Ha plágiumról beszélünk, mindegyikünk fejében ott
gomolyog egy homályos rossz érzés: ez helytelen, és figyelni kell
rá, hogy elkerüljük. Az ezen való őrködés és az ennek helyes
kezelésére való megtanítás szokásosan az oktató, illetve a
szerkesztő feladata. De pontosan mi is a plágium? Valóban
egyértelmű-e, és megítélhető-e?
Példaként egy amerikai alkotmánybíró, Potter
Stewart híres véleményét idézném, melyet arról adott, hogy egy adott
film pornográf-e: „Most nem definiálom pontosabban azokat a
tételeket, melyekről azt gondolom, hogy ennek a leírásnak
megfelelnek [kemény pornográfia], és talán nem is sikerülne
értelmesen megtennem. De tudom, hogy az-e, amikor látom, és a film,
amelyről itt szó van, nem az.” 2
Nagyon bölcs megállapítás. Ténylegesen létezik
jóízlés, és létezik belső megérzés. Sajnos azonban ez azt is
jelenti, hogy sok eset egyedi mérlegelés kérdése, és erre nem lehet
jogot építeni. Ha a bíráló is és a szerző is egyetért abban, hogy
valami plágium, akkor kijavítják. Ám ha ebben véleményeltérés van,
akkor nincsen egyértelmű definíció. Vagy mégis? Az interneten sok
definíciót találunk, például:
„Plágium: szellemi tolvajlás, más művének közlése
saját név alatt, a mű alapgondolatának vagy részleteinek
felhasználása a szerzőre való hivatkozás nélkül.” (Magyar Értelmező
Szótár)
„Plágiumnak vagy plagizálásnak nevezik azt a
cselekedetet, ha valaki egy másik ember (az eredeti szerző) munkáját
saját publikált munkájában hivatkozás, forrásmegjelölés és/vagy
szerzői engedély nélkül felhasználja, azt sajátjaként tünteti fel,
és ezzel az eredeti szerző jogait sérti.” (Wikipédia)
„Plágium a mások ötleteinek, tudományos
eredményeinek, szavainak, szövegeinek átvétele és sajátként való
feltüntetése.” (az MTA Etikai kódexe,
URL2)
Már ezen definíciók között is van különbség, nem is
kicsi. Az elsőben ott áll:
• a szerzőre való hivatkozás hiánya,
a másodikban megjelenik
• a szerzői engedély hiánya (legalábbis
vagylagosan),
• az eredeti szerző jogainak sérelme, azután más
definíciókban még feltűnőbb az
• anyagi kár (vagy elmaradt haszon).
Mennyire használhatók a fenti szempontok kritériumként annak
eldöntésére, hogy valami plágium-e? Mert ezek a szempontok aránylag
világosan eldönthetők.
Példák
Az egyetemi hallgató szakdolgozatot ír. Egy társa már elkészített
egy hasonló témájú dolgozatot, és felajánlja neki, hogy a kész
szövegből használjon fel, amit akar.
Mindannyian felszisszenünk. Pontosan ez az, amit el
szeretnénk kerülni. De tény, hogy szerzői engedély van, az eredeti
szerző jogait nem sérti, és anyagi kárt nem okoz. Az angolszász
gondolkodásmód persze érzékeli, hogy a hallgató ezzel jogosulatlan
előnyhöz jut, és a korosztályi karrier-versenyben előbbre kerül,
mint megérdemelné – de nálunk ez kevésbé fontos.
Plágium? Persze hogy az, még akkor is, ha többször
is megemlíti a forrást.
A szakmai konferenciák egy része azzal is csábítja
a szerzőket, hogy a konferenciára megírt cikkből nagyobb presztízsű
folyóiratcikket lehet készíteni, amely hamar megjelenik a
konferencia-célszámban. Ez jó. Csakhogy a konferenciacikk nyilvános,
megjelenik az interneten, és így a folyóiratcikk bírálója azt látja,
hogy ez bizony már megjelent. A szerző azonos, de ez mindössze azt
jelenti: ez önplágium. A cikket elutasítják, mert nincs kellő
mennyiségű új anyag benne.
A szerző bajban van. Számára a folyóiratcikk
fontos. A konferenciacikk végleges szövege általában nincs
elbírálva, ezért az elfogadás után a szerző dönti el, mit tesz bele.
A szerző pedig eredményeinek egy részét visszatartja a
konferenciacikkből: az úgyis megjelenik, és így a folyóiratcikk
kellő új anyagot tartalmaz majd. Mindössze az történik, hogy a
szerző szándékosan nem a lehető legjobb konferenciacikket írja meg.
A jogot nem éri sérelem, csak éppen a közlemény eredeti célja (és a
jó erkölcs) sérül.
Mindezeken a problémákon felül a folyóiratok egyre
inkább üldözik az önplágiumot (Lásd például
URL3) is, amikor nem mástól,
hanem korábbi saját cikk(ek)ből vesz át valaki részeket. A fenti
három definíció erre nem vonatkozik, de az önplágium akkor is
probléma, és a már publikált részek szó nélküli megismétlése csalás,
akkor is, ha a szerző nem tulajdonít el semmit, saját magának pedig
nyilván ad engedélyt (ez sokszor jogszerű, a kiadó az önmagától való
átvételeket sokszor közvetlenül engedélyezi is), csak éppen új
információ publikálása helyett virtuálisan növeli meg közzétett
műveinek számát vagy méretét.
A plágiumkereső programok mindkettő megtalálását
segítik.
A plágium mint csalás
A fentiek miatt a plágium nem elsősorban jogi, hanem erkölcsi
kategória. Jogi eszközökkel gyakran nem kezelhető. Létezik szerzői
jogsértés is, de nem minden plágium jogsértés. Viszont minden
plágium etikai vétség. A lényeg a csalás: arra irányul, hogy az
olvasó elhiggye, hogy mi találtunk ki valamit, pedig nem… finom
lelkiismeretű emberek számára még az akaratlan plágium is plágium: a
félrevezetés még akaratlanul is félrevezetés.
A csalás természetét jól érzékelhetjük Moldova
György kicsit abszurd írásából:
„…Balaskó most már minden töprengés nélkül aláírta
a kötelezvényt, melyben elismerte, hogy a »Gumikutya és Gumimacska
Tröszt«-ben sem a termelésben, sem a fegyelem terén nem tapasztalt
semmi kivetnivalót. Noch elégedetten nézte a papírt.
– Rendben van, természetesen egy percig sem marad itt tovább, bízza
csak rám. A továbbiakról majd kint tárgyalunk.
Gyufát vett elő, és elégette a Balaskó által aláírt
kötelezvényt. Balaskó értetlenül bámulta.
– Mit csinál?
– Én nem őrzöm páncélszekrényben ezeket az
iratokat, elégetem őket, az sokkal hasznosabb, mert így fokozódik a
levegő szenny- és aljasságtartalma, ami lényegesen megkönnyíti a
munkámat.” (Moldova György: Gumikutya)
Valami ilyesmi a baj a szakdolgozat-másolással is.
Nem is a tételes kár a fontos, hanem az, hogy a dolgok lényegét éri
sérelem (a szakdolgozat megírása gyakorlás is lenne, és a tudást is
bizonyítaná).
Mit szeretnénk elérni?
Azt tehát többé-kevésbé érzékeljük, mit nem
szeretnénk. Azonban a mások munkájához való viszony ennél sokkal
bonyolultabb. A tudományos kutatással és publikációval kapcsolatos
elvárások között ezek is szerepelnek:
• mindenki (kutató, hallgató, különösen
doktorandusz) ismerje és mutassa be mások kapcsolódó eredményeit,
• ehhez képest definiálja a sajátjait,
• világosan válassza el a kettőt.
Természetesen más a hallgató, és más a kutató. A
hallgatótól nem feltétlenül várunk el új eredményt: sokszor mások
eredményeinek megértése és saját gondolati körében való
megfogalmazása elég. A kutatótól legalább minimális mennyiségű új
eredményt várhatunk el.
A fenti követelmény egyrészt azt kívánja, hogy a
szerző mások eredményeit összefoglalja, másrészt az, hogy ne
másoljon. A kettő között azonban néha keskeny az ösvény. Még inkább
az, ha eldöntésére az egyre divatosabb plágiumkereső programok
egyikét használjuk.
|