A lectiók és a disputák szóbeli oktatási
gyakorlatok voltak. A disputa – ahogyan említettem – élő vita,
amelyen a szembenálló felek a rendelkezésükre álló valamennyi
intellektuális eszközt fölhasználták az álláspontjuk képviseletére
és védelmére. A viták egy részét ráadásul privát foglalkozásnak
tekintették abban az értelemben, hogy – a teljes egyetemi
nyilvánosság előtt zajló gyakorlatoktól eltérően – a magiszter
iskolájában, a nyilvános gyakorlatokra történő felkészülés keretében
zajlottak (de Mowbray, 2002, 221.).
Honnan tudhatjuk, hogy mi hangzott el a szóbeli
foglalkozásokon? Miután írásos beszámoló (reportatio) alig maradt
fönn ebből az időből a ténylegesen lezajlott filozófiai vitákról, a
leginkább indirekt módon. A legfontosabb forrásaink a korlátozó
intézkedések és tiltások.
A tiltó rendelkezések a középkorban egyrészt az
egyházi hatalom struktúrájára, másrészt pedig az egyetem belső
szerkezetére vezethetők vissza. A középkori oktatási cenzúra azon a
meggyőződésen alapult, hogy az egyházi tanítás és a hit kérdéseiben
a püspökök (és közülük is kiemelkedő módon Róma püspöke) tudással is
és hatalommal is rendelkeznek. Gratianus ezt abból vezeti le, hogy
Jézus két kulcsot nyújtott át Péternek: a tudás és a hatalom
kulcsát. Ez azt jelentette, hogy hitbeli kérdésekben (vagy a
középkorban gyakori fordulattal: „a hitet és a jó erkölcsöket”
érintő kérdésekben) nem kérdőjelezhető meg az egyházi autoritások
mérlegelési és döntési joga (Thijssen, 1998, 95–96.).
A 11–12. században az volt jellemző, hogy püspöki
vagy pápai irányítással ülésező zsinatok vizsgálták a teológiával
foglalkozó mesterek tanításának orthodoxiáját. Stephanus Tempier
párizsi püspök (korábbi kancellár) beavatkozása 1270-ben és 1277-ben
folytatása volt a korábbi gyakorlatnak, azzal a különbséggel, hogy a
zsinat helyett egyetemi teológus magiszterek működtek közre a
határozatok meghozatalánál (Courtenay, 1989, 171.).
Az egyetem teológus magiszterei sajátos pozíciót
foglaltak el az igaz egyházi tanítás (sana doctrina) megsértésével
kapcsolatos vitákban. Habár a hittudomány legjobban képzett
szakértőinek számítottak a középkorban, és a tudásuk meghaladhatta a
püspökökét (beleértve a pápát magát is), az autoritásukat pusztán
professzionálisnak tekintették, mivel maguk is az egyházi
hierarchiában fölöttük állók hatalmának voltak alávetve (lásd ehhez
Thijssen, 1998, 93–97.). A teológus magiszterek ugyanakkor – mint a
hittudomány speciálisan képzett szakemberei – jogot formáltak arra,
hogy az egyetemen belül kizárólag ők foglalkozzanak a hittételeket
érintő kérdésekkel, és közreműködjenek azoknak a nézeteknek a
fölkutatásában és elnyomásában („hamis tanítások”), amelyek
megjelennek az intézmény keretei között. A teológus magiszterek
testülete vagy e testület bizonyos tagjai a 13. századi elítélések
során a püspök tanácsadói voltak az orthodoxia védelmében, és
kezdeményezhettek is eljárásokat.
Az egyházi autoritások és az egyetemi teológusok
aktivitása, amit egyes értelmezések szerint „a lelkek megóvásával”
és az „igazság védelmével” kapcsolatos intenció „igazol” (Thijssen,
1998, 31., 90., 94.) – azt gondolhatnánk – kizárólag saját
fakultásuk tagjait érintette, hiszen ezen a fakultáson foglalkoztak
teológiával. Ez részben igaz is. A középkori cenzúra számos ismert
teológust és teológus hallgatót sújtott (eltérő következményekkel) a
középkor folyamán, olyanokat, mint Albertus Magnus, Aquinói Tamás,
Eckhart mester vagy William of Ockham.
Minthogy a filozófusok egy része – ahogyan ezt
Boethius de Daciánál láthattuk – a filozófiai diszciplinákat és a
teológiát tartalmi szempontból nem tekintette elválaszthatónak, a
filozófia művelése az egyetemen belüli és kívüli cenzúra célpontjává
vált. A filozófusok azonban testületileg (az artes fakultás
magisztereiként) sem a teológusokkal szemben (az egyetemen belül),
sem pedig a püspökkel vagy a pápával szemben (az egyetemen kívül)
nem léphettek fel jogszerűen, eltérően attól, ahogyan a testület
valamely tagjának védelmében fölléphettek, ha a szabadságát sérelem
érte. A filozófia szabad művelése – ahogyan láthattuk – nem
tartozott az egyetemi magiszterek privilégiumai közé.
A belső korlátozó intézkedésekre példák a párizsi
egyetem sokat elemzett rendelkezései 1272-ből és 1276-ból, a
külsőkre pedig Stephanus Tempier párizsi püspök 1270-es és 1277-es
elítélő határozatai.
Tempier 1270-ben tizenhárom olyan állítást ítélt
el, amelyek megítélése szerint ellentmondanak katolikus
hittételeknek: a világ teremtettségének, az individuális lélek
létezésének és halhatatlanságának, az akarat szabadságának, az
isteni gondviselésnek és a mindentudásnak (az egyes elítélt
állításokat lásd Denifle – Chatelain, 1889, 486–487; magyarul:
Aquinói Szent Tamás 1993, 31.; Redl, 2001, 183–184). Tempier a
hittételeknek ellentmondó állításokat kiközösíti, ahogy azokat a
személyeket is, akik „tudatosan tanították” ezeket, vagy
„egyetértettek velük”. A lista létrejöttének körülményeiről nem
állnak rendelkezésünkre dokumentumok. A püspök – habár a határozat
nem említi az egyetemet – nyilvánvaló, hogy az oktatást tartja szem
előtt. A „tudatos tanítás” és az „egyetértés” (assertio)
kifejezéssel valószínűleg egy adott filozófiai álláspont
képviseletére utal, és nem az egyszerű említésére. A határozat
ennélfogva egyértelmű kísérlet a filozófia szabadságának
korlátozására, hiszen vallási okokból megtiltja bizonyos filozófiai
álláspontok képviseletét. Valószínű mindazonáltal, hogy a püspök
beavatkozása nem járt sikerrel, mivel további tiltó rendelkezések
léptek életbe az 1270-es évek folyamán.
Az 1272-es rendelkezést az artes fakultás logikával
és természetfilozófiával foglalkozó magiszterei bocsátották ki
(vélhetően a többség, de ez elsődlegesen nem teoretikus, hanem
testületi vitákra vezethető vissza). A magiszterek – „minden
erejükkel” arra törekedvén, hogy „elkerüljék a jelen és jövőbeli
veszedelmeket” – úgy rendelkeztek, hogy (1) a fakultás „egyetlen
magisztere vagy bakkalaureusa se merészeljen eldönteni vagy akár
csak megvitatni egyetlen tisztán teológiai kérdést sem.” A statútum
a rendelkezés megszegőit a testületből történő kizárással fenyegeti,
hacsak három napon belül nyilvánosan vissza nem vonják állításaikat
„az iskolákban vagy a nyilvános vitákon”, azaz a mester iskolájának
keretei között vagy nyilvános disputa alkalmával. Ha (2) a magiszter
vagy bakkalaureus olyan problémát tesz a disputa tárgyává, amely
„egyszerre érinti a hitet és a filozófiát” és ezt a „hittel
ellentétesen” oldja meg, akkor a testület – hacsak nem vonja vissza
a megoldását – „mint eretneket” kiközösíti. Ha továbbá (3) olyan
problémákat elemez vagy vitat meg, amelyekkel kapcsolatban „az a
benyomás alakul ki, hogy valamilyen mértékben bomlasztják a hitet”
(fidem dissolvere aliquatenus videantur), akkor a hittel ellentétes
szövegeket és érveket (a) vagy meg kell cáfolnia, (b) vagy abszolút
értelemben hamisnak kell nyilvánítania, (c) vagy – hamisakként –
teljességgel mellőznie kell őket (Denifle – Chatelain, 1889,
499–500.; Redl, 2001,185).
A rendelkezés a disputa és a szövegértelmezés
gyakorlatának egyértelmű korlátozása. Annak ellenére, hogy belső,
méghozzá kari rendelkezésről van szó, a tartalma valószínűvé teszi,
hogy a teológiai fakultás nyomásra született. Az intézkedés nem
bírta a kar valamennyi magiszterének egyetértését, ahogyan már
utaltam is rá. A kor legjelentősebb párizsi filozófusainak (Sigerus
de Brabantia és Boethius de Dacia) fennmaradt írásai – az
elfogadottságát illetően – eltérő interpretációkra adnak
lehetőséget. Egyesek szerint ezek az írások „tökéletes összhangban”
vannak a dokumentummal, más interpretációk szerint viszont az
említett szerzők tudatosan szembehelyezkedtek a rendelkezéssel. Az
intézkedés hatását nehéz fölmérni. Úgy tűnik, hogy alapját képezte a
magiszterek beiktatásánál tett eskü szövegének a későbbiek során,
hasonlóan egyéb rendelkezésekhez (Miethke, 1991, 239–240.).
Az 1276-os – már nem kari, hanem egyetemi szintű –
rendelkezés még szigorúbb, amennyiben valamennyi egyetemi magiszter
és bakkalaureus (tehát nem csupán az artes magiszterek) számára
megtiltja – a grammatika és a logika kivételével – a privát
szövegolvasást (Denifle – Chatelain, 1889, 538–539.). Ez annak a
több évtizedes gyakorlatnak vetett véget, amelynek során a mester
szövegértelmező kurzusokat tartott korlátozott számú, válogatott
hallgatóságnak a nyilvános foglalkozásokon kívül (Kaluza, 1988,
346.). A rendelkezés azt kívánta elérni, hogy nyilvánossá és
hozzáférhetővé váljék mindaz, ami az egyetemi kurzusokon szóban
elhangzott. Az előadásokról és vitákról készülő esetleges
feljegyzések (reportationes) lehetőséget teremthettek a mesterek és
a bakkalaureusok számonkérésére. Az intézkedés hátterében az állhat,
hogy a „hit és a jó erkölcsök” szempontjából kényes kérdések
legalábbis egy részének megvitatására zárt körben kerülhetett sor.
Aquinói Tamás Az értelem egysége című vitairata (1270) végén már
évekkel korábban indignált megjegyzést tett erre a gyakorlatra: ha
van olyasvalaki a párizsi egyetemen, írja, aki ellenvetést kíván
tenni mindazzal szemben, amit a művében előadott, „az ne a sarkokban
sutyorogjon, s ne olyan fiatalok előtt, akik az ilyen súlyos
kérdésekről nem képesek ítéletet alkotni, hanem – ha van hozzá
mersze – válaszoljon erre az írásra” (Aquinói Szent Tamás, 1993,
97.).
Az 1277-es elítélő határozat kibocsátásából arra
következtethetünk, hogy a korábbi intézkedések egyike sem érte el
(maradéktalanul) a célját a püspök és tanácsadói szerint (a
határozat szövege utal rá, hogy Tempier teológus magiszterek és „más
bölcs férfiak” tanácsát kérte; az azonosításukhoz vö. Thijssen,
1998, 49–50.). A határozat, amelynek szövegéhez 219 elítélt állítást
tartalmazó lista csatlakozik, a középkori filozófia és tudományosság
történetének egyik legtöbbet elemzett és az egyik legjelentősebbnek
tartott dokumentuma (Denifle – Chatelain, 1889, 543–558.; Redl,
1987; Hissette, 1977; Bianchi, 1990; Thijssen, 1998; de Mowbray,
2002).
Tempier a határozatban egyértelműen utal az
egyetemi vitákra, ezen belül is a magiszterek iskoláiban (in
scholis) zajló, akkorra már betiltott, de az 1276-os rendelkezés
ellenére vélhetően még mindig megtartott privát disputákra. Az
elítélt tételekről feltételezhetjük, hogy a viták során
megfogalmazott és képviselt álláspontokat vagy azok bizonyos elemeit
reprezentálják. A lista szerkesztetlen, úgy szerepel a határozatban,
ahogyan az egyes állításokat a püspöknek prezentálták. A püspök
„magas állású és tekintélyes személyiségek ismételt, hitbeli
buzgalomtól sarkallt” jelentésére hivatkozik. Ez fölfedi, hogy
Párizsban néhányan azok közül, akik az artes fakultáson „a
tudományokkal foglalkoznak”, túllépnek a fakultásuk határain.
Tempier megfogalmazásában „nyilvánvaló és kárhozatos tévedéseket,
sőt mi több, hiábavalóságokat és hazug esztelenségeket” merészelnek
„előadni és megvitatni” az iskolákban (in scholis tractare et
disputare praesumunt; vö. Redl, 1987, 9.; Hissette, 1977, 13.).
A 219 állítás javarészt filozófiai, kisebb részben
pedig teológia problémákkal kapcsolatos. A filozófiai állítások
között metafizikai, természetfilozófiai és morálfilozófiai
kijelentések találhatók. A metafizikai tételek Isten
megismerhetőségére, Isten attribútumaira, valamint az elkülönült
szubsztanciákra vonatkoznak, a természetfilozófiaiak az égre és az
égitestekre, a világ teremtésére és örökkévalóságára, az anyagi
világ tulajdonságaira, a természettörvények mibenlétére, valamint az
emberi lélekre és annak képességeire. A morálfilozófiai állítások
tárgya az emberi akarat természete, valamint a ’jó’ és a boldogság
mibenléte. Számos elítélt állítás ma már kizárólag akkor érthető, ha
ismerjük azt a terminológiát és filozófiai-teológiai kontextust,
amelyben megfogalmazták őket. Álljon itt azonban most néhány olyan,
amelynek a jelentése minden további nélkül világos. Ha ezeket az
állításokat valóban megfogalmazták és képviselték a párizsi egyetemi
viták során (nincs rá okunk, hogy az ellenkezőjét gondoljuk), akkor
képet alkothatunk arról, hogy mit jelenthetett a filozófia szabad
művelésének a gyakorlata ebben az időben.
„Csak abban kell hinni, ami nyilvánvaló vagy
nyilvánvaló elvekből bizonyítható” (37. tétel). „Nincs kiválóbb
állapot, mint a filozofálás” (40. tétel). „Minden jó, ami az ember
számára lehetséges, az értelmi erényekben rejlik” (144. tétel).
„Amit a teológusok előadnak, az meséken alapul” (152. tétel). „A
teológiai tudás semmit sem ad hozzá a tudásunkhoz” (153. tétel). „A
természet elleni bűn, vagyis a közösüléssel való visszaélés, noha a
faj természete ellen való, nincs az egyén természete ellen” (166.
tétel). „A nemi aktustól való teljes tartózkodás megrontja az egyént
és a fajt” (169. tétel). „A keresztény törvényben, miként a többi
vallásban, mesék és koholmányok találhatók” (174. tétel). „A
keresztény törvény akadályozza a tudás gyarapodását” (175. tétel).
„A boldogság ebben az életben van, és nem a másikban” (176. tétel).
„Nem kell gyónni, hacsak nem a látszat kedvéért” (179. tétel). „Nem
kell imádkozni” (180. tétel) (Redl, 1987).
Ahogyan említettem, az elítélő határozat ellen az egyetemi
magiszterek és diákok nem léphettek föl jogszerűen, mivel a
kibocsátása nem járt a privilégiumaik sérelmével. Az intézkedést
ettől függetlenül elnyomásnak tekintették. Szó szerint. A kortárs
artes-magiszter, Jacobus de Douai a következőket írja: „S habár a
filozófia nagy mértékben hozzájárul ahhoz, hogy az ember tökéletessé
váljék, a filozófusokat ebben az időben mégis elnyomták [oppressi
sunt].” Ennek az elnyomásnak szerinte négy oka van: „egyes emberek
rosszindulata, irigysége, tudatlansága és ostobasága.” S hozzáteszi:
„az, hogy ilyen módon elnyomták a filozófusokat, sokakat
eltávolított a filozófiától.” (latin szöveg: Bianchi, 1990, 47.).
Hasonló megjegyzést tesz a teológus Godefroid de Fontaines (Quodl.
VII, q. 18): az elítélés következményeként „az emberek nem
vitathatják meg szabadon [non possunt libere tractare] azokat az
igazságokat, amelyek nem kis mértékben tökéletesítik az elméjüket”
(Godefroid de Fontaines, 1914, 404.).
Epilógus: 1290-ben a kor egyik legjelentősebb
teológusa, Henricus de Gandavo, aki részt vett az 1277-es elítélő
határozatot előkészítő tizenhat fős teológus bizottság munkájában,
disputát kívánt tartani a kolduló rendek privilégiumaival
kapcsolatban a párizsi egyetemen, méghozzá azt követően, hogy a
pápai legátus, Benedetto Caetani (a későbbi VIII. Bonifác pápa)
kinyilvánította a pápai Kúria végérvényes álláspontját a kérdésben.
„Ha az evangéliumot disputa tárgyává szabad tennünk, akkor a
privilégiumot miért nem?”, invitálta kollégáit Henrik a nyilvános
vitára. Mint kiderült, feleslegesen. A pápai legátus azonnali
hatállyal fölfüggesztette az egyetemi működését (Miethke, 1991,
237–238.). Az esetről nem tudunk többet. Ha azonban Henrik azt
gondolta akkor, amikor közreműködött a filozófia szabadságának
korlátozásában és a filozófusok elnyomásában, hogy a szabadság
korlátozása korlátok közé szorítható, súlyosan tévedett. Ezt,
amennyiben a történet igaz, a lehető leghatásosabb módon, a saját
bőrén kellett megtapasztalnia.
A tanulmány az OTKA (K-112253) támogatásával készült.
Kulcsszavak: szabadság, privilégium, egyetemi autonómia,
középkori filozófia, disputa, 1277
IRODALOM
Aquinói Szent Tamás (1993): Az értelem
egysége. (fordította, a kötetet szerkesztette és a kommentárokat
írta Borbély Gábor) Ikon, Budapest
Bazán, Bernardo C. – Wippel, J. F. –
Fransen, G. – Jacquart, D. (eds.) (1985): Les questions disputées et
les questions quodlibétiques dans les facultés de théologie, de
droit et de medecine. (Typologie des sources du Moyen Âge
occidental, 44–45), Brepols, Turnhout
Bianchi, Luca (1990): Il vescovo e i
filosofi. La condanna parigina del 1277 e l’evoluzione
dell’aristotelismo scolastico. Lubrina-LEB, Bergamo
Boëthius de Dacia (1976): De aeternitate
mundi. In: Boethii Daci Opera. Topica – Opuscula. (CPhD; VI, II),
Ed. Niels Jørgen Green-Pedersen. Gad, Kopenhagen, 333–366.
Classen, Peter (1983): Libertas scolastica
– Scholarenprivilegien – Akademische Freiheit im Mittelalter. In:
Peter Classen: Studium und Gesellschaft im Mittelalter (Hrsg. von
Johannes Fried), Anton Hiersemann, Stuttgart, 238–284.
Courtenay, William J. (1989): Inquiry and
Inquisition: Academic Freedom in Medieval Universities. Church
History. 58, 168–181. DOI: 10.2307/3168722
De Mowbray, Malcolm (2002): 1277 and All
That—Students and Disputations. Traditio 57, 1, 217–38.
Denifle, Heinrich – Chatelain, Emile
(eds.) (1889): Chartularium Universitatis Parisiensis, Tomus I.
Université de Paris, Paris •
WEBCÍM
Godefroid de Fontaines (1914): Les
Quodlibet cinq, six et sept de Godefroid de Fontaines. De Wulf,
Maurice – Hoffmans, Jean (eds.), Louvain
Hissette, Roland (1977): Enquête sur les
219 articles condamnés à Paris le 7 mars 1277. (Philosophes
médiévaux, T. XXII), Louvain-Paris
Hume, David (1995): Tanulmány az emberi
értelemről. (ford. Vámosi Pál) Nippon, Budapest
Hume, David (1992): A pártokról –
általában. In: David Hume összes esszéi I. (ford. Takács Péter)
Atlantisz, Budapest
Kaluza, Zenon (1988): Le Statut du 25
septembre 1339 et l’Ordonnance du 2 septembre 1276. In: Pluta, Olaf
(Hrsg.): Die Philosophie im 14. und 15. Jahrhundert. B. R. Grüner,
Amsterdam
Miethke, Jürgen (1991): Bildungsstand und
Freiheitsforderung (12.–14. Jahrhundert). In: Die abendländische
Freiheit vom 10. zum 14. Jahrhundert. Der Wirkungszusammenhang von
Idee und Wirklichkeit im europäischen Vergleich, hg. von Johannes
Fried, Jan Thorbecke: Sigmaringen, 221–247.
Rashdall, Hastings ([1936] 1958): The
Universities of Europe in the Middle Ages I–III. (Powicke, Frederick
Maurice – Emden, Alfred Brotherston eds.) Oxford University Press,
Oxford
Redl Károly (ford.) (1987): Az 1277-es
párizsi elítélő határozat. Művelődési Minisztérium, Budapest
Redl Károly (2001): Dokumentumok a Párizsi
Egyetem középkori történetéből. In: Tóth Tamás (szerk.): Az európai
egyetem funkcióváltozásai. Felsőoktatás-történeti tanulmányok.
Professzorok Háza, Budapest
Thijssen, J. M. M. Hans (1998): Censure
and Heresy at the University of Paris, 1200–1400. University of
Pennsylvania Press. Philadelphia
Weijers, Olga (1987): Terminologie des
universités au XIIIe siècle. Edizioni dell’Ateneo, Roma
LÁBJEGYZETEK
1 A kereszténységet
általában, bár „a babonával szövetkezve” fordulatot a kortárs olvasó
a katolicizmusra történő utalásnak tekinthette.
<
2
Az utóbbi utalás arra, hogy Robert de Courçon bíboros, pápai legátus
1215-ben kibocsátott, a párizsi egyetemi oktatás rendjét szabályozó
rendelkezésében megtiltotta Arisztotelész természetfilozófiájának és
metafizikájának, valamint az ezekről írott „összefoglaló műveknek” a
felolvasását (Denifle – Chatelain 1889, 78–79.). Johannes de
Garlandia az arisztotelészi metafizikára és az összefoglaló művekre
(vélhetően kommentárokra) vonatkozó tiltásokat nem említi.
<
|