Mi, tudósok felelősek vagyunk a mai korszak
társadalmi-gazdasági folyamataiért is, akár érkezik erre vonatkozóan
kérdés a gazdaság és a politika irányítóitól, akár nem.
Megfogalmaztunk három nagy kutatási programot, melyek társadalmi
fontossága nyilvánvaló, és melyekben csak hosszú távú, az
alapkutatásokat és azok alkalmazásait ötvöző módszerek lehetnek
sikeresek.
Tisztelt Miniszterelnök Úr!
Tisztelt Akadémikustársaim!
Tisztelt Közgyűlés!
Kedves Vendégeink!
Miniszterelnök urat legutóbb a világ tudósainak fórumán, a World
Science Forum alkalmából köszönthettük itt. Az Akadémia nemcsak a
magyar nemzet egy patinás intézménye, hanem olyan szervezet is, mely
lényegénél fogva nemzetközi versenyben és együttműködésben végzi
feladatát.
Nemzetközi kapcsolataink sok fontos eleme közül
most egyből indulok ki: lehetőséget adnak arra, hogy felmérjük, hol
vagyunk lemaradva, hol kell jobban dolgoznunk, hogy a nemzetközi
versenyben megálljuk a helyünket. De arra is lehetőséget nyújt a
nemzetközi összehasonlítás, hogy meglássuk: hol vannak olyan
lehetőségeink, melyek révén nemcsak hogy nem maradunk le, hanem
éppen hogy úttörők lehetünk.
Miben különleges az Akadémia helyzete? Abban, hogy
mint a kutatóintézet-hálózat gazdája, hatékonyan meg tud szervezni
együttműködéseket, interdiszciplináris kutatásokat. Abban, hogy mint
365 akadémikus és 15 000 köztestületi tag közössége, az ország
minden egyetemét és kutatóhelyét el tudja érni, be tudja vonni
fontos kutatásokba. Abban, hogy a magyar kutatási eredményeket
hitelesen tudja a társadalomnak kommunikálni, és ezzel a társadalom
támogatását is megszerezni. Abban, hogy 190 éve során kivívott
nemzeti és nemzetközi elismertséget élvez.
Az ALLEA (ALL European Academies) bécsi közgyűlése
két héttel ezelőtt azt tűzte ki témának, hogyan működhet a tudomány
a politikai elvárások, a társadalmi kihívások és a gazdasági haszon
elvárásának hármas szorításában. Hogy a nehézségeket jobban
megértsük, hadd különítsem el a tudományos kutatások két nagyon
különböző, szinte ellentétes formáját: ezek idealizált, talán
sarkított leírások, de minden kutató látja-érzi, hogy ezek a
különbségek nagyon is fennállnak.
Az egyik az alapkutatás, melyet szokás alulról
építkező kutatásnak is nevezni. Itt az eredmények
megjósolhatatlanok, így aztán egy téma kutatása éveket, sőt
évtizedeket vehet igénybe. A problémák általában speciálisak, a
szakértői körön kívül gyakran nehezen érthetők, és a kutatást a
tudósok kíváncsisága és szenvedélye hajtja.
Másrészt vannak az alkalmazott, felülről megrendelt
kutatások, melyeket külső elvárások motiválnak. Itt a problémákat
(gyakran a várt eredményeket is) a külvilág fogalmazza meg, és gyors
választ vár. Ezek a problémák mindenki számára érthetőek és
fontosak, mint az egészség, az éghajlatváltozás vagy a jobb autók
tervezése.
Az alkalmazott típusú kutatások jelentősége bárki
számára nyilvánvaló; az alapkutatások jelentősége talán kevésbé, de
órákig sorolhatnám a nagyon meggyőző példákat az orvostudománytól a
bölcsészetig arra, hogy milyen hatalmas hatásuk van az
alapkutatásoknak mindennapi életünkre.
Mindenütt élő probléma, hogy hogyan lehet a
kutatásoknak ezt a két alapvető, szélsőséges formáját és ezen
keresztül a tudományt és a gyakorlatot jobban összekötni. Sokat
beszélnek világszerte arról, hogy hogyan tudnak eljutni az
alapkutatási eredmények az alkalmazott kutatásokhoz, az innovációhoz
és ezen keresztül a gazdaság hatékonyabbá tételéhez. Érdekes volna
itt áttekinteni a sikeres példákat és a kudarcokat; de én az
ellenkező irányú kapcsolatról szeretnék ma beszélni.
|
|
Hogyan hozzuk össze az alulról építkező kutatás
energiáit a felülről jövő feladatokkal? Hogyan keltsük föl és
tartsuk fenn a kutatók kíváncsiságát a társadalmi kihívások által
felvetett tudományos problémák iránt? Erről kevesebb szó esik, pedig
olyan tudósok nélkül, akiket a kíváncsiságuk hajt, akik nem tudnak
addig aludni, míg előre nem léptek a probléma megoldása felé, ilyen
tudósok nélkül igazi tudományos sikert elérni nem lehet.
Van ennek a megoldására is néhány nagyon jó példa.
Gondolhatunk több igen sikeres ipari kutatóintézetre, mondjuk, a
magyar Tungsramtól az amerikai Bell Labsig; vagy olyan közösségekre,
mint például a 18. századi fizikusok és matematikusok, akik számára
az elméleti eredmények és azok alkalmazásai elválaszthatatlanok
voltak.
Akadémiánk további fejlődéséhez meg kell találnunk
saját válaszainkat ezekre a kérdésekre. Megfogalmaztunk három nagy
kutatási programot, melyek társadalmi fontossága nyilvánvaló, és
melyekben csak hosszú távú, az alapkutatásokat és azok alkalmazásait
ötvöző módszerek lehetnek sikeresek. A három program közül az
oktatási módszertani kutatások már elindultak; az agrárinnovációs
kutatások továbbfejlesztésére kormányhatározat van, és martonvásári
központunk fejlesztése megkezdődött; végül a víztudományi programot
indító ülésszakra jövő hétfőn kerül sor Áder János köztársasági
elnök úr részvételével.
Természetesen egy kutatási program anyagi támogatás
nélkül nem tud megvalósulni, de nem ezt tartom a legfontosabb
feltételnek. Azt kell elérnünk, hogy legyenek kiváló kutatók!
Olyanok is, akiket talán szabad alapkutató típusnak neveznem, akik
energiájukat, lelkesedésüket egy-egy olyan probléma megoldására
fordítják, melyet ezek a programok vetnek fel. És olyanok is, akik
veszik maguknak a fáradságot, hogy megértsék: miért van szükség
ennek vagy annak a kívülről jövő kérdésnek a kivizsgálására, mélyebb
megértésére.
Végeredményben a választ az eszmecserében, a
tudósok egymás közötti és a társadalommal, a versenyszférával, a
politikusokkal folytatott minél intenzívebb, minél rendszeresebb és
minél őszintébb kommunikációjában látom. Mi, tudósok felelősek
vagyunk a mai korszak társadalmi-gazdasági folyamataiért is, akár
érkezik erre vonatkozóan kérdés a gazdaság és a politika
irányítóitól, akár nem. Ha fontos kérdések nem hangoznak el, akkor
nekünk tudósoknak kell ezeket feltenni, és ha a tudomány módszere
úgy diktálja, akár évtizedes munkával válaszokat keresni.
Még egyszer: legyenek kiváló kutatók! Ez nagyon
nagy mértékben az oktatáson múlik, az általános iskolától a doktori
iskoláig. Ezért is tartom nagyon fontosnak az oktatás módszertanának
kutatását, és ezért ragadunk meg minden lehetőséget arra, hogy
oktatási kérdésekben hallassuk a hangunkat.
Az a híd az alapkutatások és alkalmazott kutatások
között, amelyet vázoltam, igen nagy mértékben oktatási kérdés. Olyan
kutatói utánpótlásra van szükség, amely világszínvonalú tudást
képvisel a saját területén, de emellett nyitott más területek
problémái és gondolkodásmódja irányában is. Az erre való
felkészítést nem elég az egyetemen elkezdeni; az általános iskolától
kezdve kell megtanítani a fiatalokat, hogy meglássák az
összefüggéseket, hogy tudjanak más gondolkodásmódú társaikkal
együttműködni, hogy tudjanak önerőből is új tudást szerezni, és hogy
jól tudják saját gondolataikat kommunikálni. Hogy ezt milyen
pedagógiai és szakmai módszerekkel lehet elérni, ez a tudomány egyik
legfontosabb kihívása.
Alapkutatás, alkalmazások és innováció, a kihívások
felismerése, az ország tudományos kapacitásának összefogása,
nemzetközi keretbe illesztése, kommunikáció a széles társadalommal
és a következő generáció oktatása: ez a mi munkánk, és nem is kevés.
|
|