Egy tudós gimnáziumi tanár önéletírása
A visszaemlékezéseit nyugdíjba menetele után papírra vető gimnáziumi
tanár egyetemi pályán indult, és kutató alkatát, tudósi
kíváncsiságát a három évtizedes soproni középiskolai működése alatt
is végig megőrizte. Ha igazuk van azoknak a történészeknek, akik
hosszú 19. és rövid 20. századról írnak, Dér Zoltán (1897–1994)
három évszázadban élte tragikus történelmi fordulatok között
egyensúlyozó, példás életét. A memoárokat, így ezt is, nem
utolsósorban éppen a korrajz teszi különösen érdekessé. Ahogy a
szerző maga megállapítja: az egyéni életsors háttere, „amelybe bele
van ágyazva, egyúttal történelmi korkép”. Érettségire készülő
gimnazista volt Temesváron, amikor kitört az I. világháború, Eötvös
kollégista, amikor szétesett a Monarchia, aktív tanár a II.
világháború alatt és 1956-ban, és tiszta fejjel élte meg még a
rendszerváltozás első éveit is. A „nagybetűs történelem” személyesen
átélt leírásai helyenként a történetírás számára is hézagpótlóak.
Így például – egyik öccse részvétele miatt – közvetlen élmények
alapján számol be temesvári magyar fiatalok, többségükben diákok
ellen a román hatóságok által 1920 elején (tehát még a trianoni
döntés előtt) összeesküvés miatt indított hadbírósági eljárásról és
a brutális ítéletekről, vagy Sopron 1944–45-ös súlyos bombázásairól.
Oktatástörténeti szempontból jelentős adalékokat szolgáltat Dér
Zoltán írása az ún. szakérettségis tanfolyamokról az 1950-es évek
első felében.
A történelem viharos kulisszái között zajló egyéni
sors eseményeiről és a kor – jobbára természetesen saját
mikrovilágának – szereplőiről nem kevésbé érdekes leírásokat
olvashatunk. A színjeles bizonyítvánnyal érettségiző, a budapesti
egyetemen matematika–fizika szakot választó fiút, akinek apja
ötgyermekes latin–magyar szakos gimnáziumi tanár, 1916 őszén
felveszik a báró Eötvös József Collegiumba – „félfizetéses helyre”.
A magyar felsőoktatásnak erről a kitüntetett pozíciójú intézményéről
már kisebb könyvtárnyi – részben memoár-jellegű – irodalom
született. Ennek ellenére nemcsak élvezetes, hanem tanulságos is Dér
Zoltán részletes és szemléletes leírását olvasni a már a Ménesi úti
épületben működő Collegium akkori belső rendjéről, az ott folyó
munkáról, néhány érdekesebb kollégistatársról és nem utolsósorban a
tanárokról. Eckhardt Sándor tanított franciát, és Waldbauer Károly
adott hegedűórákat a kollégistáknak. Külön megemlékezik a
visszatekintés a „hatalmas könyvtárról, a kollégium büszkeségéről”,
kiemelve, hogy „a matematikának külön könyvtára volt a második
emeleten”. Egyetemtörténeti értékűek a Tudományegyetem és a
Műegyetem nagy tanárgenerációjáról: Eötvös Lorándról, Fejér
Lipótról, Beke Manóról, Fröhlich Izidorról, Klupathy Jenőről,
illetve Kürschák Józsefről és Wittmann Ferencről adott jellemzések.
Eötvös Lorándnak „már első előadása is megragadta a figyelmemet. Kis
távolságok méréséről volt szó. Bemutatta, hogyan lehet egy kötőtűnek
felmelegítésekor bekövetkező megnyúlását tükörről visszavert fény
eltolódása alapján érzékenyen megmérni. A fényjel pár métert
tolódott el a falon. Most, amikor magam is tanári pályám végére
jutottam, látom igazán, hogy milyen kitűnőek voltak az előadásai,
mennyire világosak és szabatosak.” Fejér Lipót „nagy hírnevét a
Fourier-sorokra vonatkozóan felállított szummációs tételének
köszönhette: Fejér-tétel. E tételt Párizsban publikálta. Az addig
ismeretlen Fejérre egyszeriben felfigyeltek a magyar matematikusok
is. Mikor megjelent, egyszeriben belékaroltak. […] Szellemes ember
volt. Előadásait – tartalmasságuknál fogva – szívesen hallgattuk.
[…] Mint vizsgáztató közkedveltségnek örvendett. Volt vagy tíz
vizsgatétele, többnyire ezeket kérdezte, és nyugodtan, barátságosan
vizsgáztatott. Inkább enyhe volt, mint szigorú.” Fröhlich
„klasszikus elméleti fizikát adott elő. […] nekem nyíltan megmondta,
hogy a relativitástant nem képes igazán megérteni, annyira
ellenkezik az ő megszokott gondolkodásmódjával.”
|
|
Dér Zoltán szakdolgozatát matematikából az
elliptikus függvények, fizikából (200 oldalon) a Faraday-effektus
problémaköréből írta, és a Trefort utcai Mintagimnáziumban töltött
középiskolai gyakorlati év után mindkét tárgyból kitűnő eredménnyel
tette le tanári szakvizsgáját. Fizikai dolgozatának írása közben az
is érdekelte, hogy vajon a fénysugarakhoz hasonlóan meg lehet-e
törni a röntgensugarakat, vagyis ez utóbbiak is mutatnak-e
Faraday-effektust. Utolsó egyetemi hallgatói évében (1920/21) már
fizetéses gyakornokként dolgozott Fröhlich mellett; a professzor
„mérési eredményeinek feldolgozása és ennek alapján fénypolározási
ellipszisek megrajzolása, grafikonok készítése” volt a feladata. Az
elméleti fizikai intézetben akkor csak gyakornoki státus volt (Bay
Zoltán lett az utódja), ezért szerzőnk professzora ajánlásával az
újonnan létesített Pécsi Erzsébet Tudományegyetem Orvosi Karának
fizikai tanszékén lett tanársegéd. Ez az állás különösen a
röntgenkísérletek folytatásának lehetősége miatt vonzotta, amit az
biztosított számára, hogy új principálisa, Rohrer László professzor
vezette a röntgen-intézetet is. Fő asszisztensi kötelezettsége az
előadások során bemutatandó kísérletek előkészítése volt, de a
professzor távollétében az orvostanhallgatóknak a kísérleti fizikai
előadásokat is ő tartotta, és kollokváltatott is. A pécsi intézet
műszerparkja még csak a kiépítés stádiumában volt, de azért az
akkori kor új eszközeit is igyekeztek beszerezni. Dér Zoltán
leírásai érzékletes képet adnak a hozzáértő olvasónak a kísérleti
fizika száz évvel ezelőtti hazai laboratóriumi feltételeiről. Kétévi
pécsi szolgálat után a szerző 1925-ben visszakerült Eötvös Loránd
intézetébe, amelynek élén ekkor már a „legnagyobb magyar fizikus”
utóda, egykori tanársegédje, Tangl Károly állt. Dér vezette a
felsőbb éves és a szakdolgozó fizika szakos hallgatók laboratóriumi
méréseit, és esetenként a professzor előadásait illusztráló
kísérleteket is ő készítette elő. Ezek plasztikus leírása is
tudománytörténeti értékű. Doktori témáját a röntgensugarak
Faraday-effektusáról megfelelő műszerek hiányában nem tudta
folytatni, ezért Tangl javaslatára az alumínium felületi
feszültségének meghatározásával kezdett foglalkozni. Az ezzel
kapcsolatos mérések és azok technikai nehézségeinek leírása is
instruktív lehet a fizika története iránt érdeklődő számára.
Az ígéretes egyetemi pálya 1929-ben szakadt meg,
amikor a szerző feladta magántanári ambícióját, és professzora
ajánlólevelével a jó hírű Soproni Széchenyi Gimnázium tanára lett.
(Itt [akkor még Főreáliskolában] tanult 1875–1880 között egy másik
nagyhírű középiskolai tanár, Rátz László, akit elsősorban a Fasori
Gimnáziumban nevelt Nobel-díjas növendékei tettek halhatatlanná.)
Tangl annyira kedvelte és becsülte Dér Zoltánt, hogy a tudományos
munkájához szükséges műszerek egy részét is utánaküldte Sopronba. A
heti huszonkét tanóra mellett és a mindennapok szorításai között a
kutatásoknak mégsem lett folytatásuk. A kutatói ösztön és ambíció
parazsa azonban nem hunyt ki, s fellobbant, ha a biztatás szellője
megfújta. Ez történt, amikor egykori Eötvös Collegium-beli társa,
Vendl Miklós professzor a colemanit kristály elemi térrácsának
kiszámítására kérte fel, és sikeres számításainak eredményét egy
német szaklapban publikálta. S legfőképpen, az egyetemi évek bőséges
tapasztalatai beépültek a polihisztor tanár oktatásába és rajta
keresztül gimnazisták generációinak tudásába.
Írása bevezetőjében a szerző felteszi a kérdést:
„Érdemes-e megírni az átlagember élettörténetét, aki nem »költötte
dús élte kincsét milliókra«?” A recenzens meggyőződéssel
állapíthatja meg: a sok nyelven olvasó, évtizedeken át a Soproni
Városi Zenekarban hegedülő Dér Zoltán messze nem átlagember volt, és
emlékiratai kultúrtörténeti értékek gazdag tárházát jelenítik meg.
(Maxium/Maximum – Dér Zoltán visszaemlékezései. Szerkesztő: Jakatics
Árpád. Sopron: Sopron Anno Egyesület, 2015, 344 p.)
Vékás Lajos
az MTA rendes tagja, professzor emeritus,
Eötvös Loránd Tudományegyetem
|
|