A törvényalkotás mint a kormányzás egyik nagyon
fontos döntéshozatali eljárása a parlamenti jogban és a valóságban
is rendkívüli módon felgyorsult. Számos törvényt láthatóan hirtelen
felindulásból követnek el és a folyamat nagy részét önálló
képviselői indítványok mozgatják, valószínűleg a kormány tudtával.
Úgy tűnik mégis, mintha nem a kormány kormányozna. A törvények
forgási sebessége nagy, a törvénymódosítások száma két–háromszorosa
az új törvényeknek.
Nem a törvények uralmának alkotmányossági tételét
vitatom, hanem a kormányzás gyorshajtású törvényekben való
rejtekezését tartom rossznak, demokráciadeficitesnek. A törvény a
közakarat kifejezője, stabilitása jogállami kritérium. A felelős
kormánynak eredeti rendeletalkotási joga is van, az ilyen típusú
rendeletek visszavonulóban vannak.
Az államhatalmi ágak elválasztásán töprengő Bibó
István már 1947-ben figyelmeztetett „A törvényalkotásnak mindennemű
általános szabályalkotással való azonosnak vétele… sok félreértést
és zavart okoz.” (Bibó, 1986, 392.) Okoz is rendesen a gyakorlatban,
és még nem szóltunk az 1989 óta hordozott kétharmados, ma sarkalatos
törvények világviszonylatban is egyedülálló széles katalógusáról.
Ebben a törvényalkotási lázban az államfő sem tud ellensúly lenni, a
maga Alaptörvényben megkurtított ötnapos határidejével.
Tisztelt Konferencia! Mondandóm a meghívóban
ígértek szerint két szálon fut:
• egyrészt keresem a kormányzás stabilizátorait,
ezen a ponton egyenes vonalat látunk;
• másrészt jelzem a demokratikus deficitek
meglétét, a kontroll, a fékek hiányát, ezen a vonalon visszafejlődés
érzékelhető.
Ami a stabilizátorokat illeti – Tölgyessy Péterre
hivatkoznék (Tölgyessy, 2006, 111.) – 1990-ben legalább három
intézmény kombinációjától reméltük az ország kormányozhatóságát:
1. A stabil kormánytöbbséget biztosító vegyes
választási rendszertől.
2. A konstruktív bizalmatlansági indítvány
bevezetésétől.
3. A miniszterelnök kiemelkedő szerepétől.
A remények valósággá váltak, a választási
rendszer többségképző funkciója minden választáson jól működött, ezt
gyakorló jogalkalmazóként is megtapasztaltam. Az új választójogi
törvényben tovább erősödött ez az irány, az arányossági index
hátrányára. A vegyes választási rendszernek köszönhetően a
parlamenti ciklusok szabályosak voltak, kitartottak, ami a
közép-keleti régióban egyedülálló, még a visegrádi négyek
viszonylatában is. A szabályos parlamenti ciklus is stabilizátor
lehet, nem önérték ugyan, de garanciája a jó kormányprogram
megvalósításának, a hosszabb távú kormányzási elképzeléseknek.
Összefoglalóan egyik irányból pozitívumként az
mondható el, hogy alkotmányjogilag erős, cselekvőképes, a
parlamentet is domináló miniszterelnöki kormány létezik, amelynek
alkotmányjogi és politikai mozgástere nagy, és mindez szorosan
összekapcsolódik a gazdasági kormányzás és a gazdasági
alkotmányosság újszerű és nagyon fontos szabályaival.
A kormányzást a demokrácideficitek nézőpontjából
is értékelni kell. Látható, hogy az erős, cselekvőképes kormány
jóval kevesebb fékkel és ellensúllyal rendelkezik. A
kontrollmechanizmusok és intézmények (például a parlamenti
ellenőrzés eszközei, a közvetlen demokrácia, az Alkotmánybíróság
stb.) léteznek hatásköri korlátként, ám az alkotmányos rendszer
egésze inkább népszuverenitás-párti, mint hatalommegosztás központú.
A többségi elv uralma a paritás vagy a konszenzualitás helyett jól
kivehető például az egyes alkotmányos intézmények tagjainak,
vezetőinek legitimációs láncolatában.
Visszatérve a bevezető mondathoz: mire képes
Magyarország a XXI. században, a válaszom az, hogy az ország
alkotmányjogilag megőrizte és megerősítette kormányzóképességét. A
kormány működését figyelve ugyanakkor néha úgy tűnik, hogy nem a
kormány kormányoz, a legfontosabb döntések a kormányzóvá tett
parlamentben, vagy más kormánypárti hatalmi mechanizmusokban
születnek meg. Létezik tehát egy, a közjog eszközeivel nehezen
leírható kormányzati erőtér, amely nem azonos a kormánnyal, de
felelőssége a miniszterelnök személyén keresztül kitapintható.
Amennyiben ez a kormányzati erőtér demokratikus keretek között a
közjót szolgálja, akkor teljesíti társadalmi rendeltetését, de nem
hallgathatom el, hogy a demokratikus keretek között formális
struktúrák is vannak, s a köztársaság néha ellenőrzés nélküli
magántársaságnak tűnik (Vö. Lippman, 1993).
Meggyőződésem, hogy a stabilizátoroknak nem
szükségképpeni velejárója a demokráciadeficit. Még a különleges
jogrendben sincs fordított arányosság a kettő között.
Jó esélyünk van az egyensúlyra, az intézmények
rendeltetésszerű demokratikus működésére, a hatékony kormányzásra
is. Mikor? Sólyom László szavaival élve: „Ha nemcsak virtuálisan
akarjuk az alkotmányosságot, hanem reálisan szolgáljuk is azt.”3
Kulcsszavak: államforma, kormányforma, parlamentarizmus,
prezidencializmus, kormányzóképesség, konstruktív bizalmatlansági
indítvány, miniszterelnöki kormány, hatalommegosztás, többségi elv,
alkotmányosság, közjó
IRODALOM
Bibó István (1986): Az államhatalmak
elválaszthatósága egykor és most. In: Bibó István: Válogatott
tanulmányok II. kötet. Magvető, Budapest, 367–398. •
WEBCÍM
Csink Lóránt (2008): Az államfő
jogállása Európában és Magyarországon. Pólay Elemér Alapítvány,
Szeged
Halász Iván (2014): Államfő, parlament,
kormány. Lucidus, Budapest
Körösényi András (2006): Mozgékony
patthelyzet. In: Gombár Csaba (szerk.): Túlterhelt demokrácia.
Alkotmányos és kormányzati alapszerkezetünk. Századvég, Budapest
Lippman, Walter (1993): A közjó
filozófiája. Bagolyvár, Bp.
Sartori, Giovanni (2003): Összehasonlító
alkotmány-mérnökség. Akadémiai, Budapest
Sólyom László (2014):
Alkotmány-alkotmányosság. In: Dezső Márta – Kukorelli István
(szerk.): Alkotmány-alkotmányos-ság. Konferenciakötet. Martin Opitz,
Budapest, 15–25.
Tölgyessy Péter (2006): Túlterhelt
demokrácia. In: Gombár Csaba (szerk.): Túlterhelt demokrácia.
Alkotmányos és kormányzati alapszerkezetünk. Századvég, Budapest
LÁBJEGYZETEK
1 Az írások eredetileg a
Journal of Democracy című folyóirat 1990/ 1. és 4. számában jelentek
meg. A Politikatudományi Szemle az 1992/1. számában közölte Juan J.
Luiz Az elnöki rendszer veszélyei és Donald L. Horowtiz A
demokratikus rendszerek összehasonlítása című tanulmányát
(142–166.). Az „Elnöki rendszer vagy parlamentarizmus?” vitában
számos magyar közjogász és politológus fejtette kis véleményét, az
első számban Schmidt Péter (167–173.).
<
2 Lásd Kutrucz Katalin
előadói beszédét; Országgyűlési Napló. 11. ülés jkv. 1990. június 5.
589.
<
3 Sólyom László több
interjúban, előadásban kifejtette véleményét. Lásd
Alkotmány-alkotmányosság című előadását (Sólyom, 2014, 15–25.).
<
|