Az ember szexualitása magában hordozza a biológiai,
a pszichikai, a szociológiai és a kulturális szféra pluralizmusát,
amelyek jellegzetes szkriptek/beíródások szerint alakulnak, s
tükrözik a kort, korszakot, társadalmat (Heaberle, 1996). A legtöbb
emberi kultúra a múltban is és ma is keresi a módját, hogy a
fiatalabb nemzedéknek miként adja át a tudást, mindazon
információkat, értékeket és normákat, amelyek az emberi nemiségre,
szexualitásra vonatkoznak. Ez nem mindig sikerül, sőt inkább
sikertelennek mondható, mert – túl a tudományos, szakmai
magyarázatokon – sok tényező befolyásolja az adott kornak megfelelő
információk átadását, és mert a politikai, egyházi, általános
közgondolkodás és akarat irányítja a véleményformálást.
A mai napig is sok országban problémás az állam, a
közintézmény és az egyén közötti hivatalos párbeszéd a
szexualitásról, még mindig nehézséget okoz a szexualitás társadalmi
diskurzusa, mint ahogy fellelhető e hiány és a deficit hazánkban is.
A mai aktuális helyzetünk sem jobb, mint száz évvel ezelőtt – habár
a Nemzeti Alaptantervbe bekerült (jómagam kidolgoztam egy ilyen, ún.
„konzerv” tantervet 1994-ben, egri gyakorlóiskolai kipróbálással),
azonban a kivitelezés hatékonysága még mindig alacsony, mint ahogy a
száz év előtti nagy tervek hatásai sem voltak mérhetőek a nemi
betegségek visszaszorulásában. Bár a mostani közbeszéd másképpen
zajlik, a módszerek változtak, és természetesen a nemi betegségeket
okozó kórokozók is mások lettek, és többet is tudunk róluk. Már nem
okoznak olyan jelentős gondot a bakteriális fertőződések, kellő
gyógyszerek segítségével kordában tarthatóak; ma inkább a virális
fertőzések dominánsak, különösen a fiataloknál, szexuális életük
első próbálkozásai idején. Az alapprobléma, úgy tűnik, örök: a
célcsoporthoz nem időben és nem elég hatékonyan jut el a megelőzés
és a védekezés üzenete, nem csökken a kockázatos magatartás. A
legújabb statisztikai adatok szerint a fiatalok körében emelkedő
tendenciát mutat detektált SZTF (szexuális úton történő fertőződés
vagy STI – sexually transmitted infections), valamint alig csökken
az elmúlt évtizedekhez képest az abortuszok száma. Mindez fenyegető
indikátora annak a jelenségnek, hogy országosan nem működik a
szexuális felvilágosítás.
A szexuális nevelés sikertelenségének oka nemcsak
az unos-untalan a „szégyen és az erkölcs” álarca mögé bújás, de az
is nehézséget okoz, hogy a társadalomtudomány számtalan területét
érinti egyszerre. Nem önálló pedagógiai probléma, hanem ütközik az
egyén és a társadalom, a magánélet és a közélet érintkezésének
számos pontján, sokszor antagonisztikus kérdéseket vet fel.
Gondoljunk például történeti aspektusból tekintve a szexualitásra, a
magánéleti kultúra, a kétneműség, kettős morál, nőkérdés,
koedukáció, onánia, prostitúció, erőszak, családtervezés,
születésszabályozás, védekezés, abortusz, a szexuális úton terjedő
betegségek régi és mai (szifilisz, AIDS, HPV, hepatitisz B, C,)
kriminális, medikális és pedagógiai vonatkozásaira.
A 18. századtól kezdve – részben a szekuláris
ideológiák előretörésével, részben az állam közegészségügyi
szerepvállalásának növekedésével – szaporodtak az arra utaló
információk, hogy valamennyire már közügynek tekintik a szexuális
nevelést. A korszak vezető gondolkodói (Jean-Jacques Rousseau,
Johann Bernhard Basedow, Christian Heinrich Wolke, Christian
Gotthilf Salzmann, Joachim Heinrich Campe) e téma kérdéseivel
foglalkozva a szexuális nevelést mint az egyik legfontosabb
pedagógiai feladatot jelölték meg, de csak két témakört kiemelve: az
onániát és a nemibetegséget.
A 19. század végén elindult a reformpedagógiai
mozgalom. A mozgalomban fontos szerep jutott a feministáknak,
célkitűzéseik közt szerepelt a gyermekek, a nők felszabadítása, ami
számos társadalmi szokás megváltozását vonta maga után. A nők
munkába állása, tanulási lehetőségei, önállósodása, a házasság
válsága, a válás lehetősége, a kettős erkölcs módosulása, a szerelem
és házasság kapcsolatának változása, a prostitúció tiltásának
megszüntetése, később az abolicionizmus stb. mind hatással voltak az
újkori pedagógiai elvekre is. A reformpedagógia fő célja a
koedukáció megteremtése volt. E mozgalom képviselője, Ellen Key svéd
írónő, aki a szexuális nevelés alapjának az önmagunkkal és a
partnerrel szembeni felelősségtudat kialakítását tekinti, s ugyanezt
vonatkoztatja az anyaságra is.
Nemzetközi szakmai megmozdulások, konferenciák és
az azokon hozott irányelvek kidolgozása segítették elő a nemzetközi,
majd a hazai szexuális nevelés megkezdését, mint például az 1902-ben
tartott brüsszeli II. Venereás Nemzetközi Értekezlet, melynek
összegzése az volt, hogy az ifjúságot fel kell világosítani,
különösen a szüzesség megtartásának és a nemi absztinenciának
kiemelkedően fontos témáiban (Kemény, 1903; Surkis, 2006, 205.). Az
1904-ben Nürbergben megtartott I. Nemzetközi Iskolaegészségügyi
Konferencia (Means, 1962, 90.) szintén ezekkel a kérdésekkel
foglalkozott.
Ettől az időszaktól kezdve három nagy területe volt
a szexuális nevelésnek és az ehhez kötődő társadalmi
nyilvánosságnak:
• a családi nevelés és az erre vonatkozó nevelési
tanácsadó könyvek stb.,
• az iskolai tevékenység,
• a közegészségügyi tevékenység.
Mindhárom szférában jelentős szerepet játszanak a
történelmi egyházak, a világi értelmiség – írók, orvosok, újságíró,
tanárok – és az államgépezet. Gazdasági-politikai érdekek miatt
demográfiai tényezővé válik a házasság, a termékenység, a
szaporodás, a halálozás és a különböző szexuális úton terjedő
betegségek megakadályozása, ezek intézményes hátterének kialakítása
(orvosképzés, egyetem, kórház, szakellátás, gyógyszerkutatás,
biztosítás, megelőzés stb.). Mindezeket törvényi és morális
előírások szabályozzák.
„A nemiség immár nemcsak a morális ítéletek tárgya,
hanem az ügyintézésé. A szexualitást, amely a közhatalomnak van
alárendelve és a gazdaságirányítási eljárások alkalmazási területe,
az elemző diskurzusok veszik birtokukba. A nemiség a 18. században
»igazgatási« üggyé válik. A 18. században »igazgatáson« nem is
annyira a rendbontás elfojtását értették, mint inkább a kollektív és
egyéni erők sajátos rend szerinti megszervezését.” (Foucault, 1996,
27.)
Közegészségügyi szempontból a három legelterjedtebb
népbetegség (TBC, trachoma és szifilisz) közül a 19. század végén a
szifilisz volt az, melynek populációs szintű megelőzését már az
iskolai oktatás keretében is elindították. Az oktatás alapját az az
erkölcsi szemlélet motiválta, hogy a kivárásra, a nemi hűségre való
buzdítás kellően megvédi a tanuló ifjúságot a fertőződés ellen. E
nemi betegség terjedésének megakadályozása Európaszerte az
egészségügy egyik legnagyobb egészségi problémája volt.
Nem csupán orvosi problémaként, mert már rég
túllépte azt, össztársadalmi – az akkori erkölcsöket igencsak sértő,
olykor azokkal szemben álló – kérdéssé vált. A megoldására többen
többféle megoldást javasoltak: testi-lelki egészségnevelés
fejlesztése volt a cél főleg orvosoknak és haladó szellemű
pedagógusoknak, a feministáknak, akik a társadalom
megváltoztatásában és annak hatásában bíztak (Gecsei, 1999). A
konzervatívok az erkölcs megszilárdításának álarca mögé bújva a
nemiség társadalmi diskurzusának teljes elutasításában látták a
megoldást, valamint a vallás jellemformáló erejében gondolkodtak e
latin mondás szellemében: ignoti nulla cupido: amit nem ismerünk,
arra nem vágyunk, vagy másképp, a tudatlannak nincsenek vágyai.
Ám egyre többen másként, reformer módon
gondolkodtak, mint például a kor egyik kiemelkedő pedagógusa, Kemény
Ferenc reáliskolai igazgató, az olimpiai eszmét újjáélesztő Pierre
de Coubertin barátja és maga is elkötelezett sportszerető ember, a
Nemzetközi és a Magyar Olimpiai Bizottság alapító tagjainak egyike.
Könyvek, cikkek, tervek sokaságát írta és tette közzé, és
iskolájában bevezette az akkor korszerűnek tartott szexuális
felvilágosítást.
Jelen írásban iskolai oktatás keretén belül egy
speciális pedagógiai módszert szeretnénk bemutatni. 1902-ben az
Orvosi Hetilap Gyermekgyógyászat címmel megjelenő mellékletében
(1902) látott napvilágot az a tárca, amelyben az író részletesen
beszámol a tanulóifjúság nemi felvilágosításának kérdéséről.
Hamburgban – a nagy kikötővárosban, ahol megnövekedett a szifiliszes
betegek száma – 1901-ben egy orvosnő előadást tartott leányoknak
„ezen kényes témákról”. A hamburgi polgármester az előadásban
kifejtett eszméket rosszallotta, sőt, a tanítónők, akik az
előadásokat szükségesnek tartva azokat lelkesen támogatták, fegyelmi
eljárásban részesültek. Az ügy nagy vihart kavart a sajtóban, több
cikk és ellencikk jelent meg. Egyesek szerint a felvilágosítás nem
az iskola feladata lenne, hanem a családé, pontosabban az anyáé, de
az egyik hozzászóló sajnálattal állapította meg, hogy a legtöbb anya
„nem rátermett erre a feladatra”. A felháborodás a fegyelmi eljárás
miatt oly nagy volt, hogy társadalmi összefogásra hívták fel az
érintetteket: „Ha a felettes oktatásügyi hatóság a felvilágosítást
fegyelmi vagy más úton akarja megakadályozni, akkor tanférfiak,
szülők, polgárok, gyermekbarátok álljanak össze, hogy ezen eljárást
megakadályozhassák”. Időközben a hamburgi oktatásügyi hatóság kissé
enyhítette álláspontját. 1901. május 14-én a következő határozatot
hozta: „Tanítás közben kerülendő az iskolás lányoknak a nemi
viszonyokról való felvilágosítása: amennyiben e viszonyokat a
tanítás keretében okvetlen érinteni kell, annak a legfinomabb módon
[in dezentester Weise] kell történnie”, végül megtiltják a
tanítóknak, hogy leánytanulóknak ajánlják a nemi viszonyokat
tárgyaló előadásokon való részvételt. Rohden evangélikus lelkész is
kiállt amellett, hogy a felvilágosítás – bár ez a család feladata
lenne – a tanítóra hárul. Annak érdekében, hogy a család képes
legyen e feladatnak eleget tenni, higiénikus kurzust ajánlott nekik.
A nemi felvilágosítás ábécéjét a kor nagy
szifidológusa, Alfred Fournier (1904) meleg, baráti hangú
könyvecskéjében kínálta Tizennyolcz éves fiainknak, Egy néhány
orvosi tanács alcímmel. A magyar fordításban dr. Lobmayer Géza
középiskolai közegészségtan-tanár és iskolaorvos a jól érthetőség
kedvéért még hozzátetette: Átmenet a gyermek és felnőtt korhoz
címet. Fournier ezt írja: „Egy új gondolat foglalkoztat titeket. Egy
tiszta, avagy tisztátlan vágy űz, egy kívánalom nyugtalanít.
Beszéljünk őszintén, a nő bírása utáni vágy ébred fel bennetek. Ne
mentsétek, ne vádoljátok, és ne védjétek magatokat, mert így kívánja
ezt a természet hatalmas törvénye, amelynek ti csak engedelmeskedtek
ebben a pillanatban”.
Ezután az igazán rövid, tömör és őszinte baráti
hang után, amelyben az akkori kor nemi életének erkölcsi megítélése
is benne van, rátér a nemi betegségek orvosi ismertetésére; a
lágyfekély (sankér), a kankó (gonorrhea) és a szifilisz leírására.
A szifilisz tárgyalásánál részletezi a betegségnek az egyénre háruló
bajait. Ezek:
1. a feleségre háruló baj: városi vizsgálatok
alapján 100-ból 19 női beteg mételyeztetett meg házassága folyamán,
tehát a fertőzési arány 1:5. „Hajmeresztő, de egyúttal szívet tépő”
– fogalmazza meg a szerző a szomorú valóságot;
2. az előbbi baj következménye: a válás. A férj
által átadott betegség nagyon sok házasságot annyira tönkretesz,
hogy az a házasélet széthullásához, váláshoz vezet;
3. anyagi tönkrejutás: a betegség egyenes
következménye a keresetképtelenség, amely pénz hiányában teljes
zülléshez vezet;
4. öröklődő következmény: ez sajnos nagymértékű
gyermekahalandóságot, meddőséget, és a megfertőzött szülőktől
öröklődésen beteg, új nemzedékeket jelent.
„Egyetlen szerencsétlen közösülés elegendő arra,
hogy létrehozza a syphilist összes utóbajával, s reménytelen
jövőjével egyetemben. Mentsük meg elsősorban az életben még
tapasztalatlanokat, akik még nem ismerik azt. Óvva intsük
gyermekeinket a nemi betegségek veszélyétől s ez lesz a legbiztosabb
óvszer. Ne szorítkozzunk azonban egy egyszerű, mindennapi
erkölcsprédikációra, hanem cselekedjünk többet és helyesebbet, s
indokoljuk meg felszólamlásunkat, írjuk le nekik ezen veszedelmet
szakorvosi szempontból, hogy önmaguk képezhessenek ítéletet arról,
hogy minő veszélynek teszik ki magukat”.
Fournier így folytatja: „Ti felnőtt fiatal emberek
vagytok. Ezen oknál fogva legyetek elkészülve, hogy a nő csábítás
úgy zúdul reátok (ez idézet! itt nyilván a nőtől eredő csábításra
gondol / női csábítással érthetőbb lenne), mint könnyen
megszerezhető zsákmányra. Tudjátok meg, hogy a csábítás mindenhol
jelen van, s a legkülönbözőbb alakban mutatkozik. Nemcsak estefelé s
éjjel az utcasarkon fogtok vele találkozni, hanem észlelni fogjátok
nappal is, s minden helyen, példának okáért; akár előkelően öltözött
s a főbb utakon sétáló hölgy, akár ál-munkásleányok alakjában, akik
csomaggal hónuk alatt látszólagosan munkahelyük felé sietnek, de
mindenek felett csapszékekben, színházak előcsarnokában, nyilvános
táncmulatságokon, cukrászdákban, zenés kávéházakban, bizonyos
kesztyű-, illatszer, vagy csecsebecsüzletekben, zug boltocskákban,
amelyek a legkülönfélébb ipar számára vannak rendelve, s végre a
bordélyházakban, amelyek a legváltozatosabb alakban találhatók
fővárosunkban, szerteszórva. Bárcások, és legveszélyesebbek a titkos
prostituáltak, akik kivonják magukat az orvosi ellenőrzés alól.”
A betegség felismerése viszonylag egyszerű volt, a
primer fertőződés hatására pár hetes lappangási idő után jellegzetes
akut elváltozások, olykor nedvedző, folyadékkal teli fekélyek
alakultak ki,
|
|
melyek pár hét múlva eltűnnek. A betegség később, a
második és harmadik stádiumában kezd generalizálódni. Az August von
Wassermann által fejlesztett teszt majd csak 1906-ban készül el, és
lesz képes a szifiliszes megbetegedés vérből való kimutatására; a
tesztet a mai napig kötelezően minden kórházban levett vérmintán
elvégzik.
Fournier vizsgálatai alapján száz titkos
prostituált közül huszonöt-negyvennyolc lueszes, így három
érintkezésből egy biztosan betegséget terjeszt; a bárcával
rendelkezők is ugyanolyan veszélyesek. Hiszen részben még nincs
egységes kimutatási vizsgálat, részben a havi egyszeri vizsgálat
negatív eredménye esetén is ugyanúgy továbbadhatja a fertőzést. A
védekezés lehetőségét az erkölcsben, a vallásban, a nő iránti
tiszteletben látja. „A szifilisztől való félelem a bölcsesség
kezdete” – írja, ha azonban mindezek nem segítenek, és
elkerülhetetlenné válik a fertőzés, azonnal orvoshoz tanácsolja a
fiatalokat.
A századfordulón Európa egyetemein az új igényeknek
megfelelően reformterveket dolgoztak ki az orvosképzéssel
kapcsolatban. Ausztriában 1889. december 14-én, majd 1892
áprilisában módosított formában, a német birodalomban 1901. május
8-án új szigorlati rend lépett életbe. Hazánkban a tanterv
módosításához Nékám Lajos (1900), a Bőr- és Bujakórtani Klinika
igazgatója a következőket írta: „A tantervnek olyan mozgékonynak
kell lennie, mint a visszhangnak. Ha felhangzik egy panasz, azonnal
felelnie kell rá egy intézkedésnek. Ha a belügyminiszter jelenti a
parlamentnek, hogy a trachoma, typhus, a diphteria, hogy ma a
syphilis, holnap a gyermekhalandóság, a gyermekágyi láz pusztít, ha
újra hallunk a pellagráról, ha rendezetlen az elmebeteg ügy, ha
rossz az orvosi szakértők működése, ha kevés a higiéniás drill a
körorvosokban; a tantervben 24 óra alatt ott lehetne a válasz, az
orvosság; továbbá intézkedésig kötelező egyik vagy másik tárgyból a
colloquium, felemeltetik ennek vagy annak a gyakorlatnak heti
óraszáma.”
Az új tantervet 1901-ben vezették be
Magyarországon. Az új szigorlati rend értelmében azonban – bár égető
szükség volt a bőr- és bujakórtan mint új tárgy felvételére – a
reformmal lemaradtunk, mert amíg a császárvárosban kötelező III.
orvosi szigorlatot írtak elő, nálunk ez csupán szabadon választható
tárgy lett, az elmekórtan és a gyermekgyógyászat mellett. Pedig
egyértelműen kimutathatóvá vált a századfordulón az a nagyarányú
megbetegedés, amely a prostitúció elterjedésével és növekedésével,
már mint népbetegség fordult elő, 7%-os morbiditással. A betegek
számának növekedéséhez nagyban hozzájárult a millenniumi ünnepség,
mivel a nagy létszámú, népmozgalmi esemény miatt a fertőzések száma
kiugróan magassá vált abban az évben.
Míg 1894-ben 1115 bejegyzett prostituált volt
Budapesten, a Főváros Statisztikai évkönyve 1895 alapján számuk
1896-ban 1331-re nőtt (Thirring, 1896). A titkosakat persze nem
lehetett nyilvántartani, de belátható, a nagy rendezvényre való
tekintettel számuk és a betegségekkel fertőzöttek száma meredeken
emelkedett. Becslések szerint ez a szám 13 310-re tehető
(Bíró,1933), tehát a bejegyzettek tízszeresére. A felderített titkos
prostitúció miatt előállított budapesti nők statisztikai adatain
(Doros – Melly, 1930) láthatjuk, hogy milyen mértékben voltak
fertőzöttek szifilisszel.
|
megbetegedés (%) |
varróleányok |
43,3 |
pincérnők |
42,5 |
gyári
munkásnők |
38,2 |
cselédek
|
31,8 |
1. táblázat • A különböző foglalkozású
dolgozó nők nemi betegségekkel való fertőzöttsége
A fertőződés szempontjából szinte mindegy volt,
hogy hol fertőződtek meg, nyilván a nagyobb létszámú, ún. titkos
kéjnők nagy valószínűséggel több alkalommal kerültek kapcsolatba a
fiatal fiúkkal. A betegség gyógyítására évszázadokon keresztül
rengeteg féle gyógymódot, folyadékot, kenőcsöt, diétát találtak ki,
az Ehrich-féle mágikus golyókat, a csodának hitt, ám kérészéletű
Salvarsant csak 1909-ben dobják majd piacra (Forrai, 2011).
Magyarországon e betegség végső megoldását a második világháború
után forgalomba került penicillin hozza el, mindaddig a megelőzés az
egyetlen hatékony módszer.
Nem véletlenül szaporodnak a századforduló táján a
fiatalokat óvni akaró javaslatok. Kiemelkedik közülük Szatmári Imre
(1909) a veronai természettudós, Girolamo Fracastoro (1478–1553
orvos) tankölteményéhez írott tanulmánya. Szatmári szerint nemcsak
elégtelenek a bujakór ellen addig meglévő intézkedések, de a
hatóságok óvintézkedéseit is igen hiányosnak ítéli meg Európaszerte.
„A mai hypocrisis a nemi kicsapongást minden úton és módon
elősegíti, de hajótörötteire rásüti a Káin-bélyegét – s szerinte –
vérbetegségről társaságban, vagy nyilvános előadáson beszélni nem
fair. Pedig hazánk a dáridók, a lakomák, a nemi élvezetek modern
Pheakjainak e klasszikus földje erősen, a nyugatnál nagyobb arányban
fertőztetett ország, hol az óvatosság, az önvédelem s az erre vezető
utak és módok ismerete nagyon is szükséges. Az iskola sok mindenre
megtanítja a fiatalokat, csak azt nem tárgyalja előtte, amire az
ifjú kornak a társadalmi kényszer miatt való coelibatusa idejében
legnagyobb szüksége volna: a nemi élet egészségtanára.”
Majd rátér Fracastoro művére: „A nemi élet
ismertetésére nincs alkalmasabb munka Fracastoro tankölteményénél,
amely azon kívül, hogy a középkori syphilis járványt, az akkori
tudományos nézeteket, a divatos kúrákat tüzetesen ismerteti, s hogy
a középkori orvosi tudásnak valóságos kincsesháza, egy vergiliusi
költemény összes szépségeivel ékes. Ezért azt javasolnám, hogy e mű
a gimnasiumok VII. és VIII. osztályainak latin olvasmányai közé
felvétessék egy-egy vergiliusi vagy horatiusi óra rovására. Az
ifjúság vergiliusi dictiót s nemi egészségtant tanulna belőle:
duplex li belli dos esset, azaz a hasznos egyesíttetnék a
kellemessel.”
Fracastoro megfigyelései pontosak: nagy tudással,
remek meglátással, részletesen és művészi fokon írja le a kór
lappangási idejét, ami kb. négy hét), a fertőzés első helyének
megjelenését, külső jeleket-jegyeket, majd fokozatosan a
generalizált betegséget, ahogy az a testben elterjed. A betegség
kórokának, etiológiájának elve szerint a testben lévő
nedvek-folyadékok patológiás elváltozását okolja a diszkrázia,
vagyis a humorálpatológiai szemlélet alapján: a testnedvek
elromlanak, tunyává válnak, és elöntik a szervezetet, míg végül a
rossz nedvek a bőr felületén jeleznek, elgennyedt, felhányt szélű
makulák-papulák keletkeznek, elcsúfítva a bőr teljes felszínét,
magas hőmérsékletek, ahogy a test „kifőzi” a betegséget (coctio),
majd a vég felé haladva szétrágja a testet a gyilkos kór:
Bámulatos vala, hogy ha fogant immár e ragadvány,
Négyszer telt a hold és ismét elfogya négyszer,
Míg a baj biztos jeleit felszínre vetette.
…
Eltűnt a szemiből az előbb vidám elevenség
Arcáról a pír és homlokra rózsaderűje.
Nemzőszervén nyilvánula baj először
S ép környék, lágyék lassan-lassan lemaródik.
A kórság jele most mindinkább szembeszökő lesz.
…
A testhő, amely éjjel bensőnkbe törekszik,
A külső részről elszállván s nem melegítvén
A tunya nedvekkel teli végtagokat: ízületben
Kar, váll s lábszárban kínoknak kínja nyilallik.
…
A fertő a test valamennyi erében bejutván
S megrontva minden nyirkunk, megrontva leendő
Táplálékunk is, lassan felszínre kerültek
A betegült részek, kórt és épet szétkülönítvén
A természeterő, a test sűrű anyagában
Lomhán és tapadón hömpölyögteti a súly iszapját,
Majd ocsmány ótvar borítá a testet egészen
A mell undok lett, a beteg arc eltorzula tőle
Később új alakok jöttek, tüszők tele gennyel.
…
A test nyomorult módon pusztítja: nem egyszer
A hústól fosztott tagokat, kérges csúnya csontot
S tátongó szájat láttam rútul kirepedve.
Élete szép tavaszán, szép ifjúság múlásán
Sóhajtozva s borús szemmel torz testire nézve
Jajgat sok nyavalyás: mi kegyetlen az isten iránta.”
A mai, legmodernebbnek tartott versek megrázó, naturalista képei sem
versenyezhetnek ezzel a remekművel.
1911-ben újabb kis füzet lát napvilágot. Iványi
Ernő (1911) műve, Hasznos tudnivalók ifjak számára címmel. Közvetlen
hangon, olvasóját tegezve, egyszerűen kezdi a lényegnél: „Kedves
Barátom!
Nem megfélemlíteni, csak felvilágosítani akarlak.
Amikor a serdülő korból a fiatalember korába lépünk, tulajdonképpen
megérünk a nemi életre” (itt már többes számot használ, mintegy
célozva arra, hogy a szerzőnek is hasonló problémái voltak, ő is
átesett mindezeken a nehézségeken: atyai, baráti hozzáállás ez a
közös problémához).
„A nemi élet kezdete azon korba esik, mikor az
ivarérettség teljessé válik, mikor az ifjú önként kezd érdeklődni a
nő iránt, azt nézi, szép-e? Kedves-e? Arra törekszik, hogy az a
szép, kedves nő őt észrevegye, sokat foglalkozik gondolatban a neki
tetsző nővel: megkívánja, módot keres a közeledésre, addig
mesterkedik, míg eléri célját. Csakhogy azon nők, kiknél az ifjú
hamarosan célt ér, nem tartoznak a kifogástalan erkölcsű nők közé
sem, hanem nemi betegségben szenvednek és róluk ragad a betegség az
ifjúra. Itt a veszély, ettől kell óvakodnunk. A természet által
belénk oltott vággyal csínján kell bánni, az észnek uralkodni kell
vágyaink, szenvedélyeink felett.”
Ezután – a szinte ma is helytálló – bevezető után,
orvosi leírását adja a három nemi betegségnek. Amiben ez a kis
brosúra újat nyújt, az a harmadik rész, amely részletesen tárgyalja
a védekezés lehetőségeit:
1. tartózkodás, ez nehéz, – írja – mert a
fiataloknak csak későn van módjuk nősülni,
2. korai eljegyzés – ez a tartózkodást segíti elő,
3. alkohol mértéktelen fogyasztásának elkerülése,
4. kondom használata,
5. vagy vaselinnel kenjük be nemzőszervünket (4. és
5. már orvosi segédeszközök használatára hívja fel a figyelmet),
6. közösülés utáni első negyedórában mosakodást
ajánl (mint tudjuk, ezzel a kórokozót nem lehet lemosni!),
7. közösülés utáni vizelés fontosságát hangsúlyozza
(ez a belső [húgyutak] tisztítását jelenti),
8. végül, ha mindezen óvintézkedés ellenére
valamilyen bajt észlel az ifjú, orvoshoz kell fordulnia.
Ezek az utasítások korszerűek, álszeméremtől
mentesek, és legfőként: a szerző felnőttként kezeli olvasóit.
Természetesen nem tud a korszak erkölcsi ítéleteitől elszakadni, és
szellemileg még erősen feudális hagyományokat őriz, így nem csoda,
hogy az ifjúság védelme kizárólag a fiúk védelméből áll, hiszen egy
erkölcsös leánynak ezek nem lehetnek problémái.
Megállapíthatjuk, hogy bár korábban az erkölcsök
kötöttebbek, zártabbak, szigorúbbak voltak, mégis nyíltabban,
nagyobb odafigyeléssel próbálták az elkerülhetetlen fertőző nemi
betegségtől fiaikat megóvni, talán jobban, hatásosabban,
szervezettebben, mint ahogy hazánkban ezt ma tesszük a mi
gyermekeinkkel az AIDS, a HPV, a hepatitisz ellen.
Kulcsszavak: szifilisz, szexuális felvilágosítás, pedagógia
IRODALOM
Bíró Béla (1933): A prostitúció. A M. kir.
Rendőrség országos szaktanfolyamainak kiadványa, Budapest •
WEBCÍM
Doros Gábor – Melly József (1930): A nemi
betegségek kérdése Budapesten. (Budapesti Statisztikai Közlemények
61/1) Budapest Székesfőváros Házinyomdája, Budapest •
WEBCÍM •
WEBCÍM
Forrai Judit (2011): History of Different
Therapeutics of Venereal Disease Before the Discovery of Penicillin.
DOI: 10.5772/24205 In: Sato, Neuza S. (ed.). Syphilis – Recognition,
Description and Diagnosis. InTech, Rijeka, 37–58. DOI: 10.5772/840 •
WEBCÍM
Foucault, Michel (1996): A szexualitás
története. (ford.: Ádám Péter) Atlantisz, Budapest
Fournier, Alféd (1904): Tizennyolcz éves
fiainknak. (ford. Lobmayer Géza) Dobrowsky és Franké, Budapest
Gecsei Kolos (1999): A nemi nevelés a
századelőn. Iskolakultúra. 6–7, 118–124. •
WEBCÍM
Heaberle, Erwin J. (1996): Az emberi
szexualitás fejlődésének régi és új modelljei. Szenvedélybetegségek.
IV, 3, 180–188.
Iványi Ernő (1911): Hasznos tudnivalók
ifjak számára. Bp.
Kemény Ferenc (1903): Az érzéki ösztönök
korai ébredésé-nek leküzdésére szolgáló elvek. Egészség. febr. 18.
Means, Richard K. (1962): A History of
Health Education in the United States. Lea & Febiger
Nékám Lajos (1900): Magyar orvosi
viszonyaink. Orvosi Hetilap. 1, 10.
Gyermekgyógyászat. Az Orvosi Hetilap
melléklete (1902): 4, 48
Surkis, Judith (2006): Sexing the Citizen:
Morality and Masculinity in France, 1870–1920. Cornell University
Press, Ithaca–London •
WEBCÍM
Szatmári Imre (1909): Facastoro Jeromos
tankölteménye a francia kórságról. I. füzet. (ford., [bev., magy.
[ell.] Szatmári Imre) Franklin Ny., Budapest
Thirring Gusztáv (szerk.) (1897): Budapest
Székes Főváros Statisztikai évkönyve 1896. Grill Károly kir. udvari
könyvkereskedés, Budapest
|
|