autonómia fogalma önmagában is sokrétű, ráadásul
történetileg is sokszorosan módosult koncepcióról van szó (vö.
Hamza, 2014). Heidegger számára vonatkoztatási pontként az egyetem
humboldti eszméje,8 illetve a
20. század eleji német egyetem konkrét valósága állt.9
Heidegger egyetempolitikai elgondolásai
szempontjából a legfontosabb írás továbbra is a rektori beszéd,
természetesen a többi beszéde, egyetemi előadásai, és a persze a
gondolati naplói nélkülözhetetlen segítséget nyújtanak a pontosabb
értelmezéshez. Az egyetemi autonómia kérdésében világos
gondolatmenetet tartalmaz a szöveg. Maga az autonómia kifejezés nem
szerepel az írásban, viszont a ’Selbstverwaltung’ (önigazgatás)
fogalma éppen erre a kérdésre vonatkozik. Heidegger stratégiája
abban áll, hogy a fogalomban rejlő követelményt elfogadja ugyan, de
azt a saját értelmezési összefüggésébe helyezi át. „Az egyetem
uralkodó lényegi jellegét általában az ’önigazgatásban’ pillantjuk
meg, s ennek meg is kell őrződnie. Csakhogy: vajon alaposan
meggondoltuk-e azt is, hogy ez az önigazgatásra vonatkozó igény mit
követel tőlünk?” (Heidegger, 2000, 107., magyarul: 61.)
Heidegger ezzel azt mondja az egyetem közösségének:
rendben van, legyen továbbra is önigazgatás, de az, hogy ez mit
jelent valójában, és különösen mit jelent a szóban rejlő ’Selbst’,
annak meghatározása még előttünk áll. „Az önigazgatás mi mást is
jelentene: önmagunknak kitűzzük a feladatokat, s mi magunk
határozzuk meg megvalósításuk útját és módját […]. De hát tudjuk-e,
kik vagyunk mi magunk – a német nép legmagasabb fokú iskolája
tanárainak és diákjainak e testülete?” (Heidegger, 2000, 107.,
magyarul: 61. sk.) A ’Selbst’ első elnagyolt és ideiglenes
értelmezése megtörtént: a tanárok és diákok közössége. De ez a
meghatározás nyilvánvalóan nem elegendő Heidegger számára. „S a
legkitartóbb és legszigorúbb öneszmélés (Selbstbesinnung) nélkül
tudhatjuk-e egyáltalán?” (Heidegger, 2000, 107., magyarul: 62.) Az
öneszméléshez nem elegendő az egyetem történetével, annak lényegi
összefüggéseivel való megismerkedés. Az öneszmélésnek Heidegger
szerint döntésen, sőt önmegnyilvánító cselekvésen kell alapulnia.
„Önigazgatás csupán öneszmélés alapján lehetséges. Öneszmélés
azonban csupán a német egyetem önmegnyilatkozásának, önigenlésének
[Selbstbehauptung] erejével történhet.” (Heidegger, 2000, 107.,
magyarul: 62.)
Csak akkor tudjuk igazgatni magunkat, ha az
öneszmélés révén tudunk önmagunkról, viszont csak akkor vagyunk
képesek elég radikálisan az öneszmélést végbevinni, ha már
döntöttünk, önmagunkat igeneljük, és ezt kinyilvánítjuk. E döntés és
a hozzá kapcsolódó öneszmélés révén azonban a ’Selbst’, amiről itt
szó van, radikálisan átalakul. Valójában a döntés arról szól, hogy
nem egy partikuláris közösség, az adott egyetem közössége
Selbst-jének igenlése történik meg, hanem a német népé, mégpedig egy
olyan népé, melynek küldetése van a Nyugat, és ennek megfelelően a
nyugati tudomány és filozófia tekintetében is. „A német egyetem
lényegére irányuló akarat annyi, mint a tudományra irányuló akarat;
ez az akarat pedig nem más, mint a német nép történeti-szellemi
elhivatottságára irányuló akarat. Tudomány és német sors: a lényegre
irányuló emez akaratban együttesen kell hatalomra jutniuk.”
(Heidegger, 2000, 108., magyarul: 62.)
Egyetemi önigazgatás, autonómia annyiban lehetséges
számunkra, amennyiben döntést hozunk a tekintetben, hogy német nép
önmagát értelmező, önmagáról tudó szerveként működünk tovább, és e
nép küldetésének a tudományt és a filozófiát tekintjük – mondja
ezzel Heidegger. A ’Selbstbehauptung’ ebben az összefüggésben
valójában két különböző ’Selbst’ önigenlése, önmegnyilvánítása
kapcsolódik össze: a német népé és az egyetem eszméjéé, melyet a
filozófia és a tudomány képvisel.10
Heidegger itt ajánlatot tesz az egyetem polgárainak: a német nép
sorsa és küldetése a tudomány, erre szövetkezzünk, ez legyen az
önigazgatásunk alapja.
Ez az ajánlat több szempontból is rendkívül
problematikus. A náci hatalomátvétel nyilvánvalóan nem arról szólt
az egyetemeken, hogy a német tudományt felvirágoztassák és a német
filozófiának lehetőséget adjanak, hogy megismételje a görög
kezdeteket. Heidegger itt olyan dolgokról beszélt, melyek politikai
értelemben lehetetlenek voltak.11
Heidegger mentségére szolgál ugyanakkor, hogy ő ezt reális
lehetőségnek tekintette, számára csakis ez a perspektíva adott
értelmet a politikai aktivitása számára.12
Az igazán problematikus mozzanat azonban abban áll, hogy a
’Selbst’-nek a német néppé való kiterjesztése valójában azt
jelentette, hogy az egyetemnek mint körülhatárolt egységnek
semmiféle autonómiája nem maradt a népet kifejező állammal szemben.
Azáltal, hogy az egyetemi polgárok közösségét a német nép
közösségével ily módon összekapcsolta,13
Heidegger elméleti konstrukciójában is felszámolódott az egyetemi
autonómia lehetősége.
A tanulmány megírását az OTKA 100922 és 112542 számú projektje
támogatta. Ezúton köszönöm Gedő Évának és Pongrácz Tibornak, hogy
elolvasták a szöveget és megjegyzéseikkel segítették a végső verzió
kialakítását.
Kulcsszavak: Heidegger, nemzetiszocializmus, egyetem, autonómia,
nacionalizmus, tudomány
IRODALOM
Fichte, Johann Gottlieb (1978): Reden an
die deutsche Nation. Meiner, Hamburg, magyarul a 7. beszéd (ford.
Rigán Lóránt) •
http://epa.oszk.hu/01100/01148/00020/pdf/fichte.pdf
Hamza Gábor (2014): Az egyetemi autonómia
reformjának kérdéséhez. Magyar Tudomány. 2, 130–139. •
./2014/02/01.htm
Heidegger, Martin (2000): Reden und andere
Zeugnisse eines Lebensweges. 1910-1976. Hrsg. von H. Heidegger.
Klostermann, Frankfurt am Main, részlet magyarul: Az idő fogalma.
(ford. Fehér M. István) Kossuth, Budapest, 1992
Heidegger, Martin (2001): Sein und
Wahrheit. Hrsg. von H. Tietjen. Klostermann, Frankfurt am Main
Heidegger, Martin (1987): Zur Bestimmung
der Philosophie. Hrsg. von B. Heimbüchel. Klostermann, Frankfurt am
Main
Heidegger, Martin (1998): Logik als die
Frage nach dem Wesen der Sprache. Hrsg. von G. Seubold. Klostermann,
Frankfurt am Main
Heidegger, Martin (2014a): Überlegungen
II-VI (Schwarze Hefte 1931-1938). Hrsg. von P. Trawny. Klostermann,
Frankfurt am Main
Heidegger, Martin (2014b): Überlegungen
VII-XI (Schwarze Hefte 1938/39). Hrsg. von P. Trawny. Klostermann,
Frankfurt am Main
Heidegger, Martin (2014c): Überlegungen
XII-XV (Schwarze Hefte 1939-1941). Hrsg. von P. Trawny. Klostermann,
Frankfurt am Main
Heidegger, Martin (2015): Anmerkungen I-V.
(Schwarze Hefte 1942-1948). Hrsg. von P. Trawny, Klostermann,
Frankfurt am Main
Heidegger, Martin (1993): Sein und Zeit.
Niemeyer, Tübingen, magyarul: Lét és idő. (ford. Vajda Mihály,
Angyalosi Gergely, Bacsó Béla, Kardos András, Orosz István) Osiris.
Budapest, 2001
Heidegger, Martin (1953): Einführung in
die Metaphysik. Niemeyer, Tübingen, magyarul: Bevezetés a
metafizikába. (ford. Vajda Mihály) Ikon, Budapest, 1995
Heidegger, Martin (2009): Über Wesen und
Begriff von Natur, Geschichte und Staat. Übung aus Wintersemester
1933/34. In: Denker, Alfred – Zaborowski, Holger (Hrsg.): Heidegger
und der Nationalsozialismus. Dokumente. (Heidegger-Jahrbuch 4)
Alber, Freiburg/München
Heidegger, Martin – Blochmann, Elisabeth
(1989): Briefwechsel 1918-1969. (Hrsg von J. W. Storck) Marbacher
Schriften, Marbach am Neckar
Hoche, Alfred E. (2009): Brief an Joseph
Sauer (1933). In: Denker, Alfred – Zaborowski, Holger (Hrsg.):
Heidegger und der Nationalsozialismus. Dokumente.
(Heidegger-Jahrbuch 4) Alber, Freiburg/München, 245–246.
Husserl, Edmund (1994): Briefwechsel V.
Die Neokantianer. (Hrsg. Schuhmann, K. – Schuhmann, E.) Kluwer,
Dordrecht/Boston/London
Ott, Hugo (1988): Martin Heidegger
Unterwegs zu seiner Biographie. Campus, Frankfurt/New York
Zaborowski, Holger (2010): »Eine Frage von
Irre und Schuld?« Martin Heidegger und der Nationalsozialismus.
Fischer, Frankfurt am Main
LÁBJEGYZETEK
1 Heidegger csak komoly
hezitálás után vágott bele e vállalkozásba „Rászorítva a rektorátus
átvételére első alkalommal cselekszem a legbensőbb hang ellenében” –
írja az eseményekkel egyidejűleg gondolati naplójában 1933 tavaszán
(Heidegger, 2014a, 110.).
<
2 1933. március előtt a
freiburgi egyetemen egyetlen NSDAP-párttag professzor
tevékenykedett: a klasszika filológus Wolfgang Aly (Zaborowsky,
2010, 210.).
<
3 A ’33-34-es időszakban a
filozófus nemcsak egyetemi reformterveket dolgoz ki és a német
egyetem mibenlétéről gondolkodik, hanem egy állam-, illetve
politikai filozófia első verzióját is felvázolja.
<
4 Egy hallgatók által írt,
Heidegger által autorizált szemináriumi jegyzőkönyv szerint a
filozófus egy 33/34-ben tartott szemináriumon a következőket mondta:
„A nép az a létező, amely létében az államot megvalósítja, tud az
államról, törődik azzal, akarja azt. […] amiként minden ember élni
akar, mivel emberként akar lenni, amint tartósan itt tartózkodik és
az ittlétét a világban szereti, úgy akarja és szereti a nép az
államot, azt a módot, ahogy nép lehet. A népet uralja az államra
való törekvés, az államra irányuló érosz.” (Heidegger, 2009, 76.)
<
5 „A nép léte […] a
rendeltetés mint időiség és történetiség.” (Heidegger, 1998, 157.)
<
6 „A németek történelmi
néppé válnak. […] Egy nép jövője semmiképpen sem abból áll, ami még
nem volt. A jövő jön és eljövő módon itt van a tudó döntésben, amely
által a nép önmagát önmagához hozza […]. A harcban […] a nép saját
létét ragadja meg a kibontakozó állammá válás során.” (Heidegger,
2000, 200. sk.)
<
7 Heidegger naplójában
tiltakozik „az egyetem vak iskolásítása [Verschulung] ellen”
(Heidegger, 2014a, 183.), illetve a szakfőiskolai perspektíva ellen
(Heidegger, 2014a, 117., 193.).
<
8 Ha csak az 1933-tól
’34-ig tartó időszakot nézzük, akkor is komoly változásokat vehetünk
észre abban a tekintetben, hogy Heidegger miként viszonyult a német
egyetem humboldti felfogásához. Míg az 1933 májusában elhangzott
rektori beszédében egyértelmű, negatív utalást is találhatunk a
humboldti modellel kapcsolatban, pontosabban az ennek lényegi
mozzanatát képező akadémiai szabadsággal szemben (vö. Heidegger,
2000, 113., magyarul: 68.), addig az 1934 augusztusában tartott Die
deutsche Universität c. előadásában már kifejezetten elismerő a
humboldti modellel kapcsolatban (vö. Heidegger, 2000, 289. skk.).
<
9 Heidegger a német
egyetem 19. századi történetét egyértelműen hanyatlástörténetként
ábrázolja a már említett Die deutsche Universität című előadásában
(Heidegger, 2000, 295. skk.). „Miért mondott csődöt az egyetem,
miért kellett csődöt mondania? A válasz: mivel – ahogy megmutattuk –
a saját, eredeti, szellemi egység hiányzott számára.” (Heidegger,
2000, 301.)
<
10 Heidegger a humboldti
egyetem eszméjére visszatekintve írja a már többször hivatkozott Die
deutsche Universität című előadásában: „A »tudomány« szónak és
fogalomnak még megvolt az a jelentése, hogy olyan tudásról van szó,
amely szükségképpen az egészre vonatkozik, és ezért szükségszerűen
magában véve filozófiai jellegű.” (Heidegger, 2000, 294.)
<
11 Heidegger később arról
is beszél, hogy „a német egyetemet a szellemi törvényadás helyévé”
kell „átformálni […].” (Heidegger, 2000, 108., magyarul: 73.)
<
12 Heidegger 1946–47
táján a naplójában a következőket írja: „Talán eljön a nap, amikor
valaki rájön, hogy az 1933-as rektori beszédben arra történt
kísérlet, hogy […] a tudást mint lényegi tudást ismét a
gondolkodáshoz vezessük vissza, nem pedig arra, hogy Hitlernek
szolgáltassuk ki.” (Heidegger, 2015, 258.) E háború utáni
bejegyzéshez, hozzá kell tennünk, hogy 1933–34-ben Heidegger minden
jel szerint lelkesedett Hitlerért, ám ezt a lelkesedést akkoriban
össze tudta egyeztetni itt is megfogalmazott céljával, hogy a
filozófia és a tudományok kapcsolatát újjá kell éleszteni.
<
13 „Mi azonban akarjuk,
hogy népünk betöltse történeti elhivatottságát. Mi akarjuk
önmagunkat. Hiszen a nép fiatal és legfiatalabb ereje, amely
felettünk már átnyúlt, döntött már efelől.” (Heidegger, 2000, 117.,
magyar: 74.)
<
|