Bevezetés
Jelen tanulmány alapjául huszonnyolc HIV-vel élő én-elbeszélése
szolgál. Az interjúk felvétele Budapesten történt 2007 áprilisa és
2012 júniusa között a HIV Prevention within High-Risk Social
Networks – International Social Network Study II.1
kutatás keretében. A HIV-vel élő MSM- (men having sex with men)
alanyokkal elsősorban civil szervezetek és HIV-aktivisták
segítségével vettük föl a kapcsolatot, majd hólabda-módszerrel
folytatódott a rekrutálás. Emellett online fórumokon és egy
melegmagazinban is meghirdettük a kutatásban való részvétel
lehetőségét.
Az én-elbeszélések strukturális kódolása a
mélyinterjúk elkészítésekor használt nyitott kérdésekből álló
kérdőív fő témakörei alapján készült el, s került kódkönyvbe. A fő
témakörök a következők voltak: kapcsolati jellemzők, HIV-fertőzés
percepciók, szexuális gyakorlat, társadalmi hálózatokba való (social
network) beágyazottság, intézményi támogatás, valamint
stigmatizációs és diszkriminációs tapasztalatok. Az értelmezés során
az e kódkönyv által kijelölt szövegegységeket tekintem elemzési
egységnek. Minden meginterjúvolt személy álnevet választott magának,
amit a felhasználáskor a felvétel időpontjában érvényes életkorával
együtt használok azonosításra.
A felvett hanganyagokból szöveghű átirat készült, a leiratok a
kutatás céljának megfelelően és az interjúk felvétele során
meghatározott főbb témakörök szerinti kódkönyvbe kerültek: a
releváns adatokat az adott főbb témaköröknek és altémáknak megfelelő
kódok szerint rendeztem. A strukturális kódolás eredménye, hogy a
mélyinterjúkból nagyobb szövegegységek csoportosíthatóak egyes témák
mentén, ami alaposabb elemzést tesz lehetővé egy-egy témán belül, és
az azok közötti átjárhatóságot is erőteljesebben felszínre hozza. A
strukturális kódolás bizonyos mértékben kvantitatív eszközök
használatát is lehetővé teszi: például figyelembevéve, hogy a
résztvevők közül hányan reflektáltak egy-egy adott témára. Az egyes
kódok segítségemre voltak abban, hogy megállapíthassam, melyek azok
a közös szövegegységekben megragadható elképzelések, amiket több
résztvevő is azonos módon fogalmazott meg, s melyek azok, amelyek
ritka előfordulásuk alapján egyedinek, „különlegesnek” tekinthetők.
A kvalitatív elemzés e kódkönyv tartalma alapján készült.
Jelen tanulmányban a HIV-vel élő interjúalanyok
családi kapcsolatokra vonatkozó elbeszélésrészleteit vizsgálom a
kvalitatív módszerek adta lehetőségeket alkalmazva, interakcionista
fókusszal.
Kapcsolati jellemzők: család, választott család
A családi kapcsolatok gyengébb – vagy gyengülő, akár megszűnő –
ereje miatt felértékelődik a „választott család” (family of choice)
szerepe HIV-pozitív interjúalanyaink életében. Némelyikük esetében
ez a melegségükkel függ össze: vagy az előbújás (coming out)
következtében, vagy életük e szegmensét eltitkolva elhidegülnek,
elidegenednek vér szerinti családjuk tagjaitól, s elsődleges
támogató rendszerüket a barátaik biztosítják.
A választott család szempontú megközelítések
szerint inkább a választható, semmint az eleve adott kapcsolatok
biztosítják a törődést és támogatást, inkább a választott
személyekkel bizalmas és intim a viszony. A választott család
jelensége sokszor a legletisztultabb formában a nem heteroszexuális
családformákban érhető tetten (McCarthy – Edwards, 2011). A
„választott család” megközelítések politikai jogegyenlőségi
kontextusba ágyazódva alakultak ki, és kaptak hangsúlyt az Egyesült
Államokban a homoszexuális életformák elfogadásának érdekében
(Weston, 1997). A HIV/AIDS-kontextus jelentősen befolyásolta a
választott család jelenségének megerősödését, mivel sem a vér
szerinti családi támogatórendszerek, sem a politikai, állami szervek
nem tudtak kielégítően reagálni a HIV/AIDS-jelenségre, ezért az
LMBT-emberek2 körében még
nagyobb jelentősége lett a baráti kapcsolatok által biztosított
törődésnek és támogatásnak (McCarthy – Edwards, 2011).
A családi viszonyokat elemezve találjuk szembe
magunkat azzal a nem elhanyagolható szemponttal, hogy nehezen
szétszálazható a melegséggel (homoszexualitással) kapcsolatos
stigma, valamint a HIV-stigma.3
Interjúalanyaink beszámolóiban e két egymásra rétegződött stigma
a legtöbb esetben úgy választható szét, ha annak grammatikai nyomai
vannak, s azokat megkeresve tudunk rámutatni a jelentésbeli
különbségekre: első renden a sorrendiségre, időbeni egymásutániságra
utaló jelek vagy szavak utalnak arra, hogy e rétegzett stigma bár
első ránézésre kibogozhatatlanul összefonódik, az alaposabb elemzést
követően azonban a részei lefejthetőek egymásról. Olykor azonban
lehetetlen e két stigmát különválasztani az elbeszélésekben, amikor
semmiféle grammatikai különbség nem utal a szétválaszthatóságra;
ennek az elbeszéléseinkben két feltárható oka van. Az egyik magában
a sztoriban rejlik: egy-egy interjúalany HIV-pozitív „coming-out”-ja
időben egybeesik melegségének „coming-out”-jával, így tulajdonképpen
ő maga is úgy éli és fogalmazza meg idevonatkozó tapasztalatait,
hogy e stigmák egybeesnek, vagy legalábbis képtelen szétválasztani
őket. A másik ok, amikor az elbeszélés töredezettsége – vagy az
interjúalany verbális készségei – nem teszi lehetővé, hogy
beazonosíthassuk, mikor melyik stigmára utal az elbeszélő.
A melegség családban való felfedésével kapcsolatos
tapasztalatokra rátérve előzetesen meg kívánom jegyezni, hogy
általánosságban elmondható: a legtöbb interjúalany esetében
szexuális orientációjának „coming out” témája szinte kizárólag a
családi kapcsolatokról szóló beszámolókban merült fel, a baráti
kapcsolatokéban alig. Ez magyarázható azzal az egyszerű – és
közhelyes, ám igaz – megállapítással, hogy míg barátokat magának
választ az ember, addig a családtagok adottak.
Értelemszerűen különbséget kell tennünk az egyes
interjúalanyok között, figyelembe véve életszituációikat; például
nem elhanyagolható különbség, hogy ki kivel él egy háztartásban.
Erre azért nem térek ki külön, mert önmagában az az információ, hogy
kivel él egy háztartásban valaki, még nem magyarázat a
viszonyrendszerekre. Fontos lehet az életkor (ezt minden esetben
jelzem is), ugyanakkor a munkaerő-piaci státus is befolyásolja e
viszonyrendszereket: eltartott-e az illető, diák-e, hajléktalan-e;
ugyanígy a találkozások sűrűsége és minősége is befolyásoló tényező.4
Az azonban, hogy az elemzés során az összes jellemzőt figyelembe
vegyük, már parttalanná tenné az interpretációt (s ennek oka még az
interjúk alacsony elemszáma is).
A családtagoknak az interjúalanyok szexuális
orientációjára vonatkozó ismerete vagy nem ismerete igencsak vegyes
mintázatot mutat. A „coming out” vagy annak hiánya magyarázatok
egész sokaságát sorakoztatja fel különböző elbeszélőknél, s ezek
következményei is igen változatosak. Az elfogadás és az elutasítás
mértéke minden esetben különböző. Attila (35) arról számolt be, hogy
a családjában egyfajta (el)hallgatás jellemzi a melegségét; nem
beszélnek erről a témáról, annak ellenére, hogy párkapcsolati
viszonyban is megjelent köreikben, azaz teljesen nyilvánvaló a
melegsége, de amolyan „ne szólj szám, nem fáj fejem” tudás ez:
„Konkrétan nem szoktunk róla beszélni, tehát én a családban, a
családban nem vagyok [nyíltan meleg]. Hát nyilván tudják, mert az
összes barátomat ismerték, meg ismerik. Együtt megyünk a barátommal
hozzájuk, úgyhogy ezzel senkinek semmi problémája, de nem beszélünk
róla. Tehát nem volt beszédtéma.” (Attila 35)
Miki (42) ezzel szemben arra hívja fel a figyelmet,
hogy a családban mindenki számára tudott dolog a melegsége, de ez
nem feltétlenül azért van így, mert megosztotta volna az egyes
tagokkal ezt az információt, hanem azért, mert azok, akikkel
megosztotta, nem tartották ezt titokban a többi családtag előtt,
„elpletykálták”: „A családból most már mindenki tudja, vagy mert
elmondtam, vagy a családtagok elpletykálták”. Az eddig idézett két
interjúalany nem számolt be a családtagjaival kapcsolatban semmiféle
konfrontációról, de a megkérdezett HIV-pozitívok többsége már nem
volt ilyen szerencsés. Edömér (38) arra az elterjedt reakcióra mutat
rá, amiben a melegség mint pillanatnyi eltévelyedés, mint múló
állapot jelenik meg. Az elutasítás – morális ítélkezés –
megtapasztalása egy olyan beszédmódban történik, ami egyrészt
magában foglalja azt a diskurzust, amelyben a melegség betegségként
értelmezendő, másrészt épp e betegségdiskurzus részeként kapcsolódik
hozzá a (ki)gyógyulás lehetősége. Az már csak egy logikai csúsztatás
az egész érvelésben, hogy a „betegségből” való „gyógyulás” pusztán
szándék és akarat kérdése, mintha jellemzően a betegségeket pusztán
akaratukkal gyűrnék le az emberek.
Edömér (38) elbeszélésében ezt a következőképpen
fogalmazza meg: „Jó pár évvel ezelőtt romlott meg a kapcsolatunk [a
szüleimmel] azzal, hogy nem fogadták el, hogy meleg vagyok. 18 éves
voltam, mikor volt egy jóakaróm, felhívta az apámat és közölte vele,
hogy buzi vagyok. Aztán elmentünk az apámmal sétálni és rákérdezett,
hogy buzi vagyok-e? Igen, az vagyok, mondtam. Jó akkor van tíz
perced, hogy befejezd. Ilyen családi dráma volt az egész. Akkor
mondták, hogy van x időd, hogy azt az egészet befejezd. Mert
szerintük ez egy olyan, mint az influenza vagy egy megfázás, és
szerintük ezen lehet változtatni.” (Edömér, 38)
Ebben az idézetben már észrevehető, hogy a melegség
kiderülésével (ebben az esetben óvatosan használnám a felvállalás
szót, mivel akaratlan történésről van szó) az elutasítás és meg nem
értés mellett megjelenik a megszégyenítés is. Interjúalanyunk nem
tért rá ki külön, de a szóhasználatából kiderül: Edömért lebuzizták,
mi több, saját apja buzizta le.
Krisztián (37) már egész konkrétan számol be arról,
hogy miként alázták meg, szégyenítették meg az egész család előtt
melegségének felvállalása miatt. S míg mondandójában az hangzik el,
hogy az el nem fogadás következménye a családból való kitagadás
volt, ezzel együtt családtagként való negligálása, akivel nem
foglalkoznak többé, huszárvágással tér át egy kissé későbbi
eseményre, ahol az egész család előtt pellengérre állítva
szégyenítik meg egy közös szertartás keretében: „a szüleim nem
fogadták el azt, hogy meleg vagyok; kitagadtak. Amikor kiderült,
hogy én meleg vagyok, onnantól kezdve nem foglalkoztak velem. És
akkor összehívták a családot rá egy fél évre, és bemutatták, hogy
így néz ki egy mocskos buzi. És akkor el kellett mennem otthonról.
Nagyon sokszor próbáltam úgymond visszakönyörögni magam, hogy
rendezzük ezt az állapotot.” A megalázó családi szertartást
követően, ahol rituálisan kitagadják, számkivetettnek érzi magát, s
próbál visszatérni ebbe a mikroközösségbe; sikertelenül. Ezek után
csöppet sem meglepő, hogy a megtapasztalt melegség-stigma élménye
után nem arról számol be, hogy megosztotta volna bárkivel is
családtagjai közül HIV-pozitív státusát; az mintegy „véletlen” jut
édesanyja tudomására. „A pszichológus hölgy felkereste az
édesanyámat. Az édesanyámnak elmondta, hogy beteg vagyok. Azt mondta
az édesanyám, ha majd haldoklom, akkor kíváncsi rám, de addig nem.”
(Krisztián 37)Édesanyja kifejezésre juttatja, hogy egyáltalán nem
kíván a fiával törődni, holott azt sem hagyhatjuk figyelmen kívül,
hogy bár interjúalanyunk nem ad külön magyarázatot erre
elbeszélésében, egy pszichológus hölgy a hírvivő: azaz a szituáció
minden résztvevője számára egyértelmű, hogy lelki segítségnyújtásra
volna szüksége. Szinte tapintható a sztoriban a „cry for help”
nyoma.
Ennél sokkal egyértelműbben fogalmazza meg Ákos
(22) történetének elbeszélésében, hogy öngyilkossági kísérletet is
elkövetett, emiatt ugyan megtudták szülei pozitív státusát, de azóta
e témát hallgatás övezi: „Öngyilkos akartam lenni. Szüleim
megtudták, miután gyógykezelés alatt álltam. De sosem beszéltünk
róla azóta”. Elek (27) szűkszavúan osztja meg velünk élményeit,
amikor megfogalmazza, hogy bár édesanyját megrázkódtatásként érte a
hír, már túltették magukat a helyzeten – az ugyan nem egyértelmű
számunkra, hogy ez az állapot megértést, elfogadást és lelki,
szellemi feldolgozást jelent-e, vagy a már ismert (el)hallgatás,
szőnyeg alá söprés történt-e: „Mindenki tudja. Az anyukám sírt, meg
mittudomén, túl vagyunk azon”. Számos esetben számoltak be arról
interjúalanyaink, hogy egyes családtagok tudnak a HIV-pozitív
státusukról, mások pedig nem. Különösebb magyarázat nélkül marad
Kozsó (37) elbeszélésében, hogy miért csak a bátyjával osztotta meg
ezt az információt: „a családból csak a bátyám [tudja]”. Ugyanígy,
szinte magyarázat nélkül meséli el Edömér (38), hogy édesapja előtt
nem fedte fel státusát, bár megfogalmazása azt engedi sejteni, hogy
édesanyjával bensőségesebb a viszonya. Erre utal szóhasználata,
amikor először szülőket említ, majd rögtön kiderül, hogy ezalatt
tulajdonképpen csak édesanyját érti: „Szüleim tudják, hogy
HIV-pozitív vagyok. Édesanyám tudja, az édesapám nem tudja.”
Gergő (46) egy bonyolult családi viszonyrendszert vázol fel
előttünk, ahol az édesanya reakciója a kitagadás volt, míg a húga s
annak gyermekei részéről elfogadást tapasztalt. S bár
kényszerhelyzetből fakadt, de egy ideig még húga egyik gyermekét is
nevelte azonos nemű párjával együtt: „Amikor kiderült a
homoszexualitásom, kitagadott lettem. Anyám kitagadott. Sosem
békültünk ki. Az én köreimben mindenki tudja, az anyám, a
testvéreim, a gyerekei, hogy homoszexuális vagyok és HIV-pozitív. Én
sem tudom, mikor derült ki a melegségem. Valószínűleg sejtették,
gyanították. Amikor jó volt a kapcsolat a húgommal és a gyerekeivel,
akkor a barátaimat hívtam a családi rendezvényekre. Az egyik gyerek
sajnos gyámság alá került, és én lettem a gyámszülője, hozzám
került, és neveltem. Akkor ott volt a barátom, természetes volt,
együtt éltünk. Elmagyaráztam neki, hogy én egy kicsit másképp élem
az életemet. Nem feltétlenül követendő példa, próbáljunk meg egymás
mellett élni a normákat betartva. Akkor ez működött.” (Gergő, 46)
Érdemes külön figyelmet szentelnünk Gergő (46)
mondandójának záró gondolatkörére ebben az idézetben: valamiféle
közösen elfogadott normára hivatkozik, amelyben a gyermekkel való
együttélést lehetségesnek gondolta, bár nem fejti ki, hogy pontosan
mit is ért ezalatt. Ugyanakkor önreflexiójában azt fogalmazza meg,
hogy az ő melegidentitása, különösen annak azonos nemű
párkapcsolatban való manifesztálódása, nem elfogadható a többségi
norma alapján; mi több, internalizálva e többségi
heteronormativitást,5 saját
magát nem követendő példaként említi a gyermeknek.
A huszonnyolcból mindössze két interjúalanyunk
számolt be arról, hogy a családja elfogadó, megértő, támogató lett
vagy maradt a HIV-pozitív státus felfedését követően. Egyikük
részletes magyarázatot is fűz a mellé, hogy az egyes családtagok
miként reagáltak, hogyan fogadták el helyzetét, támogatták, s hogy
ennek mi lehetett az oka. Kitér arra, hogy sokgyermekes családban
nőtt fel, így valószínűleg az átlagtól eltérően reagáltak így egyes
családtagjai, hiszen nem oly nagy veszteség számukra, hogy a sok
gyerek közül egy nem felel meg az elvárásoknak (akár a melegségre
vo-natkoztatva, akár a HIV-fertőzéssel kapcsolatban): „Az egész
családom tudja, néhány kolléga. A családom fogadta jobban. Azt
hamarabb tudták, hogy meleg vagyok. A családban a két unokahúgom
sírva borult a nyakamba és azt mondták: Te akkor is a bátyusunk
vagy! – és a mai napig semmi nem változott. Anyám pedig azt mondta,
hogy úgyis tudjuk, hogy le fogod győzni. És legyőztem.
|
|
Elfogadták, nem okozott ez problémát, apámban sem,
vidéki bányászcsalád a miénk, tízen vagyunk testvérek. Testvéreimnek
is több gyerekük van, tehát már csak ezért sem volt probléma, nem
zavarta meg apámat sem. Egykéknél biztosan nehezebb. Egymás után
[tudták meg], a melegség volt előbb, azt kezdettől fogva tudták.”
(Feri, 44)
Az átlagos(nak vélt) fogadtatáshoz képest Feri
rámutat önmaga különlegesként érzékelt helyzetére, s a család
elfogadó-támogató reakcióit a sokgyermekes családi helyzettel
magyarázza, ugyanakkor külön hangsúlyt kap a beszámolóban édesapja
szerepe: még az apának sem okozott problémát. Az apai kapcsolatról
többet nem is említ, tehát az apával szemben támasztott elvárás
alacsonyabb volt, tőle nem feltétlenül várt támogatást, az bőven
kielégítő számára, hogy az apja nem konfrontálódott vele. Ezzel
szemben példákkal illusztrálva mutatott rá arra, hogy miként kapott
támogatást többi családtagjától; édesanyjától és unokahúgaitól lelki
támaszban is részesült. Az édesanya támogatásáról számol be másik
interjúalanyunk is, Ödön (42), aki egy békés szimbiózisként
ábrázolja anyjával való kapcsolatát: „Édesanyám mindig jön,
meglátogat, segít, ha kell, bevásárlás, takarítás, jól esik, hogy
segít – ez neki is egy feladat és tevékenység.”
Többen a HIV-pozitív státus család előtt való
leplezését választják, amelyre különböző magyarázatokat adnak. Móric
(31) például feltételezi, hogy elfogadásban részesülne, de nem
akarja családját fölöslegesen „zaklatni” ezzel az információval.
Ugyanakkor megfogalmazásában érdemes arra figyelnünk, hogy
melegségét is „feldolgozták”, azaz feltételezi, hogy a HIV-pozitív
státus felfedése egy hasonló feldolgozási folyamattal járna. Így az
információ visszatartása nem pusztán a családtagok lelki békéjének
védelmét szolgálja, hanem egyben Móric önvédelmi stratégiájának is a
része. Amíg nem mondja el, addig nem teszi ki magát az ezzel
kapcsolatos (előfeltételezetten) negatív élményeknek; sem a
HIV-stigmával nem kell számolnia, hiszen látható jelei még nincsenek
fertőzöttségének: „Hát a melegséget, azt ugye tudják – feldolgozták
azt is. Azt is fel tudnák. Nem, amíg egészségesnek érzem magam,
addig nem zaklatom ezzel őket. Nem látom célszerűnek elmondani, amíg
nem látszik, vagy nincs jele, addig minek.” (Móric, 31)
Etele (52) bizonytalankodást mutató véleményének
idézésekor mindenképpen figyelembe kell vennünk azt a tényt, hogy az
interjú felvételének időpontjában egészen frissen értesült
HIV-pozitív státusáról, mindössze egy hónapja tudta meg, hogy
fertőzött. Ugyanakkor az sem hagyható figyelmen kívül – ez pedig
magyarázat arra is, hogy friss fertőzöttként miért is vállalkozott
interjúra, illetve miért „összeszedett” az én-elbeszélése –, hogy
fertőzését megelőzően évekig dolgozott már a HIV-prevenció területén
mint aktivista. Mindezek fényében Etele szavai már önmagukért
beszélnek: „A családom még nem tudja. Anyámnak nem fogom elmondani,
mert 77 éves, és minek. A volt feleségemnek nem tudom még, hogy el
fogom-e még mondani. A gyerekeim… a lányomnak elmondom majd
biztosan, de nem tudom még, mikor.” (Etele, 52)
Ákos (22) arról számol be, hogy bár szüleivel nem
osztotta meg, hogy HIV-pozitív, ugyanakkor rövid mondandójában is
felsejlik a lebukástól való félelem, az, hogy nagyon nehéz titokban
tartania státusát: „A szüleim nem tudják [hogy HIV-pozitív vagyok].
A családban senki. Vannak bonyolult szituációk. Hetente csak kétszer
van vérvétel és csak Pesten, be kell jelentkezni.” (Ákos, 22)
Rudolf (29) kizártnak tartja, hogy édesanyja előtt
felfedje HIV-pozitív státusát. Ki is mondja, hogy kettős félelem is
gátolja ebben, egyrészt édesanyját nem kívánja „zaklatni” ezzel,
másrészt önmagát is félti: fél az anya reakciójától. Itt is érdemes
megemlítenünk, hogy az apával való viszony mennyire különbözik az
anyával való viszonytól. Rudolf (29) esetében az apa szóba sem
kerül, tulajdonképpen csupán hiányában van jelen (az én-elbeszélés
más részeiből tudott, hogy édesapja és édesanyja együtt élnek): „Nem
tudják [a szüleim]. Nem, soha! Előbb halok meg, mint hogy elmondjam
az anyámnak. Ez bonyolult. Ezt az egész kérdést, most nem taglalnám
az anyámmal. A homoszexualitásom meg a HIV-fertőzéstől való félelmem
szorosan összefügg. Nem, soha! A legrosszabb, ami engem érhet, hogy
az anyám megtudja. Azt sem tudom, hogy hogyan reagálna rá, de nem,
nem. Nem, soha! Nem csak őt féltem, magamat is. Inkább magamat, mint
őt, de őt még nem akarom ezzel zaklatni.” (Rudolf 29)
Interjúalanyaink jellemzően arról számoltak be,
hogy környezetükben kénytelenek titkolni HIV-státusukat, legalábbis
nem szívesen osztanák meg azt másokkal, hiszen erre is biztatják
őket mind az egészségügyi ellátórendszerben (nővérek és orvosok is
ezt tanácsolják), mind a HIV-pozitívokat segítő civil szervezetek,
illetve HIV-pozitívokat segítő személyek is az eltitkolást
javasolják az én védelmének érdekében.
A legtöbb esetben ez a rejtőzködés egészen addig
fent is tartható, amíg a HIV-pozitív személy nem kerül
AIDS-stádiumba. Bár ahogy erre Egon (40), egyik AIDS-stádiumú
interjúalanyunk is rámutat a következőkben, ő még ebben az
állapotban is inkább a titkolózást választotta, felvállalva azt,
hogy környezete találgatásokba bocsátkozzon állapotát illetően:
„Környezetem nagyon sokáig nem tudta, hogy AIDS-beteg vagyok. Se
anyámnak, se öcsémnek – akikkel együtt laktam – nem mondtam el. Sem
a többi testvéremnek. Meleg barátaimnak sem, hiszen egyáltalán nem
jártam be Pestre B.-ről. Az egy év alatt 40 valahány kilogramm
súlyra lementem. Én akkor úgy gondoltam, hogy az orvos valószínűleg
azért nem mondott biztosat arról, hogy hány évem van hátra, mert
csak rövid időm van. Ezért mentem haza meghalni. Végül a környezetem
nem bírta tovább, hogy mi van. Találgatták, hogy mi lehet a bajom.
Biztos daganata van. Olyan állapotba kerültem, hogy végül behozott
ide a mentő. Itt valamennyire rendbe jöttem. Egyébként
elhatalmasodott a TBC a tüdőmön. Nem volt erőm tiltakozni a
beszállításom ellen. Otthon ekkor sem derült ki, hogy HIV-pozitív
vagyok. A mentőben mondtam meg, hogy a Lászlóba kell bevinni. Ott
tisztáztam a mentőorvossal, hogy miért” (Egon, 40).
Egon (40) már egy opportunista fertőzéssel küzdött
ekkor, szemmel láthatóan beteg volt, magát a betegség tényét már nem
titkolhatta el környezete elől, de a HIV-fertőzéssel járó stigmától
való félelmében nem mondja el környezetének (kivéve a feltétlenül
szükséges egészségügyi szakembereknek), hogy pozitív státusa miatt
kell kórházba vinni.
Miki (42) nincs AIDS-stádiumban, de a családi
körben mégis felmerül, hogy netalántán HIV-pozitív. Az
én-elbeszéléséből csak annyit tudhatunk meg, hogy szárnyra kapott ez
a hír, amikor a László Kórházba került, s ezek szerint a családtagok
tisztában voltak azzal, hogy a László Kórházban kezelik a
HIV-pozitívokat. Amikor Mikit egy családi eseményen kerek-perec
megkérdezte a nagyanyja, hogy miért volt a László Kórházban, akkor
nem egyszerűen a tagadást vagy a titkolózást választja (ez utóbbit
ebben a szituációban nehezen is választhatta volna), hanem
belekényszerül a hazugságba. Valamiféle választ adnia kell, s
ahelyett, hogy a HIV-státusát felfedné, csak annyit mer bevallani,
hogy hepatitisfertőzés miatt került kórházba: „A családban elterjedt
egy alkalommal, hogy HIV-pozitív vagyok, mert a László Kórházba
kerültem májgyulladás miatt, ekkor elkezdtek arról beszélni a
szélesebb rokoni körben, hogy AIDS-es vagyok. A nagymamám egy
születésnapi ünnepségen a rokonság előtt megvédett. Mindenki előtt
rákérdezett, hogy miért voltam a László Kórházban, és akkor
elmondtam, hogy hepatitis-fertőzés miatt” (Miki, 42).
Arra is érdemes külön kitérnünk, hogy Miki (42) a
nagymama kérdését úgy értelmezi, hogy őt védte meg. Azt, hogy nem a
„pletyka” terjed a családban, hanem e kérdéssel lehetőséget kapott
arra, hogy „tisztázza magát” – továbbra is elfedve státusát – úgy
értelmezi, hogy a nagymama őt megvédte, hiszen nem kell felvállalnia
egy fenyegetett identitást (Breakwell, 1986), nem kell magára
vállalnia a HIV-stigmát.
Herki (32) státusának édesanyja előtt való titokban
tartását azzal magyarázza, hogy nem akarja még ezzel is terhelni.
Testvérének sem azért mondta el, hogy HIV-fertőzött, mert
támogatást, segítséget várt volna tőle, hanem úgy fogalmaz:
„kénytelen voltam elmondani”. Az elbeszélésből azt tudjuk meg még,
hogy ez nem volt könnyű Herki számára: a státus felfedése
kellemetlen és kényszerű volt. Mintegy mellékesen szúrja oda
mondandója végére azt a rövid megjegyzést, hogy testvére szexuális
orientációjával is tisztában van. A kontextust figyelembe véve ez a
rövidke vallomás azt az információt is hordozza, hogy édesanyja
nemcsak arról nem tud, hogy Herki HIV-pozitív, hanem arról sem, hogy
meleg: „Édesanyám a mai napig sem tudja, van neki elég gondja, hogy
még én is ezzel terheljem. Neki is voltak egészségügyi gondjai, van
elég neki. A testvéremnek kénytelen voltam elmondani. […] Ő tudja
azt is, hogy meleg vagyok.” (Herki 32)
A vér szerinti családban mind a HIV-pozitív státus,
mind a szexuális orientációval kapcsolatos vélt vagy valós negatív
tapasztalatok felerősítik a családon kívüli kapcsolatok támogató
szerepét.
Zolcsi (26) egészen explicit módon fogalmazza meg a
választott családjával kapcsolatos tapasztalatait, elvárásait,
élményeit, hiszen ő ki is mondja, hogy egy-egy segítő személyt
azonosít egy-egy klasszikus családi szereppel. Vér szerinti
családjára már nem számíthat, kitagadták, s a kapcsolatot sem
tartják, így kialakított a maga számára egy választott családot. Két
„forrást” nevez meg, ahonnan választott magának családtagokat: az
egyik egy HIV-pozitívokat segítő egyesület, a másik pedig egy LMBT
civil szervezet által működtetett segélyvonal szolgálata. Ez utóbbi
kapcsolatok telefonhíváson keresztül jönnek létre, nem személyesek,
s a telefonos operátorok anonimak maradnak, álnevet használnak. Így
Zolcsi választott családjának jó néhány tagját csupán álnéven s a
hangján keresztül ismeri: „Szülőkkel nem tartjuk a kapcsolatot,
egyáltalán nem, nem tartanak a gyereküknek. Én ezt felvállalom
nyíltan, én akár a tévében is elmondom. […] De van egy elképzelt
családom, a Meleg Háttér vonal… ottan van elképzelt apukám,
elképzelt anyukám. A Plusz Egyesülethez is szoktam bejárni… Márti
néni az anyukám, akkor Kingát úgy tekintem, minthogyha a nővérem
lenne. Tegnap is írtam neki sms-t. Végül is, a Háttér-vonalnál is
anonimok – nem tudom, hogy kik azok, meg minden – de Lukács urat
apukámnak hívom, Emese nénit is meg Helga nénit is anyukámnak hívom,
hát olyan jó beszélgetni velük, meg minden, mert tényleg észre lehet
venni rajtuk, hogy az emberekkel együtt éreznek, és izgulnak értem.”
(Zolcsi, 26)
Zolcsi beszámolójában meg is fogalmazza, hogy a
támogatás, az empátia, az érdeklődés az, ami miatt (választott)
családtagként azonosítja az őt segítő embereket, s ebbe a
családdefinícióba az is kényelmesen belefér, hogy három különböző
személyt is megnevez, akit „anyukájának” tart.
Összegzés
A családi otthonok túlnyomó többségét átható, magától értetődő
heteronormativitás sokakban erősíti az elnyomottság érzetét. Több
interjúalanyunk a családján belül érzékelt homofóbia miatt nem merte
vagy tudta felvállalni sem melegségét, sem HIV-pozitív státusát:
családtagjaik gyakran nem értik vagy nem akarják érteni a helyzetet
– amihez vélhetően nagymértékben hozzájárul az is, hogy az elutasító
társadalmi környezet az érintetteket jellemzően családtagjaikkal,
baráti körükkel együtt stigmatizálja.
Mind a HIV-státus felfedésével kapcsolatos, mind a
melegidentitással kapcsolatos – többnyire negatív – családi
tapasztalatok, ténylegesen elszenvedett vagy csak előzetesen elvárt
elutasítástól és diszkriminációtól való félelmek azt eredményezik,
hogy felértékelődnek más – többnyire baráti – bensőséges viszonyok,
azok az emberek lesznek az elsődleges bizalmasok, támogatók és
segítők, akik nem a vér szerinti családtagok, hanem a „választott
család” tagjai.
A HIV/AIDS-kontextus jelentősen befolyásolja a
választott család jelenségének megerősödését, mivel sem a vér
szerinti családi támogatórendszerek, sem a politikai, állami szervek
nem tudnak kielégítően reagálni a HIV/AIDS-jelenségre, ezért az
LMBT-emberek körében még nagyobb jelentősége van a baráti
kapcsolatok által biztosított törődésnek és támogatásnak.
Kulcsszavak: HIV/AIDS, család, Budapest
IRODALOM
Breakwell, Glynis M. (1986): Coping with
Threatened Identities. Methuen & Co., London •
WEBCÍM
Cloete, Allanise – Kalichman, S. C. –
Simbayi, L. C. (2013): Layered Stigma and HIV/AIDS: Experiences of
Men Who Have Sex with Men (MSM) in South Africa. In: Liamputtong,
Pranee (szerk.) Stigma, Discrimination and Living with HIV/AIDS.
259-269. DOI: 10.1007/978-94-007-6324-1_15 •
WEBCÍM
Fraser, Nancy (1997): Justice Interruptus.
Critical Reflections on the „Postsocialist” Condition. Routledge,
New York–London •
WEBCÍM
McCarthy, Jane Ribbens – Edwards, Rosalind
(2011): Key Concepts in Family Studies. Sage, London •
WEBCÍM
Weston, Kath (1997): Families We Choose:
Lesbians, Gays, Kinship. New York: Columbia University Press. •
WEBCÍM
Young, Iris Marion (1990): Justice and the
Politics of Difference. Princeton: Princeton University Press. •
WEBCÍM
LÁBJEGYZETEK
1 A nemzetközi kutatást
Jeffrey A. Kelly, az amerikai Medical College of Wisconsin, Center
for AIDS Intervention Research igazgatója vezette. A magyarországi
kutatásvezető Takács Judit volt (MTA Szociológiai Kutatóintézet).
Köszönettel tartozom Takács Juditnak és Mocsonaki Lászlónak, akikkel
közösen készítettük a huszonnyolc mélyinterjút.
<
2 (L)eszbikus, (M)eleg,
(B)iszexuális és (T)ransznemű.
<
3 Nem hagyható figyelmen
kívül, hogy a homoszexualitás mint identitáskategória és a HIV/AIDS
látszatkorrelációja egymásra rétegzett stigmákat (layered stigma)
eredményezhet, melyek erősíthetik egymás hatását. Hangsúlyoznunk
kell, hogy a kockázatos szexuális magatartásformák állnak
összefüggésben azzal, hogy mekkora a HIV-fertőzés veszélye, s nem
különböző identitáskategóriák. A rétegzett stigma (Cloete et al.,
2013) jelentése, hogy különböző stigmák nehezen szétszálazható módon
fonódnak össze, és így nagy mértékben hozzájárulnak egy
társadalmilag hátrányosan megkülönböztetett csoport
marginalizálódásához.
<
4 A 28 résztvevő
átlagéletkora 37 év, a legfiatalabb 22 éves volt, a legidősebb 67.
Iskolázottságukat tekintve 18 résztvevőnek felsőfokú, hatnak
középfokú és négynek alapfokú végzettsége volt. 14 rendelkezett
állással, hat volt munkanélküli, hat volt rokkantnyugdíjas a
HIV-státusa miatt, egy nyugdíjas és egy fő volt diák. A minta összes
férfi résztvevője melegként határozta meg magát, és közülük 16
számolt be arról, hogy egy másik férfival áll partnerkapcsolatban.
Az interjúk felvételének időpontjában a legtöbb résztvevő Budapesten
élt, ahol a Magyarországon létező egyetlen HIV-kezelésre szakosodott
kórház található. A legtöbb résztvevő, ha nem élt eleve Budapesten,
akkor HIV-státusa miatt költözött a fővárosba, s csupán három volt
közülük, aki még mindig vidéken élt. Tizenegy férfi együtt élt
azonos nemű partnerével, kilenc egyedül egy háztartásban, három
hajléktalanszállón, kettő a szüleivel, egy résztvevő egy barátjával
bérelt lakásban közösen, egy fő egy albérlőjével és egy fő
nővérszállón.
<
5 A heteroszexizmus és a
heteronormativitás közel azonos jelentéssel bírnak abban az
értelemben, hogy mindkét fogalom a heteroszexualitásnak előjogokat
parancsoló normák következményeire utal (Fraser, 1997), valamint
egyaránt azon kulturális imperializmus megnyilvánulásai, melynek
keretében a domináns heteroszexuális többségi csoport egyetemes
emberiként tételezett tapasztalatai és kultúrája olyan normaként
tűnnek föl, melytől eltérni csak a kisebbrendűség és a deviancia
irányába lehet (Young, 1990).
<
|
|