Hasonló módon végigtekinthetünk a másik nagy
termelési tényező, a munka mennyiségének és minőségének alakulásán,
hogy közelebb kerüljünk egyrészt az eddigi gazdasági növekedési
folyamatok jobb megértéséhez, másrészt jelenlegi és jövőbeli
növekedési képességünk megbecsléséhez. Ismeretes, hogy a
foglalkoztatási rátában jelentős csökkenés következett be a
piacgazdasági viszonyokra való visszatérés során, az 1990-es évek
legelején. A csökkenés mértékében bizonyos fokig a korábbi
mesterséges (hatékonysági szempontokkal nem törődő)
túlfoglalkoztatás korrekciója is benne van, valamint az a körülmény,
hogy az új gazdasági-társadalmi rendszer más típusú munkaerőt
igényel, mint amilyen a rendszerváltozás kezdetén rendelkezésre
állt. Az elnyúló foglalkoztatási gondok arra utalnak, hogy a
reméltnél nehezebben és lassabban alkalmazkodik a munkaerő-állomány
kínálata a gazdaság által támasztott kereslethez. Mindezen túlmenően
hosszabb idő távlatában az egy személyre jutó ledolgozott munkaóra
is csökkent minálunk, miként máshol Európában is, így az L állománya
csökkentő tétel a növekedési számvitelben. Ezzel szemben a
tőkeellátottság vagy a képzettségbeli javulás, valamint a teljes
termelékenység országonként és időszakonként eltérő mértékben ugyan,
de rendszerint pozitívan járulnak hozzá a növekedési képességhez.
Felmérések mutatják, hogy a magyar gazdaságban
tevékenykedő cégek (és köztük a nagy tőkeerőt képviselő külföldi
tulajdonúak) az áttekintett időszakban alapvetően meg voltak
elégedve a magyar munkaerő minőségével és rendelkezésre álló
mértékével (3. ábra). Azonban egy nagymintás felmérésből azt is
tudhatjuk, hogy a vállalatok széles köréből származó vezetői
vélemények szerint a cégek megelégedettsége romlik az utóbbi
időkben.
A gazdasági növekedés modern irodalma meggyőzően
bemutatja, hogy a két nagy növekedési tényezőn kívül a jogbiztonság,
a korrupció jelenléte vagy hiánya, a társadalmi értékrend, a
gazdaságpolitika működése és számos egyéb komponens hat a gazdasági
növekedésre (Acemoglu, 2009). Ugyanezen tényezőkről határozott
véleményt formálnak az említett gazdasági szereplők (DUIHK, 2015).
Figyelemre méltó, hogy mennyire kritikusan látják a magyar jogrend
állapotát, a gazdaságpolitikai irányvonal kiszámíthatóságát, a
társadalomnak a korrupcióhoz való viszonyát.
Érdemes külön kitérni a gazdaságpolitika
szerepére. A közvélemény igen gyakran a gazdaságpolitikának, az
állami irányításnak tulajdonítja a kulcsszerepet a gazdasági
növekedési ütem formálásában. Ez a nézet azonban ingatag alapokon
áll. Ha a gazdasági növekedés politikai szándék kérdése lenne, és ha
létezne biztos gazdaságpolitikai megoldás a növekedés gyorsítására
vagy az ütem fenntartására, akkor eleve elő sem fordulna gazdasági
pangás, ütemvesztés, különösen pedig nem lenne krízis. De nem így
van. Az állami kiadások hirtelen megnövelésével ugyan átmeneti időre
megemelhető az aggregált kereslet, amelyre azután a gazdaság
kínálati oldala reagál, de az időközben megnövekvő deficit
finanszírozási terhe ránehezedik a következő évekre, gyakran a
későbbi generációkra. Így hosszabb távon a növekedési ütem nem
emelkedik a természetes ráta fölé.
A természetes növekedési ütem azonban igen elvont
fogalom, amelynek számszerűsítése komoly módszertani gondokkal jár.
Halmai Péter az európai gazdaságok növekedési képességével
foglalkozó könyvében a különféle mérési megoldások áttekintése után
bemutatja Magyarország növekedési potenciáljára vonatkozó becslését
(Halmai, 2014). Eszerint a 2008/2009-es válság után a növekedési
képesség gyakorlatilag nullára csökkent, és utána is csak lassan
emelkedik az évi 1%-os szint „magasságába” 2006-ra. Ettől nem sokkal
eltérő számításokat közöl a magyar gazdaság válság utáni éveinek
növekedési adottságait illetően az OECD-nek a hazánkról szóló
jelentése: a potenciális növekedést nulla és egy százalék közötti
tartományba helyezik, ami – nem meglepően – a térségi átlag alatti
(OECD, 2014). A Magyar Nemzeti Bank ilyen témájú számításai is
nagyságrendileg hasonló potenciált hoztak ki (MNB, 2013).
Egybehangzóan a teljes munkatermelékenység
növekedési hozzájárulásának elolvadását, és a tőke hozzájárulásának
visszaesését mutatják ki a növekedés potenciája ilyen nagymértékű
visszaesésének okaként. A magyarországi termelékenység (TFP)
alakulását és e komponensnek a magyar GDP-hez való hozzájárulását
vizsgálva Kónya István azt találta, hogy a 2005-ig tartó időszakban
a termelékenység jelentős mértékben járult hozzá a gazdaság
növekedéséhez (a tőke mellett), ám a rákövetkező időszakban a TFP
inkább csak stagnált (Kónya, 2015).
A 2008-as válság előtti időszakra 3 és 4% közötti
potenciális növekedést állapítanak meg az elemzések.
Figyelemreméltó, hogy az akkor mért tényleges outputnövekedés
felülmúlta e mértéket, azaz tartósan túlfűtött állapotban volt a
gazdaság. A rákövetkező években már csak átlagosan évi 1 és 2%
közötti potenciális dinamika adódik az ökonometriai számításokból.
Ezek igen pesszimista megállapítások, és látszólag szemben állnak a
már idézett tényadatokkal, amelyek szerint 2014–2015 során ennél
sokkal jobb tényleges növekedést regisztráltak a statisztikák:
2014-ben 3,7%-kal, 2015-ben 2,9-%-kal bővült a GDP.
Az ellentmondás azonban jórészt csak látszólagos.
Ugyanis a 2009-es jelentős, csaknem 7%-os visszaesés, valamint a
rákövetkező évek gyenge növekedése következtében a gazdaság jó ideig
az erőforrásai által megengedett képessége alatt teljesít, azaz a
lehetséges és a tényleges kibocsátási szint között jelentős negatív
rés áll fent. Mindaddig, amíg ilyen rés létezik, a tényleges
növekedés üteme átmenetileg meghaladhatja a kalkulált ütemet.
Amikorra viszont ez a rés bezárul (a számítások szerint 2016
körül-után), akkor már csak a fenntarthatóság terhére, annak
esélyeit rontva lehet egy/két százaléknál jóval nagyobb gazdasági
növekedési ütemet elérni.
A potenciális növekedés nem fátum, de…
A potenciális növekedés ütemét vagy a gazdasági tényezők
állományának és várható alakulásának adataiból, vagy a tényleges
növekedési adatok megtisztításával lehet megbecsülni. Bárhonnan
indul ki a számítás, egy adott év, időszak adata nem tekinthető
tartós, megváltoztathatatlan adottságnak. A tőke állománya
folyamatosan módosul, egyfelől az új beruházások, másfelől a meglévő
állomány kopása, avulása nyomán – állományi adatokban persze rövid
távon nehezen képzelhető el gyors javulás. Hasonlóan folyamatosan
változik a gazdasági értéktermelésbe bevonható munkaerő mértéke,
képzettsége. Az erőforrások felhasználásának hatékonyságára, a
teljes termelékenységére ható társadalmi körülményekben, intézményi
feltételekben is bekövetkezhetnek kedvező, növekedést segítő
módosulások. Ahogyan az idézett könyvben található: a növekedési
képesség emelése „strukturális reformok révén elérhető” (Halmai,
2014, 201.).
Mindeddig a közelmúlt trendjeit és az azokból
levonható – gyakran ellentmondásos – értékelések okait, körülményeit
tekintettük át. Ezeket is övezik bizonyos módszertani
bizonytalanságok, noha az eltérő módszerekkel nyert főbb adatok a mi
esetünkben meglehetősen közel állnak egymáshoz. A jövőnk esélyeit
természetesen még nagyobb bizonytalanság övezi, és tágabb a
tartománya a folyamatok szubjektív megítélésének, irányuljon a
prognózis a tőkeállomány, a munkaállomány és az endogén növekedési
tényezők közé sorolható intézményi tényezők (jogbiztonság,
transzparencia, korrupcióveszély, az erőforrások allokációjának
ésszerűsége) várható alakulására. Nem lehet kizárni, hogy a
visegrádi csoport tagjaival szemben a rendszerváltozási időszak
második felében elszenvedett lemaradásunk nem folytatódik, éppen az
endogén növekedési tényezőkben beálló javulás révén.
Sajnos, azt sem lehet kizárni, hogy a
GDP-növekedés mértékében beálló magyar ütemcsökkenés mögött mélyen
fekvő, szerkezeti okok találhatók. Ilyen a demográfiai folyamatok
menete (elöregedés, népességfogyás, kivándorlási többlet), a
korábban olcsó munkaerő folyamatos drágulása és így egy bizonyos
versenyképességi előny erodálása, áttételesen a tőkevonzó képesség
gyengülése. Nem magyar sajátosságokról van itt szó: minden közepesen
fejlett ország ki van téve olyan kockázatoknak, amelyek eredője
lefele mutat a gazdasági növekedés ügyében. Ez az úgynevezett
közepes jövedelmi szint csapdája (middle income trap), amely Kínától
kezdve hazánkon át az európai periféria legtöbb gazdaságát fenyegeti
(Bod, 2014).
Strukturális reformok: ez a gyűjtőfogalom azokat a tényezőket fogja
át ebben az összefüggésben, amelyek a két (vagy ahogy számoljuk:
három) termelési tényező összekapcsolódásának hatásfokát
meghatározzák. Jól működő és rugalmas munkaerőpiac, hatékony
közoktatási rendszer, nemzetközileg is versenyképes tudást szavatoló
felsőoktatási intézményrendszer, a változások káros társadalmi
hatásait jól tompító szociális rendszer, az erőforrások hatékony
allokálását elősegítő pénzügyi közvetítő rendszer – ezek azok a
nagy, átfogó intézmények, amelyek meglétén és fejlődési képességén
múlik az, hogy a tőkeállomány, a rendelkezésre álló munkaerőállomány
miként hasznosul a gazdasági újratermelés menetében. Azonban éppen
az oktatási rendszerünk, egészségügyi ellátórendszereink állapota és
kilátásai azok, amelyek határt szabnak az optimista
jövőlatolgatásnak.
A demográfiai helyzet sem ígér semmi jót, hiszen
az élveszülések száma (amely sok tényező által befolyásolt, de
kormányzati politikákra alig reagáló jelzőszám) hosszabb távra is
fogyást vetít elő a legfontosabb termelési tényezőt illetően.
Erőteljes bevándorlás esetén megváltozhat egy ország
munkaerőmérlege, de hazánk esetében az éppen fennálló többségi
értékrend és a meghatározó politikai irányvétel nem valószínűsít
jelentős szándékolt bevándorlást. Ami a tőkeáramlásokat illeti, azok
viszont gyors önkorrekcióra, hirtelen irányváltoztatásokra képesek –
de sajnos nem csak a hazai tőkeállomány erőteljes megnövelése, hanem
annak érezhető leépülése is a lehetséges szcenáriók közé számít.
A legnagyobb növekedési tartalék a
munkatermelékenység növekedésében mutatható ki, ám ez másfelől úgy
is megfogalmazható, hogy itt látszanak regionális lemaradásunk
leginkább aggasztó jelei. Kell tehát nagy adag optimizmus annak
feltételezésére, hogy a társadalmi értékrend, a kormányzati működés
színvonala és stabilitása terén erőteljes és azonnali javulás áll
be. Ezek olyan „puha remények”, amelyek valóra válása kellene ahhoz,
hogy a „kemény tények” terén megmutatkozó lemaradásunk eltűnjön.
Kulcsszavak: rendszerváltozási válság, V4-ek gazdasági
növekedése, potenciális növekedés, termelékenység, a közepes
fejlettség csapdája, beruházási ráta, a növekedés intézményi
tényezői
IRODALOM
Acemoglu, Daron (2009): Introduction to
Modern Economic Growth. Princeton University Press, Princeton–Oxford
Bod Péter Ákos (2015): Átmeneti
ütemvesztés vagy a „közepes jövedelem csapdája” – kommentár a magyar
gazdaságfejlesztési teendőkhöz. Gazdaság és Pénzügy. II, 1, 2–17. •
WEBCÍM
DUIHK – Német–Magyar Ipari és
Kereskedelmi Kamara (2015): Konjunktúrajelentés, 2015. DUIHK,
Budapest •
WEBCÍM
Halmai Péter (2014): Krízis és növekedés
az Európai Unióban. Európai modell, strukturális reformok.
Akadémiai, Bp.
Kónya István (2015): Több gép vagy
nagyobb hatékonyság? Növekedés, tőkeállomány és termelékenység
Magyarországon 1995–2013 között. Közgazdasági Szemle. LXII,
november, 1117–1139. •
WEBCÍM
MNB – Magyar Nemzeti Bank (2013):
Jelentés az infláció alakulásáról 2013. szeptember. MNB, Bp. •
WEBCÍM
OECD (2014): Economic Surveys: Hungary.
DOI: 10.1787/eco_surveys-hun-2014-en •
WEBCÍM
Smith, Adam (1999 [1776]): An Inquiry
into the Nature and Causes of the Wealth of Nations. Penguin Books,
London Fakszimile: •
WEBCÍM
Solow, Robert M. (1956): A Contribution
to the Theory of Economic Growth. Quarterly Journal of Economics.
70, 1, 65–94. •
WEBCÍM
|