I. Hatalom
A hatalom intézményes, formális korlátozása válságban van.
Tapasztalataink szerint a hatalom veszélyes, ezért koncentrálódását
lehetőleg akadályozni szükséges. Egyensúlyban kell tartani, meg kell
osztani, garanciákat, fékeket kell vele szembeállítani. Hatalommal
rendelkező emberek hajlamosak szörnyeteggé válni. Lehetőleg
személytelen rendszereket állítsunk akadályként a szörnyetegek elé!
Ez lenne a jogállam, az emberek uralma helyett valami stabil,
kiszámítható és legitim, vagyis a többség uralmából származó
intézmény.
Sok jele van a válságnak. Mintha ezek az
intézmények képtelenek lennének a megfelelő működésre, nem mindenkor
és nem mindenhol tudják akadályozni a szörnyetegeket. Ekkor létük
üres igazolássá válik. A kudarcok mellett két további jelenség utal
a személytelen intézmények válságára. Egyrészt az intézményes
garanciák erősödése végső soron az intézményes pozíciókat viselő
emberek hatalmát is növeli, amivel egy határon túl nem lehet
hatékonyan más intézményeket bevetni. Ez történt az utóbbi
évtizedekben a bírói hatalommal, a modern jogállamok legjellemzőbb
garanciális intézményével. Mára kiderült, hogy az autonóm, független
jogalkalmazó személyes és szakmai integritása, emberi erényei nélkül
minden formális garancia elégtelen. Másrészt a jogosultságok
forradalma, amely a jogállami fejlődés értelme, értelmetlen a
jogosultságok használatba vétele, a jogosultságok tudata nélkül. A
jogérvényesítés az emberi igényeken, bátorságon, bizalmon,
jogfelfogáson múlik. Tehát a joguralmi elvárásokba visszaépültek a
puha, nem intézményes, emberi tényezők.
A jogok forradalma határozta meg az intézmények
fejlesztésének céljait: az egyéni és kollektív jogok tiszteletben
tartása miatt kell korlátozni a hatalmat (Epp, 1998). Ezt a
forradalmat azonban jogosan érte heves bírálat. A jogosultság körüli
szkepszis alapja, hogy a deklarációk puszta ígéretek maradnak a
valóságos egyenlőtlenségek érintetlenül hagyásával, sőt csak homokot
hintenek a szemekbe, olybá tűnnek, mintha megtörtént volna az
állampolgári emancipáció, csökkent volna a kiszolgáltatottság és
elnyomás. De minden kritika ellenére a jogok nem csak az uralkodó
ideológia elemei, a hegemónia részei, hanem adott esetben igénybe
vehető erőforrások, a valóság alakításának mozgósító képzetei, a
közbeszéd és hétköznapi érvelések nyelvezete. Használható mítosz
(Scheingold, 2004). Vannak persze regionális sajátosságok, amelyek
módosítanak a használhatóságon. A jogok pozitív mítosza ugyanis azon
alapul, hogy a jogosultságokat mindenki tiszteletben tartja. Ennek
keleti fordítottja, a negatív mítosz szerint a jogokat senki, az
állam sem tartja tiszteletben (Kurkchiyan, 2003). Ez az alaphelyzet.
A jogosultságok politikája persze soha nem azt
jelentette, hogy a jogaink deklarációi küzdelmek nélkül
fogalmazódnak meg, és válnak élményszerű valósággá. A jogok mindig
küzdelem eredményei, akkor képesek társadalmi változások részeivé
válni, erőforrásként működni, ha a formálódó közvélekedés részeivé
válnak, ha a gyakorlatban artikulálódnak. A jogosultság tehát lehet
hegemonikus eszköz, a hatalmi berendezkedést igazoló üres forma, de
bizonyos feltételek mellett az emancipáció, az ellenállás
használható erőforrása is. A hatalom korlátaira koncentrálva ezek a
feltételek érdekelnek most.
A jogokat tipikusan instrumentális szemlélettel
közelítik az erre szakosodott jogkiterjesztők, civilek: használatba
veszik perléssel, a jogi igények hivatalos megfogalmazásával és az
ezt követő nyilvánosságra hozással. A politikai mobilizálás
stratégiája a döntéshozók meggyőzését szolgálja, és adott esetben a
kodifikációhoz szükséges feltételeket próbálja megteremteni. A
kulturális stratégia, amely a civil jogkiterjesztés komplexebb
eszköze, a társadalom egészének viszonyulását akarja befolyásolni
abból kiindulva, hogy a többségi támogató környezet nélkül az egyedi
jogi igények még pernyertesség esetén is csak a fennállót termelik
újra. Az egésznek kell megváltoznia. Tehát a jog nem azonos
alkalmazásának formális hatásaival, a formális jogi intézményeket
társadalomformáló erővé kell átformálni. A jogosultságokkal
kapcsolatos mitikus várakozások helyett a jogokat övező jelentéseket
kell fokozatosan megváltoztatni, átfogalmazni. Nem egyszerűen a
családon belüli erőszak áldozatának kell megnyerni a pert, hanem
közösségi szinten kell elérni az erőszak alkalmazásának elítélését.
A jog így eszköze lehet az erőszak mérséklésének, képes lehet a
közösség szabályainak átírására.
A demokrácia hagyományos intézményei is válságban
vannak, ez összefügg a hatalom korlátainak elégtelenségével, de több
annál. A bizalmatlanság, apátia, passzivitás magára hagyja a
demokratikus akaratképzésre épülő intézményeket, nem kéri számon a
hatalommal való visszaélést. Nem csak a jogállami garanciák, hanem a
demokrácia alapintézményei, a választás, a nyilvánosság is
kiürültek. Ilyen körülmények között a formális garanciák helyett a
hatalommal szemben nem demokratikus természetű eszközöket kell
bevetni (Rosanvallon, 2008). A választásokon végzett
legitimációmegvonás és a nyilvánosság ellenőrző funkcióinak
halványulása miatt az állampolgári aktivitás új formáit kell
megszervezni: ellenállási akciókat, leleplező technikákat, közérdekű
perlést, nyomásgyakorlást, civil monitorozást, helyi
demokráciafejlesztési kísérleteket. Technikai lehetőségek nem csak a
hatalom oldalán vannak, segítségükkel fel lehet építeni egy
fordított Panopticont. Sem a sajtó, sem az ellenzék nem képes a
kritikai szuverenitás fejlesztésére, enélkül pedig a hatalom
korlátok nélkül marad. Tehát aktív állampolgár nélkül nincs esély a
hatalom korlátozására. Kritikai szuverenitásról van szó, nem
anti-politikáról. Az egész elutasítása, az elfordulás, a negatív
politika a diktatúra elleni harcban fontos szerepet tölthet be,
formálisan demokratikus politikai berendezkedés esetén azonban a
szörnyűséges hatalmat növeli.
Már az eddigiekből is látható, hogy a hatalom
államcentrikus felfogása és az erre épülő dichotomikus logikák nem
vezetnek sehova. Nem az állam által megtestesített hatalom áll
szemben az egységes entitásnak tételezett társadalommal, hanem a
társadalom áll különböző hatalom- és normageneráló hálózatokból,
amelyekben megfelelő eszközökkel sajátos eltolódásokat lehet
érvényesíteni. Joel S. Migdal szerint például azok a mozgalmak,
amelyek bizonyos társadalmi csoportok emancipációját következetes
civil eszközhasználattal és az állami intézményeket is igénybe véve
szorgalmazták, érzékelhető hatalmi eltolódásokat értek el, átírták a
társadalom uralmi mintázatait (Migdal, 2001). A hatalomért folyó
küzdelem nem az állam vezető pozícióiért folyó harc, hanem több
területen folyó interakció-rendszer.
Bevezetésként végül pár gondolat a hatalommal
szembeni ellenállás általános értelmezéséről, hogy eljussunk fő
mondanivalónkhoz, a hétköznapi ellenállási formák és a jogtudat
kapcsolatához. A bürokratikus döntéshozás egyik legfőbb veszélye
demokratikus intézményes környezetben is a konformitás
ellenvéleményeket elnémító hatása. A tanulni képtelen, a veszélyekre
süket, merev és ezért végzetes hibákat elkövető rendszerek általában
egyhangúak. Csak egy hangot hallanak, nincsenek ellenvélemények, nem
jutnak el a döntéshozóig, és így együgyűek is. Cass Sunstein számos
példával illusztrálja az ellenvélemények, ellenállások hiányának
következményeit az amerikai bürokratikus gépezetben (Sunstein,
2003). Az egyet nem értésnek nehezebb a dolga különleges
helyzetekben. Ezért hajlamosak a veszélyekre a hatalmak a kivételes
állapot bevezetésével reagálni. A folyamatos kivételes állapot a
gyenge hatalom jele, ahol megmondani a hatalomnak, hogy rosszul
csinálja, árulássá válhat, és a közösségből kirekesztéssel fenyeget.
Még a demokratikus individualizmus hagyományai és a különvélemények
erős intézményesedettsége mellett is nehéz helyzetbe kerültek azok,
akik a terrorizmus elleni háború idején a kormányzatot bírálták. A
kritikai szuverenitás gyakran kerül nehéz helyzetbe. A hatalom
működésével kapcsolatos kedvezőtlen történelmi tapasztalatok és az
ellenvélemények intézményesedésének megrekedése vagy csonkasága
lehet az oka a totális hallgatásnak, a mindent feladó lojalitásnak,
cinkosságnak, az ellenvélemények és ellenállás hiányának. Ez persze
nem menti fel a kollaborálót az erénytelenség vádja alól.
Semmilyen hatalom nem képes azonban ellenállás
nélkül maradni.
II. Hétköznapi ellenállás
Az ellenállás mindig jelen levő, tetten érhető formája a hétköznapi
ellenállás. A hétköznapi élet terei lehetőséget adnak arra, hogy a
rutinokkal, megszokásokkal, a hatalom mikrofizikájával szemben
ellenállást fejtsünk ki. Formailag és hatásukat tekintve ezek épp
annyira változatosak, mint a hatalom megjelenése. „…ahol hatalom
van, ott ellenállás is van, és mégis – vagy talán éppen ezért – az
ellenállás soha nem külsődleges a hatalomhoz képest. Vagy
fogalmazzunk úgy, hogy szükségképpen mindig benne vagyunk a
hatalomban…” (Foucault, 1999, 95.) Foucault szerint a hatalmi
viszonyok relációs jellegűek. „Nincs tehát olyan hely a hatalomhoz
képest, amely a nagy Visszautasítás helye lehetne – a lázadás lelke,
minden fajta forrongás góca, a forradalmár vagy tiszta törvénye.
Csakis ellenállási pontok vannak, és mindegyik ellenállás különleges
eset…” (Foucault, 1999, 95.)
A hétköznapi élet teoretikusainak egy része,
különösen Michel de Certeau ezekre a különleges esetekre, a
mikrohatalom ellenoldalaira koncentrált. A hétköznapi életet
ideologikus alapon elnyomó, hegemonikus terepnek tartó
teoretikusokkal, például Henri Lefebvre-rel szemben de Certeau az
ellenhegemonikus gyakorlatokat, taktikákat, a megszokottal, a
sémákkal, az előírttal szembeni újrarendezést látja meg. A rendszer
elemeinek újrarendezése (bricolage) a foucaulti hatalomtechnikák
megfordítása fabrikáló kreativitással. Mindennapi életünk nyelvi
megformáltsága természetesen foglalja magában ehhez a nyelvi
eszközöket („őrült rendszer, de van benne beszéd”, Esterházy Péter).
A szabály és cselekvés között állandóak a hézagok, soha nincs teljes
megfelelés. A mindennapokban birtokba vesszük a rendszereket, saját
praxist alakítunk ki, az alávetettek nyelve mindig különbözik. de
Certeau a rendszer stratégiáival szemben a hétköznapok eltérő
taktikáit írja le. A hatalom stratégiája rendelkezik saját hellyel,
ami a látást, áttekintést, megfigyelést lehetővé teszi, és ez a
hétköznapi cselekvő számára nem áll rendelkezésre. A taktikák, az
ellenállás idegen helyen való mozgást jelent. De ez nem akadálya
annak, hogy egyéni gyakorlatok alakuljanak ki. A dolgok rendjével
szembeállított kis praktikák (gyaloglás, főzés), eltérések, mesék,
történetek, jelrendszerek, jelentések. Minden fegyelmező technika
mellett ott van a hétköznapi élet lazító apparátusa, gyakorlata, ami
szoros kontroll alatt is elviselhetővé teszi az életet (de Certeau,
1984).
Itt most nincs tér a hétköznapi ellenállás
klasszikussá vált irodalmának ismertetésére, James Scott Weapons of
the Weak című könyve az ellenállás helyi, kis hatókörű, a direkt
konfrontációt elkerülő formáinak tulajdonított nagyobb jelentőséget
(Scott, 2008). A hazai történeti források felhasználásával hasonló
elemzés olvasható Rév István tanulmányában (Rév, 1996). A
teljesítmény visszafogása, a megszokott menetrendek felborítása, az
előírt útvonalak elkerülése, a rendszer nyomásának való ellentmondás
történetei saját kutatási tapasztalatim szerint is meghatározó
hatással voltak a diktatórikus időszakokban. A Kádár-korszak
jogalkalmazói viszonyainak feltárása során a bírák relatív
autonómiája jelent meg többek között azokban az elmesélt
történetekben, amelyek hétköznapi praktikákról számoltak be. A
foglalkoztatási kötöttséggel szembeállított orvosi igazolás, a
politikai beavatkozási szándék akkurátus jegyzőkönyvbe foglalása
menekülési utakat, a hatalom dolgának megnehezítését és a saját
cselekvési tér növelését szolgálták. Azóta az ellenállás egyéb kis
formáinak kutatásai igazolták, hogy a cselekvők különböző szférákban
végtelen változatosságban törik meg a konformitás domináns
gyakorlatát (Havasréti, 2006).
A totális rendszerek hétköznapjairól szóló művek is
beszámolnak az ellenállás technikáiról és korlátairól. A régi,
ideológiailag nem támogatott vagy tiltott életmód elemeihez
ragaszkodás, az árucsere privát formáinak intézményesülése a
szűkösség körülményei között, az irányított mobilitásnak ellentmondó
helyben maradás vagy máshova menés gyakorlatai a rendszer réseit
teremtették meg. A hétköznapi élet az elmesélt történetekben maradt
meg, és ezen az úton terjedt, kommunikálta a rendszer határait
(Fitzpatrick, 2000)E történetekben, gyakorlatokban, viccekben,
pletykákban, a magánbeszéd tereiben őrződtek meg az autonómia
csírái.
A legtöbb esetben lehetetlen azonban elkülöníteni
egymástól az ellenállás és konformitás logikáit, a lojalitás és
távolságtartás a hétköznapok természetes rendjében sajátos egységet
képez. Ellenállás vagy túlélési stratégia, van-e felforgató célzat a
banális cselekvések mögött? Nem ad megfelelő elemzési keretet a
hétköznapok értelmezéséhez, ha bináris logikát erőltetünk a
cselekvésekre. Nem támogatás vagy ellenállás, hanem a színjátszás,
támogatás, elkerülés, együttműködés, sajátos egyvelege. A
viselkedések sűrű leírásából a korszak komplex mentalitása tűnik
elő. A hatalomhoz való támogató vagy felhasználó viszony maga is
változatos formákban jelenik meg a passzív alárendelődéstől az aktív
támogatásig. A feljelentések, a hatalom magán felhasználása,
privatizálása ugyanennek a komplexitásnak része.
Mindkettő esetében le kell mondanunk a mindennapi
élet és az intézmények, rendszer poláris szembeállításáról és úgy
kell értelmeznünk ezeket, mint a társadalom egymást konstituáló,
folyamatos kölcsönhatásban álló szféráit. Az intézmények, a jog
|
|
által közvetített hatalom a mindennapi
interakciókba, kulturális jelentésekbe ágyazott, a jog tehát a
hivatalosságtól legtávolabb álló szférákból sem teljesen hiányzik. A
hatalom és ellenállás viszonya dinamikus, a helyi értelmezésektől,
kontextustól függ. Nem a cselekvő szándékát, hanem a cselekvést
magát, a történetekben testet öltő cselekvéseket lehet leírni, ebben
tárulnak fel a rejtett forgatókönyvek, a cselekvő mint hatalommal
rendelkező és mint ellenálló jelentésadásai. A magán interakciók
személyes világában a hegemonikus viszonyokkal szembeni logikák is
működnek. A konyhaasztal mellett, ahogy Jeffrey C. Goldfarb
érzékelteti a kis dolgok politikáját, meg lehet fosztani a hatalmat
erejétől, legitimációjától (Goldfarb, 2006) A. szabadság tereit
folyamatosan újratermeli ez a színes, részben rejtett világ,
alternatív narratívákat, értelmezéseket, történeteket működtet. Még
a sötét időszakokban, diktatorikus körülmények között is meg lehet
őrizni a szabadságot, legalább virtuálisan szembe lehet állítani a
hatalommal. Érdekes történeti példát olvashatunk a hatalom
legitimációtól való megfosztására Robert Darnton írásaiban. Az
abszolút monarchia idején az udvar viselt dolgairól szóló pletykák,
viccek, versek, amelyek minden cenzurális és titkosszolgálati
odafigyelés ellenére is hatékonyan terjedtek, megfosztották az
uralkodót és környezetét attól a misztikus aurától, tisztelettől és
tekintélytől, amely a rendszer szimbolikus alapját jelentette
(Darnton, 2010).
A hétköznapi ellenállás sokféle, ahogy a hatalom
megjelenése a hétköznapokban is számos alakot ölthet. Ezek nyomára
juthatunk a hétköznapi élet kutatásaiban, többek között a jogtudat
hagyománytól eltérő vizsgálatában.
III. Ellenhegemonikus tudat
A jogtudat, szokásos értelme szerint, a hivatalos norma tükröződése
a társadalmi tudatban. A hagyományos kutatási kérdés, némi
leegyszerűsítéssel, arra korlátozódik, hogy mekkora és milyen
szerkezetű a készség a jog követésére, mekkora a hivatalos norma
által megkövetelt magatartás megvalósulásának valószínűsége. Annak
ellenére ez a végső kérdés rejlik e kutatási hagyomány mögött, hogy
közhelynek számít: a jog ismeretének és a jogi előírással való
egyetértésnek nincs egyértelmű kapcsolata a ténylegesen megvalósult
magatartással. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy a joggal
kapcsolatos attitűdök kutatása kritikátlan igazolása lett volna a
fennálló hatalomnak. Csak az alkalmazott módszerek és kutatási
kérdések kevéssé voltak alkalmasak arra, hogy a hétköznapi életbe
ágyazott hétköznapi gyakorlatokra koncentráljanak.
A legújabb jogtudatkutatásokban azonban éppen a
feltárható ellenhegemonikus elemek váltak érdekessé. Az apró
ellenállások, az alternatív helyzetdefiníciók és jelentésadások. A
joggal, a jogban testet öltött hatalommal szembeni differenciált
megélések, értelmezések, tapasztalatok, kulturális sémák feltárása
természetesen radikális metodológiai és szemléleti váltást igényelt.
A hatalommal és joggal kapcsolatban is alapvetően inkonzisztens
képzeteket mozgósítunk a kontextusnak megfelelően, Ann Swidler remek
tanulmánya tanulsága szerint hasonlóan a szerelemhez. Rugalmasan
viszonyulunk a joghoz, áthatja a mindennapokat és természetesen
ágyazódik a hétköznapi életbe, a cselekvők a hétköznapi cselekvéssel
alakítják kapcsolatukat a hivatalos normákhoz, és erről
történetekben képesek beszámolni. Ez a szemlélet elmozdul a jog és
társadalom közötti viszony instrumentális értelmezésétől. Az egyéni
jogérzet, tapasztalat, mindennapi élet narratív feltárása nem a
hivatalos jog kutatása, hanem a társadalmi kulturális mintázatoké.
Nem az intézmények és azok legitimitása fontos, hanem azok a
konstruáló folyamatok, amelyek történetről történetre újraírják a
joghoz kapcsolódó értékeléseket, viszonyulásokat. A jogintézmények
működése, hatékonysága vagy ezek tükröződése a tudatban háttérbe
szorul a kulturális gyakorlatok és ezek joggal kapcsolatos elemeinek
értelmezésére koncentráló kutatásokban.
A hatalom korlátai új jelentést kapnak. Ez az újradefiniálás
összefügg a jog progresszív szerepében való csalódással: a
demokratikus jogrendszerek sem vezetnek igazságosabb társadalomhoz,
nem számolják fel az elnyomást, és nem segítik az emancipációt.
Legalábbis automatikusan nem. Ha a nagy ígéretek kiüresedtek, milyen
szerepet játszik a jog valójában? Milyen közvetítésekkel képes a
társadalmi valóságot befolyásolni, felhatalmazásokat, igazolásokat,
hivatkozásokat előhívni, olyan sémákat konstruálni, amelyek mégis
betölthetik a nagy narratívák után maradt űrt? A jog konstitutív
természete tárul itt fel: kulturális jelentéseket közvetít a
hétköznapi kommunikáció, az egyéni és társas helyzetdefiníciók,
konfliktus- és igényértelmezések számára. Kis léptékű,
mikrotörténésekről van szó, a jogosultság forradalmának új
értelmezéséről, amelyben az intézmény és mozgalom helyét a
hétköznapi történetek veszik át. Végső soron azonban ez a két világ
nem független egymástól. A felforgató, ellenálló, normakerülő
gyakorlatok figyelmen kívül hagyják az állami szabályokat, esetleg
tagadják a hivatalos norma érvényességét is. De a gyakorlatokhoz
különböző értelmezéseket kapcsolhatnak a cselekvők a jog
igazságtalanságáról, gyengeségéről vagy ellenségességéről.
A mikrohatalom és ehhez kapcsolódó hétköznapi
ellenállási formák sok szállal kötődnek a jog használatához. A jog
konstitutív természetének megfelelően a joghoz fordulás, a hivatalos
norma igénybevétele, mobilizáló hatásai mellett teret adhat
szélesebb értelmű kulturális újradefiniálási kísérleteknek is. A
jogalkalmazás perifériáján mindig is léteztek ilyen jelenségek:
különösen koloniális környezetben gyakori a kikényszerített
kulturális elvárással szemben például az etnikai identitás ellenálló
kifejezése a bírósági tárgyaláson. Jelentős hatása van a
genderemancipáció érveinek a családon belüli erőszak
joggyakorlatára. Illetve a bíróság képes a szimbolikus közösségi
identitás megerősítésére a történelmi igazságtétel segítségével.
A hazai igazságszolgáltatás nehéz terepnek
bizonyult az ehhez hasonló ügyekben a rendszerváltás után is. Az
úgynevezett cigányperekben erősödik a hatalmi erőfölény és az
alárendelődés erőszakos kikényszerítése. A nőket érő erőszak
ügyeiben még mindig nagyon erős az áldozat hibáztatása. A háborús
bűnösök rehabilitációját pedig a népbírósági döntések formális
eljárási szabálysértéseire hivatkozva éppen a Legfelsőbb Bíróság
végezte el.
Az egyéni akciók a társadalmi létbe ágyazott
kulturális megértésből emelkednek ki, a jog segítségével képesek
kulturális formát és tudatot/tudatosságot felvenni. Még a közvetlen
következménnyel nem rendelkező egyéni vagy csoportos akciók,
pervesztes próbálkozások, vagy csak az igény megfogalmazása is képes
identitásokat befolyásolni, korábbi értelmezéseket lerombolni. A
rejtett forgatókönyvek (Scott, 2008), az igazságosság és egyenlőség
érdekében fellépő ellenállások a jog konstituáló, kulturális
jelentéseket átíró üzeneteiből erősödnek. A mindennapi élet
gyakorlatai, érvei, a hatalomra és a jogra reflektáló logikái,
történetei szervesen kapcsolódnak a hivatalos jog
mozgásfolyamataihoz.
A bírósági gyakorlat jogtudatot befolyásoló
természetét hangsúlyozza Scott Barclay és Susan Silbey tanulmánya
is. De ennél jócskán tovább lépnek a rezsimváltás, a rendszer elleni
kritika alternatív magyarázata felé (Barclay – Silbey, 2008). A jog
hétköznapi megértésében zajló változások, elmozdulások, a kulturális
sémák változásai a mindennapi társadalmi interakciókba ágyazottak. A
közvetlen, kifejezett jogi tartalom tipikusan a felszín alá szorul,
nem közvetlenül tematizálódik. A hétköznapi életből kiolvasható
jogtudat nem az állami intézmények és hivatalos jog tudati
tükröződése. Az itt megjelenő új sémák, új narratívák, „felforgató”,
ellenálló, ellenhegemonikus történetek a bürokratikus hatalmi
gyakorlatok és formális szabályok ellenére, azzal szemben
fogalmazódnak meg. A jogtudat e szemléletben a hétköznapi kulturális
sémák alakításában való részvételt jelenti. A hatalom pedig a
jelentésadás képességét, a sémák átírásához hozzájutás lehetőségét,
a befolyásolás eszközeit.
Ehhez a szemlélethez ad illusztrációt Anna-Maria
Marshall munkahelyi szexuális zaklatásról írt tanulmánya. (Marshall,
2005) Egyéni helyzetértelmezésektől függ, hogy a mindennapi élet
természetes elemének, megszokottnak, szükségszerűen elviselendőnek
tartják-e az áldozatok a hatalmi visszaélés e formáit, vagy
olyannak, amivel szemben határozottan fellépnek. A
kiszolgáltatottság természetessége addig jellemző, míg meg nem
kezdődik ennek átírása, átértelmezése, míg meg nem változnak a
várakozások, szükségletek, míg nem kap új narrációt a panasz, míg
nem válik felháborítóvá az ilyen történet. A jog működése segítség
lehet ebben, hordozza a hivatkozási pontokat, de le is szűkítheti az
ellenállást, blokkolhatja a fellépést azzal, hogy megköveteli a
bizonyítást, és terheket rak az eljárást felvállalóra. Az egyéni
helyzetértelmezések, sérelmek, az identitás határainak védelme nem
jogi kategóriaként képezik a hatalommal szembeni ellenállás formáit,
hanem a mindennapi jogtudat bizonytalan határokkal rendelkező
igényeiként, amelyeknek lehet kapcsolódásuk a hivatalos jogi
fejlődéshez, de akár meg is előzhetik azt.
Patricia Ewick és Susan Silbey, akik 1998-ban
megjelent monográfiájukkal megújították a jogtudat kutatását a
mindennapi élet apró ellenállásainak értelmezéseiben de Certeau
felfogásához hasonlóan a hatalmi struktúrát elmozdító taktikai
cselekvéseket látnak. A jogtudatot jelentésadó narratívákként
mutatják be, az ellenálló, hatalommal szembehelyezkedő cselekvések
történetekben öltenek testet, az elmeséléssel kollektív
tapasztalattá válnak (Ewick – Silbey, 2003). Az alávetettek ezekkel
az eszközökkel befolyásolják a hatalmi viszonyokat, ezekben a
hétköznapi történetekben termelődik újra a hegemonikus vagy
ellenhegemonikus logika. Amikor a kilencvenes évek elején interjúkat
készítettem bírákkal a kommunista időszak szervezeti viszonyairól, a
függetlenség megőrzésének gyakorlatai ilyen ellenálló történetekben
váltak érthetővé. Beszámoltak arról, hogy mit tettek abban a
helyzetben, amikor a hatalom befolyása elérte személyes
integritásukat. Ezekből a történetekből volt kiolvasható, hogy hol
vannak a hatalom korlátai, és milyen eszközökkel álltak ellen,
hogyan kérdőjelezték meg a hatalom belépésének legitimitását. Ehhez
ugyan felhasználhatták a hivatalos jog deklarációit, de a hétköznapi
gyakorlatok ellenhegemonikus értelmezéseiben nem ez volt az egyetlen
lehetőség. A Kádár-korszak szervezeti, politikai, ideológiai
viszonyai között a bírói függetlenség határait ezek a kollektív
tapasztalattá vált történetek rajzolták meg. A szimbólumok,
deklarációk, normák hétköznapi történetekben zajló kreatív
átértelmezése az élő jogtudat.
Kulcsszavak: demokrácia válsága, hegemónia, ellenállás, jogtudat
A tanulmány az OTKA K 109439 számú, Jogi érvek hétköznapi használata
című kutatás keretében készült.
IRODALOM
Barclay, Scott – Silbey, Susan S. (2008):
Understanding Regime Change: Public Opinion, Legitimacy, and Legal
Consciousness. In: Caldeira, Gregory A. – Kelemen, R. D. –
Whittington, K. E. (eds.): The Oxford Handbook of Law and Politics.
Oxford University Press DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199208425.003.0038
Darnton, Robert (2010): Lúdanyó meséi és
más tanulmányok. Generál Press, Budapest
de Certeau, Michel (1984): The Practice of
Everyday Life. University of California Press, Berkeley •
WEBCÍM
Epp, Charles R. (1998): Rights Revolution:
Lawyers, Activists, and Supreme Courts in Comparative Perspective,
The University of Chicago Press, Chicago–London •
WEBCÍM
Ewick, Patricia – Silbey, Susan (2003):
Narrating Social Structure: Stories of Resistance to Legal
Authority. American Journal of Sociology. 108, 6, 1328–1372.
Fitzpatrick, Sheila (2000): Everyday
Stalinism. Ordinary Life in Extraordinary Times: Soviet Russia in
the 1930s. Oxford University Press, az 1999-es, első kiadás •
WEBCÍM
Foucault, Michel (1999): A szexualitás
története I–III. I. A tudás akarása. (ford. Somlyó Bálint, Albert
Sándor, Szántó István) Atlantisz, Budapest
Goldfarb, Jeffrey C. (2006): The Politics
of Small Things. The Power of the Powerless in Dark Times. The
University of Chicago Press, Chicago–London •
WEBCÍM
Havasréti József (2006): Alternatív
regiszterek: A kulturális ellenállás formái a magyar
neoavantgárdban. Typotex, Bp.
Johnston Timothy (2011): Being Soviet.
Identity, Rumour, and Everyday Life under Stalin 1939–1953. Oxford
University Press
Kurkchiyan, Marina (2003): The
Illegitimacy of Law in Post-Soviet Societies. In: Galligan, Denis J.
– Kurkchiyan, Marina (eds.): Law and Informal Practices. The
Post-communist Experience. Oxford University Press.
Marshall, Anna-Maria (2005): Confronting
Sexual Harrassment. The Law and Politics of Everyday Life. Ashgate,
Aldershot–Burlington
Migdal, Joel S. (2001): State in Society.
Studying How States and Societies Transform and Constitute One
Another. Cambridge University Press
Rév István (1996): Az atomizáció előnyei.
Replika. 23–24, •
WEBCÍM
Rosanvallon, Pierre (2008):
Counter-Democracy. Politics in an Age of Distrust. Cambridge
University Press
Scott, James C. (2008): Weapons of the
Weak: Everyday Forms of Peasant Resistance. Yale University Press,
New Haven–London •
WEBCÍM
Scheingold, Stuart A. (2004): The Politics
of Rights. Lawyers, Public Policy, and Political Change. The
University of Michigan Press
Sunstein, Cass R. (2003): Why Societies
Need Dissent? Harvard University Press
|
|