A restitúciós igényérvényesítés körében azt kellett
volna mérlegelni, hogy a megkülönböztetés alapján jogfosztottak a
tulajdoni igényeiket úgy tudják érvényesíteni, ha bizonyos
törvényeket visszamenőleg is semmissé nyilvánítanak. Erre azonban
csak 1968. február 14-én került sor, azáltal, hogy a Német
Szövetségi Alkotmánybíróság kimondta az 1941. november 25-i törvény12
semmisségét, ezzel kodifikálta a Gustav Radbruch-i formulát.
1946-ban állította fel Radbruch azt a tézist, hogy a pozitív jog és
az igazság között akkor kell a pozitív jog ellen és az igazság
mellett lándzsát törni, ha az adott pozitív jog „elviselhetetlenül
igazságtalannak” tekinthető, vagy a jogalkalmazó tudatosan tagadja a
törvényre hivatkozással az emberi egyenlőség alapelvét.
Ezen rendező elv alapján a nemzeti szocializmus
éveiben született törvényeknek három kategóriája rajzolódott ki:
• azon jogszabályok, amelyek akkor is érvényesek,
ha igazságtalanok; ide tartoztak az 1945-ben ugyan hatályon kívül
helyezett törvények, de fennállásuk idejére érvényesnek tekintendők;
• azon jogszabályok, amelyek elviselhetetlenül
igazságtalanok, így retroaktív módon kell őket semmissé
nyilvánítani;
• azon jogszabályok köre, amelyek nem is célozzák
az igazságosságot, így ezek nem is minősülhetnek jogszabálynak, úgy
kell tekinteni őket, mintha meg sem születtek volna.
A BGB-ben lefektetett, 30 éves abszolút elévülési
határidő átmenetileg az affaire classéé sorsra száműzte a restitúció
kérdését. Új lendületet az 1990-es években kapott, amikor a két
Németország egyesítése kapcsán napirendre került a szocializmus
idején történt államosított vagyon restitúciója. Az NDK
parlamentjének egyik utolsó törvénye 1990. szeptember 29-én kimondta
az 1945 utáni államosításhoz kötött vagyonvesztések eredeti
állapotának helyreállítását, valamint a Jewish Claims szervezetek
nyomására, kiterjesztette a törvény hatályát az 1933–1945 közötti
üldözött személyek vagyonvesztésének tárgykörére is.
1998. január 1-én nyílt meg a New York-i Museum of
Modern Artban egy igen nagy vihart kavart kiállítás. A bécsi Leopold
Múzeum két kölcsönbe adott Egon Schiele festményét13
lefoglalták a korábbi tulajdonosok örökösei, ráirányítva ezzel a
sajtó és a közvélemény figyelmét, hogy a restitúció kérdése még
messze nincs lezárva.
Ugyanezen év decemberében ült össze a Washington
Conference on Holocaust-Era Assets, amelynek eredményeképpen a
negyvennégy részt vevő ország, tizenkét NGO (civilszervezet) és a
Vatikán aláírták az ún. Washingtoni Nyilatkozatot, amelyben az
aláírók tizenegy pontba foglalva kötelezték el magukat, hogy a
megfogalmazott alapelveknek érvényt szereznek, így különösen a
nemzetiszocializmus idején elrabolt műtárgyak hollétét, a jogos
tulajdonosokat vagy örököseiket felkutatják, valamint gyors és
igazságos megoldásokat szorgalmaznak.
A Washingtoni Nyilatkozat alapján nem nyíltak meg
újra a korábbi restitúciós törvények szerinti, egyéni
igényérvényesítési jogok. A kötelezettségvállalások az országok
részéről önkéntesek és morális alapúak, valójában az intézmények
részére adnak iránymutatást a bizonytalan eredetű tulajdonuk
kezelésére.
A restitúció praktikus lépései
Németország és szövetségesei a II. világháború végén kaotikus
helyzetben találták magukat, hiszen a faji üldözöttek, kifosztottak
műtárgyainak sokasága, hozzávetőlegesen ötmillió tétel,
szerteszóródott az ország területén és Ausztriában, sokszor
külföldre vagy magánkézre került, múzeumokba, raktárakba lett
betárolva, ahol keveredett azon tárgyakkal, amelyeket a múzeumok
csak megőrzésre menekítettek oda, és a múzeumok jogos tulajdonát
képezték. A helyzetet bonyolította az is, hogy az 1945-ös Potsdami
Egyezmény után Németország területe angol, amerikai, francia és
szovjet szektorokra lett osztva, és ezek felségterületi igazgatása
alá került, az Oderától keletre eső területek pedig effektív lengyel
felségterületté váltak.
Az amerikai és az angol szektorokban 1945–1950 között 2,5 millió
tárgyat restituáltak, 1944–1947 között a szovjetek hozzávetőlegesen
1,8–2,614 millió tételt a
Szovjetunióba hurcoltak, amelyből 1,5–1,6 millió tételt később az
NDK,15 illetve egyéb
szocialista blokkbeli baráti országoknak visszajuttattak.
Franciaország még mindig kb. kétezer tárgyat kezel letétként, és még
mindig százezer feletti az eltűnt tárgyak száma (Petropoulos, 2000).
Számos műtárgycsere is bonyolódott a hidegháborús
években a nyugati és keleti hatalmak között, azonban még mindig sok
olyan tárgy van a volt Szovjetunió területén, amelynek sorsa nincs
rendezve, részben a nehezen azonosítható tulajdoni kérdések,
származás, részben a megfelelő szándék hiányának okán. Ez a helyzet
a mai napig nemzetközi konfliktusok forrása.
Németország tulajdoni igényét most már az orosz
állammal szemben az 1907-es Hágai Egyezményre alapítja, amely
szabályozta a kulturális javak védelmét fegyveres összeütközés
esetén. 1990-ben további fontos együttműködési egyezmény (BGBl,
1991, II/702.) született Németország és Oroszország között, amelynek
alapján komoly eszmecserék kezdődtek el a két ország között.
Hamarosan azonban zátonyra futott a kezdeményezés, és 1996-ban a
Duma, ignorálva Németország nemzetközi jogon alapuló igényeit, orosz
állami tulajdonná nyilvánította az elrabolt műtárgyakat,16
kijelentve, hogy igen kevés kivételt17
engedve, a II. világháború saját áldozatainak kárpótlására
szolgáló „reparációs restitúciónak” tekintik azokat a
vagyontárgyakat, amelyek a II. világháború után nyilvános
gyűjteményekből, levéltárakból és könyvtárakból kerültek a
Szovjetunióba.
A nehezen elmozdítható politikai álláspontok
ellenére a két ország muzeológusai között jó együttműködés van.
2005-ben megalakult a Német–Orosz Múzeumdialógus, és 2007-ben
Moszkvában és Szentpéterváron megrendezésre került az Európa határok
nélkül című kiállítás, ahol számtalan kiállítási darab a II.
világháborút követő elhurcolásból származott, és Berlinből is
érkeztek kölcsöntételek a kiállítás kiegészítésére.
Az Entartete Kunst akciónak áldozatul esett
műalkotások sorsa némiképp eltérően alakult.
Olyan törvény, amely a lefoglalásokat
szentesítette, csak 1938. május 31-én született (RGBl, 1938,
I/612.), és csak 1968-ban veszítette hatályát azáltal, hogy nem
vették fel a Bundes Gesetzblatt-ba. Ily módon igények sem tudtak
esetleges restitúcióra, eredeti állapot helyreállítására megnyílni,
hiszen jogosan járt el a közhatalom, amikor saját tulajdonában,
állami tulajdonban álló műalkotások elidegenítése, illetve
megsemmisítése felől döntött, az értékesítési szerződéseket így sem
az eladó állam, sem a vevők nem támadták meg.
Kivételesek voltak azok az esetek, ahol
magánszemélyek voltak az érintettek, mint az ismert
művészettörténész Sophie Lissitzky-Küppers, aki a hannoveri
múzeumnak adott kölcsön tizenhárom festményt, amelyek áldozatul
estek a lefoglalásoknak. Hasonló sorsra jutottak Frieda Döring
gyűjteményének darabjai, amelyek a stetini városi múzeum lefoglalási
hullámába estek bele. Az 1960-as években az örökösök hiába pereltek
az USA 59. sz. rendelete alapján: a műtárgyak visszaadására, illetve
kártalanításra az álláspont egységesen az volt, hogy az illető
személyek nem álltak diszkriminatív üldözés alatt, vagyontárgyaik
ellenszolgáltatás nélküli államosítása nem áll közvetlen
összefüggésben az ő személyükkel, így a vonatkozó rendelet nem
alkalmazandó.
Hosszú évtizedek politikai és világnézeti vitáinak
eredményeképpen mégis elterjedt az a jogi álláspont, hogy a
radbruchi képlet alkalmazandó ezekben az esetekben is, így az
1938-as lefoglalási törvény semmissége kimondandó.
A Washingtoni Nyilatkozat éveit követően több
látványos restitúció ment végbe, az aláíró országok azonban eltérő
lelkesedéssel fogtak hozzá a washingtoni alapelvek gyakorlati
megvalósításához. Németország létrehozott egy központi koordinációs
irodát Magdeburgban, megszületett egy ingyenesen hozzáférhető
internetes adatbázis Lost Art Register néven. 2003. július 14-én
életre hívták a Limbach-bizottságot,18
amely kvázi választott bíróságként működik, döntései nem
kötelező erejűek, és vitás esetekben ajánlásokat ad.
A restitúció magyarországi relevanciája
Magyarország is aláírója a Washingtoni Nyilatkozatnak, hiszen a II.
világháborúban elfoglalt stratégiai pozícióját illetően hazánkra is
hárultak restitúciós kötelezettségek, mint sok egyéb európai
országra is, nem feltétlenül a geostratégiai helyzetük, hanem sok
esetben az események alakulásából következően.
1944. március 19-ét követően Magyarországon is
elrendelték a zsidó tulajdonban álló műtárgyak állami letétbe
vételét, majd a lefoglalt tárgyak tetemes részét a Szépművészeti
Múzeumban lajstromozták. Az év vége felé, függetlenül a tulajdoni
helyzetüktől, a Szálasi kormány a legtöbb nyilvános gyűjtemény
remekműveit Németországba szállíttatta. A német hadsereg a
fosztogatások zsákmányait is magával vitte a III. Birodalom
területére. 1946–1947 folyamán sok tétel a müncheni gyűjtőpontokból
visszakerült Magyarországra, azok a tételek azonban, amelyek
Németország keleti részében kötöttek ki, nyomtalanul tűntek el a
szovjet szektorban. Az 1946. évi XXV. törvénycikk alapján a magyar
restitúciós bizottság nyomban nekifogott a műtárgyak
visszaszolgáltatásának, ami 1947-ig annyira le is bonyolódott,
amennyire módjában állt a bizottságnak, hiszen a németországi
helyzethez hasonlóan sok tárgy, illetve tulajdonosa nehezen volt
azonosítható, eltűnt, elmenekült vagy meghalt. A kommunista
hatalomátvétel azonban hirtelen véget vetett a restitúciós
lendületnek. A szovjetek a még meglevő műtárgyakat a múzeumokból
lefoglalták, és saját háborús jóvátételi igényeik fedezésére
elhurcolták.
1954-ben19
történt kezdeményezés a nyilvános gyűjteményekben fellelhető,
letétben levő műtárgyak tulajdoni helyzetének tisztázására, azonban
komoly nemzetközi kötelezettségvállalás csak 1978-ban történt az
1970-es Unesco Egyezmény20
ratifikálásával. A rendszerváltás hozta meg az 1990-es években a
magántulajdon sérthetetlenségének polgárjogi értelemben vett
„újbóli” tényleges elismerését (21/1990 [X.4.] AB határozat.), amely
következtében megszülettek a kárpótlási törvények21
is. 1997-ben a jogtalanul elkobzott és gazdátlanul maradt
vagyontárgyak sorsát rendező jogszabály22
is napvilágot látott, amelynek értelmében az ilyen tételeket a
megfelelő zsidó utódszervezetnek kell átadni. 1998-ban Magyarország
is ratifikálta az 1995-ös UNIDROIT Egyezményt, amely a nemzetközi
joggyakorlat számára kívánta univerzálisan megteremteni a kulturális
javak iránti tiszteletet. A Magyar Köztársaság Parlamentje is
kiadott egy nyilatkozatot, amely értelmében a kulturális javak
iránti igényérvényesítés nincs időbeli határhoz kötve. Ezzel
kiemelte az ország morális elkötelezettségét a sérelmet szenvedett
személyek irányába teljesítendő igazságosságszolgáltatás mellett. E
morális kötelezettségvállalás teljesedik ki a Washingtoni
Nyilatkozat aláírásában, amelynek implementációja terén azonban
Magyarország kevés eredményt tud felmutatni.
Mint Németország esetében, Magyarországon is
számtalan lezáratlan ügy sokasodik. A Herzog-hagyaték ügye vagy a
Magyar Állam igénye a Szovjetunió utódjával, Oroszországgal szemben,
amely hasonló sorsa jutott, mint a német igény az 1996-os
Duma-határozat nyomán.
Facit
A jog klasszikus eszközei nem minden esetben tudnak megfelelő
receptet adni egy jogszerűtlen helyzet orvoslására. Boytha György
így fogalmaz: „a kártérítés is ritkán tudja helyettesíteni a
restitúciót és e két jogintézmény kölcsönhatása igen kényes kérdés.
Főleg azokban az esetekben, ahol az eredeti tulajdonos irányába
történt kompenzáció, vagy ahol a restitúció igénye a későbbi
jóhiszemű szerzővel szemben is felülkerekedik, és az ő irányába
generál kompenzációs kötelezettséget” (Boytha, [2003] 2015). Boytha
ezen gondolata egy konkrét tulajdonjogi probléma mentén
megfogalmazza a jog egyik örök kérdését: ennyi év távlatából mindig
felmerül a történelmi igazságosság kérdése? Melyik tulajdonossal
szemben legyen a jog igazságos? A morális kötelezettségek sokszor az
adott jogalkalmazási megközelítés újragondolását sürgetik, ami
azonban mindig kihat a jogbiztonság egészére.
Kulcsszavak: restitúció, tulajdonjog, műtárgyak, jogbiztonság
IRODALOM
Boytha György ([2003] 2015): Hungary and
the Issue of Restitution of Cultural Obejects. In: Boytha György
váloga-tott írásai. (szerk.: Csehi Zoltán) Gondolat, Budapest
Petropoulos, Jonathan: Written Comments
for House Banking Committee. Hearing of 10th February 2000,
Washington •
WEBCÍM
Reinhard von Godin: Rückerstattung
feststellbarer Vermögensgegenstände in der amerikansischen
Besatzungszone, de Gruyter, 1948
LÁBJEGYZETEK
1 Lady in Gold. 2015,
rendezte: Simon Curtis, írta: Alexi Kaye Campbell, E. Randol
Schoenberg.
<
2 1939. március 20-án a
berlini főtűzoltóság udvarán égtek a Nemzeti Galéria remekműveinek
százai.
<
3 Cornelius Gurlitt,
Hildebrandt Gurlitt fiának lakásán 2012 februárjában közel 1400
műtárgyat foglaltak le egy adóügy kapcsán. A tárgyak eredete
kétséges, de nagyrészt az 1940-es évek rablási, illetve elfajult
művészet lefoglalási köréből származtathatóak. A német hatóságok
másfél éves hallgatás után hozták csak nyilvánosságra a lefoglalás
tényét.
<
4 The Allied (London)
Declaration of January 5, 1943.
<
5 Convention (IV)
Respecting the Laws and Customs of War on Land, The Hague, 18
October 1907.
<
6 A Német Szövetségi
Köztársaság 1949. december 16-án, a Német Demokratikus Köztársaság
1955. szeptember 20-án helyezte hatályon kívül.
<
7 Ezen szűkítés azonban
1951-ben módosításra került.
<
8 Dritte Verordnung zum
Reichsbürgergesetz, 1938. 06. 14.
<
9 A Deutschlandvertaghoz
(1952. 05. 26.) kapcsolódó egyik kiegészítő szerződés, amely a brit,
francia és amerikai megszállási övezetek megszüntetését mondta ki
Németország nyugati részére. Együtt lépnek életbe 1955. május 5.
napján, majd hatályukat a két Németország egyesítésével veszítik el
1990. október 3-án. Bizonyos rendelkezések azonban érvényben
maradtak.
<
10 1956. június 29.-én,
de 1953. október 1-i hatállyal lépett életbe.
<
11 Német Szövetségi
Kárpótlási Törvény (1957. 07. 19.)
<
12 Elfte Verordnung zum
Reichsbürgergesetz, amely kimondta a deportáltak állampolgárságtól
és vagyontól való megfosztását.
<
13 Tote Stadt III, 1911
és Wally, 1912
<
14 A különböző források
eltérő számadatokat közölnek, pontosan nem határozható meg.
<
15 Többek között a híres
Pergamon-oltár mozaik lapjai, Donatello Madonna gyermekkel festménye
és Botticelli Isteni színjáték-illusztrációi.
<
16 1999. július 20-án
lépett életbe
<
17 Kizárólag
magántulajdonból, egyházi és zsidó tulajdonból származó néhány
tételre lett engedmény téve.
<
18 Első elnökéről, Jutta
Limbachról elnevezve.
<
19 1954. évi 13. tvr. a
múzeumokról és műemlékekről szóló 1949. évi 13. tvr. (november 16.)
kiegészítéséről és módosításáról (máj. 12.)
<
20 Convention on the
Means of Prohibiting and Preventing the Illicit Import, Export and
Transfer of Ownership of Cultural Property 1970, Paris, 14 November
1970.
<
21 1991. évi XXV. törvény
a tulajdonviszonyok rendezése érdekében, az állam által az
állampolgárok tulajdonában igazságtalanul okozott károk részleges
kárpótlásáról, egységes szerkezetben a végrehajtásáról szóló
104/1991. (VIII. 3.) Korm. rendelettel és az 1992. évi XXIV. törvény
a tulajdonviszonyok rendezése érdekében, az állam által az
állampolgárok tulajdonában az 1939. május 1-jétől 1949. június 8-ig
terjedő időben alkotott jogszabályok alkalmazásával igazságtalanul
okozott károk részleges kárpótlásáról.
<
22 1997. évi X. törvény a
Párizsi Békeszerződésről szóló 1947. évi XVIII. törvény 27. cikke 2.
pontjában foglaltak végrehajtásáról
<
|