72.) – Ezzel nagyjából együtt is van minden, aminek
alapján a következő, befejező részben megpróbálom elmondani, mi
szerepelt volna A tanítás mint hivatás című – talán Weber korai
halála miatt? – soha el nem hangzott előadásban.
III.
A kifejtést Weber feltehetőleg a német viszonyok ostorozásával
kezdené. Először – gondolom – a tanszabadság hiányáról beszélne. Itt
valószínűleg összevetné a német egyetemek helyzetét más országok
egyetemeinek helyzetével. A pozitív példa talán Olaszország volna,
mint az „úgynevezett tanszabadságról” szóló cikkben,9
amelyet azzal zárt, hogy „olyan országokban, mint például
Olaszország, a tudományos oktatás szabadsága magától értetődő”
(Weber, [1908a] 1999). Ami viszont a német helyzetet illeti, talán
még az az indulatos megállapítás is elhangzana, amely egy Michelsnek
írott levélben szerepel, nevezetesen, hogy „pillanatnyilag még az
orosz viszonyokhoz képest is szégyen és gyalázat”, ami
Németországban van (idézi Mommsen, 1974, 120. jegyzet).
De valószínűleg nemcsak a tanszabadság hiánya miatt
marasztalná el a német egyetemeket, hanem itt is felemlegetné, hogy
a tanári kinevezések többnyire a „középszernek vagy törtetőknek”
kedveznek, ha pedig „»vonzó« előadókat neveznek ki”, akkor sem a
szakmai színvonal, hanem az egyetem gazdasági érdeke (a fizető
hallgatók létszámának növelése) az elsőrendű szempont. Ami azt
illeti, nem hiszem, hogy egyetlen pozitívumot is említene, amíg a
tanári „hivatás külső feltételeiről” beszélne.10
Utána, ahogy a két „hivatás”-tanulmányban is,
feltehetőleg áttérne a „belső elhivatottságra” vagy a „hivatásként
űzött” tanításra. Szerintem ezt a gondolatmenetet indítaná az
úgyszólván elmaradhatatlan – szokás szerint jelöletlen, de könnyen
felismerhető – Kant-utalással. Mondjuk azzal, hogy a tanár az
előadóteremben szakmája közösségének teljes színe előtt gondolkodik.
Mivel erről mindenkinek az ugrik be, hogy akkor a tanár tevékenysége
„az ész nyilvános használatának” körébe tartozik, még azt is
elképzelhetőnek tartom, hogy mielőtt tisztázná, miért nem veszi
figyelembe Kant példáját az „idegen megbízást” teljesítő
„alkalmazott tanítóról”, akinek észhasználata „pusztán
magánhasználat”, melyben engedelmeskednie kell megbízójának (Kant,
[1784], é. n., 18.), provokatívan utalna saját (korábbi!)
megállapítására az előadótermek és a nyilvánosság viszonyáról.11
Ő ott, mondaná, nem az „észhasználat”, hanem például a sajtó
nyilvánosságáról beszélt, és a sajtót – ezt most is vallja – ki kell
zárni az előadótermekből. De ennek nincs köze ahhoz, hogy a tanár az
előadóteremben nemcsak az ott fizikai értelemben jelen lévők, hanem
szakmája közösségének teljes színe előtt gondolkodik. A tanár soha
nem kerülhet olyan helyzetbe – kanyarodna vissza Kant példájához –,
mint a lelkész, aki egyháza megbízásából okítja gyülekezetét: egy
egyetem soha nem (még egy egyházi egyetem sem) köthet jogszerűen
olyan megállapodást a tanárral, mely szerint a tanárnak „polgári
kötelessége”, hogy az előadóteremben ne a „saját fejével
gondolkodjék”, hanem „feljebbvalója” utasításának engedelmeskedjék.
Az ő esetében tehát az ki van zárva, amit Kant az ész
„magánhasználatának” nevez. De vajon a „nyilvános használat”
feltételei teljesülnek? – Szigorú értelemben talán nem, de szerintem
Weber úgy érvelne, hogy Kant óta sokat változtak a feltételek.
Kant úgy fogalmazott, hogy „a tudós, aki írásaival a tulajdonképpeni
közönséghez, nevezetesen a világhoz szól, tehát esze nyilvános
használatában korlátlan szabadságot élvez arra, hogy a maga fejével
gondolkodjék, s a maga nevében beszéljen.” (Kant, [1784], é. n.,
18.) Nos, ez ma is így van, mondaná Weber, csak „egy lényeges ponton
jelentős mértékben megváltoztak a viszonyok, mégpedig elsősorban a
pusztán tényleges viszonyok.” Még „negyven esztendővel ezelőtt” is
„széles körben elterjedt hit” volt, hogy „a gyakorlati-politikai
értékelések területén lehetséges állásfoglalások között kell lennie
egynek, amely etikai szempontból az egyedül helyes álláspont.”
(Weber, [1917a] 1998, 73.) Ma viszont az ilyen értékeléseket nem
„személyfeletti” etikai követelmények nevében igazolható, hanem
személyes állásfoglalásnak tartjuk. Ezért aki ilyen kérdésekben
fordul a „tulajdonképpeni közönséghez”, annak tisztában kell lennie
azzal, hogy személyes meggyőződését hirdeti. – Ennyi.
Ezzel a kiegészítéssel Weber vissza is kanyarodna a
saját gondolatmenetéhez. Az egyetemi oktatónak szerinte „feltétlen
kötelessége”, hogy „minden egyes esetben – még akkor is, ha előadása
emiatt veszít a vonzerejéből – könyörtelenül világossá tegye
hallgatói és főleg önmaga számára, hogy mindenkori fejtegetéseiben
mi az, amire tisztán logikai következtetés vagy tisztán empirikus
ténymegállapítás útján jutott, és mi az, ami gyakorlati értékelés” –
és az utóbbiról soha ne „a tudomány nevében” nyilatkozzék (Weber,
[1917a] 1998, 71. és 73.). Ha ezt betartja, akár tanári minőségében
is igényt tarthat arra a szerepre, „hogy embereket formáljon,
politikai, etikai, művészi, kulturális vagy egyéb” értékeket
közvetítsen. Weber ugyan személyesen azt a másik álláspontot vallja,
hogy eszményei hirdetésére a tanár ne „használja fel az egyetemi
katedra tökéletes védettségét”, de ez választás kérdése, és mindkét
„álláspont mellett föl lehet sorakoztatni végső állásfoglalásokat”
(Weber, [1917a] 1998, 72. és 74.).
A tanári hivatásról szólva valószínűleg nagyobb
hangsúlyt kapna az első álláspont, mint a Weber által személy
szerint is vallott második (talán még a véleményét is módosítaná
valamelyest), hiszen a megkülönböztetés fontosságát a diák jobban
megtanulja, ha beszélnek róla, mintha a tanár elvi okokból mereven
elzárkózik előle, hogy személyes állásfoglalását szóba hozza. Ennek
elemzésekor, ahogy a két „hivatás”-tanulmányban teszi, feltehetőleg
itt is kitérne etikafelfogására. Ezúttal talán feketén-fehéren
kimondaná azt is (amire már az Értékmentesség és a két „hivatás”
tanulmány is utalt), hogy a szigorú, morális dilemmákra érzéketlen
kanti etika ma már elégtelen: a „dilemmás területeken” – a politikán
kívül most ide sorolná a tanítást is – az „érzületetika” mellett
fontos szerephez jut a „felelősségetika”, hiszen „az etikai
szempontból irracionális világban”, ahol a „tiszta érzületből fakadó
cselekedet következményei” lehetnek rosszak, „az etikus cselekvés
önmagában vett értéke” egyedül nem „elegendő a cselekvés
igazolásához”.12 Ezek a
feszültségek persze elsősorban a politika területére jellemzők. A
tanítás esetében valószínűleg inkább a tanár és a diák egyenlőtlen
helyzetéből fakadó dilemmákat tárgyalná – de erre nem térek ki: ezt
másutt éppen csak érinti (lásd például Weber, [1917a] 1998, 74.), és
nem akarok találgatni.
A befejezést viszont megpróbálom elképzelni. Mivel
előadásait Weber magas érzelmi regiszterben szokta zárni, talán
visszatérne a már említett „intellektuális becsületességhez”,
ezúttal abban a formában, ahogy A tudomány mint hivatás végén
megfogalmazza: „az előadótermekben az egyetlen erény az
intellektuális tisztesség. Ez viszont azt parancsolja,” hogy az
embernek „legyen bátorsága szembenézni saját végső
állásfoglalásával” (Weber, [1917b] 1998, 155.). Ha a tanítást
választja hivatásul, akkor legyen bátorsága szembenézni azzal, hogy
hivatását csak akkor tudja lelkiismeretesen gyakorolni, ha nem
hagyja, hogy mások „gyámkodjanak” felette. Vagyis: nem hagyja, hogy
korlátozzák az „akadémiai szabadságot”, a szónak egyik értelmében
sem.
Kulcsszavak: akadémiai szabadság, egyetemi autonómia,
értékmentesség, tanszabadság, Max Weber
IRODALOM
Josephson, Peter (2004): Lehrfreiheit,
Lernfreiheit, Wertfreiheit: Max Weber and the University Teachers’
Congress in Jena 1908. Max Weber Studies. 4, 2, 201–219.
DOI: 10.15543/MWS/2004/2/6
Kant ([1784] é. n.): Válasz a kérdésre: mi
a felvilágosodás? (Ford. Vidrányi Katalin) In: Immanuel Kant:
Történetfilozófiai írások. Ictus, Budapest. 13–22.
Köhler, Lotte – Saner, Hans (Hrsg.)
(1993): Hannah Arendt – Karl Jaspers: Briefwechsel. 3. Aufl. Piper,
München–Zürich
Mommsen, Wolfgang J. (1974): Max Weber und
die deutsche Politik: 1890–1920. 2. Aufl. Mohr, Tübingen
Weber, Max ([1906] 1999): Rußlands
Übergang zum Scheinkonstitualismus. In: Worm, Karsten (Hrsg.): Max
Weber im Kontext („Literatur im Kontext auf CD-ROM - Vol. 7“),
InfoSoftWare, Berlin,.
Weber, Max ([1908a] 1999): Die sogenannte
„Lehrfreiheit” an den deutschen Universitäten. Frankfurter Zeitung
(1908. szeptember 20.). In: Max Weber im Kontext („Literatur im
Kontext auf CD-ROM - Vol. 7“), InfoSoftWare, Berlin
Weber, Max ([1908b] 2008): Die
Lehrfreiheit der Universitäten. Saale-Zeitung 1908. november 25.
reggeli kiadás (1. rész), esti kiadás (2. rész), november 27. esti
kiadás (3. rész). A cikksorozatot 1909 januárjában a
Hochsschul-Nachrichten (XIX. Nr. 4) egyben újraközölte. A szöveg
angol fordítását lásd Dreijmanis, John (ed.): Max Weber’s Complete
Writings on Academic and Political Vocations. (Trans. by Gordon C.
Wells.) Algora Publishing, 69–75.
Weber, Max ([1917a] 1998): A szociológiai
és közgazdasági tudományok „értékmentességének” értelme. (Ford.
Erdélyi Ágnes.) In: Weber, Max: Tanulmányok. Osiris, Budapest,
70–126.
Weber, Max ([1917b] 1998): A tudomány mint
hivatás. (Ford. Wessely Anna.) In: Weber, Max: Tanulmányok. Osiris,
Budapest, 127–155.
Weber, Max ([1919] 1998): A politika mint
hivatás. (Ford.
Wessely Anna.) In: Weber, Max:
Tanulmányok. Osiris, Budapest, 156–209.
LÁBJEGYZETEK
1 A leghatározottabban ez
volt az álláspontja Karl Jaspersnek, lásd például 1966. nov. 16-án
írott levelét Arendtnek. In: Köhler – Saner, 1993, 410. levél,
695–697.
<
2 Az eredetiben: die
„akademische Freiheit, in dem vierfachen Sinn:
Universitätsautonomie, Lehrfreiheit, Lernfreiheit, Freiheit der
studentischen Lebensformen” (Weber, [1906] 1999).
<
3 Zweiter Deutscher
Hochschullehrertag zu Jena am 28. und 29. September 1908. A
kongresszusról, az előzményekről, Weber szerepéről és a kongresszust
követő vitáról lásd Josephson, 2004.
<
4 Karl von Amira: Die
Stellung des akademischen Lehrers zur Freiheit in Forschung und
Lehre. Referat für den zweiten deutschen Hochschullehrertag. Beilage
der Münchener Neuesten Nachrichten (1908. július 9.). Az
előzményeket ismerteti és a referátumot idézi: Josephson, 2004,
201–202.
<
5 Weber némileg túloz:
Amira arra is felhívja a figyelmet, hogy az akadémiai szabadságra
más politikai, társadalmi és gazdasági érdekcsoportok is veszélyt
jelenthetnek (Josephson, 2004, 202.).
<
6 Weber itt nem mulasztja
el megjegyezni, hogy Dr. Michels tehát „árja”, vagyis a
habilitációnak az az akadálya az ő esetében nem merül föl, amelyről
később, A tudomány mint hivatás-ban azt mondja, hogy ha a
habilitációval kapcsolatban a tanácsát kérő fiatal tudós zsidó,
„kész a válasz: lasciate ogni speranza” (Weber, [1917b] 1998, 132.).
<
7 Sajtótudósítások szerint
a határozat elnapolása után Weber azt mondta, hogy „nem érdekel
azoknak az akadémiai szabadsága, akik már egyetemi oktatói állásban
vannak, ha ennek az az ára, hogy másokat kizárnak, mielőtt esélyük
lett volna bekerülni”, és dühösen elhagyta a termet. Idézi:
Josephson, 2004, 208. A határozati javaslatról, a vitáról és a
kongresszus sajtóvisszhangjáról lásd Jospehson, 2004, 206–210.
<
8 Josephson találó
megfogalmazásában: Weber álláspontja „ebben a tekintetben a diákok
érdekeit szolgálja. Akár úgy is mondhatnánk, hogy a diákok
Lernfreiheit-jét szegezi szembe a többnyire ortodox professzorok
Lehrfreiheit-jével.” (Josephson, 2004, 215.)
<
9 Ott azt is elmondta,
hogy Dr. Michels végül feladta a németországi habilitáció tervét, és
a Turini Egyetemen habilitált (pedig Olaszországban sokkal
szigorúbbak a habilitáció feltételei, csakhogy ezek tudományos
feltételek: nem egyetlen egyetem, hanem az ország vezető tudósaiból
álló bizottság dönt a kérelemről); azóta is a Turini Egyetemen tanít
és nyíltan tagja az ottani szociáldemokrata pártnak (Olaszországban
ez nem akadálya az egyetemi karriernek). (Lásd Weber, [1908a] 1999)
<
10 Az idézeteket és a
parafrázisokat lásd Weber, [1917b] 1998, 131. és 132.
<
11 Emlékeztetőül:
„nyilvánvaló – és én is ezt vallom –, hogy az »egyetemi előadásnak«
valami másnak kell lennie, mint egy »nyilvános felolvasásnak«, hogy
a nyilvánosság – például a sajtó – beleszólása veszélyezteti az
egyetemi kollégium keretében elhangzó fejtegetések elfogulatlan
szigorát, tárgyilagosságát és józanságát, s árt a pedagógiai
célnak.” (Weber, [1917a] 1998, 74.)
<
12 Az idézeteket és a
parafrázisokat lásd Weber, [1917b] 1998, 87. és Weber, [1919] 1998,
201.
<
|