Nézd más szemmel a világot – az Országos Tudományos
Diákköri Tanács ezt az üzenetet választotta a 2015-ben megrendezett
XXXII. Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) mottójául,
azzal a céllal, hogy felhívja a részt vevő hallgatók figyelmét a
kutatói lét egyik legnagyobb örömére, a felfedezés élményére. Hiszen
a hallgatók azzal, hogy olyan kutatásokban vettek részt, amelyek
eredményeként eljutottak „az országos döntőbe”, a XXXII. OTDK-ra,
eredményes alkotókká, felfedezőkké váltak. A felfedezéshez pedig
nyitottság kell, a másik meghallgatásának képessége, a megszerzett
tudás szintetizálása, alázat, de nem megalkuvás a téma és más
emberek gondolatai iránt, a szakmai ismeretek elsajátítása. Türelem,
kitartás, és persze még sorolhatnánk a többi szükséges összetevőt,
amelyek birtokában megélhető a felfedezés élménye, az alkotói siker.
Az Országos Tudományos Diákköri Konferencia a
magyar felsőoktatás legnagyobb tudományos rendezvénysorozata, amely
a hallgatókról szól, a hallgatókért van, emellett pedig minden
második évben áttekintést ad az egyetemeken és főiskolákon zajló
kutatásokról, a tudományos műhelyekben folyó munkáról is. A 2015.
évi XXXII. OTDK jubileumi, az első országos konferenciát ugyanis
Tudományos Diákkörök Országos Konferenciája néven 1955-ben rendezték
meg az ELTE-n. Akkor 109 pályamunkát mutattak be (Anderle, 2011,
26.). Azóta eltelt hatvan év, a felsőoktatás sok változáson ment
keresztül, jelentősen nőtt a fiatalok érdeklődése a TDK, a
tudományos és művészeti diákkörök iránt. Egyre többen kapcsolódtak
és kapcsolódnak be a tehetséggondozás ezen formájába, azzal a
céllal, hogy kutatási tevékenységet, a kötelező elsajátítandókon
túli önképzést folytassanak, tanári segítséggel.
TDK, OTDK, Pro Scientia Aranyérem
Az OTDK a tudományos diákköri konferencia rendszer második
fordulója. Azok a hallgatók vehetnek rajta részt, akik saját
intézményük TDK-konferenciáján eredményesen szerepeltek, és ott a
zsűri javasolta a pályamunkájuk OTDK-n történő bemutatását. Az
elismerés első szintje tehát az intézményi tudományos diákkör, a
második az OTDK-n való részvétel, a harmadik pedig a Pro Scientia
Aranyérem (PSA), amelyre az OTDK tagozati első helyezettjei
pályázhatnak.
A XXXII. OTDK-t megelőző
intézményi TDK-konferenciák
Az intézményi TDK-konferenciák célja, hogy az egyetemeken és
főiskolákon folyó diáktudományos tevékenység eredményei számára
bemutatási fórumot biztosítson. A hallgatók első alkalommal itt
méretik meg magukat, és itt kapnak visszajelzést kutatásaikról. A
XXXII. OTDK-ra öt félévben lehetett jogosultságot szerezni, összesen
1886 intézményi TDK-konferencián.
Az öt félévben a bemutatott pályamunkák száma
13 301 volt, amelyek közül 7291-et javasoltak a XXXII. OTDK-ra. A
tendencia hagyományosan olyan, hogy a legtöbb házi TDK-konferenciát
az OTDK-t megelőző félévben rendezik. Ekkor vesznek részt rajtuk a
legtöbben.
Az intézményi TDK-konferenciák elsődleges szerepe a
visszajelzés. Emellett fontos feladat az előválogatás (az OTDK-ra
való jelölés). Minőségi szűrő szerepük több szempontból is lényeges.
A konferenciák hitelességét az adja, ha valóban a legjobbakat
ismerik el, és számukra teszik lehetővé az OTDK-részvételt. A
hitelesség pedig egyaránt fontos a TDK-nak, az oktatóknak és a
hallgatóknak is. Emellett kiemelendő, hogy az intézmények
tehetséggondozó munkáját is minősíti, kik és hogyan képviselik az
országos fordulóban.
XXXII. Országos Tudományos
Diákköri Konferencia
Az OTDK stabilitását az (is) erősíti, hogy előre tervezhetően és
kiszámíthatóan működik. A rendező intézményeknek már évekkel
korábban be kell jelentkezniük, az Országos Tudományos Diákköri
Tanácsnak és szakmai bizottságainak pedig dönteniük kell a következő
helyszínről, helyszínekről. Így történt ez a XXXII. OTDK esetében
is, 2012 végén eldőlt, hogy hova kerül majd a XXXI. OTDK
szekcióüléseit követően a rendezés jogát szimbolizáló staféta.
A kiválasztott intézmények számára közel két év
állt rendelkezésre. Magát a XXXII. OTDK-t 2013. november 18-án a
Magyar Tudományos Akadémia Dísztermében hirdette meg az OTDT elnöke
a XXXI. Országos Tudományos Diákköri Konferencia kitüntetésátadó
ünnepi záróülésén.
félév |
intézményi TDK-konferenciák száma |
2012/2013. tanév, II. félév |
123 |
2013/2014. tanév, I. félév |
434 |
2014/2015. tanév, II. félév |
479 |
2015/2016. tanév. I, félév |
767 |
2015/2016. tanév. II, félév |
83 |
összesen
|
1886 |
1. táblázat • Az intézményi TDK-konferenciák félévek szerinti
megoszlása (Forrás: OTDT Titkárság, 2015. december 15.)
Az OTDK megrendezése nagyszerű, ugyanakkor nehéz feladat is. A
fiatal tehetségek bemutatkozási lehetőségeinek megteremtése olyan
szakmai cél, amelyért megéri dolgozni azzal együtt, hogy a
finanszírozás megteremtése, a bírálatok és a tagozati zsűrik
megszervezése rendkívüli kihívást jelent. Az OTDT minden eseményen
kiemeli, hogy az OTDK elsősorban fórum, és csak másodsorban verseny,
ahol a legfontosabb az, hogy a résztvevők a tudományos élet jeles
képviselőitől írásbeli és szóbeli értékelést kapnak. Az írásbeli
bírálat, valamint a 10–15 perces előadás és az azt követő vita a
legfontosabb része az OTDK-nak. Általában egy hallgató ugyanis egy
pályamunkával csak egyszer vesz részt az OTDK-n. Azok az élmények
pedig, amelyeket ennek során szerez, döntő fontosságúak lehetnek a
számára.
Az OTDK sok szempontból olyan, mint egy hagyományos
tudományos konferencia: vannak előadások, értékelések, viták. Amiben
más, az a résztvevők köre (elsősorban a fiatal tehetségek), továbbá
az írásbeli bírálat és a szóbeli értékelés funkciója. Ez az, amit a
rendezőknek is tudatosítaniuk kell saját magukban és az értékelést
végzőkben egyaránt. A versenyjelleg is hangsúlyos, ahol valóban a
legjobbak kapják az elismerést.
További nehézséget jelent, hogy a bemutatott
pályamunkák száma az elmúlt évtizedben dinamikusan nőtt (2.
táblázat).
OTDK |
év |
bemutatott pályamunkák száma |
XXVII.
|
2005 |
3143 |
XXVIII.
|
2007 |
3089 |
XXIX.
|
2009 |
3705 |
XXX.
|
2011 |
4169 |
XXXI.
|
2013 |
4612 |
XXXII.
|
2015 |
4602 |
2. táblázat • Az elmúlt tíz év OTDK-in bemutatott pályamunkák
száma (Forrás: OTDT Titkárság, 2015. december 15.)
A táblázatból kitűnik, hogy az elmúlt tíz évben az
OTDK több mint másfélszeresére nőtt. Az ezzel járó nehézségek
kezelése sok energiát emésztett fel, hiszen a növekedésből származó
logisztikai és finanszírozási problémákat kezelni kellett, csak így
maradhatott sikeres az országos konferenciasorozat.
A nehézségek leküzdésében komoly támogatást
jelentett a Nemzeti Tehetség Program, amelynek keretében bővülő
források álltak rendelkezésre. Az állami támogatás a többszörösére
emelkedett. Elsőként a rendező intézmények részesültek ebből (a XXX.
Jubileumi OTDK idején), majd 2013-tól a nevező és részt vevő
intézmények számára is nyílt olyan pályázati lehetőség, amely
segített a hallgatók utazási és részvételi költségeinek
megteremtésében. A XXXII. OTDK előtt ismételten meghívásos pályázat
keretében kaphattak támogatást a szervezők, és nyílt pályázati
lehetőség állt rendelkezésre a delegáló intézmények számára.
(Emellett a Nemzeti Tehetség Program keretében az egyetemek és
főiskolák számára rendszeresen biztosítanak nyílt pályázati úton
elnyerhető szerény forrást az intézményi TDK támogatására.)
A méretbeli növekedés azonban nem csupán a
gazdasági részt érintette: a több résztvevő számára a szállás és az
étkezés, valamint a bemutatáshoz a termek megszervezése sem
egyszerű. Mindez a legfontosabb szakmai elemekre, a bírálatokra és a
zsűrikre is kihat. A több pályamunkához ugyanis több bíráló és több
zsűritag szükséges.
Az OTDK bírálói és zsűritagkénti munkáiért nincs
anyagi ellentételezés. Azok, akik vállalják, térítésmentesen végzik
ezt a tevékenységet, ami óriási munka, hiszen a dolgozatok általában
20 és 100 oldal közötti terjedelműek, amelyeket ahhoz, hogy érdemi
bírálat készülhessen, figyelmesen, értő szemmel kell elolvasni. A
bírálók általában nem egy dolgozatot bírálnak, hanem többet. Ez az
önkéntes vállalás tehát nagy feladat és felelősség, amelynek
megszervezése az OTDK legfontosabb szakmai része. 2015-ben összesen
3204 bíráló dolgozott, akik 9064 írásbeli bírálatot készítettek, a
zsűritagok száma pedig 1712 volt.
A XXXII. OTDK-n 4603 pályamunkát mutattak be,
amelyek a 3. táblázat szerint oszlottak meg
a szekciók között:
A legnagyobb szekció 2015-ben a Műszaki Tudományi
volt, összesen 640 bemutatott dolgozattal. Az előző OTDK-kon
rendszeresen a Közgazdaság-tudományi Szekcióban vettek részt a
legtöbben, ez a tendencia most megszakadt, ez a szekció a
pályamunkák számát tekintve a negyedik legnagyobb volt.
A szekciókon belül tagozatokban történik a
bemutatkozás. A tervezett tagozatokat előzetesen meghirdetik, ezekbe
jelentkezhetnek a nevezés során a hallgatók. A végleges tagozatok
kialakítása a beérkezett nevezéseket követően történik, attól
függően, hogy egy-egy téma iránt mekkora az érdeklődés. A tagozatok
emellett azt is mutatják, hogy milyen új területek jelennek meg a
tudományágban, vagy mely területen vannak nagy változások.
|