Előadásomban a hatalom gyakorlásának és
szervezetének a globalizáció által befolyásolt változására
irányítanám a figyelmet.
Az első az „információs társadalom” gyors
fejlődése, ami megkönnyíti az információkhoz való hozzájutást, és
azok gyors megosztása révén mérsékelheti a hatalmi viszonyok
eredendő aszimmetriáját. Fontos kérdés: milyen hatással lesz ez a
demokrácia fejlődésére?
A második a geopolitikai egyensúly látványos
felborulása az új világrend (vagy helyesebben világrendetlenség)
formálódása közepette. Az érdeklődés középpontjában ma az Amerikai
Egyesült Államok hegemóniájának lassú eróziója áll, mely katonai
erején, gazdasági súlyán, a technológiai innovációban és a globális
médiában betöltött szerepén alapult. Milyen lesz a jövő arculata,
amelyet várhatóan a Kína felemelkedésével előálló duopólium határoz
meg?
A harmadik, a fentiek hátterében kirajzolódó trend
a hatalom hanyatlása, pontosabban érvényesítésének nehezebbé válása.
A hatalom láthatóan egyre kevesebb kézben összpontosul,
mindenekelőtt a gazdaságban és a pénzügyi rendszerben, a katonai
képességek és a politikai hegemónia terén. Ezzel egyidejűleg azonban
a hatalom szóródása, hatékonyságának csökkenése is megjelenik. Erre
az ellentmondásra hívja fel a figyelmet Moisés Naím The End of Power
(A hatalom vége) című, bestsellerré vált könyve, amelynek
interpretációjára vállalkozom. A könyv címe kissé bombasztikus,
hiszen valójában nem a hatalom végét, legfeljebb hanyatlását mutatja
be. A hatalomnak ugyanis sohasem lehet vége, ameddig csak az emberi
társadalom tart, hiszen a társadalmi létezés egyik alapkategóriája,
de azért a hatalomgyakorlás növekvő nehézségei fontos problémára
utalnak. Mint Moisés Naím, a Foreign Policy főszerkesztője, maga is
jelentős gyakorlati tapasztalattal bíró politikai elemző írja: „a
hatalmat ma könnyebb megszerezni, nehezebb felhasználni, és könnyebb
elveszíteni, mint valaha. A hatalom gyengébbé, átmenetibbé és
korlátozottabbá vált.” (Naím, 2013, 2.)
A hatalom értelmezéséről
Mielőtt a felvetett három probléma taglalásához fognék, röviden
vázolni kívánom, hogy mit is értek a hatalom fogalmán. A hatalom
primordiális jelenség, azaz éppoly ősi, mint amilyen alapvető ténye
az emberi életnek. Ezért utópikusnak tekinthetünk minden törekvést a
hatalom és az állam (mint annak koncentrált megjelenése)
kiiktatására a társadalmi életből. A „semmi hatalmat senkinek”
anarchista szólama csak ahhoz a káoszhoz vezetne, amelynek szomorú
megvalósulását láthatjuk a failed states (összeomló államok) tömeges
jelenségében és a szíriaihoz hasonló polgárháborúkban. Az állam
elhalásának kommunista utópiája pedig a történelem tanúsága szerint
az államhatalom sosem látott zsarnoki kiterjesztésében tetőzött.
Tudomásul kell hát vennünk, hogy a hatalom a
társadalmi élet egyik alapvető ténye, egzisztenciális
meghatározottsága. Emiatt is nehéz fogalmilag megragadni; hiszen nem
lehet begyömöszölni egyetlen definíció Prokrusztész-ágyába sem
anélkül, hogy abból ki ne lógna valamelyik lába. A társadalmi
viszonylatok gazdagsága folytán sokféle alakot ölthet, és mivel
átszövi az egész társadalmi életet, jóformán parttalannak tetszik.
Sok gondolkodó nem ok nélkül helyezte filozófiai rendszere
centrumába, így Thomas Hobbes, és a modern időkben Friedrich
Nietzsche. A politikai filozófiában Arisztotelésztől Machiavellin át
Carl Schmittig érvényes a belátás, miszerint a politika lényegében a
hatalom megszerzése, megtartása és felhasználása körül forog. A
hatalom pusztán morális bírálatával szemben tényként kell elfogadni,
hogy az a társadalom rendezett életének és a társadalmi rend
fenntartásának feltétele. Felszámolni nem lehet, legfeljebb
humanizálni – így szólt Bibó István verdiktje is, aki Gugliermo
Ferrerónak a legitimitással fékezett hatalomról szóló koncepciójára
támaszkodott. A hatalom legitim alapját érintő konszenzus nélkül még
a demokráciák sem életképesek, a hatalmi küzdelem előbb-utóbb újra
diktatúrákba torkollik (Ferrero, 2001, 314.).
A hatalom és uralom tehát nem feltétlenül a
szabadság ellentéte; csak az önkényes és ellenőrizetlen hatalom és
uralom az. Ez a belátás tükröződik abban a kézikönyvi definícióban
is, miszerint a politika nem más, mint a társadalmi hatalom
korlátokhoz kötött felhasználása (Goodin–Klingemann, p. 7.).
A hatalom ilyen centrális szerepe végső soron azon
nyugszik, hogy az ember teleologikus, azaz céltételező és célokat
követő lény, s céljai megvalósításához uralkodnia kell környezetén,
akár a természetről, akár más (rivális) társadalmakról, vagy csak
saját csoportján belül más emberekről van szó. Céljaik követése
során az emberek együttműködnek egymással, ami megsokszorozza ezt a
képességüket. A hatalom forrása ennyiben maga az emberi közösség, a
társadalom (Vö. Hannah Arendt, Michael Mann). De ezzel egyidejűleg
elkerülhetetlen a versengés is mindazokkal, akik akadályt
képezhetnek a célok elérésében, s akikkel ezért hatalmi vetélkedés
és harc folyik. A környezet feletti uralomért folytatott
együttműködésből munkamegosztás alakul ki, amely irányítást és
kontrollt igényel. A hatalmi pozíciók ennél fogva egyenlőtlenül
oszlanak el, ami elkerülhetetlenül hierarchiát és alávetettséget
szül. A hatalom így egyszerre szül szabadságot és szolgaságot. Az
első aspektust a szakirodalom a kollektív hatalom, a másodikat a
disztributív hatalom fogalmában fejezi ki (Mann, 1986, 15.).
Senki nem fejtette ki világosabban a hatalom
ellentmondásos természetét, mint Max Weber. Kiindulópontja ugyan a
cselekvő egyén, de a hatalom alapvetően egy társadalmi viszonyon
belül értelmezendő. Közismert megfogalmazása szerint „a hatalom az
az esély, hogy akaratunknak mások ellenállásával szemben is érvényt
tudjunk szerezni.” (Weber, 1987, 77.) (Hasonlóan hangzik a
hatalomnak Robert Dahl által adott empirikus definíciója: A-nak
hatalma van B felett, amennyiben rá tudja venni olyan dolgok
megtételére, melyeket magától nem tenne meg.) A weberi megközelítés
világosan utal a hatalmi viszony egy fontos vonására, arra, hogy az
alárendelt félnek is van hatalma, amennyiben ellenállásával meg
tudja nehezíteni, drágítani a hatalom gyakorlását. A hatalmi viszony
tartósságát csak annak intézményesülése biztosíthatja, ezért épül ki
az uralom rendszere, amely a parancs és engedelmesség szabályozott
hierarchiájára épül. Az uralom jogcíme ugyanakkor folyvást
igazolásra szorul, ezért van szüksége legitimitásra, hogy a hatalom
gyakorlása olcsóbbá és gördülékenyebbé váljék. Az uralmon lévők és
az alávetettek között kölcsönös félelem uralkodik, s ennek
áthidalására szolgálnak a különféle legitimációs praktikák.
A hatalom négy fő forrása az ideológiai, a
gazdasági, a katonai és politikai uralom intézményesülése. Sokszor
emelik ki egyiket vagy másikat a hatalom fő forrásaként, elsősorban
a katonai, manapság inkább a gazdasági hatalmat, de valójában
mindegyiknek önálló funkciója és saját belső logikája van a hatalom
és uralom fenntartásában, és a történelemben időről időre változhat
az, hogy melyiknek van nagyobb jelentősége, esetleges primátusa a
többi felett (Mann, 1986, 17–22.). Az ideológiai dimenzió
jelentősége abban áll, hogy közös normákat és hiedelmeket szolgáltat
az uralom legitimációjához, amely nélkül csak nyers és erőszakos
uralom létezhet.
Mindennek előrebocsátása után közelebbről
vizsgáljuk meg a hatalmi viszonyokban a globalizáció hatására
előidézett, említett változásokat.
Információs forradalom, hatalom és demokrácia
A hatalom gyakorlásához és fenntartásához szükséges információk
területén történelmileg példátlan folyamat zajlik: az olcsó
kommunikációs eszközök, a mobiltelefon, az internet és az olyan
közösségi fórumok, mint a Twitter vagy a Facebook megjelenése egyre
több ember számára teszik hozzáférhetővé az elemi információkat. A
mobileszközök elterjedésével a megszerzett információk könnyen és
gyorsan megoszthatóvá is válnak. Ezzel a hatalom birtokosainak
csökken az az előnye, mely az információk központi birtoklásán és
adagolásán, az adatokhoz való hozzáférés szoros ellenőrzésén alapul.
Az információk termelése és elosztása (visszatartása, célzott
adagolása, esetleg félrevezető manipulálása) mindig is a hatalom
döntő fontosságú eszköze volt, mely korlátozta az alávetettek
mozgását és akcióképességét. Ha viszont az új kommunikációs eszközök
révén az információk sokkal több emberhez jutnak el, mint valaha,
sőt az alávetettek információs aktivitása is fokozódik, ez
jelentősen átalakítja a nyilvánosság szerkezetét és ellensúlyt
képezhet a hatalom politikai propagandájával és a vezetők
manipulációival szemben. Ez pedig érinti bármilyen uralom
legitimációját, és növeli a demokrácia esélyét. Ezt még akkor is
megállapíthatjuk, ha kritikával illetjük az ezzel kapcsolatos
elsietett várakozásokat és illúziókat. Korunk egyik nagy kérdése
ezért, hogy az információtechnikai forradalom milyen hatással
van/lesz a tradicionális hatalomgyakorlásra, mennyire segíti elő a
demokratikus fejlődést?
A kommunikációs tér változása már az új médiumok
megjelenésével elkezdődött. Mihelyt nem egy központból sugároznak ki
információkat, amihez képest a többség csak a befogadó helyzetében
van, hanem decentralizált információs hálózatok tömege jön létre,
sőt minden egyes egyén maga is információtermelővé és hálózatépítővé
válhat, gyökeresen új helyzet áll elő. Manuel Castells, Pippa Norris
és más szociológusok már igen korán reflektáltak mindennek a
közéletre és a politikára tett hatására. Castells szerint az új
média fejlődése már régóta a konvergencia irányába hat, miután a
kultúra digitalizálása felszámolja az egyes médiaiparágak közötti
választóvonalakat. De igazán az internet globális hálózata
teremtette meg azt a virtuális felületet, amely egyetlen digitális
rendszerbe volt képes egyesíteni az egész kulturális termelést és
fogyasztást, valamint a személyközi kommunikációt.
Számunkra mindebből most az fontos, hogy a
politikai kommunikáció és nyilvánosság miként változik, és hogyan
hat vissza a társadalom politikai fejlődésére. Castells The Internet
Galaxis (2001) című könyvében megvizsgálta, hogy az internet vajon
csak instrumentális szerepet játszik-e a politikai kommunikációban,
puszta eszközként a társadalmi tiltakozás és a politikai
konfliktusok kifejezésére, vagy át is alakítja a
társadalmi-politikai játékszabályokat a kibertérben? (Castells,
2001, 137) Válaszát előrebocsátva Castells azt írja: az internet a
politikai kommunikáció szerkezetét módosítva egyben jelentős
szervezőerőt, azaz politikai erőforrást is jelent. Az internetre
jellemző, koordinált decentralizációval jellemezhető kommunikációs
struktúra előbb-utóbb átformálja a politizálás hagyományos módját és
közegét. Erre sok példát lehet felhozni az európai és amerikai
társadalmak világából, például az internetes várospolitikai
projekteket, a világhálónak a politikai kampányokban való
felhasználását és hasonlókat. Pedig az olyan kommunikációs gigászok,
mint a Google, a Facebook és a Twitter akkoriban még nem is
léteztek. Mostanra viszont már jelentős szerephez jutottak még olyan
autoriter politikai rendszerekben is, amelyekben nincs
szólásszabadság, és hiányoznak a demokratikus nyilvánosság más
intézményei is.
Kezdetben igen merész általánosítások születtek a
világháló felszabadító és diktatúrákat felbomlasztó hatásáról,
melyet a demokratikus átalakulás úttörőjeként, és az autoriter
struktúrák felszámolását követelő erők szervezőjének tekintettek. A
világhálónak felszabadító küldetést tulajdonítottak. Paradigmatikus
eset az iráni twitter-forradalomban, illetve az ún. arab tavasz
kirobbantásában játszott szerepe. Az első ugyan elbukott, de a
másodikban az észak-afrikai autoriter rezsimekben sikerült
megbuktatni a diktátorokat. Ám a világháló kínálta információs és
kommunikációs lehetőségek szerepe nem mellékes az olyan országok
politikai fejlődésében sem, mint Venezuela vagy Bolívia, valamint
Thaiföld és nem utolsósorban Kína és Oroszország.
Ennek nyomán elterjedt egy olyasfajta „technikai
determinizmus”, amelyet Evgeny Morozov vitriolba mártott tollal
szedett ízekre The Net Delusion: the Dark Side of the Internet (A
net téveszme – az internet sötét oldala) című művében. A belorusz
származású amerikai történész és politikai elemző a Stanford Egyetem
vendégprofesszora és a Foreign Policy egyik szerkesztője. A
technológia felszabadító hatásába vetett rendíthetetlenül optimista
hitet Google-doktrínának nevezi. Ennek fényében a Szilikon-völgy
start-up cégei egyenesen a szabadságért folyó világméretű harc
bajnokaiként tetszeleghetnek. Egyfajta kiber-utópizmus hatalmasodott
el: a naiv hit az online kommunikáció automatikus emancipáló
hatalmában. Mintha a bibliai Jerikó története elevenedne meg,
amelynek falai leomlottak, amint felharsantak az ostromlók
trombitái. Ahogy a Wired Magazin amerikai kiadója, Chris Anderson
írta, „egy twitter előfizetés [account] lehet, hogy nem ér fel egy
AK-47-es Kalasnyikovval, de hosszú távon a klaviatúra hatalmasabb a
kardnál.” (Idézi Morozov, 2011, 20.) A Financial Times pedig az arab
tavasz idején így írt: „a következő nagy forradalom talán egy
Facebook-üzenettel fog elkezdődni.” (Morozov, 2011 20.)
Az internet és a mobilhálózatok szerepe a politikai
mozgósításban kétségtelen, mégsem helyes a forradalom rugójaként és
szervezőjeként tekinteni rájuk. Az embereket kétségkívül
felbátorítja az a tudat, hogy sok más emberrel együtt adhatnak
hangot elégedetlenségüknek egy rendszerrel szemben, és ez
nyilvánvalóan felerősíti a diktatúraellenes mozgalmakat. De az
események társadalmi gyökere és politikai indítékai alapvetően a
reális viszonyokban és nem a virtuális térben gyökereznek. A
Twitter- és az SMS-üzenetek például fontosak voltak az Arab Tavasz
idején a tiltakozók számára. De a tiltakozók és környezetük
motivációjának semmi köze az információs eszközökhöz, amelyek
rendelkezésükre álltak. Milliónyi ember vett részt az egyiptomi
tüntetéseken, miközben csak egy töredékük rendelkezhetett mobil
eszközökkel. Sőt, egy vizsgálat a Twitter-üzenetváltásoknak az
egyiptomi és líbiai eseményekre való hatásáról kimutatta, hogy az
üzenetekre klikkelők háromnegyede az arab világon kívüli személy
volt (vö. Naím, 2013, 13. skk.). Az új média ezért nem játszhatott
szignifikáns szerepet a felkelések terjedésében. Elsődleges ok a
szegénység és a diktatúrával való elégedetlenség volt, valamint a
demográfiai helyzet. Az érintett országokban ugyanis sok a fiatal,
akik jó képzést kaptak anélkül, hogy reményük lenne az
elhelyezkedésre, és ez mély frusztrációt okoz.
Az internetes és mobilkommunikáció szerepének
eltúlzása megfeledkezik arról is, hogy autoriter hatalmak is képesek
ezeket az eszközöket a saját céljaikra felhasználni. Célzott
propaganda, dezinformációk terjesztése, a megfigyelés és felügyelet
hatósági rendszerének kiterjesztése és az internet cenzúrázása mind
jobban beletartozik a hatalmon lévők eszköztárába. Ha az internetnek
jelentős hatása van is a politikai kommunikáció módjára, amit kár
lenne tagadni, ez nemcsak a demokrácia számára kedvező, hanem
kedvezőtlen irányban is történhet. Emellett, ha egy uralkodó elit az
internet és a közösségi hálózatok mozgósító ereje miatt
veszélyeztetve érzi magát, le is kapcsolhatja a hálót. Hiszen annak
működése fizikai infrastruktúrához van kötve, amely felett a
területi állam hatóságai rendelkeznek.
Morozov azonban ennél is mélyebbre ás, amikor az
internetnek a kultúra és a politikai mentalitás alakulására
gyakorolt hatását vizsgálja. Szerinte az internet által lehetővé
tett információbőség és választási szabadság a társadalmi kohézió
csökkenése irányába is hathat. Az embereket sok minden érdekli, de
semmi sem érinti meg őket igazán; inkább szemlélői, semmint valódi
cselekvő résztvevői lesznek társadalmuknak; hiányzik a valódi
elkötelezettség a helyzet jobbítására. Az internet legnagyobb áldása
az unaloműzés és a szórakoztatás, a politikai információk iránt már
jóval kevesebben érdeklődnek. Erre már rájöttek a diktátorok is,
akik újabban már csak az ellenséges politikai honlapokat
cenzúrázzák, de békén hagyják a pornóoldalakat és a szórakoztatás
egyéb forrásait. Sőt, egyes országokban kifejezetten támogatnak
olyan internetes oldalakat, amelyek elvonják a figyelmet a
politikától, internetes játékok, „kinek van a legszebb melle” típusú
helyszíni versengések, hazafias és egyéb műsorok szponzorálásával. A
régi vita, hogy George Orwell vagy Aldous Huxley jövő-látomásának
volt-e igaza, mára nagyjából eldőlt. A diktatúrák ma kevésbé a
privát szükségletek, a magánszféra szadista elnyomásán alapulnak,
mint Orwell 1984 című regényében, hanem inkább azok gátlástalan
kiélését támogatják, a közszféra egyidejű elnyomásával. Egy frappáns
megállapítás szerint Big Brothernek nem kell többé az egyéneket
szoros megfigyelés alá vonnia, amikor az egyének tömegei a Big
Brothert bámulják a tévében.
Az internet egyfelől a szabadság technológiája,
írja Castells, másfelől viszont arra is alkalmas, hogy elnyomja a
tájékozatlanokat, és kirekessze azokat, akik nem az uralkodó
értékeket követik. Ami a politikai potenciálját illeti, kétségtelen,
hogy igen alkalmas a gyors mozgósításra. Ennek árnyoldala, hogy ezt
összetévesztik a politikai szervezéssel: „ha ma mozgalmak
szervezéséről beszélünk, akkor arra gondolunk, hogy az embereket az
utcára szólítsuk.” Így aztán gyorsan összehozható többszázezer ember
is egy tüntetésre, amelynek aztán semmi folytatása nincs.
(Emlékezzünk itthon a Milla esetére. Stratégiai célok, világos
vezetés és lojális szervezet nélkül lehetetlen politikai célokat
megvalósítani.) Az internet elképesztően alkalmas a mozgósításra, de
az így létrejövő mozgalmak a gyorséttermi rendelések mintáira
emlékeztetnek. Miközben az internetes aktivisták a kormányt
bírálják, még annál is jobban szapulják annak tehetetlen hagyományos
ellenzékét; beköltöznek Twitterlandba vagy emigrálnak
Facebooklandra, ahol jól elvannak, anélkül, hogy aktivitásuknak
tényleges gyakorlati következményei lennének. Igaz, hogy ez
szórakoztató, és még jó lelkiismerettel is kecsegtet, de a klikkelés
vagy a szponzorálás nem helyettesíti a tényleges cselekvést. A
„kanapé-Che Guevaráknak” persze nem elég vonzó alternatíva a
fáradságos politikai szervezés, és főleg nem túl versenyképes egy
You Tube-klippel, amelyen egy cuki macska épp lehúzza a vécét.
De még a politikára fogékony közönség is egyfajta
„Godot-ra várva” mentalitás foglya lesz – majd csak jön valaki, és
megoldja helyettük a problémákat. Morozov erre a netes aktivizmusra
alkotja meg a slacktivism fogalmát – magyarul talán a tétlenkedés
vagy lazsálás szóval adhatnánk ezt vissza. A közösségi oldalak
szerepét nem csekély iróniával ecseteli. Bár ezeken könnyű közös
ügyekre mozgósítani, de nagy a megtévesztés esélye is. Egy holland
kísérletben néhány óra alatt 27 ezer ember csatlakozott egy
tiltakozó mozgalomhoz a városközpont szökőkútjának elbontása ellen,
ami kamu hír volt, az önkormányzatnak ez eszébe se jutott. Sok a
drámai felhívás segítségre, de a szimpla csalásra tett kísérlet is,
amely csak kihasználja az emberek együttérzését. Ám ennél is
fontosabb, hogy a netes közösségi oldalak ezernyi kis baráti
közösségre bontják az egykor egységes nagy nyilvánosságot, és maguk
szelektálják ki azokat a híreket, amelyek nem erősítik meg őket a
meggyőződésükben. Emellett erősítik a narcisztikus attitűdöt – sokan
mintha csak a barátaiknak akarnának imponálni a közösségi ügyekben
való részvételükkel. Az önpromóció, a saját magukról fölrakott
hízelgő képek, nem beszélve a Facebookot elözönlő elviselhetetlen
cukiságdömpingről, éppen nem a progresszív, demokratikusan
elkötelezett politikai közönség ideális arcát mutatja fel.
Ennél is súlyosabb kérdés, hogy az ilyen közösségi
oldalak nemcsak a jó emberek szervezésére alkalmasak. Megjelennek
rajtuk a szélsőjobboldali önszerveződő közösségek is, a rasszista
uszítás és az etnikai gyűlölködés szítása, a rémhírterjesztés, és
nemritkán személyre szóló fenyegetéseket is közvetítenek. Ha
közelebbről megnézzük az úgynevezett blogoszférát, tombol rajta a
rasszizmus és a xenofóbia. A progresszív posztok és blogok comment
oldalai hemzsegnek a szervezett trollok gyűlölködő bejegyzéseitől.
Különösen aggasztó, hogy bűnözői hálózatok is
kihasználják az internet és a Facebook által biztosított
anonimitást. Így szerveződik manapság a szerv- és emberkereskedelem,
a pedofil hálózatok, a terrorizmus és más deviáns tevékenységek. Az
Al-Kaidának is megvolt a maga hálózata.
Mindez korántsem szól az internet ellen, amely
csodálatos eszköz, csak az ellen az illúzió ellen, mely az internet
közvetlen és automatikusan progresszív politikai hatásaihoz fűződik.
Morozov rámutat, hogy a média minden fontos technológiai újításánál,
így például a távíró, a telefon, a rádió és a televízió
bevezetésekor is eluralkodtak hasonló technikai utópiák, amelyek
aztán a helyükre kerültek. Idézi Ray Bradbury korabeli nézetét, mely
a macLuhani világfalu optimista víziójával szemben így jellemezte a
tévét: „ez a szörnyűséges vadállat, ez a medúza, mely esténként
milliárd néző megkövült tekintetét kötözi magához, ez a szirén,
amelynek énekére vágytunk, és amely oly sokat ígér és oly keveset
ad.”
Ma másféle, hatásosabb instrumentumok állnak
rendelkezésre, hogy megigézzenek. Nem az a kérdés, hogy az internet
és a mobiltelefon jó dolog-e vagy nem jó, ez hibás kérdésfeltevés. A
technológiai determinizmustól kell megszabadulni, és ezeket az
eszközöket társadalmi közegükbe ágyazva kell értelmezni, politikai
következményeiket is feltárva. A Wikileaks, az Edward Snowden által
feltárt NSA megfigyelési botrány és hasonló esetek arra
figyelmeztetnek, hogy a fejlett demokráciákban is milyen veszélyeket
hordoz az új technológia a megfigyelések kiterjesztése, a szelektív
cenzúra,
|
|
valamint a személyi adatok kiszolgáltatása, és
gazdasági, politikai hatalmi érdekeknek való alávetése révén. A
politikai hatalom fő intézményeinek, a kormányzatoknak és a
politikai aktivistáknak feladataik vannak e téren, és ehhez jó, ha
nagyobb adag realizmust és szkepticizmust tanúsítanak, éppen azért,
hogy megőrizhessék és felhasználhassák az új technika emancipációs
potenciálját.
Geopolitika és globalizáció
Ami második témánkat, a globális hatalmi átrendeződést illeti, abból
a feltevésből kell kiindulnunk, hogy a 21. század globális
méretekben éles társadalmi konfliktusokkal lesz terhes. Fölösleges
is egyenként felsorolni a globális konfliktusokat, amelyek megtöltik
a világsajtót és a politikai értekezéseket. A globalizáció ahelyett,
hogy kisimítaná a különbségeket, láthatóan inkább növeli az
egyenlőtlenségeket, még ha egészében javulhatnak is a legtöbb ember
életfeltételei. Egyfelől integrálóan hat, másfelől viszont új
identitásokat és lojalitásokat generálva fragmentál: széttörve a
tradicionális életformákat és politikai kereteket, zavaros
viszonyokat teremt.
A befolyásos államok új geopolitikai vetélkedése,
melynek tárgya a források biztosítása és az új biztonsági kockázatok
elhárítása, azt a kérdést is felveti, hogy nem fékeződik-e le
rövidesen a globalizáció folyamata, ha az eddig nyertes országok
számára veszteségeket kezd okozni. Ezt a veszélyt azonban csökkenti
az a kilátás, hogy a piac helyébe az államok is beléphetnek, ha
érdekükben áll a globalizációs folyamat folytatása. Márpedig számos
nagyhatalom, élükön a BRICS-országokkal,1
képesnek bizonyult a globalizáció előnyeit kihasználni. Az államnak
talán nagyobb szerep jut majd a jövőben a gazdasági és technikai
fejlesztések terén, mint a piaci versenynek, de a globalizáció
minden jel szerint, ha más keretek között is, de folytatódni fog.
A mai helyzetben egyértelmű, hogy minden új
kihívás, válság és kritika ellenére az Amerikai Egyesült Államok a
világrendszer hegemón hatalma. Ez a hegemónia az ország páratlan
katonai képességein, a globális gazdasági és pénzügyi rendszerben
elfoglalt helyén, a technológiai innovációban játszott kiemelkedő
szerepén, az állam kiterjedt nemzetközi szövetségi rendszerén, és
nem utolsósorban kulturális befolyásán alapszik. Amerikát talán nem
szeretik, de utánozzák, írja joggal George Friedman, a Stratfor nevű
thinktank vezetője a The Next 100 Years: A Forecast for the 21st
Century című könyvében (A következő száz év: előrejelzés a 21.
századra). „A computer és nem a Coca-Cola” az amerikai
gondolkodásmód és pragmatikus kultúra igazi jelképe, fogalmazza meg
az amerikai krédó új jelszavát. „Amerika fiatal és barbár ország”,
írja továbbá, amely érdekei védelmében nem riad vissza a hard power
(katonai hatalom) alkalmazásától sem. De miután birodalommá vált,
szerinte nem is tehet mást, helyzetének megfelelően kell
viselkednie, hogy fenntarthassa a hatalmi-politikai egyensúlyt a
Földgolyón.
Ez a fajta amerikai öntudat ugyan sokat erodálódott
a balul sikerült háborúk, a pénzügyi válság és a felemelkedő rivális
hatalom, Kína erősödésével, de azért az amerikai külpolitika máig
irányadó doktrínájának tetszik. A hard és soft power kombinációját
hatékony stratégiába ötvöző smart power (okos hatalom) fogalma
fejezi ki ma legjobban az amerikai törekvéseket.
Kína felemelkedésétől ma nagyon tartanak
Amerikában, ez a közéleti diskurzus állandó témája. Kína azonban még
mindig elég szegény ország, óriási belső problémákkal, és az általa
meghirdetett „békés felemelkedés” doktrínája éppen azt célozza, hogy
hagyják nyugodtan fejlődni még jó ideig. Növekszik ugyan katonai
ereje, gazdasági és pénzügyi befolyása is egyre nő a csendes-óceáni
térségben, de a közeljövőben ez még nem fenyegeti Amerika hegemón
helyzetét.
Európát eközben mintha kissé leírták volna az
amerikai külpolitikai stratégák. Mivel indokolják ezt? Az Európai
Unió bár nagy piac, jelentős termelési kapacitással, nagy kulturális
örökséggel, de nincs egységes politikája, sem védelmi ereje, és
tagjai nemcsak nyelvi, de politikai szempontból sem egy nyelvet
beszélnek. Egy ismert bonmot szerint a világ katonai arzenálja ma
Amerika (értve ezen az USA-t)pénzeszsákja Japán és a tengerentúli
kínai bankok, a világ munkaerő-tartaléka Kína, Európa pedig – a
világ múzeuma.
Nehéz ehhez mit hozzátenni. Egy fenyegető
konfliktusokkal teli világban, ahol helyi és regionális háborúk sora
lángolhat fel a régi politikai keretek szétesése miatt, Európa
biztonságát egyelőre csak az euro-atlanti szövetségi rendszerben
való részvétele garantálhatja. Semmilyen régi gyökerű
Amerika-ellenes ressentiment, sem pedig praktikus kereskedelmi és
egyéb érdekek nem fedhetik el ezt a tényt.
Az igazi kérdés a globális hatalmi átrendeződéssel
kapcsolatban természetesen nem az, hogy mely hatalmak emelkednek és
melyek süllyednek a nagyhatalmak örök vetélkedésében. Nem is az,
hogy egy hegemón hatalom képes-e jobban garantálni egy világrendet,
vagy egy duopólium, esetleg oligopólium. Zbigniew Brzezinskit idézve
írja Naím: a világ egy poszthegemón korszakba lépett, ahol „egyetlen
nemzet sem képes többé arra, hogy másokra alapvetően és tartósan
rákényszerítse akaratát.” A fő kérdés ezért az, hogy létrejön-e
végre a globális kormányzásnak egy hatékony intézményi kerete a
kölcsönös biztonsági fóbiák leküzdésével. A következő korszak
nemzetközi hatalmi politikájának tétje az, hogy sikerül-e közös
döntést hozni az olyan égető kérdések megoldására, mint a
klímaváltozás következményei, az energiaszűkösség, a krónikus
szegénység, és végül, hogy sikerül-e békés keretek között tartani a
drámai társadalmi és kulturális átalakulásokat, illetve az ezekből
fakadó konfliktusokat, amelyeket maga a globalizáció idéz elő.
A hatalom hanyatlása
Végül harmadikként a hatalom hanyatlásának Moisés Naím könyvében
megfogalmazott tézisét szeretném röviden ismertetni. Ez a
feltételezés kontrafaktuális, azaz ellentmond a közvetlen
tapasztalatnak, hiszen inkább a hatalom és gazdagság összefonódását
és koncentrálódását érzékeljük, és azt, hogy a demokráciákat is
mindjobban aláássa az oligarchizálódás és a társadalmi
egyenlőtlenségek növekedése. Azt gondolnánk, ha egyik oldalon nő a
hatalom, a másikon nő a kiszolgáltatottság, és hogy ez nullszaldós
játszma.
Milyen tapasztalatokra hivatkozik a szerző tézise
megfogalmazásakor? Naím egykor a venezuelai kormány minisztereként
jó reformelképzelésekkel lépett hivatalba, amikor váratlanul utcai
tüntetésekkel szembesült, amelyek meghiúsították a tervek
megvalósítását. Ismerős történet. Több, hasonló okból frusztrált
politikus véleménye után a német Joschka Fischert idézi: „Az egyik
legnagyobb sokk, amely [miniszterként] ért, az a felfedezés volt,
hogy mind a pompás paloták, valamint a kormányzat egyéb székhelyei
valójában üres helyek. A kormányzati paloták birodalmi
architektúrája csak elfedi azt, hogy ténylegesen mennyire
korlátozott is azok hatalma, akik bennük dolgoznak.”(Naím, 2013,
276.)
Mindez arra utal, hogy valami nagyon megváltozott a
politikai hatalomgyakorlás közegében. Nem pusztán arról van szó,
hogy a politikusok sajnálkoznak a vélelmezett és az
aktuális/tényleges hatalmuk között megnyíló szakadék miatt. Maga a
hatalom vált példátlan támadások céltáblájává. „A hatalmasok növekvő
mértékben azt tapasztalják, hogy mennyire korlátozott is a hatalmuk…
A hatalom gyengébbé, átmenetibbé és korlátozottabbá vált.” (Naím,
2013, 292.)
Milyen okoknak tulajdonítható ez? Naím szerint a
modern ipari társadalmak felemelkedése óta a hatalom gyakorlása nagy
szervezeteken alapul, amelyek közvetítik a társadalom tagjainak
eltérő érdekeit. Az állami bürokrácia, a területi és szakigazgatás
szervei, a pártok és a nagy szakszervezetek, nagy hadseregek stb.
jellemzik ezt az időszakot. Ma viszont megjelennek „mikrohatalmak”,
melyek kis, kevéssé ismert, egykor elhanyagolható szereplőket fognak
össze, aláássák, bekerítik és meghiúsítják a nagy bürokratikus
szervezetek törekvéseit. Felkelő csoportok, kicsiny perempártok,
innovatív kis start-up cégek, hackerek, lazán szervezett civil
aktivisták, független közösségi médiumok, lődörgő ifjak a
köztereken, sztárolt karizmatikus egyének lépnek színre, akik
külön-külön nem számítanak sokat, de egészében hozzájárulnak az
erőszakszervezetek, televíziós hálózatok, a hagyományos politikai
pártok, nagy cégek és bankok hatalmának hanyatlásához, kijátszva
azokat és megnehezítve erőforrásaik mozgósítását. „A hatalmat ma
könnyebb megzavarni, és nehezebb konszolidálni.” (Naím, 2013, 52.
loc 1318.) E tézis lényege, hogy a klasszikus weberi bürokrácia
ereje kimerült, a hatalom már nem a nagyméretű hierarchikus
szervezeteken múlik, miután a hatalom használata és ellenőrzése mind
több decentralizált egység ellenállásától függ. Az informatikai
forradalom is hozzájárult e fejleményhez, de fontosabbak a magában a
társadalomban zajló változások.
Ennek alátámasztására három olyan forradalmat idéz
fel a szerző, amelyek megváltoztatták a hatalomgyakorlás közegét. Az
első a „több” forradalma, a „bőség társadalmának” jelenségei. Sokkal
többen vagyunk, és tovább is élünk, az új generációk
iskolázottabbak, és bár okkal rójuk fel a szélsőséges
egyenlőtlenségeket, egyre bővül a középosztály létszáma (immár
két-hárommilliárdra teszik), amelynek igényei nőnek. A hatalom ugyan
kevés kézben koncentrálódik, de többet és türelmetlenebbül is
követelnek tőle – haladást az oktatás- és egészségügyben, jobb
ellátásokat és közszolgáltatásokat stb. „Ha az emberek számosabbak,
és teljesebb életet élhetnek, nehezebb lesz őket kormányozni és
ellenőrzés alatt tartani” – írja a szerző. (Naím, 2013, 57. loc.
1425.) Brzezinskit idézi, aki egy interjúban nyersen kimondja, hogy
„végtelenül könnyebb ma milliónyi embert megölni, mint ellenőrzés
alatt tartani őket.” (Naím, 2013, 131. loc. 2912.) Bőségben élő és
igényesebb tömegek lojalitását nehezebb megszerezni, nehezebb őket
mozgósítani, fegyelmezni, meggyőzni, de nehezebb elnyomni is.
A másik ilyen forradalmi változás a mobilitás megnövekedése. Ma
sokkal több ember van úton, és változtatja lakhelyét, mint valaha a
történelemben. A migráció soha nem látott méreteket öltött, és ez
várhatóan csak fokozódni fog. Ne csak a külső migrációra gondoljunk,
nem kevésbé fontos a belső migráció. A szédítő tempójú urbanizáció
ugyancsak megváltoztatja a hatalom térszerkezetét. A mobilitás
jelenségei közé sorolja az agyelszívást és a turizmus hatalmas
fejlődését is. Az emberek mozgása mellett az áruk, a pénz mozgása és
az új információk áradata is hihetetlenül felgyorsult, és főleg
olcsóbbá vált. Miként érinti ez a hatalom gyakorlását? A hatalom
üzenetei nem találnak célba ennyi mozgás közepette. A határok
porózussá válnak, az emberek számára új választási lehetőségek
nyílnak meg, és a hatalom képviselői egyszer csak azzal
szembesülnek, hogy az emberek többé nem foglyai a határolt területi
hatalomnak.
Végül a harmadik változás a mentalitás forradalma –
ez arra vonatkozik, hogy semmit nem veszünk többé örök adottságnak.
A polgárok elvárásai gyorsabban nőnek, mint a kormányok képességei
ezek kielégítésére. Megváltoznak az emberek értékattitűdjei,
érzékennyé válnak olyan kérdések iránt, mint az egyéni autonómia, a
genderügyek, a vallási tolerancia és hasonlók. Ez az értékváltozás
kritikusabbá teszi őket vezetőik irányában, ami könnyen a közbizalom
megroppanásához vezet, ezáltal gyengítve a demokráciát. Ahogy a
fejlődő országokban a bővülő középosztály, úgy a fejlett országokban
a zsugorodó középosztály frusztrációja okoz fejfájást a kormányoknak
és a big business (az üzleti körök) világának. A 2008-as pénzügyi
válság megmutatta, hogy a régi demokráciákban is nő az
elégedetlenség a kormányokkal, bankokkal, és a demokrácia
hagyományos intézményeivel, a pártokkal és nagy érdekképviseletekkel
szemben. A politikai rendszerrel szembeni elégedetlenség globális
jelenséggé terebélyesedett. Ennek egyik oka, hogy a hatalommal
szembeni morális kötelezettség hagyományos támaszai, a szokások és a
vallások már egyre kevésbé vezérlik az emberek magatartását.
Mindez nem jelenti azt, hogy a hatalmon lévőknek ne
lenne módjuk arra, hogy akaratukat akár kényszerrel, akár
megvesztegetéssel és jutalmazással érvényesítsék. De nem kétséges,
hogy az ellenállás, a kormányzati intézkedések bojkottja, az előlük
való kitérés, általában az autonóm ellenszervezkedés eszközei is
megszaporodtak. Naím példák során keresztül bizonygatja, hogy a
gazdaságban, a politikában, az egyházak világában és a civil
szervezeteknél egyaránt miként válik a hatalom egyre forgandóbbá és
sebezhetőbbé. Igaz, hogy a gazdasági szférában rendkívüli hatalom
koncentrálódik a vezetők kezében, de az is, hogy egyre intenzívebb a
verseny, és a vezetői posztokon gyors a cserélődés. Sok kicsi,
innovatív start-up vállalkozás néhány év leforgása alatt hatalmasra
nő, míg régi cégek bedőlnek. Az állami vezetők arra panaszkodnak,
hogy nem tudnak cselekedni, annyi minden megköti a kezüket. A
kormányok a hatalommegosztás intézményi kontrollja mellett is
különböző érdekszervezeti lobbik, párton belüli frakciózás, civil
mozgalmak és a kritikus nyilvánosság folytonos nyomása alatt állnak.
A fejlett országokban a régi nagy, kiszámítható és megbízható
politikai szervezetek szétesőben vannak, az egész politikai rendszer
széttöredezik, és bénítja a politikai cselekvést. A kormányzás
mindinkább kisebbségek koalícióján alapul. Az államokat regionális
aspirációk is bomlasztják, nő a helyi hatalmi szervezetek politikai
súlya a központi hatalomhoz képest. A választásokat mindinkább a
pártok támogatásába pénzt pumpáló gazdasági lobbik döntik el. A
politikusok a hatalomért folyó harc során folyamatos negatív,
lejárató kampányokkal szembesülnek.
Még a szigorú engedelmességi hierarchiába
szervezett hadsereg is problémák tömegével találkozik. A
tradicionális katonaság kezében óriási pusztító potenciál
halmozódott fel, amelyet azonban politikai okokból nem lehet
bevetni; ezért a hadviselésben az aszimmetrikus, irreguláris
hadviselés harapódzott el. Az elmúlt évtizedek háborúit egyre
kevésbé a nagy hadsereggel rendelkező államok nyerik meg. A
szervezett kis gerillacsoportok csekély erővel is esélyesen
szállhatnak szembe náluk sokszorta nagyobb hadseregekkel, miután a
helyileg összeeszkábált és távirányítással működésbe hozott
robbanószerkezetek politikailag elviselhetetlen károkat okoznak,
meghátrálásra és tárgyalásra késztetve hatalmas ellenfeleiket. Az
amerikai háborús veszteségek 60%-át ilyen eszközök okozták az iraki
háborúban. Válságövezetekben ezért a nagyhatalmak előszeretettel
folyamodnak privát zsoldos-seregek alkalmazásához, hogy enyhítsék a
kormányaikra a választók részéről nehezedő erkölcsi és politikai
nyomást. A háború privatizálása viszont nehezíti a válsághelyzetek
politikai rendezését, hiszen az ilyen magánhadseregek semmiféle
nemzetközi jogalanyisággal nem rendelkeznek.
A fegyverkereskedelem szabadpiaca még inkább
súlyosbítja a helyzetet. A világ számos részén a gyarmati sorból
felszabadult országokban az államhatalom jelentős katonai
szembenállással találkozhat rivális politikai mozgalmak és
szervezetek részéről, az olcsón beszerezhető modern fegyverek miatt.
Az államhatalom így elveszti belső szuverenitását, miután nem képes
érvényesíteni az erőszak törvényes monopóliumát. Eközben nemcsak
etnikai viszályokról és regionális autonómia-törekvésekről eshet
szó. A drogkartellek magánhadserege például, melynek tagjait gyakran
alulfizetett hivatalos katonai vagy rendőri alakulatokból
verbuválják, kettőshatalmat létesíthet egy országon belül, nyílt
polgárháborút szítva. És akkor még szó sem esett a terrorizmus
decentralizált hálózatairól. Mindebből nyilvánvaló, hogy már
korántsem csupán az úgynevezett „lator államok” jelentenek veszélyt
a békére. Ma nemcsak a nukleáris tömegpusztító fegyverek elterjedése
jelent biztonságpolitikai fenyegetést, hanem a fenti jelenségek is.
Az uralom tradicionális legitimitását biztosító
nagy egyházak hatalmának és befolyásának gyors erózióját is szélesen
tárgyalja a szerző. Isten bárányai nem tűntek el, csak fogyasztóvá
lettek, fogalmazza meg némi iróniával; a hívők ugyanis mind nagyobb
vallási választékot találnak az üdvösség piacán (Naím, 2013, 194.
loc. 4171.). Az új demokráciákban is számtalan evangelizáló szekta
és felekezet virágzott fel és hódított teret. A politikai elittel
összefonódó katolikus klérus például Dél-Amerikában nem mutatkozott
elég érzékenynek a szociális problémákra, a hierarchia nélküli
pünkösdista felekezetek így könnyen elcsábították tőlük a híveket.
Az egyház számára korábban talán az európaiak szekularizálódása
jelentette a problémát, de ma egyre inkább a hívek átállása más,
kevésbé hierarchikus egyházi közösségekhez. Ezt megkönnyíti számukra
az is, hogy a herézis többé nem számít megtorolható politikai
bűnnek, így a hívek az új egyházakban is büntetlenül kereshetik az
üdvösségüket. Az ilyen közösség-közeli felekezetek sikerét
elősegítette a kommunikációs forradalom is: üzeneteik gyorsabban
jutottak el a hívek seregéhez, míg a katolikus egyház nehézkes
hierarchiája nehezebben tudott reagálni a hívek gyorsan változó
igényeire.
Naím hasonló eróziós folyamatokat mutat ki a nagy
szakszervezetekben, filantróp és egyéb civil egyesületekben is. A
szerző tézise a hatalom végéről azonban természetesen erős túlzás,
látlelete a hatalom változásairól mégis igen tanulságos. Feltárja,
hogy a globalizáció indukálta korszakos változások egyaránt vezetnek
egyidejűleg fragmentációhoz és integrációhoz, miközben a régi
keretek és szervezeti formák bomlása egyre feltűnőbb.
A hatalom vázolt szétszóródása elsőre olyan
benyomást kelt, mintha az a demokrácia malmára hajtaná a vizet.
Valójában mindez visszaüthet, és destruktívvá válhat. A mikro- és
vétó-hatalmak megszaporodása egy újfajta stagnálást és
döntésképtelenséget is előidézhet, éppen akkor, amikor az emberiség
jövőjének nagy kérdéseiről kellene világosan állást foglalni, és
közös döntés alapján cselekedni. A megoldás ezért semmiképpen nem a
politikával szembeni generális ellenérzések fokozásában keresendő,
hanem inkább abban, hogy miként állítsuk helyre a megrendült
bizalmat a politikában. Ehhez politikai innovációkra, felelős
részvételre, a mainál jobb és erősebb szervezetek és intézmények
építésére van szükség. Miközben jogos szkepszissel fogadhatjuk a
hatalom végéről vagy akár csak hanyatlásáról szóló tézist, mégis
osztozhatunk a szerző végső konklúziójában, miszerint „az
emberiségnek a túlélés érdekében meg kell tanulnia új módon
kormányoznia önmagát” (Naím, 2013, 243. loc. 5159.).
Kulcsszavak: hatalom, globalizáció, információs forradalom,
internet és demokrácia, a net téveszme, geopolitikai változások,
globális kormányzás, integráció és fragmentáció, a hatalom
koncentrációja és eróziója
IRODALOM
Castells, Manuel (2001): The Internet
Galaxy. Reflections on the Internet, Business and Society. Oxford
University Press, Oxford–New York
Cohen-Tanugi, Laurent (2008): The Shape of
the World to Come. Charting the Geopolitics of a New Century.
Columbia UP
Csepeli György (2013): A hatalom
anatómiája. Kossuth, Budapest
Ferrero, Gugliermo (2001): A hatalom.
(ford. Járai Judit) Kairosz, Budapest
Friedman, George (2015): A következő
évtized. PAGEO, Budapest, 2015. november 18.
Friedman, George: The Next 100 Years. A
Forecast for the 21st Century. Doubleday, New York
Fukuyama, Francis (2012): A politikai rend
eredete. Az ember előtti időktől a francia forradalomig. (ford. Pető
Márk) Akadémiai, Budapest
Fukuyama, Francis (2005): Államépítés.
Kormányzás és világrend a 21. században. (fordd. Kitta Gergely)
Századvég, Budapest
Goodin, Robert E. – Klingemann,
Hans-Dieter (szerk.) (2003): A politikatudomány új kézikönyve.
Osiris, Budapest
Hindman, Matthew (2009): The Myth of
Digital Democracy. Princeton UP
Mann, Michael (1986): The Sources of
Social Power. Volume I. A History of Power from the Beginning to
A.D. 1760. Cambridge University Press, Cambridge (Németül:
Geschichte der Macht, 1. Von den Anfängen bis zur griechischen
Antike. Campus, Frankfurt/M, 1990)
Morozov, Evgeny (2011): The NET Delusion.
The Dark Side of Internet Freedom. Public Affairs, New York
Naím, Moisés (2013): The End of Power.
Basis Books, New York
Nye, Jr., Joseph S. (2011): The Future of
Power. Public Affairs, New York
Russel, Bertrand (2004): A hatalom. A
társadalom újszerű elemzése. (ford. Ádám András) (2. kiadás)
Typotex, Budapest
Scott, John (2006): Power. Key Concepts.
Polity Press, Cambridge, UK–Malden, MA, USA (2014-es kiadás •
WEBCÍM)
Weber, Max (1987): Gazdaság és társadalom.
(ford. Józsa Péter) Közgazdasági és Jogi Kiadó, Budapest
LÁBJEGYZETEK
1 BRICS: Brazília,
Oroszország, India, Kína és a Dél-afrikai Köztársaság angol nevének
kezdőbetűiből összeállított betűszó.
<
|
|