üzemanyagciklus zárása (igen magas hőmérsékletű
reaktor és szuperkritikus vízhűtésű reaktor), vagy a technológia
igen nehezen kifejleszthetőnek tűnik (olvadéksó-reaktor).
A három gyorsreaktor-típus fejlesztésének helyzete
különböző:
Nátriumhűtésű gyorsreaktorokat korábban is
építettek Oroszországban, Franciaországban, Indiában, Japánban és az
Egyesült Államokban. Ezek közül ma csak az orosz BN-600 működik, és
az új BN-800-at mostanság helyezik üzembe. A tervek közül talán a
legfontosabb a francia ASTRID 600 MWe teljesítményű prototípus
erőmű, amely talán a 2020-as évek második felében léphet működésbe.
Komoly tervek vannak Oroszországban és a fontosabb ázsiai
országokban.
Ólomhűtésű gyorsreaktorral felszerelt
atomerőmű még sehol sem épült, de a Szovjetunióban ólomhűtésű
reaktorokat (is) használtak tengeralattjárók motorjaként. Ezek
megnövelt teljesítményű, atomerőművi változatát tervezik megépíteni
Oroszországban. Olasz–román együttműködésben tervezik az ALFRED
demonstrációs reaktor megépítését.
Gázhűtésű gyorsreaktor ugyancsak nem épült
sohasem. A Visegrádi Négyek (V4) franciákkal való együttműködésben
tervezik az ALLEGRO-reaktor megépítését, amivel a következő fejezet
részletesebben foglalkozik.
Az új reaktortípusoktól mindenképp elvárható, hogy
biztonságuk legalább a mai legmodernebb vízhűtésű reaktorok
biztonságának szintjét elérje. A három gyorsreaktor-típus biztonsági
előnyeit és hátrányait a francia nukleáris hatóság tudományos
háttérintézménye, az IRSN (2014) tanulmánya alapján célszerű
összefoglalni.
A nátriumhűtésű gyorsreaktorok fő előnye az
alacsony nyomású hűtőközeg használata. A hűtőközeg üzemi
hőmérséklete messze a forráspont alatt van, így nagy biztonsági
tartalék áll rendelkezésre üzemzavarok esetén a reaktorzóna
megolvadásának elkerülésére, de hátrányos, hogy a magasabb
hőmérsékleteken a reaktortartály épsége a nátriummal való intenzív
kölcsönhatás miatt nem garantálható. További hátránya a nátrium
ismert intenzív kölcsönhatása vízzel és levegővel, valamint a
fűtőelemek acélburkolatával. További vizsgálatokra,
kutatás-fejlesztésre mindenképpen szükség van.
Ami az ólomhűtésű gyorsreaktorokat illeti, a fő
előnyt az ólom kedvező neutronfizikai tulajdonságai jelentik,
továbbá az, hogy az ólom nem lép intenzív reakcióba vízzel és
levegővel. A reaktorban lévő nagy térfogatú folyékony ólom jelentős
hőtehetetlenséget okoz, és így nagy a biztonsági tartalék
üzemzavarok esetén. Bizonyos üzemzavarok esetén az ólom felforrhat
anélkül, hogy a reaktor leállna, és magas hőmérsékleteken a
reaktortartály integritása veszélybe kerülhet. A fő hátrány
természetesen az, hogy az ólom erősen korrodálja az acélból készült
szerkezeteket, például a fűtőelemek burkolatát. Ennélfogva az üzemi
hőmérséklet felülről korlátozott, de alulról is, mert az ólom
megszilárdulhat. Az üzemi hőmérséklet elfogadható tartományának
korlátozottsága veszélyekkel jár. Az ólom mérgező tulajdonságai
kedvezőtlenek a környezeti hatások szempontjából. Ha a hűtőközeg
hőmérsékleti viszonyait kedvező irányban befolyásoló
ólom–bizmut-eutektikumot választják hűtőközegnek, akkor a bizmutból
keletkező 210Po-izotóp komoly mérgezési veszélyt jelent.
Amint látható, komoly műszaki gátakat kell leküzdeni, hogy az
ólomhűtésű gyorsreaktorok bevezethetők legyenek.
Lényegében ugyanez a helyzet a gázhűtésű
gyorsreaktorokra vonatkozóan is. A tervezett magas üzemi hőmérséklet
nagy lehetőségeket jelent az energiatermelésen kívüli ipari
felhasználásban (például hidrogéngyártás). Biztonsági szempontból
viszont a szokatlanul nagy teljesítménysűrűség és a gáz
halmazállapotú hűtőközeg kis hőtehetetlensége kockázatos. E kockázat
csak úgy küzdhető le, ha a fűtőelemek burkolata hőálló (1600 °C)
kerámiából készül, aminek a technológiai fejlesztése igen nagy
feladat. A zóna üzemzavari hűtése aktív rendszereket igényel, a
biztonság szempontjából jóval kedvezőbb passzív megoldások keresése
még csak megkezdődött. A gáz hűtőközeg semmiképpen sem tartja vissza
a fűtőelemekből esetlegesen kikerülő radioaktív anyagokat (szemben a
folyékony hűtőközegekkel), ami további hátrányt jelent. Ugyanakkor a
hűtőközeg inert, és nem veszélyezteti a környezetet. Látható, hogy a
gázhűtésű gyorsreaktorok fejlesztéséhez hosszú távú, nagyon komoly
kutatómunkára van szükség, és a technológia érettsége csak több
lépésben lesz demonstrálható.
Összességében tehát a kép nem túl kedvező. A
különböző gyorsreaktorok ötlete már az atomenergia fejlesztésének
kezdetén felmerült, de a technológia érettsége, bevezethetősége máig
kérdéses. Mindazonáltal annyira kedvező lenne az atomerőművi
üzemanyagciklus zárása, hogy az ehhez nélkülözhetetlen
gyorsreaktorok fejlesztése bizonyosan folytatódni fog. A XXI.
században, lehetőleg annak első felében a biztonságos
gyorsreaktor-technológia kifejleszthetőnek tűnik, de intenzív
nemzetközi erőfeszítésekre van szükség.
Az ALLEGRO-projekt
2010-ben francia kezdeményezésre2
a V4 országok nukleáris kutatóintézetei, köztük az MTA
Energiatudományi Kutatóközpont (pontosabban annak jogelődje)
megállapodtak az ALLEGRO-projekt előkészítésében. A projekt célja
egy demonstrációs gázhűtésű gyorsreaktor megépítése a V4 országok
valamelyikében. Az előkészítés 2015 közepére érte el azt a szintet,
hogy a projekt első fázisa, azaz a reaktor koncepcionális tervezése
megkezdődhetett. Ez az első fázis a tervek szerint tíz évig tart,
ezután következhet az ALLEGRO-reaktor elvi engedélyeztetése, a
részletes tervek kidolgozása és azután a reaktor megépítése
(várhatóan Szlovákiában) és üzembe helyezése további mintegy tíz év
után.
Az ALLEGRO-reaktor
(3. ábra) kifejlesztésének és
a csatlakozó kutatásoknak a terveire, részleteire itt nem tudunk
kitérni. A gázhűtésű gyorsreaktor biztonsági kihívásait és azt, hogy
az ALLEGRO-reaktor kifejlesztése és működtetése során hogyan
szeretnénk megfelelni ezeknek a kihívásoknak, a közelmúltban
összegeztük (Gadó, 2015). Mindenesetre az atomenergetikában szokásos
fejlesztési munkálatokon messze túlmenő tudományos és technológiai
feladatok megoldásáról van szó. Ízelítőül csak néhányat említünk:
• kerámia fűtőelem-burkolat fejlesztése
• magas hőmérsékletet (850 °C) elviselő acél
jellegű szerkezeti anyagok fejlesztése
• a hűtőközeg kis hőtehetetlenségének kompenzálása
passzív biztonsági megoldásokkal
• alapvető fizikai elvek alapján működő passzív
megoldás a reaktor megszaladásának (az ellenőrizetlen
teljesítménynövekedésnek) meggátlására
• a héliumtechnológia fejlesztése, a hélium
tisztítása, a kiszökés minimalizálása.
Az általános célon túl talán kérdéses, hogy miért
is hozták létre a V4 nukleáris kutatóintézetei az ALLEGRO-projektet.
Tény, hogy az Európai Uniónak ebben a régiójában jelentős
atomenergetikai tudás és tapasztalat halmozódott fel, és ezt a
tudást érdemes mozgósítani nagy léptékű, az egész fejlett világ és
az EU által fontosnak minősített élenjáró kutatásokra. A gázhűtésű
gyorsreaktor megépítése hatalmas kihívást jelent, ami számos fiatal
kutatónak biztosítani tudja az izgalmas, nemzetközileg jól
beágyazott kutatásokban való részvételt. A kutatásokhoz új
infrastruktúra (anyagvizsgáló, fűtőelem-fejlesztő,
hélium-technológiai laboratóriumok) kiépítése szükséges, ebben pedig
ez a régió szűkölködik. A kutatáscentrikus érveken túl nagyon
fontos, hogy a projekt izgalmas és nagy volumenű ipari feladatot is
teremt, a régió ipari vállalkozásai igényes beszállításokkal
világszínvonalú termékek létrehozásának módszereit sajátíthatják el,
ami számukra azonnali és perspektivikus munkát is jelent.
A projekt indítása és keresztülvitele maga sem
könnyű, de nem tanulságmentes feladat. Először is a
kutatás-fejlesztés-innováció finanszírozása a V4 országokban még sem
a támogatási összegekben, sem a módszerekben nem érte el a fejlett
nyugat-európai országok színvonalát. Szerencsés módon Magyarországon
és Szlovákiában megkezdődött a projektben folyó biztonsági kutatások
és tervezés állami finanszírozása. Ezen túlmenően egy átfogó
regionális projekt (ami sajnos még nagyon ritka) sok lehetőséget ad
a K+F+I regionális szintű megújítására. Az ALLEGRO-projekt ebben a
tekintetben szinte unikumot jelent. Másik szempont az, hogy az
atomenergetikai K+F európai szintű finanszírozása csetlik-botlik.
Alapvetően azoknak a kutatási infrastruktúráknak (például az ESFRI)
a fejlesztését ambicionálják, amelyek kutatócsoportok egész sorának
számára lehetővé teszik világszínvonalú alapkutatási eredmények
elérését. Ez természetesen helyeselhető, ugyanakkor tény, hogy
Európa döbbenetesen lemarad a világpiaci versenyben, például a
nukleáris létesítmények piacán is. Az ALLEGRO-projekt hosszú távú
terveit, azaz azt az elképzelést, hogy hogyan válhat a
kutatóintézetek által vezérelt, a V4 országok és az EU által
finanszírozott kutatás-fejlesztési projektből egy nagyipari
fejlesztés kiindulópontja, az Európai Bizottság is nagy figyelemmel
kíséri.
Kulcsszavak: üzemanyagciklus, gyorsreaktorok, fenntartható
fejlődés, energiatermelés, reaktortechnológia
HIVATKOZÁSOK
Gadó János (2016): Safety of the Gas
Cooled Fast Reactor. In: Safety of Generation IV Reactors. IAEA
Vienna (megjelenőben)
Hózer Zoltán (2013): Üzemanyagciklus,
fűtőelemviselkedés a reaktorban. In: Elter József – Gadó J. – Holló
E. – Lux I.: Az atomreaktorok biztonsága. ELTE Eötvös Kiadó, Bp.
Hózer Zoltán (2016): A kiégett üzemanyag
jellemzői és feldolgozása. Magyar Tudomány. e cikkgyűjtemény 534.
oldalán
IRSN (2014): Review of Generation IV
Nuclear Energy Systems, IRSN Report •
WEBCÍM
SNE-TP (2007): The Sustainable Nuclear
Energy Technology Platform. EURATOM EUR 22842 •
WEBCÍM
Szieberth Máté (2016): A nukleáris
üzemanyagciklus zárásának lehetőségei. Magyar Tudomány. e
cikkgyűjtemény 541. oldalán
URL1: Energy, Electricity and Nuclear
Power Estimates for the Period up to 2050. IAEA RSD-1/32, 2012 •
WEBCÍM
LÁBJEGYZETEK
1 Az időtartamot az
határozza meg, hogy mikorra csökken a hulladék radiotoxicitása a
természetes urán radiotoxicitásának szintjére.
<
2 A franciáknak az ITER
fúziós berendezés, a JHR-kutató-reaktor és az ASTRID nátriumhűtésű
gyorsreaktor megépítése olyan sok feladatot jelent, hogy az ALLEGRO
építését önállóan nem akarták vállalni.
<
|