A humán társadalom elmélete –
multistrukturális modell alapján
Tojásból könnyen lehet rántottát készíteni, de fordított eljárásra
kevesen vállalkoznának. Ezzel a példával szemléltetik a szerzők,
hogy a strukturális tulajdonságból könnyen lehet metrikát
(kvantitatív távolságot) képezni, ám fordítva ez nem lehetséges. A
Bevezetésben leírt előző gondolatig a társadalomtudományok 20.
században felszínre kerülő problémájából kiindulva jutnak el, mivel
még nem született meg az a „nagy elmélet”, amely a
társadalomtudományt szintetizálja. Ez a könyv azonban jóval több,
mint „sóvárgás valamely iránytűnek tekinthető fogalomrendszer után”
(16.). Az ismertetésben szinte képtelenség minden fontos részletére
kitérni, ezért csak válogatásra vállalkozom.
Vámos Tibor az Előszóban a következőket írja: „Ez a
kötet a társadalomról való strukturális gondolkodás alkalmazásával,
a következetesen egzakt, koherens elméletépítéssel új perspektívát
mutat a társadalomelméletben. […] A hitekkel párosuló ideológiák
csődjének százada után, a válságok globalizálódását kísérő
krízisekkel terhelt időkben nagy szükségünk van a hasonló úttörő
szellemű kezdeményezésekre” (14.).
Az úttörő jelleg több vonatkozásban is
megragadható. Az egyik, hogy ötvözik az egzakt matematikai,
rendszerelméleti alapokra épülő elemeket a társadalmi gondolkodás
valós és virtuális rendszerével, illetve jelenségleírásainak
keverékével. A könyvben ez a két „megközelítés” a második, Elméleti
előzmények című fejezetben kapcsolódik egybe. A szociológiában és az
emberi–társadalmi kapcsolatokkal foglalkozó tudományokban már elég
régtől érzékelhető volt a társadalmak teljességre törekvő, mindenre
kiterjedő egységes leírhatóságának problematikája. Két, eltérő
tudományterületeket művelő, mi több, uraló tudós fogott össze, hogy
ezt a problémát közelítse egy közös modellben. Az, hogy a társadalmi
jelenségeket valós és virtuális rendszer keverékének tekintik,
amelyben a hatalom az anyag ≡ energia ≡ információ ekvivalencia
triád szerkezetarányaival vezérli a társadalmat, meghatározóan
fontos a könyv elméletépítése szempontjából.
A másik újdonság, hogy a könyv túllép a gondolati,
elvi-elméleti levezetéseken, több formában és ponton is valós,
praxisbeli példákat hoz. A szerzők szerint még hiányoznak a
vizsgálati bizonyítások, de a kötet tíz év gondolati áldott állapot,
két-három év szellemi vajúdás utáni megszületése jó alapot kínál az
e témában érdeklődők és kísérletezők számára.
A könyv 369 számozott oldal terjedelmű, öt fő
fejezetre tagolódik, és a szokásos tartalmi részek mellett két
Mellékletet is tartalmaz. Az egyikben Farkas János konspektusait
olvashatjuk 48 témakörben, illetve szerző szerint leírva. A másikban
a Matematikai alapdefiníciók és tételek gyűjteménye található, amely
mintegy elméleti alapját és hátterét is képezi a gráfokra és
kombinatorikai elemekre épülő multistrukturális modellnek.
Auguste Comte-tól Darwinon, Barabási Albert
Lászlón, Borhidi Attilán, Ludwig von Bertalanfyn, Csepeli Györgyön,
Émile Durkheimen, Marx Károlyon, Pólya Györgyön át Max Weberig
összesen 387 szerző munkájára hivatkoznak, amely egy ilyen nagy
munkánál biztos alapokat ad, valamint a szerzők széles körű és
sokrétegű, multidiszciplináris gondolkodását is mutatja.
Az egyik leggyakrabban használt fogalom, a
Multistructure Memory (MsM) – amelyet Dénes Tamás munkásságához
köthetünk – a tárgymutató szerint összesen nyolcvanegy oldalon nyer
említést. Nem véletlen, hiszen ez a könyv egyik kulcsfogalma,
amelynek segítségével az élettelen és az élő rendszerek – köztük a
társadalom – törvényei is egységes modellben kezelhetők. A
matematikai formalizmust túllépve Seth F. Henriett fogalmazta meg
világunk multistruktúrájának lényegét, amelyet a 47. oldalon
olvashatunk.
A könyv szerzői nagyon fontos társadalomleképezési
problémára hívják fel a figyelmet, nevezetesen, hogy a mérendő
objektumok nem homogének. Ennek ellenére a kérdőívekkel egyetlen
tulajdonságvektorba, vagyis egy metrikus térbe kényszerítjük be a
különböző mutatókat, változókat és indikátorokat. Ez a kérdés,
|
|
illetve problémakör a Metrikus versus
Multistruktúra tér című alfejezetben nyer részletes kifejtést.
A matematikán kívül az élettelen
természettudományok apparátusát is felhasználják a struktúramodell
felépítéséhez. Erre példa a kémiából kölcsönvett periódusos
rendszer, amelynek alapján alkották meg a Társadalmi Mozgások
Periódusos Rendszerét (TMPR). Ezt a 4.10.5. ábrán láthatjuk
mátrixszerű elrendezésben, ahol az oszlopok a struktúra méretét
(terjedelmét), a sorok pedig a struktúra viszonyát (differenciáját)
jelölik.
Ám a fizika kulcsfogalmait (tömeg, energia,
sebesség, gyorsulás, munka, mező stb.) ugyanígy felhasználják a
multistrukturális modell kiterjesztésére a társadalmi jelenségek,
folyamatok dinamikájának szemléltetésénél. A tudás tömege és a tömeg
tudása, a Társadalmi egyenlőtlenségek, társadalmi energia, a
Társadalmi sebesség és gyorsulás, és a Társadalmi munka és
teljesítmény című alfejezetek egzakt és szemléletes kifejtése
bizonyítja ezt.
A szerzők leszögezik, hogy bár alapvetően a humán
társadalomról lesz szó, de az emberi közösségeken kívüli élő
rendszerek társadalmairól is olvashatunk szakirodalmakkal
alátámasztott kifejtést. A növényi társadalmakról írva Borhidi
Attilára, az állati társadalmakról írva Gustav Ratzenhoferre
hivatkoznak. Az állati társadalmak vizsgálata során juthatunk el a
társadalmi mintázatokhoz, amelyek az emberi társadalmaknál a kultúra
létrejöttéhez vezetnek el. A kultúra több mintázat, hagyomány
együttese, mint például az oktatás, a ruházkodás, az étkezés, az
utazás stb. Kiemelném az oktatást, a nevelést, amely korunkban
kihívás elé állítja a pedagógusokat, a szülőket, a gyerekeket, és a
társadalom irányítóit is, mivel a mában kell a múltból a jövő
igényei felé haladva orientáltan átszármaztatni/elsajátíttatni a
kultúrát.
A kultúra fogalma tehát elsősorban a humán
társadalmak alapvető komponense, társadalmi intézmény, amely
értékek, normák, együttélési szabályok összessége.
A Farkas-féle társadalom- és kultúrafelfogás jól
illeszkedik a multistruktúra-modellbe. A szerzők végigvezetik, hogy
az MsM-modell alapvetően működik az evolúciós problémák (véletlenek,
mutációk) esetén is. Mindezt a kultúrateremtés struktúraszintjeinek
blokksémája, az ún. kétvérkörös társadalmi modell szemlélteti
legjobban. Stílusos színekkel is elkülönül a kis és a nagy „vérkör”.
Az 1.1 ábrán mindezek jól követhetők, a visszacsatolások a
magyarázatok segítségével pedig könnyen értelmezhetők. Az egyén az
egyenlőtlenségek felől lép be a vonatkoztatási struktúra blokkjába,
vagyis az információ → ismeret → tudás visszacsatolás
körfolyamatába. Mindez tovább vezetődik a társadalmi tér blokkjába,
amelyben eldől a jelen és a jövő társadalmi struktúrája. A 6.
blokkban alakulnak ki az egyedi és a társadalmi kognitív sémák. A
magasabb multistrukturális szinten a kultúra „jelenik” meg, amely az
új értékrendhez csatolódik vissza, illetve kapcsolódik „tovább”.
Az e-társadalmakban már mobil, hálózati,
kollaboratív stb. tanulásról beszélhetünk, amelyben ezek a
tevékenységek, illetve folyamatok már nem írhatók le a hagyományos
pedagógiai terminológiákkal. Elsősorban azért nem, mert a tanulás
tér- és idődimenziói nagyon szituatívak és megfoghatatlan
szekvenciájúak, a tanításnak már egészen átalakult és visszaszorult
szerepe van. Másrészt az idődimenziók is feszítő hatással bírnak,
hiszen az iskola – mint hagyományos kultúraközvetítő és tudáselosztó
hely – egy nagyon gyors változásokkal teli gyorsuló/„valós idejű”
környezetben működik, miközben a tananyag-feldolgozás egy „lassított
tempójú/ lassuló idejű” módon történik.
Bizonyára nagyon jól lehet használni ezt a könyvet
és modelljét számos tudományterület több szintjén – különösen a
jelzett oktatási problémák mélyebb feltárásához, megoldásához,
illetve a reziliencia (rugalmas ellenállási képesség) mélyebb
vizsgálatához. Hasznos lenne ez a könyv a mérést abszolutizáló
neveléstudósok paradigmaváltásához is. (Dénes Tamás – Farkas János:
A humán társadalom elmélete – Multistrukturális modell alapján.
Budapest: Gondolat, 2015)
Lükő István
ny. egyetemi magántanár,
a HERA Környezetpedagógiai Szakosztály Elnöke
|
|