interdiszciplináris párbeszéd követelményét. Úgy
vélem, a tudományos igényű teológia problémátlanul besorolható a
humántudományok („szellemtudományok”) körébe, hiszen nem
tudomány-rendszertani kérdés, hanem a hermeneutikai tudatosság
kérdése az, hogy milyen dialóguspotenciál rejlik benne.
A teológia tudományosság-igényére vonatkozó
metodológiai reflexiói mellett Gánóczy számos művében kifejtett egy
saját teológiai elméletet, melyet sokszor alkalmazott az egyes
természettudományok, mint például az idegtudományok, a pszichológia,
az evolúciós elmélet vagy a fizika által felvetett mai problémákra
(Gánóczy, 1992; Gánóczy, 1995; Gánóczy, 2008). Teológiája, mely a
zsinati előkészületek során megindult teológiai megújulás része,
merész és újszerű. Sok tekintetben olyan teológusok inspiráló
hatását tükrözi, mint Yves Congar, Teillard de Chardin, Karl Rahner
és Wolfhart Pannenberg. Teillard de Chardinről egy helyen azt írta,
hogy – bár az övénél kritikusabb bibliaértelmezésre törekszik –
„lényegében hasonló célokat követ” (Gánóczy, 2009b, 185.); más
helyen pedig úgy fogalmazott, hogy az anyagi valóság komolyan
vételét illetően „Teilhard de Chardin kritikus követőjének vallom
magamat” (Gánóczy, 2009c, 237.).
Annak, hogy gondolatai teológiai szempontból
mennyire merészek, annak maga is tudatában van, s néhol kifejezésre
is juttatja. A káoszelmélet értelmezésére vonatkozó javaslatait
például úgy kommentálja, hogy „tudatában vagyok annak, hogy merész
gondolatokat fogalmaztam meg” (Gánóczy 2009c, p. 216).
Válogatott tanulmányainak magyar nyelvű kiadása azt
a címet viseli, hogy Határon innen, határon túl. Ezt a sok
lehetséges asszociáció mellett úgy értelmezhetjük, hogy a teológus
szerző és a természettudósok párbeszédére, illetve a párbeszédük
során óhatatlanul bekövetkező határátlépésekre vonatkozik (melyek –
jegyezzük meg – az ő esetében sohasem vezettek a határok
negligálásához). De a címet úgy is értelmezhetjük, hogy Gánóczy
teológiájának ökumenikus szellemiségét fejezi ki, melynek egyik
kézzel fogható megnyilvánulása a munkásságában oly nagy szerepet
játszó Kálvin-kutatás. Itt csak utalni tudok arra, hogy ma Gánóczy
számít katolikus részről Kálvin egyik legjelentősebb értelmezőjének
(lásd Gánóczy, 1964; Gánóczy, 1966; Gánóczy, 1968; Gánóczy, 2009f).
E határokon átnyúló vizsgálódás egyik legfontosabb
témája az ember értelmezése, a tudományos, filozófiai és teológiai
emberképek szembesítése. A szembesítés terepe nem lehet más, mint a
filozófia, vagyis a különböző eredetű emberképeknek egy közös
keretben, a filozófia nyelvén való megfogalmazása. Gánóczy ezt így
írja le: először meghallgatja a különböző kutatókat, s megállapítja,
milyen filozófiát vallanak magukénak, majd kifejti a keresztény
gondolkodás bibliai alapú emberfogalmát, végül pedig ennek olyan
filozófiai megfogalmazását keresi, „amely a természet- és a
szellemtudományok mai állásában párbeszédképesnek mutatkozik”
(Gánóczy, 2009d, 228.). Amit a javasolt filozófiai megfogalmazás
révén képvisel, az a filozófiatörténet dualista hagyományával
szembeállított „holisztikus emberfogalom”, melyet szerinte „a modern
tudomány éppúgy megkövetel, mint a két-háromezer évvel ezelőtt
létrejött Szentírás” (Gánóczy, 2012).
Érdemes a mondottak mellett néhány vitakérdést
kiemelni, melyek manapság világszerte érdeklődésre tarthatnak
számot. Ezek bizonyos vallási csoportokban merültek fel, s bár a
természettudósok körében is jelentkeznek, elsősorban filozófiai és
teológiai állásfoglalást követelnek. A kreácionizmusról és az
értelmes tervezés elméletéről van szó. De ide sorolhatjuk az
időnként szintén felmerülő „antrópikus elvet” is, amely szerint az
univerzum kifejezetten úgy van felépítve, hogy létrejöhessen és
létezhessen benne az ember. Gánóczy mindezeket az elméleteket
elveti, ami teológiai koncepciójának egészéből következik.
Leszögezi: keresztény értelmezés szerint a teremtés nem egyszerűen
„csoda” és nem is „értelmes tervteljesítés”, hanem „lényegesen
történelem” (Gánóczy, 2009e, 267.). Isten lehetőséget teremt, és a
lehetőségteremtő Istenbe vetett hit „felment egy előre meghatározott
és az okkal vele adott végcél aggályos keresése alól” (Gánóczy,
2009e, 270.).
Gánóczy munkásságának egyik kutatója A szeretet
fenomenológiája mint a szabadság fenomenológiája címen írt róla
könyvet (Lorenz, 2007). De Gánóczy teológiáját leginkább a „bizalom
teológiájának” lehetne nevezni, hiszen a „bizalom” széles értelemben
vett fogalma és a bizalom jelensége fontos szerepet játszik
gondolkodásában. Marc Jeannerod-val közösen írt, föntebb idézett
könyvében (Gánóczy – Jeannerod, 2013) részletesen elemzi a bizalom
pszichológiai, pszichoterápiai, pedagógiai, társadalmi és politikai
problematikáját. A fogalom teológiai értelmezését a hit egy olyan
fogalmi elemzésére alapozza, amely szerint a bizalom a hit egyik
formája. Elemzésében tanulságos módon tesz különbséget a között,
amit a hit episztemológiai és nem-episztemológiai formájának
nevezhetünk, az előbbit a belief, az utóbbit a faith értelmében vett
hitnek feleltetve meg.
Hadd tegyem hozzá: ezt a különbségtevést logikailag jól alá lehet
támasztani a „hinni” és a „tudni” ige elemzésével (lásd Kelemen,
2012). Csak a „hinni”-nél maradva: más jelentést rendelünk egyfelől
a „hinni valamit” vagy „hinni, hogy” („believe that”), másfelől a
„hinni valamiben” („believe in”) típusú mondatokhoz. Az előbbiek a
kisebb vagy nagyobb mértékkel bíró bizonyosság kifejezései, és a
tudással egy skálán helyezkednek el, ahol Kant szerint a Meinen,
Glauben és Wissen, azaz a vélekedés, hívés és tudás fokai
különböztethetők meg (Kant, 2004, B 848, 638.). Az utóbbiakat
ellenben a legalábbis szubjektív értelemben vett abszolút
bizonyosság kifejezésére használjuk, melynek nincsenek fokozatai.
Mindez a hit episztemológiájának elemzéséhez
tartozik. Bizonyos pontokon azonban a „hinni valamiben” túlmegy a
megismerés körén, s ekkor már nem helyezhető a tudás jellegű
bizonyossággal egy szintre. Kant ebben az összefüggésben morális
hívésről, moralischer Glaubé-ről beszél (a die Glaube és a der
Glaube közti különbségnek megfelelően), melynek a morális
bizonyosság, azaz a moralische Gewissheit felel meg (Kant, 2004, B
856, B 857, 644.). A „hiszek neked” formulának úgyszintén
nem-episztemológiai jelentése van. S itt nyílik meg a bizalom tere,
ahogyan ezen a ponton Kant is a bizalomra (Zutrauen) hivatkozik
(Kant 2004, B 855, 643.). Mindezek után hadd idézzem Gánóczy tömör
formuláját, mellyel megragadja a bizalom lényegét: „a bizalom hit és
nem bizonyosság” (Gánóczy, 2012).
Befejezésül illik megjegyezni, hogy a fönti
kommentárok egy nem hívő filozófus tollából származnak, aki
ugyanakkor messzemenően elfogadja azokat a megfontolásokat, melyek a
bizalom teológiájának megalapozására is szolgálnak. Hadd legyen ez
is hozzájárulás ahhoz a párbeszédhez, melyet Gánóczy Sándor a
tudományos igényű teológia nevében évtizedek óta folytat a
természettudósokkal és a más nézeteket valló filozófusokkal.
Kulcsszavak: bizalom teológiája, demarkációs probléma, emberkép,
filozófia, hit, interdiszciplinaritás, keresztény teológia,
teremtés, tudomány, tudományosság kritériumai
IRODALOM
Ganoczy, Alexandre (1964): Calvin:
théologien de l’Église et du ministère. CERF, Paris
Ganoczy, Alexandre (1966): Le jeun Calvin:
genèse et évolution de sa vocation réformatrice. Steiner, Wiesbaden
Ganoczy, Alexandre (1968): Calvin et
Vatican II: L’Église servante. CERF, Paris
Ganoczy, Alexandre (1992): Suche nach Gott
auf den Wegen der Natur: Theologie, Mystik, Naturwissenschaften.
Patmos, Düsseldorf
Ganoczy, Alexandre (1995): Chaos, Zufall,
Schöpfungsglaube. Die Chaostheorie als Herausforderung der
Theologie. Grünewald, Mainz
Ganoczy, Alexandre (2008): Christianisme
et neurosciences. Odile Jacob, Paris
Gánóczy Sándor (2009a): Határon innen,
határon túl. Teológiai párbeszédek. Szent István Társulat, Budapest
Gánóczy Sándor (2009b): Evolúció,
folyamatos teremtés, üdvtörténés. In: Gánóczy: Határon innen,
határon túl. Teológiai párbeszédek. Szent István Társulat, Budapest,
185–195.
Gánóczy Sándor (2009c): Káoszelmélet –
kihívás a teológia számára. In: Gánóczy: Határon innen, határon túl.
Teológiai párbeszédek. Szent István Társulat, Budapest, 204–218.
Gánóczy Sándor (2009d): „Mi az ember?
Határkérdések az agykutatás, a teológia és a filozófia között”. In:
Gánóczy: Határon innen, határon túl. Teológiai párbeszédek. Szent
István Társulat, Budapest, 228 – 240.
Gánóczy Sándor (2009e): A „kreacionizmus”
és az „értelmes tervezettség” a teológiai kritika mérlegén. In:
Gánóczy: Határon innen, határon túl. Teológiai párbeszédek. Szent
István Társulat, Budapest, 254 – 273.
Gánóczy Sándor (2009f): Gondolatok Kálvin
hermeneutikájához. In: Gánóczy: Hatáton innen, határon túl.
Teológiai párbeszédek. Szent István Társulat, Budapest, 129–131.
Gánóczy Sándor (2012): „Milyen értelemben
lehet tudomány a keresztény teológia?” Magyar Tudomány. 173, 10,
1256–1268. •
WEBCÍM
Ganoczy, Alexandre – Jeannerod, Marc
(2013): Confiance par-delà la méfiance. CERF, Paris
Kant, Immanuel (2004): A tiszta ész
kritikája (fordította Kis János). Atlantisz, Budapest
Kelemen János (2012): A hitaktus
episztemológiája. Kézirat. A Regina Apostolorum pápai egyetem a Hit
éve alkalmából rendezett konferenciáján 2012. november 22-én tartott
előadás.
Lorenz, Dominik (2007): Phänomenologie der
Liebe als Phänomenologie der Freiheit. Lit Verlag,
Berlin–Münster–Wien
|