntéseket a fejük fölött, egészen
pontosan egy demokratikus díszlet mögött hozzák meg, amelynek ők
maguk egyszerű legitimálói, rosszabb esetben puszta ornamensei
lehettek csupán. A széles felelősség alapján adott külső
felhatalmazások és megbízások kellő kontroll nélküliek maradtak, s
így óhatatlanul összekeveredtek a közösségi és a magándöntések. A
fentebb jelzett demokratikus deficitek mellett ekként megjelent a
korrupció is. Míg Nyugat-Európában már a kilencvenes évek
közepén-végén felerősödtek az NPM-reformok által okozott károkkal
kapcsolatos kritikák, addig ez Magyarországon majd tíz esztendőt
váratott magára. A nyugati országokban már jóval a 2008. évi
ingatlanhitelezési és bankválságot megelőzően bekövetkezett mind a
menedzserizmusban, mind pedig a közszolgáltatások megszervezése
terén a
|
|
neotechnokrata fordulat. A digitális korszak
kormányzásának (DEG – Digital-era Governance) is nevezett szakaszt
kevésbé jellemzi a vállalkozói szellem uralma, mint inkább az
individualista, piaci jellegű menedzseri felelősségi körök, az
átláthatóság, az elszámoltathatóság, a fokozott állami ellenőrzés,
illetve a szakértők politikában való felbukkanása és befolyásuk
folyamatos növekedése. Hazánkban ez az irányzat az utóbbi négy-öt
esztendőben nyert teret, mindemellett a magyar viszonyokat sokkal
inkább egy hibrid berendezkedés jellemzi.
Nos, visszatérve a témánkhoz, a Hajdúböszörményi
Vagyonkezelő Zrt. irányítása mellett 2012 elején létrejött holding
(„törzsház-konszern”) kebelébe nyolc 100%-ig önkormányzati tulajdonú
céget apportáltak. Ezek a cégek az átszervezések révén alkalmassá
váltak a projektszemléletű működésre, a pályázati lehetőségek
kiaknázására és az új önkormányzati befektetések feltételeinek
megteremtésére, vagyis ilyen módon sikerült a cégformában rejlő
gazdasági és pénzügyi előnyöket kihasználni. Ekképp a helyi szintű
közszolgáltatások ellátása három intézményi konstrukcióban történik:
a.) részben vagy egészben önkormányzati tulajdonú gazdasági
társaságok útján (ezek 2006 előtt önálló költségvetési intézményként
működtek), és ezeket a társaságokat egyesítette ernyőszervezetként a
vagyonkezelő cég 2012-től. Ezen holding hatáskörébe kerültek a
korábban kistérségi integrációba szervezett feladatkörök is
(hulladékgazdálkodás, víziközmű-szolgáltatás); b.) helyi/települési
költségvetési szerveken keresztül (egyprofilú, általános profilú és
összevont szervek); c. állami/központi költségvetési szervek
segítségével (megyei kormányhivatal, járási hivatal, KLIK). A humán
közszolgáltatások hierarchiájának csúcsán álló kulturális
szolgáltatásokat 2007 szeptembere óta alapvetően a Szabadhajdú
Nonprofit Kft. látja el, amely kilenc üzletággal működik. Emellett
egy igen aktív civil szektor és egy marginálisan jelenlévő
magánszektor jellemzi ezt a szolgáltatási ágazatot. A kultúra
vonatkozásában a három említett aktorcsoport sikeresen birkózik meg
a településszerkezet egyenetlenségeinek kezelésével. A konvergáló
folyamatok az egészségügyi ellátások terén is megjelentek az utóbbi
esztendőkben, s e téren az önkormányzatok súlyának növekedését
hozták magukkal. A kilencvenes évek funkcionális privatizációja
nyomán előállt helyzettel küszködve, mostanság a feladatellátásra is
elégtelen OEP-finanszírozás mellett az önkormányzatok anyagi
kondíciói határolják be, hogy mennyi pénzt tudnak az ellátások
fenntartására fordítani. A többféle ellátással bíró települések,
mint Hajdúböszörmény is, arra törekszenek, hogy a rendelkezésre álló
adottságok és lehetőségek mentén integrálják, centralizálják és
municipializálják ezeket a közszolgáltatásokat. A helyi
önkormányzati pénzügyek vitele és a gazdálkodás terén – akárcsak a
humán szolgáltatások esetében – az elmúlt négy-öt évben általánossá
vált a kiábrándulás a piaci megoldásokból, közvetlenebb az állami
részvétel, megnőtt a központi politikai függés és az adminisztratív
elszámoltathatóság jelentősége. Elsősorban a köznevelés rendszerének
és finanszírozásának átrendezésével, recentralizációjával
Hajdúböszörmény éves bevételei majd kétharmadukkal (egészen pontosan
62%-kal) csökkentek 2011 és 2014 között. Az így lecsökkent
költségvetés, a zsugorodó helyi autonómia és pénzügyi-gazdálkodási
önállóság – amint azt fentebb láthattuk – más eszközök alkalmazására
kényszeríti az önkormányzatokat. A Kifordulók címet viselő második
fejezet az intézményi szociális szolgáltatásokat, a szegregációs
problémákat és azok kezelését, a testület kezében maradt
feladatellátást, valamint a hatósági szolgáltatások helyzetének
átalakulásán túl az oktatási rendszer recentralizációjának hatásait
és a Debreceni Egyetem hajdúböszörményi karának a helyi
feladatellátásba való bekapcsolódását mutatja be. A köznevelés
országos rendszerének központosítása része annak a politikai
programnak, amely a közszektorban újfajta elszámoltatási viszonyokat
kíván teremteni. Célja a rendszer hatékony működtetése, a minőség
egységesítése, a felzárkóztatás és a gazdasági-társadalmi fejlődést
támogató szakképzés kialakítása. Eszközei: az állami működtetésbe
vétel (KLIK, tankerületek), a kiadások visszafogása (szektorálisan a
GDP arányában történt ráfordítás a 2010-es 3,6%-ról 2013-ban 2,3%-ra
csökkent), a pedagógus életpályamodell bevezetése (központi
bérfinanszírozással és bérrendezéssel), a duális képzés alkalmazása
a szakképzésben. Valószínűsíthető azonban, hogy a fenti célokat
egyáltalán nem vagy csak részben éri el az oktatási kormányzat. Az
egyetemi kar bevonása a helyi feladatok ellátásába csak részben
sikerült. Kulturális és köznevelési téren olajozott az
együttműködés, az emberi erőforrás-fejlesztés, a romák
felzárkóztatása tekintetében is vannak eredmények, ám a kar városi
kormányzásba való bekapcsolódása és a közös pályázati projektek
megvalósítása kapcsán némi hiányérzetünk támadhat. A harmadik
fejezetből – Nyalábok és zugok – az egyházak, a civil szervezetek
közszolgáltatásokban betöltött szerepéről, a köztemetők
üzemeltetéséről, a közrend-közbiztonság helyzetéről és a lokális
gyermekvédelmi hálózatról kaphatunk részletes és pontos képet.
Az olvasó számára úgy tűnik tehát, hogy a helyi
közszolgáltatás-szervezés rendjét erőteljesen megváltoztató
folyamatokat vizslató – az egyetemi oktatók, a kutatók és a
gyakorlati szakemberek által elvégzett – empirikus kutatás arra
jutott, hogy az önkormányzati feladatelvonás, az igazgatási szintek
közötti felelősségmegoszlás új rendszerében – ha nehezen is –,
Hajdúböszörmény megtalálta a maga modus vivendijét. (Horváth M.
Tamás – Bartha Ildikó szerkesztők: Gyűrűk és sugarak. Mit nyújt egy
magyar város? Budapest–Pécs: Dialóg Campus Kiadó, 2014, 344 p.)
Pénzes Ferenc
egyetemi adjunktus,
Debreceni Egyetem Állam- és Jogtudományi
Kar
|
|