III. Az ART társadalmi elfogadottsága
Az ART elterjedtsége mellett az ART társadalmi elfogadottsága is
fontos kérdés a szociológusok számára, hiszen az elterjedtség és az
elfogadottság hathat is egymásra. Ha egy adott társadalomban
elterjedtebb az ART, akkor valószínűleg elfogadóbb is ezzel
kapcsolatosan a közvélekedés. Ugyanez fordítva is igaz lehet: ha
tehát elfogadóbb a közvélekedés az ART-tal, akkor valószínűleg az
előbb-utóbb elterjedtebbé is válik az adott társadalomban.
Az ART elfogadottságát egy attitűdkérdéssel mértük,
melyet a European Value Study (EVS), egy európai nagymintás,
longitudinális survey-kutatás 2008-as hullámában tettek fel először.
A kérdőív felvétele kérdezőbiztosok alkalmazásával történt. A
tizennyolc évnél idősebb magyar lakosságra reprezentatív minta 1513
főből állt, míg a harmincnégy országra vonatkozó minta nagysága 45
863 fő volt. A kérdés a következőképpen hangzott: „Kérem, mondja meg
a következő állításokról, hogy azokat mindig megengedhetőnek
tartja-e, vagy soha meg nem engedhetőnek tartja, vagy valami a kettő
között: Mesterséges, vagy laboratóriumi megtermékenyítés”. A
kérdésre egy tízfokú egyetértési skálán lehetett válaszolni, ahol a
10-es azt jelentette, hogy mindig megengedhető, az 1-es pedig azt,
hogy soha meg nem engedhető.
Az érvénytelen válaszok száma ennél a kérdésnél
valamivel magasabb volt, mint a többi kérdésnél: 6,8% körül alakult,
míg a többi kérdésnél általában 1–5% közé esett ez az arány. Az
egyes országok között az érvénytelen válaszok arányában jelentős
különbségek találhatóak: ez egyrészt abból eredhet, hogy az
alkalmazott kifejezés mennyire elterjedt, másrészt pedig, hogy magát
a mesterséges megtermékenyítést mennyire ismerik a kérdezettek az
adott társadalomban. Magyarországon a válaszmegtagadók aránya ennél
a kérdésnél az átlag alatt volt, mindösszesen a válaszadók 1% nem
válaszolt valamilyen okból. Az 1.
ábra az egyes országokban mutatja meg a válaszok átlagát.
Látható, hogy az északi országok és Bulgária a
leginkább elfogadó. Miközben Románia és két katolikus ország,
Lengyelország és Olaszország a legkevésbé elfogadóak között
helyezkednek el. Bulgáriában a mesterséges megtermékenyítéssel
kapcsolatos megengedő attitűd meglepő lehet, hiszen ez az egyetlen
posztszocialista ország, amely az északi országokhoz hasonló
átlaggal rendelkezik.9
III.1 Mi befolyásolja a mesterséges
megtermékenyítéssel kapcsolat attitűdöket? • A szocio-demográfiai
változók közül a nemnek, az életkornak, az iskolai végzettségnek és
a háztartás jövedelmének10
volt szignifikáns hatása e kérdés megítélésére.
Nem – Mind Magyarországon, mind Európában a nők
elfogadóbbnak bizonyultak a mesterséges megtermékenyítéssel
kapcsolatban, mint a férfiak (Szalma, 2014; Szalma – Djundeva,
2014). Ennek hátterében az állhat, hogy a gyermekvállalás fontosabb
a nőknek, mint a férfiaknak, hiszen a nőket egészen kisgyermek koruk
óta az anyává válás feladatára nevelik a legtöbb társadalomban
(Szalma, 2014).
Életkor – A legidősebb korosztály a legkevésbé
elfogadó ebben a kérdésben. Habár sem a magyar, sem a nemzetközi
mintán nem találtunk teljesen lineáris összefüggést az életkori
csoportok és az ART elfogadása között. A legfiatalabbak, a 18–29 év
közöttiek és a 30–39 év közöttiek nem különböznek szignifikánsan
ebben a kérdésben. A legfiatalabb korosztály valószínűleg nyitottabb
mindenféle technikai újításra, míg a 30–39 év közöttiek a legtöbb
európai országban az első gyermekvállalás életkorában vannak, emiatt
érzékenyebbek lehetnek a téma iránt (Szalma, 2014; Szalma –
Djundeva, 2014).
Iskolai végzettség – A magasabb iskolai
végzettségűek mindkét mintán elfogadóbbak az ART-tal, mint az
alacsonyabb végzettségű társaik. Emögött az is állhat, hogy a
magasabb végzettségűek több információval rendelkezhetnek a
mesterséges megtermékenyítéssel kapcsolatban (Szalma, 2014; Szalma –
Djundeva, 2014).
A háztartás jövedelme – A háztartás jövedelmének
Magyarországon nincs szignifikáns hatása, a harmincnégy országban
azonban azt találtuk, hogy minél magasabb a háztartás havi
jövedelme, annál elfogadóbbak a kérdezettek a vizsgált kérdés
tekintetében. Ennek hátterében az húzódhat, hogy a jobb anyagi
helyzetben élőknek jobb hozzáférési lehetőségük van az ART-hoz,
hiszen a legtöbb esetben ezek költséges eljárások, melyet az
egészségbiztosítás csak részben fedez. A jobb elérhetőség pedig
pozitívvá teheti az ART-tal kapcsolatos attitűdöket (Szalma, 2014;
Szalma – Djundeva, 2014).
Vallás – A felekezethez tartozásnak a magyar
adatokon nem volt szignifikáns hatása (Szalma, 2014). Azonban a
harmincnégy országot vizsgálva jelentős különbségekre bukkantunk
(Szalma – Djundeva, 2014). A muszlimok a legkevésbé elfogadóak az
ART-tal, míg az ortodox egyházhoz tartozók elfogadóbbak, mint a
katolikusok. A nem vallásosak nem különböztek a katolikusoktól. Az
ortodox egyházhoz tartozók azért lehetnek elfogadóbbak, mert náluk
engedélyezett az orvosi segítség igénybevétele bizonyos korlátok
között.
A felekezethez tartozás mellett a templomba járás
gyakoriságának a hatását is vizsgáltuk. Ennek pedig mind
Magyarországon, mind Európában negatív hatása van: azaz, akik
gyakrabban vesznek részt vallási szertatásokon, azok elutasítóbb
attitűddel rendelkeznek a mesterséges megtermékenyítéssel
kapcsolatosan (Szalma, 2014; Szalma – Djundeva, 2014).
Melegekkel és leszbikusokkal
kapcsolatos attitűdök
Szoros kapcsolatot találtunk a melegek elfogadása és az ART
elfogadása között. A melegek elfogadását a következő változókkal
mértük: „nem szeretné, hogy homoszexuálisok legyenek a szomszédjai”,
valamint „a homoszexuális pároknak lehetővé kellene tenni, hogy
gyermeket fogadjanak örökbe”. Az első állításnál az egyet nem értés,
a másodiknál az egyetértés mérte a melegek elfogadását. Azt
találtuk, hogy akik elfogadóak a melegekkel és a leszbikusokkal,
szintén elfogadóbb attitűddel rendelkeznek az asszisztált
reprodukciós eljárásokkal kapcsolatosan. Ez azt mutatja, hogy az ART
elfogadása szorosan összefügghet az olyan új családformák
elfogadásával, mint a szivárványcsaládok, azaz: akik az ART-tal
inkább elfogadóak, azok kevésbé gondolják úgy, hogy a szülőség
(kizárólag vagy elsősorban) vérségi kötelékeken alapul, hanem sokkal
inkább a (törődés általi) szülővé válás szociális oldalát tartják
fontosnak (Szalma, 2014; Szalma – Djundeva, 2014).
A tradicionális családdal
kapcsolatos attitűdök
A tradicionális családdal kapcsolatos attitűdöket a következő két
változóval mértük: „A gyermekvállalás a társadalommal szembeni
kötelesség” és „Rendben lévő, ha két ember együtt él házasság
nélkül”. Az első esetben az állítással való egyetértés, a második
esetben pedig az állítással való egyet nem értés jelezte a családdal
kapcsolatos tradicionális attitűdöt. Azok, akik nem értettek egyet
azzal, hogy a gyermekvállalás a társadalommal szembeni kötelesség,
mind Magyarországon, mind a nemzetközi adatok tükrében elfogadóbbnak
bizonyultak az asszisztált reprodukciós eljárásokkal kapcsolatosan
(Szalma, 2014). Ez egyfajta paradoxonnak is tűnhet, hiszen annak
ellenére, hogy valaki a pronatalista szemlélettel ért egyet, mégsem
támogatja azokat a gyermeket vállalni szándékozó párokat vagy
egyéneket, akik különböző nehézségekkel néznek szembe, és ezért
segítségért fordulnának az asszisztált reprodukciós eljárásokkal
foglalkozó intézményekhez. A második változó esetén azt találtuk,
hogy akik egyetértenek ezzel, azok elfogadóbban ítélik meg az
asszisztált reprodukciós eljárásokat is (Szalma – Djundeva, 2014).
Összefoglalás
E tanulmányban a mesterséges megtermékenyítési eljárások
szociológiai vonatkozásait vizsgáltuk. Először áttekintettük az ART
elterjedtségét Európában és Magyarországon, valamint azt vizsgáltuk,
hogy milyen tényezők befolyásolhatják az elterjedtségét. Ennek
keretében áttekintettük a jogi szabályozásokat arra vonatkozóan,
hogy kik vehetik igénybe az ART-ot, és hogyan finanszírozzák azt. Az
írás második felében azt mutattuk be, hogy az ART-tal kapcsolatos
attitűdök hogyan változnak Európa-szerte, emellett azt is
vizsgáltuk, hogy milyen tényezők befolyásolják az ART
elfogadottságát Európában, különös figyelmet szentelve a magyar
környezetnek.
A kutatások rávilágítottak arra, hogy az ART
elterjedtségét erősen befolyásolhatja annak jogi és finanszírozási
környezete. Az ART elfogadottságát pedig a szocio-demográfiai
változók (nem, életkor, iskolai végzettség, vallási hovatartozás)
mellett, a meleg és leszbikus párokkal, valamint a tradicionális
családokkal kapcsolatos attitűdök is befolyásolják. Ezeknek az
eredményeknek a fényében azt feltételezhetjük, hogy az ART
elfogadottabb azon liberálisabb válaszadók között, akik olyan
eszközként tekintenek ezekre a kezelésekre, mint eljárásra, ami
lehetővé teszi, hogy azok is gyermeket vállalhassanak, akiknek erre
korábban nem lett volna lehetőségük (például leszbikus párok,
egyedülálló nők), mint azon válaszadók között, akik csupán
pronatalista álláspontból támogatnák azt.
Az ART vizsgálata azért fontos, mert egy viszonylag
új jelenségről van szó (1978-ban született meg az első mesterséges
megtermékenyítéssel fogant gyerek), amelynek jogi szabályozása még
változóban van, és várhatóan a jövőben még több ember számára teszi
lehetővé a gyermekvállalást. Továbbá azáltal, hogy az ART
segítségével lehetővé vált, hogy genetikailag nem saját gyermeke is
szülessen például meddő pároknak, azonos nemű párkapcsolatban
élőknek és egyedülálló nőknek, így hozzájárulhat ahhoz is, hogy új
családformák terjedjenek el, melynek alapja nem a vérségi kötelék,
hanem az aktív szülőség.
Kulcsszavak: asszisztált reprodukciós eljárások, jogi környezet,
attitűdök
IRODALOM
Adamson, Geoffrey David – Tabangin, M. –
Macaluso, M. – de Mouzon, J. (2013): The Number of Babies Born
Globally after Treatment with the Assisted Reproductive
Techno-logies (ART). Fertility and Sterility. 100, 3, (Supplement),
S42. DOI: 10.1016/j.fertnstert.2013.07.1807 •
WEBCÍM
Age and Fertility (2012): Age and
Fertility: A Guide for Patients. American Society for Reproductive
Medicine, Birmingham, AL •
WEBCÍM
EÜM (2010): Az Egészségügyi Minisztérium
szakmai protokollja a meddőségi ellátásról – asszisztált
reprodukcióról – in vitro fertilizációról (1. módosított változat).
Egészségügyi Közlöny. 30, 6467–6479.
Fasouliotis, Sozos J. – Schenker, Joseph
G. (1999): Social Aspects in Assisted Reproduction. Human
Reproduction Update. 5, 1, 26–39. DOI: 10.1093/humupd/5.1.26 •
WEBCÍM
Final Report (2008): Comparative Analysis
of Medically Assisted Reproduction in the EU: Regulation and
Technologies •
WEBCÍM
Gasztonyi Zoltán (2009): Születéskönyv –
babára várva. Laureus, Budapest
Mouzon, Jacques – Goossens, Veerle –
Bhattacharya, Siladitya – Castilla, José A. – Ferraretti, Anna Pia –
Korsak, Vladislav– Kupka, Markus – Nygren, Karl –Nyboe Andersen,
Anders (2010): Assisted reproductive technology in Europe, 2006:
Results generated from European registers by ESHRE Human
Reproduction, 25(8), 1851–1862.
Paksi Veronika – Szalma Ivett (2009): Age
Norms Of Child-bearing. Early, Ideal And Late Childbearing in
European Countries. Review of Sociology. 15, 2, 57–80. •
WEBCÍM
Präg, Patrick – Mills, Melinda (2015):
Assisted Reproductive Technology in Europe Usage and Regulation in
the Context of Cross-border Reproductive Care. Working paper
43(2015) •
WEBCÍM
Szalma Ivett (2014): A gyermekvállalás
társadalmi normái és a mesterséges megtermékenyítéssel kapcsolatos
attitűdök vizsgálata Magyarországon és Európában. Replika. 85-86,
35-57.
Szalma, Ivett – Djundeva, Maja (2014):
What Shapes Attitudes towards Fertility Treatments in Present Day
Europe? Distributed Paper, XIII. ISA World Congress, Yokohama,
Japan, 15 July 2014.
Takács Judit – Szalma Ivett (2013): Az
azonos nemű párok általi örökbefogadással kapcsolatos attitűdök
Magyarországon. SOCIO.HU. 3, 7, 1–33. • DOI:
10.18030/socio.hu.2013.1.1 •
WEBCÍM
LÁBJEGYZETEK
1 Ez a férfiak és a nők
közötti egyenlőség kérdését is felveti, hiszen a spermasejtet lehet
adományozni. E nézőpontból a férfiaknak több lehetőségük van arra,
hogy egészségi probléma esetén apává váljanak, mint a nőknek.
<
2 Azok a kutatások,
amelyek valamilyen fertilitási eljárásban részt vevő személyt
kérdeznek meg, pontosabbak lehet-nek, hiszen valószínűleg az
érintett személyek ismerik az eljárások közötti különbségeket.
Azonban ha nem csak érintettek szerepelnek a mintában, akkor érdemes
lenne olyan kérdést is alkalmazni az attitűdkérdés előtt, amely arra
vonatkozik, hogy a válaszadó ismeri az adott fogalmakat.
<
3 Figyelembe véve, hogy a
legtöbb országban nem engedélye-zett a petesejtdonorság, a magas
sikertelenségi ráta valószínűleg a női termékenység életkorral való
csökkenésének köszönhető.
<
4 Az adatok a 2008-as évre
vonatkoznak.
<
5 Bejegyzett élettársi
kapcsolatban élő férfiak sem vehetnek részt, az ő esetüket azért nem
emeltük ki, mert a béranyaság intézménye ma nem pontosan
szabályozott, és rendkívül ritka jelenség Magyarországon, így
nemcsak az azonos nemű párkapcsolatban élő férfiak, de az szexuális
orientációtól függetlenül egyedülálló férfiak is ki vannak zárva
ebből a lehetőségből.
<
6 A protokoll kimondja: az
„életkorra történő utalások szakmai körökben elfogadott általános
elvek szerint történtek. Kellően indokolt, speciális körülmények
között ettől el lehet térni” (EÜM, 2010, 6467.); ugyanakkor azt is
hangsúlyozzák, hogy „a teherbeesés esélye a 30. életévtől
folyamatosan esik; a harmincas évek végétől az esélyek romlása
felgyorsul és 45 éves korban már csak minimális esélye van a sikeres
terhességnek” (EÜM, 2010, 6480.).
<
7 Ugyanez a kérdés merül
fel az azonos neműek örökbefo-gadásával kapcsolatosan is: meleg
párok közösen nem fogadhatnak örökbe gyermeket, csak
egyedülállóként, részletesebben: Takács – Szalma, 2013.
<
8 Itt meg kell jegyezni,
hogy a fertilitás–infertilitás időben nem állandó, statikus
állapotot jelent. Sok olyan eset is létezik, hogy csak az első
gyermek megfoganásához kell asszisztált reprodukciós eljárást
alkalmazni, a második gyermek természetesen úton is megfoganhat.
Ennek a fordítottja is lehetséges, azaz a későbbi gyermek
megszületéséhez kell ART-ot alkalmazni.
<
9 Bulgária esete azt
mutathatja, hogy kapcsolat fedezhető fel az ART megengedő
szabályozásában (lásd II. fejezet) és az ART-tal kapcsolatos
attitűdök között.
<
10 A háztartások
jövedelmi adatai a kérdezettek mintegy 16%-ánál nem álltak
rendelkezésünkre, ott többszörös imputálás módszerével
helyettesítettük a hiányzó adatokat.
<
|