Az évek előrehaladtával egyre súlyosabb
következményekkel találkozunk, amit a szakma fekete pedagógiának
nevez. Egy reprezentatív vizsgálat szerint a megkérdezett gyermekek
döntő többségének van iskolai sérelme. A sérelmek, fájdalmak
túlnyomó részét pedagógusok okozták, de jelentős számban vannak a
kortársaktól elszenvedett sérelmek is. A sérelem tartalma
leggyakrabban a megalázó büntetés, az igazságtalan értékelés, a
személyiség becsmérlése, verbális agresszió, fizikai agresszió,
segítségadás elmulasztása, alaptalan gyanúsítás. A következmények
pedig a visszahúzódásban, romló társas kapcsolatokban,
megemésztetlen önvádban, testi és lelki betegségekben, a tanulási
teljesítmény romlásában jelentkeznek, melyek kezeléséhez senkitől
nem kapnak segítséget (Hunyadiné et al., 2006, 87.).
Az iskola kapcsolat- és bizalomromboló hatása azért
érdemel különös figyelmet, mert a vizsgálatok többsége
megerősítette, hogy a csecsemőkorban kialakult kötődési mintázatnak
(biztonságos, bizonytalan, elkerülő, dezorientált) a későbbi
életpályát meghatározó ereje attól függ, hogy az időben előrehaladva
milyen megerősítést kapnak a korai élmények. Ha egy biztonságosan
kötődő gyermek – akit testvérek és szerető család vár haza –, kerül
az iskolák kötődésromboló közegébe, az befolyásolja ugyan az ő
kapcsolati kultúráját, de néhány év alatt kiheverheti a hatását
(Hunyadiné et al., 2006, 85.). Ha azonban egy bizonytalan kötődésű
gyermek, esetleg csonka családban, egykeként felnőve találkozik az
iskolák versenyeztető, egymást legyőzető kultúrájával, más típusú
eredményekre számíthatunk: értékrendszere, mentalitása véglegesen a
bizalomvesztés és az elzárkózás irányába mozdulhat. A társas
kapcsolatok számára bizonytalanságot, szorongást, félelmet és az
ismétlődő megaláztatás kockázatát hordozhatják, ezért egyre inkább
kerülni fogja a párkapcsolatok kialakítását, aminek következményeit
a demográfiai adatokban visszaköszönni látjuk.
Az iskolák szervezeti működésének ismert és eltűrt
anomáliái súlyosan károsítják a gyermekek, fiatalok
kapcsolatépítési, a párválasztási, életvezetési, utódgondozási
készségeit. Nem támogatják a családépítéshez szükséges kölcsönös
tisztelet és tolerancia elsajátítását, az egymásról való odaadó
gondoskodást, a feltétel nélküli szeretet megnyilvánulási formáit,
az elköteleződést a választott pár mellett és a gyermekét ápoló,
nevelő, biztató, bátorító, családanya és -apa szerepek
elsajátítását. Ezek a körülmények különösen azokat sújtják, akik
házasságon kívül születtek, és testvérek nélkül nőnek föl, és ezért
otthonról sem kapnak megfelelő mintákat és támogatást.
Az évtizedek óta kizárólagosan uralkodó pedagógia
(Hőrich, 2015, 57.) nincs átgondolva a kliensek, a gyermekek és a
pedagógusok – és nem utolsósorban népegészségügyi, mentálhigiénés,
családbarát nézőpontból, működésmódja éppen ezért gyenge
hatékonyságú, és még a deklarált célokkal is gyakran ellentétes
hatású.9 Egy 2014-es
ombudsmani vizsgálat így fogalmaz: „a tanulók felnőtté válását
elősegítő nemcsak oktatási, hanem nevelési tevékenység végzésére a
jelenlegi rendszer nem alkalmas.” (Székely, 2014, 16.) Nyugodtan
kimondhatjuk, hogy iskoláink többsége nem képes arra, hogy lelki,
fizikai, szociális értelemben, érzelmileg és spirituális tekintetben
egészséges, tanulóképes, szeretetteljes társas kapcsolatokat építő,
családbarát generációkat neveljen fel, és mindezzel hatalmas mértékű
terhet rak a társadalom szociális ellátórendszereire (Halász, 2001)
és jövőjére.
Amikor tehát a demográfiai folyamatok meghatározó
komponenseit keressük, a gazdasági megfontolások mellett figyelembe
kell vennünk az egyes generációk kisgyermekkori, majd iskolai
szocializációjának körülményeit, mert párválasztási és utódgondozási
képességeiket, gondolkodásukat, attitűdjüket, értékrendszerüket,
magatartásukat ezek legalább olyan mértékben határozzák meg. Csak
ezen tényezők együttesének kezelésével tudunk működőképes megoldást
találni a demográfiai válság megoldására.
Építsünk család- és gyermekbarát
társadalmat, iskolákat
Ha hihetünk Bowlby – széles körben elfogadott – kutatási
eredményeinek, akkor azt látjuk, hogy a korai érzékeny és részben
genetikailag, illetve a tudattalanban kódolt anya–gyermek kapcsolat
zavartalanságában teremtődik meg, épül fel, szilárdul meg a
személyiség szeretni tudó és szerethető képessége. Ennek a
képességnek a kialakulása biztosítja az egyén, a család, a
társadalom számára az élet folytonosságát, „isteni üzenetét”
(Tornielli – Galeazzi, 2015, 38.), amit a keresztény világ minden év
karácsonyán ünnepel, és a képzőművészet remekművei évszázadok óta
folyamatosan újrafogalmaznak. Az anya–gyermek kapcsolatban van
kódolva az emberi teremtés folytonosságának misztériuma. Ezért
zavartalanságának biztosítása nemzetstratégiai érdekünk, és az
egyetlen járható útnak tűnik a demográfiai válság hosszú távú
kezeléséhez. Túl a személyes életlehetőségeken, a népesedési
kérdéseken, a társadalmi bizalom és értékrendszer formálásán,
meghatározza a nemzet gazdasági teljesítményét és népünk lelkületi,
spirituális dimenzióit.
A család gyermekgondozási kultúrájának újraépítése
mellett ebben óriási szerepük van az iskoláknak és az egyetemeknek.
„A nevelés nem korlátozódhat pusztán technikai ismeretekre, az
emberi személy átfogó fejlődését kell szolgálnia.”(Ferenc pápa,
2014) Kívánatos tehát az iskolák működésének átalakítása, ami a
fiatalok számára élhető, örömteli, együttműködő és nem kirekesztő
hatású (Benda, 2002, 2007), és ezért tizenöt–húszéves távlatban
népességünket növekedési pályára képes állítani.10
Ehhez az állami intézményrendszer minőségorientált
fejlesztésére van szükség, a modern „tanulószervezeti” modell
felépítésére, az intelligens állam kialakítására, amely erkölcsében
és emberi, szervezeti erőforrásokban, működési folyamatokban a világ
élvonalában áll, és maradéktalanul betölti érdekegyeztető, kultúra-
és nemzetépítő szerepét.
Sürgős feladatok
A hosszú távú programok mellett azonnali cselekvésre is szükség van,
az időtényező meghatározó. Ha megvizsgáljuk a magyar népesség
korösszetételét, szembetűnik, hogy a Ratkó-unokák népes11
kohorsza 2015-ben a harmincnyolc–negyven év közötti életkorban van.
A fiatalabb évjáratok lélekszáma évente ötezer fővel csökken.
Döntő kérdés, hogy a legnépesebb korosztály gondolkodását és
élethelyzetét képesek leszünk-e egy-két év alatt (!) olyan irányba
befolyásolni, hogy legalább még egy gyermeket vállaljon? (2014-ben
valamivel emelkedett a születések száma, de ez éppen a szülőkor
végén lévő Ratkó-unokák népes kohorszának gyermekeit jelenti. Az
elmozduláshoz évi tíz-tizenkétezerrel több gyermekre volna szükség.)
(1. ábra: a III. sz. vonal az elérhető gyermekszámot mutatja,
a IV. sz. vonal a népesség reprodukciójához szükséges
születésszámot.)
Ha nem jó irányban keressük a megoldást, tovább
várakozunk a jó szerencsére, vagy csak két év múlva kezdünk hozzá a
megkerülhetetlen átalakításokhoz, a kisebb létszámú korosztályokkal
már soha nem tudunk a népességszámban fordulatot elérni.
Sürgetően szükség van tehát arra, hogy részletesen
feltárjuk a kohorsz területi elhelyezkedését, és ennek ismeretében
(a helyi vállalatokkal, állami és civil szervezetekkel, egyházakkal
összefogva) célcsoportra, rétegspecifikus és akár személyre szóló
operatív beavatkozási tervet készítsünk (legyen pénzügyi,
személyiségfejlesztési, kapcsolati vagy más tényező a kritikus
pont), és rövid idő alatt meg kell teremteni a feltételeket a
nehézségek elhárításához. Ha egy ilyen jól felépített beavatkozási
terv erre a népes kohorszra sikeresnek bizonyul, megteremtheti a
társadalmi bizalmat és hitet a további beavatkozásokhoz.
Tanulmányunkban bemutattuk a nemzetünk létét
fenyegető népesedési krízis adatsorait, az eddig született
felismeréseket és magyarázatokat, s a kötődéselmélet által
bizonyított korai anya–gyermek kapcsolat meghatározó folyamatait az
utódgondozási képességek kialakulására. Ezután feltártuk az 1950-es
évek családpolitikájának következményeit, majd az iskolák
működésének rejtett tantervébe épült szocializációs folyamatokra
pillantottunk rá, és alternatív forgatókönyv kidolgozásához
fogalmaztunk meg javaslatokat.
Kulcsszavak: történeti demográfia, családi és iskolai
szocializáció, kötődéselmélet, a nők foglalkoztatása, bölcsődei
ellátás, rejtett tanterv, korfa, jövőkép és stratégia, család- és
gyermekbarát társadalom
SZAKIRODALOM
Andorka Rudolf (2001): Gyermek, család,
történelem. Századvég, Budapest
Benda József (2002): A kooperatív
pedagógia sikerei és szocializációs lehetőségei Magyarországon I–II.
Új Pedagógiai Szemle. 9–10. •
WEBCÍM
Benda József (2007): Örömmel tanulni -
Humanisztikus kooperatív tanulás. Agykontroll, Budapest
Bowlby, John (2009): A biztos bázis, a
kötődéselmélet klinikai alkalmazásai. Animula, Budapest
Coloroso, Barbara (2014): Zaklatók,
áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak. Harmat, Budapest
Faragó Tamás (2011): Bevezetés a történeti
demográfiába. Budapesti Corvinus Egyetem •
WEBCÍM
Ferenc pápa (2014): Beszéd az Európai
Parlamentben. Magyar Kurír. 2015. november 25. kedd 15:08 •
WEBCÍM
Frey Magda (1999): Nők a munkaerőpiacon.
In: Pongrácz Tiborné – Tóth István György (szerk.):
Szerepváltozások. Jelentés a nők és férfiak helyzetéről. Tárki,
Budapest
Halász Gábor (2001): A magyar közoktatás
az ezredfordulón. OKKER, Budapest •
WEBCÍM
Hunyadi Györgyné – M. Nádasi M. – Serfőző
M. (2006): Fekete pedagógia. Argumentum, Budapest
Kapitány Balázs (2008): A „GYED-hatás”. Az
1985 és 1996 közötti családtámogatási rendszer termékenységre
gyakorolt hatása. Demográfia. 51, 1, 51–78. •
WEBCÍM
Koncz Katalin (1985): Nők és férfiak.
Magyar Nők Országos Tanácsa–Kossuth, Budapest
KSH – Központi Statisztikai Hivatal
(2012): Magyarország 2011. KSH, Budapest •
WEBCÍM
KSH – Központi Statisztikai Hivatal
(2013): A népesség száma Európában 2 százalékkal növekedett, 2013.
július.Piackutatások.hu 2013. július 25. •
WEBCÍM
Ranschburg Jenő (1993): Szeretet, erkölcs,
autonómia. Integra-Projekt Kft., Budapest
Spéder Zsolt – Kapitány Balázs (2007):
Gyermekek: vágyak és tények. (Műhelytanulmányok 6.) KSH
Népessegtudományi Kutató Intézet, Budapest
Szabó László Tamás (1988): A „rejtett
tanterv”. Magvető, Budapest
Székely László (2014): Az alapvető jogok
biztosának Jelentése az AJB-1378/2014. számú ügyben. Kézirat,
Alapvető Jogok Biztosának Hivatala, Budapest •
WEBCÍM
Tornielli, Andrea – Galeazzi, Giacomo
(2015): Ferenc pápa: Ez a gazdaság öl. Jezsuita, Budapest
Vukovich Gabriella (2000): A népesség
reprodukciójának, a népességszám alakulásának és befolyásolásának
kérdései. In: Cseh-Szombathy László: Népesedés és népességpolitika.
Kézirat, KSH, Budapest
Zsolnai Anikó (2001): Kötődés és nevelés.
Eötvös, Budapest
URL1:
www.hktprogram.hu
LÁBJEGYZETEK
1 Részlet a szerző
hamarosan megjelenő, A szakadék szélén című könyvéből
<
2 Ha a gyermek hat hónap
után veszti el anyját, amikor már kiépült a kötődési minta, erős
szeretetigény jellemzi, de csalódása őt is „hűtlenségre”
sarkalhatja. Az ilyen szeparációs traumát átélt felnőtt „félve egy
újabb eltaszítástól”, nem fog szorosan kötődni, megrendült a bizalma
a kapcsolatokban.” (Bowlby, 2009, 54.)
<
3 Ha az anya elvesztése
hathónapos kor előtt történik, és huzamosabb ideig tart, súlyosan
sérül a gyermek képessége emocionális kapcsolatok létesítésére.
Érzelemszegény, sivár személyiséggé válhat. (Bowlby, 2009, 54.).
Megfigyelések szerint az intézetben nevelkedett csecsemők
nyolc-kilenc hónapos korukban „feküdtek vagy ültek, tágra nyílt,
kifejezéstelen szemmel, dermedt, mozdulatlan arccal, a messzeségbe
meredve, mintegy kábulatban.” (Ranschburg, 1993, 74.)
<
4 Az 1984-es mikrocenzus
adatai (KSH,1985,121.,155.)
<
5 Az erőszakos munkába
állítás mellett ebben az időszakban voltak az internálások, a
beszolgáltatások, működött a besúgóhálózat, a faluközösségekből a
városokba terelték a tömegeket, a családok szétszakadtak stb., ezek
még jobban megterhelték a gyermekvállalást. Az 1956-os forradalom
után kivándorolt 163 ezer ember is nagyobb részt a szülőképes fiatal
korosztályt tizedelte.
<
6 KSH:adatok: az
élveszületések, házasságok, válások száma. A házasságok és a válások
számának görbéje -22 évvel balra tolva, hogy vizuálisan is követhető
legyen az adott nemzedékhez tartozó házasságok és válások száma. A
I. jelzésű mezőben a meg nem kötött házasságok, a II. jelzésűben a
meg nem született gyermekek tartománya látható. (KSH, 2012)
<
7 A házassághoz a
legfontosabb tényezők a fiatalok szerint azok, melyek a „kapcsolat
harmóniájához tartoznak: megbízhatóság, szerelem, kölcsönös
megbecsülés, jó szexuális kapcsolat és hasonló gondolkodás” (Székely
Levente, 2013, 70.; Dukay-Szabó és mtsai, 2013).
<
8 Ez annak ellenére ma is
általánosnak mondható, hogy legalább 25 éve elérhető már
Magyarországon is a gyakorlatban és kísérletekkel bizonyított,
alternatív tanulásszervezési módszer, amely a proszociális
viselkedés támogatása mellett magas szinten biztosítja a kiváló
tanulmányi eredmények elérést is. (URL1) Emellett a szakirodalom más
módszereket és megoldásokat is támogat, de elterjedésükről mégsem
beszélhetünk.
<
9 A PISA vizsgálat
eredményei azt mutatják, hogy az egyes oktatási rendszerek nemcsak a
tanulók átlagos képességeiben különböznek, hanem abban is, hogy
milyen mértékben képesek csökkenteni a szociális, kulturális és
gazdasági háttérből eredő hátrányokat. Az országos
kompetenciamérésből és a nemzetközi vizsgálatokból is az derül ki,
hogy a magyar diákok szövegértési, matematikai és természettudományi
mérésekben mutatott képességeit elsősorban a szülők iskolai
végzettsége határozza meg. Másutt is ez a legfontosabb teljesítményt
befolyásoló tényező, de a mi diákjaink esetében ez a hatás erősebb.
(PISA, 2010)
<
10 „A feladat nem kisebb,
mint felizzítani a nemzet életerejét, amely először egy pezsgő
kulturális életben, egy gyermekközpontú társadalomban és ezt
követően a nemzet gyarapodásában mutatkozhat meg”. Korniss Gyula
(Kovátsné, 1995, 77).
<
11 A legnépesebb
évjáratban 89 750 (38 éves) hölgy él, a legkisebb létszámú kohorsz
67 325 hölgyet takar (ők 2015-ben 32 évesek). •
WEBCÍM •
<
|