Kultúraformálódás
a rövid életű demokráciában
A Magyar Kommunista Párt kultúrpolitikája a demokrácia kiépítése
idején (1945–1946) címmel jelent meg N. Szabó József monográfiája a
Gondolat Kiadónál. A kötet a második világháborút követő
rendszerváltozás időszakában vizsgálja a kultúrpolitikában
bekövetkező változásokat, a kiépülő politikai pluralizmus
körülményei között helyét kereső értelmiség szerepét és
lehetőségeit, az oktatás különböző szintjeit érintő reformokat, az
oktatáspolitika jellegzetességeit és a kultúra diplomáciai
vonatkozásait, leginkább hiányos koncepcióját. Bár a szerző
kutatásában a kommunista pártra összpontosít, könyve nem marad meg
kizárólag a kommunista kultúrpolitika tudományos igényű
feldolgozásánál. A kötetben feltárulnak a koalíciós pártok
kultúrpolitikával kapcsolatos elképzelései is, a kommunista
művelődéspolitikát más pártok véleményével ütköztetve, a
pluralizmus, a demokrácia és a modernizációhoz való viszony
aspektusából tárja fel a szerző. A hiánypótló monográfia a korábban
megjelent írásokkal ellentétben a kultúrpolitika teljességének
bemutatására törekszik a demokrácia kiépítésének válságos
időszakában, amely egyszerre hordozta a nemzet felemelkedésének
páratlan lehetőségeit és a felsejlő diktatorikus tendenciákat. A
kultúrpolitikai ágazatok elemzésekor figyelembe veszi a
művelődéspolitikát determináló gazdasági, társadalmi és nemzetközi
hatásokat is, így szélesebb perspektívát nyújt a rendszerváltozás
időszakára, az új demokrácia kiépülésére.
N. Szabó József arra is választ keres, hogy a
Magyar Kommunista Párt (MKP) a kultúra mely területein milyen típusú
konfliktusokat vállalt fel, s a művelődéspolitika önállósággal
rendelkező, de egymással kölcsönhatásban álló ágazataiban képes
volt-e koherenciát teremteni. A kutatás figyelembe veszi a magyar
történelmi helyzet azon sajátosságát, hogy a koalíciós kormányzásban
részt vevő felek között egyszerre figyelhető meg érdekellentét és
érdekazonosság, valamint az MKP politikája nem volt azonosítható a
„hagyományos” kommunista kultúrpolitikával. A magyar politikai
küzdelmekbe nehezen beilleszthető szovjet minták, a kormányzásban
való tapasztalatok hiánya és a pluralizmusba nem illeszkedő teóriák
mind nehezítették a kommunista kultúrpolitika sikerre jutását. A
nehézségeket pedig csak fokozta az ahhoz a társadalmi csoporthoz
fűződő viszony, amely ábrázolásának a legnagyobb fejezetet szánja a
szerző. Nem véletlenül. Mint írja is, „Minden korszak politikájában
fontos, miként ítéli meg az értelmiséget, mert a réteg
kultúrateremtő és közvetítő szerepén túlmenően fontos pozíciókat
tölt be a hatalmi, a politikai, az igazgatási és gazdasági
szervezetekben.” N. Szabó ezzel összhangban elemzi az MKP
értelmiséghez való viszonyát, s tárja fel passzivitásának okait.
Rámutat, hogy a 45-ös választásokkal legitimált demokrácia egy évvel
később már nem a politikai pluralizmusnak megfelelően fejlődött
tovább, s a politikai koncepcióváltás az értelmiségpolitikában is
leképeződött. Ennek mélyebb feltárása érdekében a szerző az
értelmiséget nemcsak általában, hanem szakmai csoportonként is
elemzi, vizsgálva a politikailag érdeklődésre számot tartó
csoportokat, azoknak a fizikai és szellemi újjáépítésben betöltött
szerepét. A műszaki értelmiség mellett preferenciájába tartozik a
pedagógustársadalom, a közigazgatási értelmiség és az
orvostársadalom, melyek tevékenysége szintén az átlagot meghaladó
politikai dimenziót kapott.
A monográfia második fejezete a felsőoktatás és a
tudomány reformjával foglalkozik. Hangsúlyozza, hogy a tudományos
elit mindenkor a nemzeti felemelkedés és a modernizáció meghatározó
csoportja, s az MKP is nagy gondot fordított a szellemi elit
megnyerésére, ám az általa kitermelt „elit” nem a tudományt, hanem a
hatalmat szolgálta.
A harmadik fejezetben a szerző a közoktatásra
összpontosít, bemutatva az iskolarendszer demokratizálására és
modernizálására tett javaslatokat, az oktatási reformkoncepciókat,
valamint a tankönyvrevízió oktatáspolitikai jelentőségét. A Vallás-
és Közoktatásügyi Minisztérium bő egy évének története jól
szemlélteti, hogyan válhatott az oktatásügy hatalmi harcok
színterévé. Az oktatás – mint a legfontosabb kulturális ágazat –
nélkülözhetetlen reformja indokolta, hogy minél hamarabb kiépüljön a
Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium (VKM) szervezete, s benne
elkezdődjön a munka. Az ebbe a folyamatba való bepillantás mellett
megismerhetjük az MKP-n kívüli politikai erők elképzeléseit is, a
kommunista reformjavaslatokat részletesebben is bemutatja a szerző.
A tankönyvrevízióról szóló részt olvasva jobban megérti az olvasó a
téma oktatáspolitikai fontosságát, s természetesen nem kerülheti el,
hogy párhuzamot vonjon a későbbi korok tankönyvkiadási
koncepcióival. A szerző
|
|
azonban tárgyilagosan mutatja be az
idealisztikus-utópisztikus elképzeléseket is. Teleki Géza
minisztériumi tevékenysége mellett megismerjük Keresztury Dezső
művelődéspolitikai elképzeléseit. Tanúi lehetünk, hogyan került
politikai támadások kereszttüzébe az oktatásügyet depolitizálni
kívánó miniszter. Akármennyire is igyekezett távol tartani az
oktatásirányítást a pártpolitikai befolyástól, pluralisztikus
kultúrpolitikája nem tudott hosszú távon ellenállni a baloldali
nyomásnak, s egyre inkább korlátok közé szorult.
A következő fejezetben még inkább „hazai terepre”
érkezik a nyolcadik monográfiáját jegyző szerző. A szomszédos
országokkal való kulturális kapcsolatok vizsgálatának jelen esetben
csak az szab határt, hogy az adott nemzetközi helyzetben a magyar
külpolitikának nem volt relevanciája, s az MKP kultúrdiplomáciai
aktivitása is igen csekély volt. A beszűkült katonai és külpolitikai
lehetőségeket ismerve jogos a szerző megközelítése, amelyben a
kultúrdiplomácia eszközrendszerét mint a nemzetközi problémák
rendezésének eszközét vizsgálja. Érthető a magyar és egyetemes
kultúra viszonyára, a koalíciós pártok kultúrdiplomáciai
célkitűzéseire és az MKP ezirányú koncepciójára vonatkozó
kérdésfeltevése is, ugyanakkor a fejezet rövidsége is érzékelteti,
hogy a lehetőségek igazából kiaknázatlanok maradtak, „sem a párt,
sem a holdudvarába tartozó értelmiség nem reagált súlyának vagy
befolyásának megfelelően a kultúrdiplomácia kihívásaira.” A
történelmi változásokhoz igazodva N. Szabó külön foglalkozik a
„Duna-medencei országok” sajátos és egyben közös helyzetéből adódó
kultúrpolitikájával, hazánknak a szovjet–orosz kultúrához való
viszonyával és az igazi relevanciával nem bíró „Nyugattal”. A
szomszédos országokkal kialakítandó viszony szempontjából is kiemeli
a magyar–román, illetve a magyar–jugoszláv együttműködést. Az előbbi
viszony alakulása az erdélyi magyarság helyzete miatt sem volt
mellékes, de az utóbbinak is meghatározója a magyar kisebbség
kulturális és politikai jogainak biztosítása. Az erre vonatkozó
intézkedések számba vétele mellett a szerző kitér a magyarság és a
szomszéd népek közeledésében fontos szerepet játszó civil
szervezetek tevékenységének értékelésére, s említést tesz a
kultúrtörténeti szempontból jelentősebb eseményekről,
rendezvényekről is. Rávilágít az irodalom, illetve az írók
szerepének fontosságára, akiknek társadalmi szerepvállalása
alkotóművészetüktől függetlenül is meghatározó volt. A Nagy István
által tervezett Kelet-Európa Intézet létrejötte, vagy a Horváth
Márton által megfogalmazott „kultúrfölény” elleni harc
kibontakozódása a „közös cipőben járó” szomszédaink javát is
szolgálta volna, de az egymás kultúrájának fejlődését kölcsönösen
elősegítő szellemiség nem sokáig lehetett jelen. A téma iránt
elkötelezett szerző is belátja, hogy az esetenkénti szerepvállalás,
és a mindössze néhány önálló kultúrdiplomáciai megnyilvánulás
kevésnek bizonyult ahhoz, hogy az országról kialakult negatív
véleményt átformálja, és az ország presztízsét a kultúra eszközeivel
növelje.
A monográfia záró fejezetében az író a párt
népművelésre vonatkozó elképzeléseit tárja fel, bemutatva a kultúra
leginkább átpolitizált és a politikai taktika szolgálatába állított
területét. Miközben felhívja a figyelmet a magyar társadalom sok
szempontú tagoltságára, rámutat arra, hogy a kommunista párt
fontosabb törekvései elsősorban a munkásságot érintették. A Munkás
Kultúrközpont nevű szervezet létrehozása csak terv maradt, az MKP és
a Szociáldemokrata Párt (SZDP) által alakított Munkás
Kultúrszövetség (MKSZ) viszont fontos szerephez jutott, sorra jöttek
létre kerületi csoportjai, sokoldalú és színvonalas munkájával
hozzájárult a munkások művelődéséhez. A munkáskultúra mellett az MKP
prioritásának megfelelően a „falusi kultúrmunka” bemutatása is
helyet kap a monográfiában. Ennek kapcsán egyre inkább láthatóvá
válik az a folyamat, amelyet a politikai szempontok előtérbe
kerülése jellemez. Megismerjük a kultúrmunka és a politikaformálás
összefüggéseit, a kultúraalakítás befolyásoló szerepét, a választási
küzdelembe való bekapcsolását, az agitációs tartalmú összetevőit,
szervezeti irányítását (Országos Propaganda Osztály Kultúrosztálya)
és a pártsajtóban való tükröződését (Pártmunka). Külön alfejezet
szól a háború utáni népművelésben meghatározó szerepet játszó
népfőiskolákról és szabadegyetemekről mint a közművelődés sajátos
formáiról.
A tudományos tárgyilagosság igényével készült könyv
szélesebb érdeklődésre tarthat számot, nemcsak a tudományterületen
jártas és a vizsgált időszakra fókuszáló olvasóknak tartogat újat,
és szolgál tanulsággal. (N. Szabó József: A Magyar Kommunista Párt
kultúrpolitikája a demokrácia kiépítése idején (1945–1946).
Budapest: Gondolat Kiadó, 2015. 275 p.)
Nagy Balázs
PhD, Nyíregyházi Főiskola
|
|