Miután a tudományos közösségek által elfogadott és
alkalmazott konvenciók, módszerek, terminológiák nagymértékben
függnek az információ, a tudás megőrzésének és átadásának
technikáitól, az új kommunikációs technológiák használatát kísérő
kulturális változások erőteljes hatást gyakorolnak magára a
tudományra, annak fogalmára és szerkezetére, a tudomány társadalmi
szerepével kapcsolatos elvárásainkra. A tudomány ugyanis, miként
arra napjainkban több tudományszociológiai elmélet is rávilágít,
lényegét tekintve olyan információtermelő és -továbbító rendszer,
amelynek legfontosabb alapegysége a közlés, a különböző formában
megjelenő közlemény (Latour – Woolgar, 1979). A tudományos
kommunikáció tehát ilyen értelemben elválaszthatatlan az információk
előállítását, hitelesítését, ellenőrzését magában foglaló tudományos
tevékenység más elemeitől, hovatovább, a tudomány lényegét tekintve
maga is kommunikációs intézmény. A különböző közösségi formák
médiaközpontú szerveződéséhez, mediatizációjához vezető és a
tudástermelés és -átadás technikáit erőteljesen befolyásoló
kommunikációtechnológiai változások ezért gyakorolhatnak jelentős
hatást a tudományos közösségek, és ezáltal a tudomány szerkezetére
is. A közvetített kommunikáció új technológiáinak megjelenésével a
tudomány is mediatizálódik.
Ennek a mediatizálódási folyamatnak a lényege a
tudományos kommunikáció két alapvető irányából kiindulva, két
aspektusból ragadható meg. A tudomány kommunikációs pozícióját
egyrészt kutatási együttműködésekre és rendszerekre, szakmai
nyilvánosságokra és információs bázisokra hivatkozva, azaz a
tudományon belüli kommunikációs alkalmazások keretében lehet
meghatározni. Ennek jegyében a tudomány mediatizálódását a
tudományos közösségek mediatizálódásának következményeként írhatjuk
le, rámutatva azokra a tudományos gondolkodás természetét, a
tudomány szerkezetét, a kutatói munka módszereit általában is érintő
változásokra, amelyek az információ korának tudományképét alapozzák
meg. A tudományos kommunikáció másik alapvető irányát a tudomány
„kifelé”, azaz a laikus érdeklődők társadalmi csoportjai felé való
megjelenítése jelenti. Ebből a nézőpontból a tudomány
mediatizálódása a nem szakemberekből álló célcsoportokkal a
tömegkommunikáció új csatornáin kommunikáló tudomány gyakorlatának
megváltozását jelenti.
A tudomány mediatizálódásának két aspektusát
jellemző folyamatok egymással kölcsönhatásban formálják az
információ korának tudományképét, ami mindinkább eltávolodik a
modernitás korában kiérlelt tudománykoncepcióktól. A mediatizált
közösségeket felölelő, új kommunikációs hálózatokhoz köthető
tudományosságot az egységes tudásba vetett hit és a diszciplináris
nyitottság eszméje táplálja, míg a könyvnyomtatásra épülő,
szövegalapú társadalmak hagyományos tudományfelfogása a fragmentált
tudás és a zárt diszciplínák elvében gyökerezik. Ez utóbbi
tudománykoncepció a nyomtatásos írásbeliség elterjedésének két
lényeges ismeretelméleti következményével hozható összefüggésbe.
Egyfelől azzal, hogy a nyomtatott anyagok mennyiségének
megsokszorozódásával és ebből adódóan a tudás komplexebbé válásával
a tudás egységes eszméje mindinkább elhalványul. Másfelől pedig
azzal, hogy a nyomtatott szöveg formai és tartalmi lezártságából
fakadóan egy nyomtatásban megjelent tudományos művet a hagyományos
felfogásnak megfelelően mindig valamilyen zárt, más művektől
elkülönülten, önmagában fennálló egységnek tekintettek. Az előbbi
fejlemény azt az álláspontot erősítette az új, elektronikus
kommunikációs technológiák megjelenéséig és elterjedéséig, hogy a
tudás világa túlságosan is terjedelmes ahhoz, hogy a különböző
tudományterületek kooperációja révén, átfogó módon megragadható
legyen. Az utóbbi pedig az eredetiség és kreativitás romantikus
eszményének megszületéséhez vezetett, aminek következtében egy
eredetét és jelentését illetően minden külső hatástól függetlennek
tartott, egyéni tudományos mű még erőteljesebben elkülönülhetett más
munkáktól. Az új kommunikációs technológiák – főként az internet –
használatával napjainkra kifejlődő informális hálózat azonban egyre
inkább hozzájárul ennek a tudományképnek és az erre épülő klasszikus
formális szervezeti rendszernek a felbomlásához. Az új médiatérben
kibontakozó fogalmi, módszertani konvergenciák, folyamatos
informális kooperációk eredményeként ugyanis egyre határozottabb
formában jelenik meg az egységes, átfogó elméletek megalkotása és a
diszciplináris határok ezzel együtt járó megnyitása iránti igény.
Tanulmányomban arra kívánok rávilágítani, hogy az
új kommunikációs technológiák használatára, az új (közösségi)
médiára épülő tudományos kommunikáció belső (szakemberekből,
kutatókból álló) és külső (laikus érdeklődőket magában foglaló)
célcsoportjai által alkotott közösségek mediatizálódása egyaránt
hozzájárul a tudomány rendszerének átalakulásához, egy új
tudománykép megszületéséhez. A tudomány mediatizálódása a tudományos
célcsoportok mediatizálódására visszavezethető folyamat, amely azon
túl, hogy megváltoztatja a tudomány jellegét, a tudományos
kommunikáció különböző médiumait jellemző nyelvhasználat
konvergenciáját is feltételezi. Azaz, az információ korát jellemző
társadalmi és kulturális változások a tudomány új rendszerének és
nyelvének kialakulásával járnak együtt.
1. Tudománykép és mediatizáció
Az információtovábbítás és -megőrzés új technikáinak elterjedése, az
együttműködés eddig ismeretlen formáinak megjelenése tehát
átalakítja a tudomány belső és külső kapcsolatrendszerét. Az új
médiumok használatával a tudomány belső, azaz egyes
tudományterületek, szakmai műhelyek és kutatók közötti és külső,
azaz a laikus érdeklődők által képviselt nyilvánosság felé irányuló
kommunikációja mind összetettebbé, de egyúttal nyitottabbá is válik.
Vagyis az új médiateret jellemző interaktív hálózottság, az
informatív eszmecserék előtt megnyíló kommunikációtechnológiai
lehetőségek egy időben teremtik meg a feltételeit az
interdiszciplináris tájékozódás és kooperáció felerősödésének, a
szaktudományi határok átjárhatóságának, valamint a szélesebb
nyilvánosság felé irányuló tudományos kommunikáció hatékonyabbá
tételének. Ezzel együtt az alkalmazás szerepének növekedésével jól
érzékelhetően csökken az alap- és alkalmazott kutatások közötti
módszertani távolság. Az alap- és alkalmazott kutatási programok
ilyetén közeledésével a diszciplináris tagoltság képe helyett
mindinkább az egységes elmélet élménye határozza meg a kutatók
munkáját.
Így magának az egységes tudománynak a perspektívája
sem olyan illuzórikus már, mint amilyen az új kommunikációs
technológiák használatát megelőzően volt a tudományos gyakorlatban.
Az információs forradalom eredményeként megszülető kommunikációs
kultúra egy transzdiszciplináris tudományos rendszer megerősödéséhez
kínál fogalmi, terminológiai, nyelvi, módszertani lehetőségeket, és
járul hozzá annak a modernitás korát jellemző tudománykép
megváltozásához, amely ott boltosul a Charles Percy Snow által „két
kultúra” elméletnek nevezett felfogás hátterében is (Snow, 1965).
Snow a modernitás korában kiérlelt tudományrendszer egyik
sajátosságának tekinti azt az áthidalhatatlan törésvonalat, amely
két, egymással nem érintkező szakterület, a természettudományok és a
humántudományok között húzódik. Snow ezt a szakadékot a klasszikus
tudományfelfogás szimptomatikus jelenségeként értelmezi. Ez a
tudományfelfogás felel az ún. akadémiai tudomány formális szervezeti
rendszerének megszilárdulásáért, amit a szakterületi fragmentáció
mellett mindenekelőtt az alap- és alkalmazott kutatások közötti
távolság növekedése jellemez. Snow hatvanas években készített
látleletét a későbbiekben számos tudós egészítette ki olyan
tudományelméleti adalékokkal, megfigyelésekkel, amelyek újra és újra
rávilágítottak a tudományos szakterületek (kultúrák) egységességének
fontosságára és időszerűségére. A kérdéskörben állást foglaló
kutatók munkájuk során folyamatosan szembesültek az új
kommunikációtechnológiai lehetőségek következtében megváltozó
tudománykommunikációs gyakorlattal, az inter- és multidiszciplináris
megközelítések iránti kutatói igény növekedésével. Így például az
amerikai biológus, Edward Osborne Wilson is, aki átfogó munkájában,
a Consilience: The Unity of Knowledge-ben a tudás és tudomány
egységességének eszméjéből kiindulva hangsúlyozza a különböző
szakterületekhez kötődő tudományos közösségek folyamatos
kooperációjának szükségességét (Wilson, 1999). Wilson szerint az új
típusú tudományos együttműködések fontosságára és növekvő szerepére
utal az a fejlemény is, hogy a diszciplináris korlátok eltűnőben
vannak a természettudományon belül, hogy olyan „hibrid
tartományoknak” adjanak helyet, amelyeket az
együttműködés-egyetértés implicit formái jellemeznek. Ezek a „hibrid
tartományok” (például: kémiai fizika, molekuláris genetika, kémiai
ökológia, ökológiai genetika) bár különböző komplexitásúak lehetnek,
lényegüket tekintve „nem többek a kutatás új fókuszainál.”
A tudományos kommunikáció és együttműködés új
formáira épülő korszakváltás lehetőségére azonban már jóval az
internethasználat általánossá válása előtt felfigyeltek azok a
természettudósok, akiknek a tudománnyal kapcsolatos vízióját a nagy
tudomány (Big Science) koncepció jeleníti meg a hatvanas évek eleje
óta (Price, 1965). A második világháborút követően szerveződő
nagyszabású kutatási projektek ugyanis túl azon, hogy mindinkább
felülírták a hagyományos, tagolt tudományrendszeren alapuló
módszereket, új kommunikációs csatornák megnyitásával erősítették a
tudományos kutatások gazdasági, társadalmi beágyazódását is. Az új
tudomány kommunikációs retorikájában ezért mind nagyobb hangsúlyt
kapnak a tudományon kívüli, gazdasági, társadalmi célok és érdekek.
Emellett erősödik a kutatás intézményi központosítása is; egyre
kevesebb intézményben alakul ki nagyfokú költségvetési koncentráció,
és mind hangsúlyosabb szerepet kap a tudományos kutatást végző
intézmények gazdasági, társadalmi kapcsolatainak menedzselése. Az
ilyen intézményekben kiemelt feladatként jelenik meg a tudományos
kutatás gazdasági, társadalmi beágyazódásának elősegítése, ami
viszont egy, a korábbiakhoz képest nyitottabb és erőteljesebb
kutatói kooperációra épülő tudományrendszert feltételez. Az új
kommunikációs technológiák, mindenekelőtt az internet használata a
nagy tudomány természetén alapuló tudományos korszakváltás
folyamatát gyorsítja fel az informális hálózatokban összekapcsolódó
tudományos közösségek mediatizációja révén. E korszakváltás egyik
legfőbb ismérve, hogy a tudomány mediatizációjának következményeként
az informális hálózatokban folyó tudományos tevékenység mindinkább
közösségivé válik (Laki – Palló, 2001). Nemzeti határokon átívelő,
folyamatos diskurzus alakul ki a különböző szakterületek képviselői
között, mind több nemzetközi műhely születik, ami hozzájárul az
eredményes kutatómunka közös módszereinek kifejlesztéséhez.
2. A kutatói közösségek mediatizációja
Az egymással hálózati kapcsolatba kerülő kutatói közösségek közös
fogalomrendszert, módszertani normákat és adatbázist hoznak létre,
ami azon túl, hogy megteremti a folyamatos globális tudományos
kommunikáció feltételeit, megakadályozza a tudás és a tudomány
további fragmentálódását. Annak a kutatónak, aki valamely tudományos
közösség tagjaként be akar kapcsolódni az informális hálózat
keretein belül zajló szakmai diskurzusba, el kell fogadnia és
sajátítania ezeket a közös fogalmi, módszertani standardokat. Ezzel
lehetősége nyílik arra, hogy folyamatos résztvevője legyen az
informális szakmai eszmecseréknek, amelyek jól használható
anyagokkal és erőteljes inspirációval segítik kutatásai
folytatásában. A különböző szakmai fórumokon, vitacsoportokban, vagy
épp magánlevelekben megfogalmazott gondolatokat, érveket,
szempontokat átemelheti publikációra szánt munkáiba. A tudományos
teljesítmény így egyre inkább a mediatizált tudományos közösségek
alapjain szerveződő informális kutatói csoportok kollektív
produktumává válik. Ez pedig jelentős mértékben felértékeli az ún.
prepublikációs fázis szerepét a tudományos tevékenységben, hisz az
újonnan születő és megerősödő kutatói hálózatok révén az informális
diskurzusok, fórumok által közvetített szakmai visszajelzéseknek,
értékeléseknek a tudományos munka folytatása szempontjából
ugyanolyan jelentősége van, mint a már publikált munkákra irányuló
tudományos reflexióknak. Ezt a tudományképet némiképpen árnyalják
azok a vizsgálatok, amelyek az informális hálózatok keretében
szerzett információkkal kapcsolatos kutató attitűdökre világítanak
rá. Miként arra Ellen Collins is felhívja a figyelmet, a kutatók egy
része ma is fenntartással viseltetik az olyan információkkal
szemben, amelyek nem estek át formális lektoráláson, azaz fontos
szempontnak tekintik a folyóiratok és kiadók által nyújtott
minőségbiztosítást (Collins, 2013). Az új kommunikációs technológiák
nem felváltják, hanem kiegészítik a hagyományos kommunikációs
csatornákat. Ezért jut Collins is arra a megállapításra, hogy az új
média nem változtatta meg alapvetően a tudományos kommunikáció
természetét, csupán az információk megtalálását és megosztását teszi
könnyebbé és kiterjedtebbé. Azt viszont még a Collinshoz hasonló
szkeptikusok is elfogadják, hogy az újabban született
szakterületeken belül nagyobb a hajlandóság az átalakuló publikációs
gyakorlatra, mint a nagyobb hagyományokkal rendelkező
tudományterületeken. Különösképpen igaz ez a humán és
társadalomtudomány kisebb hagyománnyal rendelkező szakterületeire,
amelyeken belül jelentős mennyiségű digitális információ halmozódott
fel a kulturális, társadalmi folyamatok kutatásához.
Bármilyen irányból is közelítjük meg az új
kommunikációs technológiák tudományos tevékenységre gyakorolt
hatását, tény, hogy a hálózott kommunikáció minden korábbinál
gyorsabb, hatékonyabb, nyitottabb informális eszmecserékre kínál
lehetőséget. Enyhíti a tudományban évszázadokon át épülő
hierarchikus viszonyok terhét, a kikristályosodott diszciplináris
normák nyomását. Az interneten tájékozódó és eszmecseréket folytató
tudós minden eddiginél
|
|
hatékonyabban ismerkedhet meg más diszciplínák
módszereivel, megközelítéseivel, fogalmi és terminológiai
készletével. Ez a fajta interdiszciplináris tájékozódás és az ebből
fakadó nyitottság, a kutatási téma többirányú feldolgozására való
fogékonyság jelentős mértékben növeli a tudományos kreativitást,
problémaérzékenységet. Egyszóval: az új médiatérben kibontakozó
tudomány nyitott tudomány, amelynek alapját a mediatizált tudományos
közösségeket egyfajta bizalmi folyamatban feloldó permanens
kommunikáció, együttműködés jelenti. E nyitottságnak ugyanakkor
létezik egy másik lényeges aspektusa is: a nem szakemberekből álló,
külső célcsoportok felé irányuló, ismeretterjesztési kommunikáció
változó gyakorlata.
3. A tudományos kommunikáció
új célcsoportjai
A tudomány és a laikus célcsoportok viszonyának átalakulása éppúgy
hozzájárul a diszciplínák egységének újraformálódásához, mint a
tudományos közösségek új típusú kapcsolatrendszerének megszületése.
Ehhez, persze, szükség volt a tudomány hálózatosodásának folyamatát
felgyorsító internethasználat általánossá válására is. Az új
médiumok tudományos kommunikációban való megjelenése új tartalmi és
formai kereteket kínál a tudomány és a tömegmédia viszonyának, ami
jelentős mértékben enyhítette a tudományos körök tömegmédiában való
megjelenéssel kapcsolatos ellenállását is. Az 1980-as és főként
90-es évektől nagy lendületet kapó tudomány-popularizációs
kísérletek eleinte azzal a jogosnak tűnő aggodalommal töltötték el a
kutatókat, hogy a tömegkultúra felé nyitó és ezáltal
leegyszerűsített tartalmakkal kommunikáló tudomány kiszolgáltatja
magát a tömegmédiumokban egyre nagyobb teret kapó áltudományos,
illetve tudományellenes mozgalmaknak. Mára azonban nyilvánvalóvá
vált: az új médiumok kínálta lehetőségeket megfelelően kihasználó
tudósok képesek arra, hogy a valódi tudományos értékek közvetítésére
és feldolgozására alkalmas, új közösségeket hozzanak létre a laikus
célcsoportokkal folytatott tudományos kommunikáció gyakorlatában is.
Az interaktivitás új formáinak megjelenésével a tudományos kérdések
előkészítési szakaszában a tudomány immár nem egyszerűen a kutatások
megismertetésére vállalkozik, hanem bizonyos értelemben be is vonja
a laikusokat a kutatásról folyó szakmai konzultációkba, sőt, magába
a kutatási folyamatba is. A laikus célcsoportokkal így kialakított
értékközösségek sikeresen vehetik fel a versenyt a tömegmédiában
elsekélyesedett tartalommal jelentkező áltudományos vagy
tudományellenes programokat meghirdető csoportokkal.
Ahhoz azonban, hogy a tudomány maximálisan ki tudja
aknázni az új médiumok kínálta lehetőségeket a tudománynépszerűsítés
során, figyelemmel kell lennie a nem szakemberekből álló
célcsoportok jellemzőire, s mindenekelőtt arra a tényre, hogy ezeket
a jellemzőket erőteljesen formálja a célcsoportok tagjainak
gondolkodására, nyelvi világára és társadalmi viszonyaira egyaránt
ható tömegkommunikáció. Az új kommunikációs technológiák kiterjedt
használata révén mára a tudomány és a társadalom, illetve a tudomány
és a politika kapcsolata elsősorban a tömegmédia közvetítésén
alapul. A tudomány társadalmi pozíciói szempontjából kulcskérdéssé
vált, hogy a tudomány mennyire képes hatékonyan felhasználni az új
kommunikációs csatornákat a tömegmédia fogyasztóiként tájékozódó
társadalmi csoportok megszólításakor. Azaz a tudomány
médiahasználatának versenyképessé kell válnia azon célcsoportok
körében is, amelyek nyelvi kultúrájára, gondolkodására mind nagyobb
hatást gyakorolnak az új médiumok által közvetített
tömegkommunikációs tartalmak. Márpedig e célcsoportok száma
folyamatosan nő: a tudományos kommunikáció célközönségének
médiakörnyezete teljessé válik az új kommunikációs technológiák
révén, ami a médiahasználattal eltöltött idő drasztikus növekedését,
a mindennapi életvitel és informális tanulási szokások médiaközpontú
átrendeződését vonja maga után.
Elég, ha a tudományos kommunikáció egyik
legfontosabb célközönségére, a fiatal korosztályra gondolunk. Donald
Roberts, Ulla Foehr és Victoria Rideout Generation M2 című
tanulmányukban egy 2009-ben végzett felmérés nyomán hívják fel arra
a figyelmet, hogy a 8–18 éves korosztály napi médiahasználata akár a
10–11 órát is elérheti, aminek nagy részét a televízió és a
számítógép előtt eltöltött idő teszi ki (Roberts et al., 2010). Ez a
felmérés természetesen számol azzal a mind általánosabbá váló és a
szakirodalom által multitaskingnak nevezett jelenséggel, hogy ennek
a korosztálynak a tagjai a napi kommunikációs tevékenységük során
gyakran egyszerre több médiumot is használnak. A tanulmány emellett
a médiumhasználattal eltöltött idő folyamatos növekedéséről is
beszámol, ami a 2004 és 2009 közötti időszakban különösen látványos
volt a televízió és a számítógép előtt eltöltött órák számát
illetően. A tömegmédia által közvetített tartalmak, illetve a
médiahasználathoz, különösképpen a digitális technológiák
alkalmazásához kötődő nyelvi, képi kultúra ebből adódóan egyre
jelentősebb mértékben befolyásolja ennek a célközönségnek a
gondolkodását, kommunikációs szokásait. Mindennapi kommunikációjuk
lényegi mozzanatává válik a különböző kommunikációs technológiák
gyakori váltogatását, nemegyszer egyidejű alkalmazását feltételező,
sokcsatornás kommunikáció. Ennek során az egyes kommunikációs
technológiák használata más és más (fizikai vagy virtuális)
közösségi formához való tartozás élményével jár együtt. Ez a
célcsoport már a hibrid (fizikai-virtuális) közösségek világában
érzi igazán otthon magát. Tagjai szabadon vándorolhatnak a
sokcsatornás kommunikáció folyamatában megszülető és egymásra
kölcsönösen ható közösségek világában. Számos közösség életébe
tudnak bekapcsolódni akár egyidejűleg is a különböző kommunikációs
technológiák alkalmazásával, és persze számos olyan közösséget
hagyhatnak el, amelynek belső viszonyai, normái, konvenciói
elfogadhatatlanná váltak számukra. Az új kommunikációs technológiák
használatával, sajátos nyelvi és képi eszközeinek alkalmazásával
könnyedén átléphetnek egyik közösségből a másikba, s ennek során
újabb és újabb érzelmi kötődéseik alakulnak ki a meglévő közvetlen
társadalmi kötelékeik mellett. Különösképpen igaz ez az 1990-es évek
végén születettekre és az annál fiatalabbakra, akik az ún. Z
generáció tagjaiként, a digitális kor bennszülöttjeiként szövögetik
közösségi kapcsolataik hálóját. Ezek a fiatalok már nem szólíthatók
meg a hagyományos ismeretátadás nyelvén és eszközeivel, számukra a
tradicionálisan átörökített tudás használhatatlan, korszerűtlen
információkat közvetít. Új típusú közösségi kötődéseiket egy új, a
multimediális kommunikáció által formált nyelvi világ határozza meg,
aminek a segítségével az információk gyors befogadására és
párhuzamos feldolgozására válnak képessé. A játéknak és a hálózatban
végzett munkának pedig mindinkább kitüntetett szerep jut tanulási
folyamataikban.
4. Műfaji konvergenciák
a tudománykommunikációban
A tudományos kommunikáció tehát csak akkor válhat versenyképessé a
mediatizált közösségek tagjaiként kommunikáló, tájékozódó
célcsoportok körében, ha ráhangolódik az új célcsoportokat jellemző
nyelvi, gondolkodásbeli sajátosságokra. Azaz, a rendelkezésre álló
médiumok (tematikus televíziós csatornák, internet, közösségi
oldalak, blogok stb.) kínálta lehetőségeket kiaknázva olyan nyelven
szól a célcsoportokhoz, amely megfelel a médiakonvergencia közegében
mind nagyobb teret kapó képiesség kritériumának, és ezáltal a
mediatizált közösségek tagjai által elfogadott nyelvhasználati
szokásoknak. Emellett kellően interaktív, és jól gazdálkodik a
tömegmédia kínálta látványos, gyors, lüktető, a komolyabb témákat,
ismeretterjesztő tartalmakat fogyasztható, szórakoztató formában
közvetítő, ún. „kevert” műfajokkal is.
Ez a tudományos kommunikáció külső célközönségeinek
megnyerésére irányuló törekvés ugyanakkor nem hagyja érintetlenül
magának a tudománynak a nyelvét sem. A webalapú média egyre
elterjedtebb használata ugyanis felgyorsította a
tudománykommunikációs szférák között korábban kialakult határok
erózióját. Amint több, a kérdéskört kutató szerző is rámutat, az
internethasználatnak a tudománykommunikációra gyakorolt talán
legérdekesebb és bizonyos értelemben legellentmondásosabb hatása a
szakmai és nyilvános kommunikációs szférák mind erőteljesebb
összefonódásában rejlik (Bucchi, 1998; Gregory – Miller, 1998;
Trench, 2007). A fontosabb információk megosztásakor ma már számos
tudományos intézmény él azzal a nyilvános kommunikációs modellel,
amelyet a tömegmédia keretében átalakuló újságírói gyakorlat
fejlesztett ki. Különösen érdekessé teszi ezt a fejleményt az a
Brian Trench által megfigyelt jelenség, hogy a tudományos
intézmények nem csupán a kutatási eredmények, felfedezések laikus
célközönség számára való bemutatásakor alkalmazzák a tömegmédia
keretében kiérlelt újságírói stílust, de akkor is, amikor szakmai
forrásokból származó információkat szakmai közönséghez kívánnak
eljuttatni (Trench, 2008). Nem véletlen, hogy mind több
kutatóintézet, tudományos központ, egyetem és más felsőoktatási
intézmény alkalmaz olyan professzionális tudománykommunikátorokat és
tudományos szerzőket, akik képesek hozzáférhető, laikusok számára is
érthető és ezáltal a tömegkommunikációs csatornákon – főként az
interneten – eredményesen közvetíthető összefoglalásokat készíteni a
kutatási eredményekről, tudományos felfedezésekről. Ily módon a
tudományos intézmények disszeminációs tevékenységük során bizonyos
mértékig átveszik a tömegmédiában dolgozó újságírók értelmező
szerepét. Ez az internethasználat révén egyre általánosabbá váló
tudománykommunikációs gyakorlat tehát mindinkább a szakmai és
nyilvános kommunikáció közötti műfaji határvonalak elmosódásához
vezet, és új megvilágításba helyezi azt a Jürgen Habermas által már
az 1970-es évek elején megfigyelt jelenséget, hogy a tudományos
közösségek az egymással folytatott kommunikációjuk során is
felhasználják az általános hírmédiát (Habermas, 1971).
Ez a tudományos kommunikáció eszközeit meghatározó
műfaji konvergencia is jelzi tehát, hogy az internethasználat miként
teszi mind általánosabbá azt a televíziózással kibontakozó
jelenséget, amit a tudomány mediatizálódásaként írunk le. Mint
láttuk, az interneten folytatott kommunikáció két alapvető irányból
járul hozzá a mediatizáció folyamatának felgyorsulásához a
tudományos kommunikáció gyakorlatában. Egyrészt a kutatási
együttműködéseken és rendszereken, szakmai nyilvánosságokon és
információs bázisokon belül, az egymással kommunikáló tudományos
közösségek mediatizálódásának fokozásával; másrészt a
tudománykommunikáció laikus célközönségével az új média révén
kialakított, tágabb közösségek mediatizációjának felerősítésével.
Azaz, a tudomány mediatizálódásának az ad lendületet az új média
korában, hogy a tudományos kommunikáció célcsoportjai maguk is
mediatizált közösségek tagjaiként fogadják be és dolgozzák fel a
tudományos eredményekkel kapcsolatos információkat. A mediatizáció
eredményeképp körvonalazódó tudománykép a mediatizált közösségek
közötti együttműködés új formáinak megszületésével halványítja el az
egyes diszciplínák határait, illetve fűzi szorosabbra a tudomány és
a társadalom közötti kötelékeket. Az új médiatér kínálta lehetőségek
kihasználása a közvetített ismeretek újszerű összekapcsolásával
eddig ismeretlen támpontokat kínál a tudományos kommunikációban
érintett közösségek inter- és multidiszciplináris érdeklődésének
elmélyítéséhez, a tudománnyal kapcsolatos új szemléleti módok és
társadalmi elvárások megszületéséhez. Az elektronikus médiumok
összehangolt használatával új közösségi formákat teremtő tudományos
kommunikáció így válhat a tudomány társadalmi, gazdasági és
kulturális pozicionálását alapvetően meghatározó tevékenységgé az
információ korában.
Kulcsszavak: tömegmédia, internet, tudományos kommunikáció,
mediatizáció, interdiszciplinaritás
IRODALOM
Bucchi, Massimiano (1998): Science and
Media – Alternative Routes to Science Communication. Routledge,
London
Collins, Ellen (2013): Social Media and
Scholarly Communications: The More They Change, the More They Stay
the Same? In: Shorley, Deborah – Jubb, Michael (eds.): The Future of
Scholarly Communication. Facet, London, 89–102.
Gregory, Jane – Miller, Steven (1998):
Science in Public. Plenum Trade Press, New York
Habermas, Jürgen (1971): Toward a Rational
Society – Student Protest, Science and Politics. Heinemann, London
Laki János – Palló Gábor (2001):
Projektvilág és informális hálózat a tudományban. In: Nyíri Kristóf
(szerk.): A 21. századi kommunikáció új útjai. MTA Filozófiai
Kutatóintézete, Budapest, 173–193. •
WEBCÍM
Latour, Bruno – Woolgar, Steven (1979):
Laboratory Life: The Social Construction of Scientific Facts. Sage,
London •
WEBCÍM
Price, Derek de Solla (1965): Little
Science, Big Science. Columbia University Press, New York •
WEBCÍM
Roberts, Donald F. – Foehr, U. G. –
Rideout, V. (2010): Generation M2: Media in the Lives of 8-to
18-Year-Olds. A Kaiser Family Foundation Study, Menlo Park •
WEBCÍM
Snow, Charles Percy (1965): The Two
Cultures: and a Second Look. An Expanded Version of the Two Cultures
and the Scientific Revolution. Cambridge University Press, Cambridge
•
WEBCÍM
Trench, Brian (2007): How the Internet
Changed Science Journalism. In: Bauer, Martin – Bucchi, Massimiano
(eds.): Journalism, Science and Society: Science Communication
between News and Public Relations. Routledge, London, 133–142. •
WEBCÍM
Trench, Brian (2008): Internet-Turning
Science Communication Inside-Out? In: Bucchi, Massimiano –Trench,
Brian (eds.): Handbook of Public Communication of Science and
Technology. Routledge, London-New York, 185–198. •
WEBCÍM
Wilson, Eward Osborne (1999): Consilience:
The Unity of Knowledge. Vintage Books, New York •
WEBCÍM
|
|