Krízis és növekedés az Európai Unióban
A második világháború után – igaz, mélyre zuhant bázisról – tartósan
gyors növekedést mutatott fel kontinensünk politikai értelemben vett
nyugati fele, megtámogatva a Marshall-tervben rendelkezésre
bocsátott pénzügyi erőforrásokkal; ez volt a német, francia, olasz
gazdasági csoda korszaka. Ekkor még a szovjet érdekszférába bevont
országok is gyors újjáépítési növekedést produkáltak, de a
kelet-európai gazdasági modell hamar elérte teljesítőképessége
valódi határait, míg a gazdasági integrációt felépítő nyugati
demokráciák az újjáépítési szakasz lezárultával is gyors fejlődésre
lettek képesek. Ez azonban a múlt: az utóbbi években az immár
kibővült Európai Unióban gyengélkedik a növekedés. Ám Halmai
Péternek az Akadémiai Kiadónál 2014-ben kiadott könyvének címével
ellentétben az Európai Unió nincs krízisben, azaz folytathatatlan
rendkívüli helyzetben. Nem is ez a mű központi témája, hanem az a
fejlemény, hogy az európai integráció országainak többségében mélyre
esett a gazdaság természetes, avagy potenciális növekedési
képessége.
A potenciális kibocsátás és annak növekedése a
makrogazdasági értelemben fenntartható, tehát inflációt nem
gerjesztő és a munkanélküliségi rátát annak természetes mértékén
megtartó hipotetikus pályára vonatkozik. Mint ilyen, eltér a
tényleges GDP-szinttől és annak aktuális változásától, vagyis minden
pillanatban kisebb-nagyobb rés áll fent az aktuális kibocsátási
szint és a számított potenciális szint között (output gap). A
tényleges növekedési adatok mögött ugyanis mindig megtalálhatók
egyedi tényezők, ciklikus hatások, akár gazdaságpolitikai
beavatkozások, amelyeket ökonometriai módszerekkel kiszűrve
juthatunk el ehhez a bizonyos potenciálhoz.
Halmai Péter elemzésének középpontjában az a
jelenség áll, hogy a 2008-as gazdasági-pénzügyi válságot követően az
európai potenciális növekedés üteme megtört, és a válság
lezárultával sem állt vissza az eredeti pályára. Ez bizony komoly
eltérés a világ más térségeihez, különösen pedig Európa hagyományos
viszonyítási pontját, utolérési célját jelentő Egyesült Államokhoz
képest: az amerikai gazdaság is recesszióba került 2007 után, de
előbb tért vissza a gazdasági teljesítmény a krízis előtti szintre,
potenciális növekedési üteme is csaknem teljesen helyreállni
látszik. Ezzel szemben Európában – elég széles országonkénti
szóródást mutatva – gyenge maradt a konjunktúra, és a hosszabb távú
előrejelzések szerint tartósulhat a stagnálásközeli állapot.
A szerző a saját modellszámításainak bemutatása és
elemzése előtt alapos áttekintést ad a gazdasági növekedési
elméletek klasszikusainak és továbbfejlesztőinek eredményeiről.
Különösen azokat emeli ki, amelyek a nemzetgazdaságok induló
fejlettségi (jövedelmi) állapotában meglevő különbségek
mérséklésére, azaz a konvergenciára vonatkoznak. A korábbi elméletek
(és a köznapi gondolkodás) alapján az várható, hogy a kevésbé
fejlett gazdaságok az előttük járóknál gyorsabban növekednek, vagyis
különösebb előfeltételek nélkül is bekövetkezik a konvergencia. Volt
is erre számos példa, hiszen a fejlettebb, gazdagabb országokból
beáramló tőke és az onnan átvehető, lemásolható technológia
gyorsíthat a fejletlenebb gazdaság növekedésén. Ám a világban mégsem
tűnt el a fejlettségbeli különbség, sőt a konvergencia helyébe néha
divergencia lép.
Az itt bemutatott adatok alapján kimondható, hogy
az európai integrációba belépő gazdaságok zöme sokat profitált a
közös piacból, majd később az Unióból. Izgalmas kontrafaktuális
(azaz a bekövetkező tényekkel ellentétes, a „mi lett volna, ha nem
lépnek be” szcenáriót feltételező) becslő módszerrel megállapítható,
hogy Írország, Lengyelország, a három balti ország tartósan és
nagymértékben nyert a tagságból. Hazánk is
|
|
élvezett bizonyos növekedési és termelékenységi
többletet. Kisebb, de még mindig pozitív hatás mutatható ki a csehek
esetén, míg Görögország esetében nem segített a tagság. A lényeges
különbségek nyilván az eltérő nemzeti gazdaságpolitikákkal is
összefüggnek: a görög kormányok populista, felelőtlen politikái
mellett nem nagy meglepetés a felzárkózás elmaradása.
Egészében véve azonban jól működött a 20. század
közepén kialakuló európai növekedési modell, amely a nagyfokú
külkereskedelmi nyitottság, a pénzügyi integrálódás, a technológia
adaptáción is alapuló gyors termelékenység-növekedés pillérjein
nyugodott. Azonban ez a modell kimerítette lehetőségeit, Európa
immár nem képes konvergálni a rugalmasabb amerikai gazdasághoz.
Átmeneti népességnövekedést követően hamarosan csökken a
népességszám (nagy országonkénti eltérések mellett), és a gazdasági
növekedés többi magyarázó tényezőjének alakulása is a potenciális
növekedés tartós gyengeségét vetíti elő. A szerző nem részletezi
számításaiban a magyar esetet, de az látható, hogy mi az új
tagállamok csoportján belül a „sebezhetők” alcsoportjába tartozunk
Bulgáriával, Romániával és (talán) Szlovéniával együtt. Ebben az
alcsoportban a térség szempontjából mintának, benchmarknak tekintett
fejlett nyugat-európai országokhoz való közebb kerülésnek gyengék az
esélyei.
Meglehetősen borús ez a kép. Ahogy a szerző
fogalmaz: „A magyar növekedési potenciál már a válság előtt, az
EU-csatlakozás után csökkenésnek indult, s megfeleződött. A krízis
kitörése után tovább csökkent, majd három éven át gyakorlatilag
megszűnt. Annak dinamikája csak 2016-ban éri el az 1%-ot. Minthogy a
kibocsátási rés negatív előjelű, az aktuális növekedés dinamikája
átmenetileg magasabb lehet a jelzett ütemnél. Ám fenntartható,
dinamikus növekedési pálya csak a potenciális növekedés ütemét
tartósan növelő strukturális reformok révén lehet elérhető” (201.).
Az idézett részből kiolvasható a válasz az olvasóban nyilván
felmerülő kérdésre: az egy százalék alatti természetes növekedési
ütemet kihozó modellel miként fér meg a 2014-es év örömtelien magas,
csaknem négyszázalékos tényleges GDP-növekedése? Nos, mindaddig,
amíg a kibocsátási rés negatív, azaz a gazdaság keresleti vagy más
egyéb okok miatt a meglevő lehetőségei alatt teljesít, mód nyílik a
természetes ütemet meghaladó növekedésre. Esetünkben úgy 2016-ra
szűnik meg a képességszintünktől való elmaradás, és onnantól
fenntartható módon (például újabb eladósodást vagy inflációs
élénkítést nem vállalva) csak 1% körül nőhet gazdaságunk.
Hacsak nem valósulnak meg a növekedési képességet
megnövelő strukturális reformok. Az utóbbiak mibenlétét azonban nem
fejti ki a szerző, ahogy az utóbbi időszak gazdaságpolitikai
gyakorlatát sem értékeli. A számokból azonban látszik, hogy a
tőkeállomány, a munkaállomány és az endogén növekedési tényezők közé
sorolható intézményi tényezők (jogbiztonság, transzparencia,
korrupcióveszély, az erőforrások allokációjának ésszerűsége) terén
hazánk jelentős lemaradásba került néhány más új tagországgal
szemben. Térségünkben mások már eddig is komoly
konvergenciateljesítményt értek el a fejlettebb nyugati
társadalmakhoz viszonyítva, és hosszú távú kilátásaik is jobbak. A
magyar vonatkozás a műben alapvetően az európai dilemmák részeként
jelenik meg, így hazai teendőink kifejtését nem is kérhetjük számon
a szerzőn, aki így is vastag művet tett le az olvasó elé. A benne
foglalt tényanyag és a bemutatott projekció továbbgondolásra
szorítja az olvasót. (Halmai Péter: Krízis és növekedés az Európai
Unióban. Európai modell, strukturális reformok. Budapest: Akadémiai,
2014. 370 p.)
Bod Péter Ákos
DSC, tanszékvezető egyetemi tanár
Budapesti Corvinus Egyetem
|
|