Az antikvitásban a filozófiai iskolák nem „jogi
személyként” felfogható, autonómiával rendelkező intézmények, hanem
egy-egy mester irányítása alatt álló műhelyek, ezért akadémiai
szabadságon (vagyis a tudás, a gondolkodás szabadságán) az ókori
iskolák esetében egyszerűen a gondolkodó ember gondolkodásának a
szabadságát értjük. Miben áll ez a szabadság? Egyáltalán: mit jelent
a szabadság az antikvitásban?
Homérosznál két alkalommal fordul elő a „szabadság”
(eleutheria) kifejezés, az Iliász 6. énekében, ahol Hektór
elbúcsúzik Andromakhétól. Ha elesik a város – mondja feleségének a
hős – akkor téged
egy ércpáncélos akháj tovahurcol
s könnyed omol, s a szabadság napját elveszi
tőled (455)
Ám a háborúnak remélhetőleg szerencsés vége lesz,
…ha megadja a nagy Zeusz,
hogy palotánkban az elnemenyésző égilakóknak
állítsuk föl már a szabadság borkeverőjét
(528)
azaz hálaáldozatot mutassunk be
megszabadulásunkért. Mint látjuk, itt a „szabadság” kifejezésnek két
jelentésével találkozunk: az egyik a személyes szabadság (mint a
szolgasorssal ellentétes állapot), a másik a polisz szabadsága (mint
a leigázottsággal, és végső soron a pusztulással ellentétes
állapot). A görög kultúra poszthomérikus korszakában a szónak sokáig
kizárólag ez a két jelentése van forgalomban. Hérodotosznál és
Thuküdidésznél találkozunk velük.
A változás Platónnál figyelhető meg. Az Állam első könyvében az öreg
Kephalosz meséli Szókratésznak a következőt:
Egyszer a jelenlétemben kérdezte meg valaki
Szophoklészt, a költőt: „Hogy állsz a szerelmi örömökkel,
Szophoklész? Tudnál-e még asszonyt szeretni? „Ne is mondd! –
felelte. – Olyan boldog vagyok, hogy megszabadultam ettől, mintha
egy dühöngő, goromba zsarnoktól menekültem volna meg.” Akkor is azt
gondoltam, hogy igaza van, és most sem kevésbé gondolom így. Mert az
öregkor – legalábbis ilyesmiben – teljes békét és szabadságot
biztosít; ha a testi vágyak elcsitulnak, és hevességük megszűnt,
feltétlenül bekövetkezik az, amit Szophoklész mondott: egész sereg
őrült kényúrtól menekülünk meg. (Állam, 329 c–d)
Itt a „szabadság” egy belső állapotnak a neve,
amely ellentétben áll az ugyancsak a bensőnkben lakozó irracionális
pathoszok által való leigázottságunk állapotával. Hasonló
gondolattal találkozunk a Phaidónban, abban a gondolatmenetben,
amikor Szókratész arról beszél, hogy bizakodva várhatja a testi
halált – azaz a test és a lélek szétválását – az az ember, aki már
földi életében is mellőzte a testi élvezeteket.
Ezek miatt kell hát bizakodnia a maga lelkét
illetően az olyan embernek, aki életében a másféle örömöket, azokat,
amelyek a testtel meg annak ékesítésével kapcsolatosak, hagyta,
menjenek áldással, hiszen idegenek tőle és – mint gondolta – csak
bajok okozói, hanem azok után törekedett, amik a tanulmányokkal
kapcsolatosak és a lelket ékesítik, nem idegen díszekkel, hanem a
hozzá illőkkel, mértékletességgel, igazságossággal, szabadsággal meg
igazsággal, és így várta Hádész országába az indulást, melyre készen
áll, bármilyen végzet hívja is. (Phaidón, 114 d–115 a)
Ez a gondolat annyiban haladja meg az Állam első
könyvében előadottakat, hogy itt a szabadság már nemcsak hogy a
személyiség belső állapota, de szervesen összefügg a teória
művelésével. Tudás és szabadság – valamint erény és igazság is – egy
tőről fakad. De mi az a tudás, amely ikerhajtása a szabadságnak?
Erre a kérdésre az Állam hetedik könyvében kapjuk meg a választ,
ahol Szókratész arról győzi meg beszélgetőtársait, hogy a helyesen
művelt aritmetika, sík- és térgeometria, valamint a zene és a
csillagászat – egyszóval a matematika, amelyet Platón a tudománnyal
azonosít – voltaképpen nem egyéb, mint propedeutika a dialektikához
(522 d–533 c). Ez teljesen egybehangzik a Theaitétosznak azzal a
számunkra meglepően fogalmazott szókratészi kérdésével, hogy vajon
vannak-e Kürénében jelenleg olyan ifjak, akik kellő figyelemmel
foglalkoznak „a geometriával, vagy a filozófia más ágával” (peri
geometrian é tina allén philoszophian 144 d). Egész pontosan
fogalmazva tehát a platóni gondolat az, hogy a filozófia, a belső
szabadság, az erény és az igazság összefüggenek és kölcsönösen
feltételezik egymást.
Az olvasóban persze fölmerülhet a kérdés: vajon nem
afféle patetikus szóvirág-e Platón részéről ez az állítás? Hiszen
egy dialektikai kérdés elemzéséhez – mondhatnánk –, amilyenek
például a szókratikus dialógusokban olvasható definíciós kísérletek
(Mi a bátorság, a mértéktartás, mi a szép stb.), éles elmére és
érveléstechnikai jártasságra van szükség, de mi köze van ennek a
belső szabadsághoz és az erényhez? Nos, annyiban van hozzá köze,
hogy a dialektikai kérdések elemzése az antik filozófiában soha nem
öncélú tevékenység, hanem az önismeret megszerzésének, és a helyes
cselekvésre való felkészülésnek az eszköze. Platón Lakhész című
dialógusának egyik szereplője, Nikiasz így jellemzi Szókratész
dialektikai vizsgálódásait:
Úgy látom, nem tudod, hogy aki Szókratész szavainak
közelébe jut, mintegy a vele társalgók családjába, az beszélgetésre
kényszerül. S bármiről kezdtek is beszélgetni, Szókratész vezeti őt,
körbe-körbe, és nem hagyhatja abba a beszélgetést, míg el nem jutott
odáig, hogy számot ad önmagáról: arról, hogy hogyan él most és
hogyan élt azelőtt. (187 e)
Ennek az elfogulatlan számadásnak az elvégzéséhez
van szükség a belső szabadságra, és ugyanakkor ez a számadás az,
amely növeli az elemző szabadságát. Kérdés, mitől kell az embernek
megszabadulnia, hogy megteremtse magában az elemzéshez szükséges
szabadságot. Nemcsak a testi pathoszok zsarnoki uralmától kell
szabaddá tennie magát, hanem azokat a civilizatórikus
beidegzettségeket és előítéleteket is felül kell vizsgálnia, meg
kell tisztítania, illetve alkalom adtán el kell vetnie, amelyek
korábban a mindennapi élete orientációs pontjait jelentették.
Szókratész beszélgetőtársainak rá kell ébredniük arra, hogy az
állampolgári életformát és együttműködést szabályozó erényeknek az a
fogalma, amelyet neveltetésüknél fogva eddigi életükben érvényesnek
és megkérdőjelezhetetlen-nek tartottak, nem állja ki a dialektikai
vizsgálatot.
Ez a szemlélet azonban a filozófust és a poliszt
elkerülhetetlenül szembefordítja egymással.
Amikor a filozófust említem, akkor elsődlegesen
Szókratészra gondolok mint a szabadságfilozófia időben legkorábbi
paradigmatikus alakjára. Pontosabban fogalmazva, két
Szókratész-portré jön itt szóba: a platóni szókratikus dialógusoknak
cáfolatok (elenkhosz) segítségével érvelő filozófusáé, és a sztoikus
Szókratész-legendárium főhőséé. Ez utóbbit elsősorban Epiktétosz
Beszélgetéseiből ismerjük. De értékes anyagot találunk ennek a
témának a tanulmányozásához a cinikus filozófia testimoniumaiban:
Diogenész Laertiosz életrajzgyűjteményének hatodik könyvében
(Antiszthenész, Diogenész, Monimosz, thébai Kratész, Métroklész,
Hipparkhia, Menipposz, Menedémosz élete), valamint az epiktétoszi
Beszélgetések harmadik könyvének 22. diatribéjében, amely véleményem
szerint a legfontosabb forrásunk a cinikus morálfilozófiát illetően.
Végül pedig a téma kutatójának szemügyre kell vennie a három
hellenisztikus iskola tanítását is.
Amikor a poliszról beszélek, amellyel a filozófus szembefordul,
akkor egyrészt a városállam polgárainak közvéleményére gondolok,
másrészt az állami intézményekre, amelyek elrendelnek dolgokat,
szankcionálnak, és hierarchikus rendbe szerveződve működnek. Mind a
közvélemény, mind az intézményekben működő tisztségviselők kara
döbbenten – és esetenként idegenkedve – fogja figyelni a filozófus
megnyilvánulásait, aki egyrészt szembeszegül a közvéleménnyel,
másrészt ha kénytelen állami megbízatásnak eleget tenni,
diszfunkcionálisan működik. Így járt el Szókratész, amikor
választott bíróként nem szavazta meg az arginuszai tengeri csata
hadvezéreinek halálos ítéletét, és amikor nem tartóztatta le a
szalamiszi Leónt.
Honnan eredezteti a filozófus a maga szabadságát? A
belső szabadság eredete analóg a politikai szabadságéval. Politikai
szabadsággal
|
|
három okból rendelkezhet a polgár, illetve a
polisz. Az első az, ha az ember őshonos (autokhthón) a hazájában, és
azért szabad, mert természettől fogva már az ősei sem voltak soha
senkinek a szolgái vagy alattvalói. Az athéniak eredetmondájának ez
nagyon fontos eleme (Thuküdidész, 2.36; Platón, Menexenosz 237 b).
Szabaddá válhat továbbá az ember úgy, hogy az uralkodó
megajándékozza a szabadsággal. A platóni Törvények tájékoztatása
szerint (III. 694 b) a perzsa előkelők így lettek szabadok. Végül
szabaddá válhat a polisz úgy, hogy egy hadvezér felszabadítja az
eddigi külső vagy belső politikai-katonai elnyomás alól, ahogy
Themisztoklész Szalamisznál felszabadította Athént a perzsa nyomás
alól (Kr. e. 480), vagy, ahogy Thraszübulosz megszabadította a
várost a Harmincak uralmától (Kr. e. 403). A belső szabadság
esetében ugyanezzel a három motívummal találkozunk, ám ezek a
motívumok itt nem diszjunktív kapcsolatban állnak egymással, hanem
együttesen vannak jelen. Ezt az együttes jelenlétet Epiktétosz
tanításán mutatom be. A belső szabadság minden embernek természettől
fogva részül jutott. Ez megfelel az autokhthón szabadság politikai
állapotának. Ám azért születtünk természettől fogva szabadnak, mert
Zeusz így alkotta meg az embert. Mivel ő a mindenség szuverén
uralkodója, másként is határozhatott volna. Ez az uralkodó
ajándékozta politikai szabadság fogalmának felel meg. A
legérdekesebb a harmadik motívum. Az ember gyermekkorában nem tud
élni a szabadsággal – tanítja a sztoikus –, mert értelme még nem
fejlődött ki. Fölserdülve pedig kezdetben rosszul él vele, miután
még nem tudja helyesen kezelni a képzeteit, és így részint
kontrollálhatatlan emóciók lesznek rajta úrrá, részint az olyan, a
közfelfogás szentesítette látszatjavaknak veti utána magát, amilyen
a gazdagság, a hatalom és az üres hírnév. Vannak emberek, akik aztán
egész életüket a pathoszok rabságában és a látszatjavak
hajszolásával töltik, azaz szabadságukat végleg elveszítve szolgáivá
válnak szenvedélyeiknek és látszatjavaiknak. Ezért a fiatal
embernek, ha erkölcsileg jó emberré akar válni, egy filozófus
mesterhez kell csatlakoznia, aki lelkének edzőjeként és orvosaként
törekvéseit és késztetéseit – mintegy hadvezér módjára –
felszabadítja a pathoszok és a látszatjavak elnyomása alól.
Mi a belső szabadság tartalma? Hallgassuk meg
Epiktétoszt!
De mit mond Zeusz? – „Epiktétosz, ha lehetséges
lett volna, testedet és mindazt, ami a birtokodban van, szabadnak és
akadályozhatatlannak alkottam volna. Csakhogy ne feledd ám, hogy ez
a test nem a tiéd, hanem ügyesen összegyúrt sár. Mivel ezt nem
tehettem meg, ezért adtunk neked egy részt a magunk természetéből: a
késztetésnek és az elutasításnak, a törekvésnek és a hárításnak,
egyszóval a képzetek kezelésének készségét. Ha gondot fordítasz rá
és ebbe helyezed bele a dolgaidat, semmi sem fog akadályozni,
lebéklyózni, nem siratsz meg, nem kárhoztatsz és nem hízelegsz körül
senkit. (Beszélgetések 1.1.10–12)
A belső szabadság tartalma tehát nem más, mint
képzeteink kezelésének akadályozhatatlansága. Ez azért
akadályozhatatlan természettől fogva, mert képzeteimhez,
gondolataimhoz kizárólag nekem magamnak van közvetlen hozzáférésem.
Mit ért Epiktétosz „képzeten” és „a képzetek kezelésén”? Ha valami
történik velem, akkor erről a történésről az elmémben kialakul egy
képzet (impresszió, reprezentáció). Ám képzeteink általában nem
maradnak meg a maguk eredeti, fenomenális tisztaságukban, hanem
tüstént kontaminálódnak valamilyen érzelemmel. Mondok egy példát.
Megpályázok egy kutatói ösztöndíjat, és értesítenek róla, hogy nem
kaptam meg. Ebben az esetben a fenomenális képzet, amelyet a hír
ébreszt bennem, nyelvi propozíció formájában úgy fest, hogy „Nem
kaptam meg az ösztöndíjat”. Csakhogy ez a fenomenális képzet tüstént
felébreszti bennem a csalódottság érzését, és amikor a „Nem kaptam
meg az ösztöndíjat” képzet tudatosul bennem, azaz beépül azoknak a
képzeteknek a készletébe, amelyekből az életem narratíváját
komponálom, már eleve abban a formában épül be, hogy „Csalódott
vagyok, hogy nem kaptam meg az ösztöndíjat”. Ez a csalódottság aztán
vérmérsékletemnek megfelelően további érzelmeket generálhat bennem:
kétségbeesést, heves indulatot azok iránt, akiket okolok a
történtekért stb. Amikor pedig beépítem a viselkedésembe a
történésről kialakult képzetet, és cselekedni kezdek – a
viselkedésünk és a cselekvéseink nem mások, mint reakciók a külső
történésekről kialakult képzeteinkre – akkor már nem a fenomenálisan
tiszta képzetre reagálok, hanem az érzelemmel kontaminált
impresszióra.
A képzeteim filozófiailag helyes kezelése azt
jelenti, hogy megtanulom világosan elválasztani egymástól a
fenomenálisan tiszta képzetet és a vele kontaminálódott érzelmet,
tisztázom magamban, hogy ez az érzelem eredetileg nem a képzet
része, hanem az én kontribúcióm. Továbbá megvizsgálom, hogy ez az
érzelem vajon helyes-e és hasznos-e, vagy helytelen és káros – káros
lehet például azért, mert esetleg bénítóan hat a további
viselkedésemre. Képzeteim helyes kezeléséhez továbbá az is
hozzátartozik, hogy ha ezeket az önkéntelenül felébredő érzelmeimet
helytelennek és károsnak érzem, akkor semlegesíteni tudom őket.
Epiktétosznak van egy igen frivol és kedves példája erre
(Beszélgetések 1.28.12–13). Amikor Parisz megszökteti Helenét, akkor
az, ami történt, önmagában véve (mintegy fenomenális képzetként) nem
volt más, mint hogy ezek ketten elmentek Spártából. Az már Menelaosz
érzelmi kontaminációja, hogy itt olyan világraszóló botrányról van
szó, amely vért kíván. Ezzel az erővel – mondja Epiktétosz –
Menelaoszban az a képzet is kialakulhatott volna, hogy egy ilyen
asszonytól megszabadulni kész nyereség, és akkor nem lett volna
szükség az egész trójai háborúra.
Mármost vegyük észre, hogy a fenyegetés, az emberek
manipulatív irányításának és befolyásolásának ez a fontos eszköze,
amelyet többé-kevésbé minden hatalom alkalmaz a neki alávetettekkel
szemben, pontosan ezen a lelki mechanizmuson, a fenomenális képzet
és az érzelem kontaminálódásának a mechanizmusán alapul. A
fenyegetés azáltal éri el célját, hogy olyan képzetet ültet a
megfenyegetett ember lelkébe, amely félelmet ébreszt benne. A
megfenyegetett embert nem a fenyegetés tárgyának puszta képzete,
hanem a hatására ébredt érzelem bénítja le, és teszi
manipulálhatóvá.
Tekintettel arra, hogy a képzetek helyes kezelésén
alapuló belső szabadság többé-kevésbé ellenállóképessé teszi a
lelket a megfélemlítéssel szemben, magától értetődik, hogy egy adott
politikai hatalom annál ellenségesebben viszonyul a filozófiához,
minél inkább szereti alkalmazni a megfélemlítést az uralma alatt
állók irányításának eszközeként.
Ez a sztoikus elmélet Domitianus császár korában
nyerte el végső megfogalmazását. Domitianus volt az, aki Kr. u.
94-ben az összes filozófust kiűzte Itáliából. De miután az európai
filozófia az antik filozófia örököse, és a hatalom gyakorlásának
technikája szintén a görög-római forrásokból táplálkozik, joggal
mondhatjuk, hogy a filozófus és a hatalom hagyományos konfliktusát
ugyancsak örökségül kaptuk.
Kulcsszavak: képzet és érzelem összefonódása, képzeteink helyes
kezelése, önismeret, morálisan helyes cselekvés, autonómia, a
filozófus és a hatalom konfliktusa
IRODALOM
Epiktétosz Összes Művei. (2014)
(Fordította Steiger Kornél) Gondolat, Budapest
Hérodotosz (1989): A görög – perzsa
háború. (Fordította Muraközy Gyula) Európa, Budapest
Homérosz (1960): Iliász, Odüsszeia,
Homéroszi költemények. (Fordította Devecseri Gábor) Magyar Helikon,
Budapest
Platón (2014): Állam. (Fordította Steiger
Kornél) Atlantisz, Budapest
Platón (2000): Ión, Menexenosz.
(Fordította Ritoók Zsigmond, Kövendi Dénes) Atlantisz, Budapest
Platón (2003): Nagyobbik Hippiász,
Kisebbik Hippiász, Lakhész, Lüszisz. (Fordította Mészáros Tamás,
Steiger Kornél) Atlantisz, Budapest
Platón: Phaidón. (Fordította Máté András)
(kéziratban)
Platón (2001): Theaitétosz. (Fordította
Bárány István) Atlantisz, Budapest
Platón (2008): Törvények. (Fordította
Kövendi Dénes, Bolonyai Gábor) Atlantisz, Budapest
Thuküdidész (1985): A peoponnészoszi
háború. (Fordította Muraközy Gyula) Európa, Budapest
|
|