Farkas lett, a Közgazdasági Kar dékánja pedig
Huszár Géza (Magyar Közlöny, 1945. 119.). Heller Farkas rektori
kinevezése megkérdőjelezhetetlen, mivel a professzor a legnagyobb
tekintélyű közgazdász volt Magyarországon. Huszár Géza pedig a
kereskedelmi és politikai számtan, valamint a biztosítási matematika
és interpolációszámítás európai hírű kutatója volt. 1945 végén több
közgazdász professzor kinevezésére is sor került. Egyetemi tanár
lett a Közgazdasági Karon Marky Hugó (Magyar Közlöny, 1945, 154,
165.). A Budapesti Tudományegyetem Jog- és Államtudományi Kara
Közgazdaságtan és Pénzügyi Tanszékén pedig Varga István (Magyar
Közlöny, 1945, 173.). 1945 decemberében egyetemi tanári kinevezést
kapott továbbá a Szegedi Tudományegyetem Jog és Államtudományi Kara
Statisztikai Tanszékére Schneller Károly, valamint a Közgazdasági
Tanszékre ifjú Beér Elek (Magyar Közlöny, 1945, 203.).
1946-ban lett egyetemi tanár a Magyar
Agrártudományi Egyetem Mosonmagyaróvári Osztálya Közgazdasági
Tanszékén Heller András (Magyar Közlöny, 1946, 101.). Nem volt
közgazdász, de a nemzetközi közgazdászképzés szempontjából fontos
volt, hogy a Közgazdasági Kar Keleti Intézetének professzora lett
Germanus Gyula, a világhírű orientalista (Magyar Közlöny, 1946,
101.). A professzori kinevezéseket értékelve megállapítható, hogy
Heller András és Marky Hugó megfelelt az egyetemi tanári kinevezések
követelményeinek. Germanus Gyula és Varga István tudományos hírneve
vitathatatlan. Igen kiváló szakember volt Schneller Károly
statisztikus is, aki továbbfejlesztette a standardszámítás
módszerét, újszerű népsűrűségi és termelésszínvonal-mérési arányokat
dolgozott ki, és eredményeket ért el a kollerációszámítás területén.
A tudományos elit utánpótlása szempontjából az
akadémikusok megválasztása és a professzori kinevezések mellett
fontos szerepet töltenek be a magántanári habilitációk. A II.
világháború utáni egy-két évben a rendszerváltás, valamint a
tudományos előmenetelt akadályozó numerus clausus és nullus miatt
Magyarországon igen sokan szereztek egyetemi magántanári fokozatot.
A legtöbben az orvostudomány területén habilitáltak. A források és
dokumentumok tanulmányozása közben a közgazdaság-tudomány területén
azonban habilitációt nem fedeztem fel (Magyar Közlöny, 1945–1946).
A közgazdaságtudományi elit egyetemi pozíciói
illetve a vezetői beosztások az 1946/ 1947-es tanévben annyiban
módosultak, hogy Heller Farkas helyett a József Nádor Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetem rektora Csűrös Zoltán vegyész lett, a
Közgazdaságtudományi Karon Huszár József dékánt Márffy Ede, a
közigazgatás és a pénzügyi jog professzora követte (Magyar Közlöny,
1946, 188, 202.).
5. Akadémiai reform és a közgazdászok
A magyar tudományos élet a két világháború között nemzetközi
mércével mérve átlagosan közepes színvonalat képviselt. Egyes
területek jóval a nemzetközi színvonal alatt álltak, voltak viszont
olyan természet- és bölcsészettudományi ágazatok, amelyek kimagasló
eredményeket produkáltak. A II. világháború előtti tudományos életet
negatívan értékelő – elsősorban természettudósok és műszakiak – úgy
látták, hogy a rendszerváltással bekövetkező átalakulással hatalmas
távlatai nyílnak a tudománynak. Úgy gondolták, hogy a tudomány
vezető szerepet fog játszani az új Magyarországon. Szent-Györgyi
Albert például úgy vélte, hogy hazánk újjáépítésének legfontosabb és
leglényegesebb tényezője a mindeddig csak kis százalékban kihasznált
agyvelőállomány (Szabad Nép, 1945. április 1.; N. Szabó, 1988).
Az akadémiai élet újraindulása már 1945. március
8-án elkezdődött, azzal, hogy Melich János nyelvész összehívta az
MTA elérhető tagjait, hogy megbeszélje a szervezet újraindítását.
Első intézkedésként működőképessé kívánták tenni a Magyar Tudományos
Akadémiát. Egyetértettek abban, hogy az eltávozott József főherceg
helyett Kornis Gyula filozófus vegye át az Akadémia vezetését. Az
ideiglenes elnök az április 26-i összgyűlésen célul tűzte az MTA
megújhodását, beilleszkedését a demokráciába, a részvételét az
újjáépítésben és bekapcsolódását a nemzetközi tudományos
együttműködésbe. Mivel Kornis az akadémiát demokratikus intézménynek
tartotta, annak modernizálását a régi keretek között alapvető
szervezeti átalakítások nélkül is megoldhatónak gondolta
(Tilkovszky, 1975).
A természettudósok számára a megújhodás a
természet- és műszaki tudományok súlyának növelése és a humán
tudományok súlyának csökkentése lett volna. Szent-Györgyi Albert
ilyen értelemben sürgette a változást. A két tudóscsoport közti
vitában a közgazdászok nem vettek részt. Az Akadémia eredeti
funkciójához ragaszkodó, többséggel rendelkező humán csoport azonban
visszautasította a természettudományok igényeinek megfelelő
átalakításokat. A reformot szorgalmazó természettudósok a május 28-i
nagygyűlésen viszont komoly áttörést értek el a tagválasztásban. A
harminchét új levelező tagból tizennégy fő képviselte a
természettudományokat, a tizenöt rendes tag között hét
természettudós volt található, a hét tiszteleti tag sorában három fő
volt a természettudományok képviselője. Az újonnan megválasztott
akadémikusok közé két közgazdász, Theiss Ede és Varga István is
bekerült. Mindketten a legrangosabb tudományos testület levelező
tagjai lettek. Varga István a közgazdaságtan és a gazdaságföldrajz
összefüggéseit feltáró elemzései alapján megérdemelten lett levelező
tag. A dinamikai közgazdaság-tudomány és társadalmi folyamatok
viszonyát feltáró kutatásai szintén érdemessé tették Theiss Edét a
levelező tagságra.
A legfelső vezetői szinten lényegében nem történt áttörés a
természettudósok javára. A háború utáni akadémia elnökévé Kornis
Gyula filozófust, másodelnökévé Vendl Aladár geológust, főtitkárrá
Voinovich Géza irodalomtörténészt választották (Fekete, 1975, 549.).
Az MTA megújhodásáért küzdő természettudományi csoport a magyar
tudományos élet problémáinak megoldását a régi keretek között nem
tartotta megoldhatónak, ezért a modernizálás érdekében a konfliktust
is vállalta a hagyományokhoz ragaszkodó humán tudósok csoportjával.
Szent-Györgyi Albert és Bay Zoltán vezetésével 1945. július 30-án
megalakították a Természettudományi Akadémiát (Tilkovszky, 1975,
352.).
Az első modernizálási kísérletek, az MTA
átalakítása olyan problémákat vetett fel, amilyenekre a politika nem
volt felkészülve, de nem is érezte illetékesnek magát a
beavatkozásra. Mivel a modernizálás a pártok programjában
megfogalmazódott, ezért képviselőik és sajtójuk támogatta a
tudományos élet reformját (Balogh – Izsák, 1977; Kemény 1945.;
Szabad Nép, 1945. ápr. 19., jún. 12., szept. 26.; Kis Újság, 1945.
május 3., május 6., július 27.; Szabad Szó, 1945. április 22.,
Népszava, 1945. május 4.).
Mivel a magyar tudományos élet problémái 1945
nyaráig nem oldódtak meg, a természettudósok elvárásainak
megfelelően a kérdésről különböző fórumokon folyt a vita. A
tudományos élet modernizálásának politikai jellege is volt, mert az
átalakításért küzdők azokkal kerültek összeütközésbe, akik
tudományos pozícióikat még a háború előtt szerezték. A tudomány
autonómiájához ragaszkodó természettudós csoport az eredménytelennek
ítélt kezdeményezések után hajlandóságot mutatott a tudomány
területén politikai eszközök felhasználására is.
A modernizálást sürgető tudósok a demokratikus
átalakulásra és a gazdasági fejlődésre hivatkozva nyomást
gyakoroltak a humán tudósok csoportjára, akiknek az MTA-n és az
egyetemeken belül nagyobb szavuk volt, mint a reformmal síkra
szállóknak. A reformcsoportnak kedvezett, hogy a természettudósok és
a műszakiak egy olyan tudományos élet mellett érveltek, amely az
országot és a magyar tudományt a tudományos fejlődés meghatározó
trendjeihez kívánta kapcsolni. A természettudományi csoport
helyzetét az is javította, hogy olyan – elsősorban baloldali –
politikai erők támogatták, akik a Magyar Tudományos Akadémia
átalakítását ambicionálták. A tudományos élet reformjáról ezért
tovább folyt a vita. A Társadalomtudományi Társaság ankétján, 1946.
január elején Moór Gyula jogász, a budapesti tudományegyetem rektora
kifejtette, hogy vannak súlyos hibák, ezért mélyreható reformokra
van szükség, ugyanakkor úgy látta, hogy Szent-Györgyi Albert
túlságosan a természettudós szemszögéből nézi a kérdést. Moór Gyula
szerint a tudománypolitika társadalmi kérdés, ezért a problémát
kompromisszummal meg lehet oldani. A meglévő adottságokból,
emberekből kell kiindulni, ezért a gyökeres reform helyett a meglévő
intézményrendszer javítását szorgalmazta (Kis Újság, 1946. január
6.).
A Társadalomtudományi Társaság által rendezett
összejövetelen megütköztek a hagyományokhoz kötődő koncepciók és a
radikális átalakítást sürgetők elképzeléseivel, a problémák azonban
nem oldódtak meg.
A Magyar Tudományos Akadémia életére a politikai
pártok direkt befolyást nem tudtak gyakorolni, viszont a
modernizálási törekvésekre hatással voltak a tudománypolitikai
viták, annak ellenére, hogy a megoldásnak a szervezeten belül
kellett eldőlnie. A természettudósokat és a műszakiakat támogatta az
a Magyar Kommunista Párt, amely nem értett egyet a tudomány teljes
autonómiájával, ezért a reform érdekében külső, a politika részéről
kezdeményezett beavatkozást is indokoltnak tartott (Szabad Nép,
1946. április 2.). Az MKP Értelmiségi Bizottsága július 11-i
ülésének egyik napirendi pontjaként szerepelt az MTA kérdése. Lukács
György nemzetközi hírű kommunista filozófus elkészítette az
akadémiai tagok listáját, s ezt Fogarasi Béla, a párt
tudománypolitikusa adta át a bizottságnak, a Szociáldemokrata
Párttal való tárgyalás és a közös álláspont kialakítása céljából.
(PTI. Arch. Titk. Fi. 636. Az ülés anyagáról és a lista sorsáról
nincs információnk.) A nyár folyamán a Magyar Kommunista Párt
Tudományos Bizottsága is tárgyalt a tudományos élet kérdéseiről
(PTI. Arch. 274-24/2).
A természettudósok és a politika felől érkező
kihívások miatt a humán csoport engedményekre kényszerült, de a
Természettudományi Akadémia sem akarta az MTA-t felszámolni, csak a
megújhodást elérni, ezért a két akadémia között folytatódnak a
tárgyalások. Az 1946. július 1-i összülésen Moór Gyula beszámolt
arról a megállapodásról, hogy az esedékes nagygyűlésen beválasztják
a III. osztályba a Természettudományi Akadémia azon tagjait, akik
nem tagjai az MTA-nak, és ezt követően a Természettudományi Akadémia
megszűnik.
Arról is döntöttek, hogy az MTA III. osztályát
kettéválasztják. Ezentúl a III. osztály matematikai, fizikai,
kémiai, a műszaki tudományok osztálya lesz, míg a IV. osztály a
biológia és az orvosi tudományok osztálya. Megegyeztek abban is,
hogy a III. és IV. osztály taglétszáma egyenlő lesz az I. és II.
osztály együttes taglétszámával. Közös egyetértéssel megállapodtak
arról, hogy az elnöki tisztségre Kodály Zoltánt, másodelnöknek
Szent-Györgyi Albertet jelölik, főtitkár pedig Voinovich Géza marad.
A szervezeti reformot úgy próbálják megoldani, hogy az Akadémia
tagjai számát 160-ra csökkentik, s minden szakosztálynak 20 rendes
és 20 levelező tagja lesz (Népszava, 1946. július 1., Szabadság,
1946. július 4.). Az MTA tagválasztó és tisztújító nagygyűlésén
egyhangúlag Kodály Zoltánt választották elnökké, Szent-Györgyi
Albertet másodelnökké, főtitkár ismét Voinovich Géza lett (Szabad
Nép, 1946. július 27.).
1946. július 24-én került sor az új levelező,
rendes, és tiszteleti tagok megválasztására. A huszonhat levelező
tagból mindössze négyen képviselték a humán tudományokat, közgazdász
nem volt közöttük. A kilenc új rendes tag közé viszont
beválasztották Laky Dezső közgazdászt. Kijelenthetjük, hogy Laky
Dezső kimagasló tudományos munkássága alapján megérdemelten került
az MTA rendes tagjai sorába.
A II. világháború utáni magyar
közgazdaság-tudományi elit helyzetét értékelve megállapíthatjuk,
hogy a tudományos eliten belül a közgazdászok nemcsak a legkisebb
létszámú csoport volt a Magyar Tudományos Akadémián és a
felsőoktatás rendszerében, hanem azt is, hogy az elemzett időszakban
a legvisszafogottabb érdeklődés e körül az elitcsoport körül alakult
ki. Az is megállapítható, hogy az Akadémia reformjával kapcsolatos
vitákban és az egyetem átalakításával összefüggő polémiákban a
közgazdászok nem játszottak fontos szerepet.
A közgazdászokkal kapcsolatos érdeklődés
elmaradásának egyik magyarázatát abban látjuk, hogy a Magyar
Tudományos Akadémia átszervezésével összefüggő elképzelések
elsősorban a természettudományi és humán elitek összecsapásában
nyilvánult meg, amitől viszont a gazdaságtudományi elitek magukat
távol tartották. A közgazdászok szerepe ebben a harcban azért is
„leértékelődött”, mert létszámukból kifolyólag sem jelentettek olyan
erőt, amely a küzdelem kimenetelét befolyásolhatta volna. A
közgazdász professzorok a felsőoktatásban – elsősorban az
egyetemeken – szintén nem képviseltek olyan erőt, amely a két nagy,
egymásnak feszülő tudóscsoport küzdelmébe érdemben beleszólhatott
volna.
A közgazdaság-tudományi elit nemcsak az MTA-n és a
felsőoktatásban maradt passzív, hanem a tudományos életet érintő
vitákat befolyásolni igyekvő civil szervezetek, tudományos
társaságok tevékenységében is visszafogott volt, illetve nem vett
részt. A közgazdászok tudományos „passzivitása” nemcsak a
tudománypolitikai vitákban volt tetten érhető, hanem abban is, hogy
ezen a tudományterületen nem volt fokozatszerzés, és hogy a
korszakban – szemben más tudományterületekkel – közgazdász
habilitációra nem is került sor.
Mivel a politikai pártok nem tulajdonítottak nagy
fontosságot a közgazdaság-tudományi elitnek, ezért a professzori
kinevezések és az akadémiai tagság körül sem alakult ki konfliktus
vagy sajtópolémia. A gazdaságtudományi elit egyes képviselőivel
kapcsolatosan a baloldali pártok – elsősorban az MKP – indítottak
támadást a csoport egyes tagjai ellen. E támadás elsősorban a
Horthy-korszakban politikai szerepet vállalt agrár-közgazdászok
ellen irányult.
Meglepő, hogy a demokratizálást és modernizálást
meghirdető pártok a közgazdászokkal és a gazdaságtudományi elittel
nem foglalkoztak tudományos és gazdaságpolitikai fontosságuknak
megfelelően, ugyanakkor egy új Magyarország megteremtése és a
világra való nyitás minden politikai erő programjában szerepelt. Az
átalakulást, a fejlődést előmozdító közgazdaság-tudomány
1945–1946-ban a politika számára nem vált fontossá. Tudományosan
megválaszolandó kérdés, hogy politikai hegemóniára törekvő, a
demokrácia játékszabályaival 1946 őszétől szakító Magyar Kommunista
Párt, illetve a kommunisták vezető szerepét elfogadó koalíciós
pártok baloldala mikor és milyen szerepet szánt a
közgazdaság-tudományi elitnek, illetve támaszkodni szándékozott-e a
„régi” közgazdászokra egy tervgazdaságban gondolkodó politika, vagy
csak kizárólag egy „új” szemléletű közgazdasági elittel kívánta
megvalósítani az ország gazdasági átalakítását, illetve az egyetemi
reformban a közgazdászképzést.
Kulcsszavak: Magyar Tudományos Akadémia, közgazdaságtan,
értelmiségi elitek
IRODALOM
Balogh Sándor – Izsák Lajos (1977): Pártok
és pártprogramok Magyarországon, 1944–1948. Tankönyvkiadó, Budapest
Beck Mihály (főszerk.) (1990): Akadémiai
Kislexikon. Akadémiai, Budapest
Fekete Gézáné (főszerk.) (1975): A Magyar
Tudományos Akadémia tagjai 1825–1973. MTA Könyvtára, Budapest
Földes Ferenc (1976): Válogatott írások.
Kossuth, Bp.
Heksch Ágnes (1962): Adatok a numerus
clausus történetéhez. Pedagógiai Szemle. 7–8, 613–619.
Kemény Gábor (1945): Demokratikus
iskolareform. Embernevelés. 1–2, 19–20.
Kenyeres Ágnes (főszerk.) (1967–1968):
Magyar Életrajzi Lexikon, I–II. Akadémiai, Budapest
Ladányi Andor (1981): A felsőoktatás
helyzetének fő vonásai 1945–1948. In: Molnár János (szerk.):
Tanulmányok a MEFESZ történetéből 1945–1948. Felsőoktatási
Pedagógiai Kutatóközpont, Budapest, 129–134.
N. Szabó József (1988): Viták a tudományos
élet és az MTA modernizálásáról 1945–1946. Kutatás-Fejlesztés. 2,
121–131.
Nemzetgyűlés Naplója (1948): Nemzetgyűlés
Naplója Hiteles Kiadás, Második kötet, Athanaeum. Irodalmi és
Nyomdai Részvénytársulat Könyvkiadó, Budapest
Pach Zsigmond Pál (főszerk.) (1975): A
Magyar Tudományos Akadémia másfél évszázada 1925–1975. Akadémiai,
Budapest
Sinkovics István (szerk.) (é. n.) Az
Eötvös Loránd Tudományegyetem története, 1945–1970. Eötvös Loránd
Tudományegyetem, Budapest
Tilkovszky Lóránt (1975): A Magyar
Tudományos Akadémia a felszabadulás után. 1945–1948. In: Pach
Zsigmond Pál (főszerk.): A Magyar Tudományos Akadémia másfél
évszázada 1925–1975. Akadémiai, Budapest, 349–350.
LÁBJEGYZETEK
1 A tanulmány egy nagyobb
kutatási téma része, amely feltárja a II. világháború utáni magyar
tudományos elitcsoportok helyzetét.
<
|