A modern büntetés-végrehajtás
alapvetése Európában
A magyar jogtörténeti irodalomban szép számmal találhatunk a modern
büntetés-végrehajtás kialakulásával foglalkozó színvonalas munkákat.
Gazdag a választék a korabeli büntetőpolitikai elemzésekből is. A
megkésett magyar reformkor szinte összeforrott a büntetőpolitika
nemes, megújító szándékával. Széchenyi István, Kossuth Lajos, Deák
Ferenc és Szemere Bertalan egyaránt sokat tett a korszerű
büntetőpolitika megteremtéséért. Az 1843-as reformjavaslatokat
tartalmazó törvénytervezetek azt bizonyítják, hogy az akkori vezető
politikusok szerint a törvény előtti egyenlőség nem valósulhat meg
egy alapvető büntetőpolitikai fordulat végrehajtása nélkül.
A jogtörténet és a büntetőpolitika hazai
kincsestárában különösen értékes gyöngyszem Mezey Barna könyve a
fenyítőházak forradalmáról. A fenyítőház ugyanis tőlünk nyugatra a
polgári átalakulás, a városi fejlődés, a protestáns erkölcsi értékek
felülkerekedésének szimbóluma, ezért a legmegfelelőbb
büntetés-végrehajtási intézmény az újkori büntetőpolitikai fordulat
tanulmányozására.
A fenyítőházak kialakulásának és működésének bemutatása alkalmat
adott a szerzőnek arra, hogy igen pontosan elemezze azokat a
társadalmi, kultúrtörténeti, gazdasági folyamatokat, amelyek
szétfeszítették a középkori bosszúálló hatalom által alkalmazott
gyötrő, kínzó, megsemmisítő büntetőeljárási és végrehajtási
gyakorlatot. A szerző szenvedélyes és nagyon alapos forráskutató,
így munkája eredményeként élvezetes olvasmány az emberi élet, a
munka és a munkával megszerezhető erkölcsi és anyagi elismerés
társadalmi felértékelődési folyamatának bemutatása a korabeli
büntetőpolitika alakulására.
Az egyes, a nemzeti kultúrához, a korabeli
adottságokhoz igazodó híres európai fenyítőházak részletes
ismertetése előtt az olvasó átfogó képet kap a munka és a büntetés
fokozatosan végbemenő történeti összefonódásáról. Így például
megismerheti a középkori városok „kényszerített közmunkáját”, a
gályarabság kincstári alkalmazásának feudális rendjét. A munkáltatás
a feudális kori büntetésekben még csak nagyon kivételesen
intézményesült. A feudális abszolutizmus korában kezdődött el, a
polgári fejlődésben jött létre, majd a fenyítőházakban bontakozott
ki az a máig tartó folyamat, amelyben a munkáltatás a
szabadságelvonás-büntetés intézményes járuléka lett. (Zárójelben
jegyzem meg: a globalizáció korában kialakuló társadalmi kirekesztő
mechanizmusokban a munkahelyek tartós hiányával kell számolni. Ha a
munka a szabad életben csak a szerencsések számára elérhető, akkor
éppen mostanában szakadhat meg a börtönmunkáltatás gazdag és a
büntetés céljai szempontjából sokszínű történelmi folyamata is.
Egyre több börtönlakó van már most nemcsak szabadságvesztésre, hanem
tétlenségre is ítélve.)
A polgári fejlődésben kialakult fenyítőházak
történetének bemutatása alkalmat ad a szerzőnek arra, hogy
élményszerűen és hitelesen bemutassa a szegénység és a
szegénygondozás máig változó megítélésének történeti előzményeit. „A
szegény hol reputációval bírt, hol lenézett páriává züllött. Egyszer
megbecsült célpontja volt a vallásos pártfogásnak, másszor a vallás
nevében büntetendő vagy fenyítendő gazemberként üldözték”– írja a
szerző (58.). A polgári értékek, intézmények előzményei messze
visszanyúlnak a rendiség korszakába, ezen belül is a legendásan
fejlett városokba. Ennek
|
|
természetes következménye, hogy a városi
szegénygondozásban találkozunk először a munkaképes koldusok
munkakényszerével. Az angol munkástörvény 1349-ben tesz először
különbséget érdemes és érdemtelen szegény között azzal, hogy az
utóbbiak megregulázása a korabeli városi rendészet és
igazságszolgáltatás feladata. Itt találta meg a szerző a kutatása
tárgyát képező fenyítőházak előképeit.
A reformációnak köszönhetően alapvetően
megváltozott a munka ethosza és – elsősorban Luther és Kálvin
tanainak hatására – a korabeli büntetőpolitikában széles körben
intézményesült a kényszermunkáltatás. A munka ettől kezdve a
kereszténység fogalmához tartozott. A protestáns erkölcsök szerint a
munkátlan csavargó, a koldus, az élősködő parazita az életmódja
miatt vált büntethetővé, és a kiszabott büntetést egyre gyakrabban
hajtották végre fenyítőházban. A keresztényi bűnhődésbe beiktatott
munkakényszerrel, a munkára szoktatás intézményesítésével pedig a
középkorban használt brutális kényszerítő elemek maradványai
eltűnhettek a büntető igazságszolgáltatásból. Helyüket felválthatta
a munkára szoktatás, amely a mai komplex reintegráció büntetési
céljának előképe.
A fenyítőház mint állami büntetés-végrehajtási
intézmény nem általános európai jelenség, de bemutatásával a
szerzőnek alkalma nyílt arra, hogy tetten érje a szegénységkontroll
modern büntetés-végrehajtási gyakorlatának fordulópontját. A szerző
megállapítása szerint „A fenyítőházi mozgalom a reneszánsz és a
reformáció befolyásolta közgondolkodásban vegyes funkciójú,
rendészeti célú és egyben büntető intézetek meghonosításával a
szegénység és a vele kapcsolatos bűnözés remélt problémáinak
megoldását készítette elő. A kor felfogása még nem tudott szabadulni
attól a középkori gyakorlattól, amely a büntetőjogot a társadalmi
konfliktusok legkézenfekvőbb elintézési módjának tekintette.” (10.)
Majd később így folytatja: „A protestáns társadalmak a középkor
sommásan kezelt bűnözőtársadalmának irányából valamiféle kaput
nyitva, a fenyítőházba terelte a ’haszontalan’ , de nem
javíthatatlan elemeket.”
A rendkívül érdekes, jól olvasható könyv mának
szóló tanulsága számomra az, hogy a szerző által részletesen és
hitelesen bemutatott fenyítőházból kifejlődő büntetőpolitikai
gyakorlat többnyire humánus, szakmailag hiteles, sokszínű és főleg
előremutató folyamata napjainkban új fordulatot vett. Jó néhány
országban, köztük Magyarországon, ismét a büntetőjog, a tágabb
értelemben vett kriminálpolitika hatáskörébe került a szegénység, a
társadalmi kirekesztettség okozta társadalmi konfliktusok feloldása.
A mai szakmai tudásunk szerint azonban a hatalomgyakorlás ilyen
technikái a nagyon keserves küzdelemben megteremtetett demokratikus
alapintézményeket alapjaiban veszélyeztetik. Mezey Barna könyvéből
az olvasó azt a következtetést vonhatja le, hogy az a középkori
körülményekből kivezető történelmi folyamat, amelyben a civilizáció
eljutott a fenyítőházból a modern, a reintegrációt és a társadalom
védelmét egyaránt szolgáló és csak a legvégső esetben alkalmazott
börtönig, legalább olyan keserves küzdelemben zajlott, mint amivel
remélhetőleg mostanában szembesül a szakma, amikor a mai jogállami
értékek „rehabilitációját” kell végrehajtania. (Mezey Barna: A
fenyítőházak forradalma. A modern büntetés-végrehajtás alapvetése
Európában. Bp.: Gondolat Kiadó, 2015)
Gönczöl Katalin
kriminológus, ELTE, ÁJK, Kriminológia
|
|