Tudományos közlemények naponta százával jelennek
meg anélkül, hogy védelmeznünk kellene őket a cenzúra veszélyétől,
pedig a tudomány szabadságának védelmezése e veszély ellen
alapjogaink egyike. Nem tudok itt a részletekbe menően érvelni e
megállapítás igazolása mellett, csupán azt igyekszem érzékeltetni,
milyen elemekből áll ez az igazolás, ha a társadalmi szerződés
gondolatának egy meghatározott értelmezésére támaszkodik. Arra,
amely a társadalom és a személyek egy olyan felfogását érzékelteti a
társadalmi szerződés metaforájával, amely különböző gondolkodású,
egymást senkitől nem függőnek és mindenkivel egyenrangúnak tekintő
polgárok együttműködéséhez próbálja megteremteni társadalma alapvető
berendezkedésének igazságossága számára a méltányos, kölcsönösen
elfogadható alapokat (Rawls, 2005, I: 3., valamint II: 1.).
Két előzetes megjegyzés. Az első a tudomány
szabadsága kifejezésre vonatkozik. Azért használom ezt, mert ez
kevésbé fennkölt és félrevezető, mint az „akadémiai szabadság”
fordulat. Úgy érzem, jobban illik a társadalmi szerződés
gondolatának ahhoz a felfogásához, amelyre majd utalok. Másodszor, a
szabadságnak sem egy fennkölt, a nagy kezdőbetűs Filozófiában
ünnepelt fogalmára támaszkodom, s így persze meg kell mondanom
közelebbről is, nagy vonalakban, hogy minek a szabadságára
vonatkozik az előre bocsátott megállapítás, s hogy ki élvezi és
miféle akadályoktól mentesen élvezi e szabadságot. Természetesen a
fogalmak tisztázása önmagában nem elég egy megállapítás
igazolásához. Ahogy a nevezetes bírói meghatározás sem, amelyet
többször megismétlek: e szabadság ott van, ahol egy egyetem maga
dönti el, kik, kiket, mire és hogyan tanítanak (Sweezy, 1957, 263.
Felix Frankfurter bíró csatlakozó véleménye.).
1.
Szembetűnő vonása a megállapításnak, hogy bármit soroljunk is a
tudomány szabadságának körébe, az ezekhez fűződő szabadságjogok és
jogok – ahogy a Sólyom-bíróság által meghonosított rövidebb
kifejezéssel mondta kiinduló állításom – alapjogok (Sólyom, 2013,
20.). Vagyis egyenlő jogok, amelyek minden polgárt megilletnek,
mondjuk a napról napra tengődő csenyétei cigányemberektől a
tanszékvezető egyetemi tanárokig, hasonlóan ahhoz, ahogy a sajtó
szabadságához fűződő alapjogok ugyanúgy megilletnek bármely polgárt,
mint a laptulajdonosokat, a szerkesztőket és az újságírókat. A
tudomány és a sajtó szabadsága egyaránt a szólásszabadság és
általában a gondolkodás szabadságának intézményes biztosítéka, de
bár az előbbi, a sajtószabadsággal ellentétben, nincs felsorolva a
szólásszabadság mellett, teszem azt a francia és a finn
alkotmányban, ez is kiolvasható a nyugati alkotmányos gondolkodás
fogalmaiból. Benne van, hogy ismét a Sólyom László által vezetett
alkotmánybíróság terminusait használjam, alkotmányos kultúrájának
láthatatlan alkotmányában (Sólyom, 2013, 6., 10–11.). Nem mint egy
hosszú távon és általános gyakorlatként hasznos beruházás, nem az
emberi erőforrások lehető legésszerűbb kiaknázásaként, hanem más
alapjogokkal együtt a társadalmi együttműködés méltányos
feltételeként. Éppen ezért a tudomány szabadsága nem egyszerűen a
tudósok előjoga. Még csak nem is csupán egy sajátos civil társulás,
az egyetem polgárainak joga.
2.
Tegyük hozzá azért mindjárt, hogy a tudomány szabadsága
mindenekelőtt, a lényeget illetően, a tudományos kérdések döntő
területén (Rawls, 2005, VIII: 9.), az egyetemi döntések teljes
autonómiája. A veszélyek, amelyekkel szemben az autonómia védelmet
nyújt a nyugati gondolkodásban, a dolog természeténél fogva a
társadalom kutatásának, vizsgálatának, bírálatának vitáiban a
legnagyobbak. Az is nyilvánvalónak látszik, hogy a tudomány üzleti
alkalmazásának kérdései nem tartoznak az alapjog döntő területéhez
(Rawls, 2005, VIII: 13.; illetve Krokovay, 2003, 145–162.). A
polgárok, akik életük egészét tekintve képesek a szükséges mértékben
elfogadható és ésszerű gondolkodásra, a gondolkodás szabadságát
természetes módon kapcsolják össze a társulás, tudatosan mondom így,
a civil társulás szabadságának alapjogával a lényeges alkotmányos
követelmények és az alapvető igazságosság kérdéseinek közös
mérlegelésénél (Rawls, 2005, IV: 5.; VI: 5.; IX: 2.; s X: 1.;
valamint Rawls, 2008, 63., 147., 153. és 175.). Minden civil
társulásnak, legyen az család, gyülekezet, községi tanács, zenekar
vagy múzeumi kuratórium, a közös alkotmányos kultúrán belül joga van
egy megfelelő helyi autonómiához, belső életének legfontosabb
ügyeiben egy önkormányzathoz (Rawls, 2005, I: 1., 2., 3., 5., 7.;
IV: 1; V: 5.; VI: 3.; VII: 2., 3., 4.; VIII: 3, 4, 9. és 13.; IX:
4.; valamint X: 5.). Az autonómia nem ésszerű mérlegelési szabadság
a felsőbb utasítások hozzáértő, szakszerű végrehajtásában. Nem
olyasmi, mint amikor az őrnagy leszól az őrmesternek, hogy hozzon
magával öt ügyes embert. Minden polgárnak, ez a megállapítás,
egyenlő joga van társadalmában elfogadható és ésszerű
gondolkodásának kialakítása és teljes értékű gyakorlása számára az
egyetem ilyen autonómiájához.
3.
Az egyetem ugyanis a társadalom egy helyi civil társulása azzal a
céllal, hogy őrizze és gondozza civilizációja egész szellemi
tőkéjét. Sőt, ezen túlmenően együttműködés az elveszett
újrafelfedezésére és újjáépítésére, a szétesett újra
összegyűjtésére, az elromlott kijavítására, az egész
újragondolására, átalakítására, újraszervezésére, újból érthetővé
tételére és valamennyi kamatának visszaforgatására. Minden
gyakorlati, nem tudományos meggondolástól, külső beavatkozástól
függetlenül, zavartalanul, és éppen ezért gyakran védelemre
szorulva. E tőke nem egy eddig felhalmozott eredmény, egy hivatalos
tan, hanem a különféle gondolkodásmódok, a saját hangjukon, saját
nyelvükön megszólaló szellemi tevékenységek párbeszédének tárháza.
Egyiket sem ismerik el vagy tagadják hivatalosan, inkább csak
közvetve veszik tudomásul, és tekintik az egész részének
mindegyiket. Nem információ, nem tudás, nem az ismeretek
„fizikailag” testet öltő enciklopédiája, hanem egy nyelv, amelynek
egyedüli értéke az, hogy módot ad önmaga további vizsgálatára. Nem
pusztán kutatás, tanítás és tanulás, hanem az a hely, ahol ez minden
más neveléstől és oktatástól különbözőképpen létrejön. Nem iskolai
oktatás, nem szakoktatás. Nem tanulmányok folytatása egy kiváló
tudós vezetésével, nem egy pompás könyvtár, nem nagy utazás egy jól
tájékozott idegenvezető kíséretével. Egy civilizáció képe. A
középkor óta doktorok és diákok „udvarias” disputációjának elismert
szemlélete. Ez a szemlélettel tanulás sehol máshol nem lehetséges.
Más tanárok lehetnek jobbak vagy rosszabbak, de az egyetem a
formális tanítás közös vállalkozása. Az oktatók mindig tanulnak
eközben, de nem azt tanulják, aminek a tanítását vállalták. Nem
konklúziókkal, igaz tanokkal és tényekkel felszerelkezett emberek.
Nem a mai ismeretek ismerete és terjesztése a fő feladatuk. Nem
olyasvalakik, akik a frontvonalon tevékenykednek. A hallgatók sem
inasok. Egy tudós, egy történész, egy matematikus, egy filozófus nem
arra tanítja növendékeit, hogy miként legyenek tudósok, történészek,
matematikusok, filozófusok. Nem pusztán lehetséges követőket tanít.
Ha nem zavarják meg a közvetlen hasznosság vagy az aktuális
helyesség megfontolásaival, ismerőssé tesz gondolkodásmódokat,
megtanítja a nyelvet, a gyakorlatot, ahogyan ezen vagy azon a módon
gondolkodva elérik a tudósok, a történészek, a matematikusok, a
filozófusok a maguk sajátos tudományos, történészi, matematikai,
filozófiai következtetéseit. Tevékenységükben az a meggyőződés
tükröződik, hogy a tanításnak ez a fajtája lehetséges. Amikor
megfigyelik a múlt kutatóit, nem eredményeiket tanítják, hanem a
középkori angol történetének, Arisztotelész, Hume vagy Kant
gondolkodásának példáját. Mindig van mód természetesen a példák
kicserélésére, bővítésére és elhagyására. Az egyetlen kritérium az,
hogy a példa alkalmas legyen az egyetemista tanítására, akinek
egyetlen dolga ennek a rendkívüli, soha vissza nem térő szabadidőnek
az élvezete minden gyakorlati cél vagy feladat nélkül. Abban a
hitben, hogy ez értékes azok számára is, akik valamilyen gyakorlati
foglalkozással töltik majd az életüket. Ideértve azokat is, akik
soha semmilyen formában nem kerülnek az egyetemmel kapcsolatba, és
azokat is, akik majd a „tücsökszak” évei után valamilyen szakirányú
képzést kapnak, hogy esetleg tudósok, történészek, matematikusok
vagy filozófusok legyenek (Oakeshott, 1991, 193–199.).
4.
A tudomány szabadsága, az egyetem autonómiája azoknak az alapvető
pozitív, tevőleges szabadságjogoknak és jogoknak az összessége,
amelyek egyfelől a gondolkodás szabadságának, az igazság szabad
keresésének elvéből következnek, másfelől a szólásszabadság, a
nézetek és vélemények közzétételének, illetve tanításának sajátos
formáiból erednek. Ahogy régóta emlegetik, és már én is szóba
hoztam, ez négy fő szabadságból áll - ki taníthat, kiket taníthat,
mi tanítható és ez miként tanítható. A négy szabadság, az egyetem
belső szellemi életének autonómiája azonban pénzügyi autonómia
nélkül csak látszat. Rendes körülmények között az
|
|
egyetemi döntés igényt formál az erőforrásokra, a
társadalom, a többség, a törvényhozás pedig meghatározza a számokat.
És minden autonómia, minden alapjog, a tudomány szabadságához fűződő
alapvető szabadságjogok és jogok mindegyike üres papír marad a
személy életének és személyiségének sérthetetlensége s végül a jog
uralmához fűződő háttérjogok biztosítékai nélkül (Rawls, 2005, VIII:
1., vö. Krokovay, 2011, 18–19.). Ezeken múlik, hogy valóban csak
akkor teheti-e be a lábát hívatlanul rendőr, kancellár,
kormánytisztviselő a nyugati egyetemre, amikor azt a törvényesség
előírásai kívánják meg. A kormányzat nem vehet részt az egyetem
belső vitáiban. A hivatalban lévő kormánynak nincs szólásszabadsága
(Krokovay, 2003, 187–192.).
Ugyanakkor egyfelől, mondhatjuk, szükség van állami
közreműködésre, másfelől kétségtelen, hogy az egyetem nem húzhatja
annak a nótáját, aki fizeti. A felelős minisztérium, hogy a márciusi
ifjak e szépen zengő fogalmával éljek, csak a megfelelő személyek
őrködése és a megfelelő szabályok lefektetése mellett tehet pénzt a
kultúrába, támogathatja a civil háttérkultúra törekvéseit és
intézményeit, legyenek azok filmstúdiók és színházak, könyvtárak
vagy egyetemek (Krokovay, 2003, 192–193.). Egyetemet, egyetemi kart,
egyetemi képzést, egyetemi intézetet vagy tanszéket ugyanúgy nem
hozhat létre vagy nem szüntethet meg a nyugati kormányzat a maga
akaratából, bármennyire népszerű is legyen az, ahogy nem tehetnek be
a közkönyvtár állományába hivatalnokai nekik tetsző könyveket és nem
vehetik ki onnan azokat, amelyeket károsnak tartanak. Minden, az
egyetemet érintő intézkedéshez, a kedvezményes és költségtérítéses
felvételi kereteket és a minőségbiztosítás feltételeit is beleértve,
beleegyezését kell adnia az egyetem vagy az egyetemek közösségének.
Nyílt vitát követően, átlátható kritériumok és az autonómia
sérthetetlenségét biztosító, több évre előre garantált, nonprofit
költségvetés ismeretében. Ahogy az utcán errefelé is elhangzott,
semmit róluk nélkülük. Az autonómia egyedül jogos korlátja – annak,
hogy ki tanít, kiket tanít, mit tanít és ezt hogyan tanítja – az
egyetemi oktatók és hallgatók jogainak védelme.
5.
Fontos megérteni a modern világban, hogy akkor is cenzúra a
tudomány, az egyetem szabadságának korlátozása, például a
professzorok Platón-fordításainak pellengérre állítása és pedagógiai
erőfeszítéseik osztályvezetői osztályozása, ha az állam csak
fenyeget. Damoklesz kardja akkor is ott lóg, amikor nem vág (Arnett,
1974, Marshall bíró ellenvéleménye. Vö. Krokovay, 2003, 67–68.,
82.). Ennél is fontosabb a cenzúra alig rejtett, mindent átfogó
rendszere, amelynek segítségével az állam úgy zavarja meg és
torzítja el a közügyek szabad vitáját, hogy úgymond hozzáteszi saját
mondanivalóját az igazságról és helyes felismeréséről. Ez olykor
odáig is elmegy, hogy a nyílt kormánypropaganda számára külön
propagandaminisztériumot alapítanak, s nem elégednek meg a kormány
saját kommunikációs ügyosztályának hatalmas költségvetési pénzeket
felemésztő „konzultációs” agitprop kampányaival, bértollnokainak és
megbízott kutatóintézeteinek „politikai termékeivel”, a saját
beszállítóinak fizetett „társadalmi” hirdetésekkel és
óriásplakátokkal, és nem utolsósorban az egész tájékozódást
irányítani hivatott központi Pravdákkal, rádióállomásokkal és
tévécsatornákkal. És a gondolkodás, a tudomány, az egyetem
szabadságát ugyanígy korlátozzák a kormányzati cenzúra olyan
hagyományos eszközei, mint a nemzeti akadémiák és nemzeti egyetemek,
nemzeti akkreditálások és az oktatókat vagy hallgatókat saját
egyetemükkel szemben védő nemzeti panaszirodák (Krokovay, 2003,
187–197).
6.
A nyugati demokráciákban a közlekedési vállalatok több mint harminc
esetben tiltják, bevett konvenciókra támaszkodva, a vonaton vagy a
villamoson nem megfelelő, az utazás békéjét sértő viselkedést.
Mondván, hogy az ilyen szabályozás senkit nem korlátoz jogai
gyakorlásában. Ugyanígy próbálják a nyugati egyetemek körülhatárolni
homályos és túl széles tilalmak, csúszós lejtő és elijesztő hatás
nélkül – a maguk konvenciói alapján – azokat a megnyilvánulásokat,
ahol a tanteremben (vagy az egyetem falai között másutt)
kifejezetten sértegetnek meghatározott személyeket vagy azok egy
csoportját, szemtől szembe, „támadó” szavakkal és viselkedéssel
(Dworkin, 1999, 244–260.; Rawls, 2005, VIII: 9.). E megnyilvánulások
roppant közel állhatnak a zaklatáshoz, a testi sértéshez, a fizikai
erőszakhoz vagy a súlyos fenyegetéshez, de a megkülönböztetés
segítségével itt is kimondható, hogy a tilalom nem korlátozza a
mondanivaló tartalmát, csupán szabályozza – bizonyos körülmények
között – kifejezésének „helyét, idejét és módját” (Rawls, 2005,
VIII: 2.). Vannak könnyű és kevésbé könnyű esetek, de kétségkívül
vannak roppant nehezen megítélhető körülmények is. Nem utolsósorban
azért, mert egy egyetem belső életének konvenciói is változnak, nem
minden érintett kölcsönös megelégedésével és jóindulatával. A
nyugati országokban is vitatják a politikai korrektség mozgalmának
túlzásait (Krokovay, 2003, 170–171.), de csak szélsőséges körökben
ünneplik az ösztönös inkorrektséget. Nem szabad összekevernünk az
alapjogok elfogadható összehangolásának soha véget nem érő vitáját
azzal a kérdéssel, hogy miként néz szembe egy alkotmányos demokrácia
a nem elfogadható gondolkodás veszélyeivel. Ha nem is mindig
hibátlanok az önkéntes, belső („etikai”) előírások, megelőzhetik és
szükségtelenné tehetik a külső, kényszerítő beavatkozást. A diák nem
zavarhatja az egyetem céljait, a tanár nem szegheti meg
kötelezettségeit (Pickering, 1968.; vö. Krokovay, 2003, 87.).
7.
Azzal zárom fejtegetésemet, hogy a nyugati világban legalább
háromszáz éve tény, hogy sokféle tudomány van, és e sokféle
tudományban sokféle nézet van az igazságra és arra vonatkozóan, mi
számít az igazság mellett szóló érvnek és bizonyítéknak. Nem könnyű
megmondani, hogyan lehet itt egyetértésre jutni. Azt azonban ki
lehet jelenteni, ezt próbáltam röviden nyomatékosítani, a tudomány
szabadsága megtiltja az államnak, hogy beleszóljon ebbe.
De hát miért érdeke, mi több, magasabb rendű érdeke
egy egyszerű, iskolázatlan, egész életében fizikai munkát végző és
kereső embernek, aki esetleg a legközelebbi kisvárostól is messze
él, az a fajta szellemi élet, amelynek ő aligha lesz valaha is
részese? A magyarázatnak része lehet gyerek, rokon vagy szomszéd
gyerek különleges tehetsége, ám ez biztosan nem a teljes magyarázat,
s ráadásul a megtévesztésig hasonló a hasznos beruházás eszméjéhez,
csak új köntösben. Azzal se jutunk messzebbre, ha elkezdjük
emlegetni a várható fejlődést, amelynek eredményei hozzá is
lecsepegnek majd lassanként. Azzal se, hogy az egyetem belső élete a
demokrácia laboratóriuma, demokrácia kicsiben, a demokrácia
bejárata, hiszen még ha ez igaz is esetleg, még ebben az esetben sem
magát az egyenlő jogot védelmezzük vele. Minden polgárnak a tudomány
szabadságához fűződő alapjogát, önmagában és önmagáért. Azt mondanám
inkább, valóban csak hevenyészve, hogy önérzetünk, önbecsülésünk
erős társadalmi alapja lenne (Rawls, 2005, II: 5., 7.; V: 3–4.;
illetve VIII: 6.), ha olyan társadalomban élnénk, amelyben virágzik
a civilizáció összes érzése és tevékenysége, a művészet és a
tudomány, a nyelv és a kultúra. A szabad társadalmi élet, a maga
szabad egyetemeivel.
Kulcsszavak: a négy egyetemi szabadság, civil társulások
autonómiája, „támadó szavak”
a tanteremben, a kormányzati propaganda
mint a cenzúra modern formája, a minden polgárt egyaránt megillető
egyenlő alapjogok, alkotmányos kultúra, a társadalmi szerződés mint
a törvényesség kölcsönösen elfogadható eszméje
IRODALOM
Dworkin, Ronald (1999): Why Academic
Freedom? In: Dworkin, Ronald: Freedom’s Law: The Moral Reading of
the American Constitution. Oxford University Press, NY
Krokovay Zsolt (2003): Médiaetika – a
szólásszabadság és a polgárjogok. L’ Harmattan, Budapest
Krokovay Zsolt (2011): Rawls az alapvető
szabadságjogokról és elsőbbségükről. Fundamentum. 1, 15–30. •
WEBCÍM
Oakeshott, Michael (1991): The Study of
Politics in a University. In: Oakeshott, Michael: Rationalism in
Politics and Other Essays. New and expanded edition. LibertyPress,
Indianapolis
Rawls, John (2008): Visszatérés a közös
gondolkodás eszméjéhez. In: Rawls, John: A népek joga. L’ Harmattan,
Budapest
Rawls, John (2005): Political Liberalism.
Columbia University Press, New York. Bővített poszthumusz kiadás. A
Politikai szabadelvűség előadásaira és szakaszaira hamarosan
megjelenő fordításában is (L’ Harmattan, Budapest) a szerzőt követve
utalok. A VIII. előadást lásd Fundamentum, 2010., 3. •
WEBCÍM és 4. szám •
WEBCÍM). A X. előadást lásd In:
Rawls, 2008).
Sólyom László (2013): Az Alkotmánybíróság
többé nem az alkotmányvédelem legfőbb szerve. Fundamentum. 1, 19–30.
•
WEBCÍM
Hivatkozott USA Legfelsőbb Bírósági
esetek:
Arnett, 1974 – Arnett v. Kennedy, 416 U.S.
134. (1974)
Pickering, 1968 – Pickering v. Board of
Education, 391 U.S. 563. (1968)
Sweezy, 1957 – Sweezy v. New Hampshire,
354 U.S. 234. (1957)
|
|