Pszichológia és társadalom
A L’Harmattan Kiadó Pszichológia és társadalom című könyvsorozatában
új kötet jelent meg. Bodor Péter, a kötet szerkesztője egy fontos és
jellegzetes témakörbe gyűjtött tanulmányokat hazai szerzőktől:
pszichológustól, nyelvésztől, irodalomtörténésztől, esztétától,
szociológustól, politológustól. A témakört az identitás és
kommunikációs médiumok, az emlékezés és diskurzus fogalmi
csomópontjai feszítik hálózattá.
Eredetileg interdiszciplinárisnak nevezték az ilyen
vizsgálódásokat és köteteket, ma inkább a transzdiszciplináris
jelzőt használják rájuk. A két elnevezés különbsége világosan
megfogalmazható. A diszciplínák élesebb határainak idején inter-,
vagyis határt bontó, átjáró és ágazatközi tanulmányok születtek,
csakhogy, ezek a határok a 20. század utolsó negyedétől homályosak,
töredezettek lettek, s ma már alig érvényesek. A tudományágak
régebbi megkülönböztetésein és érvényességükön ezért mutatnak túl a
jelenkori „transznemű” vizsgálódások és értelmezések.
Nemcsak a tudományági keretek változtak meg, hanem
a vizsgálandó jelenségkörök, tárgyak és módszerek is. Az újabb
tudományfilozófiában paradigmaváltásnak nevezett folyamat során
érvénytelenek lettek fogalmak, eltünedeztek tárgykörök és elemzési
szempontok, egyidejűleg viszont új fogalmak és új kutatási irányok
alakultak ki, illetve új jelentést kaptak a régebbiek.
Ilyen változás figyelhető meg például a
szociológiában. Ez a tudomány az identitás fogalmát a 80-as évekig
nem is használta. Jellemző módon inkább pszichikumról vagy énről
írtak még a „szimbolikus interakcionizmus” hívei is, miként híres
könyvében tette az irányzat klasszikusa, George Herbert Mead. Később
szociálpszichológusok felfedezték, és számosan kommentálták az
identitás problémáit, de szinte kizárólag a társas világ szintjén
értelmezték azt. Így hosszú ideig nem merült fel, hogy az
identitásnak a személyes és társas világon túli, makroszociológiai
vagy szociokulturális jelentőségük és fontos társadalomelméleti
kontextusuk lehet. Azt a kifejezést pedig, hogy „narratív
identitás”, aligha értették volna szociológusok, mielőtt a
nyelvészeti fordulat (linguistic turn) a társadalomelméletben is
bekövetkezett.
Jól látható ez a tudásszociológia történetében.
Mannheim Károly az 1920-as évektől írta ilyen tárgyú munkáit, de nem
foglalkozott sem az identitás, sem az emlékezés problémáival. Négy
évtized múlva híres könyvükben (A valóság társadalmi konstrukciója)
Peter Berger és Thomas Luckmann már egész fejezetet írtak
internalizációról és identitásról, de egyetlen mondat sem esik
diszkurzív elméletekről, hiszen a 60-as években ilyet még nem
ismertek a társadalomtudományokban.
Miért nem foglalkoztak korábban ilyen kérdésekkel
szociológusok? Miért szorult korábban marginális helyre az identitás
problémája a szociológiában? Szerintem azért, mert a szociológia a
társadalmi modernizáció tudománya volt. Művelői abból indultak ki,
hogy a beleszületés jelentősége háttérbe szorul a modernizáció
folyamatában, és a modern társadalmakat – melyeknek horizontját a
jövő formálja – olyan fogalmak segítségével kell vizsgálni, mint a
haladás és a fejlődés. Ennek megfelelően fontos módszernek vélték
például a „társadalmi tervezést”, viszont a régebbi idők
csökevényeihez sorolták az etnikai, nemzeti, vallási hovatartozást
és a belőlük fakadó feszültségeket. A szociológusok többsége úgy
gondolta, hogy az ilyen feszültségek, konfliktusok történelmi
korszaka véget ért, hiszen „nincs visszaút” a modernizációból.
Aligha hihették volna, hogy az unokák nemzedékében majd
identitáspolitikák alakulnak ki.
Az 1970-es évek második felétől változott meg a
„korszellem”. Az új szellemiség tartalmait már nem a jövő iránya,
nem a társadalmi és kulturális megújulás eszméi, hanem
neokonzervatív értékek és a posztmodern kultúra szempontjai
határozták meg. Sokan lettek bizalmatlanok a haladás ígéreteivel
szemben, a kollektív jövő pedig elhalványult a horizonton. Ezt
fogalmazta meg 2011-es, A varázsát vesztett jövő című könyvében a
szociálpszichológus Pataki Ferenc.
|
|
A korszellem változásának megfelelően kapott új
jelentést és erős kontúrokat az identitás fogalma, s így került
előtérbe a társadalmi emlékezet témája is. A téma szociológiai
alapmunkája Maurice Halbwachs műve (La mémoire collective), ami
eredetileg 1925-ben jelent meg, de alig ismerték akkoriban. Csak
1992-ben fordították le angolra, és ezt követően vált szélesebb
körben ismertté. Az emlékezet kutatása mindaddig a pszichológiára
tartozott, más tudományágak művelői alig foglalkoztak vele. Újabban
viszont transzdiszciplináris vizsgálódások sokasága irányult az ide
vágó és már másként megfogalmazott kérdésekre. A megváltozott
korszellem jegyében nyitnak újabb és újabb múzeumokat, emlékeznek
meg sűrűn régebbi eseményekről. „Az ezredvégen az európaiak,
különösen a franciák egy új kultusz, az emlékezet kultuszának
megszállottjaivá lettek” – olvashatjuk Tzvetan Todorov egyik,
magyarul 2003-ban megjelent tanulmányában. Ezért keresik az
„emlékezet helyeit”, ezért tölti meg a nyilvánosságot és a médiát az
emlékezésre érdemes múlt. Így kerül előtérbe az „emlékezetpolitika”
s az olyan fontos projektek, mint például az „Eleven emlékmű”
Magyarországon. A jövőre irányuló modernizációs elvárások helyébe
mostanra az emlékezés kultúrája, az identitás és a múlt értelmezése
került. Ezért helyezhető el jelenünk korszellemének tengelyében ez a
kötet. Tanulmányai a személyest értelmezik a személytelen általános
szerint, szerzői élettörténeteket elemeznek a történelem háttere
előtt, s a diskurzust magyarázzák a szabályok és modellek
kereteiben. Illetve megfordítva: az identitást, a tipikust úgy
próbálják felfogni, mint az önéletrajzokból, az életrajzi
beszámolókból és emlékezésekből konstruálható alakzatot. E bonyolult
témakört, a történelmi és személyes síkok megkülönböztetésének
módszertani problémáit érteti meg e tanulmánykötetben Kovács
Évamunkája az emlékezet „dinamikus modelljével”.
A kötetben 14 tanulmány olvasható. Témájuk és
szerzőik speciálisabb érdeklődése szerint a legtöbb az életúttal és
önéletrajzzal foglalkozik. Gács Anna az önéletrajzi megnyilatkozások
kortárs formáiról ír, Vajda Júlia viszont narratív élettörténeti
interjúkat használt nemzeti és – mint kiderült (?) – nem létező
európai identitások elemzésére. Schleicher Nóra egy
osztálytalálkozón elhangzott beszélgetésekből értelmezi „az élet
mint út” és „az élet mint művészet” metaforáinak tartalmait, Németh
Krisztina pedig olyan életvilágot rekonstruált, a sárbogárdi
zsidókét, amely már csak az emlékezetben él tovább.
Többen elemeztek nyelvi és vizuális médiumokat,
illetve általuk létrehozott alkotásokat. Illés Anikó kollázsokat
vizsgált egy fókuszcsoportban, hogy pontosabban érthessük Európáról
létező és vágyott sztereotípiáink különbségeit. Nyelvi kísérletükről
számol be Halász Erna és Király Ildikó. A kísérlet eredményei
megerősítik azt a gondolatot, hogy a narratív fogalmazás az
utánzásnál erősebben formálja az epizodikus emlékezetet. Nyelvi
konstrukciók „emblematikus” gyakorlatát, a Berlinben élt, emigráns
orosz és zsidó írók irodalmi névadását vizsgálta Hetényi Zsuzsa.
Kontra Miklós viszont a „lingvicizmus” eseteit és intézményes
eljárásait kutatja tanulmányában; azt, ahogyan a nyelvhasználat
megkülönböztet, s gyakorta társadalmi megkülönböztetésekre,
diszkriminációkra is vezethet. Ez történik, amikor pedagógusok vagy
más szereplők elítélik nyelvi normák és szabályok megsértését –
például a „suksüközés”-t. Csabai Márta a test fogalmi és képi
értelmezésének változásait elemzi, Dúll Andrea pedig
környezetpszichológiai szempontokból, az átélt terek felől közelít
az identitás problémáihoz. Módszertani kérdéseket, a kvalitatív
kutatások érvényességének problémáit feszegeti a partikultúráról
szóló beszámolók kapcsán Kaló Zsuzsa és Rácz József.
Emlékezésünket maradandóan befolyásolják
tömegmédiumok is. Fokasz Nikosz és Kopper Ákos a hírfolyam működését
állította egy érdekes kutatás fókuszába. Beszámolójukban kimutatják,
hogy hírek miként jelennek meg és maradnak fenn egy darabig
szenzációkként, majd hogyan halványulnak és tűnnek el, s válnak az
emlékezet helyévé. (Bodor Péter szerkesztő: Emlékezés, identitás,
diskurzus. Budapest: L’Harmattan, 2015)
Somlai Péter
szociológus, Eötvös Loránd Tudományegyetem
|
|