A tanulmány olvasása során azok csalódnak, akik a
témát a fizikához gondolták kötni. Éppen ellenkezőleg, a dolgozatunk
kimondottan a társadalomtudományban, s azon belül is a regionális
tudományok eredményeiből született. Számunkra a tér azt jelenti,
hogy minden gazdasági, társadalmi folyamat és intézményi rendszer a
tér meghatározott pontjához köthető, így azoknak éppen e miatt a
meghatározottságuk következtében számos olyan sajátosságuk van,
amelyeket az elemző szakdiszciplínák nem vagy csak felszínesen
képesek értelmezni, feltárni. A regionális tudomány abban más, hogy
interdiszciplináris szemléletben közelíti a jelzett szerkezeteket és
folyamatokat, s azok alakulásában, működésében vagy éppen a
fejlődésében a térbeli dimenziókat emeli ki. Keresve a választ arra
az egyszerű kérdésre, hogy vajon a helyek, a terek milyen módon
hatnak a gazdasági, társadalmi és intézményi struktúrákra, s ha
hatnak, miként írhatók, elemezhetők ezek a befolyások, valamint
miként lehet ezeket a hatásmechanizmusokat úgy alakítani, hogy az
egész rendszer, annak minden alkotója, s ezzel a helyek és terek
kedvezőbb fejlődési helyzetbe kerüljenek.
A regionális tudomány egy fiatal, feltörekvő
társadalomtudomány, amely közel negyven éve honosodott meg
hazánkban. Intézményesült, hiszen akadémiai kutatóintézete,
oktatási, doktori programjai vannak, számos hazai és nemzetközi
kutatást folytatnak a kutató- és oktatóhelyek, azok hatása hol
erősebben, hol gyengébben, de megjelentek a gazdaság és a társadalom
alakításának rendszerében.
A tudományterületünket számos elemzési kérdés
érdekli, se szeri se száma a programoknak, egyéni kutatási
törekvéseknek. Ezek között az utóbbi időben jelent meg az az
irányzat, amely követve a nagy elődök útját (Enyedi, 1978; Erlich et
al. 1994) kilépett az országból, pontosabban annak viszonyainak
vizsgálatából és egy nagyobb térségben, Kelet-Közép-Európa (KKE)
dimenziójában kezdte el elemezni (Horváth, 2000, 2004) a térbeli
meghatározottságokat, így az egyes alkotó országok, s egyben a
makrorégió térszerkezetét, térbeli folyamatait, s azokat az
intézményi kereteket, amik ezekre hatnak, vagy éppen ezeket
közvetítik. Az elemzések egyre bővebb tárháza jelent meg a
KKE-makrorégió vonatkozásában, amelyek más és más dimenzióban
határolták azt le.
Így legyen az a visegrádi négyek (Csehország,
Lengyelország, Szlovákia, Magyarország) (Kuttor, 2012), azok
kibővülve Németország keleti tartományaival, továbbá Ausztriával,
valamint Romániával, Bulgáriával (Lengyel, 2012; Egry, 2014, Szabó –
Farkas, 2014), vagy akár ezekhez csatolva még a Nyugat-Balkánról
Szlovéniát, Horvátországot és Szerbiát, sőt merészen még
Oroszországot is (Horváth – Hajdú, 2010; Horváth, 2015).
A térség lehatárolása tehát többdimenziós, számos
érv és ellenérv van az egyes kombinációk mellett és ellen, ám
valójában nem ez az érdekes. Nem abban van a lényeg a kutatásokban,
hogy egy vagy több ország ide vagy oda tartozik, hanem abban, hogy
felismerésre került a nagytérségi elemzés szükségessége, az, hogy a
hazai térfolyamatok nem érthetők meg a nagyobb térség, a KKE
szerkezeti és fejlődési sajátosságai nélkül. Ezek a valamilyen módon
történetileg is összetartozó országok számos tényezőben hasonló
területi fejlődési utat jártak, járnak be, ki gyorsabban, ki
lassabban, de szükségszerű, hogy mélyebben, alaposabban tárjuk fel a
térszerkezetükből következő meghatározottságokat.
A tér meghatározása mellett egy módszertani
szempontot is fel kell vetnünk a bevezetőben. A regionális
tudományban nem, vagy csak elvétve alkalmazták azt az elemzési
módszert, ami a területi folyamatok és rendszerek időbeli
kivetítésére vonatkozik, azaz jövőbeli meghatározottságok, fejlődési
pályák irányainak kijelölésére vonatkozott (Enyedi, 1996). Így aztán
próbálkozásokat teszünk arra, hogy a keressük a „jövőt”, megadjuk
mind az európai, mind a kelet-közép-európai térszerkezet
sajátosságainak lehetséges irányait ismereteink és a fellehető,
hangsúlyozottan hazai irodalmak alapján, s ehhez kapcsoljuk hozzá a
magyar területi struktúra irányait is. Kalandozni kívánunk tehát, a
jövő tereit, egyben a térbeli gazdasági, társadalmi és intézményi
folyamatok jövőjét is felvillantjuk kutatási eredményeinkre épülő
elképzeléseink alapján.
Európai trendek
Az európai politikában a területiség lassan hatvanéves múltra tekint
vissza. Hiszen már a Római Szerződésben is megjelent a területi
különbségek mérséklésének igénye, egyben a gazdaság és a társadalom
területi vetületeinek értelmezése. A hosszú huszadik században
változó intenzitással tört fel az európai politikában a területi
szemlélet, erőteljesebben a kilencvenes évek elejétől a
kelet-közép-európai országok integrációs folyamatainak indulásakor.
Ezeket az éveket hívhatjuk a „regionalizáció aranykorának”, hiszen
az újszülött demokráciákban látványosan terjedtek a területi
önállóság képletei, kvázi szimbólumaként a nagyobb szabadságnak, a
központi államtól függetlenedő területi vagy éppen helyi hatalomnak,
s azok önszerveződésének. Ezeket a törekvéseket az előcsatlakozási
programok, így a PHARE-program, amely döntően az európai intézmények
kiépülését segítette, vagy a határ menti együttműködések élénkítését
ösztönözte, nagyban segített a területiség, a regionalitás,
regionalizmus terjedésében. Hasonlóan a SAPARD-programok, amelyek a
vidéki térségek önmagukra találását szorgalmazták, szintén fontos
gerjesztői voltak a nem nagyvárosi terekben lévő települések
egymásra találásának vagy éppen a helyi/térségi szintű tervezés
megteremtésének, a szereplők újszerű kommunikációi kiépítésének.
Az Unióhoz csatlakozó kelet-közép-európai
országok mindegyikében ugyan megalakultak a területi fejlettség és
fejlesztés klasszikus szintjei, amit régiónak, pontosabban NUTS2-nek
(Nomenclature of Territorial for Statistics) nevezünk, azonban
ezekhez sehol sem kapcsolódott közigazgatási szint, nem történtek
meg, vagy csak részben a fejlesztések delegálásai. Így aztán a
régiókban az egyes országok központi kormányai eltérő, más és más
jogkörrel, de alapvetően önállósággal nem rendelkező térségi
fejlesztési intézményeket (ügynökségek) telepítettek, reagálva az
uniós elvárásokra, de fenntartva az egyedüli fejlesztési forrás, az
uniós támogatások feletti rendelkezés jogát. A területi különbségek
az Unión belül nem csökkentek, Kelet-Közép-Európa ötvenhat
régiójából kerül ki az európai húsz legszegényebb térség, amiben
folyamatosan megtalálható négy magyar régió is, esetükben az egy
főre jutó GDP az uniós átlag 50%-ában határozható meg
(1. táblázat)
A regionalizáció az ezredforduló utáni válsággal
lefékeződött Európában, míg a frissen csatlakozott tízeknél nem volt
politikai akarat, de kultúra sem arra, hogy a területi
decentralizáció intézményrendszere megerősítést nyerjen, azokhoz
valós jogköröket, felelősséget és döntően erőforrásokat rendeljenek.
Az újonnan csatlakozók közül egyedül Lengyelországban jöttek létre
(1999) régiók, amelyekhez megfelelő közigazgatási hatáskörök
párosultak, valamint a fejlesztések ezen területi szinten
kialakított intézmények révén valósultak meg. A lengyel példa nem
lett ragadós Kelet-Közép-Európában, voltak kezdeményezések az állami
intézmények regionalizálására (Magyarország, 2004–2006), találunk
sikeres tervezési-programozási régió kialakításokat (Szlovákia,
Románia, Bulgária), de ezek sem válhattak teljessé, érdemleges
hatást nem voltak képesek abban kivívni, hogy a területiség, a
térbeli dimenzió a politika és a (köz)gondolkodás meghatározó
részévé váljon. Jelenleg az Európai Unió huszonnyolc tagországából
kilenc országban a területi közigazgatás azonos a NUTS2-szinttel,
tizenhárom országban nem egyezik meg, hat államban az egész ország
egyetlen NUTS2 egységnek tekinthető, tehát a regionális intézményi
keretek az Unióban nem egyenletesek, erősen különbözőek.
Közben jött a válság (2007–2008), s az európai
fórumokon egyre gyakrabban lehetett hallani a regionalizmus
gondjairól, így többek között a fejlesztési források területi szintű
felhasználásainak nehézségeiről, azok nem kellő hasznosulásáról, az
országok és azok térségei közötti különbségekről, s mindezek
növekedéséről, nem pedig a mérséklődéséről (Európai Bizottság,
2010).
A kohéziós politika tehát fokozatosan
visszaszorult, a kilencvenes évek lendülete megtört, az új
tagországokban lassan intézményesültek a területi fejlesztés
rendszerei, a fejlesztések hatékonysága nehezen volt mérhető, s a
kormányok – éppen az új tagállamokban – egyre határozottabban a
támogatási források koncentrálására törekedtek, ami ismételten csak
a területi szintek, valamint intézményeik gyengítését jelentette
(2. táblázat).
Mindeközben gyengültek – vagy pontosabban
átrendeződtek – a maastrichti kritériumok. Az Unió bővülésével a
tagállami szint szerepe megerősödött, s közben a régiók, azok
szervezeteinek befolyása, egyben szerepe fokozatosan mérséklődött.
Nem tudták, de éppen a tagállami szintű befolyások erősödése miatt
az érdekeiket sem voltak képesek kellően érvényesíteni. Az egyik
legfontosabb érdekérvényesítő fórumot korábban a Régiók Bizottsága
jelentette, amelynek befolyása napjainkra fokozatosan csökkent, az
új alapelvekben, dokumentumokban a szervezetnek funkciói már nem
jelentek meg, ennek következtében a befolyása egyre
jelentéktelenebbé vált. Az Európai Unió új kihívások előtt áll, így
az euróövezet stabilitására, az energiarendszer átalakítására,
versenyképességének javítására, a kutatás-fejlesztés
eredményességére kell az erőket és az erőforrásokat koncentrálni, de
említhetjük a közös agrárpolitika (KAP) szükséges változásait,
napjainkban a menekültválságot vagy éppen Nagy-Britannia
reformtörekvéseit, illetve a tagságról szóló népszavazás
következményeit. Mindezek mellett eltörpülnek az Unión belüli
területi folyamatok alakulását segítő vagy ösztönző
kezdeményezések.
Mindez a kohéziós politika gyengüléséhez, annak
háttérbe szorulásához vezetett, aminek egyik jól látható
megnyilvánulása, hogy a 2014–2020 közötti programozási időszak
tizenegy prioritása között már nem nyer említést a területi
különbségek csökkentése, így a területi felzárkóztatás szándéka,
vagyis a figyelem Európa térbeli fejlődésének alakításáról
átterelődött más, fontosabbá vált közösségi kérdésekre (Európai
Bizottság, 2014).
Az európai tudományos műhelyekben persze folytak
elemzések a kohéziós politika jövőjéről. Ennek egyik uniós szintű
kezdeményezése az ESPON- (European Spatial Planning Observation
Network, Európai Területi Tervezési Megfigyelő Hálózat) program,
amelynek a kezdete 2002-ig nyúlik vissza, ekkor indult az Interreg
IIIB Közösségi Kezdeményezés keretében. Az ESPON egy
transznacionális kezdeményezések keretébe illeszkedő kutatási
program, amely az ESDP (European Spatial Development Perspective,
Európai Területfejlesztési Perspektíva) ajánlásaira épül. Célja a
területi fejlődés folyamatainak, a területfejlesztés makroszintű
(EU-s), nemzeti és regionális irányításának megalapozása. Az ESPON
2006 program kiemelt vizsgálati fókusza a városok voltak, mint a
területi fejlődés generálói, a policentrikus területfejlesztés
alapjainak átgondolása, a város-vidék viszony feltárása, az
EU-bővítés hatásainak számbavétele, valamint ezen kívül kutatások
folytak egyaránt a demográfiai szerkezet, valamint a közlekedési
hálózatok területi fejlődésre gyakorolt hatásaival, de a
telekommunikációs trendekkel, éghajlatváltozással, valamint az
információs társadalom területi jellemzőivel kapcsolatban is.
Témánk szempontjából érdekes az ESPON egyik
kutatási jelentése (ESPON, 2007), amely az európai területi
folyamatok előrevetését végezte el 2050-re. Ebben a jelentésben
három fejlődési irányt dolgoztak ki Európa területi szerkezetére. Az
első szcenárió szerint a piaci alapú növekedés a metropoliszokban
koncentrálódik, amelyek összekapcsolódnak az európai növekedési
zónákkal és azok agglomerációival, és ezek válnak az európai
versenyképesség lehetséges csomópontjaivá. A hangsúly tehát a
metropoliszokon és a nagyvárosi régiókon van, és azok támogatásán,
amelyekből a többi térség is előnyt kovácsolhat, érvényesülhetnek
azok kisugárzó hatásai.
A második forgatókönyv szerint az Európa
területén a gazdaság és a népesség növekedése, valamint a magán- és
állami beruházások a fővárosokban és a regionális központokban
koncentrálódnak, ami magában foglalja a földrajzi átrendeződéseket
és új specializációkat, megteremtve ezzel a globális kapcsolatokat.
Megindulhat a kiegyensúlyozott és policentrikus városi rendszerek
fejlődése. Ebben a szcenárióban mintegy 260 város lenne érintett,
ezek nemzeti fővárosok, illetve regionális központok. A forgatókönyv
azt feltételezi, hogy a kohéziós és strukturális alapokra épülő
beruházások többnyire ezen városokban tömörülnek, így serkenthetik a
reurbanizációt, a K+F-beruházások növelését, és a régiók közötti
közlekedési kapcsolatok erősítését, a közszolgáltatások minőségének
jelentős javítását. Ez nem feltétlenül jelenteni a vidéki terek
fejlődésének mérséklését, de növelné azok funkcionális függését a
nagyvárosoktól, valamint erős belső migráció indulna el a központok
irányába.
A harmadik jövőkép a helyi és európai
kezdeményezések együttes előmozdítására irányul a kisvárosokban és a
kevésbé fejlett régiókban. Ez a forgatókönyv egy paradigmaváltás is,
amely reagál az éghajlatváltozás okozta klímaváltozásra,
energiaszűkösségre, a helyi erőforrások aktivizálására. A kis- és
közepes méretű városok gazdaságilag rugalmas térben helyezhetők el,
az ott élők fenntarthatóbb fogyasztási szokással rendelkeznek,
jobban figyelembe lehet venni a szolgáltatások és ellátási
rendszerek méretgazdaságosságát. Ebben a fejlődési pályában jelenik
meg az erős helyalapú (place-based) fejlesztési megközelítés, amely
az európai regionális szintű szociális és gazdasági egyensúlyt
támogatja, előmozdítja az endogén (belső) fejlődést, és előtérbe
helyezi a lokális és regionális intézményeket. A jelenlegi
támogatási időszakban az uniós költségvetésben már nagyobb hangsúlyt
kapott a környezetvédelem, az energiahatékonyság és a megújuló
energiák hasznosítása, ami szintén a helyi alapú fejlesztéseket
ösztönzi, vagy épp azokból fakad.
Eltűnt tehát a területi szemlélet az európai
kohéziós politikában? A válaszunk mindezek ellenére az, hogy nem
tűnt el, inkább átrendeződött, a térbeli folyamatok és rendszerek
újabb dimenzióban jelennek meg. Ez az új perspektíva már nem a
régió, hanem a város és annak térsége, az együtt élő városi
funkcionális tér. Az elmúlt évtized területi folyamatai jelezték,
hogy Európában, de más kontinenseken egyaránt a nagyvárosok azok,
amelyek a térbeli átalakulásokat generálják, velük és rajtuk
keresztül zajlanak le előremutató átrendeződések a világban, azaz a
városi rendszerek újszerű működtetésével lehet eredményes, dinamikus
és egyben fenntartható fejlődést elérni (Enyedi, 2012).
Az európai területi politika tehát súlypontot
váltott, új irányt határozott meg, éspedig ez a városi rendszerek
alakításában, a városnak mint a területi egységek központjának,
befogadó és kisugárzó fókuszainak erőteljesebb fejlesztése, s az,
hogy rajtuk keresztül, velük együtt történjen meg a területi hatások
generálása, azok megindítása vagy éppen erősítése. Új gondolati és
fejlesztési irány ebben a rendszerben, hogy a helyi adottságok még
teljesebb érvényesítését kívánja meg, a helyi alapra, így az
eszközökre, különféle erőforrásokra, intézményekre, meglévő
kultúrákra és szellemi bázisokra vagy éppen kapcsolati irányokra
épülő fejlesztések támogatandók. A funkcionális várostérségre épülő
fejlesztéspolitika új gondolkodást kíván meg, hiszen határozottabb
együttműködésre épül, feltételezi a közszolgáltatások rendszereinek
összehangolását, a párhuzamos intézményi keretek csökkentését vagy
éppen a kapcsolatok, így a közlekedés tudatosabb szervezését, a
minőségi életkörülmények alakítását, környezeti szemlélet
erősítését, annak minden meghatározójával együtt.
A területi súlypontváltással nem vesznek el az
alapelvek, így a térbeli különbségek kiegyenlítése, a különféle
helyek és közösségek helyzetbe hozása, a rendelkezésre álló
erőforrások aktivizálása, az előremutató fejlődési folyamatok
fenntarthatósága, a közösségi részvétel a tervezésben és
fejlesztésben, vagy a támogatások hatékonyságának örökös igénye.
Persze, hogy mindez miként fogalmazódik meg a 2020 után kialakítandó
európai politikában, még nem világos, nem egyértelmű. Az látszik,
hogy a kohéziós politika nem eltűnik, hanem új hangsúlyokat kap, s
vélhetően azok a terek és centrumok lehetnek a jövőben sikeresek,
amelyek nagyobb önállósággal és a helyi adottságaik alapos
feltárásával rendelkeznek, s képesek azokat kellően aktivizálni a
közösségek és a gazdasági, társadalmi, környezeti erőforrásaik
érdekében.
Kelet-Közép-Európa területi folyamatai
Kelet-Közép-Európa első felfedezése az európai területi folyamatok
szempontjából Grzergorz Gorzelak (1996) nevéhez fűződik. A
közép-európai regionális folyamatok az átalakulásban címmel írott
munkájában elsőként vállalkozott arra, hogy felvázolja Európa keleti
és középső felének területi szerkezetét, hiszen ezzel a kontinens
elemzői és tervezői nem foglalkoztak. Több érdekesség között ki kell
emelni a „Kelet-közép-európai Banánt”, mint új az fejlődési
övezetet, ami Gdansktól indul, Prágát és Wrocławot fogja be, majd
Bécs–Pozsony–Budapest fővárosoknál kanyarodik vissza, jelezve, hogy
ebben a térségben a fejlődési folyamatok gyorsabban mentek végbe, a
privatizáció intenzívebb, a vállalkozások megtelepedése
erőteljesebb, s a településhálózat is kedvezőbb állapotban van. Az
általa rajzolt területi szerkezet másik érdekessége a nagyvárosi
szigetek kiemelése, azaz a térszerkezetben már akkor felismerhetők
voltak az egyes regionális központok kiemelkedése, amelyek a
térségükre erősebb szívó hatást gyakorolnak. S végül a „Keleti Fal”,
Fehéroroszország, Ukrajna érintkező határvidéke, ami karakteres
választóvonalként került meghatározásra, jelezve azt, hogy itt már
nemcsak politikai rendszerek, hanem kultúrák éles elkülönülése is
kimutatható.
A nagyrégió feldolgozásának általunk kedvelt első
érdemleges magyar változata Illés Iván (2002) monográfiája, amely az
első nagyobb európai elemző program, a CADSES- (Central European,
Adriatic, Danubian and Southeast European Space) térség tizennyolc
országának feldolgozására épült. Alapos és izgalmas bemutatást
kaphatunk a térfolyamatokról, azok gazdasági, társadalmi,
településhálózati komplex összefüggéseiről, de a regionalizációról
vagy éppen a fejlődési utak lehetséges forgatókönyveiről is.
A kutatási cunami hazánkban is megindult
Kelet-Közép-Európa csatlakozásával, egyre-másra születtek
feldolgozások az országok és régiók fejlődéséről (Horváth, 2015),
vagy a térszerkezet alakulásáról (Szabó, 2015), az egyes vélt vagy
valós nagyobb alrégiók bemutatására (Horváth, Hajdú 2010), vagy
egy-egy domináns ágazat megjelenésének hatásairól (Rechnitzer, Smahó
2012). A sort folytathatnánk az érdekes cikkekkel és tanulmányokkal,
de nem tesszük, ám regisztráljuk, hogy a hazai regionális tudomány
képviselői, s az őket tömörítő műhelyek jelentős kutatási
kapacitásokkal, igényesen dolgozzák fel kimondottan
Kelet-Közép-Európa folyamatait, ami tapasztaltunk szerint egyre
nagyobb nemzetközi tudományos érdeklődést vált ki.
Nem könnyű összegezni a jelenleg is folyó
kutatások alapján Kelet-Közép-Európa térfolyamatainak irányait,
valamint a lehetséges fejlődési utakat.
Az első megállapításunk, hogy a nagyrégió
országai és térségei egyre keményebb versenytérbe kerülnek, közöttük
egyre élesebb a küzdelem, főleg a külföldi befektetések fogadásában,
azok letelepítésében, a fővárosok és nagyobb regionális központok
nyújtotta attraktivitásokban (szolgáltató intézmények,
kutatás-fejlesztés, egyetemi képzési kínálat, nemzetközi szervezetek
fogadása, turisztikai kínálat, vonzó környezet stb.). Ez a
versenytér folyamatosan átrendeződik, újabb és újabb elemekkel
gyarapszik. Vannak feltörekvő országok és központok, míg mások
kedvezőbb helyzetből indulva évek alatt versenyhátrányba kerültek,
de többeknél az elmozdulás lassú, nem látványos
(3.
táblázat).
A verseny tehát kiéleződött az országok között,
mindez még látványosabb a fővárosok esetében (Csomós, 2011).
Határozottan felismerhető az az |
|
európai tendencia, hogy a fővárosok egyre jobban
koncentrálják a jövedelmeket, hiszen mindegyik kelet-közép-európai
központban, s annak régiójában a legmagasabb az egy főre jutó GDP az
országon belül, s a jövedelmek koncentrációja az idők során
egyenletesen emelkedik. Elmondható, hogy három főváros az európai
versenyben is kiemelkedik. Hiszen évek óta – változó helyezéssel –
Pozsony, Prága és Bécs megtalálható Európa húsz legmagasabb
jövedelmet termelő régiói között, de a feltörekvők között láthatjuk
Varsót, Budapestet, sőt Ljublanát, de Zágráb és Belgrád is
megjelenik ebben a sorban. A nagyvárosok versenyét tekintve abban
még mérsékeltebb az elmozdulás, hogy ezek a fővárosok a nemzetközi
szervezetek fogadásában, azok megtelepítésében akár nagytérségi,
akár európai szerepet vívjanak ki maguknak, de nagyvárosi funkciók,
illetve az életminőséget illusztráló tényezőik kínálataik egyre
szélesebbek, sokszínűbbek (Csomós, 2011).
Jellemzőnek tekinthető térszerkezeti sajátosság a
fővárosi jövedelem és funkció, de a koncentráció után a második
sajátosság, hogy a szuburbanizációs folyamatok a nagytérség
fővárosaiban és regionális központjaiban felgyorsultak. A főváros és
néhány nagycentrum kínálja a kedvező munkalehetőségeket, biztosítja
az elérhetőbb szolgáltatásokat, egyben az életminőség alakításában
is jobb feltételeket nyújt, így aztán a belső migráció célpontjaivá
váltak. Ennek ellentéte aztán a kiürülő térségek egyre táguló
földrajzi tere, az elöregedés, a mérséklődő települési szintű
szolgáltatások, a kedvezőtlen munkakörülmények, a hátrányos rétegek
és csoportok megjelenése; majd ezek egyes (nagy)terekben való
koncentrációja az európai trendeket követi, de Kelet-Közép-Európa
esetében ezek sokkal látványosabbak, sőt azok tömbösödését még az
országhatárok sem képesek megszakítani. A perifériák perifériái
kirajzódnak, s ezeknek a területi „fekete lyukaknak” a felszámolása
vagy további terjedésük mérséklése jelentős forrásokat emészt fel,
amit az országok többsége nem mindig képes, vagy éppen akar
előteremteni.
Az országok területi feltártsága, azaz például
regionális központok összekapcsolása, azok gyors elérhetőségének
biztosítása nem egyenletes, más és más hálózatfejlesztési
filozófiát, majd gyakorlatot követtek a kormányok, így aztán maga a
nagytérség belső kapcsolatai, összefűzései is esetlegesek. Hiába
vannak európai távlati közlekedéshálózati fejlesztési irányok, ezek
alapján csak lassan épül ki az összefüggő úthálózat, nem mindig a
legkedvezőbbnek tartott irányok vagy centrumok elérhetőségét
biztosítva. Élénkülnek viszont az országhatár menti kapcsolatok, az
átjárhatóság a határokon fokozatosan létrejön – gyengébben a
periférikus térségekben –, de ebben a térmetszetben is érvényesül a
verseny, így nem ritkák a közeli nagycentrumok párhuzamos
fejlesztései, a kapcsolatok elhanyagolása, az országon belüli
igényeknek megfelelő fejlesztési projektek (például repülőterek,
kutatás-fejlesztési bázisok stb.).
Sajátossága a nagyrégiónak, hogy az országok – s
azok területi tervezői – még nem ismerték fel a fejlesztési
koncepciók, tervek „összenézését”, azok egymáshoz illesztését. Így
aztán az egyes országos területfejlesztési koncepcióikban a
szigethatások érvényesülnek, a kelet-közép-európai dimenzióban –
vagy akár a alrégiók esetében – nincs még térszerkezeti közös
gondolkodás, de még annak az illúziója – kvázi intézményes keretei –
sem ismerhetők fel.
Végül, de nem utolsósorban szólni kell arról,
hogy döntően a közép-európai (mag)régióban a járműipar egyre
jelentősebb szektorrá válik. (1. ábra)
Nemcsak azzal, hogy számos nagyvárosban megjelentek a járműipari,
döntően személygépkocsi-összeszerelő üzemek, hanem azzal is, hogy
mellettük, de más európai gyártóközpontokhoz kapcsolódva egyaránt
megtelepültek a különböző szintű beszállítók, akár koncentráltan
(például ipari parkokban), akár kisebb-nagyobb településeken
szétszórva. A járműipari koncentrációk kedvező hatása több
központban már érvényesül (oktatás-képzés kínálat, magasabb
jövedelmek, beszállítók megjelenése, szolgáltatások körének
bővülése, szélesebb fogyasztási kínálat, bevándorlás, városi
infrastruktúra fejlesztése stb.), de egyben kitettségük (útfüggő
helyi fejlődés) is fokozódik, aminek az oldására nem mindenütt
figyelhetünk meg határozott fejlesztési elképzeléseket (Molnár,
2012; Fekete, 2015).
Tekinthető-e Kelet-Közép-Európa új európai
fejlődési övezetnek, s ebben a különféle fejlődést mutató tereknek
ilyen a befolyásuk? Az egész térség vélhetően nem lesz növekedési
zóna, hiszen erősen megosztott, térszerkezetében elkülöníthető
elemek, növekedési központok, esetenként fejlődési övezetek, zónák,
kisebb magterületek ismerhetők fel, amelyek mellett ott vannak a
mélyperifériák. A központok szívóhatása már felismerhető, ami csak
fokozza a területi különbségeket, az ellenpontok rendszerét. A
verseny éles az ezen dinamikát mutató centrumok és zónák között,
ugyanakkor kezelni kell, vagy szükséges lenne kezelni az országokon
belül kialakuló differenciálódást. Az országok gazdaság- és
területpolitikái (már ahol vannak), még ha európai elveket is
követnek, alapvetően eltérőek. Így aztán megvan az esélye a
nagyrégió egyes országainak s azok nagyközpontjainak, hogy Európa
izgalmas, jövőhordozó övezetévé váljanak, s másoknak meg arra –
talán éppen a politikai aktorok állhatatos törekvése miatt –, hogy a
kontinens szegényházába sorolódjanak, vagy tartósan ott maradjanak!
A területi folyamatok és szemlélet
magyar metszetben
A területi folyamatok hazai elemzése nem egy, hanem több tanulmányt
kívánna meg, hiszen a fentebb jelzett európai és kelet-közép-európai
trendek egyaránt felismerhetők nálunk is, vannak elemek, amelyek
karakteresebben, míg mások kevésbé.
Néhányat emeljünk ki azok közül, amik élesebben
jelentkeznek. Az első a területi különbségek látványos növekedése, a
főváros és a vidék elkülönülése, a két nagy területi egység eltérő
fejlődési pályára állása. A 2. ábrán azt illusztráljuk, hogy a
területi egy főre jutó GDP a fővárosban egyenletesen növekedett, míg
a vidék relációjában a három legmagasabb értéket előállító megye
esetében (ezek évek óta Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom és
Fejér megyék) ez a növekedés már mérsékeltebb, s a legalacsonyabb
jövedelmet produkálóknál (ahol szintén évek óta törzstagok Békés,
Szabolcs-Szatmár-Bereg és Nógrád megyék) minimális elmozdulások
mutathatók ki.
Kutatások mutatják, hogy a vállalati
átalakulásokban, a felvásárlásokban ezek a területi különbségek
szintén érvényesülnek (Kucséber, 2015), vagy az újgazdaságot
képviselő ágazatok, így a kreatív gazdaságba sorolt tevékenységek
telephelyválasztásánál is felismerhető az egyetlen jelentős
gazdasági koncentráció, Budapest szívó hatása (Kovács et al., 2011;
Baji, 2014), de említhetjük a tudásbázisok és intézmények
térformálásában megfigyelhető differenciálódást is.
Kiválóan foglalja össze egy napjainkban megjelent tanulmány a
növekedés regionális jellemzőit hazánkban (Salamin et al., 2016).
Elsőként említik a város–vidék kapcsolatok hiányosságait, a kis- és
középvárosi munkaerőpiac gyengeségét, ami aztán a vonzáskörzetek
mérsékléséhez, azok leépüléséhez vezet. Másodikként jelzik az
egypólusú településszerkezetből adódó gazdasági és
népességkoncentrációk kialakulását, ami nemcsak a főváros
metropolisztérségének kiterjesztését jelenti, hanem az öt regionális
központ körül formálódó agglomerációkat is, amelyek a nagyobb
térségben kvázi szigetként funkcionálnak. Harmadik helyre teszik az
országhatáron átnyúló nagyvárosi terek szerveződéseinek problémáját,
így a Bécs–Pozsony–Győr-, vagy a Debrecen–Nagyvárad-, a
Szeged–Arad–Temesvár-, a Miskolc–Kassa-viszonylatok mint nagyvárosi
funkcionális térségek formálódását, ami egyben a hazai regionális
nagyközpontok versenykörnyezetét is meghatározzák, illetve új
fejlesztéspolitikára ösztönözhetik. Negyedik elemként a közlekedési
viszonylatok változatlanul sugaras jellegét említi a tanulmány,
jelezve, hogy a kiépült főváros–regionális központok összeköttetések
nem ösztönzik a korszerű szolgáltatásokat, illetve a termelési
rendszerek erőteljesebb térbeli szétterülését, amit kiválóan
jeleznek a fent illusztrált GDP-adatok is. Ötödikként a rurális
térségek mérsékelt versenyképességében határozzák meg a regionális
növekedés akadályozó tényezőit, mondván: az alacsony képzettségű
munkaerő, a növekvő társadalmi problémák – elöregedés, depriváció
(Koós, 2015) – ezekben a sajnos egyre jobban bővülő terekben
igencsak valós gondok forrása, s mérséklésük eredményes fejlesztési
megoldás nélkül maradt. Bár jelezni kívánjuk, hogy felismerhetők
ezekben a terekben az általunk Szentjánosbogárnak nevezett sikeres
helyi fejlesztések, amelyek egy-egy településen, kistérségben,
néhány lokális szereplő (polgármester, vállalkozó, helyi
közösségépítők stb.) közreműködésével megindultak, csendes
elmozdulásaik (munkalehetőség, közösségmegtartás, helyi termékek
stb.) példaként szolgálnak arra, hogy lehet másként és máshogy is
építeni, szervezni a helyi gazdaságot és viszonyokat.
A jelzett tanulmány érdekes megállapítással zárja
a regionális növekedés feltételeinek taglalását, s ezt a
differenciált fejlesztéspolitikában határozza meg. Itt érdemes
elidőzni, hiszen témánk szempontjából, a jelen és a jövő terei
alakításának vizsgálatában nem lényegtelen magának a területi
politikának a szerepe, a milyensége és közvetítő
intézményrendszerének kiépültsége, elfogadottsága.
Az elmúlt huszonhét évben ebben is nagy
változások voltak megfigyelhetők hazánkban, amelyek részben követték
az európai szintű folyamatokat, részben pedig a magyar sajátosságok
alapján adtak lendületet, vagy éppen fogták vissza a térbeli
rendszerek alakítását. A területfejlesztés mint a gazdaságpolitika
egyik alrendszere a rendszerváltozás után megjelent a
fejlesztéspolitikában, annak törvényi szabályozása az akkori kor
(1996) követelményeit magasan teljesítette. Megfogalmazódtak a
területi folyamatok főbb fejlesztési irányai és céljai, érdemleges
elemzések születtek, értékelések a térszerkezet jellemzőiről, azok
intézményi kereteiről (OTK, 1998, 2005). Fokozatosan kiépültek a
területfejlesztés intézményi keretei, ezek követték az európai
területi, majd kohéziós politika elvárásait, sőt az ezredforduló
utáni években már működő regionális szintű fejlesztőszervezetekkel
is rendelkeztünk, amelyben képzett szakemberek, szaktudás, sőt egy
időben még pénzügyi erőforrások is rendelkezésre álltak (Józsa,
2016).
A regionális szintű fejlesztések tervei, jövőbeli
elképzeléseinek sorozata jelent meg, így nemcsak a régiók
fejlesztési koncepciói, hanem az innovációs rendszerek jövőképei
vagy a vidéki terek átalakításának alulról is építkező képletei, de
említhetjük a regionális központok újszerű, kutatás-fejlesztésre és
tudásra épülő megújítási irányainak mint növekedési pólusoknak a
kidolgozását. Kommunikációs terek jöttek létre több szinten, legyen
az a régió (esetünkben ez akkor a több megye alkotta
tervezési-programozási egység volt), a kistérségek viszonylatai, a
nagyvárosok, a középvárosok vonatkozásai, de utalhatunk az
országhatár menti együttműködéseket megtestesítő eurorégiókra, s
további területi együttműködési kombinációkra, amelyek valamilyen
módon és formában keresték a jövőbeli helyzetüket, pontosabban az
azokhoz szükséges fejlesztési forrásokat. Ebben a sokoldalú s
időként nem egyszerűen átlátható intézményi térben döntően a
forrásszerzés dominált, elsőként a mérsékelt nemzeti támogatások
allokálása, aztán a Unió kohéziós politikája alapján elérhető
fejlesztések megszerzése. Nem vitatható, hogy helyi, térségi és
hatalmi érdekek sűrű hálózata szőtte át az intézményrendszert, annak
fejlesztési elképzeléseit, majd a megvalósítások világát. Ám a
változó politikai környezetben a területiség, a térbeli szemlélet, s
gondolkodási mód hol erősebben, hol gyengébben, de megjelent, ezek
intézményi keretekben működtek, volt, ahol sikerrel, s volt, ahol
vergődtek a lokális vagy térségi hatalom s érdekek hálójában.
Napjainkra a területi politika keretei alapvetően
megváltoztak. A régiók helyett a megyék, azok önkormányzatai váltak
a területfejlesztés intézményi letéteményeseivé, az országos
fejlesztésekhez (OFTK, 2014) igazodó megyei területfejlesztési
koncepciók a dekoncentrált európai uniós támogatások kihelyezésének
kereteit határozzák meg, érvényesítve a központi elképzeléseket,
legyenek azok megyék területei vagy azok székhelyei, nagyvárosai.
Nem ismerhető fel a területi politika alakításának valós centruma,
annak karakteres intézményi rendszere, így aztán a szektorális
fejlesztések ismét megerősödtek, valamint egyes helyek,
kisebb-nagyobb központok sikeres érdekérvényesítése.
Konklúziók helyett
Miben határozhatjuk meg ezek után a jövő tereit és a tér jövőjét
hazai dimenzióban? Egyértelműen érvényesülnek a nagy trendek, így a
területi koncentráció dinamizálása, esetünkben ez az északnyugati
fejlődési zónában (Győr–Budapest) írható le, amihez szervesen
kapcsolódik a főváros táguló térsége. E vonzó és dinamikus övezet
mellett csak néhány szigetszerűen kiemelkedő, fejlődést képviselő
regionális nagyközponttal számolhatunk a jövőben. Az északnyugati
régió és az ország többi részének szétválása tehát folytatódik, ezt
erősítik a népességmozgást jelző prognózisok is (Czirfusz et al.,
2015). Sűrűsödik tehát az ország, megjelennek és terjednek a fekete
lyukak, örvényzónák, a leszakadó, a problémás, a halmozottan
hátrányos térségek (jellemzőik: foglalkoztatási gondok,
munkakultúra- és ismerethiány, szociális leépülés, alacsony
iskolázottság, elöregedés, társadalmi magárahagyatottság, gyenge
önkormányzatok, közösségek leépülése, intézményi leszakadás stb.).
Ezekben a terekben fel-felbukkannak az apró lokális sikerek, amiknek
a terjedése a szűkebb környezetükben lassan ugyan, de megindul.
Az elmúlt évek trendjei azt mutatták, hogy a
területi folyamatok alakításában az uniós támogatások és az
időközbeni – nem mindig átgondolt – központi beavatkozás vagy
összekapcsolódtak, vagy külön-külön érvényesültek. A háttérbe
sorolódik a területi politika a gazdaságpolitikán belül, az érdek
érvényesítése gyengül, intézményi keretei leépülnek, így a terekben
és a helyekben felhalmozott tőke hasznosítása nem a külső
ösztönzőkkel valósul meg, hanem a belső aktivitások révén, ami
lassabban és nehezebben integrálódik a fejlődést serkenteni
szándékozó törekvésekhez.
Kulcszavak: regionális tudomány, térszerkezet, területi politika,
kohéziós politika, Európai Unió, Kelet-Közép-Európa, nagyvárosok,
regionális központok, fejlődési övezetek, verseny, versenytér
IRODALOM
Baji Péter (2014): Az internet, a tér és
az új gazdaság Budapesten. Tér és Társadalom. 4, 117–138. •
WEBCÍM
Czirfusz Márton – Hoyk E. – Suvák A.
(szerk.) (2015): Klímaváltozás, társadalom, gazdaság. Hosszú távú
területi folyamatok és trendek Magyarországon. Publikon, Pécs •
WEBCÍM
Csomós György (2011): A közép-európai
régió nagyvárosainak gazdaságirányító szerepe. Tér és Társadalom. 3,
129–140. •
WEBCÍM
Egri Zoltán (2014): A város és
várostérség-tipizálás alapjai Kelet-Közép-Európában. Tér és
Társadalom. június. 87–105. •
WEBCÍM
Enyedi György (1978): Kelet-Közép-Európa
gazdaságföldrajza. Közgazdasági és Jogi, Budapest
Enyedi György (1996): Regionális
folyamatok Magyarországon az átmenet időszakán. Hilscher Rezső
Szociálpolitikai Egyesület, Budapest
Enyedi György (2012): Városi világ.
Akadémiai, Budapest
Erlich Éva – Révész G. – Tamási P.
(szerk.) (1994): Kelet-Közép-Európa: honnan – hová? Akadémiai,
Budapest
ESPON (2007): Scenarios on the
Territorial Future of Europe. (ESPON Scenarios Reports) •
WEBCÍM
Európai Bizottság (2010): Befektetés
Európa jövőjébe. Ötödik jelentés a gazdasági, társadalmi és területi
kohézióról. Európai Bizottság •
WEBCÍM
Európai Bizottság (2014): Befektetés a
munkahelyekbe és a növekedésbe: a fejlődés és a felelősségteljes
kormányzás elősegítése az EU régióiban és városaiban. Hatodik
jelentés a gazdasági, társadalmi és területi kohézióról. Európai
Bizottság Regionális és Várospolitikai Főigazgatóság •
WEBCÍM
Fekete Dávid (szerk.) (2015): A nyugat-
és kelet-közép-európai járműipari térségek működési modelljei.
Universitas–Győr Alapítvány, Győr
Gorzelak, Grzegorz (1996): The Regional
Dimension of Transformation in Central Europe. Jessica Kingsley,
London •
WEBCÍM
Hardi Tamás (2010): A Duna térség mint
fejlesztési nagytérség. Tér és Társadalom. 4, 125–141. •
WEBCÍM
Horváth Gyula (szerk.) (2015):
Kelet-Közép-Európa régióinak portréi. Kossuth, Budapest
Horváth Gyula (2000): Decentralizáció és
régiók kelet-közép-európai dimenzióból. In: Horváth Gyula –
Rechnitzer János (szerk.): Magyarország területi szerkezete és
folyamatai az ezredfordulón. MTA RKK, Pécs, 60–72.
Horváth Gyula (2004): A strukturális
politika és a kelet-közép-európai régiók. Területi Statisztika. 3,
236–251. • WEBCÍM
Horváth Gyula – Hajdú Zoltán (szerk.)
(2010): Regionális átalakulási folyamatok a Nyugat-Balkán
országaiban. MTA Regionális Kutatások Központja, Pécs
Horváth Gyula (szerk.) (2015): Kelet- és
Közép-Európa régióinak portréi. Kossuth, Budapest
Illés Iván (2009): A „területi kohézió”
szerepe az EU és a tagországok politikájában. In: Cieger András
(szerk.): Kötőerők: Az identitás történetének térbeli keretei.
Atelier Francia–Magyar Társadalomtud. Kp., Bp., 87–101. •
WEBCÍM
Illés Iván (2002): Közép- és Délkelet
Európa az ezredfordulón. Átalakulás, integráció, régiók. Dialóg
Campus, Budapest–Pécs
Józsa Viktória (2016): A magyarországi
regionalizmus a gyakorlati szakember szemével. Tér és Társadalom. 1,
37–55. •
WEBCÍM
Koós Bálint (2015): A szegénység és a
depriváció a magyar településállományban az ezredfordulót követően –
avagy kísérlet a települési deprivációs index létrehozására. Tér és
Társadalom. 1, 53–69. •
WEBCÍM
Kovács Zoltán – Egedy Tamás – Szabó
Balázs (2011): A kreatív gazdaság földrajzi jellemzői
Magyarországon. Tér és Társadalom. 1, 42–62. •
WEBCÍM
Kucséber László Zoltán (2015): A
magyarországi fúziók és felvásárlások térbeli jellemzőinek
vizsgálata az 1997 és 2013 közötti időszakban. Tér és Társadalom. 2,
90–106. •
WEBCÍM
Kutor Dániel (2012): Kelet-Közép-Európa
változó gazdasági térszerkezetének modellezése. Miskolci Egyetemi,
Miskolc
Lengyel Imre (2012): A
kelet-közép-európai országok régiónak versenyképessége. In:
Rechnitzer János – Smahó Melinda (szerk.): Járműipar és a regionális
versenyképesség. Széchenyi István Egyetem Universitas–Győr Nonprofit
Kft., Győr, 191–230.
Molnár Ernő (2012): Kelet-Közép-Európa
az autóipar nemzetközi munkamegosztásában. Tér és Társadalom. 1,
123–139. •
WEBCÍM
Nemzeti Fejlesztés 2030. Országos
Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepció az Országgyűlés 1/2014.
(I. 3.) OGY határozata. •
WEBCÍM
OTK (1998): Az Országgyűlés 35/1998
(III.20) OGY határozata az Országos Területfejlesztési Koncepcióról.
•
WEBCÍM
OTK (2005): Az Országgyűlés 97/2005
(XII.25) OGY határozata az Országos Területfejlesztési Koncepcióról.
•
WEBCÍM
Rechnitzer János (2016): A területi tőke
a városfejlődésben. A Győr-kód. Dialóg Campus, Pécs–Budapest
Rechnitzer János – Smahó Melinda (2011):
Területi politika. Akadémiai, Budapest
Rechnitzer János – Smahó Melinda
(szerk.) (2012): A járműipar beszállítói hálózata
Kelet-Közép-Európában és Magyarországon. Széchenyi University Press,
Győr •
WEBCÍM
Salamin Géza – Lengyel I. – Gutpintér J.
(2016): Regionális különbségek a gazdasági növekedésben
Magyarország. In: Palotai Dániel – Virág Barnabás (szerk.):
Versenyképesség és növekedés. Magyar Nemzeti Bank, Budapest,
321–381.
Szabó Pál – Farkas Máté (2014):
Kelet-Közép-Európa térszerkezeti képe. Tér és Társadalom. június.
67–87. •
WEBCÍM
Szabó Pál (2015): Régió és térszerkezet.
Az elmélettől a területpolitikáig. ELTE Eötvös, Budapest
Az egyik legfontosabb érdekérvényesítő
fórum korábban a Régiók Bizottsága volt. Befolyása napjainkra
fokozatosan csökkent, az új alapelvekben, dokumentumokban a
szervezetnek funkciói már nem jelentek meg, befolyása egyre
jelentéktelenebbé vált.
Az EU új kihívások előtt áll, így az
euróövezet stabilitására, az energiarendszer átalakítására, a
versenyképességének javítására, a kutatás-fejlesztés
eredményességére kell az erőket és az erőforrásokat koncentrálni, de
említhetjük a közös agrárpolitika szükséges változásait, a
menekültválságot, vagy éppen Nagy-Britannia reformtörekvéseit,
illetve a tagságról szóló népszavazás következményeit. Mindezek
mellett eltörpülnek a unión belüli területi folyamatok alakulását
segítő vagy ösztönző kezdeményezések.
|
|