Bonyolultabb a helyzet a fentebb már említett
deprivációval fenyegetettek vonatkozásában. Az Európai Statisztikai
Hivatal által elterjesztett mutató a jövedelmi szegénység és a
munkaszegénység mellett kiválasztott kilenc mutatót, és ha ebből
legalább háromban negatív a háztartás besorolása, akkor a háztartást
deprivációval fenyegetettnek tartja. Ebben a mutatóban az európai
átlagnál lényegesen rosszabbul állunk, azonban ez elsősorban nem az
„objektív” helyzetet mérő itemeknek, hanem két „szubjektív”
mutatónak tudható be, a magyarok 70 százaléka szerint volt olyan
időszak, amikor nem tudták megvásárolni a szükséges javakat, illetve
anyagi okokból nem tudtak legalább tíz napot nyaralni. Ebből adódóan
nem elsősorban a jövedelmi egyenlőtlenségek és a jövedelmi
szegénység jelent torzulást a magyar társadalom szerkezetében, hanem
a magyar átlag életszínvonal alacsony volta mellett a leszakadók, az
életkörülményeikben és életmódjukban egyaránt lemaradó underclass
nagy létszáma (3. táblázat).
Ez a réteg döntő többségében az iskolázatlanok
közül kerül ki, amely nagyon rossz pozíciókkal rendelkezik a
munkaerőpiacon. Köllő János (2014) kutatása szerint ezen
iskolázatlan rétegek esélyét a skandináv országokban (példa
Norvégia) a felnőttképzés, az informális tanulás és a civil
integráció jól kiépült intézményrendszere javítja. Dél-Európában
(példa Olaszország) a családi kisvállalkozások tömegei teremtenek
esélyt a képzetlenek munkaerő-piaci integrációjára. Nálunk egyik
modell sem működik, és iskolarendszerünk Európában a származás
szerint leginkább szelektálók közé tartozik, tehát az underclass
pozíciók nagyon nagy mértékben örökítődnek át nemzedékről
nemzedékre. Csapó Benő és munkatársai (2014) a Pisa-vizsgálatok
alapján arra a következtetésre jutottak, hogy az iskolai
teljesítmény és a családi háttér kapcsolata a huszonhét OECD ország
közül Magyarországon a 6. legmagasabb. Az utóbbi évek rombolásai az
iskolarendszerben (az egy kaptafára történő államosítás és
centralizáció, a tanszabadság korlátozása, a gimnáziumi és
felsőoktatási helyek szűkülése, a kötelező iskoláztatás korhatárának
leszállítása), minden bizonnyal tovább súlyosbítják a problémát, s a
népesség mintegy egyharmadát a deprivált helyzetben konzerválják.
Mindez társul azzal a szemlélettel, amely XIX. századi módon az
iskolarendszert és az oktatást a munkaerőpiac pillanatnyi igényeinek
veti alá.
Megítélésünk szerint a magyar társadalomszerkezet
legsúlyosabb torzulása tehát a felső középréteg (és különösen a
vállalkozói réteg) kicsinysége és gyengesége, valamint a leszakadó,
deprivált rétegek nagy létszáma és reménytelensége. (Nem térnék ki
arra, hogy ez a torzult társadalomszerkezet miként jelenik meg a
térszerkezetben, mert ezekkel Rechnitzer János részletesen fog
foglalkozni.)
Ezt a torzult társadalomszerkezetet jól
kiegészítik az értékszerkezet torzulásai. Miközben egyes rétegeknél
elementárisak a modernizációs hatások, a társadalom többségét a
kelet-európai magatartásminták jellemzik, egy többségében
konfliktusos, bizalomhiányos, a tolerancia iránt érzéketlen
társadalom képe rajzolódik ki a TÁRKI kutatásaiból (különösen Tóth,
2010; Keller, 2014). Sok jel utal arra, hogy ez az értékszerkezeti
megosztottság erősen kapcsolódik a társadalom szerkezetében meglevő
differenciáltsághoz. Az állami újraelosztás magas szintje és az
ezzel kapcsolatos tömeges illúziók egy infantilis társadalom képét
rajzolják ki, ahol az utóbbi évek államosító kormányzati törekvései
találkoznak a baloldali értelmiség a valóságtól elrugaszkodó, a
bajok elsődleges okának az egyenlőtlenségeket feltüntető politikai
harcmodorával. Alapvető probléma, hogy az elmúlt huszonöt évben nem
sikerült megteremteni a versenyre épülő piacgazdaság legitimitását
(Kolosi – Tóth, 2012).
Az értékszerkezet e torzulásai pedig felerősítik
a társadalomszerkezet torzulásait. A jövedékekből élő, államtól
függő rétegek vezetésével az alsó középrétegek és a depriváltak
egyre erőteljesebben támogatják az erős államhatalomra építő
politikai erőket, gyanúsnak tekintenek mindenfajta vállalkozói
sikert és meggazdagodást. Míg a lakosság durván egynegyede él
ténylegesen európai polgárként, európai körülmények között, a nagy
többség társadalmi aktivitása a túlélésért való napi harcban és a
szocializmus keretei között kialakult „proletár irigységben” merül
ki.
Kulcsszavak: társadalmi szerkezet, jövedelemeloszlás,
osztályhelyzet, életkörülmények, értékszerkezet, iskolázottság
IRODALOM
Csapó Benő et al. (2014): Az iskolai
teljesítmények alakulása Magyarországon nemzetközi
összehasonlításban. In: Kolosi Tamás – Tóth István György (szerk.):
Társadalmi riport 2014. Tárki, Budapest •
WEBCÍM
Huszár Ákos (2013): Foglalkozási
osztályszerkezet I–III. Statisztikai Szemle. 91, 1–3, •
http://tinyurl.com/zq23n92 •
WEBCÍM •
WEBCÍM
Keller Tamás (2014): Megfogyva bár, de
törve… Mérsékelten javuló mutatók, súlyosan növekvő polarizáltság a
magyar értékrendszerben, változások 2009 és 2013 között. In: Kolosi
Tamás – Tóth István György (szerk.): Társadalmi riport 2014. Tárki,
Budapest •
WEBCÍM
Kolosi Tamás (1991): Gesellschaftliche
Ursachen für den Zusammenbruch der realen Sozialismus.
Vortragsmanuskript, Heidelberg
Kolosi Tamás (2000): A terhes
babapiskóta. Osiris, Budapest
Kolosi Tamás – Keller Tamás (2010):
Kikristályosodó társadalomszerkezet. In: Kolosi Tamás – Tóth István
György (szerk.): Társadalmi riport 2010. Tárki, Budapest •
WEBCÍM
Kolosi Tamás – Pósch Krisztián (2014):
Osztályok és társadalomkép. In: Kolosi T. – Tóth István György
(szerk.): Társadalmi riport 2014. Tárki, Budapest •
WEBCÍM
Kolosi Tamás – Szelényi Iván (2010):
Hogyan legyünk milliárdosok. Corvina, Budapest
Kolosi Tamás – Tóth István György
(2012): Előszó. In: Kolosi Tamás – Tóth István György (szerk.):
Társadalmi riport 2014. Tárki, Budapest •
WEBCÍM
Köllő János (2014): Integrációs minták:
Iskolázatlan emberek Norvégiában, Olaszországban és Magyarországon.
In: Kolosi Tamás – Tóth István György (szerk.): Társadalmi riport
2014. Tárki, Budapest •
WEBCÍM
Szelényi Iván – Konrád György (1989): Az
értelmiség útja az osztályhatalomhoz. Gondolat, Budapest
Tóth István György (2010): A társadalmi
kohézió elemei: bizalom, normakövetés, igazságérzet és
felelősségérzet – lennének… In: Kolosi Tamás – Tóth István György
(szerk.): Társadalmi riport 2010. Tárki, Budapest
LÁBJEGYZETEK
1 Ezzel megtört az
autonóm magyar nagyvállalkozói réteg fejlődése, és helyét átvette a
„politikusok által kinevezett tőkések” időszaka. (Lásd erről: Kolosi
– Szelényi, 2010)
<
2 Az adatok
összeállításában nyújtott segítségét Szívós Péternek köszönöm. A
SILC az Eurostat rendszeres jövedelmekre és életkörülményekre
vonatkozó adatfelvétele (Statistics on Income and Living Condition).
<
|